Autostrada A8 Târgu Mureș-Iași

Started by Ionut, September 18, 2011, 12:22:22 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 10 Guests are viewing this topic.

dr4qul4

Ai +1 pentru ca incerci sa fie proiecte separate pana/de la Iasi.
Nu are sens sa intarziem legatura Iasi cu A7. Nici macar cu 6 luni (care de fapt pot fi 2 ani)
Pariu cu Radu_A. 200 lei  (la API). El zice ca UMB pana la sfarsit de 2025 termina: A7 pana la Bacau, Dx6, A0 si DX12 T4. Eu sunt mai pesimist

medicul de garda

Felicitari pentru implicare @cove_adrian! Ma bucur sa aud ca se are in vedere un minim plan de actiune, chiar daca usor idealist. Sper din suflet sa tina separata portiunea Iasi-Ungheni, ca altfel moare A8 printre hartii.

O mare intrebare am, s-a mentionat macar ca posibilitate de studiat, ideea de implementare a Targu Mures - Targu Neamt ca half-profile initial? Pe portiunile montane, cel putin, diferenta de cost fata de full-profile, dar si diferenta dintre HP si do-nothing este atat de mare incat renteaza economic. Evident, nu se aplica in cazul tunelurilor lungi, unde vom fi obligati sa executam oricum al doilea tub... Ma gandesc ca astfel poate fi mult mai usor finantat proiectul intr-un viitor inca care alocarile vor scadea si se reduce astfel presiunea de a abandona proiectul in favoarea competitei: A13 sau centuri pe DN17, ramanand bani pentru cate putin din toate.
Trust me, I'm an east-european doctor!

NGC

Quote from: cove_adrian on June 12, 2020, 01:04:26 PM
Cu alte cuvinte existau/EXISTA deja legislatie si context politic favorabil sa se poata continua etapa de avizare la mediu a podului de la Ungheni.

Insa...nu au fost de ajuns/bune argumentele astfel ca s-a luat alta decizie si am stabilit un calendar:
a) finalizarea protocolului dintre RO si MD. Lipseste de la GOV RO semnatura MFP
b) elaborarea unui act normativ in procedura accelerata (OUG) asumat si (contra)semnat de MT, MM, MAE pt infrastructura critica, de interes national etc.
c) am convenit continuarea discutiiilor in echipa dintre MT(CNAIR) si MM(ANANP) pe OUG. Saptamana viitoare continua discutiile!
Sa zicem ca in linii mari ar fi consens si colaborare inter-institutionala.

Astazi 12.06.2020 am solicitat o discutie intre MT/CNAIR si APM Iasi si am mers eu, in calitate de consilier onorific, sa solicitam prelungirea termenului de 20 iunie 2020 pana cand rezolvam cu OUG si protocolul.
APM Iasi e de acord si ulterior via Muscalu (CNAIR-mediu) am convenit ca saptamana viitoare sa facem notificare/adresa de prelungire.
In concluzie sper ca situatia cu podul de la Ungheni sa aiba predictibilitate. In urma discutiilor procedura la mediu dureaza 18-24 luni. Consider ca minim 1 an e monitorizarea (e nevoie de 1 intreg sezon) pe specii protejate pt ca avem Cotul Bran care e rezervatie naturala conform Legii 5/2000. Daca era doar ROSCI/ROSPA era mai simplu..

Avem proiectul de OUG.

http://mt.gov.ro/web14/transparenta-decizionala/consultare-publica/acte-normative-in-avizare/2998-oug19062020dgipsmp

19.06.2020: "Proiectul de Ordonanță de urgență a Guvernului pentru modificarea și completarea Legii nr. 291/2018 privind aprobarea obiectivului de investiții Autostrada Iași-Târgu Mureș, Autostrada Unirii"

Quote
Prezentul proiect de act normativ vizează
- Modificarea art. 1 din Legea nr. 291/2018 prin includerea unui nou alineat din care să reiasă faptul că Autostrada Unirii cuprinde două tronsoane de autostradă: Autostrada Târgu Mureș – Târgu Neamț și Autostrada Târgu Neamț – Iași – Ungheni și un pod peste râul Prut în zona Ungheni.
- Completarea Legii nr. 291/2018 cu un nou articol, respectiv art. 41 , care să prevadă faptul că prin derogare de la prevederile  art. 23 alin. (2) şi ale art. 27 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările şi completările ulterioare, dezvoltarea obiectivului de investiții Autostrada Unirii în zona tronsonului Ditrău – Târgu Neamț, km 75+000 – km 95+000 și a podului peste Prut în zona Ungheni, inclusiv zona aferentă punctului de trecere a frontierei, este permisă pe raza ariilor naturale protejate de interes național,  respectiv pentru acest obiectiv de investiții se va face scoaterea definitivă sau temporară din circuitul agricol și silvic. De asemenea, alin. (2) din art. 41, va prevedea faptul că dispoziţiile prevăzute la alin. (1) se aplică de autorităţile competente pentru protecţia mediului cu privire la  procedura de evaluare a impactului asupra mediului şi procedura de evaluare adecvată  pentru obiectivul de investiții Autostrada Unirii.

GeorgeS

Parca incep planetele sa se alinieze. Mai ramine ca cove_adrian sa se lupte (aici ar trebui MVA+API=LOVE  O:-)) pt separarea tronsonului Iasi-Ungheni. Altfel proiectul risca sa fie intarziat de niste semnaturi venite din R.Moldova pe protocol. Putin probabil, dar mai bine sa ai controlul decat sa stai la mana altuia.

horatiu.cosma

De curiozitate, i-a întrebat cineva pe partenerii europeni despre aceste exceptări de la regulile de mediu? În general sunt destul de stricți pe partea asta, nu știu dacă închid ochii chiar așa ușor pe o zonă extrem de relevantă cum sunt Orientalii intersectați de A8.

pasadia

Pai daca e lege dedicata, ce drept mai au ei să comenteze? [/sarcasm]

NGC

^^ Le-o fi scris Bode vreo erata la scrisoarea cu gandacii. :lol:

cove_adrian

Rabdare...rabdare...rabdare.
Vad ca a "rasuflat" deja oficial! Glumesc!
Hai sa explic...Pana in 1 iulie vin vestile bune si cu A8! Dupa 3 saptamani de discutii, negocieri, scenarii intre CNAIR, MM, ANANP, MT zic ca suntem pe drumul cel bun. Va asigur ca lucrurile se vor rezolva si totul este legal. Explic mai in detaliu dupa ce "ne iese". Sincer dupa 5 ani de taraganari ma bucur ca am lucrat cot la cot cu colegii din CNAIR pe acel OUG si ca MM/ANANP a inteles!  Dna Muscalu primeste aprecierile mele!
Ieri documentul a iesit din CNAIR si e pe circuit!
Totul e legal si respecta OUG 57/2007.
Problema cu podul de la Ungheni se va rezolva! Multumesc dnei Muscalu de la CNAIR, UIP-ului, colegului ministru Alexe Costel de la Mediu si doamnelor de la ANANP care au inteles (dupa 3 sesiuni de sedinte) ca singura solutie legala ca sa avem A8 intr-un timp rezonabil este sa facem uz (inclusiv) de legislatia de mediu. Am reusit sa aduc la aceeasi masa decidentii politici (info aici: https://www.facebook.com/Mediu.Romania/photos/a.1532019847118869/2636966606624182/?type=3&theater)
si "partile" sa isi prezinte argumentele!
In principiu ne folosim de L 291/2018 si o actualizam/amendam.
Ma bucur ca ANANP a inteles si ca MM e de acord cu argumentatia extrem de stufoasa/complexa prezentata in ultimele 3 saptamani!
Insa atentie! Nu se creeaza niciun precedent (asa cum unii ar putea fi carcotasi)! A8 are particularitatile si potentialele sale blocaje astfel ca singura solutia a fost sa gasim rezolvare/intelegere la ANANP. Daca nu exista intelegere la ANANP Tg. Mures-Tg. Neamt se bloca, la fel si Iasi-Ungheni datorita problemei cu podul de la Ungheni.

Textul de OUG l-am conceput impreuna cu CNAIR si sa speram ca nu va fi modificat (prea mult) de MJ.
Va tin la curent si sper ca pana la 1 iulie sa avem OUG-ul publicat in MOf. De fapt este imperativ ca apoi e vacanta parlamentara.

P.S. In ultimele saptamani am stat mai mult pe la MT/ am vorbit la telefon mai mult cu CNAIR/MMDD decat cu nevasta! :)
http://moldovavreaautostrada.ro
MVA - Moldova Vrea Autostrada
Miscare civica, independenta, apolitica

horatiu.cosma

#2333
Felicitări pentru munca, ai făcut în câteva săptămâni pentru proiectul A8 cat toata administrația românească în 30 de ani. Într-adevăr există și în directiva europeană niste excepții pentru proiecte strategice, deci foarte probabil ca această exceptare să funcționeze. La podul peste Prut a fost ani de zile o situație rușinoasă, un blocaj complet între un CNAIR înghețat "aoleu, a zis mediul că sa ne gândim la alt traseu și noi deja am terminat SF ul și nu mai putem face altul că vine Curtea de Conturi" și o agenție de mediu complet birocrata și incompetenta, cu nenumărate forme fără fond prin care sa pară că e mai catolica decât Papa la 2 copaci și 3 pești pentru un mega proiect de infrastructură, în timp ce da avize și acorduri pentru toate microhidrocentralele și vilele penale in parcuri naționale.

Multa bafta in continuare, că mai e de muncă nu gluma, dar premisele sunt bune când oamenii inteligenți și muncitori se implica 100%.

reed

Cove_adrian, știm că toate proiectele astea pleacă de la niste mese,de la niste discuții care probabil nu sunt deloc ușoare ,nefiind foarte ușor să îți iei responsabilitati cu legislația actuală.Eu că moldovean îți mulțumesc și sper macar la un Iași Pașcani in viitorii 10 ani,mi-am pierdut multe cunoștințe pe criminalul DN2 .Mult succes !

LauR

Mulțumim foarte mult, @cove_adrian!
În sfârșit, putem vedea lumina de la capătul tunelului și să fie și Moldova, acolo unde îi este locul!
Încă odată mulțumiri și spor mult mai departe!  :gj:

culi

Bravo @cove_adrian, bravo MVA, bravo API!

tom_sawyer

S-a adoptat astăzi OUG de care vorbea @cove_adrian mai sus.

INFORMAŢIE DE PRESĂ privind proiectele de acte normative adoptate în cadrul ședinței Guvernului României din 25 iunie 2020

5.    ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ pentru modificarea și completarea Legii nr. 291/2018 privind aprobarea obiectivului de investiții Autostrada Iași- Târgu Mureș, Autostrada Unirii

În plus, s-a adoptat și acest memorandum:

2.    MEMORANDUM cu tema: Aprobarea inițierii negocierii ,,Acordului între Guvernul României şi Guvernul Republicii Moldova privind aspectele tehnice, financiare, juridice şi organizatorice referitoare la construirea, exploatarea, întreținerea și repararea podului rutier de frontieră între cele două state, peste râul Prut, între localitățile Ungheni (România) – Ungheni (Republica Moldova)"

gov.ro

cove_adrian

Pe 25 iunie 2020 Afaceri.ro impreuna cu MVA (Moldova Vrea Autostrada) au organizat o dezbatere online privind alternativele de transport rutier pe axa Est-Vest pentru România: A8, A13, Autostrada Nordului.
Precizez ca formatul si alegerea speaker-ilor nu mi-a apartinut. Personal am fost limitat la maxim 10-15 minute si am fost nevoit sa sintetizez (mult).
Discutiile au fost si "condimentate" ca urmare a interventiilor participantilor.
Printre speakeri au fost :
1. dna Amarazeanu - CNAIR - Directia Fonduri Europene
2. dnul Lucian Sova- fost Ministru al Transporturilor
3. dnul Costel Alexe - Ministrul Mediului
4. initiator lege 291/2018 - Petru Movila
Link conferinta : https://www.facebook.com/watch/live/?v=554642795172976
http://moldovavreaautostrada.ro
MVA - Moldova Vrea Autostrada
Miscare civica, independenta, apolitica

naivu

#2339
Am vizionat conferinta, f interesanta prezentarea dlui Adrian Covasnianu (destul de interesant si restul, dar mai greu de urmarit). Am mai multe nelamuriri:
1- Tronsonul TgMures-TgNeamt pare nejustificat de optimist, desi recunoaste ca SF-ul e subfinantat. Experienta PiSi ne arata ca un SF subfinantat are ca rezultat un proiect partial si necesitatea de a relicita intocmirea SF pe portiunea lipsa; autorul pare optimist ca SF-ul care va fi receptionat in 2021/22 va permite lansarea licitatiilor de executie pe toata lungimea tronsonului!
2- In conditiile in care pozitia podului de la Ungheni nu este inca clar stabilita, putand fi oricand mutata pe considerente de mediu (sau, de ce nu, de proiectare), pare favorabil contopirii licitatiei pt pregatirea TgNeamt-Iasi cu Iasi-Ungheni (care ar putea fi si lansata in septembrie anul curent). Daca se muta podul dupa lansarea licitatiei sau chiar dupa atribuirea contractului, nu risca sa se blocheze toata proiectarea de la Ungheni la TgNeamt?
3- Tronsonul de interes maxim, TgNeamt-Iasi, necesita 32-40luni de proiectare in timp ce restul, inclusiv sectorul montan, se incadreaza in 18-24luni (24luni pare sa fie norma pt un SF si pe A7 sau alte proiecte) Oare de ce este considerat de aproape doua ori mai dificil de proiectat decat restul?
4- La final de 2024 cand vor fi alegeri, cine va fi in opozitie va profita sa zica de cei de la guvernare ca in 4ani nu au sapat nici macar o lopata la Iasi(Letcani)-A7; este posibil ca o parte din proiect sa fie predata 1-2ani mai devreme si sa se lanseze licitatia pt executie pe 1-2segmente? (probabil nu, dar merita sa intreb)