[CJ] Infrastructura feroviara urbana Cluj-Napoca

Started by vasile.baciu, August 18, 2015, 11:42:44 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

cristi5

#930
@qionescu1 Faptul ca un fir exista in teren simplifica enorm lucrurile, ca deja e la CFR etc. Eu si @dan tm credem ca e suficient loc de 4 fire de la Cluj Est la IRA, mai ales ca sunt 4 fire acum sub pasaj.

Ca sa poti folosi 3-4 fire de la Apahida pana la IRA, trebuie ca la IRA sa construiesti o "statie" in sensul CFR al cuvantului. Adica macazuri, sa se poata iesi spre gara mare sau spre zona industriala etc. Statia poate fi folosita de trenurile de lung parcurs care trec inaintea metropolitanelor etc. Dar statia asta nu trebuie sa fie in bugetul primariei, ca o statie costa mult.

Esentialul e sa nu fie niciun fir in proiectul primariei, ca mananca bugetul de tren metropolitan negociat de primarie cu CE (70 milione, stie @alexV cifre exacte). Firele trebuie proiectate de CFR in proiectul lor: Cluj-Napoca-Apahida-Coslariu si incluse *bine* in acel proiect. Adica in semnalizare, centralizare (partea aia care schimba macazuri) etc. Punctele de oprire in linie curenta (unde opreste metropolitanul si vine InterCity din urma) trebuie proiectate temeinic, sigur pt pasageri. Statiile CFR (cu 2 linii "directe" pt lung parcurs si 2 pt metropolitan), de asemenea, fluxul de calatori trebuie sa treaca in siguranta pe sub firele pe care trenul de lung parcurs trece cu 100+.

Incerc sa-mi inchipui ce balamuc total ar fi daca primaria ar proiecta toate astea. Si intr-un fel consideratiile astea exlica de ce CFR nu vrea sa isi bata capul cu metropolitan. Asa ca e mai simplu sa zici "faceti voi firul 3 pe banii vostri si-apoi om vedea"

neobluenet

@cristi5: Nu tineam bine minte daca e unul sau 2 fire in partea nordica de sub pod. Singura triplare necesara ar fi de la iesirea din gara pana la IRA.
La podul Fabricii, trecand pe sub el se vede asa:



Asta inseamna ca pe partea sudica ar trebui pus al treilea fir. Pentru a nu face S-uri inutile in linie, ar trebui construit un nou fir pana la curba de la IRA, unde cele 2 fire "principale" sa treaca mai la nord / stanga daca stai cu spatele la Gara Cluj. Apoi trebuie refacuta a treia sina pana la Cluj Est.

cristi5

@neobluenet CFR va reconstrui toata linia de la capatul estic al statiei Cluj-Napoca pana la Coslariu. Nu stim cand (e SF in derulare si nu se intrevede finantare). Dar atunci vor reface podul peste Somes etc. Si apropo, un metropolitan cu frecventa buna, cred ca numai de atunci va fi posibil.

Proiectul lor va fi mult mai mare decat al Primariei, deci sa ceara primariei sa faca al 3lea fir mi se pare ciudat. Inlocuirea terasamentului cu estacada cu 3-4 fire ar fi ideala dar nu cred ca vor fi bani de asa ceva, chiar daca podul peste Fabricii e pregatit pt 3 fire. In schimb, adaugat fire intre Apahida si IRA pare mai fezabil: nu sunt structuri majore si mare parte din teren e deja al CFR (sau are cai ferate cel putin)

alexV

Nu e deloc confuzant ca in Cluj avem "strada Fabricii" cu pasaj pe sub CF, si "strada Fabricii de zahar" cu trecere la nivel.

RobertH

Podul peste Somes de langa gara e deja inclus in proiectul electrificarii pana la Oradea.

cristi5

#935
@RobertH

Da, uitasem. Si pe podul peste Somes sunt prevazute doua fire. In stanga plansei (e cu nordul in jos)



Podul actual, 2 fire:
https://maps.app.goo.gl/4PcfL2rU8ppKWfnf6?g_st=ic

Deci toata povestea cu 3 fire este doar ca sa blocheze metropolitanul. Ei deja au in proiectare + executie iesirea estica din statie, pe pod peste Somes, totul clar pregatit pt 2 fire.

Proiectul PNRR Cluj-Aghires, aflat in derulare, incepe de langa strada Paris. Probabil ca sa includa semnalele de intrare in statia Cluj-Napoca. Apropo peste str Paris este un pasaj feroviar cum mi-as dori sa vad in multe alte locuri (gabarit rutier 4m) dar tot cu doua fire (sunt de fapt 2 poduri separate, pe culei comune)
https://maps.app.goo.gl/FE3B5idqEKJMHxxu5?g_st=ic

Deci practic CFR cere primariei Cluj:
- sa faca o estacada cu 3 fire in locul actualului terasament pe vreo 1,2km de la Clujana pana la podul peste Somes
- estacada ar urma sa inlocuiasca podul peste strada Paris, pe care CFR tocmai il reproiecteaza in proiectul Cluj-Coslariu, probabil tot la 2 fire...
- sa inlocuiasca podul peste Somes e deja proiectat si contractat. Sau sa faca unul nou cu un fir, in nordul celui actual (devreme ce firul 3 la pasajul Clujana e spre nord)
- sa schimbe centralizarea garii Cluj-Napoca, aflata in proiectare & executie, ca sa lege al 3lea fir de intrare. Numai asta e spre milionul de euro
- aparate de cale noi in statia Cluj, tot peste proiectul in derulare
- aparate de cale noi in capatul celalalt al firului 3 (probabil la IRA unde se desprind firele industriale). Stai, la ce centralizare le vor lega pe astea? Cluj Est probabil, dar sunt cam departe (2.4km). Centralizare separata cum este la abaterea spre OTP? Alti bani, alta distractie.
- cel putin 3,5 km de fir nou (IRA- statia Cluj Napoca), cu circuite de cale, semnalizare BLA si ERTMS
- de denivelarea TN la str Fabricii de Zahar nu zic, ca poate face CFR un pustiu de bine si o deniveleaza in proiectul lor Cluj-Coslariu, si poate prevad 3 fire... Boc trebuie doar sa plateasca sinele si traversele firului 3 in zona :) :)

Primaria Cluj, de la nivelul "asfaltam strazi" la poduri CF cu 3 fire, aparate de cale, estacade si centralizari electronice peste ERTMS. Next level, yeah!!

cristi5

#936
Din pdv CF, ori se merge cu 3 fire de la Cluj Est (cel putin) pana in Cluj-Napoca, ceea ce e aproape imposibil din moment ce avem contract semnat pt pod peste Somes cu doua fire, ori e nevoie de o statie CF intermediara, care sa asigure aparatele de cale (si controlul lor: centralizare, impiegat de miscare) pentru trecerea 2 fire <-> 3 sau 4 fire.

Pe zona asta este loc la IRA pt o statie CF noua, sunt 3 fire acum dar e loc  pe toata distanta pt 4 fire (2 directe unde trece InterCity, si 2 abatute unde stationeaza metropolitanul, si aparate de cale intre ele). In capatul vestic statia ar avea aparate de cale pt liniile industriale, rar folosite azi. Cele 4 fire ale statiei se pot desfasura pe sub pod daca este necesar. La nevoie se poate amplasa mai la vest pt a scurta distanta pe 2 fire si a mari intervalul spre Cluj-Est.

Probabil statia ar fi dedicata pt metropolitan, trenurile de marfa putand astepta intrarea in Cluj-Napoca in Cluj Est. Peroanele proiectate pt nod intermodal cu viitorul metrou (care din pacate nu ajunge aici in prima faza), etc.



Ar ramane spre vest 4 km cu 2 fire in faza 1 (Cluj Napoca-IRA), cu faza 2 undeva la 30 de ani distanta, cvadruplarea celor 4 km.

Spre est se poate continua cu 3 sau 4 fire pana la Apahida.

Distanta pana la axul statiei Cluj Est ar fi cam 2,4 km.

Toate firele, aparatele de cale si statia (centralizare) trebuie sa fie in ograda CFR, care poate beneficia de ele pt alte scopuri.

NGC

Este asta topicul corect sau exista alt topic despre metroul din Cluj?

"Proiectare și Execuție lucrări de Infrastructură (structură de rezistență, cale de rulare, finisaje, sisteme de instalații), Automatizare trafic, Racordare alimentare cu energie electrică aferente obiectivului de investiție Magistrala I de metrou Cluj"

O ciocanitoare pestrita mare (Dendrocopos major) a transmis ca in cursa a ramas doar asocierea GULERMAK + ARCADA + ALSTOM. Mai dureaza, oricum.

asd_91

Pare o veste buna avand in vedere ca Gulermak lucreaza si la magistrala Cluj - Episcopia Bihor.

cristi5

#939
Mda, domnul Boc deja a planificat 3 fire si sugruma CF intre 2 bulevarde, unul cu 4 benzi, celalalt cu 2 benzi, in total 6... Doua la primarie, doua la prefectura, si doua la scoala de fete.

https://media9.ro/bulevardul-care-va-intra-in-conflict-cu-calea-ferata-planul-e-gata-vor-fi-6-benzi-pe-4-kilometri/

Asta pare Strada Paris? Sau Fabricii de Zahar? Va rog sa observati trecerea de pietoni peste 4 benzi...

CF desenat cu doua fire aici. Li s-a terminat carioca pt al treilea


Pasajul IRA, proiectantii de bulevard au tras din pix un macaz ca la tramvai, pentru trecerea de la 2 la 3 fire, ceea ce este fireste stupid, din moment ce Cluj Est- IRA sunt 3 fire astazi, si cu niste cooperarea de la primarie (nefiind zona centrala sau poduri, cum e cazul la Clujana-Cluj-Napoca) s-ar putea extinde la 4, ceea ce ar avea mult mai mult sens dpdv capacitate CF.



Proiectul e in conslultare publica la primarie. Daca are cineva timp sa se uite pe el, si sa puna aici mai ales cum e desenat CF (nu ca ar fi definitiv, dar ne ajuta sa intelegem cam cum gandeste primaria despre CF in relatia cu rutier, pietoni etc)

RobertH

@cristi5 A fost pus proiectu asta deja pe forum (https://forum.peundemerg.ro/index.php?topic=2227.1935). Proiectantii au zis dinainte ca ei nu se ating de zona CF si e desenat similar cum e azi in teren. Proiectarea la bulevard a inceput inainte de filmu cu al treilea fir.

Cel mai probabil primaria va renunta la ideea de tren metropolitan asa cum e azi si va incerca sa bage proiectu pe reabilitarea pana la Teius, inclusiv pasaju subterean de pe Fabrica de Zahar.

cristi5

#941
@RobertH SFul CFR Cluj-Coslariu. Cu Egis. Evident ca Boc nu are bani de pasaje si fire CF, el poate doar asfalt. E foarte normal sa ramana firele si pasajele (cum e fabricii de zahar) la CFR. De exemplu denivelarera la Fabricii de Zahar ajuta mult CF la siguranta si capacitate.

Am transmis asa la CFR: daca cereti 3 fire ca conditie pentru metropolitanu Cluj, amanati proiectul cu 10-20 de ani, pentru ca tocmai executati (cu Railworks) iesirea pe 2 fire in Cap X, si nu e ca si cum poti modifica cap X ulterior, ca e pod peste Somes acolo, pachetul de linii va fi executat cu iesire pe 2 fire, centralizarea la fel etc.

Solutia practica cred ca este un SF Cluj-Coslariu cu
- Cluj-Napoca- IRA: 2 fire in faza 1, 4 fire in faza 2 (in faza 2, 3 fire mi se pare lipsit de perspectiva)
- denivelare fabricii de zahar (subtraversare) inca din faza 1
- IRA-Apahida: 4 fire inca din faza 1
- prin urmare intre cele 2 tronsoane, e nevoie de statie/centralizare CF la IRA, care trebuie proiectata in SF
- Odata terminat SFul (2024 cel tarziu, daca obtin amanarea CEF1) scos la licitatie pt executie separat Cluj-Apahida




Xenos

Nu cumva trenul metropolitan poate fi implementat corect si pe 2 fire si CFR-ului ii e lene sa utilizeze semnalizarea la potentialul ei real? Mi se par revoltatoare cerintele lor.

RobertH

Asta e si nedumerirea mea. Proiectu trenului metropolitan nu se opreste in gara Cluj ca e pana in Radaia. Din gara pana in Radaia e totul ok pentru CFR pe doua fire? Acolo cum de nu au probleme ? Chiar daca acum traficul e mic spre Oradea, dupa electrificare mai mult ca sigur ca va creste.

Totul depinde si de ce tren metropolitan se vrea. Unii vor sa circule trenurile foarte des dar pe zona care o acopera eu nu vad unde ar fi si cererea.

Xenos

CFR Infra e complet iresponsabila, atitudinea corecta e cum sa facem sa circule mai multe trenuri pt ca e infrastructura feroviara PUBLICA, proprietatea PUBLICA A STATULUI, nu ograda lui ma-sa sa aiba ei viata usoara si sa nu-si puna mintea la contributie. Ar trebui sa zica ce frecvente se pot atinge pe linia dubla actuala si ce optimizari ar fi posibile/necesare pt mai mult. La cate trenuri de calatori trec acum pe Cluj - Apahida, este realmente o risipa linia dubla electrificata. A, voi ziceti de marfa dupa electrificarea spre Oradea, sa vedem - si in plus marfa pe zona aceea poate fi prioritizata noaptea.