Autostrada: mic îndrumar

Started by sebba, September 08, 2012, 10:24:10 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

stelian222

Cred ca ultimele posturi ar putea fi mutate pe alt topic, ar fi pacat sa se piarda prin stergere. Discutia este f interesanta si s-ar putea crea un subiect de genul "cum conducem pe E85 si alte sosele asemenea". Poate cautam efectiv si niste filmulete de pe acel drum, ca sa invatam cu totii din ele.

chr

O  regula pe care putina lume o stie.
Pe un drum cu 3 benzi pe sens, autostrada sau nu, atat cel de pe banda 1 cat si cel de pe banda 3 vor sa treaca pe banda 2 libera. Cine are prioritate?
Raspunsul in art. 106 din regulament: cel de pe banda 3.

sebba

aa? nu se aplica prioritatea de dreapta?  e ciudat cazul dar intalnit intradevar destul de des in practica, mai ales pe bulevardele din orase....

(banda 1 este banda din dreapta, da? intreb, ptr ca multi considera invers)
Sailing away! S/Y Haimana

frunzaverde

#33
Quote from: Thread
Autostrada, mic indreptar

1. Incearca sa stai tot timpul pe banda I, cea mai indepartata de axul drumului.



2. Nu calca banda de urgenta. Nu intra pe banda de urgenta. Nu stationa pe banda de urgenta. Decat daca ai o urgenta.
2.1. Urgentele de tip pauza de tigara/pipi/altele NU sunt urgente. Singura urgenta care se pune este daca nu poti continua la viteza normala sau in siguranta (nu-ti merg farurile/franele) pana la prima iesire.



3. Mentine distanta la cel putin de 2x cea pe care o tii pe un DN.

4. Daca nu poti merge cu mai mult de 70 km/h pe autostrada, nu intra. Vei incurca traficul mai mult, si te vei simti tu in nesiguranta vazand traficul trecand pe langa tine cu 140.

5. Cand vrei sa iesi: Fii atent la presemnalizare! Iesirea iti va fi preanuntata cu 1500 m inainte. Nu e nevoie sa incetinesti la 50 inca si sa mergi asa 1 km jumate - dar poti pune semnalul de dreapta, nu se supara nimeni ca-ti vede lumina galbena clipind jumate de minut. Incetineste DOAR pana la o viteza la care te simti confortabil sa te incadrezi pe o alta banda normala. Apoi, cand vezi ca banda de urgenta devine banda de decelerare, intra pe ea si APOI incetineste. Daca n-ai TIR, fii sigur ca proiectantul nu si-a batut joc de tine - ai loc sa-ncetinesti civilizat pana la viteza de iesire. A, si stai pe banda I cand vrei sa iesi.

5.1. Ai ratat iesirea in clipa in care banda de decelerare e SEPARATA cu linie continua de autostrada. Daca iti vine cheful sa iesi in momentul in care vezi ca benzile se despart si vezi doar ultimul confirmator, si te gandesti la frana brusca, oprire pe autostrada, manevra brusca de dreapta si intrat pe banda de iesire fix in ultimul metru NU FA ASTA. E ilegal, e periculos, e idiot. Cand vezi confirmatorul, si esti infirmat de el, mergi inainte. Vezi figura.



6. Cand vrei sa intri : accelereaza cat mai repede pana la viteza la care vezi traficul de autostrada ca merge, apoi intra in banda cand te simti in siguranta sa faci asta. Nu continua pe banda de urgenta! Nu intra prea devreme - ai grija la linia continua.

7. Nu se intoarce pe autostrada. Nu se merge pe contrasens. Nu se da cu spatele. NICIODATA. Pericol de moarte.



8. Fara curse, liniute, intreceri. Formula 1 se face pe circuit, nu pe autostrada.



9. Se intra si iese pe autostrazi DOAR prin iesirile si intrarile semnalizate si marcate ca atare. Deci nu prin boscheti, rupand gardul, sau pe la iesirile de urgenta. Autostrada = acces controlat.



10. Cu tractorul? Caruta? Mopedul? Bicicleta? Pe jos? Mergi pe DJ sau DC, nu pe autostrada sau DN.



Quote from: chr on January 08, 2014, 04:02:42 PM
Pe un drum cu 3 benzi pe sens, autostrada sau nu, atat cel de pe banda 1 cat si cel de pe banda 3 vor sa treaca pe banda 2 libera. Cine are prioritate?

E perfect logic. Banda de mers este considerata de regulament banda I (cea mai departata de axul drumului), benzile II si III fiind considerate benzi de depasire.

Cel care se afla pe banda III se considera ca vrea sa iasa din regimul de depasire si sa se incadreze inapoi in(spre) regimul de mers. Cel care se afla pe banda I se considera ca crea sa intre in regim de depasire, si deci prioritate are deci cel care reintra in regimul normal, ca in orice depasire.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

Ionut

Postarile tale nu sunt postari. Sunt articole. :cheers:

sebba

#35
@frunzaverde

huh, stai, ca cel putin ptr mine inca e in ceata
nici pe departe gandul de a incepe o "cearta" pe subiectul asta, vreau doar sa pricep cum sta treaba, mai ales prin prisma codului rutier

deci, 3 benzi
pe banda 2 merge un camion cu 90, sa zicem
pe benzile 1 si 3 merg aprox simultan 2 autoturisme cu 120
ambele autoturisme vor sa schimbe banda, cel de pe banda 1 sa treaca pe 2 si cel de pe 3 sa treaca tot pe 2
aici apare conflictul, corect?

din cate tin eu minte, cand ai un drum cu 2 benzi sau mai multe, faptul ca treci cu viteza mai mare pe langa masinile de pe cealalta banda, nu se considera depasire
depasirea, ca terminologie, inseamna din cate stiu eu sa depasesti un alt autovehicol folosind celalalt sens de circulatie, contrasensul
nu e asa? ma insel?

daca da, atunci cel de pe banda 3 NU depaseste, doar schimba banda
la fel si cel de pe banda 1, vrea doar sa schimbe banda
ambii fac manevra de acelasi grad, sa zic asa
dar in virtutea prioritatii de dreapta nu ar fi mai logic ca cel de pe banda 1 sa fie lasat sa treaca?
ce se intampla cu prioritatea de dreapta in cazul in care cel de pe banda 3 are prioritate? dispare? pe ce motiv?
Sailing away! S/Y Haimana

ciprebbe


E cum zice frunzaverde  ,  crede-ma sebba.
Cand ne vedem la  :cheers: iti detaliez. E prea mult de scris  :)
Mai bine sa ratacesti in padure decat fara padure!
E-republik

A3-UMB-5 alunecari>20m - 1000ron Ciprebbe

sebba

pai de crezut, cred, dar nu pricep :D

PS: am o singura calitate: imi recunosc toate defectele! :D
Sailing away! S/Y Haimana

frunzaverde

#38
@sebba

Camionul incalca art. 170 din Regulament Circulaţia autovehiculelor destinate transportului public de persoane sau de mărfuri se desfăşoară pe banda din partea dreapta a autostrăzii, cu excepţia cazului în care se efectuează depăşirea sau semnalizarea rutieră existentă instituie o altă reglementare de utilizare a benzilor.

Ideea e ca banda I (cea mai din dreapta) e considerata banda standard de circulatie (art. 41 din Codul Rutier). Banda II, III, IV... sunt considerate benzi de "depasire", benzi pe care conducatorul auto circula cu viteza mai mare decat pe banda I pentru a depasi traficul de pe banda I. In momentul in care traficul pe banda I dispare, conducatorul e obligat (fara sanctiune) sa se intoarca pe banda I de pe banda II. La fel, daca n-ai trafic pe banda II si tu esti pe banda III, esti asteptat sa te intorci pe banda II.

Regula se numeste "ocupare dinspre exterior spre ax". Asa ca se considera ca daca exista 3 soferi in paralel, pe I, II si III, soferul de pe III va avea viteza cea mai mare, urmat de soferul de pe II, urmat de soferul de pe I.

Asa ca e logic sa-l lasi pe cel care incetineste si reintra in fluxul "normal" sa intre primul, si pe cel care accelereaza si iese din fluxul "normal" in cel temporar sa astepte.

Quote from: sebba on January 08, 2014, 08:57:44 PM
ambele autoturisme vor sa schimbe banda, cel de pe banda 1 sa treaca pe 2 si cel de pe 3 sa treaca tot pe 2
aici apare conflictul, corect?

Conflictul e reglementat sec de regulament in articolul citat mai sus : Pe un drum public prevăzut cu minimum trei benzi pe sens, când conducătorii a două autovehicule circulă în aceeaşi direcţie, dar pe benzi diferite şi intenţionează să se înscrie pe banda libera dintre ei, cel care circulă pe banda din dreapta este obligat să permită celui care vine din stânga să ocupe acea bandă. Regulamentul nu explica de ce.

Quote from: sebba on January 08, 2014, 08:57:44 PM
din cate tin eu minte, cand ai un drum cu 2 benzi sau mai multe, faptul ca treci cu viteza mai mare pe langa masinile de pe cealalta banda, nu se considera depasire. depasirea, ca terminologie, inseamna din cate stiu eu sa depasesti un alt autovehicol folosind celalalt sens de circulatie, contrasensul

Nu. Manevra de a iesi din banda cu scopul de a trece pe langa un alt vehicul se numeste depasire (art 45 (1) din codul rutier). Se considera caz particular cazul in care se depaseste axul drumului in art. 45(2), deci se considera prin extensie depasire si daca ai schimbat banda pe autostrada, chiar daca banda superioara este tot pe sensul tau de mers.

Daca deja erai pe banda II, nu se considera depasire daca ai trecut pe langa alte vehicule (art 45 (3)) pentru simplul motiv ca nu ai intrat in nici un fel de manevra.

Quote from: sebba on January 08, 2014, 08:57:44 PM
dar in virtutea prioritatii de dreapta nu ar fi mai logic ca cel de pe banda 1 sa fie lasat sa treaca?
ce se intampla cu prioritatea de dreapta in cazul in care cel de pe banda 3 are prioritate? dispare? pe ce motiv?

Nu exista prioritate de dreapta decat in intersectii (art. 59, alineatul 2 din CR), si e secundar prioritatii tramvaielor. Conceptul de prioritate de dreapta nu exista in afara acestora.

Motivul pentru care III>I in cazul asta l-am explicat mai sus, "reintrare in regim normal" v. "iesire din regim normal".

P.S. E prima oara cand ma uit peste codul romanesc (l-am invatat pe ala suedez) - sunt cvasi-identice, doar ca varianta romaneasca e mult, mult mai laconica si nu explica motivele pentru lucruri. Varianta suedeza (sau ma rog, varianta comentata pentru invatacei) explica de ce faci X si nu Y,Z sau T.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

sebba

#39
@frunzaverde

aici vroiam eu de fapt o explicatie, DE CE?

poate ne traduci de la suedezi explicatia, cand ai timp. danke
Sailing away! S/Y Haimana

igorashu

#40
Pai a explicat in prima parte a mesajului :)

Quote from: frunzaverde on January 08, 2014, 10:17:01 PM
Asa ca e logic sa-l lasi pe cel care incetineste si reintra in fluxul "normal" sa intre primul, si pe cel care accelereaza si iese din fluxul "normal" in cel temporar sa astepte.

frunzaverde

#41
Explicatia din cartea de invatat ("Du och jag i trafiken" - Tu si cu mine in trafic) suna cam asa (prescurtat, si extras din capitolul):

Adu-ti aminte: Pe autostrada se conduce in mod normal pe banda cea mai din dreapta, restul benzilor fiind folosite ca benzi de viteza sporita (ori pentru depasiri, ori in cazul congestiei).
Adu-ti aminte: Depasirea prin dreapta este strict interzisa, inclusiv pe autostrazi.

Asta inseamna:
1. Fluxul normal de trafic se gaseste pe banda I - prezenta pe banda I nefiind o decizie activa a soferului, acesta nefiind intr-o manevra. Soferii de pe banda II, III, IV etc. sunt angajati intr-o manevra, fiind, in mod normal, pe acea banda doar pentru un timp limitat.

2. Traficul de pe banda a III-a va avea in mod normal cel mai mare regim de viteza, si deci va fi cel mai putin in siguranta. Traficul de pe banda I va avea in mod normal cel mai mic regim de viteza, si deci va fi in siguranta mai mare.

Din 1 si 2 rezulta ca traficul care iese din manevra, si din starea mai riscanta inspre starea mai putin riscanta are prioritate (III -> II) decat cel care vrea sa intre in manevra si din starea mai putin riscanta in starea mai riscanta (I -> II). La fel, orizontul de timp pentru a sta pe banda III e limitat, pe cand nu exista orizont limitat pentru a sta pe banda I, deci, prioritate are cel care reintra.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

dr4qul4

Asta este cea mai mare problema la noi cu legile: sunt interpretabile, pentru ca, desi frunzaverde are dreptate si a oferit o explicatie perfect logica, altul poate zice: si cu prioritatea de dreapta cum ramane? de ce sa aiba acea prevedere castig in fata prioritatii de dreapta (care la noi e considerata sfanta).
sa mai spunem ca scrie ca esti obligat sa-ti preselectezi din timp banda, ceea ce se cam bate cap in cap cu mersul pe prima banda (cel putin in bucuresti unde avem si 4 benzi toate pline

Poate ar trebui ca in codul rutier sa fie clar specificat acest caz si imediat langa infractiune sa fie trecuta si pedeapsa. la fel cum si circulatia pe banda 2 a autostrazii ar trebui sa fie clar interzisa atunci cand pe prima banda nu exista alt vehicul. nu mai vorbim de flash-uri, depasiri pe banda de urgenta etc.

in codul nostru rutier amenzile sunt trecute la sfarsit de parca noi mai stim la ce se refara articolul 4 b aliniatul i
Pariu cu Radu_A. 200 lei  (la API). El zice ca UMB pana la sfarsit de 2025 termina: A7 pana la Bacau, Dx6, A0 si DX12 T4. Eu sunt mai pesimist

bond

păi tocmai, nu intră în discuție în cazul de față prioritatea de dreapta pentru că nu se aplică decât, cum s-a zis mai sus, în intersecții nesemnalizate/nesemaforizate/nedirijate.

fundamentul l-a expus în detaliu frunzaverde, dar bottom line e că în situația nefericită în care un polițist ar ajunge să soluționeze un eveniment cu cauza de neacordare de prioritate la schimbare de bandă, cel care schimbă de pe b3 pe b2 e în câștig, indiferent dacă știu șoferii "de ce"-ul sau nu.
oricum, în practică sunt rare situațiile de conflict din cauza asta (a se citi: din experiența mea)

revenind la "micul îndreptar", punctul 1 " Incearca sa stai tot timpul pe banda I, cea mai indepartata de axul drumului." mi se pare cel mai relevant pentru traficul de autostradă de la noi. din simplul motiv pentru că atunci când vezi câte unu' care și-a cumpărat b2, se poate trezi justițiarul oricât de zen ai fi.
și nu vrei asta după zeci-sute de km de condus monoton și mai ales la viteze de autostradă. poate se gândește poliția să facă "campanii" de depistare a fanilor de b2, cum fac pentru viteză. altă soluție nu prea văd

frunzaverde

#44
@bond

Problema cu circulatia pe banda II nu vine din bizoneala sau din prostie ci din istorie si experienta de sofat.

Oamenii circula pe banda a II-a pe autostrada pentru ca au invatat ca pe DN-urile cu multi-banda se circula pe banda a II-a ca default, banda I fiind folosita pentru a lasa pe altii mai rapizi sa te depaseasca (deci practic o "oglinda" a starii normale).

Si se intampla asta pentru ca DN-urile multi-banda arata asa : http://goo.gl/maps/wdJzJ. Banda I e cea nesigura : pietoni, vanzatori stradali, triciclete de copii, parcare pentru masini/tractoare.

Pana in 2000, asta era singura experienta a romanilor - pana si A1, singura autostrada a vremii, numai autostrada nu era: avea vanzatori stradali (la km 36 se vindeau covrigi la sirag, din aia tari ca piatra si luciosi, foarte gustosi; la km 80 se vindeau pepeni, struguri si alte chestii), carute, biciclete, autostopisti.

Bineinteles ca adaptarea e lunga si dureaza mult - de-abia cand vor fi 1000+ km de autostrada va exista "rutina" de a conduce pe autostrada.

P.S. Decizia de a se face drumuri nationale 2+2 gen DN1 sau DN39 in loc de autostrazi (asa cum propusese IPTANA) a fost cea mai tampita idee in domeniul rutier din Romania.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!