News:

Regulă nouă (#6)! Se primește ban pentru
fake news, minciuni și dezinformare.

Main Menu

[CJ] Infrastructura feroviara urbana Cluj-Napoca

Started by vasile.baciu, August 18, 2015, 11:42:44 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Asadav

Daca platim de 30 de ani pentru subventionarea metroului bucuretean sa fie si cel din Cluj construit si subventionat din fonduri guvernamentale!  Noi ardelenii prea am cazut de fraieri in ultimii 30 de ani si chiar si inainte.

RobertH


Xenos

@RobertH: uitasem ca asta se studiaza, foarte bine! multumesc pt precizare.

StefanCelMare

#453
E greu sa faci comparatii Bucuresti - cu ce ar putea fi la Cluj.
La Bucuresti este evidenta problema datorita costurilor salariale.
Preturile per calatorie sunt la fel, 2,5 lei si la Cluj pe suprafata si la Bucuresti pe metrou.
Preturile la abonamente sunt la fel, 70 de lei (abonament lunar).
La Cluj nu exista pierderi pe compania CTP, cu pret la bilete relativ similar (http://www.monitorulcj.ro/actualitate/78087-ctp-are-un-buget-de-1848-milioane-de-lei-in-2020-principalele-investitii-6-tramvaie-10-autobuze-pentru-elevi-si-64-sisteme-de-ticketing#sthash.FLfpvLQM.dpbs)
Pierderile mari ale Metrorex provin in mare parte de la cheltuilelile cu personalul, dupa cum se vede mai jos.
Prin urmare, as putea zice ca dincolo de costurile mai mari de operare in subteran, Metrorex are probleme cu salariile mari si cu numarul de angajati.
In concluzie, eu zic ca e greu sa evaluezi metroul viitor din Cluj folosind cifrele metroului Bucuresti.
PS - la București pare a fi nevoie de o soluție dublă: bilete mai scumpe cu 25-30%, și reduceri de personal și salarii.
Creșterea prețului la bilete și abonamente e suportabilă în piață. Să fim serioși, la Budapesta valoarea abonamentului lunar e echivalent la 130 de lei, adică dublu.
E mai normal să plătească cei care folosesc decât toată țara.




Powered by API/PUM imgur uploader

Asadav

Au ajuns in Floresti cu forajele pentru studiile geologice pentru metrou:

QuoteFloreștenii sunt surprinși de săpăturile care se fac în zona poligonului.

Centrul Clujului, cartierele dar și în comunele Florești se fac foraje de la finalul anului trecut, pentru a fi realizat studiul geotehnice pentru metrou și tren metropolitan.

Primăria Cluj-Napoca alături de Geostud și de toți deținătorii de rețele au stabilit amplasamentele pentru 42 de foraje din cadrul proiectului "Tren Metropolitan Gilău - Floreşti - Cluj-Napoca - Baciu - Apahida - Jucu - Bonţida"- etapa I a sistemului de transport metropolitan rapid Cluj: Magistrala I de Metrou şi Tren Metropolitan, inclusiv legătura dintre acestea și a studiilor conexe viitoarelor obiective de investiții".

Conform procedurilor specifice, echipele tehnice se deplasează în zonele studiate pentru a efectua lucrările necesare acestei faze.

Cetățenii care dețin cu orice titlu imobile situate de-a lungul coridorului și în cadrul zonelor studiate sunt rugați să permită accesul echipelor tehnice și utilajelor acestora pentru efectuarea în bune condiții a realizării forajelor geotehnice necesare elaborării proiectului - în conformitate cu prevederile Legii 255/2010, a spus viceprimarul Clujului, Dan Tarcea.

sursa: https://www.stiridecluj.ro/social/in-floresti-se-sapa-pentru-metrou-se-fac-studiile-geologice-foto

gsimon

Detalii cu privire la metroul din Cluj de la minutul 26:
https://www.facebook.com/catalindrulausr/videos/248851296682745

Zice de studiul de fezabilitate care e in derulare si care ar trebui sa lamureasca cu privire la costuri de operare si daca e pretabil la Cluj.
Mentioneaza si de consturile de operare, avand in vedere limitele modelului actual (Bucuresti)
In concluzie ""Lucrurile se vor pune pe hartie si vom vedea daca este fezabil acest proiect".





subway

Daca ar fi fost onest nu s-ar fi pronuntat inainte de a avea un studiu de fezabilitate...

Xenos

Faptul că metrorex e un dinozaur comunist parțial supradimensionat (personal) și cu o rețea făcută în bună parte după fanteziile lui Ceaușescu fără legătură utilă cu orașul (gen metrou la Mihai Bravu, dar nu pe Kogalniceanu - Universitate - Pache Protopopescu) nu inseamnă automat că metroul ușor din Cluj nu ar fi eficient! Dimpotrivă!
Deși observ că ministrul, confruntat cu criza de bani evidentă din 2021, vorbește în ultima vreme foarte mult de cheltuieli de exploatare, să ne gândim că un metrou ușor la Cluj ajută enorm - prin creșterea calității vieții și accesibilizarea Clujului dinspre comunele limitrofe, se dezvoltă întreaga regiune; se atrage forță de muncă calificată la Cluj; se încurajează investițiile, orașele care oferă asemenea facilități de infrastructură fiind f puține în România - toate acestea fac ca pe termen lung investiția să se recupereze cu prisosință!

Iar în ce privește exploatarea posibilului metrou ușor la Cluj, să se facă în principal de primărie, dar cu o subvenție adițională și din bugetul central - pentru o oarecare echitate în raport cu Bucureștiul - și sunt sigur că nu se va ajunge la un dezmăț bugetar ca la metrorex, unde se invocă și obțin toate drepturile recunoscute de lege în sectorul feroviar.

Un metrou ușor (semiușor) corect dimensionat și cu material rulant nou, cu stații dimensionate rațional etc și nu în ultimul rând cu o tarifare corectă va fi sustenabil economic, mai ales prin beneficiile pe care le creează.

cristi5

#458
^ De acord, faptul ca sindicatele din Bucuresti vad statul ca o vaca de muls nu inseamna ca la Cluj va fi la fel.

@StefanCelMare chiar e CTP profitabil economic? STB ii o gaura neagra din cate inteleg, chiar si fara metrou.

yetiman

COMPANIA DE TRANSPORT PUBLIC CLUJ NAPOCA S.A. - CUI - 201195

Cifra de afaceri 2019: 157.138.460 RON
Profit Net 2019: 1.268.860 RON
Angajati 2019: 1274
Status la 08.12.2020: functiune
Vechime: 30  ani
CAEN:  4931
J12/66/1991

Sursa
,,Pe hoţii mărunţi îi trimitem la închisoare, iar pe cei mari îi numim în funcţii publice." — Esop
,,Greşelile politicianului sunt crime, căci în urma lor suferă milioane de oameni nevinovaţi, se împiedică dezvoltarea unei ţări întregi şi se împiedică, pentru zeci de ani înainte, viitorul ei." — Mihai Eminescu

RobertH

Cam ridicol ca in Cluj platesti pentru 2 calatorii cat platesc bucurestenii pentru 2 calatorii cu metroul si unora le e frica de acoperirea costului. Daca o iei asa, clujenii deja platesc pentru un metrou greu.  Greu subventionat  :lol:

Erau niste tabele in SPF cu costurile de operare . E mult, e putin ? Sa ne zica un specialist .


qionescu1

#461
Depinde ce compari. Fata de tramvai se pare ca metroul usor are aproximativ aceleasi costuri de operare.

razvan96

^^^ E irelevant profitul net pozitiv al companiei cat timp el este sub nivelul subventiei primite...

cristi5

Am rugat un economist sa se uite pe cifrele CTP si STB. Cu toate ca si la CTP exista ineficienta, CTP bate STB la curul gol.

STB are 5 angajati per vehicul, CTP sub 3. Secretul sunt automatele de bilete si biletul prin SMS. Adica Clujul e in secolul 20 si Bucurestiul prin secolul 19.

Subventiile STB sunt de 15 ori mai mari ca CTP. Hmm

LRadu

Un articol de azi din adevarul care e chiar pe tema aceasta: https://adevarul.ro/locale/cluj-napoca/cluj-vs-bucuresti-vor-clujenii-metrou-restul-tarii-putea-subventioneze-biletul-75-1_60224dc25163ec4271c8c8c3/index.html

QuoteIoniţă mai spune că la Cluj compania municipală de transport în comun (CTP) are încasări de 564 lei/locuitor în medie, iar la Bucureşti STB doar 112 lei/locuitor. ,,Noul şef al STB trebuie să facă urgent un exerciţiu de benchmarking şi să explice de unde vin diferenţele astea: preţ bilet prea mic (1.3 faţă de 2.5 lei), blat generalizat, sub-utilizarea reţelei de suprafaţă pentru că Bucureştiul are şi metrou etc? Cum ai da-o, e foarte greu să justifici un raport de 5:1 Iar calculul e făcut în ipoteza generoasă că la Cluj cele 171 milioane RON/an încasate de la călători cuprind şi gratuităţile (nu am detaliul ăsta), astfel încât să fie comparabil cu totalul de 213 milioane RON/an la STB. Că dacă sunt doar încasări efective, atunci trebuie comparat cu 96 milioane ale STB, adică 51 lei/locuitor, iar raportul la încasări între Cluj şi Bucureşti devine un incredibil 11:1"

E exact ceea ce se discuta mai sus, respectiv metroul din Bucuresti nu e cel mai bun etalon, deoarece e clar ca ceva acolo nu merge bine. Desi nu cred ca metroul va fi vreodata pfectiv pe castig, cu putina planificare si inteligenta cred ca ar putea fi aproape.