[CJ] Infrastructura feroviara urbana Cluj-Napoca

Started by vasile.baciu, August 18, 2015, 11:42:44 AM

Previous topic - Next topic

1 Member and 1 Guest are viewing this topic.

loris

#60
^
Deja vorbim de alte costuri care nu cred ca se merita pentru cateva minute, hai sa fie ele si 10, per ruta. Cum zicea si nicolaem, mai sunt si podurile care trebuiesc modificate. Trebuie pus in valoare ce avem acum, Apahida pana in Baciu si o solutie rapida de la gara pana in centru. Pe urma prelungesti pana in Floresti calea ferata si lasi tramvai cu linii dedicate pentru Manastur.

cristi5

Castigurile de timp sunt mai mari de atat. Si predictibilitatea data de separarea completa de trafic. Nu vad cum poate face un tramvai 15min din Floresti (comuna, nu calea) in centru cand acum tramvaiul face o ora de la un capat la altul.

Sigur ca costurile sunt mari, dar sunt mult mai mici decat un metrou forat de exemplu. Sub oras nu stii ce gasesti (de la utilitati la arheologie), etc.



dragos76

în zona podului Horea ai poate cea mai concentrată arie de palate din secolul 19, după cea din zona pieței Unirii. Nici mama derogărilor nu o să rezolve problema asta, și să poți să ai un aviz de urbanism ca să vii cu așa soluție. Doar dacă, eventual, în zona aia îngropi trenul sub albie. Dar din nou, la ce costuri o să ajungem?

Mie îmi pare discuția asta pur teoretică și ipotetică.

cristi5

#63
Quote from: nicolaem on April 04, 2019, 09:51:17 AM
dar sunt 30 de m intre cladiri locuite pe zona de cateva sute m lungime. ce faci cu oameni care locuiesc acolo? cum ar arata ?
ce se intampla cu cele 4 poduri din care 2 sunt noi 1 e reabilitat ( napoca-horea-traian-bucuresti)

Cam 12 m latime tren plus zid (gabarit 3150, 4m distanta intre axe), restul apa.

La debit maxim 60 mc/s, adancime 2m, latime 15m rezulta curgere maxim 2 m/s. E spatiu mai mult decat suficient pt apa.

Podurile raman cum sunt (cu consolidari la baza) pt ca se construieste in adancime. Daca pe deasupra trenului s-ar putea asigura 2,5m sub pod pt pietonal si biciclisti, ar fi o posibilitate interesanta de integrare a agrementului.

Nu cred ca sunt multe locuinte pe culoar. La costurile unui asemenea proiect se gasesc bani de relocari daca e nevoie, etc. Atentie, trenurile de azi (fara joante, electric) sunt mult mai silentioase, si se poate acoperi.

Deci deocamdata nu as omori ideea, sigur ca sunt multe altele.

alexV

Quote from: loris on April 04, 2019, 09:15:35 AM
Poate poti detalia ce s-a discutat. Nu de alta dar cel putin din declaratii si fapte Boc pare sa fii declarat razboi masinilor personale in centrul orasului.

Desigur :)
Pregatesc sa liciteze un studiu in Aprilie 2019 pentru metrou plus tren metropolitan la pachet. Durata 12 luni. Lasa studiul sa prezinte ce e fezabil si ce nu, nu se declara ei pro sau contra niciunei idei. Totusi o solutie posibila e tren metropolitan Bontida - Nadasel pe traseul existent, cu suplimentarea statiilor. Si metrou Floresti - Pod IRA, la pod facandu-se jonctiunea cu trenul metropolitan, care trece si pe la aeroport. Metroul va trebui sa fie cat se poate de mult supra teran, din motive de cost. Daca cineva va vrea sa sustina o ramura de tren prin albia somesului, cred ca va trebui sa participe la dezbateri in cadrul acelui studiu.

Sunt de acord cu cristi ca incape in albie, latimea necesara e 12 metri (ft putin), e silentios, si se poate duce destul de jos sa incapa pe sub podurile actuale. @cristi, poate tragi o linie pe harta pe segmentul de somes care ar duce linia?

Primarul era la inaugurare de linii dedicate busului, insa au participat domnii Porutiu, Surubaru si O. Campean.

transporter

Cu cate un curs universitar de hidrologie si limnologie la activ va spun ca nu vor permite Apele Romane/Hidroelectrica sa se restranga in acest mod albia minora a unui rau atat de important dpdv al productiei de energie electrica ca Somesul Mic. Plus vorbim si de considerente de mediu.  Sunt sigur ca la momentul de fata nici in Viena nu ar fi aprobat asa ceva.  Nu inteleg de ce tot importati idei din astea expirate de afara ? Ce urmeaza ? Sa ne spuneti ca e ok sa exterminam toti ursii din tara ca doar si austriecii au facut-o acum 100 de ani.

cristi5

#66
Albia de acum nu e nici ea naturala. Cum a mai fost amenajata, se mai poate amenaja. Pentru mine e mai important sa nu moara oamenii pe trecerile de pietoni din oras (mai putine masini conduse=>mai putine accidente) decat pestii, ursii, etc. Ideologia as lasa-o politicienilor care decid ce se face pana la urma iar proiectarea celor care fac SF. Nu trebuie neaparat sa fim noi de acord cu toate aici.

Dar ar fi intr-adevar un proiect complex din pdv al actorilor implicati: primaria, poate CFR, Apele Romane, Hidroelecrtrica, proprietarul acelor LEA uriase, poate CJ, etc etc etc. Daca la noi un CJ a fost in stare sa faca un giratoriu suspendat numai ca sa nu aiba de-a face cu CNAIR, solutia asta este intr-adevar "SF administrativ". Cu mediul si urbanismul se mai rezolva, dar cu jungla de institutii, mult mai greu. Apropo am vorbit aseara cu cineva de la Apele Romane. Una din obiectii este ca la vest de Cora exista niste captari vechi care asigurau mai demult apa orasului si care si in caz de criza sunt strategice (plus Muzeul Apei). Pe rutier (centura) s-a obtinut cu greu o aprobare pt un pasaj in zona Cora. Pentru un tren in albie ar trebui regandit mult acolo, dar pt o decongestionare a orasului, poate merita.

Mi se pare deocamdata pozitiv ca ideea nu e deocamdata eliminata din calcul. E pozitiv si ca SFul de metrou se face impreuna cu SF de tren metropolitan dar din cate vad acum nu se alege intre tren si metrou ci mai degraba solutii pt tren pe M300 si metrou pe Floresti-IAR. Dar e bine macar ca se fac impreuna studiile... Pe de alta parte, daca se va face numai dupa centura metro (adica peste 10-15 ani) mi-e teama ca va fi prea tarziu, Clujul va fi in continuare dependent si sufocat de masini (intre timp se va umple si centura)

@AlexV mie mi se pare esentiala portiunea intre podul de la Cora si podul de la gara. In rest, depinde ce declivitate s-ar alege, adica daca vrei sa circule orice tren de persoane sau doar vehicule usoare (inclusiv tramvai sau tren-tramvai)

Ionut

Cluj: 7 primari au semnat acordul de asociere pentru realizarea metroului şi a trenului metropolitan

Primarul Emil Boc şi edilii din şase comune au semnat ieri, la Primăria Cluj-Napoca, acordul de asociere pentru realizarea metroului şi a trenului metropolitan, care prevede realizarea în parteneriat a diverselor studii necesare proiectului, transmite corespondentul MEDIAFAX. Potrivit unei postări, joi, pe pagina de Facebook a primarului Emil Boc, proiectul are ca obiectiv asigurarea unor servicii de mobilitate de calitate ridicată pentru populaţia zonei metropolitane, precum şi un transport eficient înspre şi dinspre Cluj-Napoca.

,,Am semnat astăzi (joi – n.a.), împreună cu primarii comunelor Gilău, Floreşti, Baciu, Apahida, Jucu şi Bonţida acordul de asociere privind realizarea în parteneriat a studiilor de prefezabilitate, fezabilitate, impact asupra mediului şi evaluarea strategică adecvată pentru trenul metropolitan şi metrou. Acest proiect de investiţii reprezintă un pas semnificativ pentru dezvoltarea socio-economică a zonei metropolitane Cluj-Napoca şi are ca obiectiv asigurarea unor servicii de mobilitate de calitate ridicată pentru populaţia zonei metropolitane, precum şi un transport eficient înspre şi dinspre Cluj-Napoca", a arătat Boc.

ZF

cristi5

Ionut, unde sa discutam metrou+tren la Cluj? Consideram ca metroul e feroviar si discutam aici? Eu asa presupun deocamdata.

Quote from: cristi5 on April 04, 2019, 10:43:41 PM
Poate se discuta asta pe alt topic...



Ma intreb daca va merge cineva din Floresti la podul IRA ca sa schimbe spre Baciu. Daca frecventa statiilor Floresti-IRA ar fi ca pe feroviar, poate. Mi se pare o amestecare ciudata cu metrou pe o axa, tren pe alta si intersectia dintre ele foarte excentrica. Sigur, SFul metrou+tren e in curs, se mai poate imbunatati.  Versiunea prin albie (discutata pe alt topic...) ar aduce intersectia aproape de gara, deci Floresti-Baciu s-ar scurta cu vreo 20 min.

Powered by API/PUM imgur uploader

cristi5

#69
Quote from: Bogdan_Cluj on April 05, 2019, 11:34:30 AM
Este relevanta axa Floresti-Baciu? Cata lume merge pe acest traseu? Vor exista alternative cu busul (electric sau nu)?
Boc vorbea chiar ieri de extinderea Centurii Metropolitane si cu o extensie de la mijlocul Florestiului pana in Baciu (acum inteleg ca este ceva drum de pamant).


Manastur-Baciu?
Zorilor-Baciu?
Orice-afara-de-Marasti-si-Someseni-Baciu?

De ce Baciu? Pt ca Tetarom de exemplu.

Eu nu intreb "cata lume merge" ci "cata lume va merge" sau "cata lume ar putea merge" pt ca geografic sunt aproape!!

Cu sau fara Baciu incerc sa inteleg cum ar putea functiona podul ala din capatul Marastiului ca centru al transportului rapid pe sina din Cluj si nu imi iese deloc. N-am vazut asa ceva nicaieri. E prea excentric. Sau poate vrea cineva sa creasca Clujul in jurul Someseniului? Acolo intre Someseni si Palocsay e ceva loc... Sper sa gresesc dar mi se pare mai degraba o schita desenata de oameni care oricum umbla cu masina si nu le pasa de feroviar mai mult decat imi pasa mie de masinile lor. "Ati vrut tren metropolitan, noi nu ne prea pricepem dar am luat niste carioci."

Dar nah, eu merg la Cluj numai vara cateva saptamani, poate ne explica cineva.

Despre rutier Floresti-Baciu, cu respect dar un oras serios nu leaga o platforma cu multe locuri de munca de mari cartiere (Floresti, Manastur, Grigorescu) doar pe rutier. Transport pe sina separat de trafic, asa "curge" cel mai bine. Ca te duci cu masina pana la P+R, e alta treaba.

Pentru un oras de talia la care aspira Clujul, rutierul pe o ruta "trunk" nu are ce cauta. Trebuie feroviar sau metrou (traditional sau tramvai separat de rutier)

Am locuit intr-un singur cartier (Nacka) legat de restul orasului doar pe rutier. Autostrada cu banda dedicata pt Bus. In nod nu a fost loc de banda dedicata. Acolo bagam ambuteiaj 10-20 min zilnic. Mai era un pod 2+2 fara banda de urgenta (acolo iar nu s-a putut banda de bus). Mai asteptam si acolo ceva. In rest pe A mergea cum megea (mai putin iarna cand era inghet sau ninsoare puternica, adica vreo 15 zile pe an) pana la primul semafor. Dupa aia sontac-sontac pana la metrou. Never again!

Asta cu autostrada+ autobuz ca panaceu al mobilitatii urbane a disparut din Stockholm prin anii 70 cand au vrut sa desfiinteze trenul metropolitan Roslagsbanan, care astazi deserveste sute de mii de oameni. Nacka a ramas in urma (insule) dar si acolo se trage metrou acum. Pe sub/prin mare. Sina e sfanta.

In cele 5 zile pe an cand autobuzele nu pot nici macar urca pe un deal sau pod din cauza lunecusului, urla radioul: folositi transportul pe sine! Cine are, that is...

Ionut

^ Da, aici discutati despre metrou si tren. Infrastructura feroviara urbana, inclusiv "metrou". :) Am si mutat pe acest thread niste discutii mai vechi despre metrou. Si o sa mai mut.

Bogdan_Cluj

Mi-am gasit o schita mai veche, cu cateva pagini in urma aici. Imi imaginam atunci o linie de tren din Baciu pe sub Hoia pana in Floresti si Gilau.
Banuiesc ca nu sunt bani si de aceasta idee si de linie din Floresti spre IRA. Oricum linia pe sub centrul orasului are mai multa logica, aduna mai mult trafic.

Eu ma gandeam ca aceste "rute secundare" se vor acoperi cu autobuze (floresti/bucium-baciu). Un florestean va veni cu metroul pana in Cluj. Acolo va schimba cu un bus pana la Tetarom sau pana la gara si de la gara cu trenul. Stiu, nu e ideal.

ciprebbe

Dupa schita ta au facut si ei acuma una oficiala ca nu i-a durut hartia:)))))))))
Mai bine sa ratacesti in padure decat fara padure!
E-republik

A3-UMB-5 alunecari>20m - 1000ron Ciprebbe

cristi5

#73
No, hai sa facem un SF de amator :)

Tunelul Baciu-Hoia
- e prea nordic, mai e nevoie de ceva tren in centru si sud
- foarte scump
+ putzurile Apelor Romane pot fi ocolite pe la vest

Somes Stadtbahn
+ exproprieri putine
+ pret mare pe km in albie (dar mai mic decat metrou), preturi de CF in rest
- putin prea nordic pt Manastur, Zorilor... Desi Manasturul ar fi conectat cu tramvai in zona Cluj Arena/Independentei
- invaziv, mediu, agrement
- probleme cu putzurile Apelor Romane

Metrou Floresti-IRA
- pret mare
- podul IRA e prea excentric
- prea nordic pt Zorilor (desi e greu de rezolvat asta fara un tren cu cremaliera pe Marinescu sau Pasteur. Budapesta are asa ceva, super pitoresc https://goo.gl/maps/kjbTGgM42k12
)

O combinatie a tunelului Hoia cu metroul la IRA ar crea un triunghi interesant Floresti-Baciu-Someseni. Dar costurile... hmmm.

aemil

pornind de la idea cum ca e usor sa tragi niste linii pe o harta, revin cu niste idei mai vechi de-ale mele. am mai postat anterior, ceva asemanator, legat de 'metroul' si trenul din Cluj, doar ca acum macar avem o certitudine ca se incearca ceva.

urmaresc in continuare forumul zilnic, chiar daca nu contribui, insa ce m-a facut sa revin a fost faptul ca 'podul de la IRA este cam excentric pozitionat' si sunt de accord. de asemenea am citit si idea conform careia un eventual metrou prin centru ar defavoriza legatura (Manastur) Floresti - Baciu, ceea ce e partial adevarat, dupa parerea mea. datorita reliefului si modului in care orasul s-a dezvoltat, probabil ca nicio masura mai putin invaziva n-ar putea face legatura intre ele cu usurinta (2 conexiuni) fara a pierde prea mult timp (schimb la IRA).

atasez mai jos o idee, un ideal al meu, pentru a facilita legatura atat nord - sud cat si est - vest, cat mai usor, pornind de la idea trenului metropolitan Nadasel - Bontida si metroul Floresti (Gilau) - Pod Ira.

1. Ansamblu 



2. Detaliu Cluj



3. Detaliu Marasti - IRA



1. Trenul metropolitan, intr-un caz ideal, ar putea atat Huedin - Dej/Campia Turzii sau Campia Turzii - Dej, dar nici Nadasel - Bontida nu e o idee rea. Nu vreau sa schimb ceea ce deja s-a decis, am vrut doar sa vad pe o harta, in prima faza. Cu roz, Apahida - Campia Turzii.

2. Pentru metrou, am presupus doua statii in centrul Clujului, undeva in zona Memorandumului (aproape de opera maghiara) si una in zona Teatrului (capat 21 Decembrie). De ce? legaturile Nord - Sud (Zorilor - Gara trec prin zona teatrului si ar putea asigura o accesibilitate sporita si pe distanta est-vest dar si pentru cei care vor sa ajunga la gara si mai departe Baciu sau Marasti/Muncii via tramvai.

Pentru cei care vin din Floresti/Manastur si ar dori sa ajunga in Baciu/Manastur am gandit o legatura usoara in zona podului Calvaria in Manastur, daca statia Primaverii s-ar muta sub pod si intr-un caz ideal metroul ar urma Calea Floresti. De ce? Statii comune, schimb usor si direct. Daca nu, exista optiunea avand o statie M pe Memorandumului si un schimb usor la opera maghiara/pe Baritiu, mai departe spre gara.

In lumea mea ideala, tramvaiul nu ar trebui sa ramana pe mijlocul drumului, ci ar putea fi aliniat la trotuar, eliminand astfel si parcarea la bordura pe intregul traseu cat si posibiltatea unei benzi dedicate si a unui flow constant al tramvaielor -> usurinta in a ajunge spre gara pentru un al 3lea schimb.

3. Pentru zona Marasti, am atasat a 3a imagine unde imi imaginez (intr-o lume ideala) un tramvai, de asemenea aliniat la bordura, pentru a face legatura intre zona Iris (Auchan) via Fabricii - Piata Marasti - Gheorgheni/Iulius, astfel incat traseul metroului ar putea ramane cat mai drept, iar cei din zona Muncii/Iris/Gheorgheni (capete) sa aiba un acces facil atat la metrou cat si tren metropolitan din cat mai putine schimburi. Tinand cont de faptul ca pasajul subteran Marasti se pare ca intra in linie dreapta cu studiul de fezabilitate, o asemenea idee ar putea fi pusa in practica. Diferenta de nivel semnificativa o reprezinta doar coborarea de pe podul din Marasti spre Teodor Mihali sau urcarea via Slanic si coborarea prin fata Kaufland/Iulis din Gheorgheni, capat Unirii. Un tramvai cu statie comuna in piata Marasti pe principiul Podului Calvaria din Manastur, ar face schimbul ceva mai usor intre 2 mijloace de transport. De asemenea, in zona haltei Clujana, schimbul s-ar face usor tramvai - tren in caz de nevoie.

3a. In cazul in care introducerea tramvaiului e pur si simplu fantezista, cred ca sporirea numarului de autobuse pe acest traseu ar face locuirea in zona Muncii ceva mai atractiva, astfel incat cineva care locuieste in zona sa nu se simta prea departe (am locuit in Iris)

Deschis la orice discutie constructiva, in orice caz.

ca un ps, idealul meu l-ar reprezenta o modificare din temelii a M300 Huedin - Cluj Napoca, astfel incat pentru trenurile de calatori, acesta sa vina via Gilau - Floresti iar la intrarea in Cluj sa intre in subteran. In mintea mea ar semana cu intrarea liniei de mare viteza Florenta - Milano in Bologna, pentru a avea o gara principala mult mai centrala in Cluj. Linia veche putand ramane pentru marfa si alt trafic local. Insa imi dau seama ca o asemenea investitie nu ar fi posibila/fezabila, tinand cont de modul in care e administrata intreaga retea de cale ferata in Romania.