News:

Tur de forță API 27-28 iunie, DEx12 și A7.
A7 Focșani-Buzău și Dumbrava-Mizil. DEx12 Pitești-Colonești și Balș-Craiova.

Main Menu

Secundare feroviare in Romania: discutii diverse si proiecte

Started by Balto, August 07, 2018, 04:45:02 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

Ionut

Au fost doi colegi prezenți la videoconferinta, Phenol și frunzaverde. Ii las pe ei sa va povestească.

frunzaverde

#121
Am participat la eveniment. Au promis ca vor face public raportul pe site-ul lor (e o mica intarziere, ca peste tot, cauzata de epidemie), si vor pune la dispozitie si materialele pe care se bazeaza raportul (felicitari pentru transparenta de care au dat dovada), prin distributia materialelor pe stickuri USB.

Raportul studiaza exclusiv liniile secundare/neinteroperabile, necuprinse in master-plan. Adica, spre exemplu, raportul nu include linii ca Urziceni - Slobozia - Ciulnita, Urziceni - Tecuci sau Constanta - Mangalia pentru ca sunt considerate linie "principale" si e cuprinsa in MPGT. Ce e considerat linie secundara este ciudat, dar asta e o poveste a MPGT: spre exemplu Tecuci - Barbosi e considerata secundara (desi e o legatura esentiala de retea).

Raportul e un inventar de nevoi costisitor (vorbim de 1.5+ miliarde de euro) in scenariul de dezvoltare. E bazat pe idei de cadentare, frecvente rezonabile, exploatare cu rame usoare, refactii de linii etc., pe patru niveluri de actiuni : conservare/inchidere, do minimum, mentenanta la nivel constructiv ("status quo"), dezvoltare.

Vor inclusiv descentralizare si implicarea autoritatilor regionale/locale pe model francez si german. In plus, au gandit (foarte desteapta chestia asta) neinteroperabilele din zonele urbane ale marilor orase ca "pachete" pentru dezvoltare in transport metropolitan/sub-metropolitan. Zonele Timisoara si Constanta au fost in special studiate ca "pachete". Secundarele din zonele Brasov si Iasi-Dorohoi-Botosani au fost si ele prioritizate pe aceleasi criterii. Sa vedem ce o sa iasa - costurile sunt in momentul asta de zeci de ori peste alocarile curente, ceva ce toti au recunoscut.

Au impartit liniile pe 5 pachete de prioritate. Pachetele de prioritate arata ok, atat cat le-am vazut. Au zabovit in prezentare pe prioritatea 1+2, adica cele in care vor sa investeasca; astea sunt in principiu secundarele din jurul Timisoarei, Constantei (zona de nord - Palas - Lumina - Navodari; zona de sud nu e considerata "secundara"), Iasiului (inclusiv Dorohoi si Botosani) si Brasovului, plus inelul Bucurestiului (partea inclusa fiind cea neelectrificata, adica Bucuresti Voluntari - Bucuresti Sud - Chiajna + revitalizarea garii Obor). Inelul Despre Oravita - Anina au zis ca vor s-o dea unui operator pur turistic. Apar inclusiv reactivari gen Hunedoara - Simeria si Deva - Brad, dar astea mai degraba le-as trece la vise, dat fiind diferenta intre banii necesari si banii existenti.

Inchiderile nu mi s-au parut controversate: o mare parte sunt deja inchise, dezafectate si/sau nici macar nu mai sunt in teren. Altele sunt inchise de facto sau nu mai au trafic de ani multi. Rosiori - Magurele mi se pare singura chestie mai controversata de-acolo.

PS S-a vorbit si de importanta liniilor pentru marfa, mai ales transport de cereale inspre porturi (si de importanta refacerii porturilor la Dunare pe secundare) si de transport multimodal (inclusiv un terminal de containere la Bucuresti Sud).
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

tom_sawyer

#122
Linia Botosani - Hârlău se va mai putea realiza vreodată? Stiu ca acum nu se alocă bani nici pentru întreținerea restului rețelei, dar s-ar mai justifica vreodata investiția? Nu mai e nevoie de exproprieri, tunelul e deja străpuns...

PS: CFR zice ca Urziceni-Tecuci e neinteroperabila
http://cfr.ro/files/ddr/2020/RO/Anexa%201b%20-%20Harta%20linii%20interoperabile%20si%20neinteroperabile.pdf

reed

Asta ma gandeam si eu,insa nu cred ca va mai fi fezabila,din ce stiu eu din teren linia merge pana pe la Flamanzi,si dupa ....o lunga pauza de 30 -40 de km pana in Botosani

GML

Pe lista de la Club Feroviar apare si linia Botiz-Bixad, dar ala nu are cred ca mai are vreo sansa. Linia nu e folosita pt. transport calatori din decembrie 2013, si pt. transport marfa e folosita numai pana la Livada. Intre Livada si Bixad sinele is ruginite deja.

Xenos

S-a evocat şi scenariul trecerii lor în administrarea unor judeţe, asocieri de judeţe ori asocieri de municipii şi oraşe? Este posibil ca strict local autorităţile să fie dispuse să investească sumele modeste necesare unor linii existente (de ex Banatul e foarte bine străbătut de linii secundare), care însă pe plan central nu vor fi niciodată o prioritate, nu va exista bani pentru ele. Aşa ar putea fi salvate, poate, linii care altfel ar fi închise.

Phenol

Am participat la conferinta din partea API, multumesc pentru incredere si pentru primirea din partea ARF (la inceputul conferintei d-nul Gavrila a si evidentiat prezenta noastra la eveniment).

In general e greu sa mai spui ceva nou dupa ce @frunzaverde prezinta un subiect, astfel o sa incerc o abordare mai subiectiva.

Sunt doua chestii ce asi putea sa mai adaug la postarea lui:

Primul este averizarea lor in legatura cu starea proasta si foarte proasta a podurilor de pe aceste sectii. Ne recomanda ca repararea podurilor sa fie tratata separat si inainte de restul reparatiilor necesare (am impresia ca e efectul Budila).
Iar al doilea aspect este recomandarea pentru schimbarea modelului de inchiriere a liniilor catre operatorii privati, asta in ideea descentralizarii mentionate de frunzaverde.

In materie de recomandarile primite, nu prea am ce adauga si consider ca astea erau deja cat de cat evidente prin prizma ultimelor 10 ani. In aceasta perioada, operatorii privati au invatat pe barba lor cam care sunt liniile cu potential (vezi Oradea - Cheresig sau Titan Sud - Oltenita). Desigur sunt si exceptii (de ex. Mintia - Brad).

In rest, asteptam sa vedem ce contine raportul.

tom_sawyer

Apropo de poduri:

Un pod feroviar a fost distrus de inundații în Bucovina, în nord-estul țării. Apele umflate ale râului Suceava au lovit cu furie podul Brodina, pe care trenurile nu mai circulă de 12 ani.

Imaginile au fost postate pe Facebook de Laur Cheivan. "Linia Gura Putnei-Nisipitu, lovită din nou de furia naturii, de data asta la podul de la Brodina. De menționat că linia este inchisă în urma inundațiilor din anul 2008", se arată în postarea de pe rețeaua de socializare.

https://clubferoviar.ro/pod-feroviar-distrus-de-inundatii/

frunzaverde

Gura Putnei - Nisipitu era deja surpata de mai bine de 10 ani in mai multe zone; practic linia exista doar scriptic. Unde terasamentul mai exista, sina a fost de mult rupta, scoasa, acoperita de balarii... Pe alocuri a fost si ingradita in curtile localnicilor. Practic nu mai avea vreo sansa; chiar si daca inainte de surpare ar fi fost circulabila, s-ar fi inchis in viitorul imediat... Era o linie vicinala, cu viteze de 20-40 km/h, servind sate cu foarte putini locuitori. Mai mult, linia nu servea bine comunitatile, fiind partial trasata pe partea gresita a raului - un serviciu rutier ar face treaba mult mai buna decat calea asta ferata.

Ar trebui in schimb investit masiv in cealalta ramura, Putna - Gura Putnii - Radauti - Dornesti, care a fost pusa in circulatie din nou. Ar trebui crescuta viteza la 70-100 km/h unde se poate, cu ceva RK. Ar merge (in vremuri normale) fara probleme o ramura de Radauti - Putna la trenul de noapte Bucuresti - Suceava, cel putin in sezon (similar cu ramura de Vatra Dornei).
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

cristi5

Ce se intampla cu Oradea-Holod? Mintia-Brad pare mult mai complicat de reparat (dar poate numai pare) si totusi e Prio 2. Poate scrie undeva pe stick. Daca-l primim.

frunzaverde

Toata sub-reteaua respectiva (Oradea - Cordau - Holod si Ciumeghiu - Holod - Vascau) e in capitolul 5.1 : "inchidere, dupa consultare cu autoritatile regionale/locale". Probabil au vazut ca practic nu exista trafic pe Vascau - Ciumeghiu, si ca traficul Oradea - Beius - Stei s-a mutat complet rutier de decenii, asa ca nu i-au dat nici o sansa...

O refacere a liniei la un standard normal la cap ar fi interesanta pentru traficul sub-urban al Oradei, dar costurile sunt imense - practic tot segmentul Cordau - Rogoz - Holod ar trebui reconstruit de la zero - terasamentul practic nu mai exista pe 95% din distanta, au crescut paduri pe unde era linia... S-ar putea eventual gasi fonduri pentru zone izolate, ex-industriale la UE (ceva cu reconversie regionala?).
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

cristi5

Inchidere inseamna ca CFR renunta la teren complet? Il dau la autoritatile locale? Parca la Huedin-Calatele l-au dat si s-a amenajat pista de biciclete.

Ce e interesant e ca Brad-Mintia nu poate fi intr-o situatie f diferita in ce priveste rutierul sau? Si totusi ei vor sa-l refaca.

Phenol

Marele avantaj al Bradului este ca e o comunitate destul de mare (15k oameni) la o distanta relativ mica (cca 35 km) de Deva. Un alt aspect important este fabrica de ciment de la Chiscadaga care genereaza trafic de marfa (adica preia o parte din costurile de intretinere a liniei) si faptul ca linia este circulabila pana la Chiscadaga, de unde lipsesc doar 25 km pana la Brad. In comparatie Holod si Vascau sunt comunitati cu cca 3000 locuitori.

Pe mine m-a surprins faptul ca linia spre Zlatna (oras care are o populatie undeva la 7500) cade in aceeasi categorie cu Vascau si Holod.

Pista de bicicleta spre Calatele nu stiu sa fi realizat, desi ar fi de mare folos.

ARF are in plan sa discute si pe plan local soarta fiecarui linii in parte cu autoritatile locale, iar o decizie finala se va lua doar dupa.

rizzuh

^ cei 25km care lipsesc sunt fix partea cea mai grea, de munte, cu viteze reduse, este mult mai rapid pe rutier. 15k oameni nu-s asa de multi, mai ales la 35km de Deva. Daca erau la 5-10km de Deva era altceva :)

dan tm

Problema este ca linia Brad-Mintia nu mai exista.
Din cauza unei tasari sau alunecari de terasament, linia a fost inchisa iar mai apoi demontat din teren. Au fost demontate inclusiv viaductele metalice.

A mai ramas in teren o linie care duce la Paulis Lunca Gr T adica gara fabricii de ciment.
Cum au gindit ei reluarea circulatiei pe Brad  dar nu au vazut traficul de pe Zlatna e destul de interesant.

In Alba Iulia sint niste fabrici situate in apropierea liniei de Zlatna.Regio Calatori a infiintat la fabricile alea un punct de oprire, Antestatia Barabant pentru ca muncitorii navetisti de pe linia de Zlatna, sa nu mai mearga 1 km pina in statia Barabant.
Nu stiu cit de reale sint semnaturile sau interesele celor care au semnat dar prin presa au fost articole despre solicitari de reluare a circulatiei pe linia de Vascau.

https://secure.avaaz.org/community_petitions/ro/sntfc_cfr_calatori_sa_reluarea_circulatiei_trenurilor_de_calatori_pe_relatia_oradea_ciumeghiu_holod_vascau/