[CJ] Infrastructura feroviara urbana Cluj-Napoca

Started by vasile.baciu, August 18, 2015, 11:42:44 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Ionut

Deviați foarte mult. O să împart cu dărnicie ban-uri în curând.

Light

A venit și a treia amânare a termenului pentru depunerea ofertelor la a patra licitație de supervizare a construcției metroului...

Primăria Cluj-Napoca a prelungit termenul-limită de depunere a ofertelor la contractul pentru supervizarea lucrărilor la Magistrala de Metrou M1, cel mai mare contract de consultanță din transporturi. Noul termen extins pentru contractul de supervizare a lucrărilor la metrou este 16 ianuarie 2024, potrivit platformei de licitație publică SEAP.
Firmele interesate au înregistrat 45 de solicitări pentru clarificări către Primăria Cluj-Napoca, precum și acordarea unui avans de 10% din valoarea contractului de 215 milioane lei sau prelungirea termenului pentru depunerea ofertelor cu încă o lună, până la 12 februarie 2024 ca urmare a modificării condițiilor din licitație, potrivit economedia.ro În consecință, Primăria Cluj-Napoca a acceptat acordarea unui avans, însă doar în baza unei scrisori de garanție bancară.

Sursă: monitorulcj.ro

dargauda

Metrou la Cluj Napoca : Primăria a primit șase oferte la contractul de 211 milioane lei pentru supervizarea lucrărilor

Șase oferte au fost depuse marți, 16 ianuarie 2024 la contractul pentru supervizarea lucrărilor la Magistrala de Metrou M 1 Cluj Napoca, un contract de peste 200 de milioane lei, cel mai mare contract de consultanță din transporturi, potrivit datelor Economedia.

Este a patra licitație pentru asigurarea serviciilor de consultanță la contractul de aproape 2 miliarde de euro, cel mai mare contract din Transporturi atribuit până acum. La licitația din octombrie 2023, Primăria a stabilit un termen inițial pentru 10 noiembrie, prelungit apoi pentru 5 decembrie, iar marți, 5 decembrie, Primăria a transmis în Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP) notificarea de prelungire pentru 12 ianuarie 2024 și ulterior 16 ianuarie 2024. Termenul din SEAP pentru evaluarea ofertelor și desemnarea câștigătorului este stabilit pentru 9 februarie 2024, dar evident nu poate fi respectat având în vedere volumul mare de documente și numărul ofertelor.

Ofertele depuse :

1. Asociere : VENTURO INVESTMENT (Leader),Liv Engineering & Consulting Ltd. Co.,Tecnosistem S.P.A.,

2. Asociere : HILL INTERNATIONAL (BUCHAREST) (Leader),Proiect Consulting,

3. Asociere : TPF INGINERIE SRL (Leader),TPF GETINSA EUROESTUDIOS SL.,

4. Asociere : TECNIC Consulting Engineering Romania (Leader),TUMAS Turk Muhendislik Musavirlik ve Muteahhitl

5. Asociere : SYSTRA (Leader),METRANS ENGINEERING,

6. Asociere : MODERN POWER SYSTEMS (Leader),Altinok Consulting Engineering Inc.,

Contractul pentru supervizare este finanțat prin PNRR, dar borna din PNRR stabilește semnarea tuturor contractelor cel mai târziu la 31 decembrie 2023, ceea ce nu mai poate fi cazul.

Etapa de proiectare a primei magistrale de metrou din afara Bucureștiului a început la 1 septembrie 2023, iar Guvernul a aprobat despăgubiri-record de 283 milioane lei pentru proprietarii care vor fi expropriați.

Magistrala de metrou M1, prima linie din afara Bucureștiului, are 21 de stații, costă 9 miliarde lei, din care 1,5 miliarde lei fonduri din PNRR, iar termenul de realizare este de 8 ani. Constructor este Asocierea Gulermak (Turcia) – Alstom – Arcada.

Contract la cheie. Gulermak a lucrat la Metroul din Istanbul, Dubai și Varșovia

Spre deosebire de contractele Metrorex de la București, Primăria Cluj-Napoca a ales varianta unui contract la cheie: structuri, tuneluri, finisaje, instalații și automatizare. Gulermak va aduce la Cluj echipa care a lucrat la metroul din Dubai, potrivit publicației ClubFeroviar.

,,Asocierea Gulermak Agir Sanayi Insaat Ve Taahhut A.S.- Gülermak Spólka Z Ograniczona Odpowiedzialnoscia-Alstom Transport S.A. – Arcada Company S.A a fost desemnată câștigătoarea licitației deschise având ca obiect ,,Proiectare și Execuție lucrări de Infrastructură (structură de rezistență, cale de rulare, finisaje, sisteme de instalații), Automatizare trafic, Racordare alimentare cu energie electrică aferente obiectivului de investiție Magistrala I de metrou Cluj. Valoarea estimată totală pentru realizarea acestui obiectiv este de 9.064.456.067,00 lei fără TVA, din care:

– valoarea estimată a lucrărilor de execuție: 8.666.341.418,31 lei fără TVA;

– valoarea estimată a serviciilor de proiectare (inclusiv alte servicii): Monitorizare, Studii de teren (inclusiv cercetare arheologică preventivă), Expertizare tehnică, Documentațiile tehnice necesare în vederea obținerii avizelor/acordurilor/autorizațiilor, Verificarea tehnică de calitate a proiectului tehnic și a detaliilor de execuție, Proiect tehnic și detalii de execuție, Asistență tehnică: 398.114.648,69 lei fără TVA; Durata totală a contractului este de 96 de luni", arată Primăria Cluj-Napoca.

,,Cel mai mare contract de finanțare din ultimii 30 de ani a fost semnat astăzi de Ministerul Transporturilor! Banii vor asigura construcția metroului din Cluj-Napoca! Prin acest contract de finanțare se asigură 13,69 miliarde de lei (din care 1,48 miliarde de lei din PNRR) pentru cele două etape necesare construcției Magistralei 1 a metroului clujean. Fondurile vor fi folosite pentru proiectarea, construcția, echiparea și punerea în funcțiune a liniei de metrou ușor în zona metropolitană Cluj-Napoca (21,03 km), a celor 19 stații și a depoului. În prima etapă vor fi finalizate lucrările pe 9,16 km care includ secțiunea Sfânta Maria – Europa Unită (9 stații) și depoul. Lucrările din această etapă, finanțată prin PNRR, trebuie finalizate până la sfârșitul lunii august 2026. În cea de a doua etapă, finanțarea va asigura construcția secțiunilor Țara Moților – Sfânta Maria (7 stații) și Piața Mărăști – Muncii (3 stații) care totalizează 11,87 km", afirma pe 29 decembrie 2022, Sorin Grindeanu la semnarea contractului de finanțare.

Magistrala de Metrou M1 din Cluj-Napoca și Magistrala M4 Gara de Nord – Filaret sunt cele două proiecte de metrou cu finanțare din PNRR (câte 300 de milioane de euro), dar ambele întârziate, ba chiar pentru M4 Comisia Europeană va aproba transferul banilor pe M6 Gara de Nord-Băneasa (contractul Alsim Alarko).

Trenurile metroului din Cluj-Napoca vor circula la un interval de 90 de secunde, iar capacitatea va fi cuprinsă între 15.000 şi 20.000 pasageri, mai puţin de jumătate din capacitatea proiectată pentru Magistralele M5 şi M6 din Bucureşti. ,,Construcția unei linii de metrou ușor, cu 19 stații subterane în tehnologie ,,rail" șină de cale ferată, cu o capacitate transport nominală/maximă la interval de 90 sec: 15.200/21.600 pasageri / oră și sens (40 trenuri / oră și sens) și un depou suprateran. Cluj Napoca este al doilea oraş din România după numărul de locuitori, iar valorile de circulaţie pe DN 1 Floreşti – Cluj Napoca sunt comparabile cu cele de pe DN 1 Otopeni – Bucureşti (şosea cu 6 benzi)", se arată în Nota de Fundamentare a proiectului de Hotărâre a Guvernului pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici.

https://economedia.ro/metrou-la-cluj-napoca-primaria-a-primit-sase-oferte-la-contractul-de-211-milioane-lei-pentru-supervizarea-lucrarilor.html

ijwtsh

S-au apucat de foraje in Piata Unirii, unde se pare ca au dat de un gol in pamant (tunel?). Link

De altfel, poate cineva sa ne spuna ce e realitate si ce sunt doar vorbe din urmatoarea postare? Nu de alta, dar ma simt descumpanit (da, postarea e veche de o luna).

Link

QuoteDistinși clujeni, vă scriu acum de sfârșit de an, de rușine și de speranță, văzând cum ne lăsăm luați de proști de două decenii – cu literalmente orice între un copac netăiat-apoi-tăiat în centru până la Clujul de-un milion.

Între prosteli, pe loc de seamă se află acum așa-zisul ,,metrou" – o anomalie retorică a autoumflatului în pene ficționale. Vă invit să ne uităm împreună încotro se mai metastazează proiectul, pentru a trage niște concluzii mai generale cu acest prilej solemn. Rezumând,

-voi expune problemele tehnice, politice, și disperarea după bani din cea mai recentă declarație a primarului despre ,,metrou"

-voi argumenta că fail-ul proiectului produce o rană pe decenii atât pe corpul fizic cât și pe cel simbolic al orașului: un monument al manipulabilității, imfatuării și prostiei noastre colective.

-voi pleda pentru nevoia / speranța autoexorcizării.

Să începem.

1. În 22 decembrie 2023 primarul Boc a anunțat că ,,metroul se va săpa în 2024" dar nu din Sopor cum era prevăzut, ci din Florești, pentru că viitorul Spital Regional de Urgență din Florești are nevoie din 2027 de o conexiune mai bună la oraș. Dar aserțiunea conține atât o manipulare cât și o disperare crasă după bani. Manipularea este că metroul oricum nu ar putea funcționa decât atunci când TOT metroul e gata (deci poate prin 2040), șii asta din următoarele motive:

1.1. Nu poți săpa doar o jumate de tunel și să-i dai drumul la metrou, pentru că nu ai unde să întorci trenurile în subteran într-un triaj construit sub centrul orașului, gen. Nu e prevăzut în proiect.

1.2. Cu toată săpătura începută din Florești, depoul a rămas tot în Sopor. Or, cu doar jumătate de tunel săpat, cum vor ajunge trenurile metroului seară pe seară la depou?

1.3. Datul-drumul-la-metrou-când-toată-linia-e-gata e scris chiar în proiectul aprobat de Guvern și UE. Și nu s-a schimbat.

Din păcate, nu va fi nimic funcțional la ,,metrou" în 2027. Nici în 2032. Aia cu Spitalul Regional de Urgență era doar o cacealma pentru proști. Atunci de ce vor să sape totuși din Florești? Poi,

-din motivele electorale (să prăjească altul în iadul organizării de șantier, al camioanelor, al zgomotului, al noxelor, al caselor crepate, al traficului), dar pe surse inginerești,

-și dintr-un potențail motiv tehnic: curba metroului de la Piața Mărăști.

Ajuns acolo dinspre Sopor după aproximativ 2 luni de săpat, cârtița ar trebui să vireze acolo abrupt la stânga. Prea abrupt. Cârtița are o lungime de peste 100m, și nu poate lua viraje foarte strâmte – așa că în curbă trebuie repoziționată. Dar pentru asta cârtiței îi trebuie loc. Care loc trebuie săpat de sus, stil cut / cover. Deci stația de la Piața Mărăști ar trebui musai săpată – că dacă nu, cârtița TBM s-ar împotmoli după 2 luni de săpat dinspre Sopor.

Dar stația de la Piața Mărăști nu poate fi degrabă săpată. Nici legal  – pentru că decărcarea arheologică nu va fi gata în 2024, nici tehnic – pentru că cârtița ajunge prea repede din Sopor, și nici politic –  pentru că stația aia e cât două terenuri de fotbal și adânc ca iadul, ceea ce aduce exact acea apocalipsă (zgomot, noxe, case crepate, trafic) de care Boc vrea să se scape, și cu care l-a și binecuvântat pe linie ieratică pe mucenicul Pivariu.

Să trecem acum la partea cu disperarea după bani. E bai. Fug banii PNRR de noi.

1.4. Jalonul PNRR prevede până la Q4 2024 așa: ,,Finalizarea a cel puțin 50% din lucrări (certificate prin raportul de supraveghere) pentru noile linii de metrou din București și Cluj-Napoca, inclusiv lucrări de rezistență structurală, stații, interstații, tuneluri, galerii și alte construcții: M1 Cluj-Napoca: SF. Maria – Europa Unită.".

1.5. Dar noi deja știm că în 2024 nu se va săpa nicio stație / interstație – pentru că Muzeul de Istorie nu va termina descărcarea arheologică decât prin decembrie 2024, poate. Asta înseamnă că pe partea de stații, jalonul PNRR pentru Q4 2024 e deja mort. Ce se mai poate ,,salva" atunci din PNRR Q4 2024, ca să nu plătim mai departe toată cacealmaua asta jenantă din propriul jeb? Tunelul. Că dacă nu facem nimic nici din ăla, apăi chiar nu mai are Cluj-Napoca nimic a deconta.

Așa își capătă adevăratul înțeles propoziția aruncată de Boc acum două săptămâni în CL unei consiliere USR: ,,bani sunt, noi să putem lucra de ele". Știa el de problemă deja atunci. Cât să decontăm, când nu lucrăm mai nimic? Mai nimic.

2. Cât s-ar putea deconta totuși din PNRR în 2024? Să vedem.

2.1. Conform comisarului pe transporturi Adina Vălean (declarație din 17 decembrie 2023), ,,decontarea se face în funcție de procentul realizare lucrări conform jaloanelor." Dar la ,,metroul" clujean, care e cu

2.2. DTAC-ul în plop, cu

2.3. AC pe nicăieri, cu

2.4. organizarea de șantier pe nicăieri-nicăieri (drumuri, platforme, bază de mecanizare, punere în funcțiune TBM – unde numai asamblarea cârtiței la fața locului durează două luni), e previzibil că cârtița nici nu va putea intra în pământ înainte de toamna 2024. Deci trei luni mai târziu, la finele anului 2024 în loc de 4 stații jumătate plus jumătate de tunel săpat – conform promis și semnat în PNRR, Cluj-Napoca va avea astfel: zero stații făcute, și cârtița abia pornită. Vă invit să estimați câți bani o să vină pe jalon Q4 2024 din PNRR la așa o performanță. Mai nimic.

3. Bun, și cât vom deconta din PNRR din lucrările făcute măcar până în 31 iulie (Q2) 2026? Un alt mizilic.

Conform acelui jalon, e prevăzută ,,finalizarea lucrărilor la structura principală (lucrări de rezistență structurală, stații, interstații, tuneluri, galerii, alte construcții) M1: Cluj-Napoca – Secțiunea 1: SF. Maria – Europa Unită (9 stații), lungime 7,5 km. Ce este bine e că

3.1. la o viteză de înaintare modestă de 30m/zi, TBM are nevoie de 250 zile lucrătoare ca să iasă pe partea cealaltă, și deci tunelul chiar poate fi făcut.

3.2. Dar pentru a ne încadra în promisiunile semnate în PNRR, Clujul ar trebui să sape 9 stații de metrou într-un an jumate începând din 2025, ceea ce nu se va întâmpla niciodată. Poate vreo două stații. Ei bine, aferentă va fi și decontarea din PNRR.

De restul lucrării ne putem bate joc pe banii noștri, când i-om avea.

În concluzie,

-în deceniile de după 2027 ne vom putea uita cu ochii sticloși la un tunel gol-golaș de 21.3 km sub Cluj-Napoca, un fel de Bulevardul Șobolanilor, în timp ce sus ne vom rupe și ne vom ruga moartea (unul celuilalt) în ambuteiaje.

-Acest tunel gol, cu toată frustrarea pe care o să genereze, cu toată bătaia de joc pe care o vom mânca pentru übermensch-itatea noastră stupidă gonflată pe steroizii autominciunii, va avea toate șansele să devină acel monument al Clujului care să ne pună proverbialii campioni pe podiul european al penibilului.

******

Dar distinși clujeni... Clujul e deja plin de asemenea tuneluri goale.

Acum 3 zile primarul ne transmitea mulțumirile sale pentru formidabilul an 2023. Dar dumnealui de fapt ne mai mulțumea la fel de mult pentru încă ceva: că suntem atât de docili /  creduli / imfatuați / complacenți / prostibili. Dumnealui de fapt

ne-a mulțumit că l-am lăsat să ne prostească cu ,,orașul pentru oameni, nu pentru profit".

Ne-a mulțumit că l-am lăsat să ne prostească cu ,,calitatea aerului".

Ne-a mulțumit că l-am lăsat să ne prostească cu  ,,Clujul de-un milion".

Ne-a mulțumit că l-am lăsat să ne prostească cu ,,suprafața de verde pe cap de locuitor".

Ne-a mulțumit că l-am lăsat să ne prostească cu ,,Bugetarea Participativă".

Ne-a mulțumit că l-am lăsat să ne prostească cu ,,Colectarea Selectivă".

Ne-a mulțumit că l-am lăsat să ne prostească cu ,,Centura".

Ne-a mulțumit că l-am lăsat să ne prostească cu ,,Metroul".

Și mai urmează. Acest cinism, în escaladare de decenii, subordonând pe termen lung soarta unei întregi comunități propriei supraviețuiri, mi se pare siderant.

Dar oare despre cine vorbesc? Despre primarul Boc? Neh.

Și despre tine vorbesc, clujene. Vorbesc despre mii de clujeni de bine, între ei cercetători și ingineri, care știau, știu, și ar fi putut să scrie la fel de bine despre oricare dintre temele de mai sus. Și care au tăcut. Și tac.

Rosa Luxemburg spunea: ,,Cel mai revoluționar lucru pe care îl poți face este să spui mereu ce se întâmplă." Well, ia zi, clujene titrat: ți-ai deschide tu gura și să riști să-ți diminuezi șansele la o nouă cercetare, la un nou contract, la un loc de muncă salar stabil pentru cineva drag?

Mai bine taci și o să fie bine? Ia, exact cinismul acestui ,,pragmatism" te instituie și pe tine, într-un #microboc. Prin tine devine Clujul orașul microbocilor, care îl regenerează zi de zi și pe ăla mare.

Ne convine acest Cluj?

Dacă nu, pentru a avea un altul, în primul rând noi trebuie să ne autoexorcizăm.

Așa să ne fie viitorul.

La mulți ani!

alexV

E opinia autorului. E contra proiectului, si-i canta prohodul.

Sunt de acord ca complexitatea metroului e cu doua ordine de magnitudine peste orice a vazut Clujul, ca are multiple riscuri de esec. Riscuri ce trebuie manageriate de o echipa de la primarie care nu a dovedit mare lucru pana acum: proiectele implementate sunt relativ mici, bugetul general e nerealizat an de an - adica primaria are surplus la final si proiectele sunt amanante.

Ramanand la fapte: avem contract design and build semnat, cu ordin de incepere emis. Finantare asigurata doar 15%. Suntem in perioada de proiectare. Asteptam comunicate oficiale, de orice natura, pentru a ne forma opiniile.

Acum vreun an dep. Baltaretu a organizat o conferinta unde a fost si un proiectant Clujean ce are legatura cu metroul. Am cam mutit cu totii in sala cand respectivul a dat niste detalii marunte, de exemplu legat de managementul de trafic. Citez din memorie: culoar pentru camioane pe Eroilor, cu desfiintarea trecerilor de pietonni, si suspendarea traficului auto in centru.

nicolaem

#1100
autor foarte vocal in public, la un mesaj amplu privat nu a tinut sa raspunda... poate va dori... @szaka_tutu
subiectivismul lui e exagerat intentionat

szaka_tutu

#1101
că n-am văzut, scuze, dar acum caut :)

LE
zice
An error has occurred
You are not allowed to send personal messages.

qionescu1

#1102
Cu Boc il inteleg, il inteleg toti clujenii, dar trebuie sa recunoastem ca nu are numai parti rele. Si nici numai esecuri. Apoi nu e numai Boc, trebuie sa evitam sa personalizam excesiv, iar centura si metroul, chiar si pana in punctul asta, datoreaza foarte mult acestei administratii. Nu in ultimul rand metroul l-au cerut clujenii.

In rest lucrurile sunt asa cum le arata Alex, avem contract si OIL. Plus finantare asigurata in prima etapa, ceea ce era absolut de neimaginat in ultimi ani. Procentul de 15% finantare e pt tot proiectul, pt prima etapa procentul este mult mai mare. Riscuri? Da, fiecare proiect are riscuri si cu cat sunt mai complexe cu atat sunt mai mari riscurile dar nu are rost sa ne lamentam in enumerarea lor. Pana la urma avem si un constructor cu experienta.

Oricum riscurile s-au redus semnificativ fata de varianta inceperii in oras a primei etape. Incepand din Floresti nu mai avem 8 statii in oras, toate pe cea mai aglomerata axa, nici filonul de sare din Marasti sau curba de aici, ci avem numai 3 statii in oras (Manastur) si restul in Floresti care sunt mult mai accesibile si cu deranj mult mai mic.   

sebip

Nici măcar pe clujul civic postările și acțiunile lui szaka_tutu nu mai au tracțiune. Nu poți fi veșnic gigi-contra.
Pana una alta astăzi se fora pe Calea Motilor în zona stației CTP!

cristi5

#1104
Cateva comentarii la textul anti-metrou citat mai sus de @ijwtsh

Despre mutarea primului tronson spre Floresti (sau inversarea fazei 1 cu faza 2). Este o schimbare oficiala, facuta in PNRR. Nu e doar o declaratie politica (cum au fost multe de la primar, neindoielnic), sau un shmen al beneficiarului cu antreprenorul. Si legarea Florestiului chiar mi se pare mai logica decat Sopor (din cate stiu eu despre Cluj cel putin, ca vizitator anual).

Informatie neconfirmata ulterior:
Inteleg ca si depoul Sopor e mutat in Floresti, deci tronsonul care se executa va avea sens tehnic (era culmea sa nu aiba). Trenul poate rebrusa la capatul estic etc.

In rest despre cosmarul din trafic etc. Orasele care-si fac metrou o fac pt ca-s inghesuite.  In timp ce-si construiesc metroul sunt *si mai* inghesuite. Clujul nu va fi nici primul nici ultimul.

RobertH

Quote from: cristi5 on February 12, 2024, 01:45:10 PMInteleg ca si depoul Sopor e mutat in Floresti, deci tronsonul care se executa va avea sens tehnic (era culmea sa nu aiba). Trenul poate rebrusa la capatul estic etc.

Citation nedeed.

A fost in SPF in Floresti dar a fost mutat in Sopor. Eu nu am vazut nicaieri informatii ca s-a revenit la forma originala.
 

nicolaem

^^ vei pute trimite PM din cate stiu dupa ce ai minim 50 postari pe forum. mai astepam :). :)

qionescu1

Quote from: RobertH on February 12, 2024, 02:24:19 PMA fost in SPF in Floresti dar a fost mutat in Sopor. Eu nu am vazut nicaieri informatii ca s-a revenit la forma originala.

Da si in memoriul de prezentare pt mediu depoul era in Floresti. Suspectez ca mutarea lui in Sopor a fost o interventie politica locala (probabil constransa de finantare) pt ca intai metroul sa fie construit in oras apoi la urma la periferie. Bine ca s-a revenit, blocarea axei est-vest (unica si singura de capacitate) impreuna cu lucrarile la centura riscau un blocaj total al orasului.

horatiu.cosma

Un depou nu se mută așa, ca o bomboană dintr-un buzunar în altul, azi e în Florești, mâine e în Sopor, poimâine e iar în Florești. Soluția tehnică din proiect (pe baza căreia s-a obținut certificat de urbanism, avize, studii de teren, acord de mediu, s-a făcut licitația etc) prevede depoul la Sopor. Acolo va rămâne. Faptul că se începe săpătura cu TBM-urile de la Florești nu are vreo treabă cu locația depoului, fiindcă faza 1 din PNRR nu presupune și darea în circulație a vreunei secțiuni, ci doar lucrări de infrastructură la stații și tunel.

qionescu1

#1109
Nu am documente doar ce a aparut in presa locala, aici vorbindu-se de modificarea traseului (ceea ce pare o greseala de exprimare/intelegere) dar si de conectarea viitorului spital regional la metrou cu prioritate si la solicitarea lor. In logica solicitarii primul tronson ar trebui sa fie functional mai devreme ori nu stiu cum se va realiza asta daca depoul va fi in Sopor construit in ultima etapa. Poate are cineva alte info legate de modificari sau s-a inteles totul gresit.

,,Lucrările pentru Metrou vor începe din Florești! În ultima perioadă am avut mai multe întâlniri cu specialiștii executantului lucrărilor la Metrou. După analize detaliate s-a luat decizia ca lucrările la Metrou să înceapă în Florești, conectându-ne la primele cinci stații din acest sistem modern de trasnport în comun.

Vestea a fost confirmată în ședința Consiliului European al PNRR, unde s-a aprobat modificarea traseului, plecând de la solicitarea celor implicați în construirea Spitalului Regional de Urgență din Florești."


https://zcj.ro/administratie/primarul-pivariu-dupa-anuntul-ca-lucrarile-la-metrou-vor-incepe-din-floresti-este-o-veste-extraordinara-pentru-comunitatea-noastra--257571.html