[CJ] Infrastructura feroviara urbana Cluj-Napoca

Started by vasile.baciu, August 18, 2015, 11:42:44 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Andrei I

Ca sa fiu mai clar. Metroul nu e depasit sub nici o forma. De unde a venit ideea asta? Chestiunea e daca asa ceva e chiar rezonabil in cazul de fata. Vorbeam despre ce implica o asemenea constructie si daca are rost. Pentru trafic sunt si alte solutii, nu neaparat cu un miliard de euro si ravasirea orasului pentru ani buni. Daca faci ceva care sa lege zona metropolitana de centru, da, dar asta se poate cu tren metropolitan care e legat de tramvai. Costurile de operare sunt mari pentru subteran si greu de sustinut doar de municipalitate. Bun, vine si MT, pune o parte. De ce toate astea? Singura intrebare este daca e e nevoie de asa ceva sau e doar un orgoliu al d-lui Boc? Sau o viziune prea optimista pentru viitor? Clujul e ok, de ce e nevoie de exagerari?

calino

#241
Clujul nu e dezvoltat circular, precum sunt dezvoltate majoritatea oraselor de campie (ex. Bucuresti) ci logitudinal (de la est la vest) cea ce maximizeaza impactul unui metrou.
In loc sa deserveasca populatia limitrofa unei raze de cerc deserveste populatia unei lungimi de dreptunghi.
Clujul e si prizonierul geografiei sale (o vale intre dealuri relativ inalte) si traversarea se face printr-un centru istoric inghesuit.

Daca poti tu sa ne prezinti un traseu de tren urban care sa faca legatura intre Apahida si Gilau si sa-l scoti la un pret rezonabil chiar sunt foarte curios sa vad un traseu plauzibil.
Ideile similare cu trenul urban din trecut era suspendat peste Somes. Poate ne faci si o estimare de cost sa vedem cat de ieftin este fata de metrou.

P.S. As fi iar curios pe unde ai duce tu o linie de tramvai din Manastur pana in Gilau. (evident suprateran)

klax187

Andrei I, is curios daca chiar ai verificat lista de metrouri construite sau vorbesti cu date "din burta".

La o cautare de 30 secunde pe Google, dau de asta:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_metro_systems

Si daca nu ai timp sa te uiti peste toata pagina, iti las aici o lista de orase care au metrouri date in operare dupa 1990. Nu vorbesc de prelungiri de linii, doar de linii noi "de la zero"!
Algeris - Algeria
Sydnei - Australia
Brasilia - Brazil
Salvador - Brasil
Medelin - Colombia
Copenhagen - Denmark
Santo Dominigo - Dominican Republic
Rennes - France
Toulouse - France
12 din 13 orase cu metrou din India (dar asta e Asia...)
Toate cele 5 orase cu metrou din Iran
Brescia - Italia
Catania - Italia
Genoa - Italia
Naples - Italia
Turin - Italia

Ma opresc pt ca m-am plictisit...

klax187

De ce crezi ca in Asia se continua constructia cailor subterane?
Pentru ca sunt a naibii de muncitori si pentru ca nu mai au ce lucra s-au gandit sa faca cate un tunel in fiecare oras?

Eu zic ca motivul principal ar fi supra-popularea, migrarea populatiei in metropole, nevoia de miscare a unei mari mase de oameni dintr-o locatie in alta intr-un timp scurt si usor de preconizat.
Acestea sunt motivele pentru care a fost inventat metroul in Londra. Iar Clujul simte aceste probleme intr-o anumita masura.

Europa de Vest e un continent batran care are o infrastructura pusa la punct de foarte mult timp. Demografic vorbind, este in scadere, iar migrarea populatiei e aproape de 0.
In schimb tarile din Asia sunt intr-o expansiune demografica si economica constanta, motiv pentru care investesc in infrastructura.
Asa ca o comparatie intre cele doua continenete e absurda...

nicolaem

calino, nu e nevoie de tramvai pana in Gilau. Floresti e problema.
Si se putea duce chiar usor de la depou, pe imaginara centura Sud a lui Sulea. Dar pt asta trebuia proiect serios de centura pe care Sulea nu a fost capabil sa il faca. Nu cred ca mai e posibil acum din cauza constructiilor de pe traseu, dar acum 4 ani era in discutie si era f simplu.

Extinderea tramvaiului pe sud mai are ca dusman si himera cu metroul. Nu mai vrea nimeni tramvai (fie politicieni fie electorat) toti viseaza metrou chiar daca tramvai pe  4km il faci in max 5 ani pe cand metroul il faci in 50. E drept cu alt impact. 

transporter

@nicolaem
Nici macar in Bucuresti nu s-a facut o linie de metrou in 50 de ani. Si nici in Londra secolului 19.

bacovia

Problema e ca administratia locala bubuie de incompetenta si coruptie. Ce metrou visati la Cluj?


Andrei I

Klax 187, Rennes 2002, Toulouse 1993, Catania 1999, Genoa 1990, Torino 2006. Au trecut ani. Ideea e ca aceste orase sunt mari, toate au in jurul a un milion de locuitori, incluzand zonele metropolitane. Ceea ce am spus eu este ca metroul se construieste greu si ca, mai mult decat atat, se construieste in orasele mari. Nu am spus ca dupa 1990 nu se mai face metrou. Repet, ideea este: are Clujul nevoie sau e doar un puseu dat de cresterea nivelului de trai si de aglomeratia de la Floresti.
Pentru Transporter. In Bucuresti s-a facut M4, care avea o parte din tunel gata si anu asta va fi gata si M5, care e mai lunga. Excluzand M5, cred ca in Bucuresti s-au facut zece statii noi dupa 1990, extrem de putin. La Sofia se inaugureaza anul asta vreo 16 statii, in completare la ce aveau facut din 1998.
In continuare Belgradul nu are, Budapesta extinde. Ce am vrut sa spun este ca la 350000 de locuitori, sa zicem 500.000 cu zona metropolitana, cu vreo doua mari probleme de trafic, de ce e nevoie de o asemenea investitie si nebunie in oras?! Asta e cea am pus si o repet. Nu ca nu se fac linii de metrou, ci ca se fac putine si in orase mari si foarte mari. La Cluj se poate organiza un transport de suprafata care sa mearga ca in vest si care sa rezolve problemele. Sunt probleme de urbanism, ca peste tot in Romania, care au complicat traficul auto si fluxurile de deplasare ale populatiei sunt greu de prevazut, in ritmul in care se construieste.

loris

Eu zic sa nu ne hazardam sa luam de bune cifrele cu 350.000 de locuitori. In 2011 parca erau 324.000 conforma recensamantului. Stim cu totii cat de des isi declara romanul, benevol, schimbarea de domiciliu. Pe urma, si daca e gata la anul studiul de pre fezabilitate, proiectul acesta este un proiect de minim 20-30 de ani, timp in care populatia poate suferii modificari majore.
Intr-un final, de asta e studiu de pre fezabilitate, sa vedem daca e oportun sau nu.

klax187

De ce selectezi doar ce iti convine?
Sydney - 2019, Salvador - 2014, Brescia -2013 (populatie 200.000), Catania (populatie 300.000), Lausanne - 2008 (populatie ~150.000), Thessaloniki - In constructie, Doha - 2019...

Nu imi face o placere sa insir nume de orase, dar incerc sa ridic o problema la fileu:
Lansezi pe forum date incorecte si idei nedocumentate (nici macar de catre tine), si asta nu aduce nimic bun unei comunitati de pasionati in infrastructura.

Sa revin la subiect:
1. Deranjul care il provoaca un asemenea santier nu e minimizat intr-un oras metropola, ba din potriva, este amplificat.
2. Cresterea nivelului de trai despre care spui ca e "pseudo-motiv" atrage migratie. Migratia atrage trafic. Traficul are nevoie de solutii de trafic.
3. Aglomeratia de la Floresti despre care spui ca e "pseudo-motiv" s-a intins ca o caracatita si poarta numele de "Aglomeratia de la Floresti-Baciu-Chinteni-Apahida-Feleac-Faget-Sf. Ion". Daca traficul din Floresti e cel mai spinos, nu inseamna ca orasul va inceta sa se mai extinda si sa creeze ambuteiaje.

Faptul ca nu exista un buget sa dam "gauri" pe sub centrul orasului si acest proiect este la ani lumina distanta de finalizare e alta poveste. Dar pasii concreti, precum studiile de pre-fezabilitate sunt mai mult decat bineveniti.

yetiman

 :D 350.000 - poate in perioada de concedii

In special in multinationalele din Cluj sunt foarte multi angajati din alte parti ale tarii, care locuiesc in Cluj, dar nu si-au facut domiciliu stabil.
Daca te uiti la numerele de inmatriculare la masini, cred ca 25-30% sunt de alte judete...
Ca sa nu mai vorbim de studenti, care sunt si ei peste 100.000.

Nu am cifre, dar estimarea mea e ca in Cluj + zona metropolitana sunt peste 700-750.000 in perioadele de varf.
,,Pe hoţii mărunţi îi trimitem la închisoare, iar pe cei mari îi numim în funcţii publice." — Esop
,,Greşelile politicianului sunt crime, căci în urma lor suferă milioane de oameni nevinovaţi, se împiedică dezvoltarea unei ţări întregi şi se împiedică, pentru zeci de ani înainte, viitorul ei." — Mihai Eminescu

subway

#252
Toate sistemele de metrou sunt adaptate la conditiile locale si perspectivele de trafic pe termen mediu si lung, luati ca exemplu Copenhaga ca e colea in batrana Evropa!
Dar exista si alte sisteme pentru a crea un culoar de mass-transit adecvat pentru orice situatie asa ca nu trebuie sa fim atat de pesimisti!
Important e sa fie <ghidat> pe sina, electric din considerente poluare si silentios fata de rezidentii riverani.
Avem experiente neplacute? Nu-i nimic, cu atat mai bine, stim deja de ce anume trebuie sa ne ferim!
:)

Andrei I

Klax 187. Si Brescia si Catania au peste un milion cu zonele metropolitane. Ai lansat tu, nedocumentat, date incorecte :) Selectez ce am sustinut de la inceput, nu ma intereseaza Brazilia si Asia. :) Nici macar Sidney.

Andrei I

Klax 187, am recitit ce am scris, am fost exact - incluzand zonele metropolitane. Mai clar nu se poate. Dar ok, pot sa inteleg nervozitatea. Dincolo de asta, eu, daca ar incepe lucrari la metrou in zona in care locuiesc nu as fi deloc fericit. Mai ales in Cluj.