[CJ] Infrastructura feroviara urbana Cluj-Napoca

Started by vasile.baciu, August 18, 2015, 11:42:44 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Ionut

Vedeți că nu orice tramvai care trece prin subteran/prin pasaje este metrou.

transporter

Quotedaca astea sunt argumentele, eu va doresc succes. In definitiv SE POT da pt orice. Impersonal.
Creditarea presupune educatie financiara, risc asumat, grad maxim de indatorare si de cele mai multe ori plata in timp a unei sume nominal duble fata de suma imprumutata.
Poate ti minte si proiectul lui Sova de PPP Comarnic Brasov cu bani "de la diverse institutii financiare" si cuvantul supraindatorare.
Personal presupun ca desi "se pot lua" credite, nu te imprumuti sa iti cumperi vila cu piscina in Andrei Muresanu daca ai salar de 1000 euro. La asta ma refer cu lungul nasului. Sunt destui care "iesiti din pestera" se plimbau cu pancarte prin oras ca erau supraindatorati si cereau statului sa le plateasca lor luxul unor locuinte pe care nu si le-au permis la momentul respectiv.

Am spus ca se pot da pentru ca s-au dat pentru stadionul lui U si care e folosit odata pe an pt Untold si cam atat. Si s-au mai dat si pt alte stadioane (https://adevarul.ro/locale/cluj-napoca/60-milioane-lei-cluj-arena-partea-guvernului-1_50bd3dcb7c42d5a663c8e58c/index.html). Decat sa dea guvernul bani pt stadioane, "poate da" si pt metrou daca exista parghii de presiune adecvate (sprijin politic). Iar construirea de "vila cu piscina" mi se pare tocmai construirea de stadioane inutile. Un metrou nicidecum nu e "vila cu piscina".

QuoteImi e greu sa inteleg de ce vrem in continuare sa ne cumparam locuinte in Floresti-Manastur si sa lucram la Office-Iulius. think outside the box (W-E line).

Pai oamenii isi cumpara locuinte unde isi permit. Ca doar nu toti ne-am nascut nababi de Cluj, cu 7 locuinte mostenite de la familie si date in chirie sa ne permitem sa stam la "vila cu piscina" in Andrei Mureseanu. Tocmai din cauza acestor bisnitari de locuinte s-a ajuns ca in Cluj avem cel mai scump metru patrat de locuinta din tara. Oameni o sa continue sa cumpere locuinte si in Floresti si si in alte parti unde e mai ieftin. Nu o sa ceara aviz de pe acest forum inainte de cumparare.

Se tot insista cu axa Tetarom - IRA (ca pe acolo avem deja infrastructura feroviara) dar se ignora cu desavarsire axa Gilau - Floresti - Manastur - Centru care aduna peste 200.000 de locuitori (Manastur avea 100.000 inainte de boom-ul actual).

Propunerea cu metrou pana la IRA si continuare suprateran spre aeroport este una excelenta. In Floresti mai greu suprateran dar poate ca este posibil. In opinia mea asta inseamna sa vii cu chestii constructive, nu ca nu avem bani, sa ne vedem de lungul nasului, etc.

Eu am adus argumente, dar tot ce aud e ca nu sunt bani. Ma opresc aici dar discutia m-a ambitionat si mi-am propus ca in lunile ce vin sa bat mai mult la pas Clujul si sa va postez aici fotografii cu dezvoltarea orasului in moduri care pana acum poate nu au fost vazute. Nu pentru discutia cu metroul ci doar asa sa vada si altii care nu sunt la curent, ce se mai intampla in Cluj.




Europiu

Putem să îl numim light-rail, nu mă deranjează. Și, la o adică, am putea băga și tramvaiul prin același tunel. Am postat acum câțiva ani niște imagini din Essen unde se folosește o linie combinată pentru tramvai și light-rail ca să traverseze subteran zona centrului.
The problem with the world is that the intelligent people are full of
doubts, while the stupid ones are full of confidence (Charles Bukowski).

RobertH

Quote from: alexd on April 23, 2019, 03:31:29 PM
Metrou in Cluj never ever.

Stii cum e aia "never say never" .  As intelege de ai fi zis ca peste 20 de ani nu vezi metrou in Cluj, hai si 50 de ani dar niciodata?
Sunt sigur ca erau si niste oameni prin 1920 care ar fi zis ca in Bucuresti nu se va face niciodata metrou ca nu merita.

ciprebbe

Nu o sa inteleg niciodata comparatia cu "metroul" din Palma. Am avut ocazia sa merg cu el, e o combinatie de tram cu tren nicidecum ce se doreste in CJ (doar la intermodal coboara ceva in pamant). Poate Valencia e ceva asemanator cu ce se vrea la Cluj (dar nici acolo nu e prea adanc infipt in pamant pe zona centrala).
Se face acest SPF tocmai ca sa se afle raspunsuri. Datul cu parerea e una, concluzia pe baza unor studii si cercetari in teren de specialisti e alta.
Pana nu vom avea acest studiu orice concluzie trasa e aiurea si se poate considera "vorbe in vant".
Traficul auto de suprafata va fi tot mai dificil, primaria va incuraja transportul alternativ si "va incurca" cat de mult vor putea prin noile proiecte transportul individual (exemplu apropiat va fi B-dul 21 Dec care va pierde o banda auto).
Singurele alternative de viitor sunt trenul  si  metroul. Studiul lansat va incerca sa lamureasca acest aspect si sa indice directia de dezvoltare spre care trebuie sa se indrepte orasul.
Mai bine sa ratacesti in padure decat fara padure!
E-republik

A3-UMB-5 alunecari>20m - 1000ron Ciprebbe

Iceman

Ceea a ce se face sigur va elucida solutia cea mai buna si eficienta.....E foarte bine ca se gandeste cineva la viitorul acestui oras si la mobilitatea ei
Bafta primaria Cluj si felicitari pt initiativa

TibiV

Quote from: ciprebbe on April 23, 2019, 08:28:48 PM
Nu o sa inteleg niciodata comparatia cu "metroul" din Palma.
Nu vreu sa ma bag in discutia voastra ca musca-n lapte...
Dar o urmaresc, si mi-a sarit in ochi traficul oficial de la "metroul" din Palma: 3208 pasageri pe zi

Pai atatia calatori trec dimineata prin Piata Victoriei in 10 minute, in 3 trenuri de metrou succesive (in acelasi sens) de pe M2...
3k pasageri pe zi este capacitatea unei linii de tramvai, nici aia prea circulata....
In Bucuresti avem linii de tramvai cu 3k pe ora...
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

dr4qul4

Nu mai luati cifrele de pe wikipedia de bune. Probabil cineva a impartit cei 1,12 mil de calatori la nr de zile. Dar nu se stie daca cifra de  1,12 milioane nu se refera la calatori unici.
Pana la urma, zona metropolitana din Palma are 400.000 locuitori. Si ceva mai multi turisti. Unii dintre ei au calatori de mai multe ori cu trenul.
Mie imi vine greu sa cred ca din 400.000 locuitori, doar 3000 folosesc zilnic metroul. ....
Pariu cu Radu_A. 200 lei  (la API). El zice ca UMB pana la sfarsit de 2025 termina: A7 pana la Bacau, Dx6, A0 si DX12 T4. Eu sunt mai pesimist

north

#113
OK... hai să ne uităm pe cifre reale.
Care ar fi raportul între călătorii transportați în sistemul de transport public de suprafață Cluj vs. București?
Conform aici vorbim la Cluj de 190 ("anul ăsta ne ducem spre 200") de milioane de călători.
Și acum să comparăm cu RATB (=STB) - 438 de milioane.
Ce reiese?... în sistemul de transport public de suprafață din Cluj sunt transportați, raportat la RATB,
nu 15%, nu 20%, nu 25%... ci 43.4% din cât se transportă la suprafață în București.
Veți spune (pe bună dreptate) că am omis metroul din București.
OK, să vedem - din ultimul raport de activitate Metrorex: vorbim de 178.8 milioane de călători pe ultimul an raportat.
Așadar:
* refacem statistica procentuală raportat la București = (190 m Cluj) / (438 Buc supraf. + 178.8 Buc metrou) = în Cluj sunt 31% din călătorii transportați în sistemele de TP din București (STB București + metrou);
* mai observăm ceva interesant: în sistemul de suprafață de TP din Cluj se transportă mai mulți călători decât în metroul din București.
Hmmm.
(Nu mai discut - am putea să medităm asupra rețelei de TP din Cluj - o axă vest - est dominantă, deosebire față de Timișoara (București, Brașov etc.) unde vorbim de inele de mobilitate urbană / rețea "difuză"... )
Două drumuri paralele nu formează neapărat o autostradă.
Atlanta freeways at night * Vordhosbn * Centură * Autobahn * Happy cycling

alexV

In sfarsit vorbim si cifre. Sper ca viitorul SF sa fie riguros, si facut public in intregime. Si dezbatut. Sunt exemple de SF si lucrari stiintifice despre metrouri disponibile online, spre comparatie.

Citez dintr-una:
"cost overruns that occur in projects with a long implementation phase vary between 40% - 200%"
"the average overestimation in demand forecasts in rail projects is about 106%"

Adica viitoarele concluzii ale unui SF de metrou vor fi optimiste oricum.

sursa

subway

#115
Nu mai faceti comparatii dupa ureche!
Atractivitatea unei linii de metrou e drastic limitata de factori precum lungimea, existenta unei retele si nu doar o linie izolata, interconectivitatea cu feeder lines de medie capacitate gen tramvai, castigul de timp comparativ cu suprafata fie in transportul public sau privat si multe altele legate de topografia locului, densitatea de locuire, polii de atractie gen zone de joburi sau recreere, etc.
Fara un studiu de trafic serios origine/destinatie orice prognoza e hazardata!
Ce mi-e mie foarte clar e ca nu poate fi vorba la Cluj de metrou <greu>, in niciun caz, doar ceva mai <mini> ca material rulant, adaptat la <teren>, necesitati si in principal la <cererea de transport>!
:)
Ceva noutati privind licitatia de SPF/SF?

ciprebbe

Mai bine sa ratacesti in padure decat fara padure!
E-republik

A3-UMB-5 alunecari>20m - 1000ron Ciprebbe

Ionut

Clujul își dezvoltă transportul metropolitan

Clujul va avea două linii de transport metropolitan, venind astfel în întâmpinarea celor care s-au mutat sau se vor muta în localitățile învecinate. În loc de metrou, Clujul ar putea avea o linie de transport feroviar de suprafață, o decizie finală urmând să fie luată după ce vor fi definitivate studii de fezabilitate, aflate în prezent în stadiu de licitare. Achiziția publică pentru elaborarea studiilor tehnice în vederea introducerii trenului metropolitan în Cluj-Napoca și comunele limitrofe a fost lansată, iar firmele interesate pot depune oferte până la mijlocul acestei veri, spune viceprimarul Clujului Dan Tarcea, citat joi de Radio Cluj. Firmele care vor câștiga contractele de realizare a studiilor de fezabilitate vor avea la dispoziție doi ani pentru realizarea efectivă a acestora. Acestea sunt etape preliminare, necesare, fără de care introducerea trenurilor metropolitane nu poate demara.

La nord de Cluj urmează să fie realizată o linie feroviară care să plece de la nord-vest (Bonțida) și să se îndrepte spre nord-est (Cluj  – Napoca, Jucu, Apahida). Viitorul tren metropolitan ar urma să circule pe actualele linii de cale ferată. A doua rută va fi Florești – Gilău – Cluj pe direcția vest – est. Se are  în vedere inclusiv varianta unei linii de metrou Florești – Cluj. Proiectul general va fi fazat, vor exista mai multe etape care vor fi stabilite prin studiul de fezabilitate, spune Dan Tarcea. Proiectul liniei feroviare este însă la concurență cu cel al metroului.

Tema de proiectare, scoasă la licitație, bazată pe un studiu Jaspers, prevede posibilitatea realizării unei linii de metrou de 13 kilometri, cu stații situate în medie la un kilometru. Se estimează că linia va transporta între 9.000 și 15.000 de pasageri pe oră și sens (studii făcute acum câțiva ani indicau un trafic de 25.000 – 30.000 călători pentru magistrala 5 Drumul Taberei -Eroilor din București). Se estimează că magistrala se va desfășura în subteran cu excepția porțiunii dintre vestul municipiului Cluj Napoca și Florești, unde este posibilă realizarea acesteia la suprafață.

Proiectul va cuprinde câteva îmbunătățiri, cum ar fi creșterea vitezei de proiectare pe tronsonul Cluj Napoca – Aghireș la 100 de kilometri la oră, dar și câteva porțiuni cu restricții. Inițiatorii proiectului își propun atingerea unei viteze bune, cu durate de deplasare inferioare transportului privat, introducerea a două noi puncte de oprire pentru călători la Tetarom I și la Baciu. Proiectul prevede frecvență excelentă la ora de vârf și bună în afara orelor de vârf, capacități de transport suficiente și calitate bună a materialului rulant.

Primăria estimează că proiectul trenului metropolitan să nu coste mai mult de 75 milioane de euro, în timp ce proiectul magistralei de metrou să fie în plaja 700 de milioane de euro – un miliard de euro.

ClubFeroviar.ro

raul.olaru

au fost depuse cinci oferte, după cum urmează:
* Asocierea SWS Engineering Spa (Italia) –  SYSTRA (Franța) – Metrans Engineering SRL (România);
* Asocierea Explan SRL (România)  – DR. Sauer and Parteners (UK);
* Asocierea Metroul SA (România) – Padeco CO., LTD (Japonia);
* Asocierea Eurocerad International SRL (România) – 3TI Progetti Italia – Ingegneria Integrata S.p.A.(Italia)
* Egis Rail SA (Franța).

https://www.arenaconstruct.ro/cinci-oferte-pentru-sf-constructie-metrou-in-cluj-napoca/

Bogdan_Cluj

Pun aici un timeline pentru proiectul Trenului Metropolitan si a Metroului.
Am "salvat" informatiile si pe site: https://clujeuropean.com/2019/08/14/tren-metropolitan-si-metrou-licitatie-sf-si-psf/