News:

API te vrea în echipa din București!

Main Menu

Aeroportul International Iasi [IAS]

Started by loazif, May 31, 2013, 02:05:18 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

tom_sawyer

Traficul de pasageri înregistrat la Aeroportul Internațional Iași a atins un nou record în luna mai, când aproximativ 230 000 de călători au tranzitat aerogara. Cu toate acestea, statisticile arată o mică scădere în ceea ce privește traficul din Republica Moldova, care reprezintă aproximativ 40% din numărul total de pasageri înregistrat de la începutul anului până în prezent, comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut. Informația a fost confirmată pentru telegraph.md

Cred că deja a depășit aeroportul din Chisinau ca număr de pasageri.

RazesIesean

#166
Cum nu s-a mai facut de mult un update pe aici.
Terminalul 4 al aerportului Iasi, Constructor Strabag, a ajuns la un stadiu de 85%.
Conform informatiilor la finele anului se va termina constructia efectiva, operationalizarea va avea loc la sfarsit de Martie.

Video si informatii - sursa TVR IASI
~~~~~~
Ramasag de 500 lei in contul API ca nu se va scoate la licitatie pe A8 nimic, in 2024, in afara de capatul vestic care va fi semnat in Q3 2024.
~~~~~~

dumbravaandrei

#167
Ieri s-a inaugurat T4. Cu mare greata am citit presa locala intrucat mai peste tot pare ca acest terminal e facut de PNL din bani proprii ... Cu aceasta ocazie, sper sa le stea alegerile in gat oricarui partid ce imbratiseaza sloganuri gen "partidul meu a facut infrastructura x sau y.."
Cateva detalii in ziaruldeiasi.ro, de unde sunt si imaginile de mai jos:








RazesIesean

^ Sincer atata minciune de la astia nu am vazut nici la PSD. E facut cu fonduri Europene (85%) si de la bugetul de stat.
Oricum au venit si s-au tras in poze mai ceva ca musca la stim noi ce.
Pentru Iasi e bine venit noul terminal, dar nu sunt sunt drumuri spre aeroport. Acelasi drum pe la Ciric de zeci de ani.
Iar drumul nou dinspre CA Rosetti e blocat de cei mai de sus care ziceau ca dezvolta Iasul.
~~~~~~
Ramasag de 500 lei in contul API ca nu se va scoate la licitatie pe A8 nimic, in 2024, in afara de capatul vestic care va fi semnat in Q3 2024.
~~~~~~

Cetatean

#169
Da meritele "lor". Ma rog.

Constat cu surprindere sibma bucur ca aici totusi s-a si gandit ceva. Faptul ca imbarcarea se va face prin "airbridge-uri" direct la avion,e un mare plus. Asta inseamna upgrade,imbunatatirea conditilor pentru calatori.
Spre deosebire de Sibiu,unde doar au marit capacitatea desi aeropotul a ramas cu putine curse.

shift2rail

^ e o confuzie de nume sau chiar exista 4! terminale la Iasi?

RazesIesean

Nu e nici o confuzie. Terminalele 1 si 2 sunt cele mai vechi de pe timpul lui Ceasca sau aproape. (2 hale mici).
Terminalul 3 are aproape 13 ani (cand am inceput munca acum 15 ani inca aterizam pe pista veche si foloseam terminalul 2).
Iar acum terminalul 4 e cel mare.

O sa fie reconfigurat aeroportul:
- Terminalul 2, zona cargo
- Terminalul 3, zona non-schengen (doar sosiri si plecari) fara control securitate, doar control documente.
- Terminalul 4, check-in control securitate, terminal Schengen.
~~~~~~
Ramasag de 500 lei in contul API ca nu se va scoate la licitatie pe A8 nimic, in 2024, in afara de capatul vestic care va fi semnat in Q3 2024.
~~~~~~

dumbravaandrei

#172
^^ Pai... e putina istorie aici...
Vechea aerogara (T1), acum e folosita pentru spatii administrative si pentru sediile firmelor ce fac servicii in aeroport. Asta e terminalul in care a functionat aeroportul din 1969 pana in 2012. Acum mi se pare ca doar cei cu avioane mici mai sunt procesati acolo. Terminalul asta e foarte mic si nu stiu daca putea sa procese mai mult de un ATR/ora.

Cand eram eu student s-a inceput constructia T2 care a fost puternic influentata de venirea Austrian-ului. Parca prin 2009 s-a batut palma cu constuctorul, si pe la sfarsit de 2011 am intrat ca pasager in T2 din cauza unei probleme la T1. Prin primavara lui 2012 i-au dat drumul oficial lui T2. Marele avanataj al lui T2 fata de T1 e ca avea capacitate de procesare aproape tripla.

Apoi a fost explozia de trafic din 2011-2013 unde s-a pus problema ca pista trebuie extinsa urgent, moment in care T1+T2 n-ar face fata traficului. Planul de extindere a pistei exista de pe vremea lui Simirad. Dar era o problema reala de capacitate cu T2+T1, oricate combinatii ai face intre ele. Asa ca mai la sud de T2, au facut un nou terminal caruia i-au dat drumul prin septembrie 2014 parca, odata cu pista noua.

Din motive logistice, acum nu puteai folosi T1+T2+T3, ci puteai sa faci diverse combinatii T2+T3. De obicei pe T2 erau zborurile interne (cu capacitate mai mica), pe T3 orice avion de la 100 de locuri in sus.

Numai ca s-au dus iar in sus cifrele de trafic si cu T2 si T3 la limita limitelor in 2017-2019, au decis ca trebuie si T4, care teoretic ar trebui sa duca aeroportul pana in 2030-2035. Urmand ca pana atunci sa se gaseasca o solutie de extindere a aeroportului sau constructia unuia nou, in alta locatie si pe asta sa deschida o baza militara (incluzand aici si serviciile medicale). T4 e de cam de 8 ori mai mare decat T3. pana la anul pe vremea asta, cred ca si asta o sa ajunga la 80% din capacitate (se anunta noi operatori la Iasi)

Pare ca la ora actuala sunt mai preocupati cum sa dea de gard cu A8 si au uitat ca trebuie sa se apuce de lucrat la ce si cum o sa se intample dupa 2035..

contador

#173
Quote from: RazesIesean on January 24, 2024, 03:27:02 PM^ Sincer atata minciune de la astia nu am vazut nici la PSD. E facut cu fonduri Europene (85%) si de la bugetul de stat.

Hai sa nu trunchiem istoria. Un anumit partid a avut o gramada de tentative de a bloca aceste lucrari:

- au renuntat la orice investitie din fonduri UE sau guvernamentale si au plecat la cautat "investitori" prin Arabia Saudita, pentru a privatiza Aeroportul Iasi.

- cand n-a smers schema de mai sus, au "investit" bani aiurea in T1, desi au fost informati de catre companii ca spatiul acolo e mult prea mic si nu poti procesa nici jumatate de avion... echipamentele zac acum acolo nefolosite.

- au venit cu un mega proiect de aeroport nou construit pe partea cealalta a pistei, intr-o zona in care ai fix ZERO infrastructura.

- ca sa blocheze extinderea pe partea actuala, au concesionat unui SRL din Republica Moldova, pe mai nimic, terenul dintre T3 si Aerostar, cica pentru a se face un atelier de reparat elicoptere... Va dati seama ca nu s-a facut nimic acolo.

- si o ultima zvancnire a fost blocarea temporara in instanta a licitatiei pe motiv ca firma astigatoare s-a apucat sa faca o structura din grinzi de beton si nu din metal, desi toti ofertantii au venit cu grinzi de beton. Solutia grinzilor de beton probabil a fost aleasa de catre toti deoarece, odata cu inceperea razboiului din Ucraina, otelul s-a scumpit foarte mult.



Deci realizarea acestui proiect, cu 85% fonduri europene, in mai putin de 2 ani, chiar este o mare reusita de la niste politicieni care abia daca-s capabili sa carpeasca cateva drumuri judetene intr-un mandat intreg, in conditii normale! :yes:



Quote from: RazesIesean on January 24, 2024, 03:27:02 PMPentru Iasi e bine venit noul terminal, dar nu sunt sunt drumuri spre aeroport.

Drumul e o problema, dar nu-i cea mai mare. Blocajele din vara au avut drept cauza parcarea insuficienta. Poti construi drumuri cu cate zece benzi, tot degeaba ar fi.

Da, e nevoie de drumuri suplimentare si de o parcare supraetajata pt stationarea pe termen lung, dar momentan prioritatea e deschiderea T4 pana pe 31 martie 2024.

Apoi mai este problema ca, pe culoarul de aterizare dinspre localitatea Aroneanu, s-au construit cateva case mult prea inalte, motiv pentru care sistemul de semnalizare a fost retrogradat de la Cat II, la Cat I. Acele cladiri trebuie expropriate si demolate, ca sa nu inchidem aeroportul de fiecare data cand se ridica ceata din Lunca Prutului.


Quote from: RazesIesean on January 27, 2024, 09:59:41 AMNu e nici o confuzie. Terminalele 1 si 2 sunt cele mai vechi de pe timpul lui Ceasca sau aproape. (2 hale mici).

T2 n-are nicio treaba cu Ceasca. E construit acum 12-13 ani si e mare cam cat un Lidl.

T1 nu poate fi numit hala, ci mai degraba chiosc. Asta-i putin mai mare decat un Profi de cartier. :lol:


Quote from: dumbravaandrei on January 27, 2024, 10:12:06 AMUrmand ca pana atunci sa se gaseasca o solutie de extindere a aeroportului sau constructia unuia nou, in alta locatie

Acest lucru nu cred ca se va intampla in secolul curent. Fara exagerare! Extinderea fireasca a Aeroportului Iasi va fi demolarea T1+T2+T3 si constructia pe respectivul amplasament a unei cladiri asemanatoare cu noul T4.

Practic am demola trei baraci care acum insumeaza 5000 mp si am construit un terminal de 32.000 mp. Asta ar insemna ca Aeroportul Iasi sa ajunga (in anul 2040? :lol:) de vreo 12 ori mai mare decat era in anul 2023.


dumbravaandrei

De la 5 mil de pax in sus cam greu sa stai intr-o singura pista. Plus ca mai trebuie platforme. Spre deosebire de Cluj, Iasul chiar are potential sa ajunga la 5 milioane pax pana in 2035. Si nu din cauza ca e mare centru industrial (industria in general are capacitati extrem de limtate in a genera trafic) ci pentru ca economia e bazata foarte mult pe servicii, iar populatia este mult mai "migratoare" decat in alte regiuni ale tarii, motiv pentru care exista asa-numitul trafic "familial". Acest tip de trafic il observam intens pe traficul de pe aeroportul Suceava.

Asta in conditiile in care si traficul de pe aeroporturile de proximitate (Bacau / Suceava) va creste si el considerabil in urmatorii 20-30 de ani (in mare parte familii, turism si manufacturi de serie mica). 

O sa fie interesanta dezvoltarea infrastructurii de aeroport in urmatorii 20 de ani. Cu A8 si A7 gata, traficul aerian inca are un potential fantastic pentru a lega Iasiul de zone de dezvoltare economica. Nu vad ca Chisinaul sau oricare alt oras la 3 ore cu masina de Iasi sa devina asa de mare incat sa reduca nevoia iesenilor de a merge prin Austria/Germania/Italia/Franta/UK etc..

Sorinus

Bergamo are 16milioane pax si o singura pista. Sa nu mai vorbim de Gatwick, Stanstead si Luton.

AndreiB

O sa ma hazardez sa zic ca niciodata nu va fi nevoie de pista a 2-a la Iasi.

Daca merge la LGW cu o singura pista, merge si la Iasi.

survola

Evident.
Faptul ca sunt si alte aeroporturi in zonă va duce la împărțirea traficului.

căpșuna_zburătoare

Voi ce știți, pe termen mai lung ar avea loc de prelungire pista la 3500 m pentru operare widebody-uri?

(precum or să facă în curând la Cluj)

Sau altfel spus, are vreun rost să opereze widebody-uri într-o zi?

(dacă la Cluj are rost, de ce nu și la Iași?)
Sunt nervoasă. Așa nu se mai poate. Sunt al naibii de nervoasă.