[CJ] Infrastructura feroviara urbana Cluj-Napoca

Started by vasile.baciu, August 18, 2015, 11:42:44 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

StefanCelMare

Nu prea pare fezabil totuși.
Metroul nu se încadrează la niciunul dintre programele cheie de aici:
https://energie.gov.ro/category/fondul-pentru-modernizare/

Program cheie 1: Surse regenerabile de energie și stocarea energiei
Program cheie 2: investiții în construirea de capacități electrice de tip turbină cu gaz cu ciclu combinat (CCGT) ce pot fi adaptate pentru funcţionarea pe hidrogen, necesare pentru realizarea tranziţiei de la cărbune şi pentru echilibrarea reţelei
Program cheie 3: Investiții în construcția și modernizarea de capacități de înmagazinare a gazelor naturale
Program cheie 4: sprijinirea investiţiilor în construirea de capacităţi pentru producția de hidrogen verde în instalații de electroliză și instalații de stocare pentru consumatorii industriali
Program cheie 5: producerea de energie electrică și termică în cogenerare de înaltă eficiență (CHP) în sectorul încălzirii centralizate
Program cheie 7: Sprijin pentru modernizarea la nivel BAT, cu scopul creșterii eficienței energetice, a instalațiilor incluse în EU-ETS din industriile oțelului, cimentului, petrolului și gazelor naturale, producției de energie și din alte industrii intens poluatoare
Program cheie 8: Combustibili alternativi – Sprijin pentru producția de biocombustibili/biocarburanți

Doar program cheie 6 lipsește pe acel site, dar la cum arată restul, mă îndoiesc că are ceva de-a face cu vreo formă de transport public.

szaka_tutu

Nici programul cheie 6 nu se califică: Sprijin pentru construirea unităților U3 și U4 ale Centralei Nuclearelectrice de la Cernavodă, pentru realizarea de reactoare modulare mici - SMR și pentru Institutul de Cercetări Nucleare Pitești".

https://energie.gov.ro/wp-content/uploads/2023/08/Fondul-pentru-Modernizare-01.08.2023_rev.pptx

doodoo

Deci, din nou...gargara si atat ? :p

Pe bune, mai bine ar inchide de tot subiectul ''metrou'' si ar recunoaste ca au fost papagali...platim pentru tampeniile lor si gata...ca tot noi i-am pus acolo, la urma urmei... :(

klax187

Ii atasam un vagon care are capacitatea sa produca biodiesel intre statii. Astfel si il incadram la programul 8.
Sau mai ambitios, amenajam o statie in care avem cercetatori din primarie care studiaza fuziunea nucleara si asa l-am putea incadra la programul 6.  :lol:

Nici una din aceste doua propuneri nu este mai SF decat declaratiile primarului cum ca am avea cartitele la finalul anului.

doodoo

Perspectiva sumbra ca ne vom alege doar cu niste gropane imense in Floresti si Cluj, e tot mai aproape, din pacate :(

Si asta e doar din ambitia primarului si a yes-men-ilor din jurul lui, care nu mai vor sa dea inapoi si sa recunoasca eroarea facuta in acest proiect-gogoasa...

 

shift2rail

^^ e mai complicat de atat, chiar s-a reusit introducerea pe Fondul de Modernizare a electrificarii cailor ferate Videle (Radulesti)-Giurgiu, respectiv Cta-Mangalia.

la acel moment am laudat versatilitatea functionarilor romani din MT, dau dovada de o creativitate iesita din comun cand se gasesc in preajma borcanului cu miere fonduri europene.

de acord, introducerea  constructiei unei linii noi de metrou in FM forteaza dincolo de limita conceptul de modernizare a sistemelor energetice, dar pana nu incerci nu stii daca esti refuzat 8) 

StefanCelMare

#1341
Interesant.
Pe de altă parte, mie mi se pare că acele programe cheie chiar ar trebui finanțate, par să fie majoritatea programe de viitor, destul de importante.
Dar la cum se mișcă lucrurile la noi de greu, posibil să se piardă din acea sumă de 4.5 miliarde de euro de pe fondul de modernizare.
Deci ar putea fi o oarecare logică să bagi un proiect mare acolo, care sigur va trage bani. Chiar și dacă ar fi doar o parte din faza 1 de la metrou, care e pe la 1 miliard de euro doar.
Oricum mie nu mi-e clar ce sunt acei bani. Sunt încasări din certificatele verzi doar? Pare o sumă destul de mare.

shift2rail

#1342
Sunt fonduri obtinute din tranzactionarea centralizata la nivel UE (bursa de la Leipzig) a certificatelor de emisii CO2.

O parte din bani merge direct in bugetul Comisiei (ptr a finanta, de ex, dobanzile aferente granturilor PNRR, nu exista bani gratis) iar o parte se intoarce direct statelor membre.

Suma estimata ptr Ro pana in 2030-sigur in functie de evolutia cotatiei CO2 la bursa, in jur de 80 eur per certificat( tona de CO2) in prezent- nu e deloc mica, aprox 15 mld Eur. Destinatia principala a fondurilor: reducerea emisiilor, aka "inverzirea", sistemelor energetice nationale.

Metroul, ca si trenul electric, reduce emisiile CO2 din sectorul...de transport, dar la sf zilei conteaza sa-ti reduci emisiile totale  de carbon. O posibila explicatie ptr a aplica cu aceste proiecte la FM, dar decizia finala va apartine BEI.


szaka_tutu

Mă neliniștește propoziția "metroul are finanțarea asigurată". Proiectul nu are finanțarea asigurată. Are un contract semnat - ceea ce e altceva, pentru că în contractul ăla există niște termeni și condiții. Or, precum s-a dovedit, Clujul nu e în stare să respecte acei termeni/ acele condiții.
Din ce bani - concret - plătește Primăria, când Gülermak îi trage factura pentru proiectare, organizare de șantier și aducerea cârtițelor?
* Din vreo alocare bugetară în 2024? Nu există, pentru asta era PNRR-ul.
* Din banii PNRR? Nu există.
* Din vreo alocare bugetară în 2025 și din certificatele verzi? Nu există, mai e mult până ceva de acolo. Alegeri, alte alegeri, parlament nou, guvern nou... și numai apoi Buget nou.
* Din bugetul local?

qionescu1

Pai pana acum erau probleme ba la autorizatia de mediu, ba la SF, ba bloca Clujul, ba trebuia sa punem accent pe centura, ba nu avea pe unde sa iasa cartita in Manastur, ba nu are PUZ, ba nu are autorizatie de constructie motiv pentru care facem si sesizare in speranta blocarii proiectului. Dintr-o data te nelinisteste lipsa finantarii. Serios? 

szaka_tutu

Quote from: qionescu1 on September 04, 2024, 01:17:53 PMSerios?
Da.
Și mai adaug și imposibilitatea respectării jaloanelor PNRR. Dar să nu ne mai împotmolim de asemenea mizilicuri trecute.

StefanCelMare

#1346
Din ce spune @shift2rail nu pare imposibil totuși.
Este cert că efectul de reducere emisii ar fi semnificativ in zona Cluj.
15 miliarde până în 2030 pe certificatele verzi sună decent pentru măcar faza 1 de metrou, care repet, este 1 miliard euro.
Și time-line-ul s-ar potrivi, adică mai repede de 5-6 ani nu cred că se pot termina lucrările la faza 1, integral.
Rămân două probleme:
1. Să se accepte proiectul spre finanțare pe aceste fonduri.
2. Să putem implementa un asemenea proiect mare aici (istoria nu este de partea noastră).

alexV

Metroul Cluj e 'in curu' gol", financiar.
Un semn indirect e atunci cand politicienii transmit prea multe mesaje de dezmintire. De exemplu Boc "metroul are finanțarea asigurată"... trust me bro. Pe modelul Ciolacu "nu marim nicio taxa" cu cateva satamani inainte sa mareasca taxe.

StefanCelMare

Oricum era in curul gol financiar metroul.
300 de milioane de euro era ceva, dar nu suficient, și venea la pachet cu niște termene foarte strânse.
Nu cred că s-a schimbat mare lucru, e cam tot acolo.

Dacă este să fim sinceri, niciodată nu a fost un proiect ca și făcut.
Asta ține mai mult de (in)capacitatea primăriei și administrației locale să implementeze orice proiect mai mare de o reabilitare de străzi.

tom_sawyer

#1349
Guvernul a aprobat miercuri un proiect de act legislativ privind finanțarea unor proiecte de transport verde din emisiunile naționale de euroobligațiuni. Cu alte cuvinte, orice proiect verde de infrastructură poate fi finanțat din datoria publică, inclusiv metroul din Cluj-Napoca despre care politicieni clujeni spun că ar fi pierdut finanțarea europeană gratuită. Finanțarea metroului Cluj-Napoca, asigurată?

Proiectul de OUG
privește reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare în domeniul gestionării creanțelor bugetare și a deficitului bugetar pentru bugetul general consolidat al României în anul 2024, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative.

Prin Hotărârea Guvernului nr. 83/2024 din 08.02.2024 a fost aprobat Cadrul referitor la finanţarea unor proiecte care sunt destinate protejării mediului înconjurător şi combaterii schimbărilor climatice. În data de 15 februarie 2024, România a realizat emisiunea inaugurală de obligațiuni verzi pe piețele internaționale de capital, respectiv o tranșă nouă în valoare totală de două miliarde EUR cu o maturitate de 12 ani. În prezent, Guvernul este implicat în procesul de alocare al fondurilor atrase din emisiunea de euroobligațiuni verzi, fiind deja alocate fondurile pentru cheltuielile aferente proiectelor verzi eligibile din perioada 2021-2023 și cheltuielile parțial realizate în cursul anului 2024.

Proiectul devenit miercuri OUG arată că:

,,ART. XLV – (1) Autoritățile de management ale programelor operaționale pentru perioada de programare 2021-2027 sau după caz coordonatorii de reformă/investiții ai Planului Național de Redresare și Reziliență stabiliți potrivit legii pot încheia acte adiționale la contractele de finanțare încheiate cu beneficiarii pentru infrastructura de transport feroviar și/sau pentru infrastructura de transport cu metroul, cu avizul Ministerului Finanțelor, în limita sumelor disponibil a fi alocate provenind din împrumuturi contractate de România din emisiunile de obligațiuni verzi pentru a asigura finanțarea categoriilor de cheltuieli neeligibile, a cofinanțărilor sau după caz a finanțării publice naționale sau oricăror alte categorii de cheltuieli stabilite potrivit legii cu respectarea legislației privind datoria publica si a Hotărârii Guvernului nr. 83/2024 privind aprobarea Cadrului referitor la finanțarea unor proiecte care sunt destinate protejării mediului înconjurător și combaterii schimbărilor climatice și doar în limita creditelor de angajament și a creditelor bugetare alocate cu această destinație prin legea bugetului de stat".

Într-o declarație dată după ședința de Guvern, premierul Ciolacu a spus că ,,la proiectele de transport feroviar și metrou, le permitem să încheie contracte adiționale ce includ finanțare prin euroobligațiuni verzi".

Oficialii guvernamentali au afirmat că se asigură o sursă de finanțare concretă unor proiecte de infrastructură verde, în condițiile în care se asigură și posibilitatea utilizării în continuare a emisiunilor de euroobligațiuni verzi care beneficiază de o cerere foarte mare din partea mediilor investiționale cu beneficii din perspectiva diversificării bazei investiționale și asupra costurilor de finanțare (prima emisiune de euroobligațiuni verzi în suma de două miliarde EUR si maturitate de 12 ani, din acest an, a beneficiat de o primă negativă de emisiune, respectiv o reducere a marjei de 10bps – 0,1%).

https://clubferoviar.ro/guvernul-a-aprobat-instrumentul-prin-care-statul-poate-asigura-finantarea-metroului-cluj-napoca/


https://gov.ro/ro/guvernul/sedinte-guvern/informatie-de-presa-privind-actele-normative-adoptate-in-edinta-guvernului-romaniei-din-4-septembrie-2024