[B] Infrastructura feroviara urbana Bucuresti

Started by Ionut, October 24, 2012, 07:46:56 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

AndreiB

#405
Eu cred ca trebuie sa facem urmatoarele prioritati pentru o retea feroviara suburbana in Bucuresti:

1. In primul rand sa consideram real cate centre de interes exista aproape de reteaua feroviara:

  • GdN (+ Basarab, de acum in colo ma voi referi unitar la ambele ca GdN) - legata la reteaua de metrou, cat de cat centrala si cu birouri la mers pe jos de ea e una.
  • Gara Pipera poate deveni un centru de interes, daca se investeste la infrastructura urbana care sa o lege de cele doua zone de birouri.
  • Titan Sud e deja un capat pentru o proto-linie suburbana, are acces direct la reteaua de metrou si pe platforma Faur se pot face multe reconversii urbane interesante.

Insa - cam atat. Gara Obor, dupa cum au punctat altii deja nu atrage nimic. Alte gari, e.g. Cotroceni necesita investitii disproportionat de mari pentru a fi viabile, si nici macar nu se leaga de infrastructura de metrou. O gara subterana la Razoare ar fi putut fi un centru de interes, insa vorbim deja de alt cuantum de investitii necesare.

2. Cu principiul ca orice tren care nu serveste direct intr-un timp de calatorie rezonabil un punct de interes, cateva linii propuse de MT nu sunt utile (e.g. linia galbena te duce de la Moara Vlasiei la Jilava. Ca sa ajungi oriunde util trebuie sa schimbi in Chiajna - exclus sa fie atractiv).

3. Ilfov e foarte slab populat. Orice investitie intr-o retea feroviara trebuie sa fie corelata cu niste planuri urbanistice extrem de stricte - altfel riscam sa aruncam banii degeaba. Buftea trebuie sa inceteasca sa creasca la vest de calea ferata daca Buftea va deveni gara S-Bahn - toata cresterea trebuie sa fie in est, spre Corbeanca.

4. Nu trebuie sa gandim strict din perspectiva Bucurestiului, pentru ca riscam sa folosim capacitatea traselor ineficient. In plus, daca o linie de naveta e folosita in doua directii e mult mai viabila financiar. Un capat ca Perisul nu are sens - capatul natural e Ploiesti Sud. Idem, in loc de Moara Vlasiei, capatul natural e Urziceni, in loc de Ghergani, Videle pe 901 e Titu etc.

5. Orice frecventa mai mica decat 2tph (un tren la 30 de minute) nu va atrage nimic. Daca planuim sa facem investitii si sa operam la o frecventa mai slaba decat atat, mai bine nu facem nimic.

Acestea fiind zise, eu as face asa. Scuze in avans de schema vizuala amatoriceasca:





Powered by API/PUM imgur uploader

Cateva principii:

1. Garile care nu au cum sa fie atractive (distanta prea mare de sat, sunt prea in urban cu alte optiuni atractive - e.g. Bucuresti Triaj, sau care incurca capacitatea liniei - e.g. PO Carpati) nu sunt deservite deloc. Unele pot fi chiar desfiintate.
2. Exista cateva gari de transfer unde se pot schimba destinatiile (i.e. GdN vs. Pipera). Mersul va trebui co-ordonat ca trenurile sa ajunga/plece in acelasi timp pe directii de mers: Chitila, Chiajna, Mogosoaia.
3. Unde o destinatie nu are cum sa fie atractiva (e.g. Jilava - GdN), am retrasat linia pentru o destinatie mai naturala - Pipera
4. Am propus cateva Gari noi in locatii logice (e.g. Fort Chiajna - la intersectia cu DJ, Bragadiru etc.).

Frecventa minima de 2tph, cu liniile suprapuse pentru a oferi o frecventa de 1 tren la 10 minute pe M800 - unde poate servi ca un "inel" pe nord - cu intersectii intre M6, M2, M7. Asta e o viziune pe termen foarte lung si evident necesita investii majore in infrastructura pentru a putea oferi un serviciu atractiv. Am incercat sa elimin elefanti albi gen Gara Cotroceni/Filaret/Obor si sa ma concentrez pe reteaua existenta. Cateva investitii care cred ca vor fi necesare:

  • Cvadruplare/triplare pe M1000/M900/M800 pe segmente - suficient cat sa poata exista trenurile cu cele de lunga distanta
  • Un racord denivelat linia III Chitila - M800
  • Eliminarea tuturor trecerilor la nivel din mediul urban - in special pe M800
  • Extinderi de linii de metrou si tramvai pentru a face cateva din garile noi atractive - in special M3 care sa lege Bucuresti Vest si Divertiland si M2 care sa lege Gara Pipera
  • Rame electrice, diesel si hibride - pentru a putea beneficia de electrificare acolo unde ea exista si a opera in mod diesel acolo unde nu. Ramele doar diesel pentru linia de Oltenita, restul au segmente electrice

carutasul

Gara Progresu nu ar trebui să fie și ea o destinație? Nu ajung prea des prin zonă, dar parcă erau ceva fabrici pe acolo, de obicei s-au cam transformat în birouri/firme, nu știu în acest caz.
Principala problemă cu linia de centură, dincolo de starea ei, e că nu prea ai cum să faci din ea derivații cu care să ieși spre localitățile limitrofe, pentru că intersectezi centura. De exemplu ar putea avea ceva sens să mergi pe centură până în Bragadiru ( repet ca să nu avem discuții, dau exemplul ăsta că știu geografia, nu că am vreun interes :) ) dacă ai putea după aia să vii prin oraș, paralel cu DN6, așa ai acoperi o populație relativ numeroasă. Ai putea să faci o linie de pildă la Gara de Nord sau la Pipera, ceea ce înseamnă că ai traversa orașul Vest-Est. Dar nu poți cu ușurință, pentru că oriunde ai face-o intersectezi centura, deci trebuie să faci o supratraversare (rutieră probabil) , ceea ce duce costurile sus.
În ceea ce privește populația, aștept recensământul. Nici eu nu văd populație ca să umpli mai multe trenuri pe oră, dar nu îmi e foarte clar de ce programul " de navetiști" ( trei-patru trenuri dimineața și trei-patru seara, plus un ritm oarecare în rest, gen unul pe oră) nu ar funcționa. 
Până la urmă cred că e un lucru cu care toată lumea pare de acord, și anume Gara Pipera :)

vancouver

@AndreiB: bun si realist planul tau. Cateva observatii:
- ai punctat corect cvadruplare pe M1000, M900 si M800 pe zonele operate de S; la fel insa trebuie dublare sau triplare pe alte linii. De ex. Titan Sud - Oltenita e simpla, pentru o operare fluenta la 30 de minute trebuie dublata (macar pe 80% din traseu). La fel spre Moara Vlasiei, Snagov, etc..
- ce zici daca adaugi o linie Titan Sud - Pantelimon - Pipera - Baneasa - Aeroport OTP?
- punctul critic al planul tau este Gara de Nord. Vrei sa adaugi cam 10 trenuri pe ora fata de ce este acum. As propune, dat fiind ca pe linia galbena ai oricum 2 ramuri, una sa o lasi sa mearga la GDN, dar cealalta sa o duci spre Chiajna (la orele de varf mai departe pe linia violet si in rest cu capat aici la Chiajna). Exista racord pentru aceasta legatura. La Chiajna corelat ca sa se poata schimba cu linia maro.

Oricum o luam si o intoarcem, constatam ca multe drumuri duc sau trec pe la Chiajna. Deci inca o data apelul meu, pentru un proiect de prelungire al M3 pana la gara Chiajna.
Feroviar: inadmisibil că ramâne 1 fir pe unele porțiuni după reabilitare pe Craiova-Caransebeș și Cluj-Oradea. Da pentru extinderea programului Quick Wins. Limitare instalare ETCS doar pe coridorul IV, pana cand va deveni pe deplin functional si isi dovedeste eficienta. Autostrazi: DA pentru 4 treceri montane: A1, A3, A6 si A8. NU deocamdata pentru A13 montan si A Nordului partea montana.

vancouver

#408
Quote from: carutasul on March 21, 2021, 02:20:35 PM
Până la urmă cred că e un lucru cu care toată lumea pare de acord, și anume Gara Pipera :)

Da, dar ideal daca se prelungeste M2 pana la gara Pipera. Altfel va fi ca gara Baneasa. Doar cu numele. Si goala.

Ca sa ajungi acum pe jos de la locatia probabila a garii Pipera pana in centrul zonei de birouri Pipera ai de mers cam 24 de minute, partial prin balarii. Cu ceva strazi noi se poate si in 10-12 minute, cel mai aproape ar fi Iride Park,  5-6 minute de mers pe jos (cu strazi noi!).

Deci trebuie un intreg concept nou, UN PROIECT, cu SF+PT + tot. Nu e suficient un peron trantit, eventual o pasarela pietonala peste si gata. Trebuie o gara noua, ATRACTIVA, SUPER-MODERNA (sa fie o mandrie), cu P+R, cu statie de autobuz, cu linie de autobuz gandita, cu strazi aferente, cu peisagistica, etc. Si - ca sa nu aibe gara asta utilitate doar pentru cateva cladiri de birouri din zona, neaparat legata la M2.

Deci un intreg concept, care trebuie calibrat, gandit, dechis pentru propuneri 1-2 ani, apoi adoptat, licitat, proiectat, executat. Inseamna minim 10 ani de acum inainte. Nici vorba de PNRR.

PS. Si inca o data "mai ideal" ar fi daca si M7 o sa treaca pe aici, pe la gara Pipera, si atunci ar deveni un adevarat hub. Si "cel mai ideal", tot aici ar trebui sa ajunga si M6, asa cum am mai aratat. Sau alternativ tramvaiele 5 si 16. Atunci gara Pipera ar deveni o adevarata Gare de l'Est si ar degreva semnificativ gara de Nord, care este infundata. Intr-un astfel de scenariu actuala gara de est, adica Obor, se poate desfiinta complet.
Feroviar: inadmisibil că ramâne 1 fir pe unele porțiuni după reabilitare pe Craiova-Caransebeș și Cluj-Oradea. Da pentru extinderea programului Quick Wins. Limitare instalare ETCS doar pe coridorul IV, pana cand va deveni pe deplin functional si isi dovedeste eficienta. Autostrazi: DA pentru 4 treceri montane: A1, A3, A6 si A8. NU deocamdata pentru A13 montan si A Nordului partea montana.

AndreiB

#409
Da, o sa fie nevoie de o gramada de investitii in infrastructura. M-am gandit si eu la ceva din Titan Sud - pare cam izolata de restul retelei. O linie spre aeroport ar fi un capat natural, dar exista suficienta capacitate oare la Aeroport Otopeni? De fapt - uitandu-ma inca o data, M700 pare sa fie un pinch point per total.

In materia capacitatii in Gara de Nord, am pornit de la principiu ca exista un proiect de refacere al intregului Complex Feroviar Bucuresti (cum e SF-ul in desfasurare acum). Sunt totusi 18 peroane (14 Grupa A + 4 Grupa B). Presupun ca daca ai reconfigura complexul feroviar, cu diagonale denivelate si alte masuri de a creste capacitatea, cred ca teoretic ar fi suficienta capacitate pentru toate trenurile - mai ales daca se adopta un timp minim de stationare in GdN. Pinch-pointul absolut cred ca e podul Grant unde sunt 10 fire. O parte din ele merg doar in depouri, dar cu o eventuala reconfigurare se pot folosi ca linii de mers - spatiu exista arhisuficient in complexul feroviar de la Grant incolo pentru orice reconfigurare am visa - bani sa fie. Recunosc insa ca asta nu e punctul meu forte.

O alta solutie potentiala ar fi cuplarea trenurilor in Caciulati, insa e usor ineficient datorita lungimii inegale ale ramurilor.

Sunt 100% de acord ca avem nevoie de un masterplan integrat in zona Pipera. Cred ca la nivel minim trebuie o Gara cu 4 peroane (2 directe si 2 abatute) - cu un deck peste toate liniile cu ceva functie comerciala, care sa ofere acces pietonal peste tot in zona. Avantajul extinderii M2 e ca la ora de varf pasagerii ar fi complet invers fata de fluxul principal de trafic. Pe langa M2 ar trebui extins si tramvaiul - exista loc berechet pentru un nod intermodal. Este si locul natural pentru un terminal de autobuze preorasenesti. As sugera sincer ca merita oprite toate trenurile spre Constanta acolo.

@carutasul

Pe de alta parte, daca ai cumparat deja trenurile pentru avea un serviciu mai intens de naveta la ora de varf - costurile pentru a opera si in off-peak un serviciu similar nu sunt asa mari. O mare parte din costuri (materialul rulant, refacerea sinei) sunt in mare parte fixe. Nu neg ca la anumite ore trenurile vor fi goale - dar asta se intampla si in Vest pe rute similare. Cred ca solutia cea mai buna e sa avem o viziune de end state care sa ne ghideze cat (si mai important - unde) trebuie sa investim in complexul feroviar Bucuresti, si sa incepem sa operam rutele pe masura ce merita.

O ruta logica e cea spre Aeroport. Investitii in a ridica frecventa la 30min, abonamente care sa permita folosirea lui ca transport periurban, regandite liniile regionale pentru a oferi conexiuni facile - lasat sa mearga cativa ani si reviziuit etc.

frunzaverde

Titan Sud nu e deloc izolata. Are conexiune directa cu statia de metrou Republica (gura de metrou e la peron). Un ipotetic tren Titan Sud - Catelu - Voluntari - Pantelimon - Pipera - Baneasa nu o sa fie competitiv cu Republica - Unirii - Pipera pe M1+M2. Ideal ar fi incorporata cumva in reteaua de metrou, cu o statie Titan Sud moderna.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

vancouver

#411
@AndreiB: Ce spui tu de Gara de Nord cu diagonale denivelate e muzica de viitor, 20-30 de ani. Si cu sume fabuloase, cu care eu as face altceva, de exemplu acea diagonala feroviara subterana prin Bucuresti. Sa investesti intr-o gara infundata mi se pare o imensa greseala. Pentru ca oricum vei pierde enorm de mult timp cu rebrusari, treceri de trenuri goale spre triaj etc... Nu vei reusi niciodata, nici macar cu investitii imense, sa eficientizezi gara infundata, ca sa suporte 6-7 linii S-Bahn. In Frankfurt de exemplu, gara pentru S-Bahn este sub gara principala, infundata, de trenuri. La suprafata trenurile regio circula cadentat la 1 ora la orele de varf, ca de altfel si trenurile IC si ICE. Dar mai mult de un tren pe ora e aproape imposibil. Si acolo sunt 22 de linii si partial legaturile denivelate deja.

Ceea ce ai prezentat tu in rest se bazeaza exclusiv pe infrastructura existenta, cu mici modificari, in ideea - nu-i asa - de a intra pe PNRR.
Feroviar: inadmisibil că ramâne 1 fir pe unele porțiuni după reabilitare pe Craiova-Caransebeș și Cluj-Oradea. Da pentru extinderea programului Quick Wins. Limitare instalare ETCS doar pe coridorul IV, pana cand va deveni pe deplin functional si isi dovedeste eficienta. Autostrazi: DA pentru 4 treceri montane: A1, A3, A6 si A8. NU deocamdata pentru A13 montan si A Nordului partea montana.

vancouver

Quote from: frunzaverde on March 21, 2021, 03:24:13 PM
Titan Sud nu e deloc izolata. Are conexiune directa cu statia de metrou Republica (gura de metrou e la peron). Un ipotetic tren Titan Sud - Catelu - Voluntari - Pantelimon - Pipera - Baneasa nu o sa fie competitiv cu Republica - Unirii - Pipera pe M1+M2.

In principiu corect ce spui. Dar nu si daca totul este corelat si se respecta la secunda (posibil daca vrem). Adica la ora la care ajunge trenul de la Oltenita la Titan Sud, pe peronul vecin asteapta trenul de Pipera + aeroport. 3 min mai tarziu pleaca. La Pipera iarasi corelat cu S-Bahnul violet din propunerea lui @AndreiB. Adica ajunge la acelasi peron cu S violet la 4-5 min dupa acesta si preia calatorii de la Fundulea/Islaz/Branesti spre aeroport. In sens invers trebuie sa ajunga la Titan Sud cu 2-3 min. inainte de plecarea trenului spre Oltenita si la Pipera inaintea trenului spre Fundulea. Deci putin organizat si putin cu cap ar putea avea logica.
Feroviar: inadmisibil că ramâne 1 fir pe unele porțiuni după reabilitare pe Craiova-Caransebeș și Cluj-Oradea. Da pentru extinderea programului Quick Wins. Limitare instalare ETCS doar pe coridorul IV, pana cand va deveni pe deplin functional si isi dovedeste eficienta. Autostrazi: DA pentru 4 treceri montane: A1, A3, A6 si A8. NU deocamdata pentru A13 montan si A Nordului partea montana.

subway

#413
Proiectele serioase de infrastructura se dezvolta pe termene de 10-15ani, nu ai cum sa le comprimi in PNRR.
P.S.
Cati corporatisti olteniteni cunosti care lucreaza la multinationalele din Pipera?

AndreiB

#414
@vancouver

Cateva masuri oricum vor trebui luate chiar si pentru a indeplini viziunea din masterplan feroviar de servicii mai dese. La nivel minim cred ca va fi nevoie de inca un fir pe M800, probabil furand o linie din revizia Grivita si o diagonala de pe firul III Chitila pe M700, pentru a dubla M700 (ori prin Firul III Chitila, ori prin M900) si a permite un serviciu mai intens. Restul cred ca depinde de ce frecvente vrem. Dar da, cred ca ne trebuie o viziune de 20-30 de ani si etape de progres intermediare pana atunci. Intai PNRR, pe urma alta finantare Europeana si in final pe barba noastra.

vancouver

@subway:

1. Nu cunosc pe nimeni sa ia trenul de la Focsani la Bucuresti, desi am rude la Focsani si ma duc si eu pe acolo de cateva ori pe an. Inseamna ca trebuie desfiintat trenul Bucuresti - Focsani?

2. Trenul propus Titan Sud - OTP va avea mai multe statii, nu doar la Pipera! Si poate ca trebuie si muncitori in Pipera, ca sa mai construiasca, nu doar corporatisti! Si poate ca mai trebuie si femei de servici. Poate chiar si barbati de servici...  :D (paznici sa zicem). Iar restaurantele de acolo au nevoie si de chelneri. Stii, e practic un intreg oras, o intreprindere acel Pipera. Nu se reduce doar la corporatisti.

3. Cu legaturile perfecte actuale nici nu e de mirare ca nu exista corporatisti care sa stea la Oltenita.

4. Cea mai simpla solutie este sa nu faci nimic. Nu stiu daca chiar e nevoie de promotori ai acestei minunate solutii.
Feroviar: inadmisibil că ramâne 1 fir pe unele porțiuni după reabilitare pe Craiova-Caransebeș și Cluj-Oradea. Da pentru extinderea programului Quick Wins. Limitare instalare ETCS doar pe coridorul IV, pana cand va deveni pe deplin functional si isi dovedeste eficienta. Autostrazi: DA pentru 4 treceri montane: A1, A3, A6 si A8. NU deocamdata pentru A13 montan si A Nordului partea montana.

subway

#416
Inainte vreme ajungeai mai repede cu trenul decat pe sosea la Focsani, acum e invers...
As fi ultimul care sa propovaduiasca metoda do nothing, ce spun e ca trebuie sa facem ce trebuie, intr-o ordine de prioritati rationala.

RaduG

Salut, vă aduc în atenție o serie interesantă de articole pe tema ,,Gara Centrală București" (dacă e re-post ștergeți).
Chiar dacă unii ar putea spune că proiectul este ușor utopic în termeni financiari, este o idee asupra căreia merită stăruit puțin, iar articolele au ceva documentare și argumentație în spate.

https://mihaicraciun.eu/2020/11/15/gara-centrala-si-trenul-suburban-solutiile-traficului-din-bucuresti-i/
https://mihaicraciun.eu/2021/02/07/gara-centrala-bucuresti-ii/








Powered by API/PUM imgur uploader


carutasul

Păi poate cu ocazia asta se face un fel de master-plan și după aia îl sparg în obiective mai mici din care unele se încadrează în PNRR. Eu nu mă supăr dacă nu se încadrează toate, că scopul e să rezolvăm problemele, PNRR-ul e doar un ajutor ( deși e posibil ca în unele cercuri să se vadă invers :) )

cristi5

Apropo de master plan, la MT exista un grup de lucru numit GLBI (Bucuresti Ilfov) unde se discuta feroviar, rutier, ... in ideea licitarii unui SF cam peste 3 luni daca bine retin. Colegul @oc7avian participa si poate are timp si sa puna material pe forum.

Procesul GLBI pare paralel cu procesul PNRR/Nicusor Dan.