[CJ] Infrastructura feroviara urbana Cluj-Napoca

Started by vasile.baciu, August 18, 2015, 11:42:44 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

calino

#660
@szaka_tutu
Te rog sa-mi indici pe harta pe unde ar trebui sa mearga tramvaiul in Floresti si mai ales pe unde il legi de cel din Cluj.
Tu il acuzi pe Boc de ineptii dar eu le vad din plin in argumentele sloganurile tale.

neobluenet

@calino eu refuz sa il bag in seama pe @szaka_tutu pentru ca este foarte activ pe un grup de Facebook numit "Clujul civic", adica o adunatura de prostestatari de serviciu in frunte cu Dohotaru. Se poate vedea in mesajele lui stilul alarmist si fara de solutii. Tot de la grupul asta de "activisti" a pornit si petitia cu parcul Colina, mai sunt impotriva centurii ca trece prin Faget si sunt un fel de nemultumiti de serviciu.

Avand in vedere configuratia terenului, a strazilor si a cladirilor nu prea ai pe unde pune o linie dedicata de tramvai. DN1 intre Cluj-Napoca si Floresti are MZA mai mare ca DN1 intre Bucuresti si Otopeni, iar la noi sunt 2 benzi pe sensi si un singur pasaj la Vivo, nu e niciun giratoriu supratraversat, nici 3 sau 4 benzi pe sens. Inteleg ca nu e rentabil un metrou greu, eu as fi multumit si cu o solutie de genul U6 din Viena unde se folosesc garnituri cuplate asemanatoare cu cele de tramvai. Sistemul merge foarte bine, mai mult suprateran pe locul unde a fost o linie de tren urban la inceputul secolului trecut. Exista si portiuni subterane in partea de nord a orasului, insa Dunarea a traversata pe pod si nu prin tunel.

O garnitura mai veche de tren de pe U6:


Comparatie intre metrou greu si U6

cristi5

Chiar ma gandeam la U6 din Viena. Eu l-am prins cand arata ca un tramvai prin 2004.

qionescu1

#663
In afara de @calino toti evita sa aprecieze corespunzator pozitionarea lui Ionut si inteleg de ce... La fel ca si in cazul DX4 Cluj-Dej de care unii reprezentanti Clujeni din API spun n-ar fi prioritar si indirect ca nu-i intereseaza (desi ma tot chinui sa arat cum stam cu "prioritatile" cu  cifrele CESTRIN pe masa si cu calculele CNAIR masluite) as fi curios ce parere au despre aceasta pozitionare API? Este pozitia oficiala API sau simpla opinie a lui Ionut (incercand sa trecem peste felul in care o exprima direct in presa si in calitate de director executiv al asociatiei)?

Daca e o simpla opinie atunci e una cu rea vointa si nefundamentata, care se sprijina numai pe comparatii nefericite si pe date false. Eu nici nu cred ca a citit studiul de prefezabilitate si cel pentru mediu pt ca daca ar fi citit pe oricare dintre ele ar fi vazut ca metroul greu este exclus la Cluj. Mai mult in cel pentru mediu metroul usor este ajustat la 35% din capacitatea celui bucurestean si este automatizat. Puncteaza doar acolo unde zice ca poate fi subteran doar in zona centrala desi cred ca tronsonul subteran poate fi inclus cu lejeritate si in Manastur.

In ce priveste costurile nici nu cred ca stie ca intretinerea unui tramvai este egala cu cea a unui metrou usor. Da, implementarea metroului usor costa de 4 ori mai mult decat a tramvaiului dar metroul usor este o investitie pe 100 de ani nu pe 30. Comparatia cu linia de metrou spre Otopeni e hilara si daca mai sprijina cineva ideea asta nu arata decat cat de gaunoasa e imaginatia unora de la Bucuresti cum se agata de niste idei stupide si cat de gresit gandesc. A trebit sa vina unu la TM sa le zica asta...

Nu cunoaste topografia locului si nici nu pare a vrea. Clujul se intinde de la est la vest intr-o vale, orice relatie de mobilitate este "subordonata" acestei axe, ceea ce e diametral opusa situatiei de la Bucuresti. Continua cu date false care cu o minima verificare te pot scoate din penibil. Populatia Otopeniului in 2016 era de aprox 15 000 iar a Florestiului de 28 000 dar cu totul alta distributie si acces spre rute/legaturi de comunicatie. Astazi real are peste 40 000.

Legat de PNRR nu observa ca finantarile se doresc indreptate spre green si proiectele de linii de metrou/transport nepoluat se muleaza ca o manusa  pe ce vrea UE sa finanteze. Noi ne tot chinuim rau sa includem aici autostrazile (justificat dupa parerea mea) dar ne cam intorc propunerile... Iarasi ramanem repetenti din pacate. Pana la urma cat se va construi atat se va deconta.

Durata implementarii este intr-adevar optimista insa nu cred ca stie ca TBMurile au fost dublate de la 2 la 4 si evident timpul de executie s-a redus de la 11 ani la 5. Exista si exemple de succes in lume dar nu in ultimul rand nu trebuie sa uitam ca totusi in cazul centurii metropolitane autoritatile locale s-au miscat bine si au capatat experienta in gestionarea unor proiecte mari.

Legat de costuri trebuie sa-i amintesc ca metroul Bucurestean s-a construit din banii intregii tari si functioneaza cu subventii puternice tot din banii intregii tari... Cu sutele alea de milioane de euro subventii la metroul bucurestean cate sute de km de autostrada am fi facut? Deci mai moale cu profitabilitatea la Cluj cat timp metroul din Bucuresti a ajuns la 70% subventii... 

cristi5

^ Sunt membru API la fel ca @AlexV si altii care au comentat mai sus. Poti citi acolo.

Ionut este reprezentantul API in presa si uneori ziarele il suna inainte ca noi sa avem o pozitie "oficiala". Asta-i viata.

Recomand tuturor celor neinitiati o seara in fata TV la Floresti, cu schimbat canalul la TVul vecinului pt a intelge densitatea. Apoi dimineata la 8 condus spre centru cu o masina cu transmisie manuala.

subway

Inversunarea actuala contra transportului urban subteran e o prostie sinistra, eficientizarea e una, sabotajul cu totul alta...parerea mea!
:(


subway

Daca ne luam dupa presa nu mai facem nimic in tara asta...

vancouver

multumim @RobertH pentru link, un articol bine documentat si cu informatii utile.
Feroviar: inadmisibil că ramâne 1 fir pe unele porțiuni după reabilitare pe Craiova-Caransebeș și Cluj-Oradea. Da pentru extinderea programului Quick Wins. Limitare instalare ETCS doar pe coridorul IV, pana cand va deveni pe deplin functional si isi dovedeste eficienta. Autostrazi: DA pentru 4 treceri montane: A1, A3, A6 si A8. NU deocamdata pentru A13 montan si A Nordului partea montana.

nenea_hartia

@RobertH: chiar că interesant articolul, mulțumesc pentru link. Mulțumesc și autorului!
Poate totuși unele comparații sunt ușor forțate. Cunosc bine cazul Lille, ,,aglomerația" respectivă depășește un milion de locuitori și nu îți dai seama când ai ieșit din el și ai intrat în Roubaix sau Tourcoing, totul e practic un foarte mare oraș. Pentru amatorii de curiozități, în stânga ești în Tourcoing (Lille), în dreapta în Mouscron, Belgia :lol:. Dar astea sunt amănunte, articolul e bun.

danny_cbu

Un alt oras cu care am putea compara sistemul de "metrou usor" ar fi Stuttgart. In centrul orasului au dus liniile de tramvai in subteran iar in zonele limitrofe a ramas la suprafata.

Statiile subterane le-au facut de la bun inceput pregatite pentru un viitor upgrade la un sistem de metrou greu, dar dupa 30 de ani inca nu a fost nevoie de asta.

https://en.wikipedia.org/wiki/Stuttgart_Stadtbahn

qionescu1

#671
Apar tot mai multe informatii in presa ca metroul din Cluj va fi construit pe tronsoane si ca vor fi niste ajustari avand in vedere termenul optimist al anului 2026. Situatie identica si pentru cel din Bucuresti.

Cred ca in prima faza se poate renunta usor la extensiile spre Sopor si Muncii, care de altfel nici nu existau in studiul de prefezabilitate. Apoi s-ar putea tronsona astfel: 1 Floresti-Manastur, 2. Manastur-Centru 3. Centru- IRA.  Poate chiar Manastur-Centru si Centru-IRA, 9,5 km de subteran cu 11 statii.

TBM Varvara a avut o medie de 16,23 metri liniari/zi in Bucuresti. Deci, teoretic 585 de zile pt 2 TBM la Cluj. Cu 4 TBM, lucrurile arata cu totul altfel si daca nu ma insel tunelurile la Cluj ar fi un pic mai mici iar statiile ar fi aprox. un pic mai mult de jumatate cat cele din Bucuresti daca ne luam dupa lungimea celor doua metrouri. Daca documentatia si licitatia ar fi pregatite in timp util, cu un constructor serios cred ca exista sanse pentru cel putin 2 tronsoane din cele 3 sa fie terminate la sfarsitul lui 2026.

subway

La Bucuresti Astaldi a lucrat cu 1/2 din viteza la cele doua TBMuri pentru ca avea o singura echipa pe care o plimba prin rotatie cand la unul cand la celalalt. Daca bagi 4 cartite care sa lucreze 100% situatia se schimba radical...

dr4qul4

problema nu e la tunel. Ala se face repede.
Problemele sunt la licitatie si la construirea statiilor. Cluj-Napoca este un oras vechi, sa nu va mire daca apar tot felul de vestigii arheologice.
Pariu cu Radu_A. 200 lei  (la API). El zice ca UMB pana la sfarsit de 2025 termina: A7 pana la Bacau, Dx6, A0 si DX12 T4. Eu sunt mai pesimist

subway

#674
Un alt lucru ce poate influenta considerabil este modul in care cele 4TBMuri vor traversa statiile. Referinta alternativa bucuresteana ar fi cum s-a procedat pe sectiunea Straulesti-Zarea cu un singur TBM ceva mai putin performant care a fost introdus/scos, introdus/scos, introdus/scos, introdus/scos!...si nu tarat prin statii.  :)
Doar un grafic detaliat pe faze de executie la ofertele de licitatie poate lamuri care ar fi varianta optima pentru ca pe plan mondial sunt exemple de succes si asa, si asa...impreuna cu toate variatiile tehnic posibile si aplicabile.