[TM] Centura Timisoara

Started by radutm, January 21, 2013, 01:09:49 PM

Previous topic - Next topic

1 Member and 2 Guests are viewing this topic.

Bogdan_Cluj

Au aparut azi informatii in presa centrala, daca nu e ok postarea in acest thread se poate muta: "Centura de Sud a Timisoarei, scoasa la licitatie. Aproape 85 de milioane de euro pentru tronsonul de 25 de kilometri"

http://monitorizari.hotnews.ro/stiri-infrastructura_articole-21734813-centura-sud-timisoarei-scoasa-licitatie-aproape-85-milioane-euro-pentru-tronsonul-25-kilometri.htm

pasadia

Ce uratenie de plansa pune DRDP-ul Timisoara pe fb-ul lor.

Jenanta ideea cu o banda pe sens. Nu cred ca va ajuta nici daca partea de vest va fi facuta direct autostrada, ca A9. Dar mno, aveti prim-ministru, so go lobby. :)

NGC

Quote from: voicul on April 26, 2017, 03:00:25 PM
poate macar fac proiectul pentru upgrade la 2 benzi.

Nici vorba! Se face proiect conform cerintelor beneficiarului, beneficiar care cere 2x1.

Dominik

E bn ca se face, dar e pacat ca inca gandim ca in anii '50.....daca nici in zona aia nu e trafic ?...in fine sa se faca
You're in Steelers Country

elphax

#139
datorita autostrazii, micuta centura de nord nu e foarte aglomerata ( cea rosie)
probabil ca la sud/sud-est  (cea albastra) va fi altfel, dar e bine sa se faca cat mai repede. macar sa avem ce largi peste 10 ani

ar fi ideal ca partea de vest (verde) sa fie macar cu 2 benzi. in ultimele planuri, autostrada de Belgrad se opreste in centura acolo unde se intalnesc lotul vest cu lotul sud. si lotul vest nu are legatura directa cu autostrada A1. viitoarea cale de acces care se proiecteaza acum nu e legata nici de centura, doar de DN spre Arad
in concluzie e o varza, ar trebui centura vest sa fie legatura directa intre A1 si autostrada spre Belgrad


cutter

#140
Poziția/părerea mea despre Centura Timișoara Sud. Cu scuze anticipate, cer o derogare excepțională de la regula privind politica pe forum pentru că deciziile luate în acest caz au legătură din păcate, fix cu politica sau mai bine zis cu politicanismul.

---

PSD este specialist la făcut proiecte de infrastructură praf. Cea mai recentă victimă este Centura Timișoara Sud. Schimbarea de strategie recentă va însemna un proiect mai prost (centură cu o bandă pe sens la un oraș mare din Europa în 2017!) și cu mai multe probleme și blocaje în implementare.

Să rememorăm ce s-a întîmplat.

În ultima zi a Guvernului Cioloș, pe 4 ianuarie, s-a lansat licitația pentru actualizarea proiectului făcut pentru acest drum în 2011, inclusiv trecerea la 2 benzi pe sens în loc de una (în funcție de studiul de trafic). Tehnic vorbind licitația este pentru: studiu de fezabilitate + proiect tehnic + detalii de execuție + documentație tehnică pentru autorizatie de construire. Practic, tot ce-ți trebuie pentru a contracta ulterior un constructor care să-ți execute lucrările. Ofertele urmau să fie depuse pe 4 aprilie.

La sfârșitul lui martie se anulează licitația și se lansează zilele trecute una nouă pentru "proiectare și execuție" a drumului pe proiectul din 2011. Motivul: noua filozofie a PSD de abordat proiectele de infrastructură: design&build (proiectare + execuție) pe proiecte foarte vechi sau proaste (Craiova-Pitești este alt drum căruia i-au pus gând rău). De fapt nu e nicio noutate, este aceeași abordare care a dus la probleme enorme de implementare la proiecte precum autostrada Orăștie-Sibiu lot 3 (alunecările de teren de la Aciliu), Lugoj-Deva (autostrada va fi gata la 6-7 ani după termenul prevăzut), Sebeș-Turda (întârzierile vor fi de cel puțin 4 ani) și multe altele.

De fapt, prin această nouă licitație design&build se rămâne la proiectul din 2011 care avea o singură bandă pe sens. Încă din studiul de trafic din 2011, se prevedea că la sfârșitul construcției (în 2016 era prevăzută) noul drum ar fi avut nivelul de serviciu D (unde A este cel mai bun - drum liber și F este cel mai prost - ambuteiaj permanent). Cu creșterea de trafic din ultimii 5 ani care a depășit probabil prognozele, în 2021, când ar fi gata drumul, nivelul de serviciu ar fi E sau F.

Mai pe scurt și fără explicații tehnice, se construiește un drum care va fi direct sufocat. (Pentru cine face comparația cu sectorul actual al Centurii Timișoara din nord, acela este deja dublat de autostrada A1, paralelă, de aceea nu e așa de aglomerat).

Dar va fi măcar construit mai repede drumul cu noua licitație design&build? Răspunsul este nu, ba chiar ar putea fi mai întârziat.

Să vedem un calendar pe calea pe care se pornise (actualizare proiect + licitație lucrări):
aprilie 2017 - depunere oferte
* 4 luni - evaluare oferte
august 2017 - semnare contract
* 9 luni - actualizare studii, proiectare + documentatie completa
aprilie 2018 - lansare licitație lucrări
* 8 luni - perioada depunere oferte + evaluare oferte
dec 2018 - semnare contract lucrări
dec 2020 - finalizare

Și calendarul pe noua procedură:
sf. aprilie 2017 - lansare licitație design&build
* 8 luni depunere oferte + evaluare oferte
ian 2018 - semnare contract
* 6 luni proiectare cf contract
iul 2018 - începere execuție lucrări
* 24 luni execuție lucrări cf contract
iul 2020 - finalizare

Teoretic, o economie de 6 luni. Practic, din toate experiențele din ultimii 10 ani întârzierile la perioada de proiectare sunt de 6-12 luni pe un SF vechi cu avize expirate - deci va fi gata chiar mai târziu pe noua strategie. Și să nu uităm - totul pentru a construi în anul 2020 (cînd ar urma să fie gata) la un oraș mare european un inel cu o bandă pe sens. Un drum care știm din studiul de trafic că va fi saturat deja de la inaugurare.

Ce spune PSD că va obține? O economie de timp în derularea proiectului. De fapt, asta e povestea mincinoasă pe care le-o spune directorul CNADNR Ioniță și pe care, în lipsa de lor de competență și/sau disperarea după capital politic rapid, o înghit ministrul, premierul și șeful PSD.

Din păcate, tripleta Neaga-Șova-Ponta care a făcut praf infrastructura în anii 2012-2015 pare a avea un demn urmaș în cvartetul Ioniță-Cuc-Grindeanu-Dragnea care va fi la fel de trist amintit peste câțiva ani.

Dominik

Exact cutter, e aberant sa inaugurezi in anul 2020 o centura a unui oras de anvergura Timisoarei si tot traficului la care este supus la o banda pe sens, e elogic si nefezabil din start !!!
You're in Steelers Country

NGC

#142
Quote from: cutter on April 27, 2017, 11:50:55 PM
Să vedem un calendar pe calea pe care se pornise (actualizare proiect + licitație lucrări):
aprilie 2017 - depunere oferte
* 4 luni - evaluare oferte
august 2017 - semnare contract

Aici ar fi trebuit sa adaugi si vreo 3 luni pentru contestatii, plus vreo 3 luni pentru contestatii pentru licitatia pentru lucrari pentru ambele variante.

Daca le-ai considerat incluse in cele 4 respectiv 8 luni de evaluare oferte, atunci poate ai supraestimat CNAIR. :lol:

cutter

Corect. Nu am vrut să intru în toate detaliile. Ideea generală e că nici teoretic nu e mare diferență de timp - dar practic va fi mai rău pentru că mai degrabă o dai de gard cu un design&build pe un SF din 2011 care are toate avizele expirate, CU-ul, etc Deși aici e mai bine ca la Craiova-Pitești că măcar au PT.

Dar să faci o bandă pe sens?...  >:(

Apropo, în caietul de sarcini de la licitația cea nouă se cere și studiu de trafic. Doar pentru proiect tehnic, înțeleg. Adică pentru dimensionare structură rutieră la număr de osii. Dar dacă din studiu reiese că nivelul de serviciu va fi F cu o bandă pe sens? Ce facem... mai e valabilă analiza cost-beneficiu? indicatorii tehnico-economici? Mai are sens investiția în forma curentă? Și dacă nu? Drăgnim înainte tovarăși?

NGC

Stiti ce ar fi comic? Ar fi comic ca firmele care s-au zbatut sa pregateasca o oferta pentru licitatia pe care au anulat-o, sa conteste noua licitatie si sa o tina pe loc cateva luni.
Bine, multe n-ar putea singure, dar in asociere cu ceva firme de lucrari, ar putea sa se razbune.
Si bineinteles ca tot populatia ar avea de suferit.

cutter

Ce-ar fi putut să facă aceste firme ar fi fost să conteste anularea licitației pentru că e ilegală.

Iată ce-a invocat CNADNR:
Quote
Având în vedere Anuntul de tip erata nr. 102861/29.03.2017 la anuntul de participare nr.172427/04.01.2017, procedura de atribuire a fost anulata in conformitate cu art. 212 alin. (1) litera c) si art. 212 alin. (2) din Legea nr.98/2016, intrucât nu mai corespunde necesitatii autoritatii contractante si totodata, autoritatea contractanta se afla în imposibilitatea de a adopta masuri corective fara ca acestea sa conduca la încalcarea principiilor prevazute la art. 2 alin. (2) din Legea nr.98/2016.

Ce spune art. 212 alin. (1) litera c) invocat?


(1) Autoritatea contractantă are obligaţia de a anula procedura de atribuire a contractului de achiziţie publică/acordului-cadru în următoarele cazuri:
[...]
c) dacă încălcări ale prevederilor legale afectează procedura de atribuire sau dacă este imposibilă încheierea contractului;


Ce încălcări ale prevederilor legale afectează procedura de atribuire? Sau de ce e imposibilă încheierea contractului?

Iată și motivarea din anunțul de tip erată citat:

Quote
Procedura de achizitie publica a fost anulata, in baza Deciziei de anulare nr. 111/868/27.03.2017, tinand cont de urmatoarele:
-   Raportul de control al Curtii de Conturi a României nr. 92/77365/29.11.2016, intocmit cu ocazia actiunii "Controlul fondurilor publice alocate de la bugetul de stat pentru dezvoltarea si intretinerea infrastructurii rutiere" la Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din România S.A.
-   Adresa Ministerului Transporturilor nr. 92/8516/2017, înregistrata la C.N.A.I.R. S.A. cu nr. 92/11129/17.03.2017, prin care se confirma faptul ca documentatia aferenta obiectivului Varianta de Ocolire Timisoara, detinuta de catre C.N.A.I.R. S.A. se identifica cu proiectul propus în Master Planul General de Transport al României.
-   Faptul ca documentatia existenta la aceasta data pentru obiectivul Varianta de Ocolire Timisoara este conforma cu procedurile legale în vigoare pentru demararea unei achizitii publice pe FIDIC Galben – servicii de proiectare si executie lucrari. Prin adoptarea acestei proceduri (FIDIC Galben) se va scurta cu mult timpul necesar pentru demararea si executia acestei lucrari. Totodata, aceasta abordare ar conduce la cresterea gradului de absorb?ie a fondurilor europene din Programul P.O.I.M. 2014-2020, având în vedere faptul ca în cadrul Master Planului General de Transport al României, aprobat prin Hotarârea Guvernului nr. 666/2016, perioada de implementare a obiectivului în cauza este 2015-2018.

Să le luăm pe rând:
1) Un raport al Curții de Conturi care întreabă ce s-a întâmplat cu banii dați pe SF-uri în 2007-2010. Bună întrebare. Dar irelevantă pentru procedura de față.
2) O adresă prin care MT confirmă CNAIR că SF-ul din 2011 pentru Centura Timișoara Sud este pentru proiectul numit "VO Timisoara" in Master Plan. Excelent, dar ce legătură are?
3) "Faptul" că SF-ul din 2011 e bun pentru FIDIC galben conform procedurilor legale în vigoare (care?! nu există din ce știu eu vreun act normativ care să regleze ce poate fi folosit ca bază pentru FIDIC galben. Ar fi bine să existe, așa am scăpa de aberații precum Craiova-Pitești FIDIC galben pe SF cu studiu geo preliminar...)

Niciuna dintre 1), 2) și 3) nu constituie:
- nici încălcări ale prevederilor legale (de bună seama și CNAIR știe asta altfel ar fi citat articolul încălcat)
- nici o cauză obiectivă _care face imposibilă încheierea contractului_

Rezultă că anularea este cam ilegală. Aviz autorităților de control, poate se sesizează!

NGC

Propunem celor de la DNA sa isi faca cont pe forum?
Asa poate primim si like. :lol:

AFC

"Intr-o epoca de minciuna universala, sa spui adevarul este deja un act revolutionar" - George Orwell

ioio_viola

de s-ar face macar in orice fel sa se scoata traficul greu din oras.

Secretar de stat: Niciodata nu s-a vorbit de patru benzi la Centura de Sud a Timisoarei. Este o sosea larga, cu doua acostamente
De   Adrian Panduru   la   19. mai 2017 14:37   

Centura Timișoarei va fi realizată pe două benzi (câte una pe sens) plus benzile de acostament. Dragoș Titeu, secretar de stat la Ministerul Transporturilor, aflat la Timișoara, a declarat că nu s-a vorbit niciodată ca drumul de ocolire al Timișoarei să fie la patru benzi. Execuția centurii de ocolire a Timișoarei, varianta Sud, va lua startul după ce se va finaliza licitația, aflată în acest moment în derulare.

Centura Timișoara Sud este în lungime de 25 de kilometri, iar pe data de 8 iunie este termenul final pentru depunerea ofertelor, acum licitația fiind în derulare pentru studiul de fezabilitate și execuția propriu-zisă. Deși primarul Timișoarei, Nicolae Robu, a cerut ca șoseaua de ocolire a Timișoarei să aibă patru benzi, oficialul de la Ministerul Transporturilor spune că centura va fi realizată pe două benzi, iar ulterior se va putea extinde chiar și la patru benzi.

,,Eu nu am auzit niciodată ca vreodată să fi fost o discuție ca această centură să fie la patru benzi. Niciodată nu s-a vorbit de patru benzi la centură, cu atât mai mult cu cât nu necesită trecerea la drum expres, la autostradă. Sunt două benzi, una de-o parte și una de alta, și un acostament de aproape o bandă. Proiectul prevede lărgirea sau trecerea la drum expres, dacă este cazul. Terenul este cumpărat la regimul de drum expres (patru benzi), autostradă, investiția vrem să o realizăm cât mai repede și să o putem da în folosință cetățenilor din Timiș, Timișoara, cât și celor care tranzitează județul Timiș. Aș vrea să discutăm pe lucruri punctuale. Decât să facem în regim de autostradă să ne apucăm în doi-trei ani, avem posibilitatea să dăm drumul cât mai repede acestor proiecte. Este o șosea largă, cu două acostamente, stânga și dreapta", a spus Dragoș Titea.

Conform secretarului de stat, studiul de impact pentru centura de Sud a Timișoarei a fost făcut recent și s-a luat în calcul traficul actual. Conform directorului DRDP Timișoara, Horațiu Simion, niciodată centura de NE (cea existentă) nu a fost blocată, deși asigură traficul spre Moravița.

,,Nu se justifică centura la patru benzi. Centura de N-E, dacă o parcurgem cu toții, vedem că toate intersecțiile sunt făcute pentru patru benzi. Probabil că va veni un moment când pe anumite segmente să avem acest lucru. Să ne bucurăm că este obiectivul promovat și că avem sprijinul. Pe 8 iunie este termenul limită de depunere a ofertelor", a spus Horațiu Simion, director regional Direcția Regională de Drumuri și Poduri Timișoara.

Conform președintelui Consiliului Județean Timiș, Călin Dobra, un studiu arată că sunt 3.700 de autovehicule pe zi pe drumul Moravita – Timișoara, iar pentru proiectarea la patru benzi a unui drum de acest fel ar trebui să treacă 8.000 de autovehicule pe zi.

,,Acum, când se rezolvă acest proiect, criticăm? Centura de Nord Est este același model. Ați observat vreun blocaj de trafic pe acea centură? Are cineva tehnic exemplificat că viitoarea centură de Sud va bloca traficul? Nu s-a pus niciodată în discuție ca centura de Sud să fie la patru benzi. S-a trezit deputatul Drulă că nu e în regulă cu acest proiect, și a fost preluată acea declarație haotică și de către Nicolae Robu. Vrem să le facem și să le implementăm, trebuie să punem toți umărul și să le implementăm", a spus președintele CJ Timiș, Călin Dobra.

Liderul CJ Timiș Călin Dobra și reprezentantul Ministerului Transporturilor au făcut apel la autoritățile locale să vină la guvern să discute problemele pe care le au pentru a se încerca rezolvarea lor.

,,Îi transmit acum domnului Robu, cred că este normal să stăm la masă să discutăm și să rezolvăm problemele Timișului, avem toată deschiderea", a mai spus Dobra.

horatiu.cosma

,,Eu nu am auzit niciodată ca vreodată să fi fost o discuție ca această centură să fie la patru benzi. Niciodată nu s-a vorbit de patru benzi la centură, cu atât mai mult cu cât nu necesită trecerea la drum expres, la autostradă. Sunt două benzi, una de-o parte și una de alta, și un acostament de aproape o bandă. Proiectul prevede lărgirea sau trecerea la drum expres, dacă este cazul. Terenul este cumpărat la regimul de drum expres (patru benzi), autostradă, investiția vrem să o realizăm cât mai repede și să o putem da în folosință cetățenilor din Timiș, Timișoara, cât și celor care tranzitează județul Timiș. Aș vrea să discutăm pe lucruri punctuale. Decât să facem în regim de autostradă să ne apucăm în doi-trei ani, avem posibilitatea să dăm drumul cât mai repede acestor proiecte. Este o șosea largă, cu două acostamente, stânga și dreapta", a spus Dragoș Titea."

"Nu se justifică centura la patru benzi. Centura de N-E, dacă o parcurgem cu toții, vedem că toate intersecțiile sunt făcute pentru patru benzi."

Incredibillll!!!!!!!! Oamenii ăștia chiar sunt în posturi de conducere? Un discurs mai ilogic ca să nu zic cretin nu am auzit de mult timp. Ce să mai, individul e bâtă.