[CJ] Infrastructura feroviara urbana Cluj-Napoca

Started by vasile.baciu, August 18, 2015, 11:42:44 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Xenos

Și Karlsruhe, în Germania...tramvaiele folosesc pe anumite porțiuni rețeaua feroviară. Reperul nostru nu trebuie să fie musai sistemul de metrou din București, ci sistemele de tip S-Bahn/U-Bahn din Germania, foarte flexibile (și desigur și altele, am menționat ce cunosc mai bine).

cristi5

#196
@alexV

Tramvai + tren (tram-train) am vazut si eu, si Karlsruhe, si Heilbronn. Dar odata ce vrei sa le bagi in subteran (ceea ce la densitatea Clujului este un must daca nu folosesti Somesul sau desfiintezi vreo strada existenta si faci denivelare cu rutierul la toate intersectiile, sau estacada ca la Dubai) ai problema catenarei care iti mareste nejustificat inaltimea tunelului. Nu merge pe distante lungi. Eu n-am gasit tram-train subteran. Am discutat pe forum despre sistemele astea, care sunt unicat.

http://forum.peundemerg.ro/index.php?topic=2079.msg237669#msg237669

Cred ca tram-train (in zone super industriale si populate) au fost dezvoltate in timp, dupa nevoi. Dar cred ca daca sta cineva sa calculeze pretul lor, iese foarte mult. Infrastructura necesara la tranzitia tren-tramvai ocupa mult spatiu, etc. Sistemele duale de electrificare maresc pretul ramelor, etc.

Eu nu vad cum un SF poate veni cu o solutie hiper-originala. Cel mai probabil solutia din SF va folosi elemente standard. Or tram-train nu sunt deloc standard.

Sunt ceva mai multe exemple aici
https://en.wikipedia.org/wiki/Tram-train

Oricum, concluzia mea este ca
- ori va fi numai tren  (si atunci ori e prin Somes Floresti-gara, ori e sus pe estacada, nu prea vad cum pot fi combinate din motive de declivitate)
- ori va vi tren si metrou/metrou usor complet separate, cu transbordare per pedes.

In ambele cazuri IRA ii o jonctiune complet nepotrivita. Gara actuala, aproape centrala, e cu totul altceva.

Europiu

#197
^^

Am pus eu mai demult imagini din Essen, de exemplu, e drept, ei au light-rail și tramvai.
Dar tot două ecartamente diferite.
The problem with the world is that the intelligent people are full of
doubts, while the stupid ones are full of confidence (Charles Bukowski).

Xenos

Asta doar pentru că în Essen și în zonele limitrofe - eu am stat la Bochum - tramvaiul circulă pe ecartament în gust. În Düsseldorf spre exemplu ecartamentul tramvaiului este cel lat, identic cu cel al light train (U/S-Bahn) și al trenurilor.
Probabil în Cluj, grosso modo, ar trebui un light rail, la suprafață ca tramvaiul unde se poate și în subteran doar în centru, dar asta este o apreciere care nu provine de la un cunoscător al detaliilor Clujului, am doar o viziune de ansamblu asupra orașului.

qionescu1

#199
      Pai interoperabilitatea ar fi pe o distanta scurta de la IRA la gara Cluj-Napoca Est (Someseni) adica doar 2 km. De la gara Cluj-Napoca Est pana la aeroport mai e 1 Km si ar putea fi linie dedicata. Oricum ar fi 2 km sau 3 km (fara linie dedicata de la gara de est) de linie interoperabila cred ca ar merita efortul daca tehnic este posibila.


cristi5

#200
Daca se chinuie sa le faca interoperabile, tramul ala va merge pana Bontida si pana la Baci (and beyond).

Vehiculul tram-train e si una si alta. Are pe el echipamenfe de alimentare din reteaua trenului, echipamente de siguranta feroviara, tot tacamul. Cred ca sunt scumpe al dracu. Nu cumperi asa ceva pt 2km

Interoperabilitatea e pe vehicul, nu pe infra. N-o sa lase veci CFR alimentare de tramvai/metrou la ei pe linii. Cum, inca o catenara? A treia sina?

Langa Arad (legatura CF Aradul Nou-M200) se intersecteaza catenarele de tramvai si tren, intr-un singur punct, ortogonal. Cred ca ambele lasa pantograful jos si trec din inertie... Cu proceduri speciale, agreate etc.

Si la interoperabilitate tren-metrou nici nu putem visa. Spre deosebire de tramvaie, metrourile au sistem de semnalizare. Care fireste sunt complet diferite de tren.

Europiu

^^^ Faptul că primii 28 de ani de viață i-am petrecut în Cluj nu prea ajută, sunt mai mult o piedică (sunt mai conservator în ce privește aspectul orașului). Aș fi și eu pentru trecerea subterană a centrului dar mi-e teamă de ce se va găsi dedesubt. S-ar putea să nu mai scăpăm de arheologi ani de zile. Plus costurile.
The problem with the world is that the intelligent people are full of
doubts, while the stupid ones are full of confidence (Charles Bukowski).


cristi5

E light rail, nu cred ca e interoperabil cu tren normal. Dar daca interoperabilitatea  nu e o cerinta atunci sugur ca da.

Vlad94

Linia de metrou 3 din Atena foloseste o portiune din calea ferata spre Aeroport. Sunt rame cu dublu voltaj. Aici este un link cu sectorul de retea.

Bogdan_Cluj

In Valencia au ceva tramvai clasic ce coboara in subteran pe o portiune de 100m (ca lungime nu adancime) si acolo schimbi cu metro full underground.
Dar te dai jos din tramvai pe peron, iar pe partea cealalta a peronului e metroul (doar treci prin niste porti ca sa iti controleze biletul).

Worst case daca se face cu "schimbare" la IRA ar trebui sa fie super facila si usoara, gen Valencia.
Nu sa te dai jos din metrou la IRA, sa mergi pe jos 100-200-300m cu bagajele dupa tine si dupaia sa te urci in Tren catre aeroport. Ar trebui sa fie foarte apropiate, peroane, chiar alaturate fizic, gen cum e in Valencia.

O sa caut prin arhiva de poze sa vad daca gasesc ca sigur am facut atunci poze.

dr4qul4

#206
Am facut si eu schimbul ala metrou-tramvai. E chiar foarte simplu. Se aseamana cu schimbul de la statia de metrou basarab de la noi.
Fara scari, fara distanta, fara complicatii.
Daca im amitesc bine, statia este Maritim-Serreria si e capat atat pentru tramvai cat si pt metrou
Pariu cu Radu_A. 200 lei  (la API). El zice ca UMB pana la sfarsit de 2025 termina: A7 pana la Bacau, Dx6, A0 si DX12 T4. Eu sunt mai pesimist

cristi5

Da, foarte comfortabil. Se foloseste peron comun si la Sthlm intre 2 linii de metrou. La 2 statii consecutive. Daca urmeaza mergi pe linia cealalta intr-un sens, schimbi la prima statie si ai peron comun. Daca mergi in sens opus, schimbi la a doua

Pt aplicarea acestei idei la IRA noile linii trebuie sa fie de o parte si de cealalta a magisralei CF. Si va fi comfortabil probabil pe un singur sens (spre si dinspre Apahida probabil)

dr4qul4

#208
Daca ar circula de la Floresti la aeroport, ar fi tot doar pentru directia Apahida.
Solutia cu schimbarea la acelasi peron iti permite chair sa mergi si spre Baciu, dar va trebui sa treci liniile CF (de preferat pe pasarela).

LE. M-am gandit acum la o varianta, dar care implica modificarea caii ferate. Linia de metrou sa iasa intre cele 2 linii CF, si sa aiba peroane pe ambele parti. ceva de genul CF spre Apahida - Peron- Metrou - Peron -CF spre Baciu.
Metorul va opri la capat acolo, deschide usile pe ambele parti, iar calatorii coboara pe partea pe care au treaba.
Metroul va subtraversa doar linia CF spre Apahida si va circula in sistem pendul.

Pariu cu Radu_A. 200 lei  (la API). El zice ca UMB pana la sfarsit de 2025 termina: A7 pana la Bacau, Dx6, A0 si DX12 T4. Eu sunt mai pesimist

cristi5

Cool, pana e gata SF, licitatia si proiectarea lamurim CFR sa avizeze mutarea liniilor magistralei :)

Apropo, toate astea se intampla sub un pod rutier peste CF. Pile, chestii.