[CJ] Infrastructura feroviara urbana Cluj-Napoca

Started by vasile.baciu, August 18, 2015, 11:42:44 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Ionut

API pe Facebook

Pe 23.04.2020, Primăria Cluj-Napoca a semnat contractul pentru studiile căii ferate dintre Nădășelu și Bonțida și a unui metrou între Gilău și podul IRA. Valoarea este de aproape 36 de milioane de lei (cu TVA) și are o durată de 26 de luni.

În faza întâi va fi elaborat studiul privind îmbunătățirea infrastructurii feroviare existente între Nădășelu (de pe magistrala spre Oradea), prin Cluj-Napoca și mai departe pe linia către Dej până la Bonțida prin noi stații de călători în Baciu, podul IRA sau Aeroportul Avram Iancu. Toate, precum și cele existente, vor fi dotate cu spații de parcare, fiind deservite în plus și de autobuzele orașului.

În a doua etapă vor fi făcute studiile metroului dintre zona podului IRA (conexiune cu rețeaua de cale ferată) și Florești în prima fază, apoi până la Gilău. Traseul și pozițiile stațiilor magistralei de peste 20 km vor fi stabilite în urma analizelor, fiind gândite și parcări pentru șoferii ce vor dori să își lase automobilele și să utilizeze metroul, dar și legături cu alte tipuri de transport public din municipiu.

În plus, autoritățile locale derulează încă de la finalul anului 2018 pregătirea Centurii Rutiere Metropolitane între Gilău și Apahida, un alt obiectiv extrem de important care are rolul de a degreva traficul extrem de aglomerat, proiect inclus în Masterplanul General de Transport al României.

Dincolo de polemica fezabilității unui metrou în Cluj-Napoca, ne bucură că există astfel de exemple de bună practică prin care comunitățile locale se implică decisiv în dezvoltarea mobilității integrate a unei zone metropolitane, fără a aștepta răspunsul prea lent al autorităților centrale. Sperăm să vedem inițiative similare și în alte orașe.

qionescu1

Tronsonul Nadaselu-Bontida ridica semne de întrebare asupra oportunității in condițiile in care traversează cele mai puțin populate cartiere ale Clujului. În privința "mobilității forței de muncă" și legătura cu zona industrială Jucu, sa fim serioși acolo s a construit o halta care nu e folosită de 10 ani de nimeni.  Dar sa vedem ce zice studiul.

cristi5

^ daca ai tren la 20 min sa vezi cum creste valoarea imobiliara langa statiile trenului.

qionescu1

1. Poate fi din 10 in 10 minute dacă nu acoperă zone de interes nu va folosit. Și nu le acoperă pentru că la nord de linia ferată se află fostele zone industriale in mare parte nefolosite. 
2. Zonele tranzitate sunt cele mai puțin populate cartiere ale Clujului.
3. Actualmente linia ferată este extrem de inaccesibilă, e ca o barieră între nordul (dorit industrial înainte) și sudul orasului
4. Platformele de conectare cu RATUC și modificarea unor trasee ar creste costurile transportului public
5. Dificultatea in a împărți aceeași infrastructură cu CFR lucrurile nefiind așa de simple cum par
6. "Concurența" viitoarei centuri metropolitane
7. Dezvoltarea imobiliară mult mai puternică a zonei de sud a Clujului
      Văd succesul proiectului doar daca se revigorează fostele zone industriale ale Clujului (foarte puțin probabil și datorită poziționării intraurbane) sau se transformă în zone rezidențiale de mare concentrare plus o legătură cu Floreștiul. Altfel există riscul să cheltuim exact cum s-au cheltuit pt reabilitarea liniei de tramvai care pe jumătate din itinerar e folosită mult mult sub capacitatea ei ceea ce nu impunea o investiție de asemenea anvergură.

cristi5

#184
Eu cred ca orasul se schimba mult odata cu aparitia transportului rapid pe sine. Imobiliarele si atractivitatea cartierelor de langa CF/metrou se schimba radical.

Transportul pe sine separat de rutier e viitorul, capacitatile sunt mult mai mari decat pe rutier. Nu am nicio emotie despre rutier, fara taxe de intrare in oras rutierul se va infunda mereu, pentru ca oamenii vad drumul nou (chiar si mult visata centura care, la ce traseu greu are, are riscuri enorme de implementare) si isi cumpara masina sa mearga cu ea la servici... Am vazut asta de cateva ori deja la Stockholm pana au introdus taxe

Topologia feroviara/metrou insa (cu nod la podul IRA) mi se pare foarte proasta. De-asta cred ca ne-folosirea culoarului Somesului (Gilau-Floresti cu un nod/transfer langa gara actuala) e o ocazie pierduta. Ar acoperi foarte bine centrul, Manastur, Grigorescu. Marasti si alte cartiere si platforme sunt atinse deja de CF

Ar mai trebui un racord CF spre Gheorgheni, foarte fezabil de la gara Someseni. Eu as vedea si un tren cu cremaliera centru-Zorilor si poate mai sus spre Buna Ziua.

qionescu1

Sigura linie feroviara fezabila o vad cea Est-Vest care atinge toate obiectivele de interes in oras, legatura cu aeroportul si legatura eficienta cu cele mai importante suburbii si zone de dezvoltare ale Clujului. Nici eu nu inteleg de ce se opreste la IRA... Daca nu continua pana la aeroport cel putin, eficienta ei e mult diminuata. Cred ca multa lume intelege asta si sunt sper sa fie corectata.

Sunt de acord cu capacitatile transportului pe sine si ideea cu legatura spre Gheorgheni e interesanta mai ales cu viitoarea dezvoltare a cartierului Sopor insa in viitorul puz al cartierului nu se aminteste nimic de asta ba mai mult chiar legaturile rutiere cu orasul erau deficitare pentru un cartier de asemenea dimensiuni. O alta problema cu legatura feroviara de la Someseni e pe unde duci linia feroviara prin cartierele Gheorgheni, Buna Ziua? Cremaliera Zorilor-centru, iarasi interesant dar pe unde?

Culoarul Somesului cum ai zi e o ocazie pierduta, dar nu cred ca trebuie sa regretam pentru ca orasul are alta abordare fata de Somes acum care pare mai potrivita.

cristi5

Pai asta e ca toate puz-urile si planurile pt Somes sunt facute cu gandul la rutier si alte prioritati. Feroviarul e o chestie murdara pt saraci. Dar ups, ne poate scoate din ambuteiaj. Ups, prea tarziu.

Trenul in somes exact axa est-vest o rezolva.

Problema cu IRA e ca e absolut ilogic ca punct de intersectie/interchange intre tren si metrou. Mult prea excentric.

Daca transportul separat de rutier e impotant, se gasesc solutii pt cremaliera. Pe langa cimitir de ex ca nu trebuie acces. Sau pe langa gradina botanica (culoarul Pasteur, cu niste exproprieri sus)

alexV

#187
^

Da nu schimbi trenul aici. Imi imaginez doua "trenuri", unul penduleaza intre Baciu pe Apahida, pe actuala cale ferata, al doilea penduleaza intre Floresti si Apahida, partial pe linia de metrou si de la IRA iese la suprafata pe calea ferata existenta.

Stiu ca e mai mult academica discutia, va curge multa apa pe Somes pana sa se intample.

dragos76

^^^
Asta doar în situația în care s-ar face o linie de metro total interoperabilă cu CF. Poate că dacă asta ar fi o cerință, și costurile pt metrou pot fi deja diferite.

Bogdan_Cluj

#189
@qionescu1

Pana termina astia studiul si pana se apuca sa faca niste halte/gari si sa cumpere material rulant o sa se dezvolte si zona din nord.
Ai dat in ultima perioada o tura prin zona de nord, pe strada Fabricii de exemplu? Sa vezi ce s-a facut si ce este in constructie? In 10-12 ani probabil toata zona de nord o sa fie reconfigurata.

Si se vor potenta unul pe celalalt: proiectul cu trenul metropolitan, si dezvoltarea in nord (lumea va accepta sa se mute acolo pt ca vor exista legaturi in plus, si se vor realiza legaturi in plus datorita celor care se vor muta acolo).

Long term pare sa fie o idee buna, sper doar sa lege metroul cu calea ferata (adica sa fie acelasi ecartament, etc). De vazut daca vor putea sa lege si Florestiul/Gilaul sau nu vor gasi o varianta acceptabila economic.

TibiV

Ecartamentul de metrou este de regula IDENTIC cu cel de CF (1435 mm).
NU luati in considerare ecartamentul "ciudat" (1432 mm) al metroului din Bucuresti. A fost o idee a lui "impuscatu", bazata pe o propunere de reglementare europeana care nu mai fost niciodata pusa in practica (frunzaverde va poate explica in detaliu...)

NU ecartamentul este marea problema care ar face metroul incompatibil cu CF...
Ci toate celelalte "maruntisuri": de la tensiunea si modul de alimentare (catenara vs. sina a treia) la "signaling".

Pe scurt: trenul, metroul si tramvaiul merg pe sine.
Sina este singurul element de asemanare intre cele 3 tipuri de transport pe sine...
Adica nu mai incercati sa va imaginati trenuri de metrou pe linii CF clasice.

Pur si simplu NU merge...
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

cristi5

#191
(Scuze vad ca s-au scris idei similare mai sus, incepusem postarea acum vreo 2h)

@alexV

1) nu schimbi trenul pentru ca e prost pozitionat nodul din retea. Ca sa mearga din Floresti in Baciu sau invers, nu se va duce nici dracu sa schimbe la IRA.

2) inteleg ca Floresti-IRA vor metrou. Trenurile si metrourile nu sunt compatibile nici la semnalizare nici la alimentare, singurul lucru comun e ecartamentul. Deci nu cred ca va pendula nimic Floresti-Apahida. Numai Floresti-IRA

alexV

#192
^

S-avem pardon, as fi dezamagit ca la studiu pre-fezabilitate sa elimine definitiv aceasta varianta: interoperabilitatea metrou + tren urban.
Incerc sa-mi amintesc in ce oras am vazut metrou + tramvai pe acelasi traseu, unde nici ecartamentul nici alimentarea nici nimic nu erau initial compatibile. Pur si simplu au tras o a treia sina ca sa acomodeze ambele ecartamente. Si peroane de inaltimi diferite unul in prelungirea altuia. Frunzaverde a protestat cand am mai discutat, ca e ft ineficienta si costisitoare si nu se mai face asa ceva. Dar tehnic, zic, se poate.

TibiV

#193
Quote from: alexV on May 08, 2020, 10:00:19 PM
...
Incerc sa-mi amintesc in ce oras am vazut metrou + tramvai pe acelasi traseu, unde nici ecartamentul nici alimentarea nici nimic nu erau initial compatibile. Pur si simplu au tras o a treia sina ca sa acomodeze ambele ecartamente.

Am bolduit ce era esential in mesajul tau...
(Aia cu ecartamente diferite este de Cartea Recordurilor...)

Dpdv (din punct de vedere) TEHNIC se poate face orice.
Poti face si telegondola Paris-Londra.
Sau tunel Europa-America.
La costuri incepem sa avem probleme....

Eu cred ca pe acest forum vorbim despre lucruri realiste, fezabile, care sunt sustenabile economic.

LE
Da, poti sa vii din Republica Moldova sau Ucreaina cu un tren pe "ecartament larg rusesc" si sa muti trenul pe boghuri "europene" mai inguste.
Dar ai (cel mult) 2-3 trenuri pe zi. Unul la cel mult 8 ore.
Adica nu este vorba despre "transport public urban", cu X trenuri pe ora...

Vorba baiatului ala care raspundea de statia radar din Oahu pe 7 decembrie 1941: "Forget it!..."
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

dragos76

Tokyo are un sistem de acest tip, interoperabil.