[CJ] Infrastructura feroviara urbana Cluj-Napoca

Started by vasile.baciu, August 18, 2015, 11:42:44 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

alexV

Dupa SF urmeaza licitatie de proiectare si construire. Care licitatie dureaza un an minim si ea.

nicolaem

Dupa SF vom reveni cu picioarele pe pamant (afland costul) si ne vom da seama ca nu exista finantare pt proiect. Dar fara SF nu se putea inchide gura celor care cer metrou in Cluj si chiar il vad realizabil in urmatorii 20 de ani. Macar e bine ca e la pachet cu trenul. Acela e un proiect fezabil.

Ex cost Bucuresti la nivel preturi 2015 :Lot 1.1 - Raul Doamnei - Eroilor 2 (PSS Opera) - 6,2 km, 9 statii / Astaldi - FCC Construccion - Delta ACM - AB Construct / Valoarea totala a contractului: 987,9 mil lei fara TVA.

nicolaem

#92
Sa nu ne miram cand politicienii ne promit diferite proiecte, mintind. Cred ca ne si place. Realitatea nu ne place ( mi-am luat ceva minusuri pt postul precedent)

Ok. Sa fim optimisti atunci ca asta vrem sa auzim. in 2021 va fi licitat, in 2022 vor intra in teren Varvara si Filofteia ( cartitele care acum lucreza la metroul din Bucuresti - Drumul Taberei).
In 5 ani poate fi gata deci in 2027 vom merge cu metroul.
Probabil centura metropolitana din cauza unor mici alunecari de teren va fi gata mai tarziu, abia in 2028.
Costuri totale 2 miliarde euro. Nici nu e scump, gasim noi pe cineva sa ne dea banii astia ca ii meritam.

PS buget total investitii 2019 primaria Cluj 131 milioane euro.

LE interesant am mai luat vreo 4 minusuri (update 6). Nu mai constructiv ar fi sa argumentati cum vedeti metroul posibil in Cluj in urmatorii 20 de ani (cu aproximatie)?

LE 2. In Bucuresti cei 70 km de metrou au un trafic zilnic de aprix 700.000 pasageri si cu toate astea are nevoie anual de aprx 3-400 milioane RON subventie de
         la bugetul de stat pt functionare.
         La Cluj pe aceste date ar trebui sa avem 10km - 100 000 pasageri zilnic, dar de unde vine subventia de 50 milioane anual?
         

transporter

#93
Ti-am dat minus pentru lamentari si exagerari.

In primul rand eu am citit ca s-ar face acum doar SPF pentru metrou, nu SF. Am vazut postul lui NGC dar repet in toate comunicarile publice ale primariei s-a vorbit de SPF. SF-ul este pentru tren metropolitan.

Revenind la metrou. Eu cred ca avem nevoie de metrou. Acesta se face pentru 2030+. Si ca sa il avem in 2030+ trebuie pornit proiectul (prin SPF) de pe acum. Stim cu totii cat dureaza la noi studiile de fezabilitate, licitatiile, contestatiile, etc. Nu vad un metrou implementat inainte de 2030. Spuneti voi un proiect de complexitatea asta in Romania care s-a implementat ca la carte respectand termenii avansati initial. Stiti vreunul ? Exact.

Daca ma intorc doar in 2004, am o poza undeva (o sa o postez in curand) in care in fata la Metro Cluj (acum strada Avram Iancu din Floresti), la o ora de varf sunt vreo 4-5 masini pe tot drumul, din care cateva Dacii 1300/1310. Suntem la 15 ani fata de acel moment. Peste inca 15 ani vom fi in anul 2034.

Daca ne deschidem un pic ochii cand umblam prin Cluj atunci vom vedea ca pe orice petec de pamant liber se construieste cate un bloc sau cladire de birouri. Nu mai sunt imediat terenuri libere, se va trece la demolari de cladiri vechi si se va construi pe locul lor. De asemenea zona metropolitana se tot extinde. Avem Florestiul (cu ~60.000 de locuitori), Baciu, Apahida, Borhanci, Someseni etc. In Floresti langa Metro se construiesc blocuri de 7-8-10 etaje, nu unul ci o duzina.

Cine crede la momentul asta ca avem in Cluj sub 500.000 de locuitori fumeaza ceva de calitate. Majoritatea "viniturilor", cum le place la clujeni sa zica despre noii clujeni, stau fara forme legale in Cluj (sau Floresti). Deci vorbim de o aglomerare urbana (zona metropolitana) care in opinia mea este acum pe la 600.000 de locuitori, daca nu mai mult. Avand in vedere nivelul de trai si ritmul in care se construieste in Cluj, se poate ca in 2030 sa avem un numar care se va apropia de 1 milion de locuitori, daca nu se intampla ceva dramatic cu economia sau cu tara. Vorbesc la nivel de zona metropolitana.

Principalele argumente ale celor care zic ca suntem prea mici pentru metrou e tocmai acesta. Ca nu are Clujul destui locuitori pentru metrou si ca nu are destui bani. Bani se pot gasi, exista fonduri europene si se pot lua fonduri si din alte parti, trebuie doar vointa si know-how pentru a obtine banii. Si vorbim de bugetul din anii de dupa 2025. Nu de acum.  Locuitori vor fi si ei destui pana prin 2035 cand va fi gata metroul. Si ca sa dau un exemplu de oras care la 400.000 de locuitori are metrou: Palma de Mallorca. Puteti zice ca e oras turistic, este dar nu foarte multi turisti folosesc metroul.

Care e alternativa voastra ? Sa asteptam pana in 2030 ca sa incepem sa ne gandim la metrou ? Atunci va fi prea tarziu pentru ca implementarea se va intinde pana dupa 2040. Sa facem trenulete prin albia Somesului cum tot insista unii aici ? In Europa secolului 21 nu se distrug rauri ca sa se construiasca trenuri in albie. PUNCT. Alte solutii temporare se pot gasi dar pozitia Clujului in Valea Somesului nu ne permite prea multe optiuni.

Evident metroul are nevoie de subventie, va trebui subventionat si este OK. In multe orase se subventioneaza transportul in comun si se va subventiona tot mai mult. Incalzirea globala nu e un mit si nici poluarea (mai ales in Cluj) deci trebuie sa ne scapam de autoturismele din oras. Si nu te poti scapa de ele daca nu oferi alternative. Si nu alternative care sa reduca timpul cu 5 minute sau 10. Pentru ca daca cineva face dimineata o ora pana in centru pentru 10 minute nu renunta la masina, acolo e cald iarna, frig vara si nu put pasagerii din masina. Dar daca ii zici ca in loc de o ora face 15 minute pana la lucru, probabil va renunta la masina. Chestia asta in Cluj nu poti sa o faci cu tren metropolitan datorita configuratiei vaii in care este situat orasul.

O intrebare despre subventii, poate am inteles eu gresit. Cum adica metroul din Bucuresti e subventionat de la bugetul de stat ? Adica Bucurestiul ar avea metrou subventionat de la bugetul de stat iar Cluj ar trebui sa isi faca metrou subventionat din bugetul local ? Nu vede nimeni nicio inechitate aici ?

Si o sa inchei cu urmatoarea observatie, Londra a inceput constructia primei linii de metrou in anul 1863!!!

Sa curga minusurile.

Europiu

Ba eu ți-aș fi dat chiar mai multe plusuri...

Am fost recent "acasă", după aproape 5 ani, și m-am speriat. Așa cum spui, se construiește peste tot, haotic, te doare mintea de lipsa de viziune. Metroul îl consider și eu necesar și, dacă nu e gândit din timp, nu vor mai avea unde să pună gurile stațiilor.

Și apropo de orașe cu metrou: nici Stuttgart, nici Essen nu au mai  mult de 500.000 de locuitori.
The problem with the world is that the intelligent people are full of
doubts, while the stupid ones are full of confidence (Charles Bukowski).

nicolaem

eu nu dau minusuri pt opinii diferite. vreau doar argumente si cifre.
E f bine ca se face SPF. Eu zic doar ca in 20 de ani nu avem metrou. Ca intreba cineva pe forum daca se apuca in 2021 cand va fi gata.
Si va intreb pe optimisti de unde vine finantarea,mai ales ca e nevoie de bani si pt metropolitana?
Ai zis ca e ok sa fie subventionat, ca si la altii e. Corect, dar dupa calculul meu subventia e de 50 mil/an. Din ce bani?

Vrem si noi bani de la buget "ca si noi meritam nu doar bucurestenii nu e un argument".
Hai sa vedem motivarea cereri de finantare.
Acum parcurgem dimineata Manastur-The office in 20 minute cu masina, 30 minute cu busu (din casa in birou)
Cu metrou  vei face tot 20 (din casa in birou). De ce ar subventiona bugetul central acest lux cand restu tarii e atat de subdezvoltat?
Am ajuns sa ne comparam cu Stuttgard mai nou? Punem 3euro/calatorie?

Asta cu milionu de locuitori la Cluj am mai auzit-o si combatut-o si prin 2007 la celalalt boom imobiliar care visa milionu cam pe acum.

Daca nivelul discutiei a coborat atat de jos incat afirmam cu tarie ca "se pot lua bani si din alte parti" atunci ok. Eu nu am acest know-how.

Europiu

Posibil să fie 30 de minute. Adevărul e că am fost plăcut impresionat de impactul benzii dedicate. Nu mă așteptam.
Dar va mai fi peste 10 ani tot așa?

Dacă faci vreo trei linii de metrou poți sa renunți la o parte din traficul suprateran existent acum.

Și, da, pentru mine Clujul este peste Stuttgart și/sau Essen.
The problem with the world is that the intelligent people are full of
doubts, while the stupid ones are full of confidence (Charles Bukowski).

alexV

Quote from: nicolaem on April 23, 2019, 12:14:14 AM
Si va intreb pe optimisti de unde vine finantarea,mai ales ca e nevoie de bani si pt metropolitana?

Metropolitana e in master plan si are finantare europeana. Poate intrebarea corecta e de unde vine co-finantarea, si apoi mentenanta.
Similar imi imaginez si la metrou. Stiu ca cluju are 170 mil euro de investitii pe an, si un metrou costa de 10 ori pe atat, si nu cred ca se asteapa nimeni sa fie finantat de primarie.

transporter

Pai hai sa facem un pic de comparatie ca vad ca nu se poate altfel.

Linia M1 a metroului din Palma de Mallorca a fost construita intre 2005 si 2007 cu un cost de 312 milioane euro pentru 7,2 km cu 9 statii. In 2014 numarul de calatori a fost de 1,17 milioane de calatori, adica 3208 pasageri pe zi (sursa date: https://en.wikipedia.org/wiki/Palma_Metro , http://www.urbanrail.net/eu/es/palma/palma.htm)

Acum hai sa presupunem ca vorbim de un cost dublu pentru ca au cam trecut niste ani. Si sa dublam si lungimea liniei la 14 km si 18 statii. Cu acest calcul rudimentar ar veni 1,2 miliarde de euro. Banii astia nu trebuie dati toti odata. Constructia se va intinde probabil pe 10 ani (2025-2035). Vine cam 120 milioane anual. O mare parte se pot asigura din fonduri europene, iar prin "bani din alte parti" m-am referit la fonduri din diverse surse (granturi) care se pot obtine de la diferite entitati. Si primaria incepe sa aiba "know-how"-ul acesta. Asa au fost asigurati si o parte din bani pentru autobuzele electrice care circula astazi in oras. Se poate vedea steagul Elvetiei pe ele pt ca au fost obtinuti bani de la guvernul Elvetiei din cate stiu.

Bugetul pt investii al Clujului conform unui mesaj de mai sus este 131 milioane de euro la nivelul anului 2019. Cat a fost bugetul Clujului pt investitii in anul 2010 ? Cat va fi in 2025 ? Aveti un raspuns pentru intrebarile astea ? Probabil in 2025 vom avea un buget semnificativ mai mare. Deci asigurarea unei cofinantari de 20-30% din costul metroului (anual) nu cred ca va fi o problema. Sa mai renunte primaria sa reasfalteze strazi tot din 2 in 2 ani, strazi care nu aveau nicio problema dar ca sa mai sparga din bani le tot reasfalteaza. Ma gandesc acum la Observatorului si Frunzisului reasfaltate anul trecut doar ca sa ne aflam in treaba.

Referitor la ce ai mai spus @nicolaem:

Centura metropolitana se finanteaza de la UE si de la bugetul de stat. Doar SF-ul se face de catre Cluj. Deci nu vor trebui finantate amandoua de catre Cluj. Si eu as spera ca prin 2025 cand s-ar incepe metroul sa avem centura metropolitana in faza finala a constructiei.

Iar ce am zis referitor la faptul ca in Bucuresti metroul este subventionat de stat, nu este nici o chestie de merit sau nu. Este o chestie de discriminare negativa. Nu toti platim taxe in statul asta ? Atunci de ce la unii se subventioneaza si altii sa se descurce ?

Referitor la "milionul ala de locuitori care l-ai auzit combatut in 2007". Pai hai sa ne uitam unde era Florestiul in 2007. Iti spun eu, nicaieri. 98% din constructiile noi s-au facut dupa 2007 si as spune ca mai mult de atat, 50% din constructiile noi din Floresti s-au facut dupa 2014. Si crede-ma stiu despre ce vorbesc.

Dar si in Cluj prin 2007 se construiau bloculete de 2-3 etaje cu cate 6-8-10 apartamente. Daca te uiti acum pe unde se construieste si ce fel de cladiri, atunci o sa vezi de la 6 etaje in sus cu cate 20-30-40 de apartamente pe scara. Sa vedem doar cateva exemple: complexul Platinia, blocul de la podul N cu 25 de etaje, blocul imens de langa podul portelanului, blocurile din Gheorgheni (unde intoarce 3-ul), blocurile de pe Calea Turzii mai sus de intersectia cu Observatorului, proiectul Wings care se construieste acum pe Frunzisului, zona Edgar Quinet din Manastur, strada Buna Ziua, blocurile de la podul IRA etc. Astea au fost doar o parte care mi-au venit in minte acum si pe care le-am vazut eu personal, ca doar nu umblu pe toate strazile din Cluj. Toate acestea sunt niste cladiri mari, incomparabil mai mari fata de ce se construia in 2007. Si credem ca odata ce vor fi gata va fi un stop la constructii si nu se va mai construi ? Cate cladiri din astea se mai construiesc pana in 2035 si mai ales unde se vor construi ele ? Aveti un raspuns ?

Eu cred ca toate aceste cladiri pline de oameni vor asigura pentru metrou un flux de minim 3208 calatori pe zi (cum avea Palma in 2014) ba chiar mult mai mult.

Problema traficului de acum este parfum pe langa ce va fi in cativa ani, odata ce se finalizeaza toate complexele rezidentiale aflate in constructie acum. Si sa nu mai vorbim de poluare. Desi le place la clujeni sa se laude cu aerul curat sa stiti ca avem unul dintre cele mai poluate orase din tara (sursa: https://www.airvisual.com/world-most-polluted-cities?continent=59af92ac3e70001c1bd78e52&country=zk4LhMNzkk6ky46az&state=&page=1&perPage=50&cities=) cu o crestere a imbolnavirilor din cauze de poluare (boli respiratorii).

Centura metropolitana nu va rezolva problema traficului, ne va oferi o gura de aer si o amanare cu cativa ani a problemei. Dupa care vom fi in aceeasi situatie din care am plecat.

Eu cred ca avem nevoie de metrou si ca vom avea si banii sa il facem.



nicolaem

#99
pe rand...

Quote from: transporter on April 23, 2019, 08:59:46 AM
Asa au fost asigurati si o parte din bani pentru autobuzele electrice care circula astazi in oras. Se poate vedea steagul Elvetiei pe ele pt ca au fost obtinuti bani de la guvernul Elvetiei din cate stiu.
Elvetia e obligata pt acces la piata libere UE sa acorde aceste finantari. La fel si norvegia. Nimeni nu iti da bani doar pt ca ai tu nevoie. Si e irelevanta comparatia intrucat e vb de fonduri foarte mici, care se impart pe mai multe proiecte in diferite zone tocmai pt un impact mai mare.

Quote from: transporter on April 23, 2019, 08:59:46 AM
Sa mai renunte primaria sa reasfalteze strazi tot din 2 in 2 ani, strazi care nu aveau nicio problema dar ca sa mai sparga din bani le tot reasfalteaza. Ma gandesc acum la Observatorului si Frunzisului reasfaltate anul trecut doar ca sa ne aflam in treaba.
Greseala asta o facem multi. cand ne dorim ceva foarte mult tindem sa bagatelizam alte necesitati. Drumurile in oras pana acum cativa ani erau dezastru ( Calea turzii, A Vlaicu, Motilor samd). Sper ca nu iti doresti sa ne intoarcem acolo doar ca duci bani la altceva. Inca sunt strazi f proaste in oras, si inca mai sunt alei betonate printre blocuri  ramasa asa de 50 de ani. O reasfaltare pe Frunzisului cred ca e echivalent cu 10m de tunel. Sa pastram proportile totusi.

Quote from: transporter on April 23, 2019, 08:59:46 AM
Iar ce am zis referitor la faptul ca in Bucuresti metroul este subventionat de stat, nu este nici o chestie de merit sau nu. Este o chestie de discriminare negativa. Nu toti platim taxe in statul asta ? Atunci de ce la unii se subventioneaza si altii sa se descurce ?
Capitala unei tari e avantajata in general. Eu iti dau dreptate aici. Dar faptul ca ai dreptate nu e un argument ca vom primi si noi bani. Pana una alta noi chiar ne descurcam pe partea de transport public comparativ cu oricine din Romania. Mai greu cu spitatelele vechi de 100 de ani care cad pe pacienti.

Quote from: transporter on April 23, 2019, 08:59:46 AM
Referitor la "milionul ala de locuitori care l-ai auzit combatut in 2007". Pai hai sa ne uitam unde era Florestiul in 2007. Iti spun eu, nicaieri. 98% din constructiile noi s-au facut dupa 2007 si as spune ca mai mult de atat, 50% din constructiile noi din Floresti s-au facut dupa 2014. Si crede-ma stiu despre ce vorbesc.
Cate cladiri din astea se mai construiesc pana in 2035 si mai ales unde se vor construi ele ? Aveti un raspuns ?
Gresesti. in 2007-8 pe eroilor erau finalizate o multime de construcii. Populatia trecea de 10000 de locuitori ( vreo 8000 raporta doar INS cu forme legale) acum populatia estimata e de 60000, asa ca mai usor cu "era  nicaieri" si procentul de 98%. Evident dezvoltarea majora s-a facut dupa 2007. dar vorbim totusi de 50 000 in 12 ani. tu ( si altii acum 10 ani) aruncati cifra de 1 milion adica o crestere de 10 ori mai mare. Ne jucam cam usor cu cifrele. Daca te uiti comparativ cat s-a constrit in Floresti si cat in Cluj, e evident ca in cluj s-a constrit mult mai putin. Spun asta doar sa zic ca in oras cresterea e mult mai mica decat in Floresti.
Avantajul competitiv al orasului a cam disparut. E greu acum pt companii mari sa mai vine aici (Emerson de ex) pt ca nu mai gasesc asa usor forta de munca. Zone ca Oradea sau Iasi sunt acum mai competitive decat Clujul, si e normal sa fie asa. Asta nu inseamna ca orasul va stagna. Doar ca acest ritm de crestere nu va putea fi sustinut la nesfarsit.

Quote from: transporter on April 23, 2019, 08:59:46 AM
Eu cred ca toate aceste cladiri pline de oameni vor asigura pentru metrou un flux de minim 3208 calatori pe zi (cum avea Palma in 2014) ba chiar mult mai mult.
Eu cred ca avem nevoie de metrou si ca vom avea si banii sa il facem.
Nu stiu ce vrei sa zici cu 3000 calatori pe zi, dar asta e neglijabil. O linie din Bucuresti are peste 100.000 si tot are nevoie de subventii imense.


Ne vedem un pic si lungul nasului cand ne comparam cu Palma sau Stuttgart?

    Trafic Aeroport : 13.9m Palma, 11m Stuttgart.
    turisti :           de 10 ori mai mult decat in Cluj
Uneori am impresia ca traim prea mult in bula nostra de FB unde avem prieteni in aceste orase, le vizitam in CityBreak si avem impresia ca facem parte din aceasi lume. In real life salarul mediu in Cluj e 650 euro nu 2000. Biletul de bus e 0.5euro nu 2,

Asta nu inseamna ca orasul nu s-a dezvoltat enorm, calitatea vietii nu e ridicata sau ca nu ar fi bun un metrou :)

transporter

QuoteNe vedem un pic si lungul nasului cand ne comparam cu Palma sau Stuttgart?

    Trafic Aeroport : 13.9m Palma, 11m Stuttgart.

Daca omul primitiv isi vedea de lungul nasului poate inca mai traiam in pesteri. Acest mod de gandire pentru mine este inacceptabil. 

Compari mere cu pere referitor la aeroportul din Palma. Majoritatea traficului pe aeroportul din Palma sunt turisti care ii asteapta autocarul si ii duce in statiunile de langa oras. Acestia folosesc foarte putin metroul. Dovada traficul de 3208 pasageri / zi in 2014 pe metrou. Asta am vrut sa zic, ca daca Palma a considerat ca pentru atatia calatori merita sa faca metrou atunci cred ca si noi putem face pentru ca vom avea semnificativ mai multi pasageri.

Iar referitor la bagatelizarea fondurilor din Elvetia (care apropo, nu s-au dat pentru ca am avut nevoie, s-au dat ca s-a facut un proiect, etc, etc) sau a fondurilor care se pot economisi neasfaltand strazi care de altfel SUNT BUNE pot sa spun doar atat. Chiar daca anual facem o suta de metri de linie de metrou din banii economisiti sau obtinuti din diverse fonduri, in 10 ani avem un km. Plus la asta vin fondurile europene si eventual daca se obtin din bugetul de stat (daca pentru stadioane se dau bani, se pot da si pt metrou).

Si la o adica se pot lua bani imprumut de la diverse institutii financiare. Pentru o linie de metrou care aduce bunastare, poluare redusa si crestere economica in oras, eu unul sunt de acord pentru contractarea unui imprumut pentru a finanta, ATENTIE cota parte a costului de constructie a liniei de metrou. Banii se pot da inapoi intr-o perioada mai indelungata.

nicolaem

#101
Quote from: transporter on April 23, 2019, 11:50:47 AM
(daca pentru stadioane se dau bani, se pot da si pt metrou).


daca astea sunt argumentele, eu va doresc succes. In definitiv SE POT da pt orice. Impersonal.

Creditarea presupune educatie financiara, risc asumat, grad maxim de indatorare si de cele mai multe ori plata in timp a unei sume nominal duble fata de suma imprumutata.
Poate ti minte si proiectul lui Sova de PPP Comarnic Brasov cu bani "de la diverse institutii financiare" si cuvantul supraindatorare.
Personal presupun ca desi "se pot lua" credite, nu te imprumuti sa iti cumperi vila cu piscina in Andrei Muresanu daca ai salar de 1000 euro. La asta ma refer cu lungul nasului. Sunt destui care "iesiti din pestera" se plimbau cu pancarte prin oras ca erau supraindatorati si cereau statului sa le plateasca lor luxul unor locuinte pe care nu si le-au permis la momentul respectiv.

In rest, ne mai auzim prin 2021 cand "incep lucrarile".

PS  Sunt doar putin dezamagit ca pe un forum serios dezbatem iluzii, punand ca societate presiune pe administratia locala sa ne promita iluzii.
      Din licitatia de zilele trecute ce ar trebui dezbatut e proiectul trenului metropolitan. Un proiect care sigur ar putea beneficia de finantare europeana (suma mai mica pe infrastructura existenta), ar putea fi realizat in cativa ani, si ar genera o dezvoltare (cum poate vedem in orasele vestice mentionate mai sus) in jurul Garii.
       Axa IRA Tetarom 1 ar putea fi un culoar rapid atat ferovier cat si rutier (prin podul din str Rasaritului si extinderea aceleasi strazi). Sa nu uitam si de  amenajarea parcului Armatura si Feroviarilor. acestea fiind indeplinite ( 5-10 ani fara probleme) ar determina reconversia  zonei industriale Remarul-Armatura-Carbochim-Unirea - Sanex intr-un nou pol (office+rezidential).
       Imi e greu sa inteleg de ce vrem in continuare sa ne cumparam locuinte in Floresti-Manastur si sa lucram la Office-Iulius. think outside the box (W-E line).

Iti recomand ca si lectura pareri mai avizate de arhitecti :

https://actualdecluj.ro/intrebare-de-la-arhitecti-pentru-orasul-viitorului-un-downtown-de-cluj-de-a-lungul-caii-ferate/

Sau cand ai timp sa rasfoiesti PMUD, ca tot il avem si e facut pe baza de studii de specialitate.

bacovia

Va certati degeaba.

Metrou in Cluj never ever.

dragos76

Quote from: alexd on April 23, 2019, 03:31:29 PM
Metrou in Cluj never ever.

Nu neapărat; acest SPF ar trebui să ne zică în ce condiții se poate/merită făcut acest metrou. Tind să cred totuși în argumentele lui nicolaem, și sunt sceptic că soluția metrou ar fi cea optimă pentru orizontul de 15-20 de ani.

Bogdan_Cluj

Zicea primarul in ceva emisiune (cautati aici daca aveti rabdare, nu mai stiu in care) ca asa s-au putut accesa fonduri europen pe acest proiect pt ca "este unul integrat (tren-metrou)". A mai vb si de finantare ca fiind o combinatie de FE si alte surse. Se pare ca se puteau accesa fonduri doar daca era "integrat". Asa ca de aceea au cuplat cele doua proiecte. In plus a mai venit si avantajul ca metroul ar incepe doar de la IRA, de acolo continui pe CFR pana la Aeroport (si mai incolo). Deci s-a scurtat metroul cu 4 km (adica 400 milioane euro?). In plus spre Floresti zic ca vor sa il scoata la suprafata pe unde se poate, deci iarasi scad costurile.

Nu mai bine asteptam finalizarea SPF ca sa putem discuta pe ceva "concret"?

Chestia cu "never ever" sau "sigur se face" mi se par premature.