Semnalizarea rutieră: indicatoare și marcaje

Started by sebba, October 04, 2012, 08:55:57 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Liviu M

Atata timp cat un semn tot trebuia pus, nu vad nici o problema in a "reaminti" care-i limita, ca sa nu ne fure peisajul.
Si pentru ca tot se poarta comparatiile cu alte tari, tocmai am trecut prin Franta si am vazut situatii similare - trecerea de la limitari (110) la 130 km/h (viteza maxima permisa in Franta) semnalizata prin semne de "limita de 130".

cristi5

#196
^^ Mi se pare mult mai clar 130. In Suedia (lider mondial la siguranta, stiu ca e plictisitor dar repet) se pune peste tot viteza maxima, nu te astepti ca omul sa stie pe de rost vitezele maxime pe diferite tipuri de drum. Dupa fiecare intersectie, indicator cu limita de viteza, pe drumurile principale cel putin. De multe ori se pun pe ambele parti ale drumului, pt ca mai ales pe 1+1 soferul se uita mai mult in stanga decat in dreapta. Am avut curs cu profesorul de ergonomie care a descoperit asta, facea eye-tracking pe soferii de camion in anii 80, facea mii de km sa studieze soferul, ca practicant la CESTRIN-ul suedez.

Plus ca daca tot repeti viteza pe indicatoare, omul mai si invata limitele de viteza E drept ca tot scad, s-a trecut de la 90-70-50 la 80-60-40.

Conducand in Italia dupa Suedia e ciudat. Trebuie sa o calc un pic peste limita de viteza sa imi spuna waze cat naiba e limita

Si italia si Romania au o abordare legalista. De ce sa ajutam cetateanul, trebuie sa stie legea sa castige bani avocatii si organele șpăgare. De ce sa punem un indicator sau o linie sau un parapete care sa ajute omul, noi respectam normativul (legea), ce daca mor oameni in mod regulat intr-o intersectie, e facuta conform normativelor. Atat normativul cat si atitudinea in Romania mi se pare ca nu cunosc notiunea de ergonomie, human factors. Nu se face aproape nimic pentru prevenirea si iertarea erorii umane, ergonomii profesionisti care exista se pare ca doar investigheaza accidente ca sa-i "bage" pe cei care au incalcat normele si normativele (accident). Nimic pe partea de prevenire. Auditurile de siguranta rutiera sunt niste forme fara fond.

cristi5

#197
Ca vorbeam de prevenirea erorii umane...

Quote from: AdrianB1 on July 02, 2018, 02:52:46 AM
Doar mie mi se pare semnalizarea deficitara? Sunt prea obisnuit cu semnalizarea din alte tari si asta de Romania nu imi place?

M-am uitat de vreo 3 ori de la 6:45 (primul film) la intersectia cu A3:
- e un semn pe banda 1 la 6:46, relativ mic, NU SE VEDE DE PE BANDA 2 daca ai un TIR in dreapta

Puse in cascada, la timpul potrivit.

Asta cu ce e "potrivit" pentru om, nu conteaza. Respectam normativul si gata. Vad asta la aproape fiecare intersectie in Romania, la fiecare giratoriu a carui geometrie nu previne intrarea/iesirea pe contrasens, la fiecare portal (sau marcaj pe asfalt) lipsa care sa arate unde merg diferitele benzi, deci daca nu cunosti orasul, ala esti.

Este aberant ca au proiectat indicatorul-portal dupa intersectie. Adica, n-ai luat-o spre dreapta ca sa mergi spre Cluj (adica spre stanga), acest maret portal iti spune ca esti prost, asta e, ce sa facem. Perfect pentru cei care isi vor da seama in ultimul moment si vor da cu spatele! N-ai vazut pe indicatorul din dreapta cu scrisul ala minuscul ca Clujul e spre dreapta desi tu crezi ca e spre stanga? Pai esti chior, ce sa facem. Acolo si daca s-ar pune portalul de 3 ori inainte, tot o sa se rataceasca unii, pt ca e contraintuitiv (ne-a tot spus vancouver), si e (cred) primul nod spaghetti din tara...

E clar ca un normativ care nu prevede portal care sa spuna unde duce fiecare banda, inainte de o intersectie majora, de cateva ori, este un normativ extrem de prost.

north

Quote from: AdrianB1 on July 02, 2018, 02:52:46 AM
Pe unde am mai fost erau semne deasupra benzilor, mari si separate[...]
Nu am vazut vreunul, iar un rahat din ala de indicator nu costa o avere ca sa faca economii la ele.
Quote from: pasadia on July 02, 2018, 07:37:58 AM
Si proiectul de semnalizare rutiera e aprobat de CNADNR inainte de executie. Ei nu cer asa ceva, nu-i vorba ca ar vrea sa castige antreprenorul banutii aia de pe indicatorul care nu-l plaseaza in stanga.

Bine că avem pe județene. Cu duiumul - care de care mai exotice :)
Mă opresc asupra unuia pe care îl consider în top (de aici):



Cine deduce care este vârsta minimă a acestui indicator?
[R: minim 26 de ani :)]  Scuze pentru O/T.
Două drumuri paralele nu formează neapărat o autostradă.
Atlanta freeways at night * Vordhosbn * Centură * Autobahn * Happy cycling

Cristi N

Cred ca e cel mai clar/usor de citit indicator pe care l-am vazut pe drumurile noastre.

cristi5

^^ ala e 1+1... Eu cel putin vorbesc de un indicator deasupra fiecarei benzi, care indica unde merge banda aia si atat.

Fireste, banda de refugiu pt stanga si indicator de iesire pt dreapta, ceea ce ar rezolva situatia de mai sus.

Dar se pare ca ce vreau eu si au suedezii e super mare filozofie ca nici italienii n-au, nici macar pe autostrada. Indicatorul e intr-un loc, banda corecta cu 5 metri mai incolo.

tudor

Quote from: BIGRED1984 on July 02, 2018, 10:35:37 AM
Mie nu mi se pare corect indicatorul ala, viteza maxima este 130 deci nu ai ce limita de 130 sa-i pui.
Mie dimpotriva, mi se pare foarte folositor!
Cine circula in Romania, trebuie sa stie legislatia si regulile de circulatie in Romania. Cu toate aste indicatorul care sa iti "aminteasca" aceste reguli are fix menirea asta.
Peste tot in UK, Franta, Olanda si Belgia am vazut indicatre cu limita maxia de viteza repetate periodic. Si pot sa spun ca mie mi-au fost FOARTE folositoare; desi stiu care sunt in fiecare din tarile astea.

BIGRED1984

Ca idee, in urmatorul video din topic care a generat aceasta discutie, Decea -> Turda, la min 5.51 avem restrictie de 120 si pe urma la 6:03, surpriza, avem indicator de sfarsitul restrictiei.
Deci, 2 situatii rezolvate diferit.
Ambele sunt corecte, avem dublu limbaj ?

P.S. : Multumesc pentru minusurile total gratuite, pentru o discutie foarte normala.

cristi5

A, clar ca ar trebui sa fie consecventi. Ar trebui indicator de 130 la fiecare intrare si dupa fiecare restrictie.

TibiV

Quote from: BIGRED1984 on July 03, 2018, 11:42:21 AM
Deci, 2 situatii rezolvate diferit.
Ambele sunt corecte, avem dublu limbaj ?
Diferenta este ca avem doi proiectanti/constructori diferiti. Dar solutiile au fost aprobate de acelasi CNADNR (la vremea aia)...

Sincer mi se pare pare corecta solutia de pe ST3. Vezi limitarea la 100, cand se termina te anunta ca intri pe o sectiune de 130.
Pe ST4 vesi limitare de 120, dupa care se termina "restrictia". OK, nu mai este doar 120, dar cat este ?!...

Pentru noi, romanii, nu este o problema. Stim toti ca limita pe autostrazi este 130.
Dar un strain ?...
Gandeste-te ca poate este unul care este deja la patra sau a cincea tara intr-o singura zi. Are creierul deja varza...

cristi5 are dreptate.
Dupa fiecare restrictie ar trebui indicator de 130. Sau mai multe, in functie de severitatea restrictiei: 80, 100, 120, iar ultimul 130.
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

shAkur

#205
Multumesc pentru poze si informatii! Ma bucur ca in sfarsit s-a dat drumul circulatiei.



OFF: Stie cineva daca exista vreun standard pentru designul indicatoarelor de pe autostrazile din Romania? Au ingramadit 2 localitati pe indicatorul A10 care il puteau face asemanator cu cel pentru A3  :(

Calin

Quote from: StefanCelMare on August 01, 2018, 11:03:21 AM
Se trece Borș, Nădlac, pentru că acolo este vama.
Tind să cred că atât cât nu suntem în Schengen, cam așa va rămâne.
Traficul de marfă răspunde pe moment la numele astea mai mici, de vămi.
Probabil că vor fi și indicatoare cu numele orașelor mai mari, dar nu te mira că nu scapi de numele de vămi pe panouri.
Tocmai asta-i baiul.....cand se va finaliza A3 la granita cu Ungaria,indiferent ca vom fi sau nu in spatiul Schengen,se va vedea ca autostrada nici nu va atinge vreodata satul/comuna Bors ....care va ramane kilometri buni mai la sud.....ci va trece granita in zona Biharea-Tamaseu.....Si atunci nu este mai logic/mai de bun simt sa fie trecut "Oradea"? Ultima iesire inainte de granita cum va fi semnalata oare? Oradea sau tot.....Bors ? Ma mir ca nu avem inca de la Bucuresti sau de la Constanta trecut ...."Bors"......In aceeasi logica ,pe viitoarea autostrada de legatura dintre Transilvania si Moldova ,pe sensul spre est ,sa vedem doar indicatoare cu...."Ungheni" .....de unde va trebui sa intuim ca ,astfel,ne indreptam,implicit si spre Iasi,capitala istorica a Moldovei.Dar,desigur....Ungheniul va fi mai important de semnalat decat Iasiul..... La noi ca la nimenea ! Nu am vazut in Europa cazuri identice ! La sute de kilometri distanta de granita,sa semnalizezi localitati de granita nesemnificative (in cazul nostru o localitate prin care nici macar nu va trece autostrada) in detrimentul unor orase de departe cunoscute si mult mai importante....

ciprebbe

Cand se va finaliza A3 tot Bors se va chema vama :) pt ca e pe teritoriul administrativ al comunei Bors (este o comună în județul Bihor, formată din satele Borș (reședința), Santăul Mare, Santăul Mic și Sântion). Se iasa conform protocolului cu Ungaia pe la Santaul mare - Nagykereki.
In toata Europa se semnalizeaza localitatea de frontiera pe unde se iese(cu semnul aditional de vama in dreptul ei), chiar si cu sute de km inainte(sunt dese cazurile) nu e un caz particular Romania.
De la Cluj deja apare Oradea pe indicatoare si se mentine Bors cu semnul de vama.
La ultima iesire va fi Bors pe indicatoare fara semnul de vama probabil (desi se poate ajunge in vechea vama pe acolo:) ).
Mai bine sa ratacesti in padure decat fara padure!
E-republik

A3-UMB-5 alunecari>20m - 1000ron Ciprebbe

JohannDB

""""""Si atunci nu este mai logic/mai de bun simt sa fie trecut "Oradea"? Ultima iesire inainte de granita cum va fi semnalata oare? Oradea sau tot.....Bors ?"""""
               
                 Se va putea numi (ca exemplu), foarte simplu, BORȘ II, exact ca la Nădlac, NĂDLAC II.  Și ar fi definitoriu ca și-n cazul Nădlac-ului.

prd.marius

Nu stiu daca aici e locul potrivit pentru a scrie despre asta, dar banuiesc ca face parte dintr-un nod rutier la ce vreau sa ma refer.
La sensurile de la Sebes, de o parte si de alta a autostrazii A1, voua vi se pare ca sunt indicate corect?
Am o gramada de prieteni care au gresit drumul acolo, evident fara Waze. Poate sunt eu de moda veche, dar consider ca ar trebui sa se poata si fara internet.
Mie personal nu mi se par ok indicatoarele catre aceeasi localitate (Bucuresti de exemplu) catre doua iesiri diferite.
Sau cel putin ar trebui mai proeminente, Verde complet autostrada, si Albastru complet DN.
Dar la acest nod chiar mi se pare slaba indicatia.
Daca mai vine si A10 eu cred ca o sa fie probleme si mai mari. Sau poate o sa refaca indicatoarele si o sa fie bine.
Poate vor face si la noi vreodata indicatoare atat de dese si clare incat sa te "deranjeze".

P.S. Daca s-a mai vorbit de asta, atunci mea culpa