[CJ] Infrastructura feroviara urbana Cluj-Napoca

Started by vasile.baciu, August 18, 2015, 11:42:44 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

szaka_tutu

Quote from: shift2rail on September 24, 2024, 10:30:06 PMbonduri "verzi" denominate in eur
E tranșa verde cu maturitatea de 12 ani, cu randament 5,734% și rata de dobândă 5,625% / an, iar proiectele eligibile care pot fi finanțate din cele 2 miliarde de EUR sunt
-metrou București
-metrou Cluj
-electrificare căi ferate
-reabilitare linii de apărare inundații
-creștere eficiență energetică clădiri
-înființarea de noi păduri urbane.
https://mfinante.gov.ro/despre-minister/-/asset_publisher/uwgr/content/rom-c3-a2nia-la-prima-sa-emisiune-de-obliga-c8-9biuni-verzi.-interes-impresionant-din-partea-investitorilor

shift2rail

corect, dar totusi cost exorbitant al plasarii hartiei verzi, cand poti trage imprumuturi PNRR la dobanzi concesionare (1-2%).

for f... sake, avem 15 mld eur alocati in imprumuturi PNRR!

StefanCelMare

#1397
Oricum ar fi, proiectul metroului pare în linie dreaptă, și probabil va debuta cu lucrări în teren curând (până la final 2024).
Pentru început, probabil amenajare punct pornire din capăt Florești, poate și săpături la primele 3-4 stații, cele din Florești.

nicolaem

#1398
vad ca apare peste tot motivul oficial cu finantarea PNRR cu acele update al licitatiei in jurnal.

https://zcj.ro/administratie/de-ce-nu-s-au-pierdut-banii-din-pnrr-pentru-metorul-din-cluj-explicatiile-primarului-emil-boc--269536.html




a dus UE birocratia la rang de arta. o zice si Dragi in al lui raport.
nu zic, sa fie reguli dar daca proiectul in sine e corect, fara dovezi de coruptie, documente false etc.... dupa ce verifici aceste aspecte nu ar trebui sa tai finantarea.

qionescu1

Primaria Cluj nu a avut si nu are nicio vina in asa zisa pierdere a finantarii din PNRR. Boc a avut dreptate si nu a mintit, primaria a respectat la virgula legislatia romana.

Din 2008 incoace EU pierde grav teren in fata US si China in privinta dezvoltarii economice. Dar grav. Deja sunt diferente de PIB mari si exista o explicatie: conducerea UE  exprimata in aparatul birocratic si viziunea lor extrema, promovandu-se  himere si dezindustrializare. Totul acoperit prin birocratie si propaganda.

Nu e de mirare ca unii nu pot depasi ceea ce li spune la TV si nu pot raspunde la o intrebare simpla gen daca UE se conduce democratic. Daca totusi soliciti un raspuns le fortezi mana si faci jocul rusilor. Apoi nu se intelege o simbolistica elementara pe care cei care conduc UE nu se mai sfiesc sa o ascunda. Rezultatele acestei conduceri, care nu se schimba decat intre ei, se vad: UE a devenit importator net!

Licitatia metroului de la Cluj, pentru cine are rabdare sa citeasca raportul curtii de conturi, lamureste ce inseamna o birocratie dusa la extrem. Nici primaria nici SEAP nu au vreo vina, iar descalificarea pentru acele motive invocate, care nu cad in culpa contractantului sau SEAP, este aberanta. Cu atat mai mult cu cat se observa diligente si buna credinta ale celor doua autoritati si nicidecum nu se poate interpreta ca un act partinitor sau deliberat. Poate daca era castigatoare o firma germana sau franceza n-am fi avut problemele astea. Nu e deranj mare nici pentru Guvern, un imprumut mai putin inseamna un deficit mai mic.   

In rest ce gasiti la un "civic", unul din cei 3-4, e doar galagie si hate. De cateva postari se tot chinuie sa arunce vina in curtea primariei, neintelegand nimic si producand doar dezinformare.



resad23

https://media9.ro/unul-dintre-cele-mai-risipitoare-si-lipsite-de-sens-din-europa-de-est-cum-se-vede-proiectul-metroului-clujului-din-ungaria/

QuoteBlogul maghiar ,,Közlekedési Klub" (Transport Club) a analizat recent proiectul de metrou din Cluj-Napoca, trăgând concluzii critice la adresa acestuia. Articolul pune accentul pe ineficiența și costurile uriașe ale proiectului, considerându-l ,,unul dintre cele mai risipitoare și lipsite de sens din Europa de Est."

1. Statu-quoul urban: Proiectul pare să fie mai mult un simbol de statut pentru elitele politice locale, mai degrabă decât o soluție reală la problemele de transport. Cluj-Napoca pare să urmeze modelul orașelor mai mari precum București și Budapesta, dorind să aibă propriul metrou, chiar dacă nevoile de transport ar putea fi abordate prin alte metode mai eficiente.

2. Conexiuni deficitare: Linia de metrou propusă nu reușește să conecteze punctele de transport esențiale, precum gările sau aeroportul, și nu oferă soluții adecvate pentru conectarea zonelor periurbane. Cu alte cuvinte, proiectul pare lipsit de o gândire strategică care să includă nevoile reale ale locuitorilor și utilizatorilor potențiali

Printre principalele critici aduse se numără:


,,Unul dintre cele mai risipitoare și lipsite de sens din Europa de Est". Cum se vede proiectul metroului Clujului din Ungaria
Autor  admin   în  Stiri     3 ore în urmã     119 Vizualizări. 

[,,Unul dintre cele mai risipitoare și lipsite de sens din Europa de Est". Cum se vede proiectul metroului Clujului din Ungaria]

Blogul maghiar ,,Közlekedési Klub" (Transport Club) a analizat recent proiectul de metrou din Cluj-Napoca, trăgând concluzii critice la adresa acestuia. Articolul pune accentul pe ineficiența și costurile uriașe ale proiectului, considerându-l ,,unul dintre cele mai risipitoare și lipsite de sens din Europa de Est."

Printre principalele critici aduse se numără:

1. Statu-quoul urban: Proiectul pare să fie mai mult un simbol de statut pentru elitele politice locale, mai degrabă decât o soluție reală la problemele de transport. Cluj-Napoca pare să urmeze modelul orașelor mai mari precum București și Budapesta, dorind să aibă propriul metrou, chiar dacă nevoile de transport ar putea fi abordate prin alte metode mai eficiente.

2. Conexiuni deficitare: Linia de metrou propusă nu reușește să conecteze punctele de transport esențiale, precum gările sau aeroportul, și nu oferă soluții adecvate pentru conectarea zonelor periurbane. Cu alte cuvinte, proiectul pare lipsit de o gândire strategică care să includă nevoile reale ale locuitorilor și utilizatorilor potențiali.

3. Estimări nerealiste de trafic: Autorii articolului subliniază că se așteaptă ca metroul să transporte 164.000 de pasageri zilnic, cifră considerată irealizabilă în contextul populației și nevoilor de transport ale orașului. De exemplu, linia M2 din Budapesta, care deservește zone mult mai populate și bine conectate, transportă doar 210.000 de pasageri zilnic.

4. Costuri uriașe și impact pe termen lung: Proiectul are un buget estimat de peste 2 miliarde de euro, sumă care, în opinia criticilor, ar putea sufoca alte proiecte de infrastructură importante pentru oraș în următoarele decenii.

De asemenea, analiza blogului aduce în discuție și alte probleme cronice de transport din Cluj-Napoca, inclusiv traficul supraîncărcat pe principalele artere și conectivitatea deficitară cu ,,suburbii" precum Florești sau Apahida. Soluțiile propuse, cum ar fi introducerea unui sistem tram-train (o combinație între tramvai și tren) sau reconfigurarea infrastructurii existente, ar putea reprezenta alternative mai eficiente decât construcția unui metrou, cred maghiarii.


Criticile sunt cele spuse si in Romania mai de mult

2 chestii nu inteleg:

1. Lipsa conexiunilor cu suburbiile, Florestiul cea mai mare dintre suburbii este conectat bine prin metrou, Apahida este mult mai rasfirata si nu prea este o solutie de transport public pentru Dezmir

2. Train-Tram, nu este elaborat mai mult, dar presupun ca vorbesc despre extinderea linii in Floresti, tramvaiul in Cluj merge impreuna cu traficul, si sunt zone (Horea, Baritiu) unde nu este posibila largirea strazii, mai ales ca ar trebui schimbat ecartamentul tramvaiului la ecartament standard pentru a intra pe calea ferata. Train-Tram intradevar ar deservi gara si aeroportul dar ar ocoli aproape complet centrul
 

resad23

OK, teoretic ai putea sapa Baritiu si Horea, si pune tramvaiul in tunel acolo, dar deja cresc costurile ...

asd_91

Nu are niciun sens sa mai reluam pentru a mia oara discutia legata de extinderea tramvaiului in detrimentul constructiei metroului. Au existat 2 studii, unul de prefezabilitate si unul de fezabilitate si s-au concentrat exact pe tema asta.

Il mai atasez o data.



Solutia tramvaiului in cale proprie a fost doar pe pozitia 5.

Acum, e posibil sa ziceti, ca, clasamentul a fost facut in asa fel incat sa iasa metroul castigator si ca studiile celor de pe Facebook sau de la publicatia asta sunt mai bine facute. Dar chiar si asa, discutia nu mai are sens, avem constructor, contractul este in derulare...





mihai1

articolul ala mi se pare o tampenie. conexiunile cu suburbiile sunt extrem de usor de facut ai nevoie de o statie de autobuz langa statia de metrou si ai rezolvat. asta e decizie care poate fi executata in maxim cateva saptamani. oricum pe proiect la unele statii scrie inclusiv ce conexiuni multimodale ar avea asa ca argumentul asta e zero. de restul sa nu mai zic, cresterea economica a orasului si a zonei va merita pretul metroului

StefanCelMare

Referitor la metrou, nu neagă nimeni că soluțiile pe linie dedicată la suprafață ar fi fost mai cost-effective.
Pe de altă parte, din nefericire, modul în care s-a construit în ultimii 20 de ani in comunele periferice Clujului, face asta imposibil.
Combinat cu lipsa de soluții pe zona centrală, e dificil în prezent să găsim soluții doar la suprafață.

Referitor la lipsa de conexiuni a metroului cu gara și aeroportul, există conexiune la IRA.
E drept, nu ai o linie directă de metrou cu cele două obiective, dar în teorie, împreună cu implementarea proiectului de tren metropolitan, ar trebui să fie OKish.
Ambele mijloace de transport sunt pe șină dedicată, deci ar trebui să aibă program predictibil.
Altfel spus, ar trebui să poți calcula destul de precis când pleci cu metroul din stația x ca să iei trenul spre aeroport fără să stai jumătate de oră, ci doar 5 minute.

dragos76

Legătura (sau lipsa ei) cu aeroportul nu mi se pare așa problematică. Cam ce flux de pasageri pentru aeroport credem că or fi zilnic, veniți din aria de captură a metroului, ca să fie chiar așa o necesitate?
Cu gara teoretic da, era bine să fie legată gara centrală. Dar dată fiind poziția ei excentrică, era destul de greu de integrat în traseu. Așa că stația de la IRA mi se pare un compromis foarte bun, unde se poate lega de traficul de navetă care ar veni pe calea ferată.

nicolaem

orasul fiind totusi mic niciodata gara si aeroportul nu va atrage atatea persoane cat sa necesite conexiune la metrou. asa e cand comentam ce zic unii care nu stiu proiectul (sau orasul) dar scriu chestii teoretic universal valabile in orase mari gen Budapesta sau Bucuresti.

luxxxoor

Quote#metrou, o nouă auto-faultare majoră

Nici nu s-a terminat bine auto-faultarea cu banii din PNRR, și apare altă auto-faultare majoră. De proiectare. Linia metroului în zona din spatele Vivo e trasată să intre frontal în coloana de piloții forați sub dealul Răzoarelor - ceea ce face imposibile trecerea cârtițelor și construirea stației Sănătății conform planurilor aprobate. Pe rol avem: certuri masive pe tema reproiectării, acuzații de țeapă, modificare traseu, mutarea sau anularea stației, nerespectarea indicatorilor, extra-întârzieri și costuri, și controale asezonate pe fir. DETALII.

\*

Acum câteva zile, în cadrul unei sesiuni de aprovizionare, mi-am satisfăcut curiozitatea de a vedea cum va face constructorul Gülermak organizarea de șantier în spatele Vivo. Cu GPS-ul în mână, am vizitat locația - o dungă îngustă de pâmânt între zidul de sud al mall-ului și dealul Răzoarelor, și... surpriză.  În mărăciniș am găsit o colonadă de nu mai puțin de 45 de piloți forați de 1m diametru fiecare (https://ibb.co/SnSxbyG, https://ibb.co/3zVZW42). Așezând coordonatele pe planșa stației din Studiul de Fezabilitate, am rămas siderat: colonada se află exact în mijlocul stației Sănătății (https://ibb.co/Fwb2hbk), iar metroul nost' ar trebui să treacă taman printre aceasta. Cum Dumnezeu?

\*

A trebuit să dau câteva google-uri până să înțeleg că piloții ar fi fost forați la o adâncime de 25m în cadrul lucrărilor la Centura de Sud a Floreștiului - un proiect de 28.400.447,67 RON câștigat de SC Diferit, propus spre realizare între 2014-2017, apoi abandonat cu brio.  Bine că măcar atâta s-a putut. Dar acum suntem în situația ingrată în care nici nu s-ar porni bine TBM-urile, și ar da cu botul, în subteran, direct de acești  piloți meniți să oprească dealul Răzoarelor din a se prăvăli peste mall.

\*

Extraordinar, dar ce ghinion domne, să pună specialiștii de la SWS / Systra / Metrans stația exact între piloți! Cum a fost așa ceva posibil? Să nu fi aflat ei de existența acestora și să fi desenat ei traseul metroului plus stația Sănătății, în necunoștință de cauză? Nu nu, cu siguranță ei au primit de la Primărie situația actualizată a terenului, și cu siguranță au vizitat locația! În caz contrar, acum ar trebui să vorbim de neglijență în serviciu din partea autorităților, de neprofesionalism din partea specialiștilor, sau de amândouă. Iar costurile neprevăzute generate de această surpriză-care-de-fapt-nu-ar-trebui-să-fie-o-surpriză, ar atrage automat atenția celor de la Curtea de Conturi, DNA, Corpul de Control al Ministrului Transporturilor sau chiar cel al Prim-Ministrului - pentru că bani. Pentru că publici. Pentru că mulți.

\*

Dar, bineînțeles, acestea sunt niște imposibilități - și deci specialiștii noștri au desenat traiectoria metroului perfect asumat și în cunoștință de cauză. Ei cu siguranță au avut în vedere și priceperea viitorului constructor de a scoate din pământ zeci de morcovi de 40 de tone, băgați la o adâncime de 7 etaje în glia strămoșească - cu toate că  bugetul de 16,368,163.28 euro prevăzut  în Studiul de Fezabilitate pentru construcții și instalații la stația Sănătății, este unul dintre cele mai mici.

\*

Dar de ce, în primul rând, au fost puși acolo acei piloți? Pentru că dealul Răzoarelor alunecă - iar acest lucru este consemnat chiar și în Studiul de Fezabilitate al metroului. Conform documentului, în zonă situația este "complexă și chiar dificilă", tronsonul din spatele Vivo fiind "caracterizat prin alunecări de teren cu linii de desprindere la cote de ordinul 392-394m". În rest, Studiul de Fezabilitate nu suflă nicio vorbă despre existența piloților.

\*

Nu putem decât să presupunem că beneficiarul lucrării, Primăria Cluj-Napoca s-a asigurat ca acest detaliu să fie inclus în documentația licitației. Doar că gurile rele spun că proiectanții de la Yüksel / Gülermak ar fi aflat și ei de existența acestora, post hoc. Și că ar fi ieșit țirc. Dar chiar dacă nu, dacă stația ar fi să rămână acolo unde a fost prevăzută, iar metroul ar fi să chiar treacă pe traiectoria trasată în SF, acei piloți chiar trebuie scoși. Dar această operațiune e chiar mai grea decât pare.

\*

Cum scoți din pământ 45 de piloți de 40 tone și de 7 etaje lungime fiecare? Cu macaraua? Deși aparent la îndemână, soluția nu prea funcționează. Apud inginerii consultați, piloții forați sunt cilindrici doar în teorie. În practică, în procesul turnării, betonul inundă toate golurile de aer din sol, creând protuberanțe de forme și dimensiuni total neintuibile - pe metri sau chiar zeci de metri în lateral. Iar dacă îți dă norocul să dai de câțiva asemenea piloții, i-ai scos pe toți ceilalți degeaba. Nu, piloții ăia nu se mai lasă trași în sus vreodată.

\*

Atunci poate-i dinamităm! Spectaculos, dar exploziile îți pot slobozi în cap tot dealul oricum șubred al Răzoarelor. În plus, exploziile crapă numai betonul, iar armătura doar o îndoaie. Deci după fiecare pușcătură ar trebui să dai la greu, în condiții de mină, cu picamărul și flexul, și trebuie să mai tot dai și cu măsurătorile geo - ca să vezi dacă la următoarea bubuitură nu cumva ți se prăvale-n cap întreg dealul, cu blocuri cu tot. Și tot așa de 45 de ori. Iar dacă ai greșit o singură dată, ăla ești. Nu, nu se bagă nimeni la așa ceva.

\*

În concluzie, piloții ăia forați rămân mărturii de nestrămutat ale dibăciei înaintașilor noștri, iar linia de metrou și stația Sănătății trebuie strămutate. Dar unde? Parcă aud, "Apăi să vireze  turcu' volanu' la ditai TIR-u' ăla subteran și să mai ocolească piloții ăia, ce mare lucru! De-aia primesc de la noi 2.7 miliarde de euro, banii noștri!". Doar că nu e chiar așa. Că tunelul ca tunelul, dar ce faci cu stația? Pe aia în ce direcție o muți?

\*

Spre nord, sub Vivo? Le spargi mall-ul oamenilor ălora când sapi stația cut / cover? Iar dacă cumva totuși te lasă, apăi acolo ți-ai și lăsat banii. Te duci spre sud, sub dealul și așa șubred al Răzoarelor? Alte riscuri, alte soluții costisitoare, și încă o dată alți bani. Te duci spre est sau vest? Trebuie să faci noi exproprieri, deci din nou alți bani.

\*

În fiecare din cazuri, același deznodământ: alți bani. Publici. Mulți. Și deci în fiecare din cazuri, apare, ad nauseam, aceeași întrebare delicată: cum acoperi cu hârtii modificarea? Zici că-s obstacole "naturale", bașca "neprevăzute"? Serios? Când ele nu sunt chiar așa de "naturale", iar tu trebuia să le găsești atât în acte, cât și pe teren?  Cum faci să nu vină Curtea de Conturi, DNA, Corpul de Control al MT sau cel al Prim-Ministrului peste tine, ca să dai cu subsemnatul pe "cine-o pus stația sub drum, ăla n-o fost om nebun"? Of of.

Pentru Primăria Cluj-Napoca + SWS / Systra / Metrans acestea sunt și vor cam rămâne întrebări deosebit de stânjenitoare. Mulți ani de acum încolo.


https://www.reddit.com/r/cluj/s/9iHd7xYKJG

klax187

NU inteleg unde e problema cu strapungerea acelor piloti de catre TBM.

sebip

#1409
Postarea asta ii chiar cel mai mare bullshit gandit de respectivul activist. Se vede clar si pe poza facuta de el ca ecranul de piloti ii in incinta statiei. I-am si scris ca tehnologic in etapa 1 se executa peretii mulati aferenti statiei pe conturul ei. Cand am executata incinta statiei cu pereti mulati ii clar ca stabilitatea versantului ii asigurata. In etapa 2 pot sa fac sapatura in incinta si printre altele sa evacuzez si pilotii.