Autostrada A8 Târgu Mureș-Iași

Started by Ionut, September 18, 2011, 12:22:22 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

Morosanu

Politica distruge tot ce atinge.

Silviu 1

Bravo Dumbrava Andrei! Big like si pentru ce ai scris si pentru rabdarea ta de a scrie o buna parte din ce aveai pe suflet!

cristi5

#1052
Quote from: dumbravaandrei on May 14, 2018, 10:38:57 PM
Privit în ansamblu nu este un proiect mai scump decât celelalte proiecte de autostrăzi în implementare la ora actuală (A1, A3)

Uita-te la indicatorii tehnico-economici aprobati de guvern.

http://forum.peundemerg.ro/index.php?topic=19.msg166942;topicseen#msg166942

Ca lungime si structuri A8 e cam de 2,5 ori cat PiSi, care PiSi are trafic (dar nici PiSi impreuna cu VP nu are trafic de A la ora asta). Daca insumezi traficul de pe traversarile Carpatilor Orientali iti iese trafic de un drum judetean mai aglomerat (daca nu ma crezi, du-te intr-o zi aglomerata la intrarea oricarei trecatori montane si fa un youtube de o ora, numaram traficul impreuna). Hai sa zicem ca in 10 ani de autostrada se dubleaza traficul, ies doua drumuri judetene.

Costul estimat din birou (adica foarte prost estimat) e 8,8 miliarde euro, Romania are pe POIM 2014-2020 5 miliarde. Intre timp Marea Britanie a plecat de la buget, asemenea bugete pt infrastructura nu vom mai vedea.

Pe bune, si eu vreau sa aiba moldovenii (si secuii for that matter) o traversare rapida si sigura, daca nu chiar doua. Si eu vreau sa fie moldovenii legati de Ardeal, nu de centru, ca de centralizare ne-am saturat. Dar de aici pana la a crede ca cineva va construi 6 benzi de traseu cu geometrie de 130 km/h care sa traverseze 3 lanturi muntoase e cale lunga (pana acum in Romania s-au traversat cu autostrada maxim doua podisuri si nu suntem in stare sa traversam un deal de 300m la Holdea).

Ori invatam "zona gri" dintre a construi DN si a construi autostrada, ori stam si ne uitam la desenele de pe harta in timp ce ne ingropam mortii din trafic.

Eu nu cred ca Romania trebuie sa construiasca (in prima faza) drum de 26m latime la munte, nicaieri, nici chiar pe PiSi,  CoBra, nici la Holdea, nici la Meses, nici A8, nici A13. E risipa de resurse, si chiar daca ne inchipuim ca resursele EU sunt nelimitate, ele sunt foarte limitate (unde mai pui ca avansul se face de la bugetul national care e de-a dreptul sufocat).

dr4qul4

Unde mai pui ca avem si parte de constructori la fel de "capabili" ca cei care pregatesc proiectele.
Cocoase inutile care ne vor afecta zeci de ani:
1. Focsani 2. Boita 3. Balcauti
"multe multumiri" proiectantilor
2. Pariu cu hefaistos: 200 lei: UMB nu deschide nimic (min 9 km, chiar si HP)  pe A7 înainte de 15 iunie 2024

pasadia

#1054
@ cristi: Trebuie autostrada. Neaparat autostrada, exclusiv autostrada, pretutindeni autostrada!!! De ce iti e asa greu de inteles?

Ce conteaza ca DN13, Brasov - Sighisoara, arata cu totul altfel decat orice alt DN reabilitat doar din simplu fapt ca au construit 3 centuri (Maierus, Hoghiz si Rupea)? Nu, nici vorba, nu vrem centuri la sate, nu vrem sa rectificam mici portiuni pline de curbe precum pisatul boului, vrem neaparat autostrada!

Ce conteaza ca DN2, cu prostia sa de platforma de 2*(1+3/4 benzi) a permis un trafic mai mare decat pe orice alt DN 1+1 si a satisfacut pe multi in ceea ce priveste viteza medie. Noi vrem acum doar 2 benzi + banda de urgenta caci altfel nu putem trai!

Ce conteaza ca nu avem experienta cu nici un tunel rutier corect executat? De ce sa ne concentram sa facem unul singur, acolo unde e nevoie de el? Hai sa desenam pe hartie 5 sau 10 tuneluri si sa ne inchipuim ca o sa le facem (ok, cu jumatate de gura recunoastem ca o sa mai treaca inca o generatie pana atunci, dar important e ca generatia asta sa nu isi bata apul cu constructia efectiva a vreunui tunel)!




Pe bune, orice altceva decat optiunile normale. Spui ca pe DN1, in Busteni sau Comarnic, este cazul sa blochezi virajul la stanga prin parapeti mediani si sa faci puncte de intoarcere in capete (sensuri giratorii, complete sau pe jumatate, ori pasaje dedicate), spui ca asta e solutia fireasca, prima care trebuie testata? Neh, mai bine promovam proiecte stupide precum asa zise "centuri" pe drumuri chinuite.

Spui ca nu vrei autostrada ci te multumesti cu un amarat de tunel de 3km pe sub pasul Oituz (sau Tibles, sau Persani)? Neh, hai sa facem SF, hai sa speram ca facei EIM, AM si apoi sa ne intrebam de la ce capat incepem sa construim in campie.

De transformarea DN2+DN28 in 2+1 alternativ nici nu mai mentionez caci cunosti subiectul. Dar concluzia si acolo e aceeasi. Hai sa speram, promovam, dorim, exclusiv solutia cea mai scumpa - autostrada. Orice altceva NU exista!!!

dumbravaandrei

') Indicatorii aia nu pot fi folositi nici pe post de hartie igienica, desi tot din burta au plecat ;)
1) Am mai circulat si prin afara, iar traversarile montane seamana cu un DX pe ses. numai noi vrem megalomanii. Mergeti in Austria, in Italia, in Grecia, sau peste ocean ... prin munti foarte rar au aia profilul "clasic" de autostrada. Si peste tot prin munti (vorbesc strict de zona muntoasa, nu de podisuri), pe autostrada am vazut limita de 80 km/h, foarte rar 110. Asta cu profil full de A prin munti... e gaselnita carpato-danubiano-pontica. Dar asta nu inseamna ca la final nu ai 2x2, inclusiv tuneluri facute. Ca e cu banda de 3,5 sau 3,75 mai putin important ca si confort pentru sofer care traverseaza o zona muntoasa.
2) Trafic de DJ? Da... pe toate autostrazile de traverseaza muntii am vazut un trafic cel mult la 50% din ce era la poalele muntelui. E logic, e normal, nu toata lumea are treaba dincolo de munti

3) @cristi5, chiar ramane invitatia sa te plimb o saptamana prin tara. Fara suparare, dar vorbesti prostii cu nivelul de trafic. Is tare curios daca stii acum pe unde traverseaza traficul greu orientalii si in special de ce. Sau de ce este evitat acum DN 15... dupa aia compilam cifre de trafic. Fara suparare dar la capitolul asta vorbesti prostii cat casa. Pune-ti un iGo pe modul camion si calculeaza o ruta Budapesta-Iasi sau Budapesta-Bacau si vezi pe unde te scoate.

4) asta cu experienta... iar suntem fudui dar rupti in fund? Parca am trai pe o insula in mijlocul Pacificului. Aoleu, ce sa zic, nu au romanii experienta in tunele... dar oare altii n-or mai fi facut tunele la viata lor?!?, Grecii nu au tunele? bulgarii nu au? Sarbii nu au? Austriecii presupun ca merg in Slovenia urcand Timisu, nu prin tunel de nspe km. Asta e argument de balcanici. Ca suntem puturosi dar falnici... Ete doamne ca nu avem experienta si ne-au inconjurat astia cu zidul chinezesc. Argument 2 bani.

pasadia

Hai ca musc eu momeala - care e raspunsul la 3?

Trafic greu e pe oricare dintre trecatorile Orientalilor. Pe unele mai mult, pe altele mai putin, pe unele legal, pe altele mai putin (limitarile alea de tonaj la podurile rupte nu prea sperie cu adevarat pe nimeni... Din experienta as spune ca cea mai folosita e DN17, Bistrita - Vatra Dornei - Gura Humorului. Enervanta, caci Bistrita, pe acea veche centura, e plina de intersectii si treceri de pietoni, caci pe Tihuta in sus e plina de curbe si cam lipseste o a doua banda de urcare, caci pe Campulung trebuie sa saluti Primaria si parcul central...
Apoi urmeaza DN11, cu placerile ei: centura Targu Secuiesc cam distrusa, curbele de pe Oituz insirate precum margaritarele, posurile de la Poiana Sarata cam stricate si apoi vine podul distrus de pe Oituz, de la Onesti.
DN15 + DN15B reprezinta, calitativ, cea mai buna optiune - da, ai 3 localitati mai incurcate (Targu Mures, Reghin si Targu Neamt), dar asfaltul si profilul e cel mai bun. Insa tot imi pare, chiar si acum, cea mai putin folosita dintre cele 3 si chiar nu stiu de ce.

Si asa ca vin si te intreb:
- tu vrei autostrada (130,110, 80, nu ma intereseaza) intre Tulghes si Borzunt? Sau preferi centura decenta pentru Bistrita, Reghin, Targu Mures si Onesti?
- tu vrei profil de 2 benzi + banda de urgenta sau preferi macar a doua banda pe urcarile din toate aceste 3 pasuri?
- tu vrei proiect nou cu tot ce presupune compatibilizarea sa cu regulile de mediu  sau poti accepta o solutie mai putin invaziva, care nu distruge si nu impacteaza mediul atat de mult fiind totodata considerabil mai ieftina? (faci autostrada, cu parapetii si gardurile din dotare  atunci obligatoriu va trebui sa creezi culoarele de trecere (viaducte, pasaje, tuneluri, etc..). Daca largesti/ modifici un DN, fara a introduce bariere fizice in calea traversarii acestuia atunci tot vei avea o permeabilitate acceptabila pentru mamifere mari dintr-o parte in alta si nu vei fi obligat la costurile de mediu impuse de o autostrada). 

Si da, stiu, e tipic balcanic sa fiu econom, sa imi inchipui ca nu am resurse (destule). Si stiu ca, in anumite viziuni, ne permitem orice. Dar fa-mi hatarul si ia in considerare ca poate nu e asa. Poate nu ne permitem orice si, mai ales, poate nu avem nevoie de orice crezi ca ne putem permite.




Si ca sa fiu on-topic, propun si eu ceva (mai scurt si fara fraze mari).

Da, ce s-a lucrat pana acum e prost si merita aruncat. Dar nu ma refer numai la indicatorii tehnico-economici ci si la vechiul SF precum si la vechiul pre-SF (nu mai stau sa caut, exista mesajele in urma, inclusiv un post in care nenea_hartia a pus acel document de vreo 30 de pagini).

As vrea un pre-SF care sa stabileasca un traseu corect. In viziunea mea acesta merge de la Ungheni spre NE pe malul drept al Muresului pana dincolo de Sangeorgiu de Mures, traverseaza raul in apropiere de Ernei si continua spre sudul Reghin-ului. De aici pe culoarul DJ153 C trece de Lapusna si printr-un tunel de baza (alt circa 1000 de metri, lungime circa 3,5km) ajunge in depresiunea Ghurghiului. De la Ditrau traseul este similar cu cel din vechiul SF cel putin pana in vestul Iasi-ului (Letcani). Mai departe as considera ca vorbim de alt proiect, centura Iasi +podul Ungheni urmand sa intre in zona de proiecte trans-frontaliere. Si poate as lua in calcul si alte optiuni (nu autostrada suspendata, ci tunel mai aproape de oras, fie pe nord, fie pe sud si cu cateva noduri bine gandite pentru a decongestiona si orasul.

Trecand peste partea cu carioca pe hartie si revenind la solutii, consider ca anumite tronsoane poate fi adoptate din start ca half-profile amenajat 2+1 alternativ. Ma refer mai ales la tronsoanele care practic nu exista in prezent, fiind DJ-uri transformate din DC-uri, in realitate drumuri forestiere. In primul rand este vorba de bucata de DJ153C neasfaltata nici acum (de prin Gurghiu pana spre Remetea) + bucata de DJ127 Ditrau - Tulghes. Practic rezulta un nou DN (Reghin- Tulghes), amenajat ca 2+1 alternativ, folosind doar ocazional platforma existenta a unui DC, cu pante si curbe menite sa asigure 80km/h pentru orice tip de trafic. In total vor fi aproape 90km care vor inlocui 120 de km de DN15 care strabat Reghinul, Toplita, Borsec si valea Muresului. Cei 120km dureaza 1h50de minute, cei 90 de km doar o ora. Castig de timp si siguranta similar cu o autostrada, investitie si impact considerabil mai mici.

In paralel, in partea ardeleneasca, Ungheni - Reghin s-ar construi direct ca autostrada, la fel ca bucata dintre Letcani si Pascani. Evident si aceste tronsoane vor aduce castiguri considerabil de timp si calitate a deplasarii. La final, pentru bucata Tulghes - Poiana Largului - Targu Neamt - Pascani, solutii alese vor depinde in mod categoric de impunerile de mediu. Va fi nevoie de traseu nou pe unele portiuni (centura Targu Neamt si tunel PN Vanatori), dar vor putea fi folosite si zone din actualul DN daca acesta va fi adus la un standard corespunzator.

dumbravaandrei

#1057
@pasadia

Ai uitat un DN1A de pe lista. Da, multe trasee sunt imposibile nu neaparat din cauza restrictiilor de tonaj ci a costurilor de mentenanta a vehiculului.
Iar daca ma intrebi iti si raspund: de unde si pana unde chestia asta ca daca facem A8 raman orasele fara centura? A... ca poate pentru realizarea centurilor ar trebui sa se trezeasca APL-urile si sa-si pregateasca proiectele (cum a facut BV de ex), fara a le "intepa" in proiecte de lung parcurs si sa se mai preocupe de finantarea lor, asta da, e o discutie ce merita purtata - fara indoiala. Dar acum ca nu se face nu stiu ce centura la nu stiu care oras ca facem un lot de autostrada... sa avem pardon, dar nu plec dupa fenta asta ca e un non-sens total.

Precum spuneam, orizontul de realizare a A8 e ceva mai indepartat. Nu cred ca in 30 de ani partea aia de Europa o sa devina pampas. Asa ca.... ce cale de dezvoltare alegem? Asta cu 2+1, da... sunt de acord... este o solutie de care avem nevoie acum si trebuie facuta urgent si total independent de A8. Dar sa nu incepem cum trebuie un proiect major de interconectare ca ne multumim doar cu poza statica de acum... iarasi este non-sens. Un mare non-sens.

Nu vreau sa par naiv, dar solutii de 2+1 la ora actuala nu permit dezvoltarea in urmatorii 20-50 de ani a unor zone atat de mari precum regiunea Moldovei. Tocmai datorita conditiilor actuale, Moldova nu este intr-o etapa de stabilitate si multe schimbari se pot petrece. Avem exemple recente si la noi (nu doar Sebes... cat de bine se reactiveaza BH-SM). Daca eram deja intr-un moment al evolutiei in care cresterea economica e de o amploare mai mica (cresteri economice pana in 3%), atunci da... daca e suficient 2+1 azi, e suficient si maine. Dar noi inca o sa fim multi ani in jurul a 6%. Ceea ce ne creaza spatiu si oportunitati insemnate. Un exemplu in apropiere este evolutia Ungariei.

Dar noi nu... economi si "2+1 ca inlocuitor de A"... 2+1 isi are rostul lui, A are scopul lui.

AlexxC

Big like pasadia!
Cu 20% din costuri putem obtine mai mult de de 60% economie din timpul unei autostrazi pe traseul Tg-Mures-Iasi.
Folosind principiul Pareto am putea ajunge departe...nu doar in infrastructura.

dr4qul4

Aici nu e vorba doar de costuri.
E vorba de resurse. Noi nu suntem in stare sa facem un tronson de 5 km prin zona montana joasa (A1, Holdea-Margina) si vrem sa facem 120 de km?
Cand spun resurse, ma refer inclusiv la resursa umana disponibila in CNAIR si in celelalte ministere si autoritati publice centrale si locale, ce ar trebui sa intocmeasca o documentatie care sa obtina AM in timp rezonabil si sa organizeze o licitatie care sa nu permita constructorilor sa lucreze ca pana acum.

Deschideti ochii. Ne-am impiedicat de un urs si de vreo 10 lilieci. Cat de mult trebuie sa progresam ca sa nu ne impiedicam de mii de mamifere protejate: ursi, zimbri, lupi, rasi, vidre, cerbi, s.a.
Cocoase inutile care ne vor afecta zeci de ani:
1. Focsani 2. Boita 3. Balcauti
"multe multumiri" proiectantilor
2. Pariu cu hefaistos: 200 lei: UMB nu deschide nimic (min 9 km, chiar si HP)  pe A7 înainte de 15 iunie 2024

Ionut

Pai daca nu putem face 300 de km, atunci sa nu mai facem nimic! Bravo!

Imi citez propria pozitie din octombrie 2017. Nu observ ca ar fi ceva de modificat la aceasta pozitie. Evident, vorbesc in nume propriu.

Quote from: Ionut on October 07, 2017, 08:20:58 AM
Aveti asa un talent sa deviati de la subiect (A8) catre dislike-uri si slaba pregatire a moderatorilor la emisiuni TV... V-am rugat de multe ori sa evitati discutiile astea, sunt reluate iar si iar. Nu trecem peste? Macar pe thread-urile astea importante unde se uita foarte multa lume. Multumesc!

Revenind pe subiectele care sunt despre A8:

1. MZA Iasi-Tg Frumos este sub A2 Bucuresti-Lehliu. Haideti sa nu ne exageram. Nu poti sa compari zona metropolitana Iasi cu ZM Bucuresti. Cel mult poti compara ce este fix langa Iasi (strict zona de influenta a orasului) cu Bucuresti-Lehliu. Diferenta nu este mare, insa NU putem spune ca Iasi-Tg Frumos are trafic mai mare ca Bucuresti-Lehliu. Corect este "MZA Iasi-Tg Frumos se apropie foarte mult de MZA Bucuresti-Lehliu". As vrea ca macar noi sa dam informatii corecte.

2. Am mai spus-o si cu alte ocazii. Am spus public. Am spus si celor de la initiativa pentru A8 cand am fost la Iasi. Si o sa o tot spun. In acest moment are rost sa facem presiune pentru A8 Iasi-Tg Neamt, in special Iasi-Tg Frumos, singura bucata din coridorul Iasi-Tg Mures care are trafic de autostrada. Da, pe la 17000 MZA, o cifra rotunjita. Ba chiar ar trebui facuta autostrada pana la Pascani, acolo unde va fi nod cu A7.

La modul sincer vorbind, nu veti vedea prea curand sustinere puternica pentru bucata montana. Din multe, multe motive. Daca trebuie iar sa le zic, le zic.

Este foarte bine ca baietii de la Iasi fac presiune pentru A8 si sper sa ii tina balamalele in continuare.
Si sper sa se ajunga undeva cu presiunea asta.

Mai precis la:

1. actualizare SF Iasi-Tg Neamt.
(Asumarea de catre CNAIR a acestei actualizari dand explicatii celor de la Curtea de Conturi.)
(Actualizare pe bune, la un pret corect si intr-un interval de timp corect, cam 1,5 ani.)

2. scoatere la licitatie proiectare si executie pentru Iasi/Letcani-Tg Frumos (30 km), Tg Frumos-Pascani (25 km), Pascani-Tg Neamt (32 km).

Ba chiar aceste 3 loturi ar merge la executie impartite la jumatate. Voi vedeti ce probleme avem cu Aktor pe 24 de km din A10?

Hai sa stam drepti, sa punem picioarele in apa, si sa discutam ce este FEZABIL.
Oameni buni, A8 are 311 km!!!
Cand ii facem noi pe toti?!?!!?

Va rog frumos. Daca vreti sa intelegeti.
Discutiile si presiunea pentru A8 pe INTREG traseul ingroapa acest proiect.

Nu vreti voi sa legam capitala Moldovei de Tg Frumos (MZA 17000), apoi de Pascani si A7 (si implicit Bacau si apoi, intr-un final, de Bucuresti) si mai departe spre Tg Neamt?!

Iasi-Tg Neamt inseamna 90 de km! Nu sunt buni? Vrem 311 km deodata?!?!

Avem, la data la care scriu acest mesaj, 187 km de autostrada in executie in TOATA TARA. Si vrem 311 km DOAR PE A8?!?!?!?

Vreti sa scriu mai mare de atat? Si cu mai mult rosu ca sa intelegem cu totii cum trebuie sa punem presiune pentru A8?

dr4qul4

Destepti macedonenii cand au upgradat acel drum prin munti si apoi au facut si firul 2 de la 0. Iar zona lor montana avea doar 20 de km si e si pe coridor principal.
Noi nu avem nici un proiect de 300+ km.  A1 nu s-a facut de la Bucuresti la Nadlac. A exista vreodata SF pe tot coridorul 4? sau AM?
Am avut poiecte diferite: Centura Pitesti, Arad-Timisoara, Sibiu-Deva, Lugoj-Timisoara, Arad-Nadlac, Deva-Lugoj si acum, cea mai lunga Sibiu-Pitesti.
Chiar nu inteleg de ce nu putem face la fel si sa incepem cu Pascani-Iasi.

Cocoase inutile care ne vor afecta zeci de ani:
1. Focsani 2. Boita 3. Balcauti
"multe multumiri" proiectantilor
2. Pariu cu hefaistos: 200 lei: UMB nu deschide nimic (min 9 km, chiar si HP)  pe A7 înainte de 15 iunie 2024

Ionut

Unii mai cred, ca si mine (& API), in cele doua proiecte, inclusiv A8 (ca legat de A7 nu prea sunt cine stie ce mari controverse).




Catalin pe Facebook

Pentru A8 Tg. Mureș-Iași, CNAIR și ministerul ne-au mințit un an de zile, tot anul 2017, spunând că se va desuspenda contractul pentru actualizarea studiului de fezabilitate (studii de teren, geotehnice, proiectare) pentru primii 100km dinspre Tg. Mureș până la Ditrău. După un an de minciuni, în ianuarie 2018 au reziliat contractul! Nu vorbim de licitație aici, de povești, ci de un contract semnat cu finanțare asigurată!

Pentru celelalte două sectoare, Ditrău-Tg. Neamț și Tg. Neamț-Iași-pod peste Prut/Ungheni, ne-au mințit tot anul 2017 că vor lansa licitații, ba pentru studii și proiectare, ba direct pentru proiectare si execuție. Și când spun mințit, mă refer la comunicări oficiale ale ministerului, la răspunsuri date la interpelări parlamentare. Deci minciuni cât se poate de oficiale.

După un an și mai bine de minciuni, acum totul e abandonat, a început vechiul discurs "e prea scump proiectul, n-are rost, haideți pe la Brașov, mai vedem, etc".

Ce să mai vorbim că nu avem o evaluare la zi, corectă a costurilor! Că nu avem o evaluare a unor alternative economice precum autostradă half-profile (o singură cale construită, cu circulație în sens dublu) pe zona muntoasă. Sunt legături cu trafic mult mai mare în Alpi unde tunelele sunt pe o singură bandă pe sensă și fac față cu brio la trafic, iar costurile de construcție sunt la jumătate. Ce să mai vorbim de toate acestea!

Mersul trenurilor

A da mai si scrie in unu din tabele ca e blocat ca a intrat DNA poate o sa se faca dar nu cred ca inainte sa se termine Buc- Pascani si Bra-Bacau si daca le pui pe astea 2 cred ca si doar un drum expres ar fi mult, e foarte mult relief si face sa fie totul scump, poate daca ar fi fost Iasi-ul un oras macar de 1 mil de loc, asa pentru 3 orasele bagi 100+km autostrada, orasele mai jos de Iasi (geografic) nu ar merge pe varianta asta daca au Bacau-brasov, plus ca vedeti cat e de greu de facut o autostrada prin munti desi m-am uitat in italia pe harta chiar si grecia si mai nou si bulgaria prin munti trec cu autostrazile parca sunt la jocul ala Cities:Skylines tuneluri si de 20 km noua ne e asa frica de tuneluri. Ar trebui sa se duca cineva la iUmor sa faca bancuri legate de romania si tunelurile pe autostrazi, eh oricum ne mandrim cu ce avem, viaductul de la aciliu (milãul de romania) ramane minunea pe deceniul asta. 

horatiu.cosma

#1064
Din tot ce s-a discutat până acum eu înțeleg că toată lumea e de acord cu faptul că A8 de la un capăt la celălalt, pe 2 sensuri de circulație (26 de metri lățime) e utopic într-un orizont de 10-15 ani de timp și că conectarea Moldovei spre vest se poate face civilizat printr-o serie de soluții punctuale, inteligente care să permită o circulație cu viteză și în siguranță. De aici mai departe fiecare a mers pe diferite variante, fie pe utilizarea rețelei actuale la care se aduc îmbunătățiri punctuale (centuri, tuneluri, lărgiri etc), fie pe un eventual traseu A8 din care să se construiască tronsoane, utilizabile împreună cu rețeaua actuală de drumuri imediat.

Ceea ce dezbatem aici seamănă cu stabilirea unor alternative, a unor criterii în cadrul unei analize multicriteriale, adică exact ce se face (ce ar trebui să se facă) în cadrul unui studiu strategic, cam ce s-a făcut super profi pentru inelele Bucureștiului.

Cum văd eu că ar trebui să se întâmple lucrurile:

MT să bypass-eze CNAIR-ul după modelul parteneriatului cu BM pentru CoBra și să creeze un departament de oameni ok care, cu ajutorul asistenței tehnice de la BEI/Jaspers să lanseze licitația pentru SF. În cazul de față tema de proiectare trebuie să fie ceva mai largă, astfel încât soluțiile analizate să nu ia în considerare doar traseul A8. Ideea de bază trebuie să fie simplă: trafic estimat de tranzit pe fiecare zonă de trecere pentru următorii ani, soluții proiectate pentru o viteză de minim 80 km/ora care să îl preia cât mai avantajos. Nu m-ar mira să rezulte un mix de soluții care să înglobeze mai multe traversări. Dau un exemplu de ce ar putea rezulta: Autostrada Sibiu-Brașov, Pașcani - Iași, Tg.Mureș - Acățari, half-profile Acățari-Ditrău - Tulgheș, Pașcani-Tg.Neamț, un tub de tunel la pasul Oituz, centură la Tg. Secuiesc și Onești, încă vreo 3-4 tuneluri cu conectare la capete cu DN 15 și 15B. Toate astea vor veni cu un calendar de implementare, soluții tehnice preliminare, impact asupra mediului, impact social, utilități intersectate, riscuri etc.

L.E. Altfel ne putem da toți cu părerea cam ce ar trebui, cam pe unde, dar fără să avem date actualizate de trafic, procnoze pentru 2025-2030-2040 e cam dificil de propus o soluție din burtă. Stați liniștiți, cei din MT sunt cam la același nivel ca și noi referitor la o strategie bine închegată pentru conectarea Moldovei de Ardeal. Bine, defapt orice e mai departe de alegerile din 2020 nu prea contează pentru ei.