[B] Infrastructura feroviara urbana Bucuresti

Started by Ionut, October 24, 2012, 07:46:56 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

tom_sawyer

Din toată povestea asta cu trenul metropolitan, poate se alege și CFR-ul măcar cu dublarea liniei 700 Balotești-Urziceni.

dr4qul4

#646
Quotemetroul de Pipera dădea în mai nimic acum un deceniu
De unde veniti cu afirmatiile astea?

In primul rand, dezvoltarea corporate de acolo a inceput acum mai bine de 2 decenii. Chiar inainte de 2000.
In al doilea rand, acolo a fost "mai nimic" doar in anii 90. Inainte de revolutie acolo era platforma industriala Pipera, si lucrau peste 10.000 de oameni!
Tot pe atunci, acolo exista inca o cale ferata care venea pe langa betoniera de pe Avionului si se continua pe langa strada Gara Hersatrau! Unde inainte a fost si gara (unde ajungeau multe trenuri cu cereale de unde "orasenii" din zona se aprovizionau pentru a creste gaini).
Eu nu am prins-o, in schimb am prins linia (banuiesc ca au demolat-o inainte de 83 cand au ridicat primul bloc in zona), in calea ferata industriala a continuat sa intersecteze Soseaua Pipera.
Caile astea ferate pe care mucusor le viseaza, au existat in trecut cand densitatea era mult mai mica, si au fost scoase si inlocuite cu tramvai sau metrou.
Daca pana si Ceausescu a renuntat la tren prin oras, va dati seama cat de fezabile sunt.
Pariu cu Radu_A. 200 lei  (la API). El zice ca UMB pana la sfarsit de 2025 termina: A7 pana la Bacau, Dx6, A0 si DX12 T4. Eu sunt mai pesimist

Fred

Quote from: oc7avian on September 02, 2022, 12:43:36 PM3. Da, dar și metroul de Pipera dădea în mai nimic acum un deceniu.
Pipera a avut o perioada de scadere intre 1995 si 2005, cand s-a deschis Iride Business Park, apoi a explodat. Acum un deceniu, in 2012 era la jumatate din capacitatea actuala, care e deja uriasa.

In contextul afirmatiei de mai sus, Bucurestiul nu va mai avea nici o zona cu crestere similara. Necesarul de spatii noi de birouri e la cote minime, constructiile rezidentiale sunt imprastiate prin toate partile, nu va exista o a doua Pipera, iar ce se va construi in zonele pustii va fi de densitate sau volum mic, care nu va justifica trenuri, nici macar autobuze. Desi INS nu da o imagine reala, populatia Romaniei e in scadere drastica si polarizarea in jurul oraselor mari nu e suficienta pentru o crestere semnificativa a lor, deja sunt aproape de capacitatea maxima pe care o vor atinge. Bucuresti nu va avea 5-6 milioane de locuitori, cel putin nu daca nu importa 3-4 milioane de chinezi sau alte populatii doritoare sa se mute acolo. Sper ca in urmatorii 5-10 ani sa vad cum incep sa se demoleze serios din blocurile din anii 50-80 (alea facute cu economii de materiale, spatiu si rezistenta slaba la cutremure) si sa se mai rareasca unele zone (vezi discutiile despre parcari), nu sa se extinda.

carutasul

Populația României scade dar s-ar putea ca populația Bucureștiului să se mențină pe o perioadă destul de lungă pe baza emigrației interne. Câtă vreme nu iei nici o măsură să apropii economic celelalte zone iar Bucureștiul are un nivel de trai mult mai ridicat probabil că se va muta toată România aici înainte să percepem vreo scădere :) În definitiv și eu sunt un emigrant intern de pe plaiurile căruțești, ce să fac, dacă am învățat carte... :)
Eu nu știu când dădea "în mai nimic" metroul de Pipera. Am lucrat pe platformă în '91, când era în mare tot industria socialistă, și când veneam la muncă era ca în filmele lui Einsestein, cobora clasa muncitoare din tramvai sau din 16, ziceai că nu e pe lume forță să i se opună :) Că o fi fost o perioadă în care s-a înlocuit economia socialistă cu cea capitalistă și poate a fost traficul mai mic, admit,  dar nu a fost niciodată neglijabil...
Trenul are sens tocmai ca să poată aduce oamenii de pe o arie mai mare ca tramvaiul și deci să "rărești" orașul așa cum zici, însă problema mare e că e posibil să nu ajute liniile existente și să fie nevoie de altele, aici trebuie studiat cu date concrete. Pipera are avantajul că are deja o linie care intră în cartier, asta trebuie valorificat, dar trebuie văzut cum amplasezi o gară pentru cartier care să nu fie pe linia magistrală și unde o duci mai departe, centura în sine nu e o soluție dar ar putea ajuta ca să aducă trenurile din zonele limitrofe, de exemplu dinspre Giurgiu...

oc7avian

#649
Uneori uit cât de repede trec anii și calculez greșit. Însă clar cererea de transport e muuult mai mare decât oricând. Și dezvoltarea de aici a fost evident și transit based. Precum s-a întâmplat și pe axa Victoriei - Basarab - Grozăvești - Politehnica - Academia Militară.

Populația Bucureștiului nu trebuie să crească pentru a avea cerere mai mare pe transport public. E de ajuns să legi mai bine alte zone, astfel încât să le aduci în raza de navetă, precum e Ploieștiul.

Și aici nu vorbim doar de corporatiști, ci de toate slujbele posibile (ex. real: livratori Glovo care vin cu trenul, își fac programul și se întorc acasă în afara Bucureștiului)

Fred

In caz ca nu e deja evident: e o greseala enorma sa incerci sa aduci Ploiestiul in raza de naveta pentru Bucuresti. 60 km si 1 ora pe sens inseamna o enorma pierdere de timp pentru oameni si un consum mare de energie (electrica sau combustibili fosili) pentru transport. Am avut in anii '90 niste colegi de serviciu care faceau naveta din Ploiesti in Bucuresti, era extrem de greu pentru ei. Din  cauza timpului total de transport veneau cu masina, ca daca iei trenul o ora si mai consumi inca 30-45 de minute schimband prin Bucuresti metrouri sau autobuze ajungi la 3 ore pe zi.

Bucurestiul ramane constant sau mai creste un pic, dar nu cat sa umple campuri goale. Chiar si rarind un pic cartierele vechi gen Militari si tot nu se muta prea multa lume pe camp in zone noi, in special pentru ca dezvoltarile noi sunt aproape intotdeauna haotice - a se vedea ghetourile Cartierul Latin din Prelungirea Ghencea sau Militari Residence.

AndreiB

Trenul face 34-35min Ploiesti - Bucuresti. Daca lucrezi in zona Grozavesti/Piata Victoriei/Buzesti si stai langa Gara in Ploiesti faci lejer 50min naveta.

Fred

Daca locuiesti langa gara din Ploiesti si daca lucrezi langa Gara de Nord, poate faci 50 de minute, dar e o coincidenta foarte mare sa se intample asta. Ia in calcul o situatie medie si iese alt rezultat. Si chiar si cu 50 de minute, distanta e foarte mare pentru naveta zilnica si costurile se simt. Daca mai ai si o problema pe linie, mai intarzii o ora sau doua si cu cat distanta e mai mare, probabilitatea sa se intample ceva e mai mare.

Probabil si ND a facut calculele in variantele cele mai optimiste posibil cand a venit cu ideea asta.

AndreiB

Da, evident ca e o optiune doar daca iti structurezi viata pentru asta. Dar exact asta se intampla peste tot in Londra, Paris etc

Mai ales pentru standardele Romanesti, Ploiesti e mega navetabil.

carutasul

asta mă duce iar la o idee pe care am mai zis-o în altă discuție, doar puțin offtopic, dar nu prea mult: dacă e mult prea scump să avem o gară centrală, mi se pare că al doilea cel mai bun lucru e să facem Gara de Nord (sau Basarab, cum o fi mai ușor) un mare nod de transport în comun. Așa navetistul va avea în 80% din cazuri un mijloc de transport direct de la gară. În momentul de față mie mi se pare că gara e legată destul de prost de oraș, sunt mai mult linii secundare care ajung la gară, autobuze care circulă la 30 de minute, metroul care ocolește o grămadă până în centru (altfel ar fi cu M4) etc. În Pipera nu știu să meargă chiar nimic, doar metroul cu încă o schimbare (orice schimbare mai adaugă încă minim 10 minute) . Nu mai zic de epopeea de 10 minute ca să ajungi în stația de metrou, că asta e altă problemă, ar trebui să poți schimba peronul direct cumva...
Sigur, de ce trebuie să fie Bucureștiul așa de mare e o altă discuție dar nu își are locul aici... Probabil că ideal ar fi să avem o politică de dezvoltare și a celorlalte regiuni, așa orașul nu ar mai crește, dar cred că și așa tot ar fi o oarecare extindere pe orizontală pentru că mie blocurile ceaușiste mi se par improprii locuirii deci oamenii se vor depărta în mod natural de centru și implicit vor avea nevoie de transport. Dar altfel organizezi transportul la o densitate mai mică...

alexandru_m

Sa inteleg ca toti locuitorii Bucurestiului lucreaza in capatul blocului unde locuiesc?

Eu din Berceni (Gazarului) pana pe Mincu nu aveam cum sa fac sub o ora cu transportul in comun.

Mama a lucrat ani de zile la Piata Presei si locuia tot in Berceni. Peste o ora pe sens drumul la lucru. Daca fac o ora din Ploiesti sau din Berceni / Colentina / Militari care e diferenta?

rt25

#656
Pai exista planul de a face conexiunea Garii de Nord mai buna :)
Avem M4 pana la Progresul trecand pe la Izvor (deci legatura cu Parlamentul, Catedrala Mantuirii Banului, Merriot etc), Eroii Revolutiei, legatura cu M2 si apoi toata Soseaua Giurgiului.
Avem M6 care te duce in zone Expozitiei (Romexpo), si apoi in zona de la mall Baneasa si aeroportul Baneasa.

Si avem M1-ul existent care te duce la Victoriei (Guvern).

Si avem autobuze si troleibuze care te lasa direct la Universitate.

Singura directie neacoperita e cea cu platforma Pipera, dar acolo ar merge foarte bine o legatura feroviara sau o gara in nord, deci practic multe trenurile spre Constanta ar putea acoperi necesitatea.

Tot M4 ar ajuta si directia Giurgiu, dupa terminarea reabilitarii liniei. Nu vad de ce un tren nu ar putea scoate ~30-40 min din GR la Progresul + M4 pana in oricare zona de interes. Inclusiv comune gen Comana, Gradistea ar deveni navetabile.

Concluzia e ca daca am avea M4 complet, s-ar debloca rutele de naveta destul de de bine.


alexandru_m

Nu, nu avem nici un M4 pana la Progresul trecand pe la Izvor. Toata Sos Giurgiului si zonele limitrofe se inghesuie pe o singura linie de tramvai pana la metrou. Statia de la Eroii Revolutiei nu e gata nici azi, conexiunea cu metroul nu este facila. Daca stai pe strada Lamotesti faci minim 40 - 50 de minute pe zi doar pana la metrou si inapoi (ma refer de cand iesi pe usa casei si pana bagi cartela la metrou). De acolo adauga cat faci cu metroul si apoi de cand iesi din metrou pana la destinatia finala.

Se construieste in disperare in zona IMGB. Ce e fix langa metrou e ok, dar cu puhoiul de oameni de langa Serele Berceni ce faci? Sau cu zona Drumul Fermei? Atat de haotic s-a construit acolo ca nici nu vad cum ai putea introduce transport in comun ca nu e loc. Nici Park & Ride nu ai loc sa faci. Deci toti oamenii de acolo tot cu masina vor veni, cate unul per masina, sa inghesuie orasul. Ca doar nu te astepti sa iti mearga cineva pe jos, de buna voie, 2-3-4 km pe zi, eventual prin ploaie sau viscol sau 40 de grade celsius pana a avea onoarea sa ajunga la metrou.

Momentan sunt zone foarte mari din Bucuresti care nu sunt deservite cum trebuie de transportul in comun. Si chiar daca sunt deservite ce folos cand troleibuzul / autobuzul / tramvaiul sta mai mult blocat in trafic decat merge?

Asa ca peste toate astea ce facem? Pai visam un tren care sa mai ocoleasca inca niste km prin camp. Cine dracu credeti ca o sa plateasca bani ca sa plece de acasa pe jos pana la un tren care prin largi ocoluri il duce la un tramvai fara aer conditionat care abia se taraste pana la un metrou de la care mai ai putin de mers pe jos pana la job / facultate / scoala / restaurant / etc.?!?


rt25

#658
pai eu nu contraziceam (spuneam ca avem deja planul si enumeram din el: M4 si M6).

Ce spuneam e ca DACA s-ar presa pentru M4 complet pana la Progresului, s-ar deschide optiunea de a fi navetabile pentru multe zone din sud (inclusiv Giurgiu in sine) si ar ajuta si Ploiestiul si nordul sa devina chiar mai navetabile decat sunt prin deschiderea unor noi legaturi in interiorul orasului.

Adica avem deja solutia pentru unele probleme, doar ca ea treneaza.

Si din acele legaturi feroviare propuse, una chiar are sens, si anume cea dintre Gara de Nord si zona Pipera si chiar era in planul de infrastructura urbana.

Legat de cei care stau pe la Metro Berceni pe langa cimitire si fostele Sere Berceni... ce sa zic, tinand cont ca e cartier nou, mai e si o chestie de asumare...

alexandru_m

Corect, e vorba de asumare. Dar altenativele care sunt? Eu nu stiu nimic construit dupa 1970 care sa fie facut cu cap. Asa se construieste in orasul ala de parca e in creierul muntilor, nu in mijlocul campiei cu loc berechet de extindere.