[B] Infrastructura feroviara urbana Bucuresti

Started by Ionut, October 24, 2012, 07:46:56 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

rizzuh

Uita-te pe harta anterioara ce rute sunt, pe care le face inutile metroul existent? Dar daca luam in calcul si M6? Raman doar rutele catre Progresu.
Cine va merge de la Cotroceni la Titan cu schimbare in Chiajna si ocol pe centura, cand poate lua metroul?

carutasul

Păi asta zic și eu. Doar că  metroul le face inutile... când? Peste 10 ani? Câți ani a durat bucata asta de M5, și nu e nici până la Universitate gata? Și până atunci? Nu facem nimic ? Tocmai de asta s-a gândit la centură, pentru că e o cale ferată care deja există. Acum, dacă merită sau nu ... probabil că nu. Dar ce se va întămpla, de exemplu, peste doi ani când o să fie gata podul peste Argeș? Cred că nici tramvai nu mai e până la GdN, nu mai sunt la curent că nu prea umblu prin zonă...

rizzuh

Pai si cat crezi ca va dura proiectul asta? Nu ai gari, in unele locuri nu ai nici sine (Cotroceni), altele trebuie dublate, mare mare parte necesita reparatie capitala, jumatate nu are deloc semnalizare, etc.

carutasul

în final, probabil că nu are sens, doar că merita discutat. Măcar ca să știm o treabă ...

GAC

Ma uit pe aceste harti ale viitoarei retele de tren urban si imi este greu sa inteleg ceva, cu atat mai mult cu cat am facut harti de catchment.
Imaginea de ansamblu prezinta o situatie dificila: asa cum sosele (DN-urile) de cele mai multe ori sectioneaza simetric localitatile, asa caile ferate sunt amplasate la ceva distanta de localitati (comunele limitrofe) sau au contact tangential; dau cateva exemple:
1. Gara Pantelimon - la mai mult de 2 Km de comuna omonima; in mod ironic, mai aproape este Voluntar (o gara sub pasajul rutier ar fi o alegere mult mai inspirata);
2. Gara Chianja - la mai bine de 1 Km de comuna;
3. Gara Domnesti - la extremitatea vestica a comunei, in conditiile in care comuna are 6 Km in diametru;
4. Bragadiru - centura feroviara trece la mai bine de 1 Km de oras (si nu exista Gara);
5. Magurele - centura feroviara trece tangential si nu exista gara;
6. Jilava - centura feroviara trece tangential si nu exista gara;
Pe langa aceste situatii mai sunt unele de tipul oportunitai ratate:
1. O gara in Pipera - unde este infama bariera;
2. O gara sub pasajul rutier Baneasa;
3. O gara langa cartierul Pajura;

Per ansamblu, acest proiect imi pare mai degraba nefezabil si foarte scump.
Daca mai discutam si de constructia de noi sectiuni de CF in oras (pe una din harti vad si linie punctata - banuiesc ca e vorba de tunel) situatia devina fantezie curata.
Pentru moment, vad ca PMB se cramponeaza in ceea ce priveste finalizarea pasajului din Colentina, care mai are nevoie doar de tablier .
Situatia de fata imi genereaza mai degraba indoiala decat nadejde, cu atat mai mult cu cat nu vedem miscare nici la liniile de tramvai care asteapta reabilitare de ani de zile. Asa cum Oprescu ne-a amagit cu autostrada suspendata cat pentru 2 mandate (ma rog, ne-a amagit intr-o maniera convingatoare), in cazul de fata se contureaza un plan facut cu carioca in pauza de masa.
Reabilitarea a zeci de Km de cale ferata, realizarea unui sistem de dirijare a traficului eficient (capabil sa gestioneze un trafic intens), executia de noi gari, achizitia de noi trenuri, s.a.m.d. ma duce la ideea unui price tag de peste 1 miliard de Euro (fara sa iau in calcul liniile urbane ce ar trebui construite).
Opinia mea este ca dupa extinderea centurii la 2 benzi pe sens si dupa inaugurarea A0, situatia se va imbunatatii si PMB va putea sa experimenteze cu o serie de linii de autobuz pe trasee ce se suprapun pe rutele CF-urbane propuse.

AndreiB

Autobuzul are o viteza comerciala mult mai mica comparativ cu trenul - slabe sanse sa produca un shift modal semnificativ.

rizzuh

@GAC: fix ce ai spus tot spune frunzaverde de 5 ani incoace ;)

CF de centura si toate racordurile industriale (cu garile lor) nu au niciun sens pentru traficul de calatori.

GAC

Proiectul retelei CF urban poate fi considerat mai degraba un proiect de PR, cu scopul de a distrage atentia de la adevaratele probleme... pacat.

hefaistos

Shakespeare a scris o piesa: "Mult zgomot pentru nimic".
Nu se va face nimic pentru ca:
1. N-are bani. Anul asta cel putin e mort pe zona de investitii.
2. N-are nici infrastructura. Aceasta apartine CFR si n-am auzit ca CFR infrastructura sa "doneze" centura capitalei. Iar ca CFR sa modernizeze (dubleze, tripleze, cvadrupleze liniile dupa caz) pe banii ei in urmatorii 3 ani doar ca sa o puna la dispozitia PMB, vise taica.
3. N-are nici timp dar asta ND inca n-a sesizat. Mai sunt 3 ani in care trebuie sa demonstreze ca e un bun primar (adica administrator al Bucurestiului) si nu prea e pe calea cea buna. Asa ca probabil vom vedea un primar de tranzitie, de la cei populisti (toti de la Basescu incoace inclusiv) spre primari orientati spre rezultate. Deci, daca va proceda ca Firea, cu lozinci in loc de fapte ...   
Pariu 500 lei: Pana la 31 decembrie 2024, se va deschide A7 intre Buzau Nord si Focsani Nord. data de initiere a pariului 2 octombrie 2023
Pariu 200 euro, daca pana la 31 decembrie 2029 nu se deschide sectiunea cu tuneluri de pe A1 de la Holdea.

vancouver

WOW, nu stiam de acea centura feroviara din Paris si ca a dat chix inca din anii 30. Pur si simplu fara sa cunosc vreun exemplu concret din lume toate argumentele duceau spre concluzia ca asa ceva nu o sa functioneze.

Acum avem si dovada negru pe alb.

Daca totusi se va face asa ceva la Bucuresti, desi vedem ce s-a intamplat intr-un oras cu o populatie mult mai mare, suntem chiar imbecili!
Feroviar: inadmisibil că ramâne 1 fir pe unele porțiuni după reabilitare pe Craiova-Caransebeș și Cluj-Oradea. Da pentru extinderea programului Quick Wins. Limitare instalare ETCS doar pe coridorul IV, pana cand va deveni pe deplin functional si isi dovedeste eficienta. Autostrazi: DA pentru 4 treceri montane: A1, A3, A6 si A8. NU deocamdata pentru A13 montan si A Nordului partea montana.

rizzuh

Centura mica a Parisului ("Petite Ceinture") acum este bine in interiorul orasului, chiar si acum 150 de ani era fix la marginea orasului, echivalentul CF Bucuresti este centura mare ("Grande Ceinture"), folosita doar pentru marfa; si nici macar aia nu trece prin coclauri pe 90% din distanta cum trece CFB.

Xed

Bun, acum ca am adus in discutie subiectul legat de Petite Ceinture, poate cineva sa ii comunice si lui Nicusor Dan? Poate ii mai vine mintea la cap si nu mai viseaza cai verzi pe pereti  :lol:

GAC

Si in locul "Petite Ceintur" au aparut 3 linii de autobuz care circula in proximitatea fostului traseu feroviar. De aceea zic ca dupa ce se pune la punct centura, un autobuz cu frecventa din 5 in 5 minute va face minuni, chiar daca merge mai incet ca trenul... oricum trenul regional nu e TGV...
De aceea zic ca acest proiect este o gargara.

carutasul

Păi din reportajul despre Paris  reiese că aveau de ordinul zecilor de milioane de călători anual ( la sfârșit de 1800, populația nu era cea de azi și mobilitatea la fel) ; nu aș zice că nu a fost chiar un eșec, doar că au fost înlocuite de o soluție mult mai bună.
Pe scurt, proiectul cu centura ar putea  funcționa și la noi dacă s-ar putea pune în funcțiune cu investiții minime poimâine. Dacă nu... nu . Din toate discuțiile de aici cam reiese că nu.
Faptul în sine că nu treci prin centru ca să ajungi din vest în est sau din sud în nord nu e chiar un impediment major  câtă vreme o faci într-un timp convenabil. Dar sunt măcar două condiții: să legi două zone "de interes", nu zone pustii, și în condiții bune. De asta cam toate discuțiile au mers spre gara Pipera ( e singurul punct de interes pe unde există deja cale ferată; ar mai putea fi gara Progresu) . Dar principala problemă mi se pare că starea liniei nu permite folosirea ei ca atare din o mie de motive discutate deja aici, ori investițiile majore chiar nu merită, pentru că mai bine le bagi direct în metrou. Dacă aveai o linie în stare bună , denivelată peste tot, electrificată, cu destulă capacitate... eu zic că discuția ar fi fost  altfel.

Valentin

#479
Dpmdv, cel putin pana la proba contrarie, este ca prioritizarea zonei de nord este fundamental gresita si am sa explic de ce mai jos:

1. Noi nu avem linia 5 si 16/36 modernizata, nu avem linie de tramvai pe podul din Colentina, nu avem o linie de transport rapid Est-Nord (a se vedea poza), dar problema o punem de "aglomeratie" sau ca zona de nord e un pol extraordinar de important (da, este important, dar exagerarea nu e buna), hai sa prioritizam astea mai intai, sa reconstruim liniile respective, de asa natura incat sa nu afecteze dezvoltarea ulterioara catre o presupusa statie de tren in Pipera (de asta, eu as cere celor responsabili o analiza, sa comunice cu primariile de jurul orasului sa le zica, uite domne', avem XY.ZZZ cetateni care lucreaza in Pipera, sau alte zone, numai asa poti sa ti faci o idee, care sunt nevoile, pentru ca la momentul actual nu cred ca se muta cineva in Bragadiru ca lucreaza in Pipera, e clar ca respectivul lucreaza poate la Unirii sau alta zona mai apropiata).

2. Trecem la tren, fara a studia celelalte variante posibile (da, putem face asta la nivel de idee/schita, perfect de acord), cum ar fi extinderea retelei de tramvai in prima faza, BRT, etc.

3. Ar trebui sa gandim (mai ales ca avem puz-urile suspendate) cum ii facem pe investitori sa-si mute atentia din nord in alta parte, extinderea haotica din nord si din sud trebuie cumva limitata/controlata, ca degeaba duci tren la Pipera, daca in sud se construiesc jdemii de blocuri cu N etaje, unu la fiecare 10-15m de altul, ca oamenii aceia o sa se duca la M2 orice ar fi, nu vor lua trenul, asta inseamna ca M2 va ramane la fel de solicitata, poate chiar va fi din ce in ce mai solicitata, daca oamenii respectivi de la sud, au ca target nordul ca X investitor a facut o cladire de birouri si inchiriaza (glumesc, dar sa zicem ca ieftin), respectivul va trebui sa ajunga acolo, chit ca ar putea cladirea de birouri respectiva sa se construiasca sa zicem pe Str.Progresului sau alta zona mai apropiata (sper ca se intelege unde bat).

4. Conexiune 16/36 cu 5 si apoi cu 41 la Mall Baneasa, unde NU investesti pentru un privat, investesti pentru mobilitate, acolo se poate construi (avand in vedere ca parca terenul este acum al statului(?)) un P&R de toata frumusetea, ai zona de interes, oamenii isi pot lasa masina in P&R, sa ia 41/5/16/36/M6 (care toate DUC altundeva, pentru ca trebuie sa ACOPERI o arie), la intoarcere "de la munca" pot sa-si faca si cumparaturile/sa manance, etc. Eu vad numai beneficii, nu vad o idee proasta, nicidecum neglijabila. Asa duci toate liniile la gara Pipera, bravo, acolo ce? vine omul, isi lasa masina (daca presupunem ca facem si un P&R) si este relativ limitat de zona unde poate sa ajunga (asta daca duci tot in acel pol)

Daca e nevoie pot sa detaliez, dar in esenta, liniile 16/36 cu 41 + legatura prin 5 pot reprezenta linii de capacitate importanta Sud-Nord, fiecare paralele cu M2 si cu M4/M6 (G.Progresu-Tokyo), toate cu o conexiune linistita in zona Mall Baneasa, fiecare acopera un bazin de calatori diferit, toate vor degreva M2, va fi mult mai rapid asa decat pe centura feroviara.
Pe langa asta, daca vrem cu adevarat, putem sa continuam linia de pe Petricani si sa o ducem in Voluntari - Tunari (asta daca se justifica economic in primul rand, desi ESTE mult mai ieftin ca trenul si daca este suficient loc, daca nu, instalarea unei retele de troleibuz ar fi la fel de benefica, decat sa duci autobuze E3 sau ce mai are Voluntari), asta reprezinta o conexiune buna/rapida a oraselor mentionate, omul coboara la Dimitrie Pompeiu, schimba cu un tramvai cu frecventa buna ca 41 (spre asta ar trebui sa tinda), si ajunge numai decat in zona Pipera/Aviatiei/Baneasa si , la o adica, poate sa ramana in tramvai sa ajunga in Colentina/Titan , etc.

De altfel, putem sa instalam senzori si sa masuram traficul pe DN1 spre Ploiesti-Brasov (nu in sezon) si cel de pe Bd.Pipera/Petricani/A3, asa putem sa ne dam seama care e cea mai buna varianta.


Harta sper ca e deja explicativa - Albastru inchis M2 / Roz M4+M6 / Galben (sa zicem un 42 replica dupa 41) / Rosu 41 / Grena 1+10 / Mov deschis 5 / Verde - posibila extindere.

Daca ma uit pe harta mai bine, putem sa ducem linia 5 de pe Barbu la actualul capat al liniilor 16/36 + aducem in acelasi loc si o presupusa linie de tramvai/troleibuz din Voluntari, si asa am avea 2 poli de transport, mult mai echilibrat.