News:

.

Main Menu

Noduri rutiere

Started by cristi5, December 07, 2018, 01:39:26 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

cristi5

Va invit sa discutam aici tipurile de nod pe drumuri rapide si de mare siguranta.

De la cele luxoase gen spaghetti, la cele "normale" gen trompete, dumbbell, pana la cele low-cost, gen curba spaniola (cu drumuri secundare), sau nod banal cu sens giratoriu.

Aspecte cum ar fi
- traficul la care se preteaza
- proiectarea nodului in faze (faza 1 nedenivelat etc, faza 2 denivelat dar fara bretele dar cu giratii, faza 3 denivelat full profile cu bretele)
- fazarea nodului in conextul half-profile
- noduri temporare (gen Iernut)

https://en.wikipedia.org/wiki/Interchange_(road)



cristi5

#1
Nod HP denivelat cu 3 giratii, construit in 2008.  Cred ca am priceput de ce e facut asa. Drumul 265  e half-profile si cand se va extinde la full profile, se vor construi bretele spre cele doua giratii laterale (ca la Cunta, nod "dumbbell"). Giratia centrala dispare, fiind "acoperita" de full profile. 

https://www.google.com/maps/@59.4885504,18.1090985,16.32z


Traficul este mare (intre 13k si 20k), dar cu variatii mari (mai mic in est, mare in vest)



Alte observatii, nu neaparat privitoare la nod
- la giratia centrala s-a trecut half-profile 265 de pe calea nordica (vest) pe calea sudica (est)...
- drumul nord-sud (264) e 1+1 pe 13m (ca DN2) si duce trafic de 15k-17k MZA, fara vreo intentie de upgrade. Dar e de scurt parcurs.

Powered by API/PUM imgur uploader

cristi5

#2
Quote from: dr4qul4 on December 07, 2018, 11:42:44 AM
Eu va garantez ca langa orice intersectie la nivel, a unui drum nou, vor aparea fabrici, case sau restaurante.

Nu, giratia de mai sus e la fel de izolata ca orice bretea de autostrada. Garduri, parapete, tot tacamul. Si fireste ca interzici constructiile cu acces direct in drum prin PUZ etc.

Quote from: dr4qul4 on December 07, 2018, 11:42:44 AM
Si sa-i vad eu cum pun garduri la intersectiile astea. Pun si pe DJ macar vreo 100 de m? Dar stai, ca oamenii mai au si animale. Vor traversa sensul giratoriu cu vaca de lant sau cu calul si caruta?

Da, se izoleaza si drumul celalalt in zona nodului.

Despre cai si carute: suntem mult in afara zonelor locuite. In zona localitatilor nu poti sa faci asa ceva. Sau, cum am vorbit, la trafic mare iar nu poti sa faci asa ceva.

Dar sunt locuri in care cu asemenea solutii simple se pot economisi (sau amana) milioane de euro. Cu care mai faci 1-2 km mai incolo.

Culmea, un drum agricol fara acces poti sa-l denivelezi, il bagi pe sub un podet cat sa incapa tractorul. Dar la un DN faci un acces nedenivelat super ieftin in prima faza.

cristi5

Curba spaniola, solutie pt intersectie a unui drum rapid cu drum cu trafic mult mai mic. Elimina curba la stanga in intersectiile T, elimina nevoia de a aloca spatiu de asteptare pt curba la stanga. Cine vrea sa faca la stanga, iese in dreapta, si asteapta perpendicular pe axul drumului, ceea ce e mult mai sigur.



Pentru intersectiile cruce, se pot construi doua curbe spaniole. O sa pun un exemplu cand gasesc.

dr4qul4

este cea mai proasta solutie. Trebuie sa traversezi 2 benzi cu circualtie din ambele sensuri. la noi, pe drumul principal se merge si cu 150kmh, astfel incat este foarte greu sa-i vezi din timp. Trebuie sa te uiti si in stanga si in dreapta si pana intorci capul, esti in pericol.
Eu sper sa nu vad asa ceva la noi.
Mult mai ok este solutia cu banda pentru virajul la stanga, dar protejata ca sa nu poti fi lovit  din spate.
Pariu cu Radu_A. 200 lei  (la API). El zice ca UMB pana la sfarsit de 2025 termina: A7 pana la Bacau, Dx6, A0 si DX12 T4. Eu sunt mai pesimist

cristi5

#5
Este o solutie excelenta pe masurate si pe statistica.

Se traverseaza chiar si 3 benzi (pe 2+1) fara probleme. Dar da, trebuie sa fie vizibilitate, trafic nu f mare pe drumul principal, foarte mic pe drumul secundar, etc. Viteza maxima cred ca e 90, nu stiu daca am vazut asa ceva pe drum de 100.

La 2+1 e uneori preferabil sa nu intrerupi banda 2 ca sa o tranformi in refugiu pt viraj stanga. Cand stii ca acel refugiu va fi folosit foarte rar.

thinker

#6
in conditiile descrise de cristi 5 e o solutie buna dar unde gasim asemenea drumuri..

pe cate drumuri principale avem trafic scazut? poate la anumite intervale orare...dar asta trebuie sa fie functional 24/24
drumuri secundare cu trafic foarte mic .. din astea mai gasim
intersectia dintre cele doua sa fie pe aliniamen drept , nu langa niste curbe care ar impiedica asigurarea corespunzatoare,

si locuri care sa satisfaca toate criteriile....cam greu

Nu mai bine facem ceva temeinic - intersectii denivelate - gen pasaje, poduri, etc?


cam cati metri sunt necesari de aliniament liber stanga -dreapta pentru o asigurare corespunzatoare  - sa spunem ca pe drumul principal se circula cu 70km/h
Infrastructura de transport e sistemul prin care circula sangele unei tari. Romania are prea multe cangrene, prea multe artere lipsa.

frunzaverde

Quote from: thinker on December 07, 2018, 02:39:11 PM
pe cate drumuri principale avem trafic scazut? poate la anumite intervale orare...dar asta trebuie sa fie functional 24/24

Exista foarte multe drumuri nationale importante dar cu trafic modest sau mediu, de exemplu DN66, DN76, DN18, DN22, DN56, DN12 DN56A... care ar beneficia de solutii de genul asta, pentru ca sansele sa beneficieze de investitii mai costisitoare in viitorul chiar si foarte indepartat sunt minore.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

Io

#8
Ma iertati daca nu pricep de ce e mai buna curba spaniola decit o insula?
- daca traficul e mic (DN75 sa zicem) atunci nu va opri mai nimeni in spatele celor care vor sa faca stinga;
- daca traficul e mare atunci am de traversat nu o banda ci doua; mai periculos.

Apoi, e de presupus ca va dori cineva sa iasa din drumul secundar/cel din stinga, perpendicular, in drumul principal virind stinga, nu? La fel, are de traversat doua benzi nu una. Deci pericol mai mare. Si mai trebuie sa acorde  prioritate celor care vin din dreapta indiferent ca aceia ramin pe drumul principal sau vireaza stinga.
Daca traficul e atit de mic incit permite astfel de lucruri atunci ce rost are curba spaniola? Daca traficul e mare atunci respectiva curba e foarte periculoasa.
Intreb doar, nu e mai sigur cu insula?
- cel care are a vira la stinga din drumul principal nu risca sa fie lovit din spate si n-are decit sa astepte;
- cel care vrea sa intre in drumul principal virind la stinga n-are decit sa astepte pina se elibereaza intersectia (asta presupunind ca exista 2 benzi + insula pentru cei care ies de pe drumul principal, nu cazul in care exista banda pe intrare si pentru cel care face stinga).

Sigur, probabil ca ar fi mai ieftin sa faci o bretea in plus (cazul curbei spaniole) decit sa latesti tot drumul principal la 3 benzi (ca ai de facut insula) pe 200 de metri sau mai mult. E-adevarat, trebuie sa ai si unde, pentru ca inteleg ca respectiva curba spaniola e sigura daca ai vizibilitate buna stinga dreapta. In regula, dar daca tot ai atita spatiu nu e preferabil sa faci insula?

Intreb doar. Cu ce e mai buna curba spaniola decit intersectia asta (fara banda de intrare din imagine, recte latimea drumului principal e de 3 benzi nu de patru = 2 benzi + insula)? https://www.google.ro/maps/@45.8012273,24.7506404,3a,75y,70.04h,86.61t/data=!3m6!1e1!3m4!1sUKlD_KS4aivudeEobJ38ww!2e0!7i13312!8i6656

Sau decit asta: https://www.google.ro/maps/@46.3731931,23.0191846,3a,75y,292.36h,76.06t/data=!3m6!1e1!3m4!1s1lM7NS7LMU_kl6sgwMzp9Q!2e0!7i13312!8i6656
In theory there is no difference between theory and practice. In practice there is.

cristi5

#9
Curba spaniola deranjeaza mai putin fluxul principal si elimina oprirea in mijlocul unor fluxuri de viteza care statistic este foarte periculoasa.

Gandeste-te ca mergi pe drumul principal cu 100. Daca e insula, pe langa ca probabil ocolesti un pic prin dreapta (drumul nu e "drept"), trebuie sa fii atent la elementele insulei, care in cazuri mai sigure e protejata cu parapete etc. Daca ai 2 benzi pe sens (in scenariu 2+1) trebuie sa parasesti banda 2 care de obicei lasa loc insulei.

La curba spaniola (sau "autostrada sovietica" cica-i mai zice) treci cu 100 "ca prin branza". Eventual vezi in dreapta un vehicul care asteapta perpendicular pe drum.

"Deranjeaza mai putin" inseamna si ca riscul e mai mic, siguranta mai buna decat la insula unde masina care asteapta sa faca stanga din insula e in mijlocul drumului, adica e "tinta" posibila pt cei care vin cu 100 din ambele sensuri (risc dublu).

Putem intreba la autoritatea suedeza de transport de ce construiesc in sec 21 drumuri 2+1 noi cu curbe spaniole duble in loc de insule sau giratii. Este pe forum o randare a unui astfel de drum (pe topicul 2+1 cred).

dr4qul4

In Italia nu am observat asa ceva. In schimb am vazut banda speciala pt stanga. In ce tari se foloseste curba spaniola?
Banuiesc ca prin Spania?
Pariu cu Radu_A. 200 lei  (la API). El zice ca UMB pana la sfarsit de 2025 termina: A7 pana la Bacau, Dx6, A0 si DX12 T4. Eu sunt mai pesimist

Io

E-adevarat ca (la noi cel putin) insula vine cu o limitare de viteza, cred ca e normal asa.
Cristi, te rog sa indici daca in Suedia intersectia asta cu curba spaniola are sau nu limitare de viteza pentru traficul principal pe un drum 1+1. Cred ca e important.
In theory there is no difference between theory and practice. In practice there is.

dr4qul4

cred ca mai  degraba vine cu un radar. ca la 150kmh, il iei in plin pe "spaniol" pana isi face curba
Pariu cu Radu_A. 200 lei  (la API). El zice ca UMB pana la sfarsit de 2025 termina: A7 pana la Bacau, Dx6, A0 si DX12 T4. Eu sunt mai pesimist

SkedFinger

Salutare! Se discuta strict despre intersectii existente sau/si despre intersectii ajustate local / idei proprii?

thinker

#14
@frunzaverde

DN 66  -e drumul de pe Valea Jiului - ala inghesuit intre stanca si Jiu,  unde mai faci acolo si bucla pentru intersectia asta?  vreau sa spun ca obiectiv sunt multe locuri chiar si pe astfel de drumuri cu trafic nu asa de ridicat unde nu se poate face asa...

cu siguranta sunt si locuri unde se poate face asa, dar raportat la numarul de intersectii din tara procentul e foarte mic. Cel putin partea de tara pe care o vad eu zilnic, saptamanal.... dar poate mai sunt si alte idei bune...


@cristi 5
Bucla aia e destul de mare sa poata face asa virajul si un autotren nu?

Pentru un turism la 70km/h pe drumul principal ar safe poate sa fie vizibilitate 250-300m in fiecare parte, dar un camion ar trebui sa aiba vizibilitate mult mai mare, si acea suplimentare sa fie destul de generoasa in lateral
Infrastructura de transport e sistemul prin care circula sangele unei tari. Romania are prea multe cangrene, prea multe artere lipsa.