Autostrada A8 Târgu Mureș-Iași

Started by Ionut, September 18, 2011, 12:22:22 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 9 Guests are viewing this topic.

Quest

#2220
Cove, scriu ca urmare a acestui articol, in care dl Urtoi atentioneaza asupra sub-bugetarii SF ptr A8. apare atentionarea API privitoare la subfinantarea SF.
http://www.ziare.com/economie/infrastructura/va-avea-vreodata-moldova-sosea-de-mare-viteza-iata-cat-de-complicata-e-in-acest-moment-situatia-autostrazii-unirii-1593316

Tu si dl Urtoi sinteti in contact direct si continuu cu ministrul Lucian Bode. Cea mai importanta chestiune legata de A8 in care ar trebui sa-l influentati, este ca prin pozitia sa, sa oblige CNAIR sa creasca semnificativ bugetul alocat SF-ului. Lipsa bugetarii corecte a unui SF ptr o strapungere pe autostrada a muntilor este ca un vierme care pe tacute distruge marul in care a intrat, in cazul de fata garanteaza blocarea proiectului in faza de executie, cind constructorul realizeaza cit de diferita e situatia din teren fata de imaginea idilica prezentata de SF.

Din moment ce UE a acceptat finantarea acestui proiect, urmatorul aspect cardinal de important ptr a duce cu bine proiectul in executie este un SF bun, adica detaliat, adica bine finantat. Iar aici intervine pozitia ministrului care trebuie sa stringa surubul cu fermitate pe Companie. Altfel e un mod perfid de-a compromite proiectul "ca n-au fost destui bani", care sa puna intr-o lumina corecta problemele traseului. Folositi-va si tu si dl Urtoi de pozitia de incredere pe care ati dobindit-o in preajma ministrului, si de care publicul a inteles ca va achitati cu buna credinta, ca adevarati "cauzasi" ai A8 (o expresie a premierului Orban, care mi-a placut).

LE mersi Horatiu am rectificat, API a atentionat asupra acestei sub-bugetari.
Common sense will get you far !

horatiu.cosma

^
Unde a zis Urtoi în articol că e sub-bugetat SF-ul pentru Tg.Mureș-Tg. Neamț. A zis într-adevăr API că valoarea contractului e prea mică pentru a obține ceva de calitate, dar asta e altceva (radio erevan). S-au exprimat nenumărate argumente aici  de ce 27 de milioane (cu TVA) sunt insuficiente ca să iasă ceva de calitate, în special pe zona de munte. Bugetarea din 2020 e de 15 milioane, arhisuficient având în vedere că grosul de plăți se va face după aprobarea inter-ministerială a SF-ului, adică după ce există și acord de mediu (2021 în cel mai bun caz).


tom_sawyer

Ar trebui pornita cat mai repede o licitatie SF+proiectare pe Iasi-Pascani, cum se desfasoara acum pe A7, FIDIC Rosu.

sag

Din ce înțeleg de la declarațiile domnului Ionel Dancă, autostrada Tg. Neamţ - Iaşi - Ungheni e abandonată momentan. Mai supărător decât faptul că se reia căutarea surselor de finanțare este faptul că a fost pasată de la o instituție la alta. Mă tem că până când ministerul va reanaliza documentația celor de la Comisia de Prognoză va mai trece mult timp. În mod realist, autostrada a fost amânată din nou, pe termen nedeterminat.

vancouver

"Documentatia" de la Comisia de Prognoza este egala cu zero. Acei oameni nu aveau nici o competenta in realizarea unui proiect de infrastructura. E ca si cand vrei sa construiesti un bloc si pui sef de santier un bucatar!

Asa ca nu a fost nimic pasat de la o institutie la alta, pentru ca nu exista nimic.

Cata vreme avem un Minister al Transporturilor, numai simpla ideea de a se ocupa cineva din afara ministerului de un proiect de transport e de o abertie incomensurabila. O idiotenie fara margini.

Auzi: "până când ministerul va reanaliza documentația celor de la Comisia de Prognoză va mai trece mult timp"  :lol: Ce sa re-analizeze? Ala e gunoi si atat.

Totul trebuie pornit de la zero. Licitatie imediat pentru SF+PT+detalii+autorizatii, ca pe A7, exact cum spune tom_sawyer. Si peste 4-5 ani o sa avem proiectul gata, dupa care inca vreo 2 pentru licitatia de executie si putem porni lucrarile in forta in la 01.01.2028, cu fondurile europene pe perioada 2028-2035. Pe FIDIC ROSU mai mult de 3 ani constructie efectiva nu trebuie, deci 2031 poate fi gata Iasi - Pascani. Asta e realist ce se poate face.
Feroviar: inadmisibil că ramâne 1 fir pe unele porțiuni după reabilitare pe Craiova-Caransebeș și Cluj-Oradea. Da pentru extinderea programului Quick Wins. Limitare instalare ETCS doar pe coridorul IV, pana cand va deveni pe deplin functional si isi dovedeste eficienta. Autostrazi: DA pentru 4 treceri montane: A1, A3, A6 si A8. NU deocamdata pentru A13 montan si A Nordului partea montana.

dr4qul4

Pt A8 avem ceva. Nu foarte mult, dar oricum avem ceva de inceput. Avem un SF, facut din birou, dar care stabileste traseul in mare parte.
Ce avem nevoie acum e de licitatie SF+PT pt bucata A7-Iasi.
Se pot porni si celelalte tronsoane, exact cum s-a intamplat pe A7, dar nu are rost sa blocam toate tronsoanele pana iese AM pentru cele 2 zone problematice (muntii si Iasi-Prut).
Pariu cu Radu_A. 200 lei  (la API). El zice ca UMB pana la sfarsit de 2025 termina: A7 pana la Bacau, Dx6, A0 si DX12 T4. Eu sunt mai pesimist

GDC

Cu riscul de a-mi lua minusuri tot cred că spre Pașcani ar trebui gândit totul și în varianta în care autostrada va continua spre Piatra Neamț. Motivul e simplu: văzând ce e pe PiSi, oare traseul la nord de Lacul Bicaz mai e cel mai bun din punct de vedere al costurilor? S-au considerat toate măsurile de permeabilitate pentru faună? (Cred că știm răspunsul) Oare traseul ăsta cu "cea mai mică lungime de tuneluri", nu va deveni unul cu multe tuneluri impuse de acordul de mediu? Cred cu tărie că la refacerea SF-ului pe partea montană trebuie ţinut cont de factorul mediu la stabilirea traseului.
Concret, revenind la partea dinspre Iași, dacă A7 trece la est de Pașcani, mai încolo cred că se poate gândi un traseu care să poată coborî la nevoie și spre Piatra Neamț. Dacă A7 trece la vest de Pașcani, poate nodul A7-A8 ar trebui făcut mai spre sud, astfel încât să lase deschise ambele variante de a trece munţii.
Cu soluții de rupere a A8 și înţeparea porțiunilor dinspre munte și dinspre Iași în puncte diferite ale A7 nu pot fi de acord fiindcă produce un disconfort în plus șoferului care merge pe relația est-vest și la momentul acesta se poate evita asta destul de ușor.

dr4qul4

Initial si eu m-am gandit la Piatra Neamt. Si ar fi fost o varianta ca de la Bicazu Ardelean sa mearga spre Ditrau, colind Chilei Bicazului si Lacul Rosu (practic sa ocoleasca lacul pe la sud si apoi sa revina pe traseul din SF-ul vechi).
Insa pare teribil de complicat sa strecori o autostrada intre Bicaz si Piatra neamt. Avem DN, lacuri de acumulare si hidrocentrale, CF, iar zona este foarte populata. Eu unul nu am reusit sa gasesc un traseu care macar din satelit sa para fezabil. Daca ai imaginatie si talent la desen, te invit sa ne impartasesti si noua cugetarile tale.
Pariu cu Radu_A. 200 lei  (la API). El zice ca UMB pana la sfarsit de 2025 termina: A7 pana la Bacau, Dx6, A0 si DX12 T4. Eu sunt mai pesimist

voicul

Autostrada Unirii este ISTORIE: Anunțul făcut de ministrul Transporturilor

Finanţarea în Parteneriat Public-Privat (PPP) a Autostrăzii "Unirii" nu este soluţia corectă, pentru că trebuie întâi finalizat studiul de fezabilitate pe fonduri europene şi ulterior să mergem către instrumentele de finanţare, a declarat, marţi, la Radio România Actualităţi, ministrul Transporturilor, Infrastructurii şi Comunicaţiilor, Lucian Bode.

Finanţarea în Parteneriat Public-Privat (PPP) a Autostrăzii "Unirii" nu este soluţia corectă, pentru că trebuie întâi finalizat studiul de fezabilitate pe fonduri europene şi ulterior să mergem către instrumentele de finanţare, a declarat, marţi, la Radio România Actualităţi, ministrul Transporturilor, Infrastructurii şi Comunicaţiilor, Lucian Bode.

În acest moment, proiectul este bugetat pentru realizarea studiului de fezabilitate şi a proiectului tehnic. În luna septembrie, avem termen să primim acest document, după care patru luni termen pentru obţinerea avizelor, inclusiv a acordului de mediu. Ulterior, scoatem la licitaţie acest obiectiv vital pentru dezvoltarea Moldovei. De asemenea, A8 sau Autostrada "Unirii", cum este cunoscută, Târgu Mureş – Târgu Neamţ – Iaşi. Aici, avem cele două secţiuni.

Pe de o parte, Târgu Mureş – Târgu Neamţ pentru care avem toţi banii prinşi în acest an pentru finanţarea finalizării studiului de fezabilitate, din fonduri europene, iar pentru autostrada componentă Târgu Neamţ – Iaşi, propusă de vechea guvernare a fi realizată în PPP (Parteneriat Public Privat, n.r.), noi spunem că nu este soluţia corectă", a afirmat Bode.


https://www.money.ro/autostrada-unirii-este-istorie-anuntul-facut-de-ministrul-transporturilor/

cove_adrian

Quote from: dr4qul4 on January 17, 2020, 03:12:58 PM
Pt A8 avem ceva. Nu foarte mult, dar oricum avem ceva de inceput. Avem un SF, facut din birou, dar care stabileste traseul in mare parte.
Ce avem nevoie acum e de licitatie SF+PT pt bucata A7-Iasi.
Se pot porni si celelalte tronsoane, exact cum s-a intamplat pe A7, dar nu are rost sa blocam toate tronsoanele pana iese AM pentru cele 2 zone problematice (muntii si Iasi-Prut).

Problema e ca (in viziunea APM) acordul de mediu se elibereaza pe intreaga investitie adica pe A8 Ungheni-Iasi-Tg. Mures. Mi se pare ciudat din moment ce problematica mediului este variabila si diferita de la un tronson la altul. Adica una e chestiunea cu podul de la Ungheni (impact transfrontalier ca se trece raul Prut. btw - nu cotul Bran "blocheaza" A8 ci Raul Prut care e arie protejata de interes national - Legea 5/2000) si alta este Tg. Mures-Ditrau-Tg. Neamt (impact posibil semnificativ asupra habitatelor de mamifere mari-in special ursi).
Eu as vedea si simplifica lucrurile astfel:
1. podul de la Ungheni (obiectiv1).
2. Ungheni-Vanatori-Letcani (obiectiv 2)
3. Letcani-DN 2/Soci-Tg. Neamt (obiectiv 3)
4. Tg. Neamt-Ditrau-Tg. Mures (obiectiv 4).

Acordul de mediu ar trebui sa fie obtinut pe obiective pentru ca impactul este "particularizat" si nu "cumulat/global". Intr-o acceptiunea mai larga Ministerul Mediului/ANPM poate "conditiona" eliberarea acordul de mediu final dupa omogenizarea solutiilor din cele 4 obiective insa nu ante. Fara obtinerea acordului de mediu pe "bucati" riscam sa intarziem la infinit acest proiect.
Maine, 23.01.2020, asociatia "Moldova Vrea Autostrada" va avea la Iasi discutii aplicate cu Ministrul Mediului Costel Alexe si cu Marius Bodea - presedintele Comisiei de Transporturi din cadrul Camerei Deputatilor. Vom aborda inclusiv chestiunea de mediu precum si pasii de urmat pe fiecare obiectiv in parte.
Trebuie precizat ca APM Iasi nu se opune proiectului A8 insa Statul Roman/Guvernul Romaniei din 2016 si pana in prezent nu a mai avansat cu documentatia la nivel de SF la pod. Recomandarile APM Iasi au fost ignorate de Gov/CNAIR. Pe actuala legislatie nationala (corelata cu legislatia comunitara) si solutie propusa de proiectant/CNAIR in anul 2016 este imposibil sa se obtina AM. Din acest motiv avem 2 scenarii: 1. sa se schimbe solutia tehnica sau 2. sa se dea HG-memorandum intre RO si MD + declararea A8 -obiectiv de siguranta nationala.
http://moldovavreaautostrada.ro
MVA - Moldova Vrea Autostrada
Miscare civica, independenta, apolitica

ovideatza

#2231
Cam asta am spus si eu de cateva ori, insa am fost asigurat sau din discutii asta a reiesit ca AM se va obtine separat pe cele 3 sectoare mari cel putin.

Eu vad A7-Iasi (Letcani) - obiectivul 3 din enumeratie - ca si proiect complet distinct, nu e conditionat de restul pentru a exista. Asta se poate sustine si in documentatii.
De asta ziceam ca "nenorocul nostru" a fost ca s-a gandit A8 ca Iasi-Tg Mures si nu s-a inceput ceva din el ca pe A1 de ex astfel incat acum sa discutam doar despre partea montana, restul ar fi trebuit sa existe deja.

Iasi(Letcani)->A7 poate fi A71, o derivatie a A7, putem sa ii spunem oricum. De asta eu nu as include in obiectivul 3 prelungirea pana la Tg Neamt, desi asa este acum facuta demarcatia, la TG Neamt. As fi lasat sectorul montan pana la A7, distinct de restul.
Ar fi un proiect de sine statator, cu documentatia sa si AM-ul sau.
Nu are nici o treaba cu A8 montan.

Avand in vedere ca acum se cam pun bazele "viitorului", poate puteti sa faceti aceasta separatie prin documentatii, ca proiectele sa fie distincte si sa nu se mai conditioneze intre ele. A8 asa lung cum e acum nu mi se pare ca exista in sine.

De aici decurg toate "relele": valori foarte mari comparand mere cu pere, diferente de abordare, caracter diferit, etc..
O fi tot indicativ A8, cum e si cazul A1/ A3, dar sunt lucruri diferite segmentele de munte fata de celelalte.

bogdanstancu

#2232
@cove_ adian...ce parere aveti? : https://www.facebook.com/catalindrulausr/posts/1992690010876751

De unde facem rost de finantare? Nu stiu daca isi va asuma vreun guvern Tg-Mures - Tg. Neamt. Cel mult poate Tg.-Neamt - Ungheni.

ovideatza

Cu sau fara finantare europeana imediata, indiferent de forma de finantare, ar trebui sa invatam in Romania ca proiectele trebuie sa mearga mai departe si sa fie realizate calitativ.

Adica daca noi vrem ca si tara A8, ne-am hotarat la treaba asta, atunci trebuie sa pregatim cat putem de mult proiectele, sa devina mature.
In timp finantarile apar si dispar.

Insa acum avem finantare pt pregatire proiect. E cazul sa o folosim.
Ca ulterior unele segmente poate vor intra in viitorul POIM, altele nu, etc...asta e o discutie pentru mai incolo.

Insa ce vreau sa subliniez e ca ar trebui sa ajungem la stadiul in care orice proiect realizat sa poata fi depus spre finantare. Nu ca acum, cand pe fonduri altii ne dau bobarnace cand trimitem acorduri de mediu sau SF/PT pentru ca suntem obisnuiti de la finantarile nationale ca "merge si asa".

Daca am avea asemenea proiecte mature, iar statul ar avea o strategie de investitii pe termen mediu si lung, in care proiectele care nu intra in POIM de ex direct sunt finantate din alte surse, am putea ca in cazul in care un proiect din POIM are intarziere sau are economii sa decontam din proiectele "paralele". Dar asta inseamna ca tot proiectul facut in afara POIM sa fie tot de aceeasi calitate si sa fi respectat toti pasii necesari pentru a putea fi inclus la o decontare retroactiva. Daca aveam asa ceva pe vechiul POT poate absorbeam si noi mai mult.

bogdanstancu

@ovideatza...foarte bine sintetizat:)