[CJ] Infrastructura feroviara urbana Cluj-Napoca

Started by vasile.baciu, August 18, 2015, 11:42:44 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

transporter

@szaka_tutu astept si un articol despre solutiile alternative de mitigare a problemelor de mobilitate din Cluj.

calino

@szaka_tutu e clar ca nu se pot incadra lucrarile la metrou in limita de timp impusa de PNRR insa au mai fost pasuiri din partea Comisiei Europene in privinta termenelor de finantare iar daca proiectul e acceptat nu o sa fie singurul din UE cu intarzieri deci o sa fie presiune din partea mai multe state pentru prelungirea termenelor. Chiar si in cazul extrem cand Romania ar trebui sa finanteze lucrarile integral sumele anuale nu sunt prohibitive.
Cat priveste partea cu deranjul in oras in timpul lucrarilor mi se pare puerila argumentatia, pe principiul asta ar trebui sa renuntam la orice lucrari de modernizare pentru ca produce deranj santierul.

szaka_tutu

Mulțumesc pentru comentarii.
@calino, în ultima sa declarație pe tema PNRR (de ieri, https://www.facebook.com/watch/live/?v=958393964933217&ref=watch_permalink) ministrul Ghinea a mai subliniat încă odată necesitatea de-a respecta termenii. Nu spun că nu o să se negocieze la baionetă.
Eu unul nu am adus în discuție finanțarea integrală a proiectului din bani românești, și nu am opinie vizavi de asta.
Despre aprecierea dumneavoastră privind puerilitatea argumentului cu "deranjul" vă semnalez că argumentul pe care-l fac nu duce, așa cum pare să-mi extrapolați gândurile, în direcția care să justifice aserțiunea "pe principiul asta ar trebui sa renuntam la orice lucrari de modernizare". Ceea ce scriu este: în condițiile date o să fim și cu deranjul produs, și cu lucrarea neterminată, și cu banii returnați, și la cheremul finanțărilor autohtone.

calino

@szaka_tutu imi cer scuze pentru utilizarea termenului "pueril" probabil ca e exagerat.
Daca administratia centrala nu e pregatita sa sustina financiar proiectul fara intreruperi a lucrarilor atunci sunt deacord, nu trebuie incepute lucrarile nici daca e acceptat pe PNRR insa chiar si 100 mil euro pe an nu e normal sa fie o problema pentru Romania, Metrorex cere banii astia, daca nu mai mult, pentru finantare operationala anuala adica subventie.

qionescu1

#559
@subway
+1 Corect, nu exista bani gratis. Fondurile europene vin ca o compensație pentru ca ne-am deschis granitele si economia in fata unor economii si capitaluri mult mai puternice care au falimentat multe domenii si industrii de la noi. Plus ca si noi contribuim la bugetul UE. Apropo pentru cu astia cu banii gratis de la francezi si nemti, 70% din acele fonduri se intorc tot in vest.

@TibiV
Redeventele se aduna la bugetul central. DGAMC nu sta cu lupa ci colecteaza impozite. Macar de ar sta cu lupa pe marii contribuabili unde avem cea mai mare evaziune fiscala... Nu tot impozitul pe venit ramane local ci doar 71,5% restul pleaca la bugetul central!

Autoritatile locale trebuie sa-si acopere cheltuielile de functionare si nu o pot face doar din impozitele pe cladiri, auto si ce aduna din taxele din piata, iar faptul ca li se lasa un procent din impozitul venit nu inseamna descentralizare in adevaratul sens al cuvantului pentru ca in continuare cea mai mare parte a incasarilor se colecteaza la bugetul central. Nici macar asta nu ar fi problema daca redistribuirea ar functiona transparent si echitabil. Dar vedem ca nu e deloc asa (Metrotrex...)

Deci nu vorbim de capra vecinului, nu vorbim de un "razboi" intre Iasi, Cluj si Bucuresti sau orice alt oras. Nu asta vrea sa insemne descentralizarea, care ar trebui sa vina si cu un pachet de reforma admnstrativa. Si cu asta am incheiat subiectul.



StefanCelMare

#560
@calino
Din ce știu eu, planul de reziliență al UE se bazează pe emiterea pentru prima dată a unor obligațiuni comune pe euro.
Anterior, fiecare stat emitea obligațiuni proprii denominate în euro.
De ce este important? Pentru că aceste obligațiuni (titluri de stat, "bonds" în engleză) au niște termene limită clare.
Necheltuirea acestor împrumuturi ar fi o idee proastă, deoarece UE plătește dobândă pe ele.
Cheltuirea în exces nu va fi permisă, deoarece apar riscuri de inflație pe euro.
Din acest motiv probabil aceste fonduri de reziliență nu sunt ca fondurile normale europene, care se bazează pe contribuția statelor, și pe care se poate decide prelungirea termenelor.
Eu aș paria că fondurile de reziliență nu vor fi prelungite niciodată, eventual cel mult unele proiecte vor fi fazate pe fonduri europene normale, provenite din taxe și impozite.
- on topic: metroul Cluj, dacă se aprobă pe PNRR, are toate șansele să se reverse în fondurile europene de transporturi, pentru că probabilitatea să respecte termenul de 2027 al PNRR este minimă spre zero. Moment în care va încurca altele - PiSi, și alte investiții pe A și CF în România.

loris

Quote from: StefanCelMare on March 11, 2021, 10:28:48 AM
Moment în care va încurca altele - PiSi, și alte investiții pe A și CF în România.

Si de cate ori a zis UE, nu va finantam Autostrada X sau Linia de tren Y pentru ca ati consumat prea multi bani europeni? Niciodata nu am reusit sa ne apropiem de limita superioara a fondurilor disponibile. Hai sa nu aruncam fumigene ascunse, pe la sfarsit de mesaje.

Asteptam studiile si vedem cum mergem de acolo. Intradevar, metrou pana in 2027 e imposibil. Daca pana in 2027 se de un ordin de incepere pe executie inseamna ca ne-am miscat foarte bine. Metroul in Cluj e un proiect pe 15-20 de ani, finalizare in 2027 e doar o declaratie politica si de PR.

In alta ordine de idei, a reaparut discutia cu populatia Clujului, e interesant de analizat putin datele legate de vaccinare. Pana ieri s-au vaccinat 100 000 de oameni in jud. Cluj. Asta in conditiile in care multa lume merge sa se vaccineze in SJ, AB, MS si BH pentru ca nu gaseste loc in Cluj. E de urmarit evolutia.

StefanCelMare

@loris
Eu mă uit la planurile lui cutter sincer, și sunt mari.
E drept că istoric vorbind, cu privire în trecut, nu a fost cazul, dar privind în viitor, la ce se pregătește și cum se abordează situația, cu operaționalizarea CNIR pe model profesionist, am motive să cred că pe viitor această mantră a banilor rămași necheltuiți nu se va mai aplica.
E departe de mine să arunc fumigene, dar recunosc că este posibil să mă înșel.
Una dintre caracteristicile noastre ca țară este instabilitatea politică, deci e posibil orice, inclusiv schimbări de guverne etc., și un retur la modul de a face infrastructură din perioada anterioară.

subway

Un proiect gen metrou are trei componente principale, constructia, echipamente+instalatii si material rulant.

szaka_tutu

#564
În 10 minute, adică la 16:00 începe întrevederea Câțu-Orban-Ghinea-Barna-Kelemen cu președintele Iohannis, pe tema PNRR (1).
Conform Barna (2) suma alocată pentru infrastructura feroviară în PNRR este de 5 miliarde EUR.
Conform Boc (3) Clujul o să-și revendice aproape 1.5 miliarde din această sumă (1.17mrd metrou + 300m trenul metropolitan).

Întrebare: cu ce proiecte la scară națională / din alte județe concurează Boc?
Vă mulțumesc anticipat.

(1) https://www.digi24.ro/stiri/actualitate/sedinta-la-palatul-cotroceni-klaus-iohannis-discuta-miercuri-cu-premierul-si-liderii-coalitiei-despre-pnrr-1469422.

(2) https://www.bursa.ro/klaus-iohannis-sedinta-de-lucru-pe-tema-pnrr-82835244
(3) https://www.facebook.com/ciiccluj/videos/878573109600557

subway

#565
Ar mai fi 3,5miliarde alocate autoritatilor locale puse la bataie.

szaka_tutu

S-a lămurit.

Clujul o să facă cât apucă. Poate o stație. Poate chiar două. Poate chiar și niște șine între. Poate, o porțiune, în subteran.

Rep: Dar e timp pentru metroul din Cluj, care e abia la început cu documentația tehnică?
Cristian Ghinea: Domnul Emil Boc m-a asigurat că se va face, dar poate fi împărțit în tronsoane și măcar un tronson sau două să fie gata. Noi raportăm număr de km. Dacă e un risc de întârziere, să putem raporta o bucată din el, să ne luăm banii pe el.

Rep: Deci nu e un risc să se piardă banii, prin terminarea proiectului după 2026?
Cristian Ghinea: Acesta e cel mai mare stres. O schimbare față de PNRR inițial e că nu mai atașăm sume pe fiecare proiect, ci facem milestones pe număr de km, ca să evităm problemele dacă apar întârzieri.

https://economedia.ro/exclusiv-autostrada-a7-care-leaga-moldova-de-bucuresti-si-metroul-din-cluj-vor-fi-finantate-prin-pnrr-si-trebuie-terminate-pana-in-2026-interviu-video-cu-ministrul-cristian-ghinea.html

StefanCelMare

#567
Măi, să vedem și studiile geo.
Ar fi foarte bine dacă s-ar face și "doar" bucata Florești-Centru. Asta poate fi extinsa in timp.
Depinde și unde au dat de sare.
Sper sincer să se găsească o cale măcar pentru acest tronson. De acolo, se poate gândi ceva mai departe spre Aeroport, spre cartierul nou dinspre Gheorgheni, spre gară, etc.
Spre Mărăști pe moment avem benzi dedicate bus.
Spre gară se mai pot concepe soluții la suprafață (bulevardul Horea încă are parcări la bordură ce pot fi eliminate).
Dacă ar fi să reduc metroul din Cluj la ceva, eu la asta l-aș reduce.
Florești-Centru.
Fie și "doar" 50-60% din el pe PNRR, restul fazat pe alte surse.
E un început esențial, frige demult gâtuitura văii Someșului dintre Hoia și Faget, Gruia și Zorilor.
Risc să zic că și cu bilet mai scump ca la suprafață, tot va fi full. Cine are timp de pierdut?
115 lei e la suprafață, cred că lumea ar da 150 sau peste pentru metrou.
Mănăștur+Florești au peste 100k locuitori, estimez. Din ei, cred că peste 50% vor face abonament.

prd.marius

N-am prea mai citit forumul in ultima perioada, din motive personale, dar astazi am gasit asta. (sper sa nu fie deja pus de altcineva)
http://www.cjcluj.ro/comunicate.php?id=3006 - A fost emis certificatul de urbanism pentru metroul clujean

szaka_tutu

@StefanCelMare
total de acord că traseul Florești-Cluj este cel care frige cel mai mult, dar

-din declarațiile lui Ghinea aflăm se gândeac la ceva care se și poate face până în august 2026
-care înseamnă nu e mai mult de 2-3 stații
-care înseamnă vreo 3-4 km
-care ajunge din capătul din Florești abia până-n Mănăștur, poate.