Drumuri Naționale în România: discuții diverse

Started by Ionut, September 14, 2011, 09:19:35 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 8 Guests are viewing this topic.

dumbravaandrei

Frumos pare cand vorbiti de DN2 cu 2+1 cu dungi desenate pe asfalt sau mult mai rau, delimitat prin parapeti. Zau asa...
Va amintiti de 2+1 pe DN 1/7 cat a fost groapa? Asa ceva pe DN2 va mari si mai mult numarul de morti. 2+1 se aplica acolo unde datorita configuratiei terenului ai si trafic mai lent care altfel nu poate fi depasit. Voi vorbiti de aplicarea unui 2+1 acolo unde pe Bucuresti-Buzau se realizeaza viteze medii reale de 120-130 km/h ?!? Zau asa... pe bune?
Daca nu mai vreti ca lumea sa circule pe acea jumatate de banda, aplicati marcaj rezonator continuu astfel incat lumea sa stea doar pe banda destinata traficului, nu si pe acostament
Solutia reala pentru DN2 este:
a) Delimitare mediana cu parapet pastrand profilul simetric (1x1+ acel acostament - eventual redus latimea acestuia la 1.5m pentru a descuraja ciruclatia pe el). Dezavantajul este ca va creste considerabil timpul de parcurgere si la orice intersectie la nivel se vor face cozi ca la balamuc
b) varianta a) + denivelarea tuturor intesrsectiilor
c) Delimitare mediana si transformarea lui in 2x2 in afara localitatilor (sunt cateva sate in care nu prea vad cum ai putea sa il latesti, distanta dintre acostament si casa e de sub 5m)
d) varianta ideala extindere 2x2 si denivelarea tuturor intersectiilor

Avem deja un exemplu esuat de 2+1 pe DN1 la Cluj. Nu invatam nimic de acolo?!?

pasadia

Le cam incurci. 2+1 SAFE e cel cu parapet median. Ceea ce nu a fost cazul nici pe DN1/DN7 in zona gropii.

Si da, e cazul ca pe DN2 sa se circule mai lent. Dar in primul rand mai sigur, ceea ce inseamna, in prima instanta, sa elimini situatiile de ciocnire frontal datorate depasirii pe contra-sens (si apoi sa elimini situatiile de ciocnire laterale datorate virajelor la stanga effectuate in lipsa intersectiilor denivelate, dar probabil nu se va ajung atat de departe).

Si in rest nu inteleg ce ar fi trebuit sa invatam de la Cluj? Ca a ajuns ambulanta greu datorita dopului din spatele accidentului? Pai asta (adica acel dop) s-ar fi intamplat si acum, doar ca in situatia de acum oblige ambulanta sa circule pe contra-sens (deci sa mai creeze inca o situatie de pericol). In mod normal cred ca protocolul SMURD ar fi trebuit sa impuna ca in cazuri de accidente grave se inchide circulatia pe sensul respecti de mers si accesul lor se face pe acel sens din directive inversa. Nu crezi nici un pericol suplimentar si ajungi mai rapid. 

Nu stiu cum a fost situatia la Cluj, dar ipotetic: daca accidental a avut loc pe sensul Cluj - > Turda atunci ambulanta vine dinspre Turda pe benzile destinate traficului spre Turda.

dumbravaandrei

2+1 nu e safe pe drum relativ plat fara curbe majore si foarte aglomerat nici cu parapet nici fara. NU E. Daca era isi faceau foarte multi 2+1. Sunt foarte rare si in special in zone unde trebuie sa ii ajute si pe cei care intampina vehicule lente.
Pentru ca la fel de bine nu inseamna ca daca reduci viteza medie la 70-80 (ce este ok pana la urma urmei) nu vei avea constant ambuteiaje din cauza unui camion sau autobuz ce se incapataneaza sa mearga cu 50 prin afara localitatii ceea ce cu siguranta va provoca cu totul alte evenimente si reactii.

ovideatza

#4083
Una e idealul, alta e realitatea, si realitatea e ceea ce conteaza.

2+1 pe DN2 trebuie facut dupa ce avem A7/DX7 ce o fi.

Acum daca faci 2+1 din 2 in 2 km, la traficul existent, va fi mai rau.
Cum ar fi in afara localitatii sa ai 120km/h pe asa ceva (nu imi ziceti ca limita e 100km/h, una e limita alta e realitatea pe care trebuie sa o confruntam) si pe banda 1 sa ai un TIR (sunt zeci, sute de tiruri pe DN2) care merge cu 80km/h si sa trebuiasca sa te incadrezi si tu pe banda 1, ca vine parapetele de beton/ cabluri/ etc?
1. pui frana destul de serios si te incadrezi in spatele lui, daca nu sunt 2-3-4 tiruri.
2. pui frana si mai tare si te incadrezi unde poti daca e coloana
3. ACCELEREZI si te bagi in fata lui, urmat de o franare.

Din pacate toate 3 variantele vor fi aplicate.
Cum credeti ca ar fi 400km de mers in sistem acceleratie/ frana?
Daca mergi 1 data pe an, poate nu ar fi o problema. Daca mergi la 2-3 saptamani altfel se pune problema.
Daca mergi 1 data pe an, poti conduce PREVENTIV si acum:
- te asiguri ca nu vine nimic din fata cand iesi pe cealalta banda
- SEMNALIZEZI orice faci, inclusiv cand depasesti si ti se pare ca nu iesi cu totul de pe sensul tau.
- vezi un camion ca este depasit, nu te bagi si tu in depasire
- vezi ca vine cineva din spate, te dai si tu pe acel acostament, nu te incapatanezi sa stai pe banda ca sa ii faci in ciuda. Te ajuta cu ceva daca el trebuie sa puna frana/ se enerveaza/ va face o depasire cu iesire completa pe celalalt sens ca sa te depaseasca, si de regula la viteza mare cu implicatiile aferente. Nu castigi nimic, doar iti creezi conditiile perfecte pentru producerea potentiala a unui accident care sa te implice si pe tine. Si daca esti mort dreptatea pe care o ai nu te mai ajuta cu nimic.

Da, si eu imi doresc sa merg mai linistit pe DN2, ca utilizator frecvent.
Dar totodata nu cred absolut deloc ca la traficul actual si la nevoile de circulatie ale intregii zone se preteaza MOMENTAN 2+1 pe DN2.

Cum vi se par ingustarile de pe DN1 ca mijloc de crestere a sigurantei??? Din zona Clujului? Despre acea lucrare toata lumea zice ca e rea. Imaginati-va ca ar fi din 2 in 2 km.

Cu fiecare segment care se deschide din A7/DX7 ar trebui transformat DN2 proportional in acea zona. Dar nu pana atunci.
Si sectiunea Buzau-Urziceni-Bucuresti va trebui upgradata la 2+2, pentru ca va fi in continuare mult trafic si pe acea zona.

Daca vreti sa cresteti siguranta pe DN2 militati pentru:
- separator pe acea scurta sectiune 2+2
- iluminare puternica a fiecarei treceri de pietoni din fiecare localitate
- marcaje vizibile permanent refacute, macar primavara si toamna.
- reasfaltare a zonelor denivelate
- largiri de poduri si podete unde mai sunt 1+1 direct la 2+2.

Beowulf

Clar, DN2 trebuie transformat in 2x2 cu parapete NJ. De fapt, politica MT de pina in prezent a fost sa dubleze DN-urile paralele autostrazilor (pentru A1 se dubleaza Buftea-Titu, pentru A3 exista DN1 2x2 ) si foarte bine face deoarece DN-urile paralele ar trebui sa aiba capacitatea sa preia traficul pe autostrazi in caz de accidente, blocaje, reparatii etc.
Asadar, latirea DN2 cu inca 1m pe fiecare sens este extrem de importanta si implica costuri minime si nu exclude construirea autostrazii, ci dimpotriva devine o supapa de siguranta pentru aceasta.
Ordinea prioritatilor:
A1: Bucuresti-Nadlac;  A3: Bucuresti-Bors;  A10: Sebes-Turda;  A0+DNCB: Centura Bucuresti; A8: Tg Mures- Ungheni; A12+A14: Calafat-Craiova-Pitesti-Tirgoviste-Ploiesti-Buzau-Braila; A6: Lugoj-Calafat; A7+DN(2X2): Botosani-Focsani-Slobozia-Calarasi.

vancouver

#4085
Poate ca unii de aici nu inteleg un aspect esential despre drumurile 2+1. Capacitatea lor ESTE EGALA CU A UNUI DRUM 1+1. Singura diferenta este ca se pot depasi vehiculele mai lente in zonele de "2", dar alt avantaj nu exista.

Actualmente DN2 este folosit ca drum 2+2, cu banda din dreapta ingustata. Dar egal cum e banda aceea, CAPACITATEA ACTUALA A DN2 ESTE A UNUI DRUM 2+2 ! ! !

DECI ATENTIE MARE: 2+1 inseamna INJUMATATIREA CAPACITATII DRUMULUI.

Inseamna ca e posibil sa apara mini-ambuteiaje in zonele de ingustare de la 2 la 1, mai ales daca in zona de 2 s-au adaugat vehicule suplimentare de pe un alt drum. Plus ca noi romanii inca avem probleme in a intelege regula fermoarului pentru zonele de ingustare, acolo vor exista conflicte intre  bizoni, cu risc mare de accidente grave si extrem de grave.

In plus vor exista bizoni care vor incalca linia continua din zona "1" si vor intra pe contrasens, desi nu au voie. Cu viteze f. mari iar din celalalt sens se va veni tot cu viteza f. mare. Unele din cele mai grave accidente de pe DN1+7 Sibiu-Sebes se produceau inainte de deschiderea autostrazii tocmai pe zonele 2+1 prin intrarea pe contrasens a unora dintre cei care aveau o singura banda. La fel si pe DN65 avem cateva urcari cu banda suplimentara si acolo au loc accidente groaznice permanent. Cei din zona ii spun drumul mortii.


Am mai demonstrat si alta data, DN2 este lung si adunate accidentele sunt multe, dar raportat la lungimea drumului este SUB MEDIA altor drumuri ca nr. de morti. Dat fiind traficul ridicat, asta este mare lucru si arata ca drumul nu este mai periculos decat altele. De ex. DN1B Buzau - Ploiesti are mai multi morti in unii ani, raportat la km de drum. Iar traficul e clar inferior, poate cu exceptia intrarii in Ploiesti.
Feroviar: inadmisibil că ramâne 1 fir pe unele porțiuni după reabilitare pe Craiova-Caransebeș și Cluj-Oradea. Da pentru extinderea programului Quick Wins. Limitare instalare ETCS doar pe coridorul IV, pana cand va deveni pe deplin functional si isi dovedeste eficienta. Autostrazi: DA pentru 4 treceri montane: A1, A3, A6 si A8. NU deocamdata pentru A13 montan si A Nordului partea montana.

cristi5

#4086
Am condus cateva mii de km pe 2+1 si nu am avut deloc (dar absolut deloc) senzatia ca se merge ca la noi pe DN, ci mai degraba ca pe un drum expres. Teoretic o fi 2+1 echivalent ca si capacitate cu 1+1 dar la trafic bara la bara pe ambele sensuri se merge in deplina siguranta cu minim 90 (daca nu apare vreun tractor, ceea ce se intampla rar). In zonele de 2, cei mai grabiti urca pana pe la 130.

Revenirea pe banda 1 la ingustare e o problema, dar nu asa de mare. Nu-mi amintesc sa fi avut nevoie vreodata sa ma bazez pe cel de pe banda 1 ca imi va lasa loc. Ce am observat insa e ca cei care cunosc drumul risca mult mai mult in zonele respective. Zonele de 2->1 sunt lungi, nu se face trecerea brusc, si atunci au loc sa termine depasirea si sa revina. In niciun caz nu sunt la fel ca insulele de calmare!!!

In ce priveste zonele de DN unde e acum 2+1, ele nu sunt _alternative_. Omul vede ca s-a largit brusc drumul si intra in depasirea mult visata ca cine stie cand va mai avea ocazia... Dar daca stii ca vei avea si tu doua benzi peste cativa km (si apoi iar, peste alti cativa km), nu te bagi cand esti pe 1. Sigur, ideal ar fi sa fie parapete (mai ales in zonele de "alternare"), dar eu cred ca cu niste informare (zgomot mult in media, primul drum 2+1 din Romania, etc) si supraveghere de politie ar fi mult mai bine decat situatia actuala.

Problema mai mare la trecerea 1,5+1,5 la 2+1 e virajul stanga. Acolo se trece la zone 1+1 si banda ramasa in mijloc se foloseste ca refugiu pentru cei care vor sa vireze stanga. Acolo clar trebuie parapete sa fie clar ca daca te bagi pe banda aia, va trebuie s-o iei la stanga si nu e loc de intors.

pasadia

Si uite asa imi amintesc ca jurnalistii (sau politicieni, sau societatea civila) e la fel de "buna" (sau mai correct spus de rea) precum sunt cetatenii.

Las doar scris caci nu are rest sa caut argumentele:

- pe DN2 nu exista la ora actuala trafic de 2+2 sau de 2*2. Traficului real i-ar fi suficient chiar si 1+1 liber de obstacole (treceri de pietoni, viraje la stanga, curbe prea stranse, sensuri giratorii, localitati cu limita de 50.
- 2+1 alternativ beneficiaza de o viteza medie de deplasare apropiata fata de un 2+2 (si a explicat frunzaverde in trecut asta). Capacitatea lui ar fi mai mare decat la 1+1.
- trecerea la 2+1 alternativ e inutila cat timp nu exista parapet mediani. Fara acestia am avea practice 3 benzi precum cele de la Eforie, in care pe mijloc se circula dupa cum doresc soferii.

vancouver

Quote from: cristi5 on November 25, 2016, 04:01:49 PM
Am condus cateva mii de km pe 2+1 si nu am avut deloc (dar absolut deloc) senzatia ca se merge ca la noi pe DN, ci mai degraba ca pe un drum expres. Teoretic o fi 2+1 echivalent ca si capacitate cu 1+1 dar la trafic bara la bara pe ambele sensuri se merge in deplina siguranta cu minim 90 (daca nu apare vreun tractor, ceea ce se intampla rar). In zonele de 2, cei mai grabiti urca pana pe la 130.

Si eu am mers mii de km pe drumuri 2+1 si a fost excelent. Dar toate erau aproape goale, drumuri cu trafic gen Constanta - Tulcea. Dar ce legatura are asta cu CAPACITATEA DRUMULUI? ? ? Aici chiar nu-ti inteleg logica. Ai mers bine in alta  parte asa si? 2+1 este o varianta imbunatatita a lui 1+1 si evident poti depasi camioane fara a intra pe contrasens si asta e mare lucru pentru siguranta. Dar repet: ce legatura are asta cu CAPACITATEA?

Capacitatea unui drum 1+1 este de 1800-2000 vehicule pe ora / sens in afara localitatilor. Iar a unui drum 2+1 este aceeasi , tot 1800-2000. In schimb un drum 2+2 duce dublu, adica 3500-3600 vehicule / ora. Simplu.

Unii poate ca-si imagineaza ca drumul 2+1 are capacitate mai mare decat 1+1. Sa zicem cu 50% mai mare. Ei bine nu are. Asta am vrut eu sa spun, nimic mai mult.
Feroviar: inadmisibil că ramâne 1 fir pe unele porțiuni după reabilitare pe Craiova-Caransebeș și Cluj-Oradea. Da pentru extinderea programului Quick Wins. Limitare instalare ETCS doar pe coridorul IV, pana cand va deveni pe deplin functional si isi dovedeste eficienta. Autostrazi: DA pentru 4 treceri montane: A1, A3, A6 si A8. NU deocamdata pentru A13 montan si A Nordului partea montana.

slartibartfast

Am mers anul ăsta pe S3 din Austria (Schnellstrasse, etichetat cu semnul de drum expres și cu parapeți NJ de separarea sensurilor). În mare parte, 2+1. Sincer, mi-ar plăcea ca DN2 să fie așa, și nu cred că i-ar reduce capacitatea.

Vă imaginați că acum capacitatea DN2 e de 2+2, dar nu e așa. Practic, nu pot exista două fluxuri de mașini unul lângă altul pe un singur sens pe cele două benzi pe distanță mare, cum se poate pe un 2+2 normal (de ex. pe DN1 București-Bănești sau pe autostrăzi). Este un singur flux, în care pur și simplu sunt facilitate depășirile (că nu e ca și cum poți sta pe una din benzi - ori ești pe banda de circulație și trebuie să faci loc cuiva să depășească ori pe sensul tău ori pe cel contrar pe banda de circulație; ori dai de denivelări sau vehicule lente pe acostamentul consolidat), și la fel ar fi și dacă ar fi 2+1, doar că mai clar, mai ordonat și mai în siguranță decât acum.

Doar că parcă mă gândesc că între zonele de schimbare a sensului care are 2 benzi ar trebui să fie distanțe mai mari de 2 km (undeva pe la 5-8 km, ca să știi o chestie). Și nu e cazul să ne gândim că românii sunt bizoni și nu știu regula fermoarului. Eu cred că sunt destui de bun simț care o pot înțelege, dacă ar exista semne. Eu am învățat regula fermoarului în Polonia, iar localnicii cu care eram mi-au spus că nici la ei nu se știa, dar autoritățile au pus semne de circulație care o ilustrau, și lumea a învățat. Așa am prins și eu regula, și cred că și majoritatea românilor ar face-o dacă li s-ar explica așa (iar atunci bizonii adevărați chiar ar rămâne o minoritate până s-ar educa și ei).

Dan027

#4090
https://www.facebook.com/PolitiaRomanawww.politiaromana.ro/videos/1072289546215612/?hc_ref=PAGES_TIMELINE
Sa pus politia rutiera sa dea amenzi pe DN2, cica au luat un permis la 10 min, deci au luat 60 de permise...
Pe drumul ala circula peste 30 de mii de masini zilnic dintre care nu stiu daca respecta 50% viteza legale, alti 30-40% depasesc viteza legala dar in limita bunului simt (un 20-30 peste) iar 10% merg cu mai mult de 50 km/h peste limita legala...

Dan027

http://www.bizbrasov.ro/2016/11/25/trei-puncte-negre-de-pe-dn-1-vor-fi-eliminate-anul-viitor-pentru-fi-evitate-accidentele-vor-fi-amenajate-mai-multe-sensuri-giratorii/

Trei ,,puncte negre" de pe DN 1 vor fi eliminate anul viitor. Pentru a fi evitate accidentele, vor fi amenajate mai multe sensuri giratorii

Dumarii vor să execute în regie proprie o serie de lucrări în vederea eliminării ,,punctelor negre" de pe DN1, pe tronsonul București – Brașov, identificate în timp cu riscuri de accidente si blocaje.

,,În 2017, ne propunem sa rezolvam trei astfel de puncte. Unul dintre acestra va fi rezolvat prin amenajarea unui sens giratoriu la ieșirea din Sinaia, către Brașov, cu finalizare în iunie, un sens giratoriu va fi construit în dreptul localității Bănești (termen de finalizare luna iulie) și un sens giratoriu în dreptul comunei Cornu (septembrie)", au anunțat reprezentanții Direcției de Drumuri București.

vancouver

Quote from: aqualung on November 25, 2016, 06:07:27 PM
Am mers anul ăsta pe S3 din Austria (Schnellstrasse, etichetat cu semnul de drum expres și cu parapeți NJ de separarea sensurilor). În mare parte, 2+1. Sincer, mi-ar plăcea ca DN2 să fie așa, și nu cred că i-ar reduce capacitatea.

Tu nu intelegi ca asa este. Pur si simplu asta este realitatea. Cunosc sistemul din Germania unde am citit niste descrieri despre el. Ce Dumnezeu e asa de greu de inteles, capacitatea oricarui drum este data de punctul in care aceasta este minima. Daca am numai o banda pe anumite zone, evident pe acolo nu pot trece intr-un timp dat t mai multe masini decat are capacitate acea banda. N-AI CUM FIZIC OMULE....

EU NU INTELEG. Cum pot fi unii oameni atat de aroganti si ignoranti si desi NU CUNOSC DESPRE CE ESTE VORBA SI NICI NU VOR SA ANALIZEZE, dar TOTUSI AU TUPEU sa-si dea cu parerea . . . . . Scuze ca mi-am iesit din fire, dar pur si simplu ma depaseste acest mod de a pune problema. MACAR OMULE, VINO CU O DEMONSTRATIE, UN ARGUMENT ... DAR NU ASA: Cred eu ca nu e asa.

E ca si cand profesorul ar face la tabla demonstratia teoremei lui Pitagora si se ridica un elev si zice: "eeee, da, dar eu cred ca uneori ipotenuza e mai lunga decat iese din calcul dupa teorema, mie asa mi se pare" .... pai nu-ti vine sa-ti iei campii...
Feroviar: inadmisibil că ramâne 1 fir pe unele porțiuni după reabilitare pe Craiova-Caransebeș și Cluj-Oradea. Da pentru extinderea programului Quick Wins. Limitare instalare ETCS doar pe coridorul IV, pana cand va deveni pe deplin functional si isi dovedeste eficienta. Autostrazi: DA pentru 4 treceri montane: A1, A3, A6 si A8. NU deocamdata pentru A13 montan si A Nordului partea montana.

Dan027

Quote from: vancouver on November 26, 2016, 12:07:43 AM
E ca si cand profesorul ar face la tabla demonstratia teoremei lui Pitagora si se ridica un elev si zice: "eeee, da, dar eu cred ca uneori ipotenuza e mai lunga decat iese din calcul dupa teorema, mie asa mi se pare" .... pai nu-ti vine sa-ti iei campii...
Critica fara argumente se practica, doar suntem romani :)
Totusi proiectarea unei infrastructuri care sa satisfaca niste nevoi viitoare e un fel de "baba oarba" (asta ca o paranteza ca m-am apucat sa ma uit peste topicul despre masterplan si nu ma incanta unele din argumentele pe care se bazeaza diverse concluzii privitoare la autostrazi/drumuri expres)

vancouver

#4094
Ca sa nu mai vorbim aiurea, iata aici diferitele tipuri de sectiuni de drumuri din Germania si capacitatile aferente:

https://de.wikipedia.org/wiki/Richtlinien_f%C3%BCr_die_Anlage_von_Stra%C3%9Fen_%E2%80%93_Querschnitt

Si acum sa le listam si aici:

RQ 7,5 - adica latimea platformei drumului este de 7,5m, din care zona asfaltata este 5,5m. CAPACITATE MAX. 3000 vehicule pe zi, din care 60 camioane
RQ 9,5 - latime asfalt 6,5 m / capacitate 15.000 veh pe zi / 300 camioane
RQ 10,5 - latime asfalt 7,5 m / capacitate 20.000 veh pe zi (drumuri nationale clasice 1+1)
RQ 15,5 - latime asfalt 11,5m , in rest LA FEL CA RQ 10,5 (sistemul 2+1)
RQ 20 - latime asfalt 2 x 7,5 m / capacitate 30.000 veh pe zi / 4.500 camioane (adica 4 benzi fara banda de urgenta, un fel de drum express)
RQ 26 - latime asfalt 2 x 10 m / capacitate 60.000 veh pe zi (autostrazi ingustate, de ex. la trecerea prin orase)
RQ 29,5 - latime asfalt 2 x 11,5 m / capacitate 80.000 veh pe zi (autostrazi clasice 2+2)
RQ 33 - latime asfalt 2 x 13,5 m / capacitate 80.000 veh pe zi sau mai mult dar cu putine camioane (3+3 dar inguste)
RQ 35,5 - latime asfalt 2 x 14,5 m / capacitate 100.000 veh pe zi, inclusiv numar mare de camioane (3+3)

Dupa cum vedeti, de la o sectiune la alta creste capacitatea maxima, cu exceptia sectiunii 2+1 (RQ15,5) la care spune doar "la fel ca RQ10,5". Adica, logic, are aceeasi capacitate ca si RQ10,5. Avantajul la RQ15,5 consta in cresterea CALITATII circulatiei. Se preteaza mai ales in zonele de deal, si astfel pe urcare se asigura mereu existenta unei benzi suplimentare.

Mai trebuie mentionat ca pentru autostrazi in Germania acesta este standardul actual, dar pentru viitor a intrat in vigoare din 2013 unul nou, in care RQ33 dispare complet, RQ26 devine RQ28, RQ29,5 devine RQ31 si RQ35,5 devine RQ36.


Pe DN2 avem valori de trafic spre 40.000 in apropierea Bucurestiului si de peste 20.000 in alte locuri, cu prognoza de crestere de 50% sau mai mult in urmatorii 25 de ani. Concluziile le trage fiecare.
Feroviar: inadmisibil că ramâne 1 fir pe unele porțiuni după reabilitare pe Craiova-Caransebeș și Cluj-Oradea. Da pentru extinderea programului Quick Wins. Limitare instalare ETCS doar pe coridorul IV, pana cand va deveni pe deplin functional si isi dovedeste eficienta. Autostrazi: DA pentru 4 treceri montane: A1, A3, A6 si A8. NU deocamdata pentru A13 montan si A Nordului partea montana.