Libera circulatie a romanilor in Europa si in lume

Started by Ionut, September 16, 2011, 06:28:31 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

tom_sawyer

#465
Perspective bune pentru România și Bulgaria să intre în Schengen în 2023

Potrivit unor surse din Sofia, Bulgaria are șanse serioase, dacă exercită presiuni diplomatice și arată dorința de a continua reformele, de a obține aderarea la Schengen încă din octombrie anul acesta, cu frontierele aeriene, și perspectiva aderării cu drepturi depline cu frontierele terestre din ianuarie 2024.

Până acum o lună, cel mai mare obstacol în calea intrării Bulgariei în Schengen a fost opoziția Olandei.

Guvernul lui Mark Rutte a dat semnale informale că apreciază eforturile Parlamentului bulgar și ale ultimelor patru guverne de a iniția o reformă judiciară reală prin introducerea unui mecanism independent de investigare a procurorului șef, care a fost adoptat la sfârșitul lunii mai.

Al doilea motiv major pentru înlăturarea obstacolelor din calea intrării Bulgariei în Schengen este alegerea unui guvern la Sofia, după o criză politică prelungită în timpul căreia președintele Rumen Radev a numit un guvern interimar.

Obiecțiile Austriei la extinderea Schengen pe fondul crizei refugiaților nu au scăzut, dar se așteaptă ca Viena să nu-și mai folosească dreptul de veto dacă va fi izolată.

În timp ce Olanda le cere autorităților bulgare să demonstreze că luptă împotriva corupției și că nu au renunțat la reforma judiciară, cerințele Austriei par mult mai dificil de pus în aplicare.

Cancelarul austriac Karl Nehammer a încercat din răsputeri să obțină bani europeni pentru ridicarea unui gard de-a lungul graniței dintre Bulgaria și Turcia, propunere respinsă de Comisia Europeană.

La începutul acestei luni, Executivul UE a acordat o nouă asistență financiară României și Bulgariei pentru implementarea proiectelor pilot deja lansate pentru managementul frontierelor. Ajutorul pentru Bulgaria este în valoare de 45 de milioane de euro, iar pentru România – 10,8 milioane de euro.

În plus, Comisia Europeană salută progresele înregistrate în ultimele trei luni de ambele țări privind respectarea politicii de azil și returnarea imigranților ilegali, gestionării frontierelor și cooperării internaționale – progrese care ar trebui să atenueze temerile Austriei că Sofia și Bucureștiul nu fac suficient pentru înregistrarea migranților ilegali.


euractiv.ro

AdrianRO

Aceeasi vrajeala ca de 12 ani incoace..e clar ca intram cand o sa vrea ei sa intram sau cand o sa avem un guvern capabil sa negocieze asa cum trebuie. Ideea asta ca exista o conditie obiectiva ce trebuie indeplinita e o vrajeala ieftina, ca la magaru cu morcovu pe undita.

frunzaverde

Wishful thinking bulgaresc dat ca stire... In primul rand, politicile legate de Schengen sunt determinate de ciclul presedintiilor rotative ale Consiliului si prioritatilor acestora. Suntem la finalul presedintiei suedeze (care se termina in cateva zile) si la inceputul celei spaniole. Ambele sunt complet neinteresate de extinderea UE sau de Schengen.

Povestea cu "aderarea intai cu frontierele aeriene" nu este o posibilitate realista - nu exista nici baza legala, nici tehnica pentru asta. Sistemele Schengen sunt gandite bazate pe paradigma "orice persoana e ori inauntru, ori afara".

@AdrianRO - Schengenul nu este "vrajala de negociere" - sunt cheile si gardul casei numite Europa. E unul din subiectele unde nu conteaza ce vorbaraie ai -- conteaza efectiv criteriile obiective -- pentru ca daca romanii si bulgarii dau cu mucii in fasole, sufera si Franta si Germania si tot Vestul Europei. Infrastructura functionala, oameni pregatiti, sisteme curate. Iar Romania si Bulgaria sunt departe, departe, departe rau de ce trebuie sa fie. Atat de departe ca Romania se plange in alte parti (pe CEF) ca infrastructura de frontiera cu Moldova si Ucraina e dezastruoasa si necesita imbunatatiri radicale (inclusiv noi PTF-uri). UE tocmai ne-a dat bani pentru asta.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

AdrianRO

Nu am zis ca Schengen e vrajeala de negociere. Am zis ca sustinerile cum ca indeplinirea a X obiectiv este vrajeala si ca odata indeplinit, se muta ¨goalpost-ul¨ 15 m mai in spate si se gaseste alta problema.

Da, nu conteaza vorbaraia cum o facem noi aici pe forum. Vorbaraia e una, negocierea e alta. Iti poti juca pozitia si un pic mai agresiv deja dupa 12 ani de promisiuni false.

Iar ce sustii este total neintemeiat si bazat pe...nimic. Atat Parlamentul European, Comisia Europeana, cat si toate celelalte state in afara de clasicele blocatoare au constatat ca indeplinim conditiile.

Ca exista probleme...exista. Ca se pot imbunatati diverse...se pot. Dar asta este un cu totul alt subiect.


frunzaverde

#469
@AdrianRO - Romania nu indeplineste nici pe departe conditiile minimale din regulamentele si normele (recitalul) curent Schengen. Cand vom inceta sa ne mintim ca "totul e ok" si vom pune mana pe munca si vom face ce trebuie vom intra in Schengen - pana atunci nu. A se vedea rusinosul esec la incercarea de fofilare facuta de Cehia cu concursul Romaniei si Bulgariei anul trecut, pe baza normelor din 2006.

Si da, e absolut normal ca regulile granitei externe sa se adapteze circumstantelor curente. Sistemul e gandit sa asigure siguranta UE, iar circumstantele externe sunt in continua schimbare. In 2007 problemele veneau din Balcanii de Vest si dinspre Maroc/Algeria. Azi vin dinspre Turcia, Rusia si Libia. In 2007 problema primara de infrastructura era securitatea aeroportuara si introducerea de acte biometrice. Astazi este controlul accesului la distanta prin ETIAS si ESS. Dar regulile astea se schimba pentru toti - si pentru Franta si pentru Cehia si pentru Italia si pentru toti ceilaltii.

Problema e ca Romania nu a indeplinit niciodata standardul. Un contract cu cantec facut de Nastase, pentru care s-a facut puscarie, urmat de improvizatii peste improvizatii a facut ca vamile noastre si PTF-urile noastre sa arate mai rau si sa functioneze mai prost ca cele ucrainiene sau moldovene.

Si pe urma niste birocrati romani au zis "da, da, e totul gata" in 2009 - 2010, si Comisia n-a avut alta optiune decat sa zica, "da e gata", pentru ca sistemul vechi asuma buna-credinta a membrilor UE, si intelegerea gravitatii granitei externe. Dar nu era totul gata. Ne-am mintit si am mintit. Asa arata un punct de trecere frontiere extern al uniunii Europene  "care indeplineste toate regulile" (pe dracu), si e gata de Schengen. Trebuie sa fii ori orb ori nemernic sa zici ca asa ceva e "la standarde Schengen" si ca o frontiera care arata asa poate proteja granita externa a UE:



SCOMAR si SCOD, sistemele care protejeaza Marea Neagra si Dunarea n-au functionat ca lumea niciodata, ba chiar au fost lasate fara consumabile un deceniu. Trece contrabanda cu tigari fara sa fie detectata, pe jos, cu masina, cu elicopterul, cu avionul. Se pierde un grup mic de indivizi care au trecut granita printr-o zona izolata, e nevoie de interventa Frontex sa-i gaseasca, desi Romania zice ca e pregatita sa identifice si opreasca chiar si un val neregulat precum cel din 2015... Deci?

Crezi ca o sa accepte cineva ca granita lor sa le fie aparata... din containere de santier?. Sau, pus altfel, Germania ar face un PTF asa vreodata?. Raspunsul e nu. Dar e absolut normal ca Germania, Suedia sau Norvegia sa se astepte ca standardele LOR sa fie aplicate de Romania. Pentru ca granita noastra, in Schengen, devine granita lor, dar ei nu mai au putere asupra ei.

Cat de UE a zis ca suntem gata - a zis asta in baza auto-raportarii din 2010 - pentru ca era legata de maini si de picioare pe reglementarile de-atunci sa zica altceva. Niciodata dupa. Romania si Bulgaria au refuzat constant sa fie re-evaluate in baza regulilor curente, care au fost actualizate in 2013 tocmai pentru a elimina auto-raportarea - singurul lucru acceptat a fost o vizita de "fact-finding" dupa regulile vechi, coreografiata in cele mai detaliate puncte, unde au fost aduse echipamente si oameni din 5 judete "sa dea bine". Comisia a zis "in baza autoraportarii de-atunci si plimbarii de-acum, totul arata ok, dar atentie, vorbim de regulile vechi, regulile noi nu au fost aplicate, si vizita curenta a fost plimbare, nu inspectie, ultima inspectie s-a facut cu mai bine de 10 ani in urma". Au insistat ca inca din primul paragraf sa scrie ca "nu e inspectie in baza acquis Schengen". Si multe declaratii politice goale de continut - de aceiasi valoare cu "sa punem vize la americani" (parlamentul UE a votat n-spe rezolutii, si Comisia s-a aratat "pentru", dar realitatea e ca astea sunt doar declaratii politice fara valoare practica pentru indulcit opinii publice in tari afectate -- asa functioneaza UE).

Cei ce conteaza, forul decizional in aceste privinte este Consiliul. Care Consiliul a zis de multiple ori nu. Tare si raspicat. Pentru ca e nevoie ca TOATE statele Schengen sa fie de acord ca Romania e capabila si de incredere sa i se dea cheile granitelor. Si e absolut normal - granitele sunt unul din atributele primordiale ale unui stat - delegarea lor se face numai in conditii de incredere totala. Care incredere lipseste. Si nu e doar Olanda, nu e doar Austria. E si Danemarca, Suedia, Finlanda, Belgia, Germania, ba chiar si Franta. Doar ca doar unul se va pune veto, ca sa nu iasa scandal. Daca ati vazut, e prin rotatie - in SE ministrul a zis pe sleau asta in parlamentul nostru, suedez - "votam da acum, ca voteaza altii nu, si nu ne punem urat cu Romania ca e degeaba, si avem presedintia rotativa".

Cat de negocieri -  @AdrianRO - mi-e absolut clarca nu ai cunoscut in viata ta un negociator international sau un mediator. Pentru ca e vorbarie. Multa. Si mult bla-bla. Si mult alcool si dulcegarie. Dar in spatele vorbariei este putinta de a face un compromis si a gasi o solutie acceptabila pentru toata lumea. Doar ca legat de granite, singura solutie acceptabila e securizarea completa - adica ZERO probleme - nu mioriticisme gen "exista probleme...exista. Ca se pot imbunatati diverse".

Imigratia, criminalitatea transfrontaliera si controlul frontierelor, sunt, in TOATA Europa de Vest, pe locul 1--3 ca prioritati in randul populatiei votante. Peste pensii, peste sanatate, in multe tari peste somaj si locuri de munca. Iar Romania venind cu "da' lasa-ti-ne si pe noi, ca om carpi ceva" nu ii convinge in vreun fel ca Romania poate face treaba. Mai ales ca Romania pana acum si-a cam batut joc de toate celelalte lucruri la care s-a angajat in relatia cu restul UE. Si in cel mai bun caz a fost un partener instabil, in cel mai rau caz o tara din grupul "mari probleme" (alaturi de Ungaria si Bulgaria).

Si nu e ca si cum Romania are vreun atuu - vreun as in maneca - pentru ca nu are. A avut noroc in 2006-7 ca a fost primita in UE pe un val de optimism nebun, care nu o sa mai existe vreodata -- nepregatita si mult sub limita minima de admitere. Si nu a invatat nimic din norocul respectiv. Daca Romania vrea sa iasa din UE, nimeni nu va avea vreo problema cu asta in afara de Romania.

Pe scurt : Romania nu va intra niciodata in Schengen cat timp va exista nesimtirea in care CINEVA sa zica "suntem gata" cat timp realitatea arata ca in pozele de mai sus. Fofarlica balcanica, auto-mintirea, nesimtirea si "big-man politics" in care deciziile se iau nu in baza evidentei ci in baza de dat cu papucul in masa nu functioneaza la vest de Hegyeshalom.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

Oneinthecrowd

Total de acord cu @frunzaverde la capitolul PTF.

Cam toate PTF-urile nostre sunt niste meschinarii; culmea, cele cu granitele din afara UE sunt cele mai cele. Alea nu ne-au interesat de loc (!).

La Radauti-Prut (poza de mai sus) cel putin de cinci ani "ne gandim" sa facem un PTF nou mai spre pod. Am ramas cu ganditul ca nu-s parale. Acolo sa zicem ca poate fiind trafic mai redus (acum a mai crescut, dar tot limitat la 3.5 tone pe motiv de pod) interesul a fost mai scazut, dar nici celelalte nu-s mai grozave.

Moldovenii s-au apucat de refacut partea lor la Sculeni (ii maresc capacitatea de procesare); e santier acum (jumatate e gata), se termina anul asta. Daca nu era pandemia era gata de anul trecut. Noi? Presupun ca "inca ne gandim" la ce ar trebui sa facem. Sau poate noi nu trebuie sa facem nimic pe principiul ca poate se rezolva de la sine.

Si cea mai tare faza apropos de PTF din containere: care este cel mai nou PTF? Isaccea. E facut din .... containere!!! Nou-nout, pus recent in functiune. O meschinarie inghesuita intr-un spatiu de toata jena. Chiar nu gaseam un spatiu mai potrivit decat triunghiul ala??? Gasiti pe net si poze si filme - vedeti prin comparatie Orlivka - perechea din Ucraina. Construite in acelasi timp. Cat de meschin sa fii sa nu profiti de banii de la UE sa faci un lucru ca lumea?

Si inca ceva de la Isaccea. Avem platforma pentru Roboscan (X-ray). Scannerul? Pai ne trebuie si ala? N-am stiut.

EU are bani sa finanteze; aveam la dispozitie o gramada de timp sa refacem la standardele de azi toate PTF-urile de la granitele non-UE de sapte ori. Noi? Stam pe sezut si ii injuram pe altii.

Cat despre atitudinea personalului, e o alta discutie mult mai urata.

Si dupa toate astea tot noi ne miram ca se uita lumea la noi stramb si cu ne-incredere.

Greseala majora, din punctul meu de vedere, a fost sa incorporam PF in MAI - a fost mereu ultima pe lista de prioritati a tuturor Ministrilor de Interne de pana acum.

BIGRED1984

#471
@frunzaverde  "Schengenul nu este "vrajala de negociere" - sunt cheile si gardul casei numite Europa".

Eu consider ca au fost descuiate toate lacatele si aruncate cheile in 2015, atunci cand s-a trecut ca prin branza prin Balcani, iar Ungaria le-a facut vant repede migrantilor in vest, asa cum si-a dorit Germania, practic fiind invitati acolo.

Acum fluxurile vin si din Asia si din Africa iar valurile de violente declansate de acesti migranti neintegrabili (din pct meu de vedere, avand in vedere cultura si mentalitatea) au un raspuns la indemana, blocarea extinderii Schengen.


Noi probabil ca nu suntem pregatiti dar nici Schengenul curent nu functioneaza, daca se dorea cu adevarat blocarea migrantilor  (iar Croatia fost primita, cu tot istoricul ei, deci nu a fost o blocare totala, aici alta ipocrizie si dublu standard) permiteau garduri si controale stricte militare la granita cu Turcia, Serbia.

Iar daca decidentii nu ar fi ipocriti ar identifica corect cine creeaza probleme in tarile respective.

dumbravaandrei

Saptamana trecuta am mers pentru prima date pe cale rutiera pana la Istanbul. Inainte am fost doar cu avionul.

La plecare, am platit taxa de pod peste Dunare, nimic coada, totul ok, fara aglomeratie pe pod si cand ajung la bulgari in vama, am bagat 50 de minute de coada... asta intr-o zi de marti, la 9 dimineata. Un autocar si sub 50-60 de masini. Bineinteles ca atunci cand am ajuns in dreptul gheretei, aia stateau la barfa, vorbeau la telefon, ii durea fix in fund de ce scaneaza si ce e cu noi...

Apoi am plecat spre granita bulgaro-turca via Veliko Tarnovo si Nova Zagora. Nu descriu aici prin ce fel de tara am trecut... saracie asa de mare si localitati asa de ponosite n-am vazut nici in anii 90 pe la noi. O saracie nu ca lucie, dar de neimaginat pentru majoritatea populatiei tarii noastre... jale, durere, chin... or fi avand drumurile cat de cat drepte, dar pe langa drum totul incremenit in praf si timp de cel putin 30 de ani... Si bombardata, daca Ucraina intra maine in UE, bulgarii tot la coada clasamentelor raman (poate de asta avem Bulgaria in UE ca altfel n-avea cine sa inchida clasamentele) 

La vama Kapitan Andreevo (BG) - Kapikule Sinir (TR), normal ca am dat de ditai coada in vama... am zis ca na, turcii nu-s UE, probabil fac controlul vamal cu abacul si de acolo coada... cand colo, iarasi, ajung la ghereta cu personal bulgar... ne-a luat ala pasapoartele la scanat, a raspuns la telefon, a iesit din ghereta, s-a intors dupa 3 minute cu un pahar de apa (sper), a mai raspuns la un telefon, a terminat convorbirea si dupa 10 minute de asteptat la geam am primit si noi pasapoartele... nici nu l-a interesat actele masinii... am zis ca stai sa vezi durere cu turcii...

Cand colo, ce sa vezi... mult mai mult personal la turci, organizati pe 4 "linii":
- prima linie are grija sa distribuie cat mai eficient masinile catre punctele de control pasapoarte. iti fac semn din timp si vizibil.
- La postul de control pasapoarte, toata lumea se da jos din masina, i se face inregistrarea (scanare pasaport + confirmare faciala). Dureaza cam la 30s de pasaport, in functie de cat de repede va dati jos din masina. Din acel moment, pe oriunde treci prin vama aia, oamenii stiu ce ocupanti are masina si cum ii cheama
- Spre linia a 3-a treci prin scannere (sunt foarte bine integrate in decor, doar daca stii cum arata echipamentele iti dai seama unde sunt), iar apoi ajungi la agentul vamal, unde prezinti actele masinii (certificatul de inmatriculare, asigurarea si imputernicirea daca e cazul) si declari produsele/banii care se supun procedurilor vamale daca e cazul (n-a fost cazul la noi). Basca, si agentului turc ii era sete, dar a cerut un pahar de apa prin statie si a venit un coleg si i-a adus. Omul rupea engleza la nivel cat sa isi faca meseria dar orice instructiune data de el era suficient gesticulata incat sa intelegi despre ce e vorba. Ce mi-a placut foarte mult e ca tot timpul mi s-a adresat pe primul prenume - ii aparea si pe ecran pe banda de sus nr masinii si pasagerii cu primul prenume si poza afisata. Si asa aveau toti cei pe la care treceai - ori pe monitor ori pe telefon.
- Imediat ce treci de nenea asta (la mine a durat 1 min pana a bagat la taste si s-a uitat in imputernicirea pentru masina), ajungi la cel care iti face o verificare sumara a bagajelor, in sensul de mai mult se uita in habitaclu sa n-ai tigari si alcool, ca in portbagaj stiu deja ce ai. Aici, la fel, soferul, este intampinat cu "Hi [primul prenume]" si este invitat sa deschida portbagajul si portierele masinii. 
Toti oamenii astia din vama arata impecabil, trasi prin inel, prompti, cu uniformele impecabile (chiar daca erau 35 de grade afara). 

Dupa ce am iesit din vama, am oprit sa-mi iau un HGS pentru taxarea pe autostrazile din Turcia. Am vazut o duba cu jandarmi pe dreapta drumului, sub un semn cu PTT si am oprit sa ii intreb pe ei de unde pot lua. A intrebat omul prin statie ceva dupa care mi-a spus... la ora asta PTT-ul e inchis dar este un punct la 6km de aici, la Opan, unde se inchide in 15 minute si ca o sa coste fix 200 de lire. Langa ei era si un bacomat ING, loc numai bun sa scot niste cash de pe card (ulterior am constatat ca nu ai chiar asa mare nevoie de cash pe la ei). In duba aia 3 agenti controlau niste drone cu controller de la DJI (probabil supravegheau frontiera).

Am mers, mi-am facut sejurul in Istanbul (toate super ok, super incantat de cum a evoluat Turcia, dpdv al bunastarii populatiei in ultimii 15 ani) si apoi m-am intors...

In vama turca, lurcrurile impecabile.. fara coada, fara probleme, eficienta si organizare maxima, la fel ca la venire. Exemplar! Am avut aeroporturi interne UE cu ceva pretentii emise, unde trecerea frontierei a fost un calvar....

Dupa ce am trecut de turci, am ajuns direct in coada formata la bulgari... cam 300m de coada sub fiecare semafor verde, 3 culoare deschise din 8 parca, oamenii schimbau cozile care dupa cum credea, claxoane, urari de bine ce sa mai... sa ne intelegem, oamenii astia toti au trecut inainte pe la turci...

Cu chiu, cu vai... dupa 25 de minute de coada ajungem si la controlul de pasapoarte... tura asta era o fatuca tinerica, nervoasa dupa o conversatie cu un coleg mai in varsta, ne-a smuls pasapoartele din mana cu o scarba evidenta ca a fost deranjata de acasa sa vina la munca. Macar asta ne da repede pasapoartele inapoi. pe trotuar, dupa ghereta asteia, doi vamesi bulgari (un el si o ea) care deschideau portbagajul si se uitau in masina... si astia deranjati de acasa, ca altfel nu-mi explic de ce 
 1) trebuie sa fumeze in timp ce-mi controleaza masina... noi ne(mai)fiind fumatori, s-a apucat Oleg sa ne umple masina cu fum
 2) madam care naiba stie daca ma certa pe mine sau pe colegul ei, in timp ce-si amesteca un rest de cafea intr-un pahar de plastic, nici nu s-a uitat in portbagaj sau inauntru, dar ii mergea melnita de numa numa..
dupa 2 minute in care astia erau in lumea lor, iar eu stateam ca prostul pe langa masina, ii intreb daca ii ok si pot sa continui... da madam din mana ca da si mai inaintez fix 3m pana la un semn de stop...

Dupa semnul de stop, dar intre culoarele de trafic, unii cu bagajele scoase pe o masa... am zis ca na, ma pun la coada sa astept si probabil ca urma sa intru eu... ma pun pe asteptat... in dreapta masinii mele, alti doi vamesi, barfeau la o tigara si posteau un pahar de plastic.

Dupa 5 minute de asteptare, ies din masina si il intreb pe aia de acolo... mai stau, plec, ce naiba se intampla?!? Idiotul ala de ii controla pe aia in bagaje, se uita la numarul de inmatriculare a masinii si incepe sa zica ceva probabil in bulgara, ca rusa sigur nu era. Il rog frumos sa vorbeasca ori in rusa, ori in engleza, ori franceza, ori italiana... o limba sa ne intelegem si noi...
La care asta ma intreaba inapoi in engleza, destul de iritat "da ce, bulgara de ce nu vorbesti?". Moment in care recunosc ca mi-a sarit mustarul si i-am spus ca vorbesc limba celor cu care schimb bani si know-how, iar Bulgaria inca n-a ajuns in lista mea de interese...

Normal ca ogul a vrut sa-si arate ceafa si puterea lui magica, ma trage pe dreapta si imi zice sa scot bagajele din masina si sa il astept... intre timp incepuse si o ploaie mocanita iar tipul asta de control se face intr-o zona neacoperita... in fine, scot si pe asta subit l-a lovit cheful de treaba... a lasat 10 masini sa treaca fara sa le faca nimic... doar dadea o foaie soferului. Puteau sa aiba aia si bombe in masini, ca treceau fara probleme...

Cand am vazut ca asa stateau lucrurile am zis hai nene sa o dam parte in parte.. ai tu un sef pe undeva (si vb aia, eu sunt cetatean european si am drepturi  :-[ ) si ma apuc si merg prin vama de gasesc seful de tura din 3 intrebari. Culmea, seful de tura vorbea impecabil romana. Ii explic situatia, omul se intoarce la masina cu mine, tipa la unul de pe acolo, vine ala cu hartia magica imi spune sa imi pun bagajele inapoi in masina (chipurile a controlat el cu mana prin geamantan... pacat ca n-am avut o pereche de sosete sau niste chiloti special pentru ei) si de acolo sa merg mai departe...

Plec de la ala, dau un sprit la masina si dintr-o ghereta vad o mana scoasa... hop frana, am dat 5m inapoi si asta de la ultima ghereta imi cere celebra foaie...

Ajuns inapoi la Ruse, iarasi... coada de dinainte de giratoriu la platit taxa de pod si verificarea vignetei la bulgari... scapam de la cascarabeta aia, trecem podul, putina coada la noi, ca erau deschise mai toate ghiseele. Aici, surpriza... romanii organizati similar cu turcaletii...

Prima linie din tinerei, toti zambitori, hainele impecabile pe ei, se descurcau de exceptie (am auzit cel putin 3 limbi straine vorbite pe acolo). Cate doi, unul control la portbagaj, unul la interior.
A doua linie, un nene ceva mai in varsta, colecta pasapoartele/C.I-urile si talonul masinii si te intreba daca ai ceva de declarat la vama. A scanat documentele cu o tableta din aia ca la votare, ni le-a dat si ne-am indreptat spre ghereta unde mai erau niste politisti, dar ne-au facut semn sa trecem. Nu stiu daca a durat 3 minute vama la romani, cu tot cu coada...

Asa ca... atat timp cat suntem cuplati cu BG, tarile din schengen au suficiente motive sa dea astia in noi. Nu stiu in schimb ce am putea noi face sa punem presiune pe ei sa ne ajunga si ei cat de cat...

La noi clar se simte o imbunatatire mai peste tot in materie de vama si politie de frontiera.. mai toti stiu limbi straine de circulatie internationala, cat de cat sunt digitalizati, nu mai cari tu vreo foaie de la un ghiseu la altul, nu urmaresc sa te incurce, nu vor sa-ti demonstreze "ca eu sunt organ al statului, ba!"... a ajuns civilizatia si la ei. Nu sunt perfecti, dar sunt ok, nici mai brezi nici mai cu mot decat altii...

Turcaletii, clar nu vor sa te incurce... daca te pot ajuta, cu drag, dar nu urmaresc sa te incurce. Cel putin la vama asta, exemplari. Am trecut prin multe vami la viata mea, pe multe continente, dar experienta asta chiar a fost una deosebita.

Bulgarii, nene... prinsi bine intr-o capsula a istoriei si nu pare ca vor sa iasa voluntar de acolo... atitudinea vamesilor bulgari mi-a adus aminte de cum aratau vamile cu UA din zona in care am crescut (Oroftiana, Racovat, Siret, Vicov) si cum erau granicerii si vamesii ucraineni prin anii 93-97 (se mai organizau intalniri comune, la care ma lua tata, chiar daca eram prichindel).

TibiV

Rar mi s-a întâmplă să citesc o poveste "cu sufletul la gură", așa cum am citit-o pe asta... Chiar ai talent literar.
Chapeau...

PS
Îți dai seama ce "muniție" ar fi textul tău în "bătălia Schengen" ?!...

Mama proștilor este mereu gravidă... :)

horyatm

Deși probabil mulți ați trecut pe Nădlac 2 în ultima perioadă nimeni nu spune nimic de cum se trece. Eu am trecut ultima data prin aprilie și efectiv a verificat numărul de buletine. Am trecut foarte rapid. Am avut o experiență similară și prin decembrie, acolo totuși a durat 20 de secunde. Cred că și acum e la fel, din moment ce nu se formează cozi. Se trece extrem de rapid. În schimb la Cenad se stă puțintel mai mult, tot așa cum zice și Andrei, mai venea câte un vameș să dirijeze traficul. Ungurii se uită în spate și în portbagaj, dar nimic special.


Xed

^^^ La PTF Giurgiu-Ruse ajungi sa mai stai la cozi chiar si in zile neaglomerate daca te nimeresti la schimbul de tura. Exista un timp mort de vreo 30-45 min in care nimic nu mai trece pe acolo.
Altfel, aici precum si la Nadlac 2 treci fara probleme intr-o clipa.

shift2rail

^oamenii aia au si ei nevoie, probabil, de o pauza de masa de 30-40 min, nu sunt roboti.
 solutia e eliminarea completa a frontierei, care se lasa insa asteptata.

misiekwas

Scuza, dar nu cred ca e argument bun. Nimeni nu așteaptă sa fie roboti și bineînțeles ca au nevoie de masă. E de înțeles schimbul de tur, dar dacă oprești circulație pentru o pauza de masa este mai degrabă un semn de organizarea prosta  la punxtul de trecere frontiera.

dumbravaandrei

#478
@shift2rail pentru nevoile alea se mai pot lua pauze si decalat, ca nu tre sa faca hora toti sa mearga la masa sau la baie. Zau acuma. Crezi ca intr-un hypermarket nu se ia pauza de masa, nu merge lumea la baie? Si cu toate astea nu se inchid casele...

ivladbogdan

La Nadlac II nu a durat vreodata controlul in sine mai mult de 25-30 secunde la mine.
Buletin, permis, talon - o zi buna!
La Carei am trecut de doua ori, buna ziua- buna ziua, din concediu veniti? Da. Bine, o zi buna! Maxim 1 minut jumate.
Anul trecut la Udvar (Ungaria-Croatia) ungurii nici nu stiu pe unde erau, iar vamesii croati, o tipa si un tip se uitau la numerele de inmatriculare ale masinilor si ce era UE ne opreau doar sa ne salute  :D . Masinile de Bosnia/Serbia? Well, trasi pe dreapta si verificati si in ***.
Ungaria/Croatia s-a rezolvat incepand cu anul asta, tot e bine, eu personal fiind mare fan vacante in Croatia.  :D