[CJ] Infrastructura feroviara urbana Cluj-Napoca

Started by vasile.baciu, August 18, 2015, 11:42:44 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

RaduG

FB Sorin Grindeanu

QuoteAm semnat astăzi protocolul de colaborare pentru construcția metroului de la Cluj-Napoca și Florești.
📌Traseul va avea 21 de km, cu 19 stații. Din estimările preliminare va transporta până la 164.000 de călători pe zi în anul 2030.
-Ministerul Transporturilor va finanța prin PNRR acest proiect!Valoarea totală estimată: 2 miliarde de euro.
- Primăriile Cluj-Napoca și Florești se vor ocupa de licitația pentru proiectarea și execuția acestui proiect, dar și de implementarea contractului.
Lucrările de bază pentru primele 9 stații trebuie încheiate până în anul 2026.





Powered by API/PUM imgur uploader


ciulpanescu

Statiile 11 si 12, respectiv pietele Unirii si Avram Iancu, ar trebui contopite intruna singura; sunt 500m intre cele doua.

Se tot vehiculeaza implementarea viitorului proiect al trenului metropolitan.
Boc
Quote
QuoteClujenii vor putea munci pe o rază de 50 de km în jurul municipiului Cluj-Napoca și seara să revină acasă în timp decent.
Si nu le putea proiecta o statie a metroului in gara?

RobertH

Interesanta harta, pare de actualitate dupa pozitia depoului langa terenul MApN.

liviubalan31

#798
Quote from: ciulpanescu on January 26, 2022, 11:49:27 PM
Statiile 11 si 12, respectiv pietele Unirii si Avram Iancu, ar trebui contopite intruna singura; sunt 500m intre cele doua.
De ce? Ca să mergi un kilometru până la cea mai apropiată stație de metrou? Cel mai bun exemplu este M5, care are stații extrem de dese.

naivu

#799
Locuiesc în București, și consider distanța dintre stațiile M5 un exemplu de așa nu! Stații mai dese înseamnă timpi de călătorie mai lungi. Circul zilnic cu M2 aproape de la un capat la celălalt în 20-25min, dacă ar fi de două ori mai multe stații probabil mi-ar lua 40-45min. Și nu e vorba doar de timpul câștigat, dar parcă nici statul prea mult în metrou nu e prea plăcut sau prea sănătos.
Cât despre kilometrul de mers pe jos până la stația de metrou, e sănătate curată, suntem mult prea sedentari!

dragos76

In cazul de față eu zic că se justifică ambele stații. Cea din piața unirii va acoperi cam toată zona centrală, pentru cei care au ca plecare/destinație a călătoriei acea zonă.
Cea din Avram Iancu e necesară pentru traficul de "tranzit", și anume legătura de acolo cu transportul de suprafață către Zorilor, Gheorgheni, Bună Ziua etc. Și chiar către partea de nord (gară, piața 1 mai, Iris). Poate ar merita chiar, în acest context, ca stația de bus din Piața ștefan cel Mare să fie mutată undeva în dreptul catedralei.

alexV

Quote from: naivu on January 27, 2022, 11:52:03 AM
Cât despre kilometrul de mers pe jos până la stația de metrou, e sănătate curată, suntem mult prea sedentari!

Fara rautate, asa a zis si Elena Ceausescu despre statia Piata Romana din Bucuresti. Vezi video de mai jos, intre 1:40 si 2:00. Sau intreg video, ca e misto. Cred ca e ok plasamentul statiilor in CLuj. Strict tehnic imi pare ok SF-ul. Sigur, nu ajunge nici la gara, nici la aeroport, dar nu poti impaca absoult totul. Am retinut explicatia de ce nu au statie la stadion: risc de imbulzeala. Si mi se pare smart, au fost atenti la detalii.

Au un mare minus: lipsa solutie pt traficul din timpul santierului, cati ani o fi si asta.


qionescu1

#802
In mod clar se justifica ambele statii in centru. Mi se pare prost gandita conexiunea viitorului cartier Sopor la metrou. Statia Europa unita ar fi trebuit pozitionata mai inspre Gheorgheni, poate chiar in locatia bazei de autobuze de aici. Avantajul ar fi proximitatea de cartierul Gheorgheni, zona dens populata dar si de ceea ce s-a construit nou in Sopor, plus posibilitatea amplasarii unei noi statii fix in mijlocul viitorului cartier Sopor.  Merita si statii mai scurte daca se pliaza pe densitati populationale mari sau exact pe nevoile de conectivitate.

naivu

Pt început, decizia "minților luminate" de a nu construi stație la Piața Romană a fost clar o aberație! Între M Universitate și M Piața Victoriei sunt ~2,5km iar Piața Romană nu doar că este la jumătatea distanței dar era și este și un nod de conectivitate destul de important. Au mai fost două stații de peste 2km pt care s-au construit stații intermediare imediat după '89. Dar, de exemplu, nu aș vedea justificarea unei stații intermediare între Universitate și Romană sau între Romană și Victoriei!
De asemenea e justificat să ai două stații la 500m distanță una de alta dacă nevoile de conectivitate o cer, dar 1 km între restul stațiilor mi se pare rezonabil (există chiar și conceptul "the last mile" care pornește de la premiza că transportul public te va lăsa la până la 1,6km de destinație).
Și nu e ca și cum toată lumea ar locui pe axa metroului și crescând distanța între stații de la 500 la 1000m distanța maximă parcursă pe jos s-ar dubla de la 250 la 500m; cei care vin pe jos la metrou pot sta la 500m de axa metroului și diferența de mers pe jos e doar de la 750 la 1000m (iar pt cei care vin cu alte mijloace de transport în comun, presupun că, acolo unde este necesar, traseele vor fi deviate astfel încât să facă stație în apropierea stației de metrou)  :).

qionescu1

Distanțele intre stații nu trebuie să fie standard de 1 km, nici nu are cum intr-un oraș. Există și exemple de medii mai mici între stații, dacă bine îmi amintesc Parisul are o medie de 750m, la fel și Viena. 

RaduG

Densitatea stațiilor de metrou nu este nicăieri o constantă, în toate orașele cu metrou la periferie stațiile sunt mai rare, iar în centru sau în zonele de interconectare sunt mai dese.

Pentru că ai zonele populate, unde pietonii sunt dispuși să meargă 400-800, chiar 1000 de m până la stația de metrou, și ai punctele de interes - aeroport, gară, centru comercial, universitate, spital regional, platforme industriale sau office, alte linii de metrou/transport în comun/intersecții cu mari bulevarde, unde fluxul de pasageri e mare și o stație e fezabilă.
Cum e de exemplu la metroul București distanța foarte mică între stațiile Gara de Nord și Gara Basarab, undeva la 500m. În timp ce între Dristor și Nicolae Grigorescu ai aproape 2 km.

Ce vreau să subliniez aici este că nu există o rețetă universal valabilă, pentru că nu există două orașe cu geografie similară, sau cu densități similare în cartierele populate, sau cu puncte de interes concentrate în mod similar.
Din ce am văzut prin literatura disponibilă pe internet, administrațiile de transport ale marilor orașe au modele matematice foarte exacte de calcul, care iau în considerare destul de multe variabile când stabilesc densitatea stațiilor: mărimea flotei, suprafața de oraș deservită, populația, viteza medie, timpii de așteptare, viteza de mers pe jos, etc.
Uite aici un exemplu de model matematic de distanțare a stațiilor: https://pedestrianobservations.com/2019/04/21/stop-spacing-and-route-spacing/

naivu

Nu propun o distanta standard de 1km (bineinteles amplasarea unei statii va depinde in primul rand de punctele de interes si nodurile de interconexiune si abia dupa aceea de distanta fata de statiile adiacente!); propun un minim de 1km (cum e reteaua de metrou facuta pana in 2000) mai degraba decat un maxim de 5-700m (cum ar fi la Paris sau pe M5 Eroilor-DrumulTaberei). Statii amplasate la fiecare 5-700m mi se par OK pt transportul de suprafata (care oricum opreste la fiecare semafor), dar metroul se presupune a fi o legatura rapida si e pacat sa-l opresti la fel de des ca pe autobuz si sa ii reduci astfel viteza la jumate.

razvan96

Primaria a publicat un anunt de intentie privind o viitoare licitatie de proiectare si executie, pe care estimeaza sa o demareze pe 11 martie.

Anuntul aici: http://e-licitatie.ro/pub/notices/pi-notice/view/v2/100052082

horatiu.cosma

Pare că e pentru întreaga linie intenția, nu doar pentru sectorul din PNRR.

qionescu1

#809
Nu au anunțat așa ceva dar poate fi posibilă o licitație pentru întreaga linie cu constructie etapizată pe segmente.