News:

API te vrea în echipa din București!

Main Menu

Autostrada A8 Târgu Mureș-Iași

Started by Ionut, September 18, 2011, 12:22:22 PM

Previous topic - Next topic

2 Members and 9 Guests are viewing this topic.

pasadia

Quote from: dumbravaandrei on May 14, 2018, 07:45:40 AM
P.S: Cine mai vrea sa vina din Brasov, dar nu vrea sa vina cu masina lui, sa imi dea un semn pe PM :)

Huooo, cum adica, sa sustin ca brasovean 8 si A7? Nuuuu...

[/joke] Voi fi la Sibiu, la festivalul de Jazz. Deci pot spune ca protestez pentru A13. :D

rizzuh

#1036
Inteleg ca actualii guvernanti nu sunt asa de orientati spre occident, poate de aceea nu doresc sa lege Moldova de occident, dar oare de ce nu fac invers, catre orient? Autostrada Iasi - Chisinau - Moscova si Iasi - Bucuresti - Giurgiu - Istanbul :p

Avand in vedere ca la PiSi nici pana acum nu s-a facut nimic in teren, la fel si la CoBra, pentru A8 o sa dureze mult si bine. Poate prin 20-50 daca avem noroc. Deocamdata nici macar pe hartie nu exista, doar o linie trasa cu carioca pe o harta, la fel ca A6 si A9.

Mersul trenurilor

#1037
Ce Iasi Chisinau ? cu ce bani? ei nu au bani pentru drumuri simple (vezi harta calitatii drumurilor) Nici Targu mures-Ungheni nu mi se pare un proiect normal, Tg. Mures - Iasi e destul, Iasi-Ungheni mi se pare prostie curata, e dupa niste dealuri si nici ca centura Iasiului nu poate fi luata (avem nevoie de autostrazi si in alte parti) Asta sa nu mai vorbim ce relief avem intre Iasi si Chisinau, si de faptul ca atunci cand era vorba sa se uneasca cu romania au votat ca nu vor

rizzuh

Partea aia cu Iasi-Chisinau era un pamflet ;)

Mersul trenurilor

Ma refeream la proiect in sine de obicei faci o autostrada pana la granita daca are alta sa se uneasca cu ea asa nu vad ce sens are, nu iti trebuie autostrada ca sa stai in vama la coada, poti sta si pe un drum normal. si bucata fara rost iasi-ungheni costa cred cat jumate din centura nord la buc, ca trebuie facuta si pe niste dealuri, ma gandeam ca o autostrada suspendata sa treaca prin iasi nu ar fi stricat ar fi fezabila pentru traficul din iasi.

FRS


zuma80

#1041
Nu cred ca banii sunt problema la noi.
Daca se doresc se fac, dar se pot face cu bani de la UE sau cu participare privata, iar in ambele cazuri "sifonarea" lor nu prea este posibila.
Pentru A6!

rusugxg

#1042
Ei incearca sa-si faca treba:
https://www.google.ro/maps/@47.2486537,27.7662519,1262m/data=!3m1!1e3?hl=en
Problema e ca s-a descoperit ca in Prut traiesc pesti. Pesti care trebuie protejati.
Oricum, fara strapungere prin munti, e degeaba... Foarte degeaba

PS1. In Moldova sunt pesti si pe uscat. Aia insa sunt deja protejati.
PS2. Sunt din Iasi si stiu ce-i pe acolo. De exemplu, pe Sculeni-Balti lucreaza (cu subcontractori moldoveni) Pizzarotti si ceva companie din Franta. Trebuia sa fie gata in 2017. In 2019 tot pe drumu ala rupt se va merge!! (pentru harburile lor e OK)
PS3. proiectul aici: http://www.anpm.ro/documents/10197/0/Memoriu+de+prezentare+pod+peste+Prut+la+Ungheni.pdf/156421a1-baad-4a0a-9de6-3561c1eaaa4b
PS4. siceva explicatii (scuzati sursa, dar, in principiu, asa este):
https://www.bzi.ro/detaliu-uluitor-de-ce-nu-se-construieste-podul-rutier-peste-prut-explicatiile-sunt-incredibile-635897

iulius

Pentru Guvern, A8 este un proiect "mort", peste nu mult timp vom vedea din nou lansarea licitatiei SF Bv-Bc... si mai apoi si inceperea constructiei sale..
"Prietenii stiu de ce..."

dr4qul4

A8 complet este un proiect mort pentru oricine are toate tigelele pe casa. A8 s-ar fi putut face doar in comunism.
Cocoase inutile care ne vor afecta zeci de ani:
1. Focsani 2. Boita 3. Balcauti
"multe multumiri" proiectantilor
2. Pariu cu hefaistos: 200 lei: UMB nu deschide nimic (min 9 km, chiar si HP)  pe A7 înainte de 15 iunie 2024

Mersul trenurilor

#1045
Multumesc de lamuriri, acum parca se laudau ca au asfaltat pe la cheile bicazului..

Quoteunde sa o suspenzi prin Iasi?

da suspendata si sa treaca si printr-un bloc asa prin iasi ca prin japonia - glumeam nici in 100 de ani nu o sa fie asa ceva in romania  ;)

Brasov - Bacau chiar e ceva ce merita si cat mai repede. 

mihaionescu

Asta cred si eu. A8 e prea scump si nu ajuta decat cateva orase si acelea mici si fara prea multa industrie.
Brasov-Bacau ar face legatura exact in mijlocul Moldovei ajutand la fel cam toate orasele Moldovei. Iar daca s-ar da drumul si la A7 atunci legatura ar fi completa.

cristi5

#1047
In locul actualului proiect supradimensionat si nerealist eu as propune asa:
- luat un traseu transcarpatic existent (poate chiar Targu-Neamt-DN15B-D15-Tulghes-DJ127-Ditrau-Gheorgheni-DN13B-Sovata-DN13A-Balauseri
- intarit drumul pt trafic greu, largit la 8-13m, corectat curbe, eliminat obstacole din (sau ocolit) putinele localitati
- tunel in loc de serpentine pe cele 2 treceri intre bazine hidrografice (Bistrita-Mures si Mures-Tarnava)
- largit la 3 benzi si 2+1 alternativ pe alocuri pt depasire, in rest depasirea interzisa, separare usoara de sensuri si limitare la 90

Cu aceste masuri se poate dubla viteza medie, se poate mari siguranta de vreo 5 ori, la o fractiune din pretul A8. Poate ma ajutati voi sa calculez fractiunea.

In plus nu ar fi un proiect "all or nothing", tot ce se face se poate da in trafic (usor cel putin) la finalizarea tunelului, sau la finalizarea corectarii curbei, nu la finalizarea unui "lot" de 20 km.

Asta ar fi o abordare pragmatica a unui drum de inalta siguranta cu trafic mic si mediu in teren greu de munte. Expertiza se gaseste in Austria, Norvegia, Elvetia, Franta, Italia....

dumbravaandrei

#1048
Regele a murit, trăiască REGELE!

Va fi unul din puținele mesajele de pe forum pe care o să le scriu cu diacritice pentru că  :gaah: :gaah:

Oricât ar cânta unii prohodul unei autostrăzi care pe viitor va lega Republica Moldova (în speță Chișinău) via Iași de restul rețelei de transport rutier modern (post car cu boi/căruță) deja dezvoltată în Uniunea Europeană, acest proiect nu are cum să moară. Pe orice monitor te-ai uita la Google Maps (aviz celor încă pasionati de desenul cu carioca pe varii hărți), din orice avion te-ai uita, prin orice alt instrument ai încerca să faci o analiză, legarea estului continentului European de centrul și sud-vestul acestuia este posibilă doar printr-un singur coridor care nu poate evita Iași (despre bazinul de deservire al A8 am mai vorbit aici).

Și totuși, la fiecare rundă de alegeri electorale lumea este din ce în ce mai dezămăgită și ignorantă față de acest proiect. Motivele sunt simple:
1) În fiecare campanie electorală se vorbește despre construcția întregului tronson într-un mandat parlamentar, ca și cum poporul mult iubit din a doua zi de după alegeri și-ar lua cuminte lopata și târnăcopul pe umăr și voios fluierând ar pleca pe șantierul A8.
2) La fiecare tentativă de licitație ne este prezentat costul total al investiției într-o manieră propagandistă de scuzat lenea (e prea mult domle 4-5 mld de eur în 4 ani... de ce să pui osul la treabă când cu banii ăștia mai poți cumpăra voturi urmatorii 12-20 de ani?!?)
3) Niciunul din cei care s-au erijat comunicatori publici pentru acest proiect (inclusiv API) nu a dorit să iasă din tonul și abordarea inteligent întinsă de o clasă politică (atât la nivel local cât și național) încă adânc încastrată în ideologiile de început de sec. XX, masiv orientate pe un cult al personalității providențiale individuale, nicidecum orientate către prosperitatea colectivă prin propășirea individului, asa cum unii din noi încă mai au vise umede să ajungem și noi ,,ca afară".
4) Interesant că noi încă nu am aflat exact pe unde și de ce va trece mai exact această autostradă, dar ni se aruncă costuri. Din burtă, că din creier nu are cum din moment ce nu este suficient aprofundată problema

Și acum să despicăm puțin firul în mai mult de 4 secțiuni:

I. Cât de scump va fi A8?
Privit în ansamblu nu este un proiect mai scump decât celelalte proiecte de autostrăzi în implementare la ora actuală (A1, A3) și nu are cum să fie implementat ca și proiect unitar mai repede decât acestea (la ambele am trecut de 15 ani de la implementare și suntem departe rău de închiderea acestor proiecte). Din toate abordările încercate până acum, atât la noi cât și pe alte meleaguri, putem intui o limită superioară de costuri pentru implementarea acestui traseu. Costuri care în funcție de cât de bine sunt temporizate pot avea un impact mai mic sau mai mare în bugetul țării. Dar tare aș vrea să nu ne ascundem după tufe cu impactul economic din moment ce suntem o țară care încă nu am depașit stadiul de 3mld EUR investiții anuale în infrastructura rutieră. Despre costuri și timp, mai încolo.

II. Cum ne apucăm totuși de A8?
Da, suntem la un moment în care pentru acest proiect nu avem nimic. Mă rog... ăia de reprezintă statul în sectorul ăsta nu au nimic.  Nici așteptări, nici planuri, nici suport pentru sinapse. Dar istoria mai mult sau mai puțin recentă totuși ne-a prezentat câteva lecții din care [... personal am impresia ...] suntem prea leneși să învățăm ceva. Atât pe A1 cât și pe A3 avem câte o traversare a lanțului muntos ce ne-a binecuvântat ținutul. Cu toate astea, pe fiecare din ele avem tronsoane funcționale, mai puțin traversările montane. În timp ce ,,mai marii de la centru"  au fost lăsați să-și care fala cu traversarea muntelui în 4 ani, totuși au fost câteva echipe care au zis ,,hai sa facem mai intai ce putem și când o fi alinierea celestră potrivită o-m trece și muntele). Și uite așa, după un considerabil număr de ani, avem ceva mai mult decât nimic.
Acest proiect pare a impune la ora actuală o etapizare care prin ,,cunoștința" dobândită pe suratele A8 devine o practică mai mult decât evidentă:
    - Etapa 1: Realizarea unui studiu de fezabilitate. Studiu din care să rezulte doar un traseu stabilit în urma aplicării modelului gravitațional-economic si gravitațional-economic și a unui Acord de Mediu de principiu (coroborat cu datele de mediu deja disponibile comunităților științifice (și da, îmi stă gândul la datele colectate de Milvius)). Bazinul pentru modelare să fie calculat cu o rază de 250 km (3 ore depărtare de accesul in A). Exclus să obținem un proiect tehnic din această etapă. O astfel de etapă ar dura optim între 18-36 de luni incluzând aici timpul alocat licitațiilor. Poate unii se întreabă ,,cum adică AM de principiu" ?!? Da, un AM în care ANPM să spună din start: pe traseul propus între km M+T și X+Y am deja coridor de mamifere, vedeți ce soluție alegeți la proiectare că nu vreau sa le deranjați, și atunci știi din start condiționalitățile de mediu, evitând apariția unui Ecoduct ca pe LD3.
    - Etapa 2: Realizarea lotizării A8. Loturi care să nu depășească 40 km de autostradă, fiecare lot prevăzut cu noduri funcțional independente cel puțin la capetele loturilor. Este o etapa de decizie internă a MT, ce nu ar trebui să dureze mai mult de 6 luni.
    - Etapa 3: Reglementarea legislativă a acestor loturi în proiecte de sine stătătoare astfel încât AM să fie obținut unitar și independent per lot, nu per traseu. Planificarea finanțării, inclusiv prin credite de angajament girate prin titluri de stat, tot per lot, nu per traseu. Așa putem prioritiza execuția în caz că începe să ne strângă cureaua mai tare. Dar măcar știm unde putem aplica anumte corecții financiare și putem avea o imagine mai clara a randamentului investiției. 18 luni pentru întregul proces, incluzând și partea de adoptare legislativă este suficientă. Am modificat noi CP cu OUG într-o noapte și am anulat totul după o săptămâna, în 18 luni dacă ne scremem schimbăm și Constituția...
    - Etapa 4: Scoaterea la licitație a PT+DTAC pentru fiecare lot. 48 de luni cu tot cu procesul de licitație
    - Etapa 5: Scoaterea la licitație a execuției loturilor. Pe partea montana mă aștept la durate între 60-120 de luni în funcție de complexitatea fiecărui lot, dar în zona de șes moldav 60 de luni e mai mult decât suficient
    - Etapa 6: Scoaterea la licitatie a mentenanței acestui traseu și asigurarea lucrărilor post-garanție. Mai puțin relevantă perioada de desfășurare

Și totuși... ca să începem pe bune acest proiect, trebuie să punem și cele două ingrediente secrete: voință (în special civică) și determinare
    - Trebuie să învățăm că avem nevoie de unele sacrificii temporare pentru beneficii pe termen lung, chiar daca asta va însemna să reducem anumite alocări bugetare pe alte sectoare, nu neapărat din fondurile de coeziune socială.
    - poate ce este mai greu pentru noi, ca popor, este să ne învățăm că o perioadă trebuie să investim niște bani, fără să vedem ceva în teren, așa cum și atunci când vrei să faci o casă, mai întâi faci planuri (multe), proiectezi (chiar și de 3-4 ori) și când ești cât de cât împăcat cu tine, treci la execuție, ultima etapă fiind cea mai costisitoare, cea mai rapidă și satisfăcătoare. Dar până la ea, ai trecut prin furcile caudine ale planificării.

III. Banii... și fetele (în special cele politice)
Ceea ce știm la nivel de experiență dobândită până în prezent, completând totodată cele expuse la II., tot ce putem să spunem despre bani e că din momentul în care ne hotărâm să punem osul la treabă și până la Etapa 5, nu avem cum să cheltuim mai mult de 600 mil EUR (nu știu unde au mai fost alocați aprox 2 mil EUR / km pentru obținerea unui proiect tehnic. Dau și eu din burtă că la capitolul ăsta natura a fost foarte generoasă cu mine...) 600 mil de EUR întinși între 7 și 9 ani. Adică pentru următorii 10 ani nu avem cum să cheltuim mai mult de 85,7 mil EUR / An.
Cum va arăta economia peste 10 ani? Ce pot să vă spun că economia de la ora actuală foarte puțin seamănă cu economia de care îmi vorbeau toți acum 10, 15 ani. Am făcut economie mai mult decât a fost cazul, mai puțin decât mi-aș dori, în incubatoare de renume. Acum 10 ani lumea vorbea de volume. Să fie cât mai mari și prețul cu marjă minimă pentru că toți făceau același lucru iar distanțele dintre producători și consumatori erau imense comparabil cu ce este acum (ce să mai vorbesc cum arăta economia acum 30-50 ani). Când le spuneam că eu visez la randament cât mai ridicat al muncii prin generarea de valoare adăugată și alte SF-uri se uitau lupii bătrâni la mine și mă luau peste picior. Acum, parcă seamănă cu ce visam eu. Creșterea este exponențială, mobilitatea populației în plină explozie.
Dar din păcate fetele din politică (matroanele, nu alea de la vitrină), încă le e frică de bau bau. Dar pe cine amăgim noi defapt?!? Indiferent de ce face mireasa în noaptea nunții, rezultatul este destul de previzibil (să citez un clasic încă în viață). Așa că dacă tot știm ce ne așteapta iar modelul greco-otoman de așteptare ne-a dovedit că așteptarea nu schimbă radical cursul istoriei, haideți oameni buni ca prin mijloacele la îndemâna noastră să punem presiune. Nu avem acces în Prime-Time (poate unii nici nu vor să apară acolo), dar avem suficiente alte mijloace pentru a contracara:
    - un mod de abordare asociat în gândirea populară cu DROBUL DE SARE (cei cu ,,e prea scump A8")
    - un mod de abordare asociat în gândirea populară cu CUIUL LUI PEPELEA (,,mai lăsați bă moldova ca E săraci, ăia nu merită apă potabilă")
    - lenea
    - putoarea
    - calicia
    - manipularea propagandistică.
    Pentru toate astea ne trebuie doamne și domni, nicidecum matroane virgine.

IV. Tot bani. Investiție vs donație
Ne lamentăm că nu avem bani. Da, eu personal nu am bani nici de A8, nici de A13, nici de A1, nici de A3... asta nu inseamna ca nu produc parte din banii necesari pentru aceste proiecte. Poate cei care au măcar un PFA sau au absolvit o minimă formă de instruire economică știu că statul își recuperează investițiile prin alte mijloace decât prin mecanismul de cerere ofertă. Mai ales atunci când vorbim de așa numitele ,,Investiții în infrastructura mare". La cât de complexă a devenit lumea, statele nu mai pot administra afacerile ce se desfășoară în interiorul lor, dar pot să facă foarte bine altceva: să reglementeze cadrul normativ de desfășurare a activității economice și de a asiugra predictibilitatea dezvoltării acesteia. De când avem și noi o minimă economie de piață, pentru fiecare leu (RON) pe care statul Român îl investește într/un km de Autostrada, numai până la darea ei în folosință statul încasează 1,45 lei. Acesta este un efect al distribuției în economie a sumei de învestit atât pe verticală (macro-economic, investiție directă) dar mai ales distribuirii pe orizontală (generarea de activități suport, crearea de locuri de munca etc). Sume colectate din TVA, taxe pe muncă, taxe pe activități prestate.
Și acum surpriză... la aceste sume mai adăugăm sumele direct încasate prin decontare de la UE plus sumele încasate din taxele de operare a infrastructurii. Așa-i că nu prea vă uitați pe cifrele raportate de companiile MT?
Pe când pensiile necorelate cu nivelul de contributivitate, compensații sociale, creșterea salariului minim într-un ritm disparat de creșterea productivității muncii, astea sunt donații. Banii ăștia nu se mai întorc pentru că nu mai ai prin ce să îi colectezi pe toți. Colectezi doar o mică parte prin TVA, dar nu mai taxezi nici o muncă.

Am mai spus pe forum că încă nu avem un PIB suficient așa de mare încât să putem suporta costurile de realizare ale A8. Surpriză... la ora actuală nu putem duce mai mult de 1,2 MLD EUR/AN alocare pentru astfel de proiecte. Pentru ca nu avem pregatite proiecte... Dar le putem pregăti în următorii ani întrucât la creșterea noastră economică de felină, în maxim 5 ani, indiferent de ce revoluții mai fac unii, o sa ajungem acolo unde putem începe să dăm drumul la robinetele cu bani coordonat și sincronizat (să nu pocnească țevile). Dar trebuie să începem acum, nu când o să avem banii.

Așa-i că am mai rezolva o problemă și prin partea aia de țară dacă dam drumul la investiții?

Păcat că în 11 ani de UE am stat de partea greșită a gardului școlii și nu am învățat nimic. Asta e... nu înseamnă că nu putem recupera...


V. A8 vs A13+A7 +- A3 CoBra
O altă capcană întinsă de politruci și înghițită pe nemestecate de mulți. Este un adevăr parțial dus în stil bolșevic ca alegere absolută în dezbatere publică. O astfel de discuție nu are decât un singur scop și un singur adevăr: scopul este otrăvirea rațiunii publice iar adevărul este că de la Iași și până la Brașov avem nevoie si de o bună parte din A8, de o secțiune considerabilă din A7 și un A13 finalizat. Adică avem nevoie de toate aceste autostrăzi (e modul de a spune ,,știm că toate cele 3 Autostrăzi trebuie construite urgent, dar ... e mai facil să spargem semințe și să nu facem nimic"). Adunate costurile acestor tronsoane ne va releva un câteva repere în raționamentul dezvoltării infrastructurii rutiere mari:
   1) A8 Iași - Pașcani + A7 Pașcani - Răcăciuni + A13 Sibiu - Răcăciuni cu siguranță nu sunt mai ieftine decât A8 Ungheni-Ungheni. Dacă mai adăugăm și un A3 CoBra...
   2) Odată realizat coridorul A8-A7-A13 + A3 CoBra vom constata că oricum nu am rezolvat problema conectării Unei zone deja activ economic (Iasi-Pascani-Suceava-Roman, as adauga si Cernauti) de Cluj-Napoca ==> Europa centrală și tot va trebui să traversăm Carpații pe undeva mai la nord de Brașov.
   3) Bineințeles că realizat fiind A8 pe traseul actual propus, nu exclude nicicând realizarea A13 / A3 CoBra / A7, pentru că nu rezolvăm cu A8 conectarea către sudul și sud-vestul Europei.
   4) Discuția pe aspecte de impact economic: Cei care încă nu ați schimbat de pe știrile PRO TV de la ora 5 sau v-a rămas televizorul blocat pe RTV vă rog să consultați și surse oficiale care chiar știu ce vorbesc. Regiunea Moldovei nu e chiar așa săracă pe cât v-o închipuiți. Noroc de nea Liviu și Olguța ca a pus Teleormanul și sudul bărăganului la coada UE, scăpând Vasluiul și Dobrogea de rușine. Și apoi... să-i reproșezi unui copac că nu crește suficient pentru ca e în deșert și nu-l udă nimeni mi se pare puțin.. Orwelian.

Așa că dragi colegi forumiști care vă grăbiți să răspundeți la întrebarea ,,Ce preferați pentru trecerea Est-Vest a Carpaților, A13 sau A8?", cu toată părerea de rău răspunsul este unul singur: Ambele, ca traversează munții în puncte și scopuri diferite! Alt răspuns mai diplomatic la o non-problemă nu găsesc. Răspunsuri ne-diplomatice în schimb... 3 zile n-aș face pauză decât să-mi ud gura și vă garantez că nu ma repet.


VI. Așa... și până intră buldozerele în șantier, ce facem?!?
Investiții punctuale pentru ameliorare... mai denivelăm o intersecție, mai domolim o curbă pe DN, mai astupăm gropile. Dacă vorbim de bazinul A8+A13 și ne alocăm măcar 10 MIL EUR/AN pentru reparații și investiții în securitate și siguranță, mai putem face situația suportabilă încă 5-7 ani. MAXIM 10 ani. Mai putem adăuga câte o bandă prin dealuri, mai putem ocoli câte un sat, mai putem ilumina treceri de pietoni, mai putem face marcaje... lucruri din astea care până acum le făceam doar când trecea câte o coloană oficială sau când cu 1 lună înainte de campanie primarul schimba partidul.

L.E: E târziu, dacă mai sunt greșeli, corectez mâine. Dupa 15 ore de produs bani pentru ,,ieconomia" țării încep să mă doboare atât foamea cât și oboseala. Și nervii...

TibiV

Mama proștilor este mereu gravidă... :)