News:

Doar 30 minute de editare!
Poți edita propriul mesaj timp de doar 30 minute după ce l-ai scris!

Main Menu

Autostrada A8 Târgu Mureș-Iași

Started by Ionut, September 18, 2011, 12:22:22 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 7 Guests are viewing this topic.

Earthchild


tom_sawyer

Deputatul ALDE de Iași, Varujan Vosganian, spune că studiul de fezabilitate al secțiunii Iași – Pașcani este gata și că aceasta va face obiectul unui parteneriat public-privat.

,,În ziua de 6 decembrie 2018, la sediul Guvernului, a avut loc o nouă întâlnire între prim-ministrul Viorica Dăncilă și deputatul de Iași Varujan Vosganian. Tema discuțiilor a constituit-o perspectiva investițională pentru cele opt județe ale Moldovei în exercițiul bugetar 2019.

Printre subiectele abordate s-a numărat și chestiunea autostrăzii Iași – Tg. Mureș. Potrivit informațiilor oferite de responsabilii guvernamentali, studiul de fezabilitate pentru tronsonul Iași – Pașcani este definitivat, urmând ca acesta să facă obiectul unui parteneriat public privat. Potrivit informațiilor primite, procedura de licitație pentru stabilirea investitorului ar trebui să se încheie până la data de 1 martie 2019. În aceste condiții, anul 2019 ar putea să fie cel al demarării efective a lucrărilor pentru autostradă. În ipoteza în care procedura privind parteneriatul public – privat nu se derulează potrivit programului, Ministerul Finanțelor Publice s-a angajat să aloce sumele necesare pentru susținerea, în continuare, a proiectului autostrăzii pe tronsonul respectiv.

La întâlnire au mai participat domnii Darius Vâlcov, consilier de stat în aparatul de lucru al prim-ministrului Viorica Dăncilă și Narcis Neaga, director general al Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR)".

digi24.ro

dumbravaandrei

Ne poate spune tanti veorica cine a facut acest studiu de fezabilitate? ca nu vad nimic pe sicap/seap
Poate ne spune si cand l-au scos la licitatie

Ala din 2009/2011 nu are vre-un foraj efectuat asa ca nici ca hartie igienica nu poate folosit (eventual doar ca spf)

:puke: :puke: :puke: :puke: :puke:

horatiu.cosma

Radio Erevan. E vorba de studiul de fundamentare făcut intern de Comisia de Prognoză ca la CoBra.

ovideatza

Cum ai putea scoate la licitatie pt PPP pe baza unui studiu de fundamentare?

Probabil pt ca se prescurteaza tot S.F.

Sper sa ramana la nivel de banc si sa se razgandeasca.

pasadia

Nu au facut la fel cu CoBra? E recenta, vezi ca e savuros - amestec de date din SF-ul vechi cu texte "a la Valcov" si alte aberatii similare...

NGC

Sa punem paie pe foc. :p

SF? Care SF pentru A3 CoBra? Ce gluma buna! :lol: :lol: :lol:

In studiul de fundamentare pentru PPP pentru A3 CoBra vorbesc despre SF din 2002 - 2006.

R1



Mai apoi recunosc ca de fapt nici nu au acest SF din 2002 - 2006 !!! :lol: :lol: :lol:

R16



O sa pun zilele viitoare aceste clarificari si in topicul A3.

frunzaverde

#1687
Quote from: vancouver on December 09, 2018, 03:22:44 PM
Urmariti un pic autostrazile A71 si A73 din Germania, realizate in zona montana Turingia, slab populata din Germania. Mariti un pic cu zoom.

Hai sa folosim cifre reale de trafic, pentru ca spre deosebire de poze, astea nu mint, si spre deosebire de Romania, Germania le pune public, la liber. DTV = MZA. SV-Anteil = Procent vehicule grele.  Iata-le:



Respectiv:



Cu exceptia unui segment la nord de Erfurt pe A71, care fusese abia deschis in 2015, cand s-au facut masuratorile, si care se apropie de 10.000 MZA - o cifra "de granita" pentru utilitatea unei autostrazi, toate celelalte segmente au trafic de peste 10.000+.

Adica pana si cel mai gol segment din autostrada de care spui ca a fost facuta pentru "unire" si nu are trafic are un trafic dublu ori mai mare decat ar captura A8-ul romanesc. Si aici vorbim de unul din capete, care practic se cam infunda, fiind facut pentru conectivitatea retelei, nu de portiunea principala a autostrazii.

Segmentul cu adevarat greu si scump, cu munti, pe care il descrii, prin Thüringer Wald, are trafic de 20.000 - 30.000 de vehicule, adica de cel putin 5-6 ori cat ar atrage acum A8-ul romanesc.. De altfel segmentele mai putin circulate din A71+A73 sunt echivalente cu multe din segmentele de pe A1, si segmentele circulate de pe A71+A73 se intalnesc doar in jurul Bucurestiului, pe A1 si A2. Asta ca sa facem o comparatie reala.

Deci, daca zici ca A71 + A73 sunt goale,  gandeste-te la una de cinci ori mai goala, la un cost estimat pe kilometru mai bine decat dublu fata de segmentele scumpe din A71+A73, intr-o tara de aproape 5 ori mai saraca. Asta inseamna A8 full profile. Asta in conditiile in care avem treceri montane 1+1 cu trafic de autostrada AZI, si avem iesiri din orase cu trafic de autostrada AZI, care nu sunt pe nici un plan realist, nici chiar pana in 2080....

Quote from: alecu26 on December 09, 2018, 05:08:52 PM
Pentru a sublinia mesajul lui Vancouver....vedeti si autostrada Messina Palermo. Foarte foarte goala ca si trafic cu lucrari spectaculoase si foarte scumpe. E atat de goala ca trafic incat nu exista benzinării deschise pe ea.

Vorbim de un trafic de putin sub 10.000 vehicule pe zi pe cea mai putin aglomerata sectiune, si de 20-21.000 pe cea mai aglomerata. Datele nu sunt la fel de bune ca la nemti, si nu sunt chiar publice. Adica pe cel mai subtire segment vorbim de trafic mai bine de dublu, aproape triplu fata de trecerea cea mai traficata Moldova - Ardeal, de 10 ori traficul pe DN-ul paralel...

Sunteti ingineri! La facultate v-au invatat sa aveti incredere in cifre, nu in pareri si senzatii si impresii. La fel e si cu economia, logistica si statistica. Cifre!.

Quote from: Europiu on December 09, 2018, 03:46:05 PM
Si, din punctul meu de vedere, orice alte comentarii sunt de prisos.

Repetatul unei minciuni nu face minciuna mai reala.

Quote from: Europiu on December 09, 2018, 03:46:05 PM
- Conteaza ca UE a zis ca e de importanta strategica pentru ei.

Nu, nu a zis niciodata asta. Romanului ii place, se pare sa se minta, amageasca si fure pe sine pana cand nu mai ramane nici cu izmenele pe el. Si sa se fuduleasca, lansandu-se in investitii megalomanice, fara efect... Cand o invata biata Romanie? Cand? Vreodata?

Aveti harta oficiala TEN-T cu coridoarele prioritare: http://ec.europa.eu/transport/infrastructure/tentec/tentec-portal/site/maps_upload/corridors_png/Europe_Corridors_ALL_web19_05_2017.pdf

Tot ce nu este pe harta asta nu este prioritizat de UE, nu are importanta strategica pentru UE, nu va fi finantat decat pe termen lung de UE, sau decat din mila-pila-sila, dar si atunci vorbim de sume relativ mici (de exemplu A10), date in parte din ratiuni politice. Restul (inclusiv A8) sunt wishlisturi pe termen lung. Si nu inseamna ca se vor finanta ca autostrada.

Quote from: Europiu on December 09, 2018, 03:46:05 PM
UE da banii

Nu, UE nu da banii.. UE da Romaniei banii necesari unui A8 full profile-complet in cam 10 ani la finantarea curenta (inclusiv finantarea nationala) daca nu facem nimic-nimic altceva. Dar nimic-nimic. Si UE nu a aprobat niciodata un proiect cu cifrele astea de trafic; cifrele curente si prevazute de trafic, chiar si pe termen foarte lung, sunt muuuult sub normele UE (si JASPERS) de bune practici. Un A8 full-profile, chiar si cu proiect brici, azi n-ar primi un sfant de la UE pentru altceva in afara de studii pregatitoare (tip SF). Unul half-profile ar avea probabil sub 10% sanse sa primeasca vreun sfant.

Quote from: Europiu on December 09, 2018, 03:46:05 PM
- Conteaza ca e de importanta vitala pentru Moldova. Fara o legatura de transport eficienta spre vest, Moldova nu va avea economie puternica, chiar daca ar fi bine legata la Bucuresti si Constanta (discutabil, dar e parerea mea)

Toata lumea zice ca sunt necesare un set de legaturi puternice ale Moldovei cu partenerii principali. Problema e ca lantul logistic de aprovizionare al Moldovei si piata principala a Moldovei este in zona... Bucuresti - Ploiesti. Pentru ca e mai usor sa aprovizionezi o regiune larga de campie din acelasi loc de unde aprovizionezi un oras multi-milionar decat sa transporti totul peste munti.

Si bani de A8 si de A7 si de SiPi si de CoBra si de A6 si de... nu exista. Estimarile de cost pentru A8 full-profile sunt, in momentul asta, undeva la 75-125% ca tot costul retelei romanesti existente pana acum.

Practic, dat fiind resursele Romaniei (inclusiv ajutorul UE) exista trei variante de lucruri care se pot intampla. Si vorbim aici de termen lung, adica asa va arata Romania in 2050-2060, cand deja nu va mai conta pentru majoritatea din noi:

1. A8 full-profile, dar DN2 pentru totdeauna. Eventual, candva, un ciot A7 Dumbrava - Buzau, eventual cateva centuri micute in jurul Focsani, Bacau. Dar in rest DN2. Pentru ca daca dupa PiSi ne apucam de A8, atunci A7 va putea incepe undeva prin 2050.

2. A8 half-profile, si un A7 mai "subtirel", eventual cu segmente obtinute din conversia DN2-ului existent, posibil chiar 2+1.

3. O solutie ieftina de traversat muntii dinspre Moldova (cu refolosit intens drumurile existente, largire, conversie, anumite tunele in loc de serpentine) si A7.

Stiti cum e zicala cu "sufletul in rai", nu? Asta e realitatea. Nu Germania, nu Japonia, nu Olanda, nu China cu densitati de 3-5 ori mai mari. Iar daca incercam sa fortam nota, se rupe bugetul. Ori ajungem sa scufundam bani in asfalt care ne distrug pe termen lung restul economiei (aveti exemplul Spaniei) pentru ca nu sunt bani de altceva, ori ajungem sa avem lucrari abandonate si sa mergem pe aceleasi drumuri pana in secolul 22... Si aceleasi private in curte ca in Africa Subsahariana...

Quote from: ghrt on December 09, 2018, 09:29:51 PM
A început să sune ca o lozincă, nu vi se pare?

Exact asta si e. Pentru multi, foarte multi, autostrada e o mantra, un simbol aproape religios, mai degraba decat ce e ea in realitate - un mod de a transporta volume mari de trafic rapid si sigur, la viteze medii-mari.

Exact ca politicienii comunisti care visau ca canalele de navigatie vor face Romania o mare putere, ca politicienii post-decembristi care sperau ca UE si NATO vor insemna prosperitate de Austria a doua zi, acum e speranta ca fasia de asfalt spre un vest vag-definit va aduce prosperitate. Nu asa functioneaza! Simbolurile nu aduc prosperitate!.

Uitati-va la Egnatia Odos. Uitati-va la Guinea Ecuatoriala - si-au construit autostrada, dar n-are cine sa o foloseasca, ca in tara se moare de foame, si infrastructura de baza lipseste...

Ziceti ca or sa vina investitii dinspre vest - ok, ca sa faca ce?

1. Sa faca masini? Pai vor avea nevoie de o retea decenta de cale ferata ca sa le transporte inspre un port sau inspre piete - transportul rutier e mult prea scump pentru a transporta automobile in mod eficient. Si o retea de acces la furnizori, din care o parte importanta sunt in zona Bucuresti - Pitesti. A8 full profile ajuta? Nu, mai mult incurca, pentru ca taie resurse de la A7 si de la CF.

2. Sa faca high-tech / biotech / medicamente etc.? Volumele de transport sunt minuscule - avem zone principale high-tech in Europa cu legaturi de volum modest, dar de capacitate si conectivitate majora (adica poti ajunge rapid din hub oriunde, dar cu capacitati modeste sau medii). De exemplu Irlanda sau zona Mälardalen in Suedia sau zona de sud a Finlandei. Dar ai nevoie de oameni extrem de bine pregatiti, care nu apar din sate cu buda in curte si drumuri de glod. A8 full-profile ajuta? Nu, mai mult incurca, ca taie resurse de la educatie, de la conectivitate rapida globala (de exemplu terminal nou si platforme noi la Iasi).

3. Sa faca baterii si electronica pentru viitorul electric al planetei. Ai nevoie de energie multa pentru treaba asta. Si de capacitati de a o transporta spre uzinele de baterii. Avem? Nu. Infrastructura de transport si productie curent e slaba in regiune : http://www.transelectrica.ro/sen-harta. A8 full-profile ajuta? Nu! Incurca! Vrem asta, avem nevoie mai degraba de Tarnita - Lapusesti, de reactoare noi, si de harta aia cu SEN si inelul visat COMPLETA. Si, bineinteles, o legatura decenta spre importatorii de baterii.

4. Sa construiasca industrie alimentara si sa exporte alimente? Catre unde? Vestul Europei e deja saturat - importul principal al UE e de produse primare, nu procesate, si UE e deja un mare exportator net! Deci nu acolo mergem cu exportul! Pietele nedeschise sunt in sud si in est! Cumparatorii mari neti de produse alimentare in lume sunt China, Japonia, Rusia, tarile arabe si maghrebiene! A8 full profile ajuta? Nu! Incurca! Ar ajuta infrastructura locala de transport, colectare si procesare produse, si sosele si cai ferate spre porturi, spre sud si est!

Si sa fie clar, nu spun ca nu e nevoie de o legatura peste munti buna din Moldova. ESTE nevoie. Dar e nevoie de una la standard decent, pe care sa ne-o permitem, si pe langa care sa ne permite SI CELELALTE lucruri de care e nevoie! Nu una care ar costa echivalentul renovarii tuturor scolilor din Romania sau aducerii intregului sistem feroviar din Romania la un standard de normalitate si confort excelent, sau constructiei unei retele complete de spitale de varf (global) la nivel national. Nu o investitie care ar fi folosita la 10-20% din capacitate. Avem prea multe esecuri!
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

horatiu.cosma

Neaga a zis la dc news ca estimarea pentru AM+geo pe Tg.mures-Ditrau e de 30 de milioane de lei. Imi pare cam putin.

tom_sawyer

Si atunci, daca tot se refac/completeaza studiile de fezabilitate pentru trecerea muntilor, nu ar fi mai productiv pentru asociatiile care militeaza pentru A8 sa ceara cercetarea unei legaturi la standard inferior autostrazii, un drum mai ingust si mai ieftin+rapid de construit? E greu de acceptat pentru multi, dar e solutia realista.

Degeaba vrea Moldova autostrada (=26 metri) peste munti, ca o sa murim asteptand-o.

vancouver

frunzaverde, o autostrada are capacitatea de 60-70.000 vehicule. La 10-15.000 este goala goala, exact ca A71 si A73 in zonele din Turingia.

Dar problema cea mai mare este ca tu compari mere cu pere. Tu compari A71 si A73 CARE DEJA SUNT GATA si legate la ambele capete de alte autostrazi, deci fac parte din RETELE de autostrazi cu.... traficul actual de pe DN15  :lol: Pai daca se face A8 la noi si va fi legata la ambele capete de alte autostrazi (A7 / A3), atunci s-ar putea ca pe A8 sa se adune 90% din traficul de pe DN15 si DN11 si DN12A si DN17, si, dupa cativa ani de la deschidere, sa se dubleze sau tripleze. Compara aceasta valoare teoretica cu ceea ce vezi pe A71 sau A73. Pe unde merge A73 intre Suhl si Lichtenfels de exemplu NU EXISTA NICI UN DRUM FEDERAL CLAR SI MARE SI IMPORTANT. Ci trebuiau schimbate mai multe drumuri mici prin localitati, toate fara trafic important. Iar A71 la fel. Nu merge paralel cu nici un drum federal clar. Nu a aparut ca necesitate datorita supraaglomerarii vreunui drum existent, care sa fi avut valorile de trafic depasite.

Deci A71 si A73 in Germania, da ACUM au minim 10.000 MZA, chiar si in padure, dar inainte de a fi construite NU EXISTA NICI UN DRUM FEDERAL SUPRAAGLOMERAT. Fiind mai multe mici, e clar ca traficul era distribuit pe aceste multe mici, iar trafic de trazit era zero. Acum noile autostrazi au o componenta de tranzit si pe deasupra colecteaza din drumurile regionale.

Cam asa e de asteptat sa fie si traficul pe A8. Aproape de Iasi se va duce la 30-40.000, pe la Pascani ar putea fi un 20.000, la Tg. Neamt 15-20.000, iar in creierii muntilor poate doar 8-12.000. Apoi, aproape de Tg. Mures probabil iar spre 20-30.000. La 10 ani de la finalizarea completa si cu legaturi cu alte autostrazi atat in Transilvania, cat si in Moldova. Este exact aceeasi logica pentru care s-a facut si A71+A73.
Feroviar: inadmisibil că ramâne 1 fir pe unele porțiuni după reabilitare pe Craiova-Caransebeș și Cluj-Oradea. Da pentru extinderea programului Quick Wins. Limitare instalare ETCS doar pe coridorul IV, pana cand va deveni pe deplin functional si isi dovedeste eficienta. Autostrazi: DA pentru 4 treceri montane: A1, A3, A6 si A8. NU deocamdata pentru A13 montan si A Nordului partea montana.

horatiu.cosma

^
"atunci s-ar putea ca pe A8 sa se adune 90% din traficul de pe DN15 si DN11 si DN12A si DN17, si, dupa cativa ani de la deschidere, sa se dubleze sau tripleze"  :lol: :lol: :lol:

De unde să se dubleze și să se tripleze? Biciclete, căruțe, avioane, tractoare, bărci? O să cumpere mașini cu mic cu mare sute de mii de moldoveni de bucurie că a apărut A8, ca să o testeze? Trebuia să te rezumi doar la partea geopolitică. Ai intrat în cifre și prognoze de trafic și ai dat-o de gard.

stefan_cel_mic

Da, eu cred ca aici e o discutie de genul ce ar trebui sa existe mai intai: oul sau gaina. Sa dezvolti Moldova mai intai fara infrastructura, sau sa dezvolti infrastructura mai intai chiar daca Moldova nu e asa de dezvoltata. Eu cred ca prognoza de trafic pe A8 trebuie facuta pe termen lung (20-40 de ani) si corelata cu un program de dezvoltare economica pentru Moldova. Daca tot e vorba de A71 si A73, sa nu uitam ca unificarea Germaniei sa facut cu foarte multe investitii in fosta DDR. Avantajul A8 fata de A13 este dat de impactul teritorial asupra intregii zone vis-a-vis cu un impact limitat in zona Bacau. Daca majoritatea traficului din Moldova pe termen lung va fi spre sud, atunci nici A13 nu e necesara.

carutasul

@horatiu.cosma : nu e obligatoriu să își cumpere alte căruțe :)
Dacă între București și plaiurile căruțești ar exista autostradă/drum expres în așa fel încât în loc de trei ore+ să fac, să zicem 1:30-1:45  traficul generat de mine s-ar tripla cel puțin :) Pur și simplu apar niște oportunități care nu erau înainte. Firme din Iași care pot presta și mai departe sau invers, firme care își mută sediul în afara orașului etc. Sigur, nu așa peste noapte....

horatiu.cosma

^
Evident că apar aceste oportunități suplimentare, dar în niciun caz triplări în câțiva ani. Sebeșul era un dop îngrozitor la intersecția DN1/DN7 până în 2013. Sibiul era groaznic până în 2009. Și cam tot traseul până la Nădlac era un coșmar. Au apărut 300 de km de autostradă de atunci pe traseu. Traficul a crescut cu vreo 30-40% de atunci.