News:

Regulă nouă (#6)! Se primește ban pentru
fake news, minciuni și dezinformare.

Main Menu

[CJ] Infrastructura feroviara urbana Cluj-Napoca

Started by vasile.baciu, August 18, 2015, 11:42:44 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

szaka_tutu

Mă scuzați că revin cu problema semnalată deja.
în cazul metroului din Cluj, SPF prevede 128 luni pentru execuție.
Dar pentru a putea fi prins în PNRR, proiectul trebuie să se finalizeze în 2026. Lucrarea, cu extrem de mult noroc, va putea fi începută în 2022. Asta înseamnă 5 ani.
Rezultă că primăria trebuie să producă foarte repede un argument tehnic credibil că este în stare să execute lucrarea în 5 ani, nu în 11. Cum?
Acum este în lucru SF, dar SF iese în septembrie, iar argumentul trebuie produs până la sfârșit de aprilie.
Care poate fi soluția?
Mulțumesc.

TibiV

Rar, foarte rar, s-a intamplat sa fiu integral de acord cu subway....

Dar in ultimele postari a avut perfecta dreptate.

PS
Pentru cei care sunt "nemulțumiți" că Metrorex primește subvenții de la stat - deci inclusiv de la mămăița de 90 de ani din Delta Dunării, la care BAC-ul (ferry) ajunge o dată pe săptămână... Sau de la Tanti X din Săpânța, Maramu...

Dar fix pe logica asta, de ce as plati eu constuctia A7? Sau a podului de la Braila, ca nu ajung acolo decat (poate!) o data la cativa ani?...

Îmi este greu să determin "oportunitatea" unui proiect... Si cu atat mai putin "măsura" în care "merită" dpdv al plătititorului de taxe...

Dar așa cum eu, bucureștean get-beget, am plătit pentru mondernizarea unor DN-uri pe care NU am circulat niciodată... De ce nu ar fi posibilă și situația inversă?....

Nu știu cum ar fi în cazul unui eventual metrou în Cluj... Cine va coperi costurile de operare.

Dar dacă îi tot dăm înainte cu "orașul meu dă x% din PIB, vreau tot atâta înapoi", înseamnă că ne întoarcem în Evul Mediu. Nu mai există stat unitar. Nu mai există decât bariere.
"X banuti ca sa treci pe la noi" (Vezi Giurgiu...)
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

subway

#512
Tibi, suntem amandoi bucuresteni, nu stiu cum stai tu cu arborele genealogic dar eu am radacini adanci ardelenesti infipte in Campia Libertatii de la Blaj si de aia imi si permit sa le dau cu flit pretinsilor pui de grofi, dar chiar nu cred ca e potrivit sa adancim false diferende absurde ci doar sa incercam sa ne mobilizam in eforturi comune de propasire si sa-i facem sa inteleaga ca se situeaza pe pozitii complet gresite si distructive si chiar daca nu vor sa o recunoasca pe fata transpare ca asa cum sta bine ardeleanului care mai intai sede si cujeta mesajul a fost receptionat, sa lase fudulia nejustificata la o parte si sa se concentreze pe ce pot face ei pentru Romania noastra a tuturor si nu invers. E mai important sa facem fiecare ce stim si ce putem decat sa ne bagam destele in ochi unii altora.
Avem atatea de facut pentru tarisoara noastra ca nu ne-ar ajunge nici zece vieti fiecaruia dintre noi...
Ca sa sintetizez si sa conclud, ajunge o singura maciuca la un car de oale sparte!
Problemele bucurestenilor trebuie sa le rezolve bucurestenii, problemele clujenilor trebuie sa le rezolve clujenii...
:)

transporter

@TibiV

S-a mai zis aici. E ok subventia pentru construire. Nu si subventia pentru operare.

Ca sa dau un exemplu e ca si cum unor tineri casatoriti statul le subventioneaza casa (cu Prima Casa de exemplu) dar pe urma le mai si plateste curentul electric si alte cheltuieli de intretinere pe termen nedefinit. Poate ar fi ok la limita daca ar fi niste familii nevoiase dar vorbim de unii care au cel mai mare venit din Romania.

gruiarew

TibiV uite un punct la care nu-s de acord cu dumneata. Nu e același lucru un DN cu un metrou. Poate un DJ / DC. Cum zice si antevorbitorul, da, e ok pentru construcție, dar nu pentru operare. După ce ai construcția trebuie să găsești o cale local să o faci să se poată autosusține. Altfel e iar o gaură neagră de tocat banii.
'You can't cheat an honest man. Find somebody who wants something for nothing, then give him nothing for something.'' -- A Hater's Synthesis

ciprebbe

Mai bine sa ratacesti in padure decat fara padure!
E-republik

A3-UMB-5 alunecari>20m - 1000ron Ciprebbe

dr4qul4

Sa amintim si de subventiile diferitelor aeroporturi din tara? Da stiu, sunt subventionate de catre consiliile judetene, doar ca acestea la randul lor primesc alocari de la centru.
Nu e ok nici ca Metrorex sa aiba nevoie de o subventie atat de mare, dar va amintesc ca PMB a cerut de nenumarate ori sa i se transfere administrarea lui. Asa nu ar mai plati MT subventia ci PMB. Bineinteles tot cu bani de la bugetul central, exact ca orice aeroport.
Voi comparati un proiect nou cu unul construit. Ce ati vrea? sa daramam metroul? Majoritatea nu cerem M6.2 pentru ca fezabilitatea lui ar fi probabil cam pe la cea a metroului greu din Cluj.
Tot la Bucuresti, nu vrem canal catre Dunare. Iar la Cluj, centura de diamant va fi inutila odata cu realizarea centurii metropolitane si a DX Tureni-Apahida. Sa o abandonam sau mai merge din cand in cand cate o pojghita de asfalt?
Si inca ceva, de metroul asta din Bucuresti beneficiaza toti angajatii institutiilor centrale. Adica si cei care pregatesc infrastructura pentru toate coltisoarele tarii. Si o gramada de studenti din "provincie". Ca nu e ok sa fie subventionat atat de mult, este partea a 2-a, dar mi se pare ilogic sa vrei si tu un metrou doar ca sa fie nevoit statul sa trimita si subventii si acolo.
Lasati capra vecinului in pace.
Cocoase inutile care ne vor afecta zeci de ani:
1. Focsani 2. Boita 3. Balcauti
"multe multumiri" proiectantilor
2. Deschideri 2024: Intaia Cocoasa + L3, Lotul Coni , T1DX12, A0L3,

Asadav

#517
^Judetul Cluj primeste mult mai putin inapoi din cat cotizeaza la buget(aprox. 40%), deci insinuarea ca Aeroportul Cluj este subventionat de la bugetul de stat ca Metrorexul este total eronata. Iar aeroportul Cluj este pe profit, fata de aeroportul inbuibatilor de bugetari otopeni!Iar legat ca cu metroul bucurestean circula si calatori din alte parti ale tarii sau din strainatate, asta este valabil pentru transportul in comun din orice oras mare din tara, dar orasele astea isi platesc singure transporul in comun, nu ca pomanagii de bucuresteni care au pretentia sa le subventioneze ardelenii biletul pe metrorex!

StefanCelMare

#518
@Asadav De unde ai aceste cifre?
Eu numa zic, e un reporter specializat pe administrație publică, Sorin Ioniță, care a postat asta acum câteva zile pe Facebook:
"Am ajuns la concluzia că mai curând convingi pe Şoşoacă să se vaccineze decât pe ardelean că firmele-mari contribuabili îşi plătesc impozitele locale şi IVG (pe salarii) local, exact ca toate celelalte, dintotdeauna. Legenda urbană că "au luat marii contribuabili la Bucureşti" va dispărea din Transilvania doar o dată cu Homo Sapiens, se pare, în urma unei pandemii mult mai virulente decât asta de acum.
Cred că vom scoate la un moment dat la EFOR o cărţulie de benzi desenate, Miturile şi Legendele Descentralizări"

Referitor la metroul de la Cluj, tind să fiu sceptic după noile descoperiri de zăcăminte de sare.
Evident, trebuie așteptat raportul final, dar orice complicație reduce șansele de a include proiectul pe Planul de Reziliență (ce are deadline foarte serios 2026 pentru cheltuirea banilor).
Pe calendarul foarte serios de altfel, eu sunt sceptic din start că se poate finaliza proiectul metroului până în 2027 chiar.
Dacă proiectul nu este acceptat pe fondurile de reziliență, șansele să intre pe fondurile europene de transport sunt mici.
Asta pentru că avem priorități naționale mai mari din nefericire.
Și stau în Cluj, chiar mi-aș dori metrou, dar cred că este mai important să terminăm Pitești-Sibiu de exemplu, A0, și chiar și A3 spre graniță, și să ducem A13 de la Sibiu spre Brașov, plus poate chiar să facem bucăți din A8, și mai avem și feroviarul pe cap. Să zicem că A7 poate fi inclus pe Reziliență.
Asta ca să nu zic chiar despre centura metropolitană de Cluj și de DX spre Dej/Bistrița.
Fondurile UE de transporturi sunt cred insuficiente pentru tot ce am enumerat, și nici nu am băgat aici A13 montan sau A8 montan.
Cu regret, eu zic că șansele pentru metrou au scăzut sensibil (și așa nu erau mari).
Nu strică studiile geo făcute, poate-poate prin 2040-2050 om avea nevoie de ele, după ce mai rezolvăm alte probleme.

PS - Datorită imbecilității PUZ/PUG Florești, nici prelungirea tramvaiului spre Florești pe cale dedicată nu se mai poate face fără costuri sensibile (s-a construit bloc lângă bloc pe culoar).
Asta era măsură implementabilă cu costuri relativ decente, și era și prinsă în PMUD.
Ce a rămas posibil pentru Florești ca transport public este ca după ce se face centura metropolitană, să se facă linii dedicate de bus pe DN.
Va fi dureros, dar s-ar putea merge spre centru pe linii dedicate pe sub Pod Calvaria - pe lângă Someș și apoi chiar spre gară pe Horea prin renunțarea la parcarea la bordură pe Horea (transformarea ei în bandă auto).
Astea ar fi ceva soluții ce s-ar mai putea implementa (s-ar putea găsi căi).
Și soluțiile astea ar fi un pic dureroase, dar ar putea duce rapid lumea spre centru din Florești/Mănăștur.

PPS - eu problema cea mai mare o văd cu zona de sud a Clujului, care cred că va fi următoarea care va exploda imobiliar.
Ai cartierul acela nou propus in continuare la Gheorgheni, mai ai Bună Ziua, Europa, și toate vin pe zona Cipariu.
Zorilor este o varză completă, iar soluții de optimizare transport rapid ai puține, străzile fiind înguste și în pantă.
Să vezi tu distracții pe viitor, pe axa Sud-Centru și Sud-Nord.

calino

#519
Imi pare rau ca discutia a iesit din sfera metroului, probabil ca lipsa argumentelor pentru unii i-a determinat sa schimbe subiectul pe autostrazi, centuri ocolitoare rutiere si aeroporturi.
Legat de metrou consider normal ca mai intai s-a construit in Bucuresti, e cel mai mare oras cu cea mai mare nevoie si mai e si capitala tarii dar odata ajunsa constructia la dimensiunea existenta ma astept sa vad implementate proiecte de metrou si in orase de 5 ori mai mici decat Bucurestiul. Timisoara sa fie sau Iasi daca nu Cluj. Toate orasele astea au studenti din "provincie" si nu numai. Nu sunt nicidecum de parere ca ar trebui oprita dezvoltarea retelei de metrou in Bucuresti ci din contra insa nu doar in Bucuresti.
Nu e posibil acum sustinerea Metrorex de la PMB insa in viitor cand PMB isi revine financiar ar trebui majorata partea din incasari din impozite care sa ramana la bugetul local incat PMB sa poata sustine Metrorex. Nu e normal sa fie cetatenii din restul tarii cointeresati de pretul calatoriei la metrou in Bucuresti fara sa calce prin Bucuresti. Daca se majoreaza partea din incasari din impozite ce ramane la nivel local PMB poate plati fara probleme singura operarea magistralelor.

transporter

Colegii din Bucuresti sunt un pic orbiti de un patriotism local ce poate fi mai bine valorificat altfel. Ar trebui sa vada interviul de ieri de la Digi al ministrului Drula. La Metrorex s-au majorat in ultimii 5 ani salariile cu cate 20% pe an, compania are o organigrama supradimensionata si sindicatele isi negocieaza salariul cu ele insele. Nu este normal sa finanteze asemenea aberatii o tara intreaga. Mai ales ca biletele la Bucuresti sunt mult sub cele din Cluj de exemplu. Pe de o parte va laudati cu contributia mare la economie 
si salariile mari dar cand e vorba sa se majoreze preturile la transportul in comun atunci e problema ca nu au oamenii bani. Deci eu nu am nicio treaba ca vecinul are capra, problema e ca ar trebui sa ii si dea de mancare daca si-a cumparat-o, nu sa o tina vecinii.

alexV

In filmul pus de ciprian, de la 5:20 pana la 5:55, se vede misto curba catenara descrisa de firul de contact al tramvaiului/metroului. Spre deosebire de CFR, la tramvai nu este pre-intins mult firul de contact, implicit o viteza maxima de deplasare relativ redusa.

Tot in intervalul acela, se vede cat de mult coboara pantograful ca sa intre in tunel.

subway

#522
Se poate pune catenara si la tramvai ca la linia 41. Problema cu tramvaiul e ca reglementarile actuale nu permit viteze mai mari de 50km/h in localitati.

qionescu1

#523
@stefancelmare
Ardelene, cine a vorbit de salarii? Dar pentru ca ai inceput asa dur cu Sosoaca, vaxerii si espertul in sofisme, fake news (are destule) si minciuna prin omisiune Sorin Ionita, care nu mai are mult si vede CO2 cu ochiul liber, trebuie sa iti spun ca gradul de analfabetism politic in Transilvania este urias. Ai aici categoriile de taxe ce merg la bugetul de stat  https://static.anaf.ro/static/10/Anaf/AsistentaContribuabili_r/NomOblBugetStat.htm

Si daca e prea complicat sa cauti legi, ordine instructiuni preferand sa iei pe nemestecate orice auzi uite ca exista Directia Generala de Administrare a Marilor Contribuabili ... Ghici unde e si cu ce se ocupa?

Ai aici si lista celor care intra in atentia ei https://static.anaf.ro/static/10/MariContribuabili/lista_mari_contribuabili.pdf  Ghici in ce cont de trezorerie platesc impozitele companiile astea si cine administreaza banii? Dar armata de functionari centrali unde plateste impozite?

Toate regiile autonome, companiile de stat si private relevante isi platesc impozitele la Bucuresti. Aerostar, Oltchim, Renault/Dacia, Petrom etc etc etc si de aici se redistribuie.  E un mod de lucru incorect dar ar putea functiona, insa modalitatea si criteriile prin sunt repartizate fondurile e de multe ori netransparenta si chiar scandaloasa. Si cu toate astea vin unii care inca mai sustin ca Bucurestiul finanteaza provinicia nu invers iar descentralizarea ar fi o pista falsa.

In ceea ce priveste metroul greu, repet, e exclus la Cluj inca din studiul de prefezabilitate. Nu mai are rost sa insistati (unii) asupra lui. Optiunile sunt metrou usor, tramvai sau autobuz in cale proprie.

ciprebbe

Mai este una :)
Piste pentru bici si trotinete electrice in subteran cu accese din max 300 in 300m. Statii de inchiriat bici clasice plus electrice.
Daca am avea viziune, solutii s-ar gasi. Clujul e foarte receptiv la astfel de solutii facute cu cap, elegante si usor de implementat/intretinut. Mai e de schimbat o mentalitate a celor care isi plimba singuri fundul in masina de acasa pana la servici.
Vorbim de solutie alternativa unde vremea si relieful sa nu te mai incurce unde sa poti lasa/lua bici, trotineta sa ce alt mijloc alternativ mai apare, sa ai park&ride "la botul calului
Acum puteti sari cu"ce proasta e ideea" :))
Mai bine sa ratacesti in padure decat fara padure!
E-republik

A3-UMB-5 alunecari>20m - 1000ron Ciprebbe