News:

API te vrea în echipa din București!

Main Menu

Aeroportul International Brasov [GHV]

Started by radu24, July 27, 2012, 10:35:56 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

mirceaeliade

am bagat pe google SV, cel mai suspect 'profitor' din lista ta si am gasit:
-cheltuieli totale 2022: 16.4 milioane RON
-venituri totale 2022: 18.1 mil RON din care
--compensatie de la CJ pentru chelt. explt.: 2.4 mil RON
Poate nu inteleg eu cum functioneaza contabilitatea pe taramuri mioritice. Nu mi-e clar cum e ok ca se ajunge la profit din 'subventii legale' cand sunt date la aia mai vechi, si nu e ok sa fie date la jucatorii noi care au entry barriers la toate oficiile birocratice ale statului.  Ca nu cred ca norma de comentat despre norma de tastat se umple curand oricum.

dumbravaandrei

Veniturile din compensatii pentru activitati de exploatare (si ai sa vezi asta la toate companiile din Romania - private sau de stat) reprezinta subventiile de stat/locale si costurile recuperate prin imobilizari, acordate pentru activitatile de baza ale companiei - confrom codului CAEN inregistrat. Subventiile astea pot fi muuulte si marunte de la:
- Subventii pe combustibil (ca au si ei masini/camioane etc)
- Subventii per pax acordate de CJ/CL operatorilor, prin hotarare emisa de UAT
- Subventii sectoriale
- Subventii acordate anumitor clase de angajati.
- Pierderi contabile transferate prin decizie AGA
- investitii in active folosite pentru desfasurarea activitatii de baza  din care scoeitatea va beneficia pe o perioada mai mare de un an. Acestea general se numesc imobilizari, iar daca presupun un activ care exista fizic/tangibil se numeste imobilizare corporala. Daca este ceva netangibil (proprietate intelectuala de ex), acestea se numesc imobilizari necorporale. La capitolul asta, aeroportul Suceava a avut un S.F in derulare pentru cresterea gradului de securitate.
- venituri provenite din productia imobilizarilor
- venituri pe care CJ le poate transfera inapoi aeroportului dupa recuperarea creantelor, a penalitatilor contractuale sau a datoriilor prescrise. Daca ai fi citit sectiunea de creante din acel buget, ai fi vazut ca inca e mult de recuperat.

Imi faceam griji ca stii ce inseamna bugetul unei companii, inclusiv linia aia si pierdusem eu ceva cand am luat la puricat rapoartele financiare ale aeroporturilor. 

bgd77

Quote from: dumbravaandrei on March 27, 2024, 07:53:14 PMAeroporturi care la ora actuală produc profit, pe lângă OTP.
- Cluj-Napoca
- Timișoara
- Iași
- Suceava
- Craiova

La Break-even se află Bacău, Sibiu și Băneasa.

Restul, pe pierdere.

Oare am putea extrapola datele de la aceste aeroporturi ca sa vedem cam la ce trafic de pasageri am putea considera ca aeroportul din Brasov merge bine?

Daca am lua de exemplu Sibiul (cred ca e similar din multe puncte de vedere cu Brasovul, legat de dimensiunea aeroportului, locatia geografica si clientii tinta), a avut 35.500 pasageri in februarie 2024 si 550.000 pasageri pe tot anul 2023 (in medie 45.000 pasageri pe luna).

Ar fi 45.000 pasageri pe luna (in medie) o valoare corecta la care sa consideram ca aeroportul din Brasov functioneaza ok (chiar daca ar mai fi nevoie de ceva subventii)?

Momentan avem aprox 10.000 pasageri pe luna in Bv (rotunjit in sus). As mai acorda 2-3 ani aeroportului sa atraga companii si curse noi pana sa stabilesc daca a fost o investitie buna sau nu, in cazul in care atinge tinta de pasageri sau nu.

dumbravaandrei

Nu cred ca poti extrapola doar in functie de pax. Conteaza imens ce ai de amortizat din investiii, ca difera la fiecare. Apoi trebuie sa te uiti si la operatiuni - cate miscari faci, cat stau parcate avioanele (si in special de care), daca alimenteaza sau nu pe aeroportul tau, cate spatii comerciale ai, daca se face si mentenanta pentru avioane pe aeroportul tau, cum operezi serviciul de parcare, daca iei taxe/licente pentru transport airport2door si multe alte aspecte din astea.
Nu e un business usor, e destul de complex, cu multe servicii in jurul sau.

pasadia

Dar dacă te uiți în propunerea de buget pentru anul asta vei vedea că au estimat peste 400.000 de călători în 2024 (imens de mult și nejustificabil). Și în ciudata acestui aspect veniturile realizate sunt foarte mici ducând la acea nevoie de a fi subvenționați cu peste 7 milioane de euro.

mirceaeliade

@pasadia argumentele tale par a fi short-term.  Depopularea e legata si de locurile de munca, si sunt absolut sigur ca au fost multinationale cu adevarat mari care probabil si-au facut calcule sa isi deschida birouri si in afara Buc, dar care mai mult ca sigur au taiat de pe lista BV *si* din cauza lipsei unui aeroport.  Ma refer firme high-end gen management consulting, alea cu salarii "ca in vest".  De exemplu Deloitte are doar birouri in Buc, Tm, si Cj, si in afara de locatia geografica, sunt sigur ca prezenta unei mase lucratoare 'tinere si educate' nu a stricat.  Sigur nu a ajutat nici faptul ca Bv nu are un centru universitar macar de "renume" national, dar nici nu poti cere unor firme de genul sa isi deschida birouri locale cand ii pui pe aia care stau prin avioane in fiecare saptamana, sa vina 3h pe sosele la Bv.  Nu ca sunt sanse reale sa atraga Bv firme gen Deloitte in urmatorii 5-10 ani, dar fara un aeroport functional, nici in 50 de ani nu va reusi. Bv va ramane un centru turistic si nimic mai mult atata timp cat nu se fac investitii pentru 'si altceva decat turism'.
E fascinant cata aversiune la opinii diferite exista pe forumul asta din partea 'ailor vechi, cu stata'.  Dar ma rog, vad ca e mai usor sa se dea cu noroi in altii decat sa "assume good faith".

bgd77

Multumesc pentru raspunsuri. Cred ca e imposibil sa atinga 400.000 de pasageri anul acesta, avand in vedere ca in primele 2 luni adunat au fost aprox 18.000. Macar sa ajunga la 400.000 in vreo 2 ani.

Intre timp, visele sunt mari:  :lol:
Quote"Unii specialiști ne spun că de la anul să ne gândim ca de la anul să facem documentația pentru un al doilea terminal, că vom depăși un milion de pasageri. Nu o spun eu, ne spun specialiștii. Sunt realități ,undele se pun, unele nu se spun public, există o strategie de dezvoltare", a precizat în cadrul ședinței, președintele CJ Brașov.
https://www.bizbrasov.ro/2024/03/28/aeroportul-international-brasov-ghimbav-trafic-buget-al-doila-terminal/

dumbravaandrei

^^
fiind unul din cei care lucreaza pentru o multinationala (deloc mica), lucrand din Brasov - basca mai sunt implicat si pe la Universitatea Transilvania in diverse topice educationale, iti zic ca au fost fix 0 companii care au taiat brasovul de pe harta pentru ca nu e aeroport aici sau ca universitatea nu e de "top" (desi a crescut foarte mult in ultimii 10 ani, iesind din esalonul universitatilor de duzina).
Ah... or fi taind ca e legatura proasta cu Bucurestiul pe rutier, dar nu ca nu are aeroport. Procentul de navetisti din Brasov (se facea naveta in principiu pe MCH/VIE/FRA), s-a prabusit prin 2017 cand telemunca a fost posibila prin scaderea dependentei de resurse on-prem. In mai toate industriile.

Atat Delloite, cat si EY au angajati din Brasov care lucreaza remote. Din cate cunosc, putini oameni din Delloite sau EY folosesc avionul, pentru ca au servicii mai multe in zona locala, nu livreaza global din Romania. Si ce livreaza global nu necesita deplasare cu avionul. Si aceeasi discutie o poti extinde la orice multinationala.

Dar poate intr-o zi ai sa vizitezi si tu Brasovul, sa-l cunosti dincolo de google maps, ca vad ca numai tampenii scrii cand vine vorba de zona asta... din pacate s-a consumat perioada de "assume good faith"...

pasadia

Ii mai dau si eu un raspuns lui mirceaeliade desi simt ca suntem deja offotpic, ajungand sa discutam despre persoanele din spatele userilor si nu despre proiect in sine. Dar:

- faptul ca imi doream o linie CF pusa la punct, atat intre BV si B cat si intre B si OTP (sau chiar una directa, B - OTP) nu cred ca e "short term"
- faptul ca am promovat in spatiu public (atat cat am putut) inutilitatea investitiei in aeroport inca de pe cand era Cancescu sef la CJ, nu cred ca e "short term"
- faptul ca am fost (alaturi de Mihai Tatu de la proiectul litera 9 )cel care am cerut pe L544 acces la documentatia SF priivind aeroportul dupa ce s-a schimbat conducerea politica a acestuia (adica in toamna lui 2016) reusind apoi sa convingem CJ-ul sa puna toata documentatia pe site-ul lor, nu cred ca e "short term"
- faptul ca in decembrie 2017 tot eu am fost cel care am reusit sa obtin acces la documentatia prin care Vestea a relansat proiectul aeroportului (pe care nu dorea sa o prezinte public, dar pana la urma a organizat o prezentare la Reduta inregistrata de mine, prezentare in care discuta inclusiv despre scenarii precum concesiunea), tot "short term" o fi?

Si am facut toate acestea in conditiile in care subiectul chiar nu ma intereseaza. Nu am interes fata de domeniul aviatiei, dar ma deranjeaza cat de multi brasoveni cred ca aeroportul e fundamental pentru ei (la fel cum unii ieseni cred ca autostrada e fundamentala pentru ei). Ca se pierd bani aiurea - ce sa zic, nu sunt nici primii, nici cei mai multi bani care se cheltuie aiurea.

Dar revenind ontopic, asa cum ti s-a spus, nici o multinationala nu alege sediul functie de aeroport. De exemplu Selgros, Autoliv sau Schaeffler exista la Brasov de vreo 2 decenii fara sa aiba aeroport. Da, problema universitatii e reala - @dumbravaandrei cand o sa aflu ca macar 25% dintre absolventii de Saguna sau Mesota raman in Bv sa isi continue studiile atunci o sa cred ca se intampla ceva bun la UnitBV. Pana atunci insa tot pesedista ramane universitatea asta.

Si nu, Brasovul (nici municipiul si nici judetul) nu e destinatia turistica. PIB-ul generat de activitati turistice e nesemnificativ, orasul si judetul se sufoca in fiecare week-end de vacanta care aduce totusi un numar infim de turisti. Sa ne intelegem, daca Brasovul chiar ar avea o oferta turistica reala (plecand de la cazari suficiente, trecand prin servicii de masa decente si ajungand pana la suficient de multe atractii turistice) atunci practic totul ar fi blocat, nu numai Republicii. Asa insa, la Brasov turistii vin (preponderent din orase de sub 100k locuitori din afara arcului carpatic) sa doarma maxim o noapte intr-un airb&b nefiscalizat si sa consume covrigi (tot timpul e coada la covrigariile de pe Republicii). Numarul de turisti straini, numarul de turisti care cauta experienta cu adevarat semnificative e infim prin comparatie cu numarul turistilor de covrig.

tom_sawyer

#909
Se pare că va avea mai mult un rol militar:
https://www.defenseromania.ro/avioane-franceze-de-mari-dimensiuni-atlas-transport-si-a330-realimentare-aeriana-vor-putea-fi-dislocate-la-brasov-in-premiera-a-aterizat-aici-un-c-1_627599.html

La mai puțin de un an de la inaugurare, Aeroportul internațional Braşov, în parteneriat cu batalionul multinațional NATO de la Cincu își propun să dezvolte, înainte de luna mai a acestui an, un port aerian de debarcare (APOD) care să permită aterizarea unor aeronave militare de mari dimensiuni, precum Airbus A400M Atlas sau Airbus A330 MRTT.

Crearea la Brașov a unui port aerian de debarcare (APOD) va permite ca pe noul aeroport din județ să opereze și avioane de mari dimensiuni A440 Atlas de transport și A330 MRTT de realimentare aeriană.

De subliniat că în județul Brașov, la Cincu, este dislocat și Grupul de Luptă Multinațional al NATO condus de Franța.

De altfel, potrivit misiunii franceze Aigle, ,,pentru prima dată de la înfiinţarea misiunii, luni, 25 martie, un avion militar francez de logistică a aterizat pe aeroportul din Braşov. Este vorba despre un C-130 al Forțelor Aeriene și Spațiale".

Obiectivul noului APOD este de a depăși provocările logistice actuale și timpii de livrare asociaţi acestora. În acest sens, trebuie făcute anumite amenajări în special în ceea ce priveşte dezvoltarea sistemului de desfacere a paleţilor și depozitare a mărfurilor.

Până în prezent, militarii grupului tactic au aterizat la baza aeriană Mihail Kogălniceanu din Constanța, aflată la o distanţă de 10 ore de mers cu mașina de Cincu.

Acest nou aeroport, situat la doar o oră și jumătate cu mașina de Cincu, le va permite aliaților NATO să aibă mai multe rotații de personal și echipamente. El reprezintă un nou pas în postura defensivă și de descurajare a apărării Europei de Est.

Odată cu rotaţiile militarilor din misiunea Aigle, traficul aerian pe aeroportul din Brașov poate creşte considerabil.


dumbravaandrei

#910
Din câte știu, momentan Sibiul are o problemă de capacitate, așa că se mai aterizează și la Brașov. Acest aeroport nu va prelua zborurile militare de la Sibiu (care e mai aproape de Cincu, plus că în 4-5 ani o să vii pe autostradă până la 10km de poligon) ci va fi complementar cu acesta.
Se vor folosi ambele, după nevoi (în funcție de poligonul în care se fac aplicațiile - sunt câteva poligoane măricele dar aproape necunoscute și cu prezență multinațională pe o rază de 40km în jurul Brașovului)

tom_sawyer

#911
O să fie un exercițiu mare anul viitor cu trupe franceze, mai vin suplimentar din Franța față de cei bazați permanent la Cincu:
https://romania.europalibera.org/a/grupul-de-lupta-nato-din-romania-se-mareste-pana-la-nivel-de-brigada-de-la-peste-o-mie-de-militari-la-patru-mii/32842395.html

(dacă rușii forțează Niprul, s-ar putea să vedem "exerciții" chiar de anul acesta)

dumbravaandrei

La cati militari si cata logistica misuna in ultima vreme prin zona asta, mi-e ca au inceput aceste exercitii cel putin din octombrie. A intrat in cotidian sa vad coloane militare, avioane de vanatoare sau parasutisti prin zona. Activitatea militara la vedere, cel putin aici in zona a crescut de zeci de ori in ultimii doi ani.
M-am acomodat si la bumurile sonice de la avioanele militare (desi de doua ori nici n-am zis ca nu strang geamurile de la casa cu farasul...)

dr4qul4

Oare cine plateste presa sa laude aeroportul Brasov? De 3 zile aud doar cum au scutit americanii 10 ore aterizand la Brasov pentru Cincu, in loc sa aterizeze la ... Mihail Kogalniceanu.
De parca nu puteau ateriza la Sibiu, Tg Mures sau la Campia Turzii.
Cocoase inutile care ne vor afecta zeci de ani:
1. Focsani 2. Boita 3. Balcauti
"multe multumiri" proiectantilor
2. Pariu cu hefaistos: 200 lei: UMB nu deschide nimic (min 9 km, chiar si HP)  pe A7 înainte de 15 iunie 2024

dumbravaandrei

CJ-ul... toate articolele astea de bine pleaca prin publicatiile "prietene" (rude/amante/limbuti) ale CJ-ului.