Autostrada A8 Târgu Mureș-Iași

Started by Ionut, September 18, 2011, 12:22:22 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 5 Guests are viewing this topic.

vancouver

Autostrazile de la noi nu functioneaza inca precum o retea. Exista in multe puncte necesitatea de a reveni pe national - ceea ce automat creeaza gatuiri de trafic. Abia cand A1 va fi complet gata, macar Sibiu-Nadlac, conectata la A10 gata si A3 gata Tg. Mures-Bors - atunci abia putem vorbi de o retea pe zona de centru+vest a Romaniei. Atunci o sa apara si relatiile economice suplimentare care sa genereze trafic si in plus - in lipsa gatuirilor - vor putea veni fluxuri importante de trafic. Atunci o sa apara si primele congestii de pe autostrazi si nu numai ca o sa spunem ca avem trafic de autostrada, dar o sa incepem sa ne gandim cum evitam congestiile. De ex. ne vom gandi la extinderi la 3 benzi in apropierea unor orase mari, gen A1 pe langa Arad.

Pe masura finalizarii unei retele unitare o sa avem si trafic, si problemele generate de el. Atunci nici nu o sa ne mai treaca prin cap sa facem jumatati de autostrada, nici macar in zona montana - poate cel mult ca solutie provizorie. Trebuie insa de acum sa vedem ca va veni acel moment, sa gandim un pic in perspectiva, nu doar sa facem o poza a autostrazilor de azi si sa zicem: sunt cam goale.
Prioritatea zero: A1 Sibiu - Pitești. Prioritate zero virgulă zero: A0 centura București. Importante: A7 Ploiești - Bacău - Pașcani - Suceava; A13 Sibiu - Brașov - Onești - Adjud; A3 Cluj - Oradea; A3 Ploiești - Brașov; A12 Pitești - Craiova; A8 Pașcani - Iași; A4 Constanța - Vama Veche. Toate NUMAI SI NUMAI cu fonduri europene. Un NU categoric oricărei forme de taxare la km pe autostrăzi.

voicul

#1366
De vreo cativa ani A1 poate fi marit la 3 benzi pe 20 de km la iesirea din B.
Simplu ar fi prin eliminarea benzii de urgenta.
Macar de la iesirea in DNCB din A1.
Dar ...

Deci da, odata ce se fac autostrazi cap-coada se cam schimba lucrurile/traficul.

vancouver

A8 se continua in mod firesc de la Iasi spre Chisinau - Tiraspol - Odessa. Aceasta continuare ar trebui finantata si ea de Uniunea Europeana, mai ales ca Ucraina doreste in perspectiva sa intre in UE, deci fonduri de preaderare. Pentru Rep. Moldova ar fi aer curat o legatura decenta macar cu Iasi-ul. Partial se poate apela si la fonduri pentru proiecte transfrontaliere, unde UE da si 100% din bani. Adica podul peste Prut al autostrazii + pana la primul nod pe fiecare parte.
Prioritatea zero: A1 Sibiu - Pitești. Prioritate zero virgulă zero: A0 centura București. Importante: A7 Ploiești - Bacău - Pașcani - Suceava; A13 Sibiu - Brașov - Onești - Adjud; A3 Cluj - Oradea; A3 Ploiești - Brașov; A12 Pitești - Craiova; A8 Pașcani - Iași; A4 Constanța - Vama Veche. Toate NUMAI SI NUMAI cu fonduri europene. Un NU categoric oricărei forme de taxare la km pe autostrăzi.

tom_sawyer

Nu se continua decat daca tragi o linie cu creionul pe harta. De la Odesa ai de trecut prin 4 vami ca sa continui pe A8. Pe rusi nu-i scoti vreodata din Transnistria. Iar daca intra Ucraina in UE, vor fi cu atat mai inversunati sa nu permita/ sa ingreuneze accesul.

Fluxuri de marfuri nu vor fi decat cele generate de Rep. Moldova si Moldova noastara.

GDC

#1369
As vrea sa rog pe toată lumea să încercăm să ieșim din bucla asta. Hai sa ne punem de acord că un SF pentru o autostradă care să conecteze cat mai bine toată Moldova de Vestul Europei e necesar. Detalii de implementare se pot discuta după aia. Însă problema pe care aș vrea să o discutăm și poate să găsim o soluție e cum să forţăm minunaţii de la guvernare să renunțe la prostia de PPP și să începem cu proiectul pe fonduri europene cât mai repede pe porțiunea Iași-Pascani. În afară de faptul ca PPP e o prostie acolo unde ai fonduri europene serioase, după cum spunea Ionuț, PPP înseamnă că nu se face. Ce se întâmplă acolo e cel puțin la fel de grav ca pe DN2 (în termen de trafic îngreunat și periculos) și trebuie făcut ceva cu cap cat mai repede.

tom_sawyer

#1370
Vechile SF-uri din 2011 nici nu luau in calcul varianta half-profile (se gasesc la pagina 47; si 45 - complete), profil complet de 26 m peste tot.

Eu si altii mai vechi ca mine pe forum pentru asta militam, luarea in calcul, inca din studiile preliminare, a unei variante mai economice si mai potrivita pentru nevoile noastre.

Sa se analizeze solutia half-profile la actualizarea SF-urilor.

horatiu.cosma

^
Proiectul în general se face pentru full. Vezi centura Bacău. La licitația pentru construcție se scoate ce vrea CNAIR. Poate scoate doar overpass-urile din proiect, dacă se ambiționează. Sau doar 5 km, sau 1 km da, unul nu și așa mai departe.

carutasul

Păi și așa e și normal. Dacă proiectul e full știm că se poate face full în viitor, și se execută din el în ordinea priorităților ( și evident după buget). Cam toți cred că suntem de acord că proiectul ăsta trebuie făcut, ne contrazicem doar la etapele de execuție :)

ovideatza

#1373
Deci cate pagini de forum sa ajungem la aceeasi concluzie? 

Sa dea drumul la licitatiile de SF-uri!

Si "obsesia" personala: spargerea in 2(hai 3) proiecte distincte independente -
1. Iasi - nod A7/A8
2. nod A7/A8 - Tg Mures
3. Iasi - pod Ungheni - poate ceva transfrontalier. Acolo cu podul sunt probleme care pot bloca tot A8, cu habitatul natural al pestilor, etc.

horatiu.cosma

^
Din cum ai propus spargerea se observă foarte ușor ce tronson vrei să meargă mai repede  :lol:. E aproape de domiciliu cumva  :D? Se poate separa ca și pe A7, astfel încât acordul de mediu să fie obținut separat. Din punct de vedere al mediului, împărțirea din 2009 e ok (Tg. Mureș - Ditrău, Ditrău - Tg. Neamț, Tg. Neamț - Iași - Ungheni).

dr4qul4

este o prostie sa bagi la gramada Tg Neamt- Pascani- Iasi-Ungheni.
Primul este un tronson care va avea trafic doar daca exista continuare. Al doilea este legatura Iasi-Bacau. Daca faci de 2 ori in aceeasi zi traseul asta, o sa intelegi de ce este primul pe lista. Chiar si la ne-moldoveni.
Si ultimul este drumul spre granita care va avea si el mari probleme cu AM, motiv pentru care se cer tunele destul de lungi.
Un alt segment independent este Tg Mures- Praid pentru ca ajuta atat Brasovul cat si secuimea.

Nu pot sa nu remarc cum ardelenii (exceptie brasovenii) sustin A8, si sa se inceapa cu Tg Mures-Tg Neamt.
Cocoase inutile care ne vor afecta zeci de ani:
1. Focsani 2. Boita 3. Balcauti
"multe multumiri" proiectantilor
2. Pariu cu hefaistos: 200 lei: UMB nu deschide nimic (min 9 km, chiar si HP)  pe A7 înainte de 15 iunie 2024

voicul

Pai, nu. Sa fie continuitate :)
Nu am zis ca daca e continua autostrada are mai mult trafic? (vs. pe bucatele)

Ce conteaza ca e in Ardeal, se face pentru Moldova.  :D

carutasul

Bine, eu care n-am prea ajuns în zonă aș fi tentat să mă bazez  pe un sf bine făcut pentru ordinea în care să se facă, dar probabil pentru cei care circulă pe acolo e relativ clar, doar că trebuie niște cifre puse acolo pe hartă, exprimate în euro, ca să poți să ai o idee de raportul avantaj/preț, evident că noi chibițăm, nici nu putem face altceva...

TibiV

Quote from: GDC on October 30, 2018, 01:40:20 PM
... problema pe care aș vrea să o discutăm și poate să găsim o soluție e cum să forţăm minunaţii de la guvernare să renunțe la prostia de PPP și să începem cu proiectul pe fonduri europene cât mai repede pe porțiunea Iași-Pascani.
Este simplu.
La urmatoarele alegeri sa mergem la vot, chiar daca "nu avem cu cine sa votam, ca toti sunt hoti... "
Se pare ca totusi unii sunt mult mai hoti ca altii...

Quote from: tom_sawyer on October 30, 2018, 02:34:14 PM
Eu si altii mai vechi ca mine pe forum pentru asta militam, luarea in calcul, inca din studiile preliminare, a unei variante mai economice si mai potrivita pentru nevoile noastre.

Sa se analizeze solutia half-profile la actualizarea SF-urilor.
Daca ma uit bine de vreo 5-6 pagini in urma NU asta propui, ci un drum de rang inferior "imbunatatit"...
Un fel de "nu are rost PiSi, mai bine facem centuri pe Valea Oltului".
Aici ai dreptate.
Maximum de economie este sa nu facem nici o autostrada...

Quote from: StefanCelMare on October 30, 2018, 10:03:36 AM
Văd că se discută despre oportunitatea părții montane a A8.
Se re-discută despre oportunitatea părții montane a A8...
Din păcate...

Aici dati-mi voie sa spun niste chestii pe care am tot amanat de vreo doi ani sa le spun, ca sa nu lezez alte persoane....

Hai sa o luam logic, pas cu pas...
Muntii, la fel ca si fluviile, sunt o bariera naturala...
Iar autostrazile trans-montane au fix acelasi rol ca si podurile.... Adica sa strapunga "bariera" respectiva.

Aici, de-a lungul timpului, s-a tot vehiculat "varianta": hai sa facem repede ce este mai usor, adica Iasi-Tg.Neamt, poate (poate!...) Tg.Mures-Ditrau, si (daca o sa mai avem timp si bani) atunci ne mai gndim si la sectiunea cu adevarat montana, Ditrau-Tg.Neamt...

Mai oameni buni, asta este o gandire cu adevarat "guvernamentala", care tinteste voturi, nu dezvoltare...

O sa dau intai un "contra-exemplu" ipotetic...
Cum ar fi fost sa vrem sa construim A2 (in conditiile in care raposatu nu ar fi facut podurile dunarene) dar sa spunem  "Aaaa, pai facem Bucuresti-Fetesti si Cernavoda-Constanta, ca podurile ar fi prea scumpe... Mai bine cumparam un bac mult mai mare, sau mai facem 5-10 bacuri in alte locuri (centuri ocolitoare) si iesim mai ieftin!..." ?!?!....
Pe bune?
Gandesti un traseu care sa depaseasca un obstacol, dar te opresti fix la obstacol?!...
Care, obstacol fiind, este greu (costisitor) de trecut, deci il lasam pentru "vedem noi cand om avea bani de asa ceva"....
In schimb daca ne apucam intai de pod (costisitor si complicat...) toata lumea va sti ca, mai devreme sau mai tarziu, vom face si autostrada...
(Noroc ca raposatii comunisti ne-au lasat doua poduri, si dupa 4 decenii ne scarpinam in c... pentru un al treilea...)

Cam asa si cu A8...
Rolul A8 este sa atraga dezvoltare/investitii depasind bariera Carpatilor Orientali...
Sa nu uitam ca nici investitiile alea nu se fac chiar peste noapte...
Si investitorul strain isi face un fel de SF, si cand datele ii spun ca investitia va fi OK se apuca de construit....
Si, chiar daca privatul se misca mult mai repede, sa nu uitam ca de la momentul in care ia in calcul o investitie in Moldova va trece un an sau doi pana la decizie si pana la prima "sapa", si inca unul sau doi pana la PIF....
Si cam aici este problema...
S-ar putea ca decizia de a face investitia sa depinda in mod crucial de infrastructura rutiera (evident, nu se aplica in industria de software....)
Iar eu, va spun sincer, daca as fi industrias german, olandez, danez, chinez sau thailandez, NU m-as apuca de o investitie doar pe baza "kariocilor" guvernamentale...
NU m-as apuca de investitie nici daca as vedea ca Romania s-a apucat de "capetele" usoare ale A8, adica alea care duc fix pana la "bariera/obstacol". Ar putea sa "moara" acolo inca alte cateva decenii (suntem pe un forum de specialitate, nu trebuie sa va amintesc ce intarzieri sunt la proiecte, unele nici macar incepute....)

As considera ca Romania este hotarata (nu imi place barbarismul anglo-saxon "determinata", rezultat al unor lectii superficiale de limba engleza dar mai ales de limba romana...) SA FACA o autostrada trans-montana abia atunci cand voi vedea utilaje cocotate prin munti.
Nu mai conteaza prea mult ca deocamdata va fi (poate) half-profile, important este sa vad ca nu se mai discuta, ci se contruieste....
Abia atunci incep sa analizez serios investitia la Botosani/Radauti/Falticeni (you name it...).
Daca pun la socoteala si perioada de instruire a personalului propriu pana la capacitatea "full", am putea obtine un timing grozav... PIF simultana....

Deci, din acest punct de vedere, cred ca esentiala pentru credibilitatea proiectului A8 este sectiunea montana !!

PS
Nu sunt scoase din burta...
Am avut discutii serioase cu oameni din categoriile de mai sus...
Majoritatea mi-au spus (de regula cu accent german) "Pitty"...

PPS
Repet, ca sa nu se creada ca am "interese".
Nu sunt moldovean si nu am rude acolo. (Ceea ce regret, pentru ca este o zona a tarii pe care am vazut-o mult prea rar, desi sper sa corectez asta anul viitor...)
Dpdv personal, cel mai mult mi-ar conveni CoBra (si tronsonul Brasov-Targu Mures, ca sa ajung si eu in 4-5 ore in Cluj). PiSi este pentru mine o "complicatie" ca traseu... Insa chiar daca CoBra ar fi gata maine, as folosi-o probabil doar 3-4 ori pe an.
Recunosc, am si norocul ca toate autostrazile "incep si se termina la mine in targ".... Dar sunt convins ca si daca as fi locuit la Urlati, nu as fi "batut din picioruse" pentru autostrada la Urlati....

Cred ca ceea ce trebuie sa discutam aici nu este "ce imi/ce nu imi convine", YIMBY sau NIMBY, ci ceea ce este important pentru tara asta chinuita de niste politruci incompetenti, care nu sunt in stare sa faca NIMIC (bun)...
Daca nu sunt de acord cu toate "combinatiile" care se incearca pe CoBra de un deceniu nu este pentru ca "nu imi place traseul". Traseul autostrazii imi place, nu imi place traseul... hmmm... financiaro-politic...

LE
Mda, se pare ca sunt printre putinii de aici care incearca sa fie "nepartinici"...
"Ce zic ardelenii (exceptie brasovenii)..."
Mda...
Pe bune, ce sarbatorim anul asta?!...
Pare mai degraba 100 de ani de la Marea Schisma...
Ardelenii (mai ales unii ardeleni) platesc mult la stat, sa li se faca lor (acelora unora) si sa-i dam naibii pe ceilalti, care nu contribuie cu nimic, putorile naibii...
Fiecare cu a masii...  :(
Mda...
Centenarul dezbinarii.
Nu gasesc un emoticon suficient de expresiv...
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

laszlo.robert

#1379
Tibiv, sunt de acord 99%,cu o singura excepție.Ardelenii nu sunt supărați pe cei care au nevoie de ajutor,sunt supărați pe cei care vreme de trei decenii nu au făcut nimic (mai bine zis au distrus și ce exista),că cei care azi au nevoie de ajutor (mai ales din zona Moldovei), să poată să se lucreze și să se întrețină singuri.Astfel cei din Ardeal să nu fie nevoiți să plătească  sau cel puțin o sumă diversă.Diferente de dezvoltare vor exista întotdeauna peste tot in lume. De asta e nevoie de A 8 și nu cred că cineva din Ardeal ar deplânge banii cheltuiți pe autostrada.
PS: Sunt brașovean unde am trăit 26 ani ,de 17 sunt in Italia și cei mai buni prieteni  ai mei sunt din Iași și Piatra Neamț.Oameni harnici ,realizați in viață, care nu au emigrat de lene ci pentru că 20 de ani in urma nu exista nici o posibilitate (nu că acum ar fi cu mult mai multe).