[CJ] Infrastructura feroviara urbana Cluj-Napoca

Started by vasile.baciu, August 18, 2015, 11:42:44 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

nicolaem

estimarea aia nici nu merita scrisa nici macar in gluma

doodoo

Quote from: Ionut on May 25, 2023, 06:01:05 PMDeranjul la suprafață este semnificativ, stațiile fiind executate în galerie deschisă. Primarul Boc nu scoate niciun cuvânt despre trasee alternative sau soluții semi-ingenioase de transport public pe perioada lucrărilor.

Din păcate ne îngrijorează și capacitatea primăriei de a implementa proiecte de asemenea magnitudine și complexitate tehnică. Vor fi provocări inginerești majore cu forarea prin mijlocul orașului, prin sare și pe sub clădiri de patrimoniu inestimabile.
Le dorim succes actorilor implicați. Iar clujenilor răbdare și nervi tari.

E foarte clar ca primaria NU ARE NICI UN FEL DE PLAN DE REZERVA pentru traficul din oras ppe aceasta perioada de minim 10 ani (!!!!!)
Va fi jale, probabil ca treptat calitatea vietii in Cluj va avea de suferit tot mai mult, iar lumea isi va face bagajele si va pleca in alte parti...

nicolaem

numa bine scad preturile la imobiliare :D

qionescu1

#993
Nu prea înteleg comunicatul API vizavi de semnarea contractului metroului clujean. Bine, nu se compară calitativ cu ultimul comunicat care rămâne o pată pt API fată de temă. În esență lucrurile arătate nu sunt neadevărate însă sunt prezentate intr-o notă alarmistă, informații parțiale și chiar scoase din context.
Finanțarea:
- avem asigurată doar 16% din finanțare...  Da avem doar 16% dar prin PNRR care e o linie distinctă de finanțare apărută în contextul pe care îl știm cu toții. Exclude PNRR viitoare finanțări de la buget sau fonduri europene în viitor tocmai pe un domeniu pe care se pun atât de mult accent acum? Apoi câte proiecte au fost în așteptare după finanțare în Ro?
- cei 16% din proiect în prima etapă înseamnă (la un cost de 30 pe km de tunel) aproape finanțare integrală din PNRR ceea ce nu e deloc de neglijat.
- primăria nu are soluții la probleme de trafic ce vor rezulta. Așa e dar le are cumva API? Sau le are cineva?

Nu sunt un fan al primăriei dar nu reacționăm când o dă de gard cu licitația metropolitanei și o punem în gardă cu precauții aproape ironice când de fapt ar fi trebuit să o lăudăm pentru că proiectul metroului este cel mai mare succes pe care l-a avut Clujul în planul infrastructurii. Și până aici lucrurile au mers foarte bine. Așa că meritau niște laude mai ales că între București-Budapesta-Kiev nu există altceva la care să ne raportăm. 

florin74

#994
POT 2021-2027
Operațiunile finanțate prin intermediul acestei priorități vor viza:
Pentru metroul București:
Proiecte fazate:
●Proiecte fazate care răspund condițiilor de eligibilitate ale acestei priorități (exemplificativ Magistrala M2; Magistrale M6 Sud 1 Mai – Tokyo)
Proiecte noi:
●Complexul feroviar București;
●Investiții privind trenurile metropolitane;
●M5: secțiunea Eroilor – Iancului;
●Extensii magistrale metrou București (prioritizate în funcție de maturizarea acestora și corelate cu implementarea proiectelor Orbital București și centură
feroviară București);
●Reabilitare stații de metrou București (în funcție de vechimea și necesitățile fiecărei stații);
●Achiziționarea de material rulant nou pentru metrou.
Proiecte de rezervă:
●Magistrala M7 București;
●Magistrala M8 București;
●Magistrala M4 București

Pentru dezvoltarea transportului cu metroul în alte centre metropolitane se vor susține derularea studiilor de fezabilitate, dacă analizele de prefezabilitate arată oportunitatea dezvoltării infrastructurii de metrou.

Deci am lamurit-o. Si ca sa ne facem o idee, alocarea pe cei 7 ani este de 350 mil euro, din care aproape 100 mil mat rulant

Daca tu crezi ca finantare europeana pt metroul Cluj va reprezenta mai mult de 100 mil euro in varianta cea mai optimista, pe exercitiu bugetar 2028-2034, da-mi voie sa te felicit. Ca va concura cu metroul din Buc, care va avea mult mai multe argumente in ceea ce priveste viabilitatea economico-financiara decat cel din CLuj, va intra M5 si M4 in executie, etc. Cat e diferenta de acoperit intre PNRR si valoare intregului proiect de la Cluj?  1.5 mld euro? Mie cu multe, multe virgule imi da. Nu mai vorbesc de faptul ca preturile de executie vor creste intr-un ritm semnififcativ pana atunci, ca de inflatia asta nu scapam asa usor si lasa urme....

Bani de la buget - ma apuca rasul, in conditiile in care avem cel mai scazut procent din PIB ca venituri la buget, la mare distanta de urmatorii. Cand o sa va vad ca va legati cu lanturi de garduri sa cereti un sistem fiscal fara exceptii si scutiri, in care sa se impoziteze tot, atunci va cred ca am avea bani la buget
Parca prin buget mai figureaza si cheltuieli privind educatia, sanatatea, care sigur vor fi din ce in ce mai mari, si vor avea prioritate Deci si asta mi se pare o cale foarte nesigura, ca sa fiu optimist

Asa ca dl Boc va trebui s ase imprumte, prin obligatiuni, la ceva costuri substantiale (vezi inflatia), vom avea dobanzi de platit - nu putine, deci o alta durere de cap pt primarul orasului de stele fara numar. Revenim la venituri, deci dl Boc trebuie sa creasca impozitele locale.
Un pic de educatie financara zau ca nu strica, ca e simplu de spus bani de la buget si fonduri europene
Zici ca e Caritas, nu alta.

Nu e treaba API sa propuna solutii de trafic, e treaba primariei ca de aia are o gramada de angajati platiti regeste sa gandeasca si sa faca ceva. Cum credeau ca se face metroul? Far nici un deranj si in 2027 e gata, brusc apare o stire ca dl Boc taie panglica?
Primul lucru pe care sa il faca dl Boc ar fi sa creasca impozitele pe proprietate (inclusiv auto) si taxele pe locurile de parcare (fantastica suma de 56 lei in cartiere, cat am dat pe un burger azi la Street Food in Iulius Park, ca sa va faceti o idee) si sa inceapa sa pregateasca terenul
Dar se fereste ca de dracu sa le faca, ca nu da bine la votanti, mai bine dam vina pe Bucuresti ca nu aloca bani...
Dar pana una alta, marea primarie si marele primar nu e in stare sa asfalteze strada unde stau de 5 ani de cand e in domeniul public, cu lungimea extraordinara de 300 de metri. Au asfaltat una langa anul trecut, dar li s-a terminat vopseaua si indicatoarele, poate pana in 2027 gasesc ceva prin depozite si finalizeaza, daca nu punem mana de la mana vecinii si o terminam noi

Hai ca vorbim vorbe....

De eventuala sustenabilita si costurile de operare, e o alta poveste.
Dar cine stie daca vom apuca sa vorbim si despre asta...


qionescu1

Avem cel mai scazut procent din PIB ca venituri la buget pentru că avem impozite mici și multe facilități fiscale! 1 din 6 salariați nu plătește mare lucru sau nimic către buget.

Nu vorbim de POT acum, e vorba de PNRR. Exemplul dat este nerelevant pentru următorul exercițiu bugetar. Totuși să spunem și câte miliarde a finanțat UE pe coridoarele feroviare. În condițiile în care UE sprijină exact astfel de investiții, declarat încă de pe acum, dă-mi voie să fiu mai optimist pt exercițiul 2028-2034. Până la urmă începutul a fost mai greu și nici metroul din București nu s-a făcut peste noapte.

În fine, ideea era de cum felul în care a fost percepută investiția. Nici nu s-a uscat cerneala pe contract că deja nu se mai poate face, nu mai avem finanțare, se blochează orașul, sunt prea mici impozitele etc etc. Și asta arată că nu ai înteles ce am zis eu pentru că din nou văd, precum în comunicatul API, chestiunile românești, alarmism, pesimism, datul peste cap, într-un moment total nepotrivit zic eu. Primarul, cu toate păcatele lui, a fructificat foarte bine momentul/contextul și ăsta e meritul lui! Și într-un astfel de moment, chiar istoric pt oraș, noi ne lamentăm cu drobul de sare... Totuși vorbim de cel mai mare proiect din Transilvania, și dintr-o dată parcă nu mai e o reușită, îl prezentăm deja ca un risc.
 

florin74

#996
E bine sa fie bine. Cam asta e concluzia.
Eu ti-am dat cifre si chestiuni concrete, tu imi aduce texte de la PR-ul lui Boc. Nu confunda feroviarul cu metrou-ul. Ca si pe feroviar e o foame uriasa de bani, si banii se vor duce acolo cu prioritate in urmatoarele exercitii financiare. Care apropo, pentru Romania vor avea o valoarea mai mica, pe masura cresterii PIB-ului. PNRR e one time shot. Si atat. Nu o sa avem PNRR-uri ori de cate ori vrea Boc sau alt politician... Metroul nu se fac ecu intentii, ci cu multi bani si competenta. Care lipsesc cu desavarsire.

Cel mai mare proiect din Transilvania? Alea de cale ferata nu se pun? A3 nu se pune? Seamana expresia asta cu proiectele alea imobiliare anuntate, inclusiv prin Cluj, care s-au finalizat cu falimente...
Nu a avut bani si capacitate sa faca un pasaj prin orasul asta de 15 ani dar in schimb facem "cel mai mare proiect din Transilvania". Bine naiba ca nu a zis ca e deja la 50%. Sau 60%
Cred ca traim in universuri paralele.

RobertH

E ok, mai ia Romania un imprumut de la japonezi (sau arabi) pentru Cluj si gata. De ce ar trebui Cluju sa fie mai catolic ca Papa?  E o liniste de mormant pe topicul 1 Mai-Otopeni desi e un proiect mult mai prost gandit.

dr4qul4

pentru ca nu intereseaza pe nimeni metroul catre Otopeni.
Eu unul sper sa nu se faca decat pana la Mall Baneasa iar legatura Gara de Nord - Otopeni sa fie facuta cu trenul. Dar cu plecari din 15 in 15 minute.
Pariu cu Radu_A. 200 lei  (la API). El zice ca UMB pana la sfarsit de 2025 termina: A7 pana la Bacau, Dx6, A0 si DX12 T4. Eu sunt mai pesimist

qionescu1

Nu contest slaba admnistrație de la Cluj, mereu am zis că nu s-a făcut nimic și că suntem mințiți cu un PR foarte profesionist. Era în temă și primarul de critici, mai ales după 2015, și a încercat să livreze proiecte mari. Cu întârzieri lungi a livrat, metrou și urmează metropolitana, iar acum nu suntem mulțumiți că nu e totul perfect.

Nu că tehnic primăria ar fi făcut ceva deosebit la proiectele astea, pur și simplu i-a plătit pe alții pentru tot. Cu livrare la cheie ei doar să liciteze cu proiectul pus pe masă. Succesul primarului a fost în lobbyul făcut și fructificarea momentului pentru atragerea investițiilor. Dacă la metropolitană au încurcat borcanele și după 4 ani de SF au crezut că pot organiza o licitație cu copy/paste uite că la metrou au reușit să remedieze rapid licitația, să intervină pt actualizarea prețurilor și chiar să semneze contractul. E un contract la cheie deci nu te îngrijora de competența primăriei ei nu trebuie să mai facă nimic.

Încă ceva, în privința metroului totul s-a mișcat foarte repede și este realmente un succes! Și da este cel mai mare proiect din Transilvania, lasă autostrăzile și coridoarele feroviare alea sunt ale României nu ale Transilvaniei. Sau dacă vrei să fim mai corecți e cel mai mare proiect dintr-un oraș din Transilvania.

Nu confund metroul cu feroviarul ci spun că ambele se încadrează în liniile de finanțare ale UE pt viitor. Ce cifre concrete îmi dai tu? POT 2021-2027? Păi nu ți-am zis că nu relevant? Eu am spus doar că există șanse mari ca etapa II să primească în continuare finanțare pe liniile astea. Nu știu cât va fi dar soluții cu siguranță se vor găsi.

Da, primăria nu a fost în stare să facă un pasaj în 15 ani. Total de acord dar acum înțelege și tu că avem contract semnat și finațare în mare parte pe etapa I. Vin alții și fac totul, la cheie. Unde mai e problema și cât ne mai lamentăm? A, că există riscul să dureze mai mult etapa II (materialul rulant), nici ăsta nu e un motiv de panică. Se va lucra în subteran, iar clujenii vorbesc de zeci de ani metrou nu cred că 2-3 ani de amânare va fi o tragedie.

Bine zic unii colegi, am făcut Transalpina cu 400 milioane de euro, investim 1 mld de dolari într-o linie de metrou spre Otopeni cu destule probleme de fezabilitate dar dintr-o dată când începem ceva la Cluj, similar cu M2 bucureștean ca lungime și bazin populațional, deja apar criticii cu drobul de sare. Să ne amintim când nu aveam nimic pe masă lumea cerea metrou acum că îl avem îl criticăm. De unde transformarea asta? Și mă tot mir cât de apreciată e poziționarea asta.

Apropo la Budapesta ideea metroului a apărut în anul 1870, conjunctural, și a fost gata un pic mai târziu. Orașul avea vreo 170 k locuitori. La 150 de ani de atunci se mișcă ceva la Cluj cu mare noroc. Și cu toate astea, la momentul istoric al semnării contractului sărim cu critici, ba ne dăm de pământ, ba devenim adversari ai proiectului ba criticăm nejustificat. Nu cred că merita metroul clujean o asta. Mai ales că vine din partea unor clujeni.




horatiu.cosma

#1000
"E un contract la cheie deci nu te îngrijora de competența primăriei ei nu trebuie să mai facă nimic."

"Se va lucra în subteran".

"finațare în mare parte pe etapa I"

"Cu întârzieri lungi a livrat, metrou și urmează metropolitana"

Mi-a luat mai mult să mă decid dacă merită răspuns sau ignorat atâtea aberații pe metru pătrat decât efectiv să scriu reply-ul, dar am zis că totuși merită, pentru cei care urmăresc cu mintea limpede și cu curiozitate acest subiect.

1. Finanțarea

E o problemă majoră. Contractul semnat valorează 2 miliarde de euro, iar singura finanțare aflată pe masă sunt cei 300 de milioane de euro din PNRR. Nici măcar ei nu sunt garantați, că depind de niște reforme pe care guvernul deocamdată nu prea vrea să le facă. Nu există faza 1 sau faza 2 în contract, ci există un singur contract. Aia cu faza 1 e un jalon în PNRR pe care o să o verifice Comisia în 2026, dacă la niște stații există un anumit stadiu la structura de rezistență, plus interstațiile, nu are treabă cu contractul dintre primărie și turci care e pentru tot proiectul.

Deci azi, în timp ce vorbim, lipsesc cel puțin 1,7 miliarde de euro, adică 8,5 miliarde de lei, adică bugetul Clujului pe 4 ani, sau 0,6% din PIB-ul țării. Bani care nu pică din cer și care sunt extraordinar de complicat de obținut, în condițiile fiscale actuale despre care a vorbit pe larg Florin74. Deficitul bugetar e în plop, categorii de bugetari sunt la poarta guvernului, ajunși la capătul răbdării și a buzunarului, dobânzile cu care se împrumută România sunt la cer, iar veștile din SUA/Germania nu sunt deloc roz. Dacă acolo va bate vântul, la noi va ajunge furtună.

Așa că cine se gândește că o să apară o păsărică zglobie care să îi arunce în brațe lui Boc 1,7 miliarde de euro e naiv, ca să fiu diplomat.

2. Documentația tehnică actuală

Contractul semnat e de proiectare plus execuție, primăria a pus la dispoziție un studiu de fezabilitate. Aceeași primărie cu aceeași oameni care a făcut un SF în 4 ani la centură care nu a fost interesant pentru niciun constructor. Din ce informații am, SF-ul de la metrou nu e nici el foarte răsărit, m-am uitat și eu prin el, am vorbit și cu alți specialiști care au studiat documentația la ofertare și s-au lăsat păgubași sau cu oameni din angrenajul elaboratorului SF-ului. Sunt foarte multe aspecte la care Metrans a scris în SF că "se va studia la următoarea fază", adică la proiectul tehnic. Sunt necunoscute la geo, la situația clădirilor istorice din centru, la masivul de sare din zona Mărăști-Muncii, la arheologia din centru, unele semne de întrebare în zonele sensibile cu alunecări de teren la soluțiile tehnice alese, și foarte multe semne de întrebare la cum va fi gestionat la modul real traficul în etapa critică a șantierului, când o să fie niște găuri imense la Unirii, Avram Iancu, Calvaria, Piața Mărăști, Aurel Vlaicu etc, cam un an de calvar maxim.

Un an de calvar maxim dacă toate merg ca unse, adică nu se blochează plățile (că va fi o etapă critică în care vor trebui să se rotească foarte repede banii de la stat la constructor și mai departe la subcontractori, furnizori), se termină arheologia, merge ceas jocul de șah cu devierile și restricțiile de trafic succesive, nu încep să pice ca piesele de domino casele vechi din centru, nu fuge solul în zonele cu sare/alunecări etc.

Deci cine crede că gata, primăria și-a terminat treaba, poate să se întindă pe un șeslong la soare 8 ani, că vine un constructor și se ocupă de toate, e, din nou, cel puțin naiv, ca să fiu diplomat.

O astfel de lucrare de 2 miliarde de euro printr-un oraș ca și Clujul e ceva deosebit de complex, cu mii de oameni implicați, avizatori, mediu, arheologie, zeci de km de cabluri/conducte etc de mutat, o echilibristică aparent imposibilă cu managementul de trafic, cu devieri peste devieri, cu menținut tot timpul orașul funcțional, zeci de subcontractori și furnizori specializați, TBM-uri de adus, care vor lucra non stop, consum imens de prefabricate, apă, energie, mii de basculante care să scoată pământul din subteran și care să îl plimbe prin aceleași restricții de trafic pe care va merge și traficul gâtuit, noxe, praf, nervi, supărare, o grămadă de neprevăzute, just in time design. Iar primăria nu a demonstrat până acum că poate gestiona măcar parțial așa ceva, decât eventual pentru fanii primarului "de 5 stele" care zicea că jumate din lucrare e făcută deja :). Cine crede că ecuația asta e așa, o treabă de 2+2 = 4, a depășit cu mult registrul naivității.

qionescu1

Auleo a venit omul care le știe pe toate iar drobul de sare s-a făcut acum muntele de sare, se dărâmă Clujul și încep alunecările de teren... Pe lânga asta e și analist politic și economic, loc în care dă rateuri cu brio mereu.

Finanțarea
"Așa că cine se gândește că o să apară o păsărică zglobie care să îi arunce în brațe lui Boc 1,7 miliarde de euro e naiv, ca să fiu diplomat."

Tu crezi că nu pot începe lucrările până nu pune Boc/Guvernul pe masă 1,7 mld de euro așa direct ca la maneliști? Pe bune? Dacă găsesc 500 mil pentru tuneluri si stații până în 2026 nu se pune, trebuie să fie finanțare completă?

Contractul
"Nu există faza 1 sau faza 2 în contract, ci există un singur contract."

Foarte posibil să nu fie prevăzute expres în contract etapele dar logica elementară și afirmațiile celor implicați asta arată inclusiv cu termene. Adică etapa I tuneluri și stații (2026) etapa II material rulant (2031). Ai tu altă variantă de lucru care să nu implice etape? Exprimă-te să vedem care ar fi altele.

Traficul
Nu te mai lamenta și tu inutil pentru că există soluții. A, că nu mulțumesc pe toată lumea nici nu au cum, că nu vor fi perfecte e de înțeles, nu trebuie să faci apologia traficului blocat. Deranjul e de la sine înțeles. Una din cele 9 stații nu încurcă pe cu nimic orașul (Europa Unită/Sopor) iar celelalte 8 se pot împarți în 2 loturi și lucra alternativ la ele. E o idee dar soluțiile astea se stabilesc împreună cu constructorul. Mai e un an până atunci! Oricum nimeni nu își face iluzii. Cum s-a construit metroul din Drumul Taberei în 7 ani parcă? S-au dărâmat blocurile peste ei, n-au mai trăit oamenii acolo, de unde atâta dramă?

Documentația
"Deci cine crede că gata, primăria și-a terminat treaba, poate să se întindă pe un șeslong la soare 8 ani, că vine un constructor și se ocupă de toate, e, din nou, cel puțin naiv, ca să fiu diplomat."

Domnu diplomat, am spus că primăria primește un contract la cheie în privința metroului și că nu mai are nimic de făcut în privința asta și nici nu trebuie să aibă expertiză sau să cunoască ceva lucruri. Asta pt că primăria era acuzată că nu are expertiză că nu se pricepe etc... Nu am mai scris că de partea cu utilitățile și altele adiacente nu scapă pentru că era evident. Se pare că nu și pentru puterea ta de înțelegere.

Restul gargară cât cuprinde. Nu faci decât să expui etapele de construcție, riscurile, ce s-ar mai putea întâmpla ce nu, ca un elev tocilar care repetă o lecție pe de rost. Nu mai insist asupra lor pt că subiectul era altul, dar nici de asta nu te-ai prins că e greu cu logica. Subiectul era atitudinea față de momentul astă și primărie implicit. A mai făcut API o dată de tot rahatul metroul clujean, nu cred că merita acum la semnarea contractului să fie atât de critică și să greșească de două ori. Asta a fost, și aici am încheiat subiectul.

Ionut

^ Ban 30 de zile. Pentru repetare se primește definitiv.

StefanCelMare

#1003
Uf. Metroul ăsta de la Cluj are multe hopuri de trecut.
Cel mai mare zic eu este chiar pornirea lucrărilor.
Una e semnarea contractului, alta e începutul lucrării efectiv.
Dacă vedem mașina de săpat adusa pe poziție și pornită, de acolo înainte începe distracția.
Pornește ceasul. Pornește nebunia cu stațiile săpate de sus în jos în intersecții mari.
Eu zic că DACĂ se va porni, va trebui dusă la capăt în niște termene (normale). Aici nu este vorba doar despre primăria Cluj, ci despre guvern de-a dreptul. Finanțarea pentru primele stații (2026 PNRR) nu este SF. Se poate rezolva. Inclusiv cu problemele de deficit. Dacă tot e să ai deficit, să-l ai pentru infrastructură. Dacă prin deficit obții rezultate fizice, concrete, care ajută dezvoltarea economică, deficitul are o justificare.
Ca să închei, eu zic că balul e aproape să înceapă. Probleme sunt 1000. 1001. Dar asta nu înseamnă că trebuie să abandonăm din start.
Dacă constructorul cere time out, discutăm. Altfel, ne pregătim cu papion și tuxedo de dans. Chiar dacă ne va costa timp și nervi.
PS. Legat de posibile probleme neprevăzute, astea sunt de așteptat la astfel de proiecte. Nu ar fi Clujul primul nici ultimul. Niciun proiect nu poate fi 100% perfect, în special când vorbim de zeci de kilometri de săpături. Surprize pot să apară, și probabil să apară chiar. Nu cred că soluția este să zicem nu se poate însă. Așa nu facem nimic. În lipsa unor abateri majore la proiect, gen dublu cost, mergem înainte. Până la dovada contrară. Legat de primărie, eu zic că dacă nu au oamenii necesari, pot angaja. Nu cred că primăria e chiar la nivelul ăla de incompetență (cea mai rea incompetență este să nu recunoști că ai o problemă, să nu o adresezi). Începutul nu-i grozav, dar sper că multe se vor rezolva din mers. Nimeni nu s-ar născut învățat. Toți învățăm pe parcurs. Important e să vrei să înveți.

cristi5

API pe facebook

Bariera eternă Tăietura Turcului din buricul Clujului. Aproape de gara centrală și de viitorul punct de oprire al trenului metropolitan "Tetarom", s-a proiectat o soluție de haltă rurală: două amărâte de peroane unde călătorul merge peste șine ca să ajungă pe celălalt sens.

Să ne imaginăm un om obosit și grăbit care-și vede trenul oprit la peronul opus. Între el și trenul spre casă mai este "doar" trecerea la nivel pe care o traversează rapid. Dar pe firul celălalt vine un InterCity cu viteza maximă 120 km/h, cât e prevăzută în actualul contract de modernizare. Pericolul e evident.

Orașele civilizate elimină trecerile la nivel cu calea ferată. Nu și Cluj-Napoca. Proiectul de reabilitare a liniei Cluj-Episcopia Bihor prevede un pasaj rutier nou la celebra Tăietură a Turcului, dar păstrează și trecerea la nivel! Așadar, șoferii primesc un viaduct rapid și sigur, iar "loserii" de pietoni și "hipsterii" care vor transport verde cu trenul metropolitan sunt lăsați să-și riște viața.

În discuțiile pe care le-am avut în mai multe cazuri din țară, am observat că de linia ferată se ocupă CFR, de șoferi se îngrijesc primăriile, dar de confortul și siguranța călătorilor, a pietonilor și a bicicliștilor nu îi pasă nimănui. În plus, atât antreprenorii cât și CFR au tendința de a proiecta ieftin și simplu (și prost), așa că trântirea unei treceri la nivel e o variantă la îndemână și profitabilă.

Primarii care avizează asemenea inepții ar trebui să înțeleagă că reconstrucția liniei crește atât viteza maximă a trenurilor cât și frecvența lor. Ambele cresc timpul de așteptare la barieră! Unele nici nu se mai ridică între două trenuri, spre bucuria alegătorilor primarului.

Chiar și când se proiectează un pasaj denivelat lucrurile nu decurg mai bine. SUPRAtraversarea căii ferate este permisă de CFR doar la aproape 10 metri înălțime. Pietonul trebuie să urce până acolo și apoi să coboare.

Pe Sighișoara-Curtici CFR ne "încântă" cu niște pasarele deloc atractive pentru călători. În loc să se cațăre pe ele, oamenii preferă să se ducă la capătul peronului unde se termină gardul dintre linii (de ce să fie un pic mai lung?!) unde coboară peronul înalt și merg pe jos peste șine.

O soluție decentă aleasă de țările civilizate în mediul urban este SUBtraversarea printr-un pasaj atent desenat de un arhitect și bine iluminat. Pietonii, bicicliștii și persoanele cu mobilitate redusă coboară doar 2,5 metri, în loc să urce 10. Concomitent, se instalează garduri de-a lungul căii ferate pentru a bloca trecerile periculoase prin locuri neamenajate.
ACUM este momentul potrivit ca la Tăietura Turcului să se prevadă o astfel de SUBtraversare, în cadrul contractului de reabilitare a căii ferate! Ulterior va fi foarte scump și complicat birocratic, deci practic nu se va face.

Cerem oficialilor CFR și ai Primăriei Cluj-Napoca să prevadă de urgență la Tăietura Turcului/Tetarom o SUBtraversare pentru pietoni, cicliști și persoane cu mobilitate redusă și să blocheze cu gard și/sau panouri fonoabsorbante trecerea nepermisă, demonstrând că orașul vrea să fie cu adevărat unul modern, atent la cetățenii săi, indiferent cine sunt ei.

Vom semnala reprezentanților Comisiei Europene (DG REGIO, JASPERS) problema acestor soluții primitive și lipsite de siguranță adoptate în aglomerările urbane din România.