Material rulant: discutii diverse si proiecte

Started by marcelbanu, July 31, 2013, 10:23:30 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Ionut

Autoritatea pentru Reforma Feroviara, primii pasi in proiectul achizitiei de material rulant

Consortiul selectat de BEI-PASSA a inceput sa lucreze la elaborarea documentatiei necesare achizitiei de material rulant pentru transportul public de calatori. Autoritatea pentru Reforma Feroviara are prevazut prin Programul Operational Infrastructura Mare 2014 – 2020 un proiect major privind achizitia de material rulant in valoare de 252 milioane euro (costuri eligibile).

Proiectul pentru elaborarea documentatiei este cofinantat de Fondul European Regional de Dezvoltare prin Programul Operational Asistenta Tehnica si Bugetul de Stat, are o durata de 20 luni si va avea drept rezultate:

-un studiu de fezabilitate in vederea pregatirii achizitiei de material rulant,
-pregatirea contractelor de servicii publice in conformitate cu normele europene,
-specificatii pentru proiectul de achizitie de material rulant si
-asistenta in completarea cererii de finantare pentru achizitia de material rulant.

Studiul de fezabilitate care va sta la baza intocmirii caietului de sarcini si din care va rezulta numarul si tipul vehiculelor feroviare ce vor fi achizitionate de Autoritatea pentru Reforma Ferovara (A.R.F.) va fi incheiat in toamna acestui an.

Presedintele Autoritatii pentru Reforma Feroviara, Gigi Gavrila, s-a intalnit cu reprezentatii consortiului selectat pentru elaborarea documentatiei necesare. Cu ocazia reuniunii s-au discutat subiecte legate de consultanta studiului de fezabilitate, specificatiile functionale pentru achizitia de material rulant, identificarea principalelor nevoi ale pietei de material rulant din Romania, cerintele tehnice ale viitoarei achizitii de material rulant in functie de costurile ciclului de viata si de intretinere, organizarea licitatiilor pentru contracte de servicii publice precum si procurarea materialului rulant.

ClubFeroviar.ro

Ionut

INS: Majoritatea locomotivelor și vagoanelor din România au durata normală de amortizare depășită

Jumătate dintre vagoanele de pasageri aflate în inventar la finele anului trecut aveau durata normată de amortizare depășită, în cazul vagoanelor de marfă procentul fiind de 70,7% și de 63,5% în cazul locomotivelor conform Institutului Național de Statistică (INS).

Locomotivele în inventar, la 31 decembrie 2017, erau în număr de1.769, 58% fiind locomotive Diesel. Față de 2016, numărul a rămas același, însă modernizarea a patru locomotive a făcut ca puterea de tracțiune să crească cu 8.160 CP. Vagoanele de pasageri erau, la aceeași data,în număr de 3.894, majoritatea de cale normal și doar 77 de cale îngustă (2%). 1.921 vagoane de pasageri (48,3%) aveau depășită durata normată de amortizare. În cazul vagoanelor de marfă, numărul unităților de cale normală în inventar la finele anului trecut era de 30.808, acestora adăugându-li-se 1.426 vagoane cu destinație specială. Numărul total marchează o scădere cu 4,5% față de anul anterior. Peste 70% din vagoanele de marfă aveau durata normală de amortizare depășită.

Profit.ro

Ionut

Va rog dati un share, ajuta! Mai ales pe feroviar...




API pe Facebook

Ministrul Transporturilor Lucian Șova aruncă din nou minciuni gogonate chiar de la tribuna Parlamentului, de data asta despre CFR. Ieri a declarat că în 2018 s-au reabilitat 140 de automotoare și 700 de vagoane. De fapt, nu s-a reabilitat nimic, doar s-a dat cu mătura. La propriu!

În primul rând, CFR Călători nu are 140 de automotoare de reabilitat. Compania are 125 de automotoare oarecum moderne, Siemens Desiro, construite la începutul anilor 2000 care nici nu necesită reabilitare. Restul automotoarelor sunt Malaxe de pe vremea lui Carol al II-lea (nu este o glumă), plus LVT-uri est-germane din anii '60 și câteva rame electrice pariziene tot la fel de vechi.

Parcul activ al CFR Călători are 970 de vagoane în total. Mai sunt aproximativ 1500 de vagoane care ar mai putea vreodată circula pe căile ferate. De altfel, din 2015 până în 2017 s-au reabilitat doar 15 vagoane. Există un contract pentru încă 57 de bucăți din care încă nu s-a livrat nimic.

Într-adevăr, avem o licitație lansată pentru revizuirea (adică reparația curentă) a câtorva sute de vagoane relativ moderne "trase pe dreapta". Doar că licitația de-abia a fost publicată și va mai dura mult și bine până când va fi atribuită și până când primul vagon va fi gata. Iar această reparație curentă NU este reabilitare!

Există un comunicat de presă al CFR Călători în care se folosește cuvântul "reabilitat" ca sinonim pentru... făcut curățenie. Adică pentru activități precum: schimbatul geamurilor sparte, "verificarea/repararea instalațiilor de climatizare", "curățarea/schimbarea tapițeriilor scaunelor" și "curățarea cabinelor de toalete".

Realitatea: lipsa de investiții a dus la o criză majoră de material rulant. Lipsesc aproape 400 de vagoane. S-a ajuns la anulări de trenuri între orașe mari (București-Timișoara sau Timișoara-Cluj) și la o înghesuială insuportabilă în cele ramase. Locomotivele sunt atât de vechi încât ba se strică, ba iau foc, aproape săptămânal. Acum 5 zile s-a stricat una pe ruta Constanța-București.

Cerem ministrului Șova să nu mai mintă cu nerușinare și să rezolve adevăratele probleme ale CFR!

Ionut

Pozitia asta cu Sova a avut impact foarte mare, mai ales ca vorbim de feroviar aici. Acum are aproape 300 de like-uri/reactii, 110 share-uri si un reach de aproximativ 20.000 persoane. Multe pozitii importante pe rutier nu ating cifrele astea, deci ma bucur ca este interes si pentru feroviar.

Pozitia vad ca a fost preluata si de Hotnews.

tom_sawyer

#109
Procedurile birocratice naţionale şi europene la achiziţia de material rulant scot din joc CFR Călători şi companiile private (sindicate)

"ARF doreşte ca prin acest proiect să înnoiască parcul de material rulant pentru transportul de pasageri din ţara noastră cu 100 de rame electrice noi (EMU), însă, din păcate, termenele şi condiţiile legale care sunt impuse de procedurile birocratice naţionale şi europene scot din joc nu numai pe principalul operator de transport feroviar de călători din România - SNTFC 'CFR Călători' SA, dar şi pe ceilalţi operatori privaţi din acest domeniu de activitate. Aşadar, în situaţia în care se continuă cu aceeaşi abordare de până acum, putem spune că rezultatele implementării proiectului ar putea să fie deosebit de favorabile numai operatorilor de transport feroviari din străinătate", afirmă Confederaţia Sindicală Naţională Meridian şi Federaţia Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din România (FSTFR) într-un comunicat comun transmis luni AGERPRES.

Potrivit sursei citate, ARF a organizat miercuri, 4 iulie 2018, o consultare trilaterală la care au participat reprezentanţii ARF, reprezentanţii federaţiilor sindicale ce au în componenţa lor majoritatea mecanicilor de locomotivă de călători şi de marfă (FSTFR şi FMLR), precum şi consultanţii europeni AECOM contractaţi de Banca Europeană de Investiţii în vederea implementării Proiectului "Sprijin pentru Autoritatea de Reformă Feroviară la achiziţia materialului rulant destinat transportului de pasageri".

Obiectivul acestui program implementat în colaborare cu experţi selectaţi de BEI este de a sprijini nou înfiinţata Autoritate de Reformă Feroviară, să realizeze în perioada următoare, achiziţii de material rulant pentru a fi pus, în anumite condiţii, la dispoziţia operatorilor de transport feroviar de pasageri din România. Sarcinile atribuite consultanţilor în acest proiect sunt: realizarea unui studiu de fezabilitate (până la sfârşitul anului 2019); realizarea procedurilor de atribuire a Contractelor de Serviciu Public; realizarea procedurilor de licitaţie a materialului rulant (până în anul 2021 cu finalizare în 2023) şi depunerea cererii de finanţare din fonduri UE (dacă nu se depăşeşte termenul prevăzut pentru folosirea acestor bani europeni).

"În contextul în care cererea de servicii de transport feroviar pasageri este mult mai mare decât oferta operatorilor din piaţa, CSN MERIDIAN şi FSTFR mai trage încă o dată un semnal de alarmă asupra crizei de la SNTFC 'CFR Călători SA, datorată în special lipsei automotoarelor, ramelor electrice, vagoanelor şi locomotivelor, fără de care, nu se pot asigura nevoile pieţei de transport feroviar din România, cu un impact direct asupra călătorilor. Achiziţia a 100 de EMU în perioada 2021-2023 este tardivă pentru operatorii de transport feroviari de călători români, motiv pentru care solicităm Guvernului României să ia exemplul altor guverne europene, care au reuşit să achiziţioneze material rulant nou prin alte metode, care le-au permis să consolideze rolul transportului feroviar de călători în asigurarea unei mobilităţi durabile a cetăţenilor din aceste state membre UE", se spune în comunicat.

La sfârşitul lunii iunie 2018, parcul inventar de mijloace de tracţiune aparţinând CFR Călători era compus din 1.090 de vehicule feroviare motoare (358 locomotive electrice; 238 locomotive Diesel electrice; 190 locomotive Diesel hidraulice, 120 automotoare Desiro; 133 automotoare serii 700, 900, 1000, 282, LVT, DUEWAG; 11 automotoare ADH11; 34 rame electrice Z 6100, 6300; şase locomotive Diesel mecanice) şi două vagoane WIT.

Parcul inventar înregistrează un număr de 2.283 de vagoane (2031 vagoane clasă şi 252 vagoane speciale) în următoarea structură: 313 vagoane construcţie nouă (304 vagoane clasă şi 9 vagoane speciale), 1175 vagoane modernizate/ adaptate la infrastructură CFR (944 vagoane clasă şi 231 vagoane speciale) şi 795 vagoane modernizate (783 vagoane clasă şi 132 vagoane speciale).

"Locomotivele SNTFC 'CFR Călători' SA sunt insuficiente şi vechi, iar în ceea ce priveşte situaţia automotoarelor şi a ramelor electrice situaţia nu este mai bună. Compania are nevoie de 500 de automotoare şi rame electrice, însă în prezent sunt în exploatare doar 200 de automotoare. Lipsesc 200 de rame electrice şi 100 de automotoare, iar cu privire la automotoare, doar o parte dintre acestea au o vârstă medie de 13 ani, respectiv AM Desiro care sunt în număr de 100 în exploatare. Precizăm că Ministrul Transporturilor a promis în Parlamentul României că în luna septembrie 2018 vor fi achiziţionate 100 de automotoare de tip Desiro pentru SNTFC 'CFR Călători' SA.
În ceea ce priveşte situaţia vagoanelor, la data de 29 iunie 2018, în structura parcului inventar al SNTFC 'CFR Călători' SA se înregistra aceeaşi insuficienţă, respectiv este nevoie de cel puţin 1.300 de vagoane şi există doar 650 de vagoane în funcţiune la acest moment. Conducerea societăţii a promis că pentru următorii doi ani vor exista contracte de modernizări pentru 300 de vagoane din parcul inventar al SNTFC 'CFR Călători' SA", atrag atenţia sindicatele.

Consorţiul selectat de BEI-PASSA lucrează la elaborarea documentaţiei necesare achiziţiei de material rulant pentru transportul public de călători, în baza unui proiect european care se va derula pe o perioadă de 20 de luni, a anunţat, pe 21 mai, Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF).

agerpres.ro

Ionut

Acum, (aproape) live din Comisia de Transporturi din Camera Deputatilor.
Declaratii Sova si Neaga.

Primavara 2019 lansare licitatie material rulant (prin ARF).

Phenol

De cele 100 automotoare Desiro SH s-a spus/promis ceva?

rizzuh

Ce fel de material rulant? Vagoane? Locomotive? Automotoare? Drezine? :lol:

Cate?

Ionut

Stiu. Declarația asta generează mai multe intrebari decat răspunsuri. Ia pregatiti-mi niste intrebari pentru ARF, incerc sa stabilesc o întâlnire cu Președintele ARF, poate imi iese.

rizzuh

#114
Pentru inceput:

  • ce fel de material rulant: vagoane, locomotive, automotoare, etc.
  • cate din fiecare tip de material rulant
  • care este bugetul total si pretul estimat per bucata, ambele pentru fiecare tip de material rulant (adica cat pentru vagoane, cat pentru locomotive)
  • care este sursa de finantare
  • pe ce perioada de timp se vor achizitiona? toate odata? sau pe mai multi ani? cate din fiecare tip / an?
  • caracteristici tehnice, ceva? cate locuri? ce putere? sursa de alimentare (electric/diesel)?
  • pentru cine este materialul rulant? CFR Calatori? Marfa? Infra? toti operatorii?
  • luam 500 de vagoane identice pe parcursul a 3 ani sau 20 de un fel anu' asta, 10 de alt fel la anu', 30 de al treilea fel peste 2 ani?
Da-i un semn lui frunzaverde, sigur are el mai multe si mai bune :)

Phenol

#115
Aveti raspunsul aici:

Quote from: Ionut on May 25, 2018, 07:15:09 AM
Autoritatea pentru Reforma Feroviara, primii pasi in proiectul achizitiei de material rulant

Consortiul selectat de BEI-PASSA a inceput sa lucreze la elaborarea documentatiei necesare achizitiei de material rulant pentru transportul public de calatori. Autoritatea pentru Reforma Feroviara are prevazut prin Programul Operational Infrastructura Mare 2014 – 2020 un proiect major privind achizitia de material rulant in valoare de 252 milioane euro (costuri eligibile).

Proiectul pentru elaborarea documentatiei este cofinantat de Fondul European Regional de Dezvoltare prin Programul Operational Asistenta Tehnica si Bugetul de Stat, are o durata de 20 luni si va avea drept rezultate:

-un studiu de fezabilitate in vederea pregatirii achizitiei de material rulant,
-pregatirea contractelor de servicii publice in conformitate cu normele europene,
-specificatii pentru proiectul de achizitie de material rulant si
-asistenta in completarea cererii de finantare pentru achizitia de material rulant.

Studiul de fezabilitate care va sta la baza intocmirii caietului de sarcini si din care va rezulta numarul si tipul vehiculelor feroviare ce vor fi achizitionate de Autoritatea pentru Reforma Ferovara (A.R.F.) va fi incheiat in toamna acestui an.

Presedintele Autoritatii pentru Reforma Feroviara, Gigi Gavrila, s-a intalnit cu reprezentatii consortiului selectat pentru elaborarea documentatiei necesare. Cu ocazia reuniunii s-au discutat subiecte legate de consultanta studiului de fezabilitate, specificatiile functionale pentru achizitia de material rulant, identificarea principalelor nevoi ale pietei de material rulant din Romania, cerintele tehnice ale viitoarei achizitii de material rulant in functie de costurile ciclului de viata si de intretinere, organizarea licitatiilor pentru contracte de servicii publice precum si procurarea materialului rulant.

ClubFeroviar.ro

Adica, deocamdata nici ei nu stiu ce vor sa cumpere. Consortiul face un fel de cercetare de piata si pe baza aia fac o recomandare ce sa cumpere ARF. Pe langa asta pregatesc si cadrul legislativ prin care materialul rulant va ajunge la un operator feroviar.

rizzuh

Aha, facem studiu de fezabilitate ca sa aflam daca e fezabil sa cumparam niste vagoane? Pe bune??! >:(

Numa' incompetenti la ARF. La fel ca si fostul director...

frunzaverde

^
Rizzuh, multumesc de incredere. Sustin intrebarile tale, cu urmatoarele adaosuri si schimbari.

Astea ar fi intrebarile mele:

- Trase si pachete sociale :

Dupa cum stim, banii europeni sunt legati (inclusiv in legislatia romaneasca) de liberalizarea completa a pietei feroviare si licitarea "pachetelor sociale" care acum sunt date la CFR Calatori (asa numitul pachet 4). Practic este cea mai mare schimbare in sistemul feroviar de transport de pasageri de la inaugurare. UE spune ca sistemul de licitatii liberalizate va avea loc astfel incat traficul sa fie "deschis" in noul sistem, liberalizat, incepand cu 10 Decembrie 2020. In conditiile astea:

1. Materialul rulant, daca va fi achizitionat mai rapid de decembrie 2020, va fi distribuit temporar operatorilor curenti inainte de licitatiile de trasa, sau va trebui sa asteptam orarul 2021 pentru a le folosi?

2. Puteti sa ne spuneti ceva despre designul pachetelor sociale si contractelor de servicii feroviare? Adica, va implementa Romania:
2.1. un sistem mai degraba similar (bineinteles, in interiorul normelor UE din "pachetul 4") cu cel din Marea Britanie unde OTF-urile primesc majoritatea/totalitatea serviciilor pe o anumita ruta/magistrala ("sistem franciza")
SAU
2.2 un sistem mai degraba similar cu cel din Polonia sau Suedia unde vor exista pachete "paralele" pentru aceleasi rute (de exemplu, doua treimi din trasele subventionate pe Stockholm - Göteborg apartin SJ, restul MTR)?

3. Exista ingrijorare in randul operatorilor legat de liberalizare. Exista un plan de masuri tranzitorii, de ajustare pentru ei?

4. In toate sistemele liberalizate a fost nevoie de implementarea unui sistem universal (multi-operator) de distributie bilete. E si normal, daca, sa zicem (simplificand masiv) contractul  Bucuresti - Craiova - Timisoara va fi castigata de operatorul A, Bucuresti - Constanta de operatorul B, nimeni nu va dori sa cumpere 2 bilete separate, de pe 2 site-uri, fara legatura garantata etc.. In UK exista National Rail Enquiries, in Suedia Resplus, iar in aviatie sistemele de interlining si casa IATA de clearing. Va exista ceva similar in Romania pe feroviar (un singur site/o singura casa in gara de unde poti rezerva bilete pentru toti operatorii)? Va fi sub managementul ARF? Daca nu, cum previzionati ca va cumpara calatorul nostru un bilet Craiova - Constanta cu conexiune in Bucuresti?

- Automotoare si rame :
1. Cate bucati?
2. Ce fel de propulsie? (Diesel, electrica, mixta Diesel+electrica). Daca se iau mai multe tipuri, cum e mixul?
3. Ce capacitati (cati calatori/automotor, cate segmente). Daca se iau mai multe tipuri, cum e mixul?
4. Ce configuratii interioare (scurt-parcurs, mediu-parcurs, lung-parcurs?).
5. Cate toalete pe unitate?

- Vagoane:
1. Cate bucati?
2. Ce mix pe clase (adica cate vagoane A, B, Bc, WL, WR se cumpara)?
3. Configuratie standardizata in interior, ceruta de ARF, sau la latitudinea ofertantului ca la CFR Calatori?

- Locomotive
1. Cate bucati?
2. Diesel, electrice, apte de operare mixta (diesel si electrica)?
3. Ce puteri?

Quote
  • pentru cine este materialul rulant? CFR Calatori? Marfa? Infra? toti operatorii?

Asta stim deja, achizitia e legata de operationalizarea pachetului IV de liberalizare UE. Se liberalizeaza piata - si contractele de servicii (pachetele sociale) se dau prin licitatie. Cine ia licitatia pentru pachetul de rute X (Bucuresti - Ploiesti - Brasov sa zicem) va primi si trenuri la pachet cu ruta, ca subventie suplimentara.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

Ionut

API pe Facebook - share if you care

Biata noastră cale ferată! Așa arată trenul Sibiu-Teiuș (R2415) gata de plecare la drum, surprins joia trecută în gara Sibiu.

Nu-i așa că vă îmbie la o călătorie romantică prin inima Ardealului? Câtă încredere și siguranță vă transmit straturile de vopsea scorojită lipite peste rugină ale bătrânei locomotive design elvețian din anii '50? Dar ce spuneți de singurul vagon peticit de atâtea ori încât arată ca un imens dalmațian roz de oțel?

Poftiți în vagoane, trenul pleacă în cinci minute! Dar sperăm că nu vă grăbiți pentru că veți ajunge la destinație, 111 km, în "doar" 3 ore și 27 minute.

La modul serios, astfel de imagini ne lasă fără cuvinte. Calea ferată românească TREBUIE SALVATĂ! Este nevoie de o abordare nouă și de finanțare corespunzătoare dacă nu vrem să falimentăm complet și ce-a mai rămas din infrastructura feroviară.



Imaginea este a lui Redox. Multumim!

thinker

bdragos2

In romania epoca de aur a lasat atatea vagoane incat de la revolutie se caseaza in medie 12 vagoane pe zi si tot nu se mai termina.
Simplu nu mai trebuie atatea vagoane, si oricum cu banii de la fier vechi ar cumpara doar boghiuri pentru unul nou.

Vagoanele romanesti au fost la vremea lor (acum 30-40 de ani) destul de bune comparate cu oricare alte vagoane.
Infrastructura de transport e sistemul prin care circula sangele unei tari. Romania are prea multe cangrene, prea multe artere lipsa.