Aeroportul International Brasov [GHV]

Started by radu24, July 27, 2012, 10:35:56 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 5 Guests are viewing this topic.

GIV

hai cu suspendarea! sa i mai vedem pe cei care s-au batut cu caramida in piept ca au facut aeroport...

GIV

Quote from: mirceaeliade on June 25, 2023, 11:54:24 PMNu prea sunt convins ca angajatii de la AIBv vor sa isi tina aeroportul deschis si sa isi continue joburile.

dar ce, angajatii nu pot sta degeaba si incasa salariile? oare de la cati pasageri pe an si dupa cati ani de la deschidere un aeroport devine profitabil? oare o parte din costuri , daca nu toate, nu sunt acoperite de consiliie judetene - sau de stat?

mirceaeliade

#782
Nu am absolut experienta in domeniu, dar mi se pare ca orice forma de start-up, inclusiv un aeroport deschis de la zero, nu are cum sa nu functioneze pe negativ la inceput.  O entitate privata ar calcula cat de bine riscurile, si s-ar imprumuta de la banci/investitori/venture capital funds ca sa mearga pe negativ o perioada, pana se produce rodajul si vin si alti clienti increzatori ca serviciile sunt ok.  Or fi ultima pleaba astia de la Dan Air, dar cum poate urmatorul privat sa vada situatia de PR de 3 bani creata si sa zica, hai sa ne bagam si noi cu curse pe AIBv?  Toata publicitatea asta negativa CEL PUTIN va intarzia pe clientii cei mai seriosi sa se gandeasca sa faca business cu AIBv.  Sper sa ma insel, dar nu e de bine ce se intampla.  Mi se pare normal sa intinzi un presh de bine-venit primului client care se risca sa investeasca in serviciile tale.  Ca reprezentant AIBv, daca nu iti placea de fatza acestui prim client, atunci mai bine nu il alegeai ca prim client, si iti gaseai unul mai bun care e dispus sa se riste sa faca cotnract cu tine.. Dar se pare ca tot in non-capitalism de regasim in 2023.

frunzaverde

Nici un aeroport mic de tipul astuia nu e nebun sa opereze H24 cum vrea Dan Air. Ar insemna o cvadruplare a costurilor de operare fata de cele de acum, costuri care oricum sunt subventionate public (pentru ca nici macar la o operare de 10-20 ori mai mare ca cea de-acum nu isi acopera costurile).

Inclusiv aeroporturi foarte mari au curfews - adica intervale orare in care NU se opereaza. Vorbim de Londra Heathrow si Frankfurt - huburi globale. La Frankfurt, 23:00 e ora inchiderii, daca n-ai plecat la 23:00, poti pleca daca intarzierea este cauzata de factori pe sol pana la 23:30, la 23:30, gata - s-a inchis pana la 5:00 : https://uecna.eu/night-flight-bans-or-restrictions-at-european-airports/. Si vorbim de Frankfurt, nu de Brasov. Mii de zboruri pe zi, transcontinentale.

Cat de Dan Air, nu ma asteptam la balcanisme de doi lei. Una din regulile nescrise e ca legat de siguranta "never cry wolf" - niciodata nu zici ca siguranta ti-a fost pusa in pericol decat daca e CERT ca a fost asa, caz in care chemi autoritatea de investigare, faci raport etc. etc.. Urland ca industria e nesigura ca pretext comercial doar iti baga tie bete in roate.

Iar chestia cu prioritatea e puerila de-a dreptul - ei doreau sa primeasca prioritate din ratiuni comerciale, nu de siguranta, ca sa poata sa iasa din aeroport inainte de ora inchiderii. Daca chiar aveau probleme de combustibil, de ce nu au declarat mayday fuel? De ce nu s-au dus pe OTP, care are conditii de procesare mult superioare?
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

etravel

Quote from: frunzaverde on June 26, 2023, 06:31:16 PMNici un aeroport mic de tipul astuia nu e nebun sa opereze H24 cum vrea Dan Air.
Dan Air nu vrea pravalia deschisa H24. Ar vrea totusi un orar comparabil cu Lidl-ul din cartierul meu, 07 - 22. Nu doar 12 ore pe zi, sa nu poti sa faci rotatiile, pentru ca motive. 12 ore/zi e orar de butică de cartier. Nici macar de supermarket. 

shift2rail

^^Oh dear, dar optiunea 'transfer la aero OTP" a existat intotdeauna ptr brasoveni si evident ca nu au apreciat-o din moment ce s-a insistat ptr aeroport in casa.

dumbravaandrei

@mirceaeliade 
1) daca vrei vreodata sa ajungi la Brasov cu avionul, chiar iti recomand sa iei bilete pe AIB(v)... indicativul aeroportul e GHV.
2) operatorii nu vin pe baza de pr facut de danutz zburatorul... vin pe baza de studii si analize de piata. Si pe conditii contractuale. Deocamdata, ceva analiza de piata independenta si verificabila inca n-a fost facuta. Doar diverse povesti spuse de CJ si AMB, cu grave fracturi de coerenta si logica.

Cat despre danutz zburatorul... sa se intoarca pe ghv cand i-o chema romatsa inapoi...

GIV

danutz zuratorul  :lol:  si ei chiar se declara de partea calatorilor  :lol:

pasadia

Nu că aș vrea sa ii iau apărarea lui @mirceaeliade dar:

- la București avem aeroportul Otopeni (infrastructura fizica) la care ne referim deseori prin abrevierea OTP, dar și entitatea care îl administrează, adică Compania Națională Aeroporturi București (CNAB).

În mod similar la Brașov avem aeroportul, codificat GHV, dar și entitatea care îl administrează, adică Regia Autonomă Aeroportul International Brașov. În cazul acesteia din urmă eu (dar și alții) am folosit abrevierea AIBv când m-am referit la această entitate (adică la Anghel, ceilalți funcționari de acolo și deciziile luate de ei în ultimă perioada).

mirceaeliade

NB: am folosit "AIBv" pur din convenienta, ca acronim al titlului pt threadul asta.  Nu incercam sa dovedesc nimic, ci pur si simplu sa imi exprim simplist, nu de pe cai mari, o opinie personala vis-a-vis de o situatie penibila, probabil nedorita de nimeni (poate doar de carcotasi).  Nu inseamna ca am dreptate, pentru ca e doar un punct de vedere personal.

NB2: poate introduce careva tagul greu-de-memorat si complet neintuitiv al aeroportului, "GVB", in titlul threadului

mirceaeliade

Quote,,În primul rând, turnul virtual de la aeroportul Braşov putea să fie arondat acolo unde este cel mai mare număr de controlori (în speţă la Bucureşti) pentru a putea asigura cele două zboruri zilnice Dan Air, nefiind o încărcătură semnificativă pentru controlorii de trafic de acolo, ei gestionând sute de zboruri pe zi la Otopeni. În schimb, au ales să aloce turnul virtual de unde este controlat aeroportul Braşov celor de la aeroportul Arad, un aeroport în moarte clinică de foarte mulţi ani şi care evident are un număr redus de personal. Nu înţelegem care a fost fundamentul unei astfel de decizii, dar aceasta este prima greşeală dintr-un lanţ lung de greşeli făcute de autorităţi. Încă de la început, autorităţile s-au auto-limitat, cu toate că orice aeroport nou, pentru a fi atractiv pentru operatori, trebuie să aibă un program generos, permiţând minim două curse pe zi, dus-întors, fapt care nu este posibil în momentul de faţă, întrucât aeroportul Braşov nu a permis niciunei organizaţii de întreţinere aeronave să vină pe Braşov. Acesta este şi motivul pentru care Dan Air leagă programul Braşovului de Bucureşti, întrucât doar la Bucureşti putem fi deserviţi de o organizaţie de întreţinere care să facă controalele zilnice necesare menţinerii stării de navigabilitate ale aeronavei.(...) Ne punem şi noi aceeaşi întrebare ca toată lumea: de ce aeroportul Arad care nu are curse regulate este deschis non stop, în timp ce aeroportul Braşov (controlat de turnul de la Arad) se închide la ora 19:00, cu toate că acesta ar beneficia de cursele regulate Dan Air", se menţiona în comunicat.

https://mainnews.ro/dan-air-ameninta-cu-suspendarea-zborurilor-de-pe-aeroportul-din-brasov/

frunzaverde

#791
@etravel : e mai complicat de-atat. Dan Air dorea un orar foarte "liber" pentru o singura aeronava, bazata 2 zile (posibil 3, nu mi-e foarte clar cum aveau in plan, ca au tot modificat) pe Brasov, cu sosiri in jur de miezul noptii, plecari dimineata devreme, si o rotatie de pranz. Cum organizai turele pe aeroport?

Cine-ti venea la munca luni la 04:00, apoi acasa la 09:00, apoi inapoi la 11:00, acasa la 15:00, inapoi la munca la 22:30 acasa la 1:00? Ca a doua zi sa aiba o tura de la 10:00 la 15:00... Presupun ca imi dai dreptate ca asemenea ore de munca sunt inacceptabile. Asa ca ai nevoie de ture, cu sporuri de ore infecte. Si oamenii astia in Brasov trebuie sa-i pregatesti de la zero : de unde handler, de unde agent de combustibil, de unde operator de remorcher, de unde agent de check-in in Brasov? Si de unde CTA?

Era criza si "pe vremuri", dar acum ca tot traficul Europa - Asia trece peste Romania, e dezastru - o resursa limitata pe care nu o arunci 3 ture pentru 4 miscari.

Lidl nu tine deschis pentru un singur client - daca vede ca fluxul nu e cel asteptat, schimba orarul (intamplator, la mine in oras, sunt trei, unul inchide la 7, altul la 8, altul la 10).

Orarul pare ca a fost gandit in doua pentru a atrage personal si califica oameni, intai intr-un regim atractiv pentru on-the job training - aceiasi chestie au facut-o si la Modlin cand au deschis (si acolo aveau garantia unui hub Ryanair) - si pentru doua patternuri de operare care par rezonabile la prima vedere:

- operare in W - ceva gen Bucuresti - Londra - Brasov - Londra - Bucuresti.
- operare hub-spoke cu "prima frecventa" regionala - vorbim de Star Alliance aici, ca altcineva interesata in piata romaneasca nu e. Astia de obicei pleaca din hub (MUC/FRA/VIE) undeva intre 11:00 si 12:30, ajung la Brasov undeva la 13:30-15:00, pleaca din Brasov undeva la 14:00-15:30. Asta e intotdeauna prima frecventa Star Alliance introdusa, asa a inceput si IAS, si TSR, si CLJ acum 20+ de ani, SBZ acum 15, si tot asa. Orarul asta permite, cu o singura frecventa, maximum de disponibilitate la transfer (toata reteaua europeana in ambele directii, toata reteaua asiatica, toate frecventele din America de Nord si cateva frecvente cheie spre America de Nord). Dupa ce frecventa asta devine de succes, se baga a doua, overnight-ul.

Pentru asta, 7-19 e ideal. Alternativa ar fi fost ceva gen Debrecen la inceput - 5-9 si 22-01, inchis intre (acum au extins, e 4-18 si 22-00, dar la alte volume de trafic decat GHV). Dar un asemenea orar ar fi fost avantajos in principiu pentru un ULCC bazat din start, cu orar de ULCC. Si orare proaste pentr pasageri.

Dan Air a venit cu ideea sa faca un fel de baza, dar cu un singur avion, pe un model ULCC, dar mai lax, practic ceva gen GHV-XXX-OTP-XXX-GHV-YYY-GHV, cu cursa dimineata - pranz - seara si night-stop pe GHV, ceva ce un aeroport mic, de interes local, la inceput de drum, nu are nici de unde si nici cum asigura.

@mirceaeliade - Dan Air devin si mai penibili. Unde s-ar putea stabili un MRO la Brasov - nu exista hangare, nu exista nimic. Si ca sa ce? Un operator de mentenanta traieste din... mentenanta. Sunt firme private, care traiesc din munca proprie, nu din frecat pisoiul. La 2-3 curse pe zi intr-o zi buna, cu zero avioane bazate pe aeroport, ce mentenanta sa faca? Cui? Pasarilor in zbor? Alea nu platesc... Ai un MRO capabil de D-check la 150 km distanta, daca ramai cu avionul in drum si ai nevoie de mecanici pentru ca ai avionul imobilizat, iti aduci mecanicii si piesele pe sosea de acolo. Nu-i mare filosofie...

Dar ii mai intelege dracu pe astia - ba vor sa isi aprinda becurile din avion, si sa aterizeze fara control de turn, ba vor MRO si baza de mentenanta. Sa se hotarasca ce vor...

@dumbravaandrei - care-i problema cu AIB/AIBv? E numele administratiei aeroportului, pe care administratia il foloseste ea insasi.

IATA are coduri pentru operatiunile comerciale (ticketing, rutare bagaje, interlining etc.), ICAO pentru partea operationala. Agentii de handling si check-in vor vedea exclusiv GHV, pilotii si controlorii insa niciodata - in cabina vor vedea exclusiv LRBV pe hartii si ecrane, la fel si controlorii de trafic.

Iar administatia isi zice cum vrea ea, si publicul larg la fel. Si prescurtarea administrativa / informala poate avea trei litere fara confuzie. Exact cum la Denver numele conventional, afisat inclusiv in transportul urban, este DIA pentru ceea ce IATA numeste DEN. Exact cum la  Otopeni administratia foloseste AIHCB ca acronim. Iar administratia aeroporturilor din Roma isi spune ADR. Care-i problema daca cineva foloseste AIB/AIBv? Riscul e minim de confuzie cu un aeroport din... Pacificul de Sud.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

dumbravaandrei

Sunt multe entitati cu AIB (chiar si la nivel local)... nu toti care citesc pe aici au si "experienta" noastra pe forum... adica ori folosim abrevierea normala a societatii (RAAIBv) ori lasam codul aeroportului (GHV/LRBV)

cavver

@frunzaverde - programul 7-19 nu e bun deloc pentru un overnight. La Sibiu Lufthansa aterizează la 1 noaptea și pleacă la 6.15 dimineața . Dacă iei in considerare checkinul programul ar trebui sa înceapă de la ora 5 , măcar pe partea de handling/securitate/vama/pasapoarte.

survola

Eu stiam că oprirea operatiunilor la ora 23.00 se face in principal din motive de reducere a poluarii sonore.