Secundare feroviare in Romania: discutii diverse si proiecte

Started by Balto, August 07, 2018, 04:45:02 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 4 Guests are viewing this topic.

tom_sawyer

Site-ul CFR S.A. (colocvial "CFR infrastructură") www.cfr.ro, secțiunea DDR (Documentul de referință al rețelei), anexa 2c Harta sisteme de circulatie CFR (și celelalte)

Link direct:
https://cfr.ro/download-drr-2023-network-statement-2/

https://cfr.ro/files/ddr/ro%202023/Anexa%202.c%20.pdf

Există și o arhivă cu versiuni precedente: https://cfr.ro/versiuni-precedente-ale-declaratiei-retelei-cfr/

cavver

Am cautat pe cfr "harta sisteme de circulatie" si am gasit asta :
https://cfr.ro/download-drr-2024-network-statement-2/ . Cred ca e vorba de anexa 2c.

frunzaverde

Exact, adica: https://cfr.ro/files/ddr/RO%202024/Anexa%202.c%20.pdf

Cheia e urmatoarea:

Stea rosie = Statia are sistem de centralizare electronica - organizarea miscarii trenurilor este facuta pe calculator, macazurile sunt controlate automat de calculator, parcursurile sunt asigurate automat, si siguranta asigurata automat prin dependinte calculate de calculator. Sistemul e cel mai modern, si e foarte comun si in Europa de Vest.

Patrat mov = Statia are sistem de centralizare electrodinamica - organizarea miscarii trenurilor este facuta pe luminoschema (panou cu beculete si butoane). Macazurile sunt controlate automat, parcursurile sunt asigurate automat, si siguranta asigurata automat prin dependinte calculate, doar ca logica nu este digatala (pe calculator), ci analogica, pe releuri. Sistemul e foarte comun si in Europa de Vest. Se upgradeaza la stele rosii, pentru ca calculatoarele sunt ieftine, si programabile, si mici, releele ocupa turnuri intregi pentru aceiasi putere de calcul. Doar ca rezista decenii, asa ca graba nu e extrema.

Patrat portocaliu = un pas intermediar intre cele doua de mai sus.

Triunghi Verde = Bine ati venit in secolul XIX. Macazurile sunt controlate mecanic, prin leviere care trag scripeti care misca macazurile. Semnalele sunt mecanice, cu palete, actionate cu aceleasi leviere. Parcursurile si siguranta sunt asigurate de un sistem mecanic de chei si zavoare. In functie de sistem e nevoie de acari la fiecare cap de statie.

Cerc albastru = In principiu nimic - totul se face pe baza de foaie si ordin scris, nu exista nici un sistem de siguranta care sa asigure efectiv siguranta. Se foloseste doar pe sectii secundare foarte secundare, de obicei infundate.

Si la linii:

- albastre - linia are sistem de bloc - adica fiecare interstatie e impartita in segmente de 800-2000 metri, fiecare segment fiind protejat de un semnal. Un singur tren poate ocupa un bloc, detectarea ocuparii si eliberarii blocului se face automat (prin circuit de cale sau eventual numaratoare de osii). Locatia trenului este cunoscuta la orice moment centralizarii (si impiegatului, pe calculator sau luminoschema) - ori in mod mai detaliat (exact blocul) la sistemul modern BLA-I sau mai putin detaliat (in doua segmente, 1AD si 2AD) la sistemul BLA clasic. Semnalele in urma trenului sunt calculate automat de centralizare, si culoarea e automat schimbata de sistem in urma trenului. Exista protectie impotriva depasirii vitezei si trecerii pe rosu la fiecare semnal.

- negre - linia are cale libera - sistemele de semnalizare exista exclusiv in statii, interstatiile sunt complet "intunecate", intre doua statii e imposibil sa stii unde e trenul sau sa-l controlezi in vreun fel, nu exista semnale. Un singur tren poate ocupa calea intre doua statii - de aici "cale libera" = trenul anterior a fost primit, deci linia nu e ocupata si se poate expedia un tren. Intre doua statii comunicarea se poate face automat (centralizarile vorbesc intre ele = BLSA/BLSAR) sau manual (prin intelegere telefonica intre statii, cu registru, foaie si caiet). Sistemul are 1/4 - 1/10 din capacitatea liniilor "albastre".

- rosu - linia are conducere centralizata - intregul sistem e in intuneric, inclusiv statiile. Totul se face in baza unui ordin scris, inmanat atat personalului statiilor cat si mecanicilor, care le spune ce sa faca, la ce ora, unde sa se incruciseze, si cine pe cine asteapta in caz de intarziere; totul e facut in avans, si nu ofera vreo flexibilitate, deci cea mai mica capacitate. Sistemul are cam 1/10 - 1/20 din capacitatea liniilor "albastre".

@motorzbh e de specialitate, face semnalizari de zeci si zeci de ani, daca sunteti curiosi de tehnica si dezvoltare, va explica in detaliu.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

shift2rail

Excelente harta si explicatiile, sa deducem ca, in anul de gratie 2023, nu avem ERTMS pe niciun km de cale ferata?




dan tm

Ce inseamna CED-PCC?

la triunghi verde mai sint macazuri care se manipuleaza direct la miner cu contragreutate, nici macar din cabina.

frunzaverde

@dan tm - CED PCC = centralizare electrodinamica cu post de comanda computerizat, jumatatea drumului intre CED si CE.
@shift2rail - Exista trei segmente in teste, avem topic dedicat. Dar Romania nu difera de restul Europei - pe linii conventionale ERTMS este o raritate in toata Europa (cu exceptia Elvetiei, care a fost nevoita sa faca tranzitia completa din cauza unui sistem clasic insuficient), iar ERTMS 2 este practic inexistent. Nici Germania, nici Austria, nici Suedia, nici Danemarca, nici Cehia, nici Ungaria nu sunt mai avansate in domeniu. Dar avem topic dedicat pentru asta.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!


shift2rail

^se electrifica doar Tm-Stamora Moravita sau si extensia Voiteni-Resita?

cristi5

Quote from: frunzaverde on May 27, 2023, 11:38:33 PM@dan tm - CED PCC = centralizare electrodinamica cu post de comanda computerizat, jumatatea drumului intre CED si CE.

Mai putin de jumatate as zice, din cate stiu doar interfata umana a IDM e digitala (adica PCC inlocuieste luminoschema gen), parcursurile se fac in continuare "electrodinamic"

Vlad94

Cum mă așteptam, SF-ul este un mare fiasco care nu rezolvă problemele Timișoarei. Nu s-a prevăzut stație la Shopping City (important hub de transport), ci rămâne vechea stație Timișoara Sud, care e la dracu în praznic și nu e utilă nimănui. Mai mult decât atât, între Timișoara Nord și Sud trebuiau să dubleze linia. Vai și amar!

dan tm

N-au minte sa nu faca oprire la mol in Calea Sagului sub pasaj.

dargauda

Electrificare pe liniile de tren Arad-Oradea-Satu Mare și Baia Mare-Jibou-Dej. CFR Infrastructură a scos la licitație contractele pentru studiile de fezabilitate

CFR Infrastructură, prin Regionala Cluj a scos la licitație trei contracte pentru electrificarea liniilor de cale ferată pe traseul Arad-Oradea-Satu Mare-Jibou-Dej, contractele fiind pentru realizarea studiilor de fezabilitate. Sunt contracte cu o valoare de 39 de milioane de lei și clauză suspensivă, adică semnarea acestora va fi posibilă dacă se asigură sursa de finanțare. Este a doua licitație pentru electrificare (studiu de fezabilitate) după ce pe 2 noiembrie Regionala CFR Craiova a lansat procedurile pentru București-Pitești-Craiova și Râmnicu Vâlcea-Turnu Roșu (Valea Oltului) după cum Economedia a scris aici.

,,Elaborare Studiu de Fezabilitate pentru obiectivul de investiții: Electrificarea a 8 secții de circulație ale sistemului feroviar din România – SRCF Cluj: Lot 1: Arad – Oradea pe linia 328, pe intervalul Boiu Bihor (limita SRCF Cluj km 68+000) – Oradea; Lot 2: Oradea – Carei – Satu Mare, pe linia 400; Lot 3: Satu Mare – Baia Mare – Jibou – Dej, pe liniile 401 si 412"- potrivit informațiilor din Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP).

Pentru linia 328 Arad-Oradea, electrificarea se va face pe secțiunea Boiu Bihor-Oradea, iar valoarea contractului este de 6 milioane lei, pentru linia 400 Oradea-Carei-Satu Mare, CFR estimează un cost de 13 milioane, iar cea mai mare valoare o are documentația tehnică pentru liniile 401 și 412 Satu Mare – Baia Mare – Jibou – Dej, 20 de milioane lei. Ofertele pot fi depuse până pe 19 decembrie, iar prețul are un punctaj de 40 %.

https://economedia.ro/electrificare-pe-liniile-de-tren-dintre-arad-oradea-si-satu-mare-si-baia-mare-jibou-dej-cfr-infrastructura-a-scos-la-licitatie-contractele-pentru-studiile-de-fezabilitate.html


Cuneo

Timiș: a fost aprobat studiul de fezabilitate pentru modernizarea liniei de cale ferată Reşiţa Nord – Timişoara Nord cu extensie Voiteni – Stamora Moraviţa – Frontieră

CFR SA anunţă că a avizat documentaţiile pentru modernizarea liniei CF Reşiţa Nord – Timişoara Nord cu extensie până la frontieră.

Proiectul, realizat în parteneriat cu au autorităţile locale din Timiş şi Caraş Severin, vizează modernizarea a aproape 120 de kilometri de linie ferată, precum şi a zeci de staţii, zeci de treceri la nivel, poduri şi podeţe.

Consiliul Tehnico-Economic al CFR SA a avizat favorabil variantele optime prezentate în cadrul Studiului de Fezabilitate pentru Reabilitarea/modernizarea liniei CF Reşiţa Nord – Timişoara Nord cu extensie Voiteni – Stamora Moraviţa – Frontieră, pe cele două tronsoane, astfel: Componenta A: Timişoara Nord – Stamora Moraviţa – Frontieră (58 km) propusă pentru finanţare în cadrul Programului Transporturi (PT) 2021 – 2027, o investiţie în valoare de 2.092.343.265,44 lei, fără TVA. Componenta B: Reşiţa Nord – Voiteni (59 km) propusă pentru finanţare din fonduri externe nerambursabile, de la bugetul de stat şi/sau alte surse legal constituite, o investiţie în valoare de 1.408.885.137, 54 lei, fără TVA", anunţă, joi, reprezentanţii CFR.

Pentru tronsonul CF Timişoara Nord – Stamora Moraviţa – Frontieră, aflat pe raza judeţului Timiş, lucrările au ca scop  creşterea vitezei maxime de circulaţie la 120 km/h pentru trenurile de călători, iar pentru trenurile de marfă la 80 km/h şi includ modernizarea a 9 staţii/ halte/puncte de mişcare, preum şi reabilitarea a 23 treceri la nivel, 21 poduri şi 19 podeţe

Pe tronsonul CF Reşiţa Nord – Voiteni, aflat pe raza judeţelor Timiş şi Caraş-Severin va creşte viteza maximă de circulaţie la 120 km/h pentru trenurile de călători, iar pentru trenurile de marfă la 80 km/h, vor fi modernizate 12 staţii/ halte/puncte de mişcare şi reabilitate 35 treceri la nivel, 12 poduri şi 119 podeţe.

,,Termenul de realizare a investiţiilor pe cele două tronsoane va fi de 50 de luni pentru tronsonul CF Timişoara Nord – Stamora Moraviţa – Frontieră, din care 8 luni pentru proiectare şi 42 de luni pentru execuţia lucrărilor, iar pentru tronsonul CF Reşiţa Nord – Voiteni va fi de 60 de luni, din care 8 luni pentru proiectare şi 52 de luni pentru execuţia lucrărilor", precizează sursa citată.

Lucrările se vor realiza în cadrul unui parteneriat semnat de CFR SA cu autorităţile locale – Consiliile Locale Timişoara şi Reşiţa şi Consiliile Judeţene Timiş şi Caraş Severin – reprezentanţii CFR SA urmând a asigura suportul tehnic de specialitate pentru avizarea/aprobarea documentaţiilor şi derularea procedurilor de achiziţii publice şi, ulterior, prin personalul calificat a participa la supervizarea/monitorizarea şi recepţia lucrărilor de modernizare pe cele două tronsoane.

https://buletindetimisoara.ro/timis-a-fost-aprobat-studiul-de-fezabilitate

StefanCelMare

Am observat lucrări pe linie în zona dintre Petroșani și Pui, jud. Hunedoara.
Cred că se schimbă traversele vechi din lemn cu unele de beton, și evident și șina.