Drumul Expres DEx12 Craiova-Pitești

Started by Ionut, February 12, 2013, 07:35:36 AM

Previous topic - Next topic

3 Members and 20 Guests are viewing this topic.

Ionut

Va rog nu puneți declarații politice în loc de știri. Nu au nicio valoare.

perfidus

Fie iertat Ionut, chiar m-am cam enervat.
Autostrada Pitesti - Craiova (A12) e ingropata. Se prefigureaza Drumul Expres CrPit (DEx12).; Contract semnat Tr.1 12.2018 - Tirrena Scavi ; Tr.2/L1&L2 finalizat - Spedition UMB ; Semnare contract Tr.3 si Tr.4 16.09.2020  - Spedition UMB ; Licitația pentru ,,Centura de ocolire Craiova Varianta Sud DN 56- DN 55- DN 6" - contract semnat 14.01.2022 - Rizzani de Eccher; "Constructia Variantei de Ocolire Targu Jiu – Finalizare Lucrari" - contract semnat 22.09.2020 - S.E.C.O.L. - stadiu lucrari 60%; "Reabilitare DN 6, Alexandria – Craiova, Lot 2: km 132+435 – km 185+230 – Relicitare" - contract semnat in 08.03.2022 - Ozaltin Inșaat

ion59

Zău dacă înțeleg ce vor să facă!

abcxyz

Ca răspuns la postarea precedentă, sunt alegeri pentru Primăria Craiova, de unde a plecat cine a plecat unde a plecat, pe 11 iunie a.c. Bănuiesc că strict despre asta este vorba. Scuze de off-topic.

Ionut

Am și zis mai devreme  (și cu multe alte ocazii) sa nu luați în seama inepțiile din declarațiile politice.

alexV

Deci ramane autostrada?

Am auzit si la radiouri ca vor sa faca DX, d-aia intreb. Si o schimbare in DX aici inseamna un semn si pentru autostrada Moldova...

Neufunk

Eu inca cred ca un DX decent, cu intersectii denivelate, cu spatii de oprire tehnice din cand in cand (la fiecare kilometru, de exemplu), semnalizat adecvat este bun pentru Pitesti - Craiova.

In viitorul indepartat, cand se va face A6 si eventual Craiova - Alexandria - Bucuresti, A12 isi va pierde importanta. Nu va mai avea trafic de autostrada, si DX-ul se va mai elibera si nu va fi overkill. Dar fireste, daca DX-ul vine la 90% din pretul unei autostrazi adevarate, no thx.

dumbravaandrei

Cu A6 terminat, A12 va exploda ca trafic!!!!
Clar cel mai bine e sa se inceapa si sa se construiasca direct Autostrada.
Dar si un DX cu raze de curbura, noduri la profil de A si culoar de expropriere la fel ca la A, pentru diferenta corecta de pret, zic ca s-ar preta la nevoile curente. Dar daca diferenta asta e sub 30% nici nu are rost sa ne complicam cu DX ca sa il upgradam in 20-30 de ani la A...

dr4qul4

Cum naiba sa fie bun un DX de 125 de km? Si de unde trafic lejer, cand avem 2 fabrici de autoturisme si 1 imensa de aluminiu intre el ?
Iar ne zgarcim la tarate?
Pariu cu Radu_A. 200 lei  (la API). El zice ca UMB pana la sfarsit de 2025 termina: A7 pana la Bacau, Dx6, A0 si DX12 T4. Eu sunt mai pesimist

carutasul

Presupun că singura variantă în care DE ar fi  avantajos, financiar vorbind, ar fi cea a lărgirii şi adaptării drumului existent ( scoatere din localităţi , îndreptat unele curbe etc). Dar nu prea îmi surâde deloc ideea, chiar dacă eu nu prea ajung să circul pe drumul ăsta din cauză că stau "pe DN6", pare un fel de scumpit la tărâţe,,, :) 

dr4qul4

Singura varianta in car DX-ul ar fi avantajos ar fi daca drumul ar avea sub 100km, sau mai degraba  in jur de 60 km (30 min de mers).
DX-urile sunt bune pentru variantele secundare de trafic si pentru cioturi de legatura.
Nu stiu de ce trebuie sa consideram directia principala Bucuresti-Alexandria-Craiova. De ce nu ar putea sa fie Pitesti-Craiova ? Daca ar fi existat deja A6, atunci da, as fi fost de acord cu DX12. Dar asa hai sa facem A12 si peste 10 ani cand o terminam vedem daca va fi nevoie de A6 sau DX6.

Nu va mai ganditi la DX-uri asa cum sunt in standardele CNADNR. Nu are rost sa faci asa ceva. Economia de bani este infima. Daca CNAIR-ul va face un DX pe fidic galben, sa vedeti optimizari. Sa nu va mirati ca vor tranti giratorii, sau ca vor disparea de tot benzile de incadrare la unele noduri, pentru ca nu stiu ce instructiune nu e clara. Chiar vreti sa vedeti un tir care intra prin viraj la 90 de grade pe un drum pe care tu mergi cu 120 km/h ?
Pariu cu Radu_A. 200 lei  (la API). El zice ca UMB pana la sfarsit de 2025 termina: A7 pana la Bacau, Dx6, A0 si DX12 T4. Eu sunt mai pesimist

Neufunk

De ce va exploda A12 cand se va face A6?

Ce treaba are Dacia cu Ford? Sunt 2 lucruri diferite. Dacia tot pe PiSi isi va duce marfa, si traficul dinspre Bucuresti / Constanta tot pe acolo va merge.

Drumul actual duce si el, mai ales daca se fac centuri la Bals si Slatina, nu este la limita capacitatii. Un DX ar fi o imbunatatire majora si bine venita (mai ales ca te scapa de localitati), dar o autostrada ar fi overkill.

Eu inteleg ca ne plac autostrazile si ca am vrea peste tot, dar trebuie sa ne gandim si la partea economica. Nu are rost. Un DX adevarat, cu toate interesctiile denivelate, curbe cu raza decenta (>135*), spatii tehnice dese, etc. ar fi suficient pentru traficul din zona. Plus ca daca chiar se vrea, poate fi construit astfel incat in viitor sa mai bagi o banda de asfalt si ai autostrada adevarata.

carutasul

Eu am zis "avantajos financiar", in sensul că nu ar mai vrea să facă investitia pentru un drum nou. Dacă e drum nou, singura variantă rezonabilă e autostrada, hai să zicem că ar face-o ca la Bacău, întâi un sens, deşi nu stiu dacă e mare avantaj. In varianta in care nu s-ar apuca de un drum nou, ar putea incerca ceva gen Bucureşti-GIurgiu, doar că  densitatea satelor e prea mare deci nu cred că ar fi nici asta mare brânză....

Ionut

#478
Catalin face o analiza rapida foarte buna. Treceti peste aspectele politice (pe care nu le discutam aici).




Istoria autostrăzilor românești este o istorie a "ideilor crețe" ale politicenilor sau decidenților temporari. Una dintre aceste idei a fost cea a "drumurilor exprese" prin anii 2006. De ce e o idee proastă pentru Craiova-Pitești? Pentru că un drum expres este mai ieftin doar cu 10-15% decât o autostradă și mult mai prost ca siguranță, confort și capacitate.

Dar să luăm câteva aspecte tehnice. Drumul expres nu are bandă de urgență, astfel, dacă se defectează un camion, una din cele două benzi rămâne blocată (cu toate problemele de siguranță aferente). Benzile de circulație sunt mai înguste, de 3,5m în loc de 3,75m, ceea ce împreună cu absența benzii de urgență dă un disconfort la condus și senzație de claustrofobie (cine a mers pe drumul expres construit în anii '50-'60 între Bologna și Florența știe sentimentul). Pantele acestui drum așa cum a fost proiectat în 2007 sunt foarte mari (aproape 20km din cei 120km ai drumului au pante mari de până la 5%). Bandă de urcare pentru vehicule grele nu există. Curbele sunt mai strânse ca la o autostradă, viteza de proiectare a drumului fiind 120 km/h în loc de 140 km/h. Lipsesc (sau sunt foarte scurte) benzile de accelerare la noduri, pentru încadrare în trafic. Nodul cu autostrada A1 este mult subdimensionat pentru o intersecție de drumuri rapide.

Dincolo de caracteristicile drumului expres, SF-ul din 2007 are o problemă pe care o au toate cele anterioare anului 2014: nu are un studiu geotehnic conform normativelor românești și europene. Înainte se făcea un studiu sumar, indicativ, prezumția fiind ca la faza de proiectare de detaliu (ceea ce se numește Proiect Tehnic de Execuție) să se facă adevăratul studiu geotehnic. Mai precis, pe toți cei 120km ai autostrăzii au fost făcute doar 22 de foraje (cel mai adânc la 5 metri). Spre comparatie, doar pe capetele autostrăzii Sibiu-Pitești (loturile 1 și 5) adică pe o distanță 45km s-au făcut anul trecut 400 de foraje cu adâncimi și de peste 20 de metri. Fără un studiu geotehnic de detaliu nu se poate face proiectarea în mod serios așa că orice soluții sunt în SF-ul din 2007 sunt doar orientative. Aceeași situație s-a întâmplat și cu Orăștie-Sibiu în 2010-2011. Pe un studiu sumar s-a lansat licitația de tip design&build cu urmările cunoscute (și predictibile).

Anul trecut în noiembrie s-a lansat o licitație (care are depunere ofertelor acum în aprilie și care a fost semnată chiar de actualul director al CNAIR promovat de PSD) pentru proiectarea la nivel de autostradă (nu drum expres) cu tot ce înseamnă asta: avize și acorduri, documentație pentru finanțare europeană, exproprieri, studiu geotehnic conform normativului NP074 (și Eurocodurilor), topometrie și, cel mai important, realizarea proiectului tehnic de execuție. Asta înseamnă că CNAIR licitează ulterior doar execuția lucrărilor bazat pe proiectul propriu și nu mai stă la mâna constructorului să se certe pe proiect (vezi cazul Sebeș-Turda și altele). Dar cel mai important este că nu se ajunge la blocajele și creșterile de cost și rezilierile cu care ne-a obișnuit CNAIR (Suplacu-Borș, Centura Bacău, Lugoj-Deva secțiunea cu tunele, etc) pentru că nu lansezi o licitație pe o documentație extrem de vagă care stimulează "pocheriștii" dintre constructori să se arunce la prețuri mici pe principiul "vedem noi după".

Recapitulez: PSD blochează 3 ani (2012-2015) autostrada cu inepțiile lui Șova și Neaga cu PPP-urile, în sfârșit se deblochează în 2016 și se lansează licitația pentru proiectarea drumului ca autostradă. Asta asigură: finanțare europeană, un drum modern și confortabil, o desfășurare predictibilă și sigură a contractului de lucrări ulterior.

Dar se întâlnește PSD la Sinaia și hotărăște să dea totul peste cap prin directivă politică. Asta este fix rețeta dezastrului și povestea insuccesului din dezvoltarea noastră de autostrăzi. Dacă are cineva urechi de auzit, să audă.





Catalin pe Facebook

ion59

Parcă și Sebeș-Turda a plecat în aceleași condiții prin 2013. Un SF vechi, proiect de drum expres. Dacă repetă figura pe A12, pe mine nu mă deranjează. Mai ales că se câștigă timp. Actuala relicitare cu un nou SF este corectă din punct de vedere formal, dar ne scoate cu începutul lucrărilor după 2020.