News:

.

Main Menu

Trenuri Internationale

Started by Ionut, May 14, 2018, 06:49:31 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

GML

Problema de ex. cu Satu Mare-Viena e ca in Ungaria nu circula ca si IC. Daca schimbi trenul la Debrecen, castigi destul de mult timp.

Phenol

Eu am pornit pe modelul trenurilor de Viena din Cluj si Satu Mare, de aia mam gandit la Cris.

Ideea cu grupa de Timisoara la 346/347 e buna, insa eu am impresia ca la mijloc totul este pentru a creste oferta de trenuri pe Budapesta - Viena. Cererea e uriasa intre aceste doua orase, trenul face 2.40, fiind cea mai rapida optiune cu preturi pornind de la 13 Euro. Trenurile pornesc din ora in ora din ambele directii (cu 5+ vagoane) si sunt doar 3 sloturi libere dintre care unul in mijlocul zilei. Din Budapesta plecarile libere sunt la 10.40, la 12.40 si la 19.40 iar din Viena la 5.40, la 12.40 si la 20.40. Crisul ar putea deservi destul de simplu slotul de 12.40 din ambele orase.

Daca discutam vagoane, pe Budapesta - Viena ai nevoie de cel putin 4-5 vagoane pe tren, pe cand mai departe spre Timisoara iti ajung 2. Pentru a acoperi slotul liber de la ora 12.40 MAV ar trebuii sa scoata 10 vagoane de undeva, ceea ce nu prea are. Ce face, duce un alt tren din Budapesta pana la Viena si dintr-o data a facut rost de 4 vagoane. Also, grupa de Budapesta a trenului 346/7 sta toata ziua in Keleti? Aia ar putea fi folosita in acest turnus (poate se inspira d-ul DG de aici).

Putea sa zica macar daca e tren de noapte sau tren de zi. Vedem la urma ce iese.

cristi5

#77
O mare porcarie e la Keleti. Se pierde aproape o ora. Nu exista o gara mai periferica la Budapesta?

LE. Fireste ca exista, Köbanya Kispest. De acolo se poate continua direct spre Viena via Ferencvaros (si acolo e un peron). Dar probabil MAV nu vrea asta.

GML

Kobanya Kispest e la 13 km de Keleti, si sunt cateva trenuri, care pornesc direct de acolo mai spre seara. De ex. seara daca tre sa ajungi la Debrecen, ai trenul de la Zuglo, nu de la Keleti.Oricum, de la Kobanya Kispest ai metrou, daca cineva merge numai pana la Budapesta.

AndreiB

Si mai rau este modul preistoric de a trece frontiera. Nu inteleg de ce nu se suie politia de frontiera romana si maghiara la Arad si Bekescsaba cu caini, mitraliere, orice ar fi nevoie si sa controleze din mers. Non stop ar fi c.45min intre cele doua orase, timp arhisuficient pentru control. Acum se fac 2h. Poti face cordon la sosire sau opriri tehnice in Curtici/Lokoshaza daca e nevoie sa debarce pe cineva.

Phenol

@cristi5: trenul sta 50 min in Keleti fiindca asa e facuta cadentarea pe retea, punct. In fiecare ora la AB:50 sunt programate sa soseasca trenurile de la Lokoshaza, implicit si trenurile din Romania care ies la Curtici si in fiecare ora la AA:40 pleaca trenurile spre Viena. De exemplu de la Keleti spre Gyor ai trenuri la fiecare 30 min, la AB:10 pleaca trenurile spre Sopron+Szombathely (cu 2-3 vagoane) si la AA:40 la Viena (4-5 sau 7 vagoane). Si astea sunt doar trenurile IC si internationale. Am trecut si numarul de vagoane sa vezi cam care este cererea.

Tot din acest motiv, in afara de Budapesta singurele trenuri directe spre Viena sunt din directia Puspokladany. Aceste trenuri intra in Keleti la AA:20, perfect pentru plecarea la AA:40 (vezi trenurile Hortobagy si Transilvania). In directia inversa e aceeasi lucru. Trenurile de la Viena sosesc la AA:20 si pleaca spre Puspokladany la AA:40.

Prin 2016, cand la CFR Calatori era d-nul Sentes, el s-a dus personal la Mav cu o cerere sa modifice trasa trenului 346/7 astfel sa treaca pe la Liszt Ferenc si sa nu intre in Keleti. Nu s-a concretizat nimic. Si e de inteles din moment ce compari traficul actual si numarul de calatori pe trenul Dacia eventual adaugand un +10% din cresterea vitezei.

In momentul de fata, trecerea frontierei ar trebuii scurtata, idei sunt dar ne trebuie si vointa.

cristi5

#81
@Phenol merci mult de lamurire, stiam ca au cadentare dar n-am realizat efectele ei in tranzitul est-vest.

Sa stai 50 min in Keleti pt un tranzit est-vest poate era acceptabil in secolul XIX, mai ieseai pana-n fata garii la o prajitura etc

Dar daca vrem ca trenul sa ofere transport sustenabil in Europa si lumea sa renunte la masina si avion, nu mi se pare acceptabil. Trebuie gasita o solutie mai buna.

Cam cum austriecii au gasit deja, transformand Wien Hauptbahnhof (fosta Sudbahnhof) in gara de trecere.

Fireste ca si statul cu orele la frontiera e o stupizenie maxima. Controalele trebuie reduse (sau eliminate, Schengen) si facute in mers. Dar acolo sunt dificultati politice etc. Cadentarea e o conventie, care banuiesc ca poate fi adaptata putin la conditiile internatioale si la rolul Ungariei ca tara de tranzit.

Sigur, cadentarea interna va fi mai importanta decat traficul international. Dar m-as mira sa nu existe solutii.

La ce te referi cand zici Liszt Ferenc? Aeroportul Ferihegy?

cristi5

Un pic OT: ma tot uit la OSM si nu inteleg: cum ajung trenurile din Cegled/Köbanya Kispest in Keleti? Ca mi se pare ca pot ajunge doar la Nyugati??

Phenol

@cristi5: scuza-ma, am confundat numele. Ferihegy e numele statiei de CF de la aeroport si Liszt Ferenc e numele Aeroportului.

Tot ce intra in Budapesta prin Cegled intra in Nyugati. Din Kobanya-Kispest pe aici ar trebuii sa intre trenurile in Keleti. Evident nu este folosit deloc. Am patit odata cu Harghita ca era trasat prin Cegled din cauza unor lucrari si sa ajunga in Keleti au dus in roata: Kobanya-Kispest - Zuglo - Rakosrendezo - nu stiu ce gara e asta - Kobanya Felso - Keleti.

Trenurile internationale din Romania de la Szolnok o iau spre nord pe ruta: Szolnok - Ujszasz - Nagykata - Rakoshegy - Rakos - Kobanya Felso - Keleti.

frunzaverde

@cristi5 : Köbanya Kispest - Keleti se poate ori pe la Nyugati, ori pe la Ferencvaros, in ambele cazuri fiind nevoie de rebrusare. Sau cu ocol de 100+ km via racord Szolnok - Újszász - Budapesta Keleti. Exista de mult, de tot, un racord direct, mai precis asta : https://goo.gl/maps/4p2uW1fXbiStwzsd8 dar a fost desfiintat acum multi ani, si era, oricum, folosit exclusiv la manevra.

Se poate cu usurinta tren direct Bucuresti - Viena cu oprire scurta in Budapesta, ori in Ferencvaros ori in Kelenfold (unde e si legatura la metrou). Oricum Dacia opreste astazi in ambele.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

TibiV

Nu sunt expert pe retele feroviare...

Dar va spun din experienta.
Cand eram foarte tanar, si mai traiau bunicul si o "gasca" de matusi in Lucenec, era o aventura schimbarea Nyugati/Keleti. Mereu eram "pe ultima suta de metri" sa prindem trenul de Salgotarjan, de unde luam un tren "de granita" pana la destinatie... Si niciodata nu am inteles de ce (venind din Romania, adica din EST) trebuia sa ajung in Nyugati (Gara de VEST)... Gara de est era logica pentru plecarea spre (Ceho-) Slovacia, dar sa venim din est, sa ajungem in vest si apoi sa luam tramvaiul/metroul inapoi spre est mi s-a parut mereu o nebunie...
(Bine, acum inteleg. Pentru MAV gara logica spre Viena este Nyugati. Dar pentru mine, o data pe an, trambalarea mi se parea scarpinat cu mana stanga la urechea dreapta...)

Nu mai stiu numarul trenurilor (+40 de ani) - dar parca imi amintesc ca de regula mergeam cu un international Cluj-Oradea-Budapesta...
(O fi fost vechiul (RIP) Balt-Orient Expres?... Pur si simplu nu mai stiu...)

Poate amintirile mele sunt un pic eronate... Au trecut niste (multe) decenii de atunci.
Dar "topaiala" Nyugati-Keleti timp de ani de zile este greu de uitat, cand esti un teen-ager iar mama ta are bagaje cat pentru 2-3 hamali...  ;)
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

frunzaverde

@AndreiB - o grupa pentru Dacia ar fi o solutie buna. E nevoie de doar doua garnituri, si as incepe (cand/daca ne intoarcem la normalitate) cu ceva gen 2 x cuseta sau 1 x cuseta + 1 x dormitor. Ca sa se evite pierderea de timp in gara Arad, se pot prelungi trasele R-ului pana in Curtici (inclusiv cu vagoanele de trafic local) si manevra in Curtici.  De altfel, daca as fi CFR Calatori, as cumpara 20-30 de cusete noi, si imbunatati traficul "de noapte" si intern si extern.

Orarul pe teritorul unguresc este absolut ok pentru trenul de noapte asa cum e - orice scurtare a timpilor va face ca somnul sa fie prea putin ca sa aiba sens un tren de noapte. Controlul de frontiera s-ar putea face la urcarea/coborarea in/din Timisoara. In plus, daca ar avea cap, ar aduce cusetele la Timisoara la 21:00, si le-ar retrage la 9:00, astfel incat cei care vor sa doarma mai mult sa poata face asta.

Un tren de zi, care sa faca 7-8 ore, nu are cum sa fie atractiv fata de masina sau avion sau autobuz. Daca ar scurta stationarea in Budapesta, vamile si opririle foarte frecvente in Ungaria (ca doar nu e Railjet), ar fi altceva...
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

cristi5

#87
@TibiV si pe mine ma streasa Nyugati-Keleti pana am descoperit punctul de oprire Zugló (se citeste Juglo)

Are legatura directa de autobuz La Keleti (sau 1,8 km pe jos, foarte simplu, pe strada Thököly) si majoritatea trenurilor care sosesc sau pleaca de la Nyugati opresc la Zuglo.

Mi-am intrebat prietenii din Budapesta daca e viabil planul si au zis "sigur, pai de ce n-ai spus ca te intereseaza, ca-ti spuneam noi, uite, iei autobuzul 5..."

Veneam de la Viena la Keleti si n-as fi avut timp fizic sa ajung la Nyugati sa continui spre Oradea/Cluj asa ca de la Keleti luam busul la Zuglo (linia 5 de ex 4 statii, 6 min) si ajungeam cam cu 5 min rezerva.

https://futar.bkk.hu/trip/BKK_C15888711/20200702

La intoarcere cred ca era mai mult timp asa ca mergeam pe jos.

Singura problema la Zuglo e ca opresc multe trenuri (tot ce iese din Nyugati pe N linii se aduna la Zuglo pe o linie) asa ca riscul sa urci (in graba) in trenul gresit ii destul de mare. Cred c-am patit, si-am schimbat la statia urmatoare.

AndreiB

Ungaria are un pattern usor ciudat pentru trenurile internationale, observ. Pana si Railjet opreste in Hegyeshalom care e un sat de 3.6k locuitori sau Mosonmagyarovar care e un oras de 33k locuitori. Mai normal ar fi un Railjet din 2 in 2 ore ca acum, oprind doar in Gyor si un IR din 2 in 2 ore care sa opreasca in restul.

Si spre Est IC-urile MAV opresc foarte des in localitati foarte mici. Dupa Schengen, daca exista planuri de upgradat Budapesta-Arad cred ca solutia ideala pentru toti ar fi sa prelungeasca RailJet pana la Arad. Cu o linie upgradata decent si fara granite cred ca 5-6h sunt doable pentru Arad-Vienna, care e la limita superioara pentru un tren de zi. Relatia Arad-Budapesta probabil ca ar fi mult mai folosita.

cristi5

Quote from: frunzaverde on July 01, 2020, 03:21:28 PM
Se poate cu usurinta tren direct Bucuresti - Viena cu oprire scurta in Budapesta, ori in Ferencvaros ori in Kelenfold (unde e si legatura la metrou). Oricum Dacia opreste astazi in ambele.

Si de ce nu se face? Nu vrea CFR sau nu vrea MAV?