Semnalizarea rutieră: indicatoare și marcaje

Started by sebba, October 04, 2012, 08:55:57 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Ionut

Am dat acum cateva momente un sincron telefonic live la B1 TV despre indicatoarele rutiere. Scurt, dar am zis cateva lucruri. Poate se aude. :)

voicul


Ionut

Bun bun, ma bucur ca a prins. Sper sa devina un subiect din ce in ce mai vizibil.

Ionut

#288
Pozitia are efect intarziat, vad. :lol: Cred ca jurnalistii erau inca in vacanta cand am scris noi. Vad ca apare pozitia si in Adevarul. Articolul Digi24 este aici.

Ionut

Tocmai am vorbit si la EBS Radio despre indicatoare. Sunt din Cluj ei. Am tot dat intervenții la ei.

Kidu

Ionut, nu mi-o lua in nume de rau pentru ca interventiile mediatice ale asociatiei sunt foarte bune si utile insa n-ar fi mai bine sa faci un topic de genul "Biroul de informare" unde sa contabilizezi toate aparitiile media?

Acum toate aceste luari de pozitie sunt rasfirate prin mai multe topice si asta le face mai dificil de urmarit.

Ionut

Pun pe thread-urile proiectelor despre care este vorba. Cine este interesat de proiectul X poate afla de intervenția mea la postul cutare despre proiectul X. În cazul de fata vorbim de indicatoare.

Kidu

Pai tocmai asta e problema, faptul ca vor fi "acoperite" de alte postari ulterioare de ajungi sa nu mai poti tine o cronologie ca simplu utilizator. In sfarsit...

pasadia

Dar daca e sa vorbim de indicatoare, am si eu o problema (din aia tipica, de brasovean). Mai exact ma intreb cand le cerem sa modifice naibii normativul privind semnalizarea (acel paragraf care spunea ca sunt obligati sa treaca localitatile de capat ale DN-ului), sau macar sa il aplice unitar peste tot.

Caz in discutie: mareata localitate Chichis, probabil cea mai mica localitate care e mentionata pe cel putin cateva zeci de indicatoare rutiere montate pe DN-urile noastre (ok, excluzand alea de frontiera, gen Bors sau Petea). De exemplu:



Sursa

Si spre comparatie, ca sa vedeti cat de unitar aplica aceleasi reguli stupide pe care tot ei le-au inventat:



Sursa

De ce nu au trecut Harman, ca doar aceasta e localitatea de capat pentru DN10? Sau ma rog, poate Prejmer, caci nu imi e clar, intersectia e pe campul dintre ele. Nu le putem impune macar o regula de genul "daca localitatea are sub 5000 de locuitori nu ii treceti numele"? (da stiu, Sercaia apare si pe DN73B, si pe DN1S, etc...). Ieri, parcurgand DN12 in intregime, eram siderat sa vad cate indicatoare cu Chichis pot exista.

Ionut

Cate de-astea sunt prin tara... fara numar. La capitolul indicatoare stam prost, foarte prost. Vom mai da pozitii, inclusiv despre intretinerea indicatoarelor. Poate la primavara, dupa ce se vor distruge multe de la deszapezire.

pasadia

Si inca una, chit ca poate asta nu intra neaparat la indicatoare. Dar luand insa exemplu Bulgarie, care chiar a facut asta de curand, mi-as dori o renumerotare a DN-urilor si o amplasare a lor pe traseele corecte.

Incep cu cateva exemple simple:

1. Dupa cum stiti, in mod oficial traseul DN-urilor aflat in interior municipiilor este in administrarea primariilor respective, nu in administrarea CNAIR. Asta duce la situatii penibile in care desi DN-ul in rest arata foarte bine, in interiorul unor municipii tranzitate e complet distrus (nenumarate exemple in acest sens: Fagaras pe DN1, Medias pe DN14, Turda, pe DN1, etc...). Evident, APL-urile venind cu scuza "veniturile noastre sunt prea mici, distrugerile sunt provocate de tranzit, construiti centura".

Dar, cand este construita centura, ajungem in alte situatii penibile: inventam noi denumiri de DN-uri in loc sa mutam traseele DN-urilor deservite. De exemplu, Brasovul e strabatut de DN1, are centura care leaga DN1 intre cele 2 extremitati, dar aceasta centura nu a primit indicativul DN1, asa cum ar fi fost firesc, ci a primit unul complet nou, respectiv DN1K-VO Bv. Pe cale de consecinta nu are nici statut de E60, si are si limita de viteza de doar 90 desi e 2*2, separator median, acces controlat, etc...

Aceeasi situatie la Timisoara, unde centura de NV este DNCT (ok, admit aici problema data de faptul ca capatul vestic al centurii e in DN69, nu in DN6, dar chiar si asa consider ca traseul corect actual al lui DN6 e pe centura si apoi prin nordul Timisoarei (str. Grigore Alexandrescu). Si aduc ca argument faptul ca orice sofer s-ar deplasa dinspre Lugoj / Remetea (de pe DN6) spre Sannicolau / PITT (tot DN6) ar urma traseul de pe centura.

Deci, prima propunere e ca pentru traseele noi, atunci cand acestea au rol de centura, ele sa primeasca indicativul drumului pentru care reprezinta o varianta prin afara localitatii si nu indicativ nou.

2. Apoi avem situatiile si mai absurde in care traseul unui DN (in interiorul arealelor urbane) nu respecta traseul de tranzit corect, folosit in mod real de soferi. Cu 2 exemple de pe DN11 (mda, dau exemple de unde cunosc, dar puteti trece si voi exemple de prin alta parte)

a) Targu Secuiesc



Sincer va spun, aici nici macar nu stiu sigur cum apare in nomenclatorul CNAIR. Insa inclin sa cred ca e conform Gmpas, adica ca DN11 e considerat prin interiorul orasului, pe un traseu extrem de complicat si nefolosit de nimeni aflat in tranzit. Traseul pe care este trafic, str. Fabricii, e trecut pe Gmaps ca E574 (ceea ce ar insemna ca drumul european are alt traseu decat cel national). Aceasta semicentura a orasului este extrem de folosit si da, ea ar trebui, in mod categoric, sa fie considerat DN11.

b) Bacau



Pana acum cativa ani, cand inca nu era inaugurat pasajul subteran pe sub CF500 aflat pe intrarea directa a DN11 in Bacau, traficul de tranzit folosea intr-adevar acea varianta de centura spre sud care iesea in DN2 in apropiere de aeroport. Insa lucrurile s-au schimbat si acum consider firesc ca DN11 sa plece din zona centrala a Bacaului (adica de unde pleaca DN15 si DN2G, de exemplu).

Deci a doua propunere e ca stabilirea traseului sa tina cont de parcursul real al soferilor aflati in tranzit prin acea localitate. Si ca argument suprem (de care mi-am adus aminte apoi, invoc Baia Mare, fara nici un comentariu atasat la poza de mai jos):



3.  Si ultima dorinta, cea privind corelarea traseului real cu cel rezultat din nomenclatorul de DN-uri. Si ea pleaca de la constatarea simple ca oricine merge intre Brasov si Cluj parcurge DJ151D si de la senzatia (nedovedita) ca dintre cei care trec prin Ludus un numar mai mare se indreapta spre Sighisoara decat spre Reghin (deci iii exclud pe cei cu destintia Tg. Mures).

Ca atare eu cred ca:

DN1 ar trebui sa aiba traseul (Bucuresti - )Brasov - Sighisoara - Acatari - Ungheni - Turda( - Oradea).
denumirea de DN13 ar trebui mutata pe Brasov - Vestem (intersectia cu DN7), coreland astfel in mod ciudat cu A13.
segmentul Vestem - Sebes ar urma sa fie exclusiv DN7 (renuntand astfel la prostia actuala in care e denumit si DN1 si DN7).
DN15 ar trebui sa aiba punctul de start (din noul traseu al DN1) la Ungheni
Pentru bucata actuala de DN1 dintre Sebes si Turda ar trebui un nou indicativ (eventual DN1K, daca ar elibera centura Brasovului de ea).

In mod oarecum similar, cred ca mai sunt cateva alte locuri in care prin adaptare la realitatile de pe teren denumirile ar trebui corelate cu traseele principale de tranzit. De exemplu:

- denumirea de DN1F ar trebui data pentru Cluj - Zalau - Satu Mare - Petea si nu pentru acea ramura neintretinuta spre Tasnad - Carei - Urziceni (vama H)
- traseul real intre Satu Mare si Baia Mare e cam pe DN19F, prin Mediesu (da, stiu, ar ajuta un pasaj peste CF acolo). De asta cred ca aceasta bucata ar trebui sa primeasca denumirea de DN1C, continuare dinspre Cluj - Dej - Baia Mare, urmand ca bucata spre Halmeu sa primeasca un indicativ mult mai mic)
- DN13C e in continuare o necunoscuta pentru mine. Oricine circula intre Odorheiu Secuiesc si Sighisoara pleaca pe un DJ spre Feliceni si intra pe DN13C la Cristuru. Nimeni nu circula pe ruta asta pe DN-uri (adica pe DN13 spre Bisericani si apoi pe DN13C). Deci, categoric, as muta DN13C intre Odorhei si Cristuru pe traseul actual al DJ137.

TibiV

Iti raspund doar la punctul 1.
Iti dai seama ce haloimas ar iesi la fiecare noua centura pe care se muta DN-ul?
De exemplu de la Brasov ce faci? Muti/renumerotezi toate bornele kilometrice pe restul de 400 km pana la Oradea?
Si daca s-ar face (printr-o minune) centura si la Fagaras reiei operatiunea?
Basca, la Brasov daca muti DN1 pe centura inseamna ca pe DN1 nu vei ajunge niciodata in Brasov, ci doar langa Brasov...

DN-urile de rang 1 cred ca este bine sa ramana asa, chiar daca sunt succesoarele drumurilor de carute...
Si ele se masoara de aici:
Quote from: TibiV on August 17, 2016, 01:52:24 AM
... acesta este KILOMETRUL ZERO al Romaniei...
Daca avem o lucrare pe DN X (DN de o cifra) la km XYZ+abc, acei "XYZ+abc" sunt masurati de aici...

Statia de tramvai Piata Sfantul Gheorge

Intram in curtea bisericii.
In centrul monumentului, jos, este o roza a vanturilor din marmura neagra.

Distantele pana la Turda (415), BIstrita(417), Cluj (448) Dej (503), Oradea (591), Satu Mare (638)...

(...)
Si chiar este un monument de patrimoniu...

(...)
Daca nu distingeti bine cifrele/distantele in pozele postate, le puteti vedea mult mai bine in pozele full-size aici: http://imgur.com/a/wK7lz
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

dr4qul4

#297
@TibiV, aici sunt de acord cu Pasadia. Centurile trebuie sa preia numarul DN-ului de tranzit, iar DN-ul vechi sa devina bulevard urban.
Da, trebuie renumerotate (eventual si remplasate) bornele, dar asta nu trebuie facuta imediat. Nu conteaza cum a fost in trecut. Lucrurile pot si trebuie sa evolueze. La fel cum au renuntat la bornele hectometrice, pentru ca masinile au inceput sa mearga ceva mai repede decat carutele.
Modificarea trebuie facuta pentru ca bruiaza GPS-ul. Daca tu stii ca trebuie sa mergi pe DN1 pana la Cluj, cum reactionezi cand vezi ca GPS-ul te scoate de pe DN1  si te baga pe DNYK sau pe VOXY sau pe CWY?
Si nu vorbim de un lucru nou. Ai exemplu la Ploiesti. Centura Ploiesti de ce se numeste DN1, ca sigur drumul vechi nu trecea pe acolo? De fapt....eu am impresia ca tot DN1 intre Bucuresti si Comarnic este un drum nou-nout (de Ploiesti-Comarnic sunt absolut sigur), care a inlocuit vechiul DN1 (care probabil a fost renumerotat DN1A pana la Ploiesti si a primit indicative de DJ pana la Comarnic).
Drumul vechi de carute mergea cu siguranta prin Baicoi, Campina si Breaza si totusi a fost inlocuit indicativul.

Daca in trecut s-a putut face asta pe asemenea distante, cu sigurnata se poate face si acum in interiorul localitatilor.

Si iti mai dau exemple, din vremuri cand unii mai si gandeau:
- DN71 in Targoviste este o fosta centura. drumul de carute este Calea Domneasca
-DN2 in Urziceni, Buzau, Focsani si chiar si Roman (desi trece tot prin oras, doar nu crezi ca ocoleau carutele Hala Centrala)
- DN2A in Slobozia
- DN3 in Calarasi
-DN7 in Pitesti si Rm Valcea,

- pana si DN1 in Brasov merge acum prin "centrul nou", nu prin "centrul vechi".

Si mai gasim cateva.

Pariu cu Radu_A. 200 lei  (la API). El zice ca UMB pana la sfarsit de 2025 termina: A7 pana la Bacau, Dx6, A0 si DX12 T4. Eu sunt mai pesimist

pasadia

Tibi, e irelevant de unde incepi numerotarea, nu despre asta e vorba. Ci despre a denumi traseele functie de modul si destinatia lor. Uite, inca cateva exemple:

- in Oradea centura nu e DN1, asa cum ar trebui
- "centura de diamant" a Clujului ar fi trebuit sa fie DN1C. Cu continuare pe centura Valcele - Apahida. Caci ala e drumul ce leaga DN1 de Dej si tot ce e de la Dej mai departe.

Ce vom face? Cand vor construi legatura intre A3 si DN1 la Tureni ii vom da un nou indicativ, un nou DN de 6 km?

Si apropo de asta: daca se va intampla, asa cum sper, va fi generala, la nivelul intregii tari. Si sper sa dispara DN73B, aia e o rusine pe toate planurile posibile (pentru CNAIR e, firesc, complet neimportant, iar cele 2 APL-uri strabatute nu il intretin deloc desi sunt printre cele mai bogate din tara).

gruiarew

Nu pricep de ce trebuie mutate bornele. Drumul vechi rămâne în picioare. De la borna X până în centrul oraşului e la fel. O renumerotare ar merge, oricum majoritatea îs şterse vai mama lor.
'You can't cheat an honest man. Find somebody who wants something for nothing, then give him nothing for something.'' -- A Hater's Synthesis