News:

Doar 30 minute de editare!
Poți edita propriul mesaj timp de doar 30 minute după ce l-ai scris!

Main Menu

Ministrii Transporturilor: propuneri, promisiuni, rezultate

Started by Ionut, November 19, 2018, 11:52:49 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Mat_Fr

O părere despre proiectele prioritare ale noii conduceri a ministerului transporturilor.

Printre proiectele care ar trebui priorizate de către noul management la ministerului transporturilor este strategia de dezvoltare si priorizare a construcției de autostrăzi si cai ferate din România.
Din punctul meu de vedere ar trebui timp de un an , echipa de strategie de la MT și de la CNAIR sa revadă Master Planul de Transporturi din 2015 cu o versiune v2 care ar putea fi publicata în mai 2022 și care ar putea fi baza strategiei României în domeniul transporturilor pentru următoarele decenii. Ideal ar fi sa regăsim în acest document o strategie de evoluție pe etape până în 2050 și chiar mai târziu.
Aici am putea defini rețeaua principala de autostrăzi a României de 3000 km, toate proiectele de drumuri expres, precum și proiectele de centuri ocolitoare care vor putea apărea la standard de drum expres.
Astfel cu ajutorul experților din administrațiile locale (județene si municipale)ar putea fi publicate strategiile de dezvoltare di jurul marilor municipii si pe termen mediu și lung ( am mai multe exemple în minte, zonele metropolitane Brașov, Cluj, Iași, Galați Ploiești, Craiova dar și integrarea multi-modala a noului terminal al aeroportului Otopeni cu A0, A3 si DN1, cu noua linie de metrou M6 si cu calea ferata).
De asemenea acest plan poate decide și nomenclatorul indicativelor noilor autostrăzi în construcție, în plan sau doar carioci pe hârtie (dată de realizare după 2050) după modelul vecinilor noștri maghiari
De asemenea și indicativele drumurilor expres trebuie organizate într-o maniera logica și structurata, pentru ca aici vom avea drumuri expres inter-regionale ( cu o distanta >50km) precum si drumurile de legătura între autostrăzi și municipii cu un trafic important dar cu lungimi destul de scurte.
Sper din tot sufletul ca și membri ai comunității API sa fie solicitați și sa lucreze la astfel de proiecte la invitația noii administrații.
Probabil ca sunt enorm de multe de făcut rapid pentru a schimba ceva, dar cred și sper ca și acest proiect daca este bine realizat în 2022 , timp de 2 ani va fi asimilat de DRDP și vor fi mult mai puține confuzii la pregătirea și lansarea proiectelor la nivel local. Astfel în 2024 cine va veni după va fi foarte greu sa mai reia totul de la zero.

Bineînțeles ca același model ar trebui aplicat și pentru calea ferata.

Multa bafta si mult curaj tuturor


pest1969

Nu trebuie nici o revizie de master plan. Master planul a fost facut tocmai pentru a nu mai revizui planurile la fiecare 2-3 ani.
Noua administratie trebuie sa performeze macar la fel de bine ca si cea precedenta/curenta.
Sa mearga exproprierile mai repede. La fel si proiectele.
Nu prea sunt proiecte noi care ar trebui facute de la 0. Trebuie accelerat ce e inceput si cam atat. Cel putin in urmatorii 5 ani....

adiarc

problemele unde trebuie lucrat sunt
- capacitate administrativă f.redusa
- coordonare/colaborare inexistentă intre institutiile statului...de fapt exista un zid pana la cer intre ele...
- birocratie excesiva
- existenta superfunctionarilor care daca nu vor nu-i poate clintii nimeni

dupa ce se simplifică/profesionalizeaza aici vor merge si licitatiile,si exproprierile si relocarile de utilități...samd
"Eficienta" cnair...claimuri de sute de milioane de lei,puse pe tava constructorilor pentru proiecte inexistente ( LD2 sect E ; LD 3 ; A10 )

DESFIINTATI compania Antiinfrastructura

Bulwyn

Nu stiu unde ii e locul, se poate sterge daca e nepotrivit. Nu vreau sa politizez, dar nu exista infrastructura fara. Felicitari @cutter pentru noul post, si speram ca ceeace s-a inceput in 2016 si focul de artificii din 2020 sa poata deveni realitatea in urmatorii 4 ani. Bafta


cutter

Vă mulțumesc tuturor pentru gânduri, idei, propuneri și chiar critici.

Nu uitați că sunt doar un om, sunt pasionat ca voi, dar ziua tot atâtea ore are și pentru mine :)

Miracole nu știu dacă pot face, dar dacă voi primi această învestitură, îmi voi dăruia toată priceperea așa cum zice jurământul.

Îmi doresc să am norocul de cât mai mulți oameni buni care să vrea să se alăture în acest proiect (câțiva se conturează și veți afla în zilele următoare). Succesul e dat întotdeauna de echipele bune, nu de un singur om.

Sunt oameni buni deja în sistem, dar marginalizați, sau care poate nu-și pot atinge potențialul din motivele pe care le știm cu toții prea bine. Dar e și mai important să mai aducem, noi ca țară, oameni buni în administrația publică. Este un deficit de încredere pentru că administrația a fost politizată extrem și clientelizată.

Sper să pot inspira încredere profesioniștilor, pasionați de munca lor, că merită să facă acest pas către zona publică și să pună umărul la construcții care vor rămâne în istorie.



Feri

Felicitari pentru nominalizare @cutter si sper sa existe cat mai multa libertate in alegerea echipei de lucru!
Este o sansa imensa pentru atragerea profesionistilor in sistem as ca multa bafta, rabdare si nervi tari!

subway

^^
Asteptam agenda!...si sa dai o fuga la Braila!
Lista de colaboratori ar fi trebuit sa o ai deja gata...
:)

cavver

Cand citeam Jocul lui Ender nu ma gandeam ca ar reflecta ceva din realitate. 20 de ani mai tarziu constat ca era profetica.
https://forum.peundemerg.ro/index.php?topic=102.msg6853#msg6853 - primul post al lui Catalin .
Felicitari pentru nominalizare si sa ai vant de spate in timpul mandatului !

kitsune

Mă bucur sincer @cutter că ai făcut pasul ăsta ("A small step for man, a giant leap for...). Dacă ai nevoie de vreo informație, sau ai vreo nelămurire din domeniul meu, mă poți găsi oricând (dacă am semnal la satelit). In rest... spor la muncă.
Natural stupidity is much more dangerous than artificial intelligence

dr4qul4

Eu sper doar sa ocupi fotoliul ala si peste 12 luni. Va fi mai greu decat pare
Pariu cu Radu_A. 200 lei  (la API). El zice ca UMB pana la sfarsit de 2025 termina: A7 pana la Bacau, Dx6, A0 si DX12 T4. Eu sunt mai pesimist

anitzei

Salut! Scriu rar, incerc sa postez doar cand e ceva interesant/folositor de zis.
Urmaresc forumurile dedicate de cand au aparut (cronologic: transira, apoi metrouusor, SSC si in final acesta.. unde vad ca am deja peste 8 ani). Sunt persoane pe care chiar daca nu le stiu, imi sunt foarte familiare ele avand conturi cam peste tot (TibiV, subway_guru, Horatiu, Adrian Rosca, Ionut, etcetc).
Spun asta doar ca sa intelegeti contextul intamplarii: eram cu ai mei la o comemorare in Moldova, in satul natal al tatalui. Si fara sa stiu ca sunt vecini, ne-am intalnit pe ulita cu Dorina Tiron. Evident, nu m-am putut stapani si am inceput sa-i reprosez politicos dar furios ca nu permite filmare santiere (pe atunci, @eurocopter filma din avion, ce vremuri!), lipsa transparenta, nepotisme, si altele. Si am intrebat-o de ce nu asculta de alte opinii, spre exemplu Catalin Drula (nu stiu de ce, dar pe moment @cutter si @frunzaverde imi venisera in minte. Erau si multi altii, dar stiti cum e cand ai adrenalina). Mi-a spus despre Catalin: "nu vreau sa aud de asa oameni", iar eu i-am zis ca va veni un moment cand nu va avea incotro..
Acum, dupa ceva ani nu stiu daca Tiron mai are vreo functie importanta, dar uite ca mi s-a indeplinit dorinta :) .
Nu vreau sa va plictisesc, imi spun acum si eu parerea:
-e o responsabilitate uriasa si va fi extraordinar de greu: sunt enorm de multi oameni obisnuiti cu stilul de bugetar clasic. Sunt super-reticenti la schimbari, vor cauta sa tina hatzisul, birocratia la nivel cat mai ridicat.
-nu se poate schimba nimic peste noapte, nu trebuie sa ne facem vise. Dar bag mana in foc ca se va implica maxim!
-poate exagerez, dar intr-un fel e si o responsabilitate a noastra... pana la urma e unul dintre noi.
     

vasile.silion

Fără o implicare totală încă din primele zile ale mandatului, niciun ministru nu are șanse să rămână în funcție o perioadă suficientă de timp astfel încât să conteze.
Dacă Cătălin va încerca măcar să ia taurul de coarne, atunci va avea sorți de izbândă. Își va face mulți dușmani, dar vă câștiga respectul cetățenilor și al profesioniștilor. Nu mai zic de respectul pasionaților de infrastructură.
Rezultatele concrete în activitate, adică proiecte deschise, urnite, finalizate - doar acestea vor conta, în cele din urmă, doar pentru acestea va fi judecat și admirat.
(Revin: nu cred că se va putea atinge de cancerul din companiile CFR - dar ca să afle cu adevărat ce e acolo, singura soluție e să aibă o discuție cât mai sinceră cu câțiva angajați de acolo, fie ei simpli mecanici, ingineri sau șefi de sectoare. Ca să afle cum dispar fondurile alocate, cum se lucrează în dauna intereselor companiilor, cum se căpușează sistemul. Poate să afle multe! - întrebarea e dacă vrea cu adevărat să afle!)
,,România are un sens întrucât o începem. Trebuie s-o creăm lăuntric, pentru a putea renaște în ea. Plăsmuirea acestei țări să ne fie singura obsesie." Emil Cioran

hvm

Inca un rand de felicitari si din partea mea. Iti doresc putere de munca, spor la lucru si "logevitate". E o responsabilitate foarte mare si trebuie impacate foarte multe aspecte. Iar cand ajungi in pozitia aceeas de decizie cu timpul observi ca nu e asa usor sa schimbi ce inainte ti se parea simplu. Iar cum spunea anitzei in timp ce imi puneam si eu postul rezistenta la schimbare e uriasa. Ca sa dainuie trebuie facuta in pasi mici.

Sper ca aceast guvern sa reziste 4 ani impreuna cu alianta si (asa cum spunea cineva mai devreme legat de actiuni ce trebuie realizate in transporturi transpuse intr-un backlog) mai necesar ar fi sa faca acelasi lucru cu programul de guvernare.

Consider ca este absolut necesar ca acest guvern sa reziste 4 ani, sa isi propuna un program de guvernare realizabil pe care apoi sa il urmareasca punct cu punct si eventual in max 1 an sa avem si niste estimari privind momentul in care poate fi implementat ceva, ce nu poate, ce nu se potriveste cu planul, de ce, alternative pentru implementare. Sper sa nu se inteleaga ca as critica ceva, sincer sa fiu nici n-am avut timp sa urmaresc stirile de la nivelul politic in ultimele 2 saptamani, doar search pe "Goagle" dupa "lista ministri noul guvern" o data la 2-3 zile, deci in cazul in care exista deja programul de guvernare sunt in aer (mia culpa). Revenind la ce voiam sa spun, este extrem de multa munca, si nu trebuie considerat ca 4 ani este extrem de mult timp. Iar la final se trege linie la modul simplist, vedem ce s-a facut, ce mai e de facut, ce ar trebui sa faca cei care urmeaza. Partea proasta cu acest system este ca o sa puna la dispozitia opozitiei munitie in mod gratuit. Dar daca se ajunge la final cu un numar ridicat de realizari multe lucruri "In progress" cum se spune in PM si un saculet mai mititel de nereusite sau delaid for next release, eu zic ca o sa fie bine.

Ma opresc aici ca deja trec in politica si acolo e sensibila treaba.

Cat depre ce este absolut necesar, sper ca ai reusit sa citesti toate posturile de pe forum si atunci le stii pe toate. :)

O sa enumerez ce e mai critic dpmdv. In principat trebuie atacate 3 probleme din fasa: calitate documentatiei pentru licitatii, calitate documentatiei pentru licitatii si calitate documentatiei pentru licitatii. Si acest lucru se poate realiza foarte simplu si facil prin transparenta, deoarece societatea civila se pricepe la criticat, si din aceste critici se pot extrage o multime de lucruri bune (chiar daca o sa existe simulte care nu sunt bune):
- publicate documentele de licitatie pentru 15-20 de zile inainte de a fi trimise si cred ca se gasesc o multime de oameni pe forum care sa faca un review amanuntit si sa propuna modificarile, sunt sigur ca un document word sau PDF va fi umplut de comentarii in ce priveste neconcordantele si ce ar trebui sa fie putin diferit. Tuturor ne scapa greseli, omitem sa stergem anumite pasaje atunci cand se face copy paste, dar consider ca daca e trecut prin filtrul pasionatilor, o sa apara sa suprafata imediat.
- analiza greselilor/omiterilor/problemelor prezente in documentatiile de pana acum, si realizarea unui "ghid" in colaborare cu opinia publica, iar update-urile de la punctul precedent sa fie realizate in baza acestui ghid astfel incat acele "greseli" sa nu se mai perpetueze la infinit. Foarte important analiza si corectarea greselilor pentru a nu se mai intimpla in viitor, si abia in a doua instanta, daca mai este cazul sa identificam si daca e cazul sa tragem la raspundere vinovatul (in special in cazul in care recidiveaza) dupa ce s-a rezolvat problema, nu sa stam sa vedem cum tragem la raspundere fara sa rezolvam problema in esenta ei.
- asigurarea transparentei in ce priveste elaborarea SF-urilor si alegerea variantelor de traseu, eventual consultata si societatea civila in acest sens. Foarte important dpmdv sa avem trasee eficiente si gandite pe multi ani de acum inainte decat trasee care doar rezolva ce este acum prost, dar nu o sa fie utile pe viitor fiindca o sa fie nevoie de update. Tot aici intra si noduri gandite in avans pentru autostrazile in constructie (dpmdv eu gandesc putin diferit: avem nevoie de nod acolo si acolo si acolo, hai sa vedem cum el legam impreuna sau daca putem sa le mutam putin pentru a fi si eficiente). La fel cum in anumite situatii e bine sa se gandeasca SF-ul de la premisa ca s-ar putea faza mai intai HP si apoi FP. Eu zic ca mult mai bine se circula 30km prin munti pe un HP de autostrada decat pe un national care are o multime de serpentine si localitati.
- deja s-a mentionat despre realizarea unui plan de revitalizare a transporturilor CF. E nevoie si de ala ca de aer ca e deja cu ambele picioare in groapa si daca nu se ocupa nimeni de el in cativa ani tre sa ii punem cruce.
- este necesara schimbarea legislatiei in domeniul proiectelor de infrastructura de interes national pentru a imbunatati procedurile, eficientiza solutionarea contestatiilor, acordarea de bonusuri in cadrul licitatiei pentru finalizarea inainte de termen pe proiecte anterioare(la inceput mai mici, si cu trecerea timpului mai mari - pentru a nu defavoriza concurentii noi de pe piata) iar pe cei care au fost penalizati pentru intarziere sa ii depunctam la categoria timp). In rest CNAIR ar trebui sa fie reorganizat din mers. Managementul sa fie numit pe criterii de profesionalism (concurs transparent - dar nu stiu cat de posibil este, asa cum s-a mai spus concursul nu are nici o valoare daca e masluit si nu mai poti schimba acel director timp de 3-4-5 ani).

Si pe final adaug ca sper sa te mai vedem pe aici cat stai pe la minister.
Pariuri: A3-UMB-5 alunecari>20m - 1000ron Ciprebbe - aici

user201

Felicitări Cătălin pentru postul obținut și să fie într-un ceas bun!

Ai foarte multă dreptate când spui că singur nu le poți face pe toate și că ai nevoie de o echipă competentă și de încredere în spate pentru că acest post implică foarte multe și nu pot fi făcute toate de către un singur om.

Multă lume, mă refer la publicul larg nu la cei de pe forum , vede doar partea de protocoale, inaugurări dar nu și munca ce trebuie depusă până se ajunge acolo. În priml rând un bun ministru trebuie să aibă susținere în parlament și în propriul partid, câte o dată dincolo de cadrul strict instituțional, trebuie să aibă oameni care să vină cu noi proiecte, să colaboreze pentru finanțarea lor cu instituții precum UE, Banca Mondială, oameni care să urmărească apoi implementarea concretă a proiectelor și fiind vorba de sute sau mii de șantiere deschise în România, e clar că ministrul transporturilor singur nu le poate urmări pe toate, oameni care să aibă în vedre o modificare chibzuită a cadrului legislativ respectând legile valabile în UE, etc. În concluzie mult de lucru pentru tine și echipa pe care o vei conduce.

Încă o dată mult succes și rezultate ție și viitoarei tale echipe din minister și agenții!