Aeroportul International Brasov [GHV]

Started by radu24, July 27, 2012, 10:35:56 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 7 Guests are viewing this topic.

Ionut

Ar fi mișto să discutăm strict de Aeroportul Brașov pe acest thread, nu de investiții care nu au legătură cu acesta ori de alte subiecte care ne trec prin cap. Multumesc!

Io

Ionut, iarta-ma, insa lucrurile se leaga si alaturarea celorlalte date (populatie, rute, preturi, operabilitate, concurenta etc) ne dau o idee foarte clara asupra situatiei aeroportului. Unele lucruri le banuiam ca turist insa pe altele n-aveam de unde sa le stiu/stim ca sa inteleg/intelegem. Asta dincolo de mindrii locale, rivalitati oarecare (Bv-Sb) si alte asemenea.
Acum ca am primit respectivele explicatii chiar vreau sa-i multumesc lui Frunzaverde nu doar printr-un like.
In theory there is no difference between theory and practice. In practice there is.

cristi5

Exista politician in Jud. Brasov care se opune proiectului? (inteleg ca Nita era impotriva dar s-a "retras"). Un proiect populist, daca bine inteleg.

Pana la urma tot infrastructura e de vina. Cu legaturi decente si predictibile la OTP (sau SBZ sau TGM) pe rutier si feroviar, cu un OTP un pic mai predictibil si mai putin inghesuit/stresant, proiectul nu ar avea sprijin in judet. Dar asa pot sa inteleg, oamenii s-au saturat. E la fel cu termoficarea: incalzirea centrala (district heating) ar fi mai eficienta atata doar ca... nu merge (ca multe alte chestii "comune"). Rezultatul: "centrale" de apartament.   

E clar ca cu banii astia se putea face ceva mai util si mai putin riscant. De ex investit in legaturi decente la OTP, SBZ sau TGM dar ce te faci ca acolo depinzi de CFR, CNAIR, CNAB, MT si alte acronime. Asa ca in loc sa astepte dupa altii, oamenii fac ce pot ei. Ca la centrala de apartament...

PS: apropo de costuri, vorbim de 50 milioane imprastiate pe vreo 20-30 de ani, corect? Adica nu 1/200 din constructiile anuale din Romania ci de 20-30 de ori mai putin.

pasadia

Nu stiu sa se fi opus Nita vreodata, pe fata. Insa a existat mult timp, prin 2006-2010, o intreaga discutie pe seama marimii aeroportului (respectiv a pistei), cu PD-L prin Scripcaru (primar) si Berceanu optand public pentru aeroport mic (national, pista de pana in 1800m, etc...) si PNL prin Cancescu (presedinte Consiliu Judetean) si Orban (MT) sustinand dimensionarea actuala a pistei (peste 2800m).

Gurile rele spun ca Cancescu avea nevoie de dimensiunea mai mare pentru a cumpara anumite terenurile de la Toma (primar Ghimbav, PSD) si Dinita (fost deputat, PC), ultimul prieten apropiat si coleg de dosar penal DNA (pentru asfaltarile de DJ Hoghiz - Racos).

Local exista voci care spun ca nu e nevoie de aeroport, dar nu suficiente. Si oricum ignorate.

Sent from my ONEPLUS A5000 using Tapatalk


dr4qul4

@cristi5, decat sa faci aeroport acolo, mai bine muti M300 pe la Otopeni. Ar costa mai mult, dar beneficiile ar fi imense.
Si uite asa ai legat 6-7 orase mari de OTP, toate la mai putin de 2 ore de mers cu trenul si mai ales, cu o cadenta foarte ridicata. Si brusc va deveni fezabil si metroul, pentru ca nu mai are rost sa bagi toate trenurile sa se tarasca pana in GdN. Poti chiar sa faci si tren direct Brasov-Constanta sau Craiova-Galati care sa opreasca la OTP ( nu e nevoie de dublarea M700 pt ca de la Braila pot veni pe Buzau-Ploiesti)

Sau mai ai varianta in care facem aeroport la Brasov, mai trantim unul si la Galati si pompam subventii si in acestea si in cele din Craiova si Constanta. Poate mai facem vreo 3...la Buzau, Ploiesti si bineinteles la ..Alexandria.
Pariu cu Radu_A. 200 lei  (la API). El zice ca UMB pana la sfarsit de 2025 termina: A7 pana la Bacau, Dx6, A0 si DX12 T4. Eu sunt mai pesimist

frunzaverde

#245
Quote from: cristi5 on July 10, 2018, 12:54:08 PM
PS: apropo de costuri, vorbim de 50 milioane imprastiate pe vreo 20-30 de ani, corect? Adica nu 1/200 din constructiile anuale din Romania ci de 20-30 de ori mai putin.

50 milioane e grosier suma necesara pentru a construi un aeroport minimal functional (adica care poate accepta jeturi comerciale) de la zero. La Brasov, la ritmul curent de constructie, pare ca, adevarat, va lua inca vreo 10-15 ani pana cand va ateriza primul jet comercial din lipsa de bani, dar asta e alta poveste... Apoi vorbim de subventii de cam 1 milion de euro pe an in operare si intretinere (cheltuieli curente). 

La ce vor sa faca acum, care adevarat, va costa sub 50 milioane de Euro (dar nu cu mult, deja s-au cheltuit vreo 12 pana acum doar pe o banda de beton), la Brasov vor exista pozitii de parcare pentru 2 avioane in conditii reale de operare (nu de alta, dar dat fiind conditiile de operare din Brasov, vei avea nevoie de parte din micro-platforma pentru vehiculul de degivrare), un mic terminal (care se va inghesui ca la Cluj la fiecare jet) si facilitati rudimentare, pe langa care OTP e lux. Cat de preturi de Dubai, CJ va avea mari probleme in a oferi subventii - asa ca foarte probabil preturile vor fi la fel daca nu chiar mai mari ca pe OTP.

Si, daca nu se instaleaza macar ILS cat IIIa (10+ milioane de euro cu tot cu calibrare si echipamentele auxiliare), vei avea zeci de zile pe an in care din cauza cetii, desi ai platit 400 euro+ pe bilet vei ajunge tot la OTP, unde puteai da 50 euro pe bilet. Pentru ca Brasov Ghimbav este una din statiile cu cel mai mare numar de zile de ceata din Romania. Fara despagubiri, ca e vremea de vina.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

cristi5

Quote from: dr4qul4 on July 10, 2018, 02:03:37 PM
@cristi5, decat sa faci aeroport acolo, mai bine muti M300 pe la Otopeni. Ar costa mai mult, dar beneficiile ar fi imense.

Foarte de acord dar asta nu e la latitudinea CJ Bv. Trebuie un consens intre diferitele institutii implicate peste posibilitatile de care stiu eu cel putin. Si o atentie la nevoile provinciei (la un aeroport al capitalei) pe care eu nu am mai vazut-o in alte cazuri.

In comparatie, aeroportul depinde in mare masura de CJ Bv.

pasadia

#247
1. 12 milioane pista, dar asa cum am mentionat intr-un mesaj pe care mi l-am sters intre timp (caci deh, moderare...), Consiliul Judetean a considerat oficial, in acte emise in vara lui 2016, ca a cheltuit 24 de milioane de euro pana la acel moment. Aceasta suma include studii si alte cheltuieli facute inca de pe vremea parteneriatelor cu Intelcan si exista o mica posibilitate ca valorile respective sa fie exagerate dat fiind faptul ca pe vremea respectiva se negocia parteneriatul cu Primaria si CJ-ul dorea sa primeasca cat mai mult din viitoarea afacere.

Quote'Acesta este motivul pentru care ne-am asociat cu Primăria Braşov. Am pus la dispoziţie cheltuielile făcute până acum în acest proiect, în valoare 24,7 milioane de euro şi un credit de 3,5 milioane de euro care a fost accesat anul trecut şi care nu a fost cheltuit. Ar mai fi necesară o sumă de peste 30 milioane de euro pentru finalizarea aeroportului, bani care nu pot fi cheltuiţi din bugetul Consiliului Judeţean, datorită gradului mare de îndatorare a instituţiei. De aceea am invitat Primăria să intre cu o pondere majoritară în această investiţie', a explicat Mariana Câju.

SURSA

Exista pe undeva defalcate cele 24 de milioane. Mariana Caju a fost intre timp inlaturata din orice functie sau partid, cazuta fiind in dizgratie (oricum era o solutie temporara in vidul creat dupa arestarea lui Cancescu). Amuzant oricum parteneriatul care nu s-a mai intamplat (era campanie electorala) si acel 3 ani termen de executie...

2. Niciodata nu a costat aeroportul doar 50 de milioane. Au fost diverse estimari de-a lungul timpului, dar nici una chiar atat de generoasa. De exemplu, pentru investitiile necesare de acum incolo, se vorbeste de un necesar de inca 65,4 milioane euro:

QuoteAcest efort financiar al Consiliului Județean este, însă, unul optimist, pentru că potrivit studiului de fundamentare, realizat de Reliance Travel & Consulting și ONV LAW ,,valoarea totală a investițiilor pentru Etapa III (până la darea în folosință a aeroportului) se ridica la aproximativ 65,4 milioane  euro (inclusiv TVA), compusă din suma de 57,5 milioane euro prevăzută în studiul de fezabilitate pentru Etapa III (IPTANA SA) plus 7,9 milioane euro, valoarea unor investiții obligatorii pentru autorizarea aeroportului, dar neincluse în studiul de fezabilitate menționat".

SURSA

PS: probabil cei 7,9 milioane euro or fi acei 10 pomeniti de frunzaverde ca fiind necesari pentru ILS cat IIIa.

2.' Chiar si informatiile de mai sus, datand de la inceputul anului asta, sunt contrazise deja de incertitudinea privind dimensiunea dorita pentru terminal (SF-ul avea 2 scenarii, unul cu un terminal mai mic, de vreo 3.600 mp care ar fi urmat sa fie extins ulterior, si altul cu un terminal mai mare, vreo 11.000mp). De curand si-au schimabat optiunea, elegandu-l pe cel mai mare si, evident, asta creste costurile si mai mult:

QuoteAstfel, alegerea acestei variante de terminal va crește cheltuielile totale pentru realizarea aeroportului cu aproape 12 milioane de euro, de la 57,5 milioane de euro (259,3 milioane de lei) la 69,3 milioane de euro (312,5 milioane de lei), sume care au fost aprobate ieri în plenul CJ Brașov. În conformitate cu documentele prezentate aleșilor județeni, costul total pentru realizarea terminalului este de 84,25 milioane de lei.

SURSA

2." Exista un optimism imens la nivelul conducerii actuale a CJ Bv legat de posibilitatea ca CJ-ul sa finanteze toata lucrare. Din punctul meu de vedere nejustificat si probabil va duce la disparitia de pe scena publica si a actulului presedinte de CJ, Adrian Vestea, fost primar de la Rasnov. Dar trebuie sa mentionez acest optimism pentru ca el e de vina pentru o multime de zvonuri optimiste si totodata e justificat (de unii) prin reducerea cheltuielilor inutile facute de camarila Cancescu (parca imi e greu sa cred ca erau atat de mari...).
Insa cand tin cont de faptul ca Primaria + CJ-ul s-au angajat cu 1 milion de euro pentru paranghelia de Cerbul de Aur, parca imi vine sa cred ca exista inca multe cheltuieli la care nu m-ar deranja daca s-ar renunta.

frunzaverde

Quote from: cristi5 on July 10, 2018, 12:54:08 PM
E clar ca cu banii astia se putea face ceva mai util si mai putin riscant. De ex investit in legaturi decente la OTP, SBZ sau TGM dar ce te faci ca acolo depinzi de CFR, CNAIR, CNAB, MT si alte acronime. Asa ca in loc sa astepte dupa altii, oamenii fac ce pot ei. Ca la centrala de apartament...

Uite un exemplu care se putea face cu o fractiune minora din banii astia.

CJ (eventual impreuna cu un partener privat) putea cumpara o flota de 8-10 autocare noi, ultra-moderne si luxoase. Cu astea se pot oferi servicii la ora spre Otopeni (si la nevoie la Sibiu).

Pe langa autocarele respective, implementat un sistem de dispecerizare inteligent care alege traseul optim in baza informatiilor publice asupra aglomeratiei (e fezabil, dat fiind ca decizia de ruta este facuta la iesirea din Brasov intre DN1 si DN1A, si palnia primara pe DN1 este in imediata apropiere a Brasovului - intre Timis si Sinaia - astfel nefiind nevoie de algoritmi predictivi sofisticati, ci doar de putin bun-simt in implementare).

In plus, cumparat asigurare pentru conexiuni (este disponibila in piata si destul de comuna in serviciile de shuttle) - daca pasagerul a pierdut avionul din cauza nerespectarii graficului de circulatie, si pasagerul a ales autobuzul recomandat de serviciul de autobuze, i se cumpara un bilet la urmatorul zbor rezonabil spre destinatia sa.

Tarifat serviciul la un pret rezonabil (70 de lei, de exemplu) care sa si acopere mare parte din costuri. Oprire exclusiv in Brasov (se pot face multiple statii, de exemplu Stupini - Bartolomeu - Livada Postii - Gara - Darste) si Otopeni. Eventual parteneriat cu un hotel (sau mai multe) in zona Otopeni astfel incat ultimele autobuze de seara (care au oricum foarte putini pasageri pe relatia Brasov - Otopeni) sa opreasca si la hoteluri pentru pasagerii care doresc sa innopteze la hotelurile din zona aeroportuara.

O solutie de genul asta depindea exclusiv de CJ.

Nu e cine-stie-ce sofisticare. Apoi, convins CJ Covasna, CJ Prahova, CJ Arges, CJ Ilfov, CJ Dambovita, CJ Ialomita, MT, CNAB sa se asocieze pentru o solutie rezonabila de conexiune feroviara la Otopeni. Fiecare pune un credit variabil, ia fonduri europene (care, culmea, exista) si construieste racordul si gara la Otopeni. Care gara si racord costa o fractiune din mizeria de Apata - Cata. Si pentru care se pot gasi fonduri UE. Apoi macar partial recuperata printr-o taxa de 5-10 euro de acces in terminal pe care s-o incaseze asociatie. Si da, e complicat, dar e o solutie de doamne-ajuta. Si nu e ca si cum constructia aeroportului n-a necesitat interactiuni complexe intre factori locali si factori guvernamentali, incluzand transferuri de terenuri si alte asemenea.

Dar solutii de genul asta, logice, si functionale, nici nu apar in piata - asa ca cum naibii sa fie discutate si sa devina propuneri de politici publice? In schimb apar solutii care mai de care mai bone-head si populiste, cu costuri care n-au sens (gen Apata - Cata sau aeroportul Brasov sau reconstructia CIV). Care apoi sunt implementate, fara vreo valoare pentru cineva...

Poate e rolul nostru sa propunem, macar de-acum incolo, solutii rezonabile.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

pasadia

Sincer, nu inteleg de ce ar fi trebuit CJ sa ofere un serviciu pe care il ofera deja o multime de companii private. O fi nereglementat, haotic si cu surprize, dar serviciu asta exista si merge din plin. Cateva exemple:

- M&M Express

- Direct Aeroport

- Kron Transfer

Si mai sunt destui altii care ofera servicii similare, unii nici macar cu vreo autorizatie in mana (si evident fara orar prestabilit). Dar numai in aceste link-uri aveti asumate 41 de curse zilnice efectuate in majoritatea cazurilor cu microbuze (nu sunt comode, stiu...). De ce ar trebuit CJ-ul sa intre pe piata asta... zau ca nu inteleg.

frunzaverde

^
Le-am folosit.

Ce ar putea face CJ este a ajuta, pe bani putini (si in locul unui proiect degeaba) pentru a creste civilizatia, frecventa si increderea, pentru a nu mai simti ca drumul pana la OTP e o corvoada inimaginabila.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

pasadia

Stai linistit, si eu le-am folosit. Am folosit pana si trenul + acel autobuz enervat de prin Bucuresti (nu mai stiu numarul). Si in ambele cazuri m-am enervat pe lipsa de spatii decente de asteptare (mai ales cu bagaj dupa tine) si pe lipsa de informatii publice, centralizate (panouri de informare) in ambele capete. O investitie in asa ceva mi s-ar parea mult mai potrivita.

ps: pentru cei care nu stiu, in general acele transferuri spre Brasov pleaca de la Aro-Palace, hotelul. Adica dintr-o parcare aflata in centrul orasului "oarecum" aproape de un nod de transport public important (zic oarecum pentru ca trebuie sa ocolesti multumita multelor giratii). Si asta chiar daca exista in orase 3 autogari oficiale (una dintre ele chiar langa gara) si inca 6 terminale de transport public facute pe bani europeni si dotate inclusiv cu sali de asteptare.

thinker

Nu intotdeauna ratiunile de optimizare si gandirea strict tehnica si pe principii de eficienta dau masura exacta.

Daca am inteles bine nici SBZ nu si-a avut si nu isi are ratiunea economica privit strict din perspectiva incasari/cheltuieli.
Dar aeroportul din Sibiu a avut si are o contributie majora in atragerea, extinderea si securizarea locurilor de munca din Sibiu. Platforma industriala vest, infiintata acum 15 ani la 500 m de aeroport, si unde lucreaza mai mult de 20 000 de salariati e doar unul din efectele pozitive directe si greu de cuantificat al aeroportului.
O multinationala care face productie, isi poate reloca fabrica in cativa ani, poate 2-3 in alta tara sau regiune.  Un aeroport da posibilitatea crearii unui centru de cercetare si dezvoltare, audituri si vizite client, etc. Sa nu credeti ca un auditor de la Mercedes, BMW, AUDI, sau de altundeva ii va conveni sa merarga x ore pe un drum national aglomerat, cu un taxi sau shalter spre o fabrica.
Idee e ca o multinationala care creeaza si un centru de R&D se va reloca mult mai greu comparat cu o fabrica. Daca la o fabrica se muta utilaje si ceva informatii la un centru de cercetare, inginerie sau orice altceva trebuie mutate informatii si competente.

Chiar daca toate calculele dau cu virgula, mai corect cu minus, eu cred ca acest aeroport va avea efecte benefice pentru Brasov si locuitorii regiunii. Asa ca succes, sa se faca. Nu se vor face spitale din banii astia si nici scoli, asta e doar o presupunere! Daca autoritatile au bani ii vor investi in festivaluri, panselute si alte cele.

PS
Daca autostrada transilvania se construia complet,  chiar cu 2 sau 4 mld dolari de Bechtel si era finalizata la timp acum 8-10 ani (daca stiu bine primul cost asumat a fost in jur de 1mld dolari), pana acum impactul in economie ar fi amortizat-o , si poate 200.000  de romani lucrau in tara si cu familiile lor ar fi fost cu 500.000 de romani mai putin plecati in europa sau in lume.
Infrastructura de transport e sistemul prin care circula sangele unei tari. Romania are prea multe cangrene, prea multe artere lipsa.

TibiV

Quote from: frunzaverde on July 10, 2018, 02:20:02 PM
daca nu se instaleaza macar ILS cat IIIa (10+ milioane de euro cu tot cu calibrare si echipamentele auxiliare), vei avea zeci de zile pe an in care din cauza cetii, desi ai platit 400 euro+ pe bilet vei ajunge tot la OTP, unde puteai da 50 euro pe bilet. Pentru ca Brasov Ghimbav este una din statiile cu cel mai mare numar de zile de ceata din Romania. Fara despagubiri, ca e vremea de vina.
:lol:
Asta cu ceata n-o stiam... ;)
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

pasadia

Sincer sa fiu nu cred ca e adevarata. Nu zic ca nu e ceata si la Ghimbav, dar senzatia mea e ca fenomenul apare mai des in alte locuri, mult mai predispuse (TgM, OTP). Ce cred ca e mai aparte la Ghimbav e perioada calendaristica si intervalul orar (apare ceata dimineata, in zile senine si geroase cu plafon scazut - asa numita "mare de nori" si in general se sparge pana la pranz. La OTP zilele geroase nu prea aduc ceata, aceasta apare mai des in luni cu umezeala precum noiembrie sau martie).

Am incercat sa gasesc date dar sunt convins ca le are frunzaverde.

Sent from my ONEPLUS A5000 using Tapatalk