[CJ] Infrastructura feroviara urbana Cluj-Napoca

Started by vasile.baciu, August 18, 2015, 11:42:44 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Ionut

Nu că poate, Primăria Cluj este OBLIGATĂ să semneze contractul cu Gulermak.

Manodragon

Din cele 96 de luni, primele câte sunt pentru proiectare? Cand o să înceapă propriu-zis lucrările?

horatiu.cosma


alexV

Quote from: Manodragon on April 09, 2023, 12:29:34 AMCand o să înceapă propriu-zis lucrările?

Opinie nepopulara: nu o sa inceapa lucrari fara extra finantare. Cu doar 300 mil euro asigurati din PNRR nu dai drumul la TBM. O sa traga de banii aia pe proiectare, mobilizare, organizare santier, relocat TBM, orice activitate conexa, dar nu lucrari efective.

Inainte sa foreze parca trebuie sa sape toate statiile de la suprafata. Nu ajung banii nici pt asta. Nu cred ca administratia (oricare va fi ea) ar bloca clujul cand au 300 mil din 2000 estimati necesari.

Sa nu mai zic ca marile proiecte au bunul obicei sa depaseasca timpul si bugetul, in orice tara.

Xenos

Opinie nepopulară: va fi nițel mai rău ca în Dr Taberei. Va trebui organizată excelent toată treaba pentru a termina cu săpăturile majore în 5-7 ani.

klax187

#980
Premierul Romaniei se lauda ca in 25 Mai vor semna contractul pentru construirea metroului.

Sursa:
https://economedia.ro/contractul-de-9-miliarde-lei-pentru-metroul-de-la-cluj-napoca-va-fi-semnat-pe-25-mai-premierul-ciuca-alstom-si-arcada-in-contractul-castigat-de-gulermak.html#.ZFkH5nZRWNw


Cum a spus AlexV mai sus, de cele 300 mil euro se vor face in prima faza doar lucrari conexe (dar cu mult deranj):
QuoteFinanțarea din PNRR de 300 de milioane Euro este pentru structura primelor 9 stații cu termen de finalizare august 2026.

shift2rail

^ce se intampla cu restul finantarii de aprox 1.6 miliarde euros, Boc iese pe piata privata de capital?

dr4qul4

Asta este cea mai mare prostie.
Nu poti incepe un proiect fara sa ai finantarea asigurata. Sansele sunt sa se blocheze 10+ ani, timp in care traficul va fi dat peste cap si o parte din lucrari se va degrada.
Pariu cu Radu_A. 200 lei  (la API). El zice ca UMB pana la sfarsit de 2025 termina: A7 pana la Bacau, Dx6, A0 si DX12 T4. Eu sunt mai pesimist

RobertH

#983
12 luni proiectare (optimist final 2024), conform graficului de executie au nevoie de 2 ani pentru finalizarea fazei I (optimist final 2026). Pana cand scot scutul si il muta in capat de Floresti (conform graficului operatiunea dureaza jumate de an spre un an) deja in mod optimist e final 2027. Executia pana la Sf. Maria dureaza iarasi aproximativ un an. Iar pentru ultima bucata spre str. Muncii e la fel 1+1.

Eu zic ca faza I e cea mai problematica si decisiva. Pana se ajunge la faza II, vine urmatorul exercitiu financiar UE 2028-2034 si s-ar putea baga acolo daca e si vointa.


Ca tot am mentionat de vointa si finantari. Noi ne gandim cum va fi finantat, cum sa fie pe fonduri UE in timp ce in Bucuresti s-a dat drumul la executia unei linii(M6.2) cu un proiect prost gandit, rentabilitate mica, cu finantare pe un imprumut scump si din motive politice. Pe langa asta, se vrea inlocuirea M4(care s-a dovedit ca nu avea nici o sansa prin PNRR) cu M6.1 in PNRR iar M4 sa ia finantarea din POT desi in mod normal proiectele din PNRR trebuiau sa fie in competitie iar finantarea ramasa sa fie trasa de restul. Nu se stie daca vor accepta cei din UE dar ideea conteaza. Sa mai zic ca pe POT, metroul clujean e ignorat complet? Pute a dublu standarde si decizii preferentiale.


nicolaem

o sa ramane niste gauri in pamant ani multi. de unde bani de asa vise, dar nah politicieni dusi de val.
unii locali care striga ca e trafic sa se faca ceva. altii pe la bucuresti s-au trezit cu bani de la pnrr si nu stiau cum sa ii imparta. sau i-au impartit pe baza politica.
nu stiu cum poate sa creada cineva in metrou... ma uit doar la proiectele de pe langa ccluj ( DX Tureni, A3 zalau-Bh) ce nu era deja in constructie is toate blocate de cand nu mai e ministru din zona. din pacate asa merg lucrurile in Ro

dan tm

https://www.monitorulcj.ro/administratie/109664-proiectul-trenului-metropolitan-merge-mai-departe-pe-cele-doua-fire-intre-gara-si-ira-verde-pentru-culoarul-de-nord


Proiectul trenului metropolitan merge mai departe pe cele două fire, între Gară și IRA. ,,Verde" pentru Culoarul de Nord!
Nu este necesară realizarea unui nou fir de cale ferată pentru trenul metropolitan, între Gară și IRA, a anunțat primarul Emil Boc. Studiul de fezabilitate, terminat în februarie 2024.
Proiectul trenului metropolitan merge mai departe pe cele două fire, între Gară și IRA. FOTO: Diana CÎMPEAN/ Monitorul de Cluj

Proiectul trenului metropolitan poate continua, nefiind necesară construirea unui nou fir de cale ferată pe traseul Gară - IRA, a declarat primarul Emil Boc miercuri, într-o conferință de presă. Trenul poate circula pe cele două linii existente pe acest traseu, au concluzionat experții consultați de Primărie.

n continuare există un studiu de fezabilitate în lucru, care urmează să fie finalizat anul acesta și corelat cu proiectul de electrificare a căii ferate Cluj-Coșlariu (județul Alba), astfel încât studiul complet, cu toate avizele și corelările necesare, să fie trimis Ministerului Transporturilor în luna februarie a anului 2024.

,,Partea plină a paharului este că, până la urmă, specialiștii s-au pus de acord cu privire la soluția tehnică. Soluția presupune implementarea trenului metropolitan fără realizarea celui de al treilea fir pe ruta Gară-IRA, unde a fost marea discuție. Tehnologia actuală permite corelarea acestor elemente de infrastructură, astfel încât să nu mai fie nevoie de un al treilea fir, care ar fi complicat mult mai mult derularea proiectului. Acum a fost luată această decizie tehnică și urmează să fie concretizată în avize și acte administrative. În acest moment, așteptăm finalizarea documentației tehnice cu acest punct de vedere, adică discuția dintre Primărie, CFR de la Cluj, CFR de la București plus constructorul și proiectantul de la lucrarea de cale ferată Coșlariu – Cluj-Napoca, întrucât va avea loc corelarea celor două investiții, trenul metropolitan și electrificarea căii ferate.

Termenul pe care îl avem agreat cu Ministerul Transporturilor în vederea finanțării trenului metropolitan este ca până în februarie 2024 să avem studiul de fezabilitate complet, cu toate avizele și toate corelările tehnice, care sunt cele mai complicate legate de proiectele ministerului corelat cu proiectul nostru", a spus primarul Emil Boc.

În consecință, proiectul privind realizarea Culoarului de Nord al Clujului poate continua, a mai arătat edilul, fără a fi afectat de construirea unui nou fir de cale ferată.

,,Asta ce înseamnă? Culoarul de nord al Clujului se face. Acesta era suspendat până când se ia decizia cu privire la trenul metropolitan, pentru că dacă mai trebuia un fir, se îngusta culoarul de nord. Cu alte cuvinte, de azi înainte, am readus pe tapet continuarea proiectului culoarului de nord al Clujului, culoarul rutier, lărgirea zonei Câmpul Pâinii, astfel încât și acel proiect să meargă mai departe", a mai afirmat Emil Boc.

shift2rail

Ar tb inventat conceptul de public transport-washing;

Ma intreb cine sunt expertii care au recomandat impotriva unui al treilea fir intre gara si aeroport(nu mai vb de al iv-lea); orasul se scufunda la propriu sub greutatea autoturismelor, haosul din trafic aminteste mai degraba de o metropola indiana decat de orasul european pe care il vantura Boc.


Ionut

API pe Facebook

Metroul clujean: ușor dar greu de construit, și doar pe bucăți! Astăzi Primăria Cluj-Napoca semnează cu turcii de la Gülermak, în asociere cu Alstom și Arcada, proiectarea și execuția liniei de metrou ușor din localitate.

Contractul de ~9,06 miliarde lei sau 1,83 miliarde euro este pentru întreg proiectul de 19 stații, dar pornim la drum cu Faza 1 care înseamnă doar structura de rezistență a depoului Sopor și a primelor 9 stații începând de acolo până în zona Calvaria din cartierul Mănăștur. Explicit fără mega-comuna Florești care e amânată în Faza 2.

Ca să fim clari de la început: nu se va circula din 2026. PNRR asigură primele 300 milioane de euro (deci doar ~16% din valoarea totală) și impune ca până în toamna lui 2026 să fie construită structura celor 9 stații și a galeriilor subterane aferente.

Este greu de crezut că termenul limită din PNRR va fi respectat. Proiectarea ar trebui să dureze aproximativ 12 luni. Apoi vine execuția de minim 3 ani, în cel mai roz scenariu. Vreo 4, la modul realist. Stați că avem nevoie și de trenuri, iar ele trebuie licitate separat. Alți bani, altă distracție.

Un risc major este ca autoritățile să nu poată completa finanțarea. Sloganul bucureștean "în 3 ani aici va fi stația dumneavoastră de metrou" (în realitate au fost vreo 10) se poate transforma într-un fiasco la Cluj. Deranjul la suprafață este semnificativ, stațiile fiind executate în galerie deschisă. Primarul Boc nu scoate niciun cuvânt despre trasee alternative sau soluții semi-ingenioase de transport public pe perioada lucrărilor.

Din păcate ne îngrijorează și capacitatea primăriei de a implementa proiecte de asemenea magnitudine și complexitate tehnică. Vor fi provocări inginerești majore cu forarea prin mijlocul orașului, prin sare și pe sub clădiri de patrimoniu inestimabile.

Mai mult, și Gülermak trebuie să-și demonstreze capacitatea. Marii constructori turci nu au rupt gura târgului în România pe investițiile majore de infrastructură de transport, ba dimpotrivă. În mai multe piețe din UE au mari probleme de adaptare la prețurile, birocrația, legislația și chiar cultura din Europa, mult diferite față de cele din Turcia.
Le dorim succes actorilor implicați. Iar clujenilor răbdare și nervi tari.

RobertH

Sursa: Economica.net

QuoteJoi, 25 mai, a fost semnat la sediul Primăriei Cluj - Napoca contractul pentru construirea Magistralei I de metrou din Capitala Ardealului. În valoare de peste două miliarde de euro, lucrările la această linie de metrou vor fi finalizate în 2031, potrivit estimărilor primarului Cluj - Napoca, Emil Boc.

Oferta financiară a asocierii este de 9,059 de miliarde de lei fără TVA, față de valoarea estimată de 9,064 de miliarde de lei fără TVA.

Contractul prevede proiectare și execuție lucrări de infrastructură (structură de rezistență, cale de rulare, finisaje, sisteme de instalații), automatizare trafic, racordare alimentare cu energie electrică aferente obiectivului de investiție Magistrala I de metrou Cluj. Durata lucrărilor este de 96 de luni (8 ani).

Proiectul Magistrala I de metrou Cluj este o linie de metrou ușor cu lungimea de 21,03 km, cu 19 stații subterane și un depou suprateran, în tehnologie ,,rail" șină de cale ferată, cu o capacitate transport nominală/maximă la interval de 90 secunde: 15.200/21.600 pasageri / oră și sens (40 de trenuri / oră și sens).

shift2rail

"În 2031, anul de punere în funcțiune a metroului, vom avea 164.000 de călători pe zi. Ce înseamnă asta? Mai puțin cu 29.000 de mașini în oraș încă din primul moment al punerii în funcțiune a metroului. Iar în termeni de verde, într-un an de zile metroul  practic elimină gaze cu efect de seră în echivalent a o jumătate de milion de copaci plantați", a transmis edilul Clujului."

Oarecum vaga aceasta estimare a lui Boc, SF-ul ar trebui sa indice volumul de emisii CO2e evitate anual, incepand cu 2031, prin reportul modal turism-->mass transit.
Ma astept ca o parte din costul proiectului sa fie finantata din costurile acestui carbon evitat.