Accidente si incidente navale in Romania si in lume

Started by cristi5, January 13, 2019, 05:07:35 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

kitsune

#210
Quote from: frunzaverde on September 30, 2020, 01:03:01 AM
@kitsune - dar ce rahat turcesc poti face de 1.5 milioane de dolari? A dat cu vaporul de fund?

Telenovela turcească nu s-a încheiat încă. Dar, am reușit să iau legătura cu comandantul român, parte pentru a afla la prima mână ce s-a întâmplat, parte pentru a îl susține moral și a oferi un eventual ajutor, în măsura posibilităților. Deci, filmul evenimentelor, pus cap la cap din informațiile venite pe mai multe surse (inclusiv presă), screenshoturi din computerul motorului și discuții cu cei implicați:

Deci, mineralier de 180000 tdw, full încărcat cu minereu de fier, pescaj pe la 18 m, în manevră dinspre Marmara spre Marea Neagră, traversând Bosforul. Motorul principal și auxiliarele pe motorină (nu mai știu dacă e cerință obligatorie sau turcii interzic open-loop scrubber effluents în apele lor), toată lumea la posturi (cu mențiunea că de la Dardanele la Bosfor se fac vreo 8 - 10 ore, deci echipajul e in mare parte obosit), remorcher în asistență (că așa e uzanța in Bosfor pentru navele mari), pilot la bord.
Vreme ok-ish (nu am găsit starea vremii să văd puterea și direcția vântului), curent de sens contrar cam la 3 noduri, nava scoate 7 noduri peste fundul apei (SOG - speed over ground), asta însemnând 10 noduri prin apă (STW - speed through water). Motorul principal merge la 60 rpm, adică full ahead (toată înainte de manevră, nu Navigational Full, care e altceva), cu un slip (alunecare) de vreo 30% (dar calculat greșit, aici e de discutat) și cu toți parametrii normali.
Regimul ăsta de functionare al motorului e unul dintre cele mai păcătoase, potrivit pentru maneva în port, dar nepotrivit pentru marș, mai ales în condițiile date, pentru că aici suflantele electrice sunt cam la limită iar turbina încă nu bagă destul aer. De obicei eu personal evit regimul ăsta de turație și sun comandantul "să mai bage un pic în motor să se oprească suflantele" (în realitate vreau să am turbina capabilă să ducă necesarul de aer al motorului).
Deci, 10 kn STW, 7 kn SOG. Dintr-odată SOG începe să scadă vertiginos, în câteva minute ajunge la 2 kn (minimum impus de turci e de 4 kn). Comandantul bagă in motor, dar viteza nu crește (nici turația motorului), slip-ul ajungând la 91%, toate protecțiile de suprasarcină pe motor intrând în funcțiune. VTS-ul trimite remorcher la asistență, nava trece de punctul critic. La ieșire din Bosfor, autoritățile trag nava la ancoră și vin la bord cu o grămadă de acte, considerând manevra celui de al doilea remorcher drept manevră de salvare și considerând că nava a avut probleme mecanice (engine failure), cu un potențial claim de 1,5 mil $.
E aici o întreagă mânărie:
1. Pilotul ține motorul la un regim de funcționare redus, apoi cere dintr-o dată viteză. E cam echivalentul unui cruise cu 25-30 kmph într-a cincea la un Logan 1,4 benzină încărcat full și apoi călcată accelerația la fund când drumul o ia la deal.
2. Remorcherul de asistență stă "după colț", apare în câteva minute, zona e binecunoscută pentru fenomenul ăsta, curentul e numit "Devil's current". Ei îl știu. Și cei ce caută pe internet la rece, ca mine acum. Navigatorii nu, dacă nu trec des pe acolo. Rolul pilotului e să informeze despre particularitatea asta, n-a făcut-o.
3. VTS-ul trimite remorcher, nava acceptă să îl lege la vapor (la indicațiile turcilor) dar NU INFORMEAZĂ în mod oficial că asta este o manevră de salvare (VTS = vessel traffic service, cei ce coordonează activitatea în port, strâmtori, zone de separare de trafic, etc.).
4. Autoritățile vin la bord direct cu actele la semnat, băgate sub nas comandantului. Norocul lui (ca să citez un prieten) că "n-a îmbătrânit degeaba", că nu semnează nimic fără un avocat prezent.

Așa că nava stă acum de vreo săptămână la ancoră, bine-înțeles că se adună daune comerciale (charter-ul nu va plăti pentru perioada asta, cel cu marfa va vrea și el poate daune, că i se intarzie livrarea), compania suportă din buzunarul ei cheltuielile, asigurările vor trebui să plătească, deci crește premium-ul, rating-ul navei va scădea. Și pentru că toate astea trebuie să poarte un nume, oalele se vor sparge în capul comandantului (sau cel puțin asta se va încerca, să fie scos țap isăpășitor), el fiind cel mai vulnerabil din tot lanțul ăsta (You are the weakest link - Goodbye). Norocul omului este că nu s-a născut ieri și știe să își pună în valoare atuurile (chiar și împotriva companiei).
Dar nu aș vrea să fiu în papucii lui acum, presiunea este enormă. Și e cam singur acolo, singurul român. Căpitanul ucrainean (sau de fapt rus din Crimeea, sau de fapt nici el nu mai știe ce e) a cam dat drumul la telefonul fără fir printre conaționalii lui. Nu știu cum dreaq vorbesc ăștia între ei că mereu înțeleg altceva, mie mi-au ajuns la urechi niște zvonuri... nici nu vreau să le mai spun.
Partea proastă e că și compania a dat o circulară care e cam din auzite, mai degrabă chestii de damage management decât ce a fost de fapt, îl cunosc bine pe cel ce o semnează, e cam genul impulsiv/coleric, putea să aștepte să aibă toate datele. Și-a cerut scuze apoi (în privat) dar pisica a scăpat din curte, e greu să o bagi la loc.

Sper că înțelegeți postul destul de lung (și scris în etape, cât mai pe înțelesul publicului larg, fără prea mulți termeni tehnici). Nu dau nume și aș prefera să nu discutăm cu nume (chiar dacă nu cred că e greu de aflat) din respect pentru cei implicați (care îmi sunt colegi).

Am pus toată povestea aici și pentru a arunca un pic de lumină dedesubturilor incidentelor de acest fel. Dacă țineți minte cazul Wakashio, acolo comandantul și căpitanul riscă 20 ani de închisoare (și poate nu e vina lor, dar a fost cel mai simplu să fie scoși țapi ispășitori).
Natural stupidity is much more dangerous than artificial intelligence

ghrt

Este spectaculos să bei un suc la o terasă de la intrarea în Bosfor din Marea Marmara. Vin vapoarele în viteză şi când intră în curent încetinesc brusc.

Eu cu bărcuţa mea de 7 metri şi diesel de 10cp am trecut pe acolo la 2 metri de ţărm. Am avut noroc că am plecat la 3:30AM din Atakoy şi am văzut pe unde o iau bărcile pescăreşti. Au fost zone întinse unde cei care plimbau agale câinele pe mal mergeau mai repede decât noi. Pe de altă parte, am admirat Bosforul în tihnă. A durat cu totul 8:30.

Cont (aproape) inactiv.

kitsune

E perfect la terasă  :lol:. Pe comandă e mai aiurea, că se schimbă culoarea pantalonilor.
Natural stupidity is much more dangerous than artificial intelligence

kitsune

Acum am dat de video ăsta și e interesant de văzut cât de repede se poate scufunda un vapor. Probabil că Derbyshire s-a dus la fel de repede.

Scurt istoric: Nava se numește Stellar Banner, un VLOC (Very Large Ore Carrier) de 300660 tdw, 340 m lungime, 55 m lățime, construit în 2016. A încărcat minereu în Brazilia, la Ponta de Madeira și a fost pusă intenționat pe uscat după ce a inceput să ia apă la plecarea din port. Se pare că lovise fundul apei la ieșire (acolo e un canal dragat) și câteva tancuri de balast au fost găurite. Apoi a stat până prin iunie, când a fost repusă pe linia de plutire prin descărcarea a 145000 t de minereu (aproape jumătate din marfă) și circa 3900 t de hidrocarburi. S-a constatat că este daună totală, așa că s-a luat hotărârea să fie scufundată (se pare că asta e o metodă simplă de a scăpa de cartoful fierbinte din mâinile autorităților, Wakashio a pățit la fel, M/V Smart deasemenea și probabil multe altele).
Filmul de mai jos prezintă ultimele momente, dintr-o perspectivă foarte apropiată:


Natural stupidity is much more dangerous than artificial intelligence

Kamov

Un vanator de mine grecesc si un vas Maersk de 266m lungime s-au lovit in zona portului Pireu. Vanatorul de mine "Callisto" a fost practic sectionat.
2 persoane au fost ranite, niciun deces. Foarte mare noroc cred.



https://www.skai.gr/news/greece/synelifthi-o-kapetanios-tou-ploiou-pou-prosekrouse-sto-kallisto-foto-tou-atyximatos


kitsune

COLREG Regula 15. Un fel de prioritate de dreapta  :lol: Dar in navigație niciodată vina nu e 100% a unuia singur, deci aici sunt ambii vinovați.
Natural stupidity is much more dangerous than artificial intelligence

kitsune

Natural stupidity is much more dangerous than artificial intelligence

Neufunk

"Cel puțin un român este printre marinarii răpiți ieri de pe o navă atacată de pirați în Oceanul Atlantic, în dreptul Golfului Guineea, scrie presa străina. 23 de persoane se aflau la bordul navei."

https://www.digi24.ro/stiri/actualitate/evenimente/nava-cu-romani-atacata-de-pirati-in-atlantic-patru-ostatici-printre-care-cel-putin-un-marinar-roman-1409918

Oare ce face MAE concret in situatii d-astea?


tom_sawyer

#218
O celulă de criză (whatever that means...).

Tocmai a pomenit kitsune de pagina anterioară de zona de lângă Nigeria...

kitsune

Cam ce ar putea face MAE (în afară de celula de criză, bineînțeles)? Nava e un Product/Chemical Tanker, aparține unei companii străine, e manageriată de o companie străină (greci), are un echipaj mixt (sunt români, sovietici și filipinezi, cel mai probabil ofițerii estici și nebrevetații filipaci). Oamenii ăia au semnat un contract, știu foarte bine care sunt riscurile. Au, contractual, dreptul de a refuza voiajul in zona de risc. Motivele pentru care nu o fac sunt complexe. Poate că nu e port convenabil, poate că le e teamă că dacă refuză, data viitoare nu îl mai cheamă, poate prinde bine bonusul de "High Risk Area", cine poate spune? Eu am spus, nu aș merge acolo pentru că există riscul ăsta. Zona e vestită pentru așa ceva, de obicei cei răpiți sunt top 4 (cine ar da milioane pentru un ospătar filipinez?), nu îi interesează marfa dacă nu e ușor de furat (nu e Malacca), nici nava (nu e Somalia). Oamenii sunt ușor de transportat, ușor de ascuns, ușor de... hmm... "dispose off". Aici nu prea se poartă frumos cu "marfa" (cum spuneau somalezii). Aici negocierile se poartă la modul: "plătești sau moare". Unii au încercat să nu plătească.
Zona e greu de controlat, iarăși, nu vorbim de Somalia și Golful Aden, unde misiuni militare ale diferitelor state au încercat să controleze situația, cam fără succes (în opinia mea). Dar până la urmă, odată cu generalizarea gărzilor înarmate la bord, introducerea "citadelei" și a celorlalte măsuri de apărare (mai degrabă întârziere), a crescut și eficiența forțelor navale dislocate în zonă (aici e un pic de discutat, dar nu acum).
Golful Aden și coasta Somaliei sunt rute importante de tranzit, nu le poți ocoli. Golful Guineea e o destinație, e cu totul altceva.
Zona golfului Guineii e varză. Pentru multe motive, dar cel mai important e corupția locală. Și apetitul pentru bani (cu orice preț) al firmelor care fac comerț acolo. Că nu veți auzi de nemți, olandezi, americani sau alții din țări cu apă caldă (sunt și ei, dar în proporție foarte mică) ci de sovietici, români, croați, filipinezi etc. E in general apanajul firmelor grecești, haiducie, "lasă, ce să mai luăm gărzi, că e scump, ela re malaca, vă dăm un bonus". Și uite așa ajungi la știri.
Am spus-o mai sus, nu cunosc motivele pentru care cei ce navigă acolo acceptă riscul, dar părerea mea este că nu se poate spune că nu au de ales. Au ales atunci când au semnat contractul. Nu îi condamn. E alegerea lor. Dar uite că ulciorul nu merge mereu la apă.
Poate că dacă ar ști că viața unui om nu valorează in zona aia nici cât o banană borșită s-ar gândi de două ori. Eu am văzut cu ochii mei multe prin Gambia și Sierra Leone și ce coclauri mai sunt acolo.

Și revin: ce ar putea face MAE? Că nu e US Navy să trimită ditamai distrugătorul (sau Black Hawk). Nici canale de negociere nu prea are, că și negocierile astea, se poartă cu cine trebuie, nu așa... Celula de criză va lua legătura cu Capital Shipping, vor întreba care e stadiul negocierilor, se vor ocupa probabil de repatriere in caz de eliberare (cel mai probabil) sau repatrierea cealaltă în caz de...
Natural stupidity is much more dangerous than artificial intelligence

tom_sawyer

#220
Uite știre din 2009:

Un cetatean roman a fost rapit in Nigeria. Barbatul lucra la bordul unui petrolier, in momentul in care vasul a fost atacat de cateva persoane inarmate.

Ministerul Afacerilor Externe de la Bucuresti a confirmat informatia si a demarat procedurile standard in astfel de situatii.

Romanul rapit facea parte din echipajul vasului. Petrolierul atacat avea la bord 4.000 de tone de motorina si se indrepta spre Port Harcourt.

stirileprotv.ro

În video spune că era vorba de nava MT Meredith.

kitsune

#221
Quote
Cetăţenii români care ignoră avertismentele MAE şi se deplasează în zone de risc, o fac pe propria răspundere şi se pot regăsi în situația de a suporta consecinţele unor asemenea deplasări, având în vedere că posibilităţile şi mijloacele de intervenţie ale misiunilor diplomatice şi oficiilor consulare, în astfel de zone, sunt minime.

Citat de pe site-ul MAE, la secțiunea Alerte de călătorie, Nigeria, dar îl găsiți în aceeași formă și pe la celelalte țărișoare de pe acolo, unde nici nu prea avem reprezentanțe, deci, sincer, ce poate face MAE? Da, demarează procedurile standard. Alea pot fi de genul: "contactați familia, compania, etc " (nu putem vorbi până nu le știm care sunt).
Eu am fost personal in trei situații când am apelat la reprezentanții României în afară. Doar o singură dată am primit un răspuns, dar promisiunea nu s-a materializat. Măcar atunci răspundea consulul. Acum totul se redirecționează către Call Center-ul din România.
Natural stupidity is much more dangerous than artificial intelligence

Harry


kitsune

Două nave, doi comandanți români, două operațiuni de salvare, un singur bulău, dar unul nasol, in Marea Chinei:


Aflăm de la Asociația Comandanților de Navă din Romănia că un nou act de eroism pe mare a avut loc în 24 decembrie 2020.
Nava Monaco condusă de comandantul român Florin Negrău a salvat echipajul navei Zhong Fu Sheng, format din 13 marinari chinezi, imagini puteți vedea în secțiunea Galerie foto a materialului.
De asemenea, în 22 decembrie nava JPO Pisces, sub pavilion Liberia, condusă de comandantul Constantin Dinu, a salvat echipajul navei Dong Yang, format din 10 marinari, după ce nava fusese lovită de ciclonul Krovanh.
Aflăm de la Asociația Comandanților de Navă din Romănia că un nou act de eroism pe mare a avut loc în 24 decembrie 2020.
Nava Monaco condusă de comandantul român Florin Negrău a salvat echipajul navei Zhong Fu Sheng, format din 13 marinari chinezi.
Operațiunea de salvare a avut loc la ora 08:00 UTC, în Marea Chinei de Est.
La 15:15 (ora locală), echipajul navei Monaco, navă port-container, aflată sub pavilion Liberia a recepționat semnalul SOS al navei chineze Zhong Fu Sheng, aflată în pericol și a început operațiunea de căutare și salvare.
La 15:40, ora locală, echipajul navei a găsit două bărci de salvare aflate în apropierea navei, care s-a scufundat 9 minute mai târziu.
În cele două bărci de salvare se aflau 13 marinari, care au fost recuperați și urcați în siguranță la bordul navei Monaco.
La ora 16.30, după doar o oră și 15 minute de la recepționarea mesajului SOS, nava Monaco a comunicat către Hong Kong MRCC, că toți cei 13 marinari se află în siguranță la bordul navei Monaco.
"Salvarea celor 13 marinari de către o navă aflată sub comanda CLC Florin Negrău, membru al ACNR, reprezintă încă o dovadă de profesionalism și bune practici pe mare a navigatorior români." a declarat CLC Marius Tuțuianu, președintele ANRC.
"Cei 3 comandanți de navă, împreună cu echipajele lor, trebuie propuși pentru premiul "Bravery at Sea 2020", acordat de catre International Maritime Organization în fiecare an, pentru fapte de vitejie pe mare. Sunt convins că, de această dată, România are șansa pentru prima dată in istorie să își treacă în palmares această onorabilă distincție, datorită curajului colegior noștri de pe mare." a declarat Ambasadorul Maritim IMO, Dr Ing Ovidiu Cupșa.
Atașat am primit de la comandantul Florin Negrău extrase din SOF și imagini de la operațiunea de salvare, a transmis Ambasadorul Maritim IMO, Dr Ing Ovidiu Cupșa.

Trebuie precizat că acum 31 de ani, pe data de 24 decembrie 1989 comandantul Constantin Dinu, pe atunci tânar ofițer, se afla pe nava Topoloveni care,  lovită de furtună, s-a scufundat în largul Golfului Muros din apropierea capului Finisterre(Spania) cu 28 de navigatori români la bord.


Sursa

O singură menține pentru autorul articolului: nu nava a salvat oamenii ăia ci echipajul navei. Tot respectul pentru ei.
Natural stupidity is much more dangerous than artificial intelligence

Harry

Si un final fericit:

Cei patru navigatori de pe tancul petrolier ,,Agisilaos" au fost eliberați de pirați. Marinarii – un român, doi filipinezi și un rus – fuseseră răpiți pe data de 29 noiembrie 2020, în timp ce vasul se afla în Golful Guineea, la 22 de mile marine la vest de Togo. În prezent, aceștia sunt internați într-un spital din zonă, pentru evaluarea stării de sănătate, urmând a fi repatriați, se arată într-un mesaj al Sindicatului Liber al Navigatorilor.

https://www.cugetliber.ro/stiri-economie-au-fost-rascumparati-piratii-i-au-eliberat-pe-cei-patru-navigatori-rapiti-de-pe-nava-agisilaos-419976