Magistrala M300 | Teius-Cluj-Napoca-Oradea

Started by Ionut, February 13, 2019, 05:39:45 PM

Previous topic - Next topic

2 Members and 1 Guest are viewing this topic.

vancouver

Eu cred ca nu s-a trecut in extrema cealalta fata de reabilitarile de pe Coridor. Si ca aici pe Cluj-Oradea avem un proiect relativ echilibrat. De altfel costurile si asa sunt imense si orice in plus ar fi crescut inca o data costurile. Plus ca variante noi de viteza sporita in zona de deal ar fi dus la interventii mult mai brutale asupra mediului - adica fix opusul scopului de a face calea ferata eco-friendly (nu doar operarea trebuie sa fie eco, si constructia).

De asemenea cei care au criticat "coridoreala", adica in esenta unul singur, frunzaverde, care a argumentat bine si a atras si pe altii de partea lui - ei bine frunzaverde nu a spus niciodata ca 160 e prea mult sau ca nu trebuie tuneluri sau variante noi de viteza. Ci in esenta - eu asa am inteles - el a spus:

VARIANTA 1 - cu aprox. aceeasi bani in campie se putea trece la 200-230 km/h
SAU
VARIANTA 2 - cu 20-30% din bani se putea face o RK mai soft, fara modificari majore de traseu, fara scoaterea completa a fundatiei - doar peroane moderne si automat reconfigurarea liniilor din gari, macaze noi si bune, RK greu cu schimbare sina si traverse + burare. Cu pastrarea semnalizarii, cu max 140. Toate in 2-3 ani in loc 5-8 ani, fara afectarea majora a traficului, cost de 4-5 ori mai mic, la final timpi intre punctele A si B cu doar 5-10% mai mici

Iar in zonele de deal-munte doar varianta 2, urmand ca varianta 1 aplicata la campie sa reduca per ansamblu timpii de mers. Si totul cu un cost total mai mic si intr-un timp mult mai scurt, de aveam acum toate magistralele gata la 120-140 si cel mult cateva tronsoane in lucru pentru 200-230.

Adica mai pe scurt: FLEXIBILIZARE. Unde se poate scos mai mult cu aceeasi bani, unde e ilogic sa faci 160, ramas la 100-120.

Ori modul cum CFR pune problema e fix invers decat FLEXIBIL. E rigid. Ca-i mare, ca-i munte, ca e statiune dupa statiune, ca e campie fara nimic, ei stiu una si buna: 160. Asta e tampenia.

Dar culmea, fix aici la Cluj-Oradea lucrurile se cam potrivesc (asta e parerea mea). Nu aveai unde sa faci 200-230 sau nu prea se merita, nu are rost sa intervii excesiv in zona dificila, deci 100-120 si un fir sunt ok pe acolo.
Feroviar: inadmisibil că ramâne 1 fir pe unele porțiuni după reabilitare pe Craiova-Caransebeș și Cluj-Oradea. Da pentru extinderea programului Quick Wins. Limitare instalare ETCS doar pe coridorul IV, pana cand va deveni pe deplin functional si isi dovedeste eficienta. Autostrazi: DA pentru 4 treceri montane: A1, A3, A6 si A8. NU deocamdata pentru A13 montan si A Nordului partea montana.

frunzaverde

@vancouver : exact. N-am nimic cu viteza mai mare : problema mea e 140->160 cu demolat totul, in timp ce restul retelei putrezeste. Macar, daca darami tot, fa dracu 250 in campie, elimina toate TN-urile, fa gari ca lumea, scapi de-o grija si nu te costa cu mult mai mult decat coridoreala.

La Cluj - Oradea iar e foarte, foarte scump, pentru ca in principiu iar vor sa darame totul, inclusiv terasament si sine de 100-120 km/h in zone unde va ramane 100-120 km/h. Ideal dupa mine ar fi fost o solutie cu mai multa dublare (ramane un ditai segment linie simpla in campie - stupid), cu o pregatire mai buna a zonei Cluj - Huedin (sau macar Aghires) pentru trenuri locale, mai putine abatute neelectrificate. Nu inteleg, in conditiile in care linia ramane simpla, nici macar una din "variantele de viteza" propuse : ar fi fost mult mai buni investiti banii (oricati ar fi ei) in dublare/cvadruplare in zona Cluj decat in "variante de viteza" prin zone grele.

@shift2rail : vreo 2h cel mai rapid tren.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

vancouver

@shift2rail: pui exact degetul pe rana. In loc sa se mearga rigid pe "160 km/h" si atat, obiectivul trebuia sa fie altul. De ex. Cluj - Oradea intr-o ora si un sfert. Plus posibilitatea obtinerii unui timp constant (ce e 1:15 sau 1:30 sau altul egal) in ritm cadentat din ora in ora in ambele sensuri. Adica nu sa trimit un tren pe zi care merge in 1:15, dar timp de 3 ore cat face asta dus-intors toata linia e blocata. Deci nu un tren , ci 20 de trenuri pe zi pe sens, care sa faca H = 1:30 cu max 2 opriri. Asta putea fi un obiectiv.

Acum, date fiind vitezele prevazute la reabilitare, la limita se poate scoate un 1:20 (asa cum pe Bucuresti - Constanta se poate 1:45, dar nu se chinuie nimeni sa realizeze efectiv acest timp). Iar trenurile Cluj-Oradea obisnuite cu 2 opriri, cu mers cadentat ar putea scoate un 1:40 - 1:45.
Feroviar: inadmisibil că ramâne 1 fir pe unele porțiuni după reabilitare pe Craiova-Caransebeș și Cluj-Oradea. Da pentru extinderea programului Quick Wins. Limitare instalare ETCS doar pe coridorul IV, pana cand va deveni pe deplin functional si isi dovedeste eficienta. Autostrazi: DA pentru 4 treceri montane: A1, A3, A6 si A8. NU deocamdata pentru A13 montan si A Nordului partea montana.

TibiV

#243
@vancouver, ^^^

Absolut corect, cu o singura exceptie: un singur fir nu este prea OK in zona de campie...

Da, de acord sa ramana un singur fir in zona extrem de dificila...

Dar am inteles de la colegi ca ramane o portiune pe un singur fir si pe o zona "ca-n palma" - recunosc, nu cunosc bine zona, sunt +20 de ani de cand "m-am dat" cu trenul ultima data pe acolo...
Din cate imi amintesc s-a spus de mai multe ori ca un singur fir are capacitate de 6-7 ori mai mica decat doua fire, nu doar de doua ori (adica un fir inseamna 15% din capacitatea doua fire, nu 50% cum ar parea "matematic")...

Adica un singur fir inseamna o "gatuire", si cu cat este mai lunga cu atat reduce capacitatea de ansamblu a intregii linii...

LE
Cat am scris postarea asta, vad ca s-a mai scris, si frunzaverde a spus cam acelasi lucru...
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

Xenos

Eu nu contest ce a spus tehnic frunzaverde, dar am vazut ca in Elvetia sunt multe linii simple pe care se face naveta, adica trenuri suburbane, dese. Asadar, si incrucisarile astea sunt o arta, daca totul merge ceas, nu vor fi probleme nici la 2 trenuri/ora/sens, ceea ce oricum nu prea cred ca va fi cazul.

TibiV

@Xenos,

daca ai avea de ales, ce ai prefera sa iti cumperi: un ceas elvetian (nu mai insir denumirile, sunt prea multe...) sau unul romanesc (OREX se numea, produs de "Mecanica Fina", la doi pasi de piata Obor)?!....
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

Xenos


carutasul

colegul meu Codruț zicea că alea mecanice erau bune :)  Mecanica era import (de fapt asimilare) China, ceea ce pe vremea aia nu însemna ceea ce înseamnă acum :)
Eu am avut din ăla electromecanic, aveau un design reușit.
Dar evident nu precizia ceasului face să întârzie trenul, ci de cele mai multe ori trenul însuși...

lighthotspot

Quote from: shift2rail on January 07, 2022, 12:36:23 PM
nu gasesc aceasta informatie cheie in CS, SF. merci!

Ochiometric distanta Cluj Oradea 160 km
Viteza trenului 160 km/h daca e rapid .....

frunzaverde

#249
@lighthotspot: Cluj - Oradea sunt 152 km si 100 metri. Viteza maxima a liniei este 160 km/h, dar nici vorba ca va fi 160 km/h pe toata distanta. Pe sectiunile montane vor fi probabil zone (limitari permanente) inclusiv cu 60-70 km/h, in functie de relief (vedem ce o sa iasa la proiectare). Sunt inclusiv iesiri din statii proiectate cu 100-120 km/h (la fel, vom vedea ce iese la proiectare in final)...
Te sfatuiesc sa citesti glosarul de termeni pe care-l avem unde vorbim de viteze la CF (viteza maxima / "de croaziera" in terminologia UE, viteza stabilita / normala, limitare de viteza, restrictie de viteza).

@carutasul: Pentru ca reteaua elvetiana sa mearga la performantele necesare de timp, inclusiv ceasurile trebuie sa fie perfect sincronizate intre ele. Si bineinteles, elvetienii au o tehnologie speciala, patentata, si super-scumpa (intreaba Apple cat au platit pentru ca le-au copiat designul) de a tine ora sincronizata pe ceasuri. Printre altele: ceasul SBB se sincronizeaza cu masterul la minut fix. Limba secundarului merge un pic mai repede decat minutul fix (cred ca 58 secunde face o rotatie). Cand ajunge fix inainte de minutul fix, se opreste ceasul. Atunci impiegatul stie sa ridice paleta de plecare. Apoi se pune fix ceasul, si trenul stie sa plece exact atunci. Elegant, nu? Asa functioneaza reteaua elvetiana. 

Si de atentia asta la detalii ai nevoie ca reteaua sa mearga la minut, cu frecventele pe care le are SBB pe infrastructura pe care o are SBB. Si "chestiile mari" sunt si ele facute corect, onest. Niciodata flashy, niciodata megalomanic, dar intotdeauna perfect, cunoscand exact de ce e nevoie pentru ce au nevoie. Adica fix profesionistul desavarsit - era zicala aia americana cu any idiot can build a bridge that stands, but it takes an engineer to build a bridge that barely stands. Nu mai zic ca BAR-ul lor (buletinul de avizare al restrictiilor) vine pe doua foi A4... Nu e o carte cu 1000 de pagini ca in Romania...
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

cristi5

@lightspot este link la SF pus mai sus. Si pe plansele puse de @RobertH cu statiile este scrisa viteza prin fircare statie, atat cea noua cat si cea veche. In zona de deal si munte nu aveau cum creste viteza la 140-160 fara investitii masive. E destept in schimb ca au crescut la 160 in camp, sa mai recupereze

RobertH

Schite situatia existenta si modificarea propusa la statiile de pe lotul 3:

PO VALEA DRAGANULUI


HM CIUCEA


PO NEGRENI


HM LACU CRISULUI


HM PIATRA CRAIULUI


HM BULZ


PO STANA DE VALE


STATIA BRATCA


PO BALNACA


HM SUNCUIUS


PO VADU CRISULUI


HM VADU CRISULUI


HM BUTAN


PO ALESD


STATIA ALESD



Powered by API/PUM imgur uploader

RobertH

Schite situatia existenta si modificarea propusa la statiile de pe lotul 4 :

PO TETCHEA


HM TELECHIU


STATIA TILEAGD


PO SABOLCIU


PO SACADAT


HM OSORHEI


STATIA ORADEA EST


STATIA ORADEA


STATIA EPISCOPIA BIHOR



Powered by API/PUM imgur uploader

AlexxC

La o prima vedere de la 2:30 cred ca se poate ajunge maxim la 1:40 iar jumatate din economica de timp se castiga doar pe Oradea-Vadu Crisului, aici avem "best bang for the buck".
Restul traseului aduce castiguri nesemnificative de timp avand in vedere valoarea investitiei propuse.

razvan96

Corect ar fi de la 2h15' la 1h40'. Comparam cu cel mai rapid tren de cand era linia reinnoita.