News:

Regulă nouă (#6)! Se primește ban pentru
fake news, minciuni și dezinformare.

Main Menu

Aeroportul International Brasov [GHV]

Started by radu24, July 27, 2012, 10:35:56 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

TibiV

Sigur ca da - daca pilotul are cojones....  ;)
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

cavver

Quote from: GIV on June 21, 2023, 08:27:54 PMapropo de orarul de functionare... daca un avion are vreo problema poate ateriza de urgenta la brasov?
Radio erevan raspunde : da , ar putea , dar de ce ar dori sa faca acest lucru atunci cand are foarte aproape 2 aeroporturi cu teren mult mai prietenos ?

frunzaverde

#767
Dan Air sunt cei care au procedat "tipic romanesc".

Infrastructura de turn de control virtual, dimensionarea serviciului, ca si conceptul general de operare au fost cumparate 'la cheie' de la SAAB, care a construit infrastructura pe baza modelului Sälen – Trysil, care e un aeroport foarte similar cu Brasovul - un aeroport mic, de nisa, nou, intr-o zona montana complexa, cu operare complicata. Sälen – Trysil e si el operat, la fel, pe transe orare, fiind deschis cam 6-8h / zi iarna si 0-2 h / zi vara.

Operarea unui aeroport mic nu se poate face H24, din motive de cost. La programul curent, de inceput, aeroportul incaseaza cel mult ~1000-2000 euro/zi cu cele 4 miscari Dan Air.. Iar daca chiar au fost 40 de oameni pe zbor, chiar sub 1000 euro/zi. Atat.

Controlorii de trafic in ture trebuie platiti sa faca serviciu de turn, 2 pe tura. Angajatii de la handling (aeroscara, catering, toalete etc.), check-in, briefing, vama, PTF, security, pompieri, curatenie, bagaje trebuie si ei sa fie platiti. Lumina, caldura si aerul conditionat trebuie si ele platite. Din ce bani cand tu ai 2 miscari pe zi in cea mai buna zi? Aeroporturile mici din Romania (Suceava, Oradea, Satu Mare, Baia Mare, Targu Mures) toate opereaza "la program", ca sa nu ajunga in faliment. Si asa e peste tot in lume. Un program H24 fara incasari la un oras de 300.000 locuitori si un judet de jumatate de milion este complet, dar absolut complet nerezonabil.. Nu sunt absolut deloc probleme de "doua cuie", ci probleme structurale, absolut normale. Si nu poti chema oamenii la munca cu orare de doua ore dimineata, patru la pranz, doua seara, ca nu-ti vine nici dracu la program din asta, nu la salarii romanesti cel putin.

Apoi, angajatii si procedurile trebuie pregatiti si exersati, problemele identificate si eliminate. Si nu poti face asta cu "dry-runs". Va trebui sa faci intai o mica echipa "core" pe care apoi s-o extinzi pe masura ce acumuleaza experienta. Mai ales ca nu ai nici un fel de bazin de recrutare - nu ai de unde lua agenti de handling si operatori check-in in Brasov. Desigur, vei incepe sa-i antrenezi in conditiile cele mai bune de operare, ca sa obtina experienta, si sa obtii experienta si tu. De asta vei deschide intr-o singura tura, la orele cele mai rezonabile pentru operare (pasageri si angajati).

Pentru Dan Air, sa creada ca un oras mic dintr-o regiune mica va putea sa-i faca program de operare aproape H24 din prima zi, cum au publicat orarul, e cam la fel de nerezonabil cu a vrea sa aduci un 747 in prima zi. Da, daca erau o linie care venea cu un contract ferm de operare pe X ani, strategie de bazare pe GHV pe termen lung, etc., s-ar fi putut face aranjamente in jurul tau. Dar cand esti o operatiune de marimea unui degetar, cu doua avioane, care ai facut doar chartere wet-lease pana acum, si de-abia acum incerci sa te lansezi in piata, nu o sa stea nici un manager sa se invarta in jurul tau. Mai ales ca ai cerinte scumpe si ciudate fara a vrea a plati (de exemplu, avioanele Dan Air nu sunt bazate la Brasov, ci cel putin momentan, fac milk-runs OTP-GHV-destinatie externa-GHV-OTP).

Iar povestea cu ATC-ul e pura poveste, hai sa dam vina pe Romatsa. Ok, sa zicem ca Romatsa era platita de aeroport sa ofere servicii H24 (costuri cvadruple, dar asta e, plateau ipotetic si basta). Bun, si cine le punea scara la avion aproape la mizeul noptii? Ca n-au scara la bord ca 737-urile Ryanair. Venea seful de la CJ? Sau directorul de la Dan Air? Ca oamenii de la handling erau acasa, programul de lucru gata de multe ore. Cine le stampila pasapoartele? Cine le scotea si cara bagajele? Cine opera banda de bagaj? Cine spala veceurile in terminal? Cine le descuia usa?

Ca doar e absurd ca dupa ce aterizau cumva pe sestache, coborau pasagerii pe toboganul de evacuare, apoi isi luau bagajul direct din cala, si ieseau pe poarta din dos fara control de pasaport, fara nimic. Da, exista aeroporturi cu trafic comercial in SUA si Canada, Australia si Rusia care opereaza asa - dar acolo zboara un turboprop mic, maxim un CRJ sau un Embraer sau un 737 echipat special (exista inclusiv pentru piste neasfaltate), si au proceduri specifice pentru operare cu zero resurse. Luminile de approach, de exemplu, pot fi operate direct de pilot (exista o frecventa standard pentru lumini, pilotul le controleaza apasand repetat butonul de transmisie la microfon - asa ceva nu exista la Brasov). Si nu opereaza trafic international cu 320-uri...

Aeroportul a anuntat orarul de operare - in mod oficial si public, prin AIP Romania, ca la carte. AD-ul a fost publicat la 5 mai, deci cu 40 de zile inainte de deschidere, suficient pentru schimbarea orarului (regula e 14 zile la nivel UE), notificarea pasagerilor si/sau obtinerea derogarilor. L-am postat si eu pe thread aici, pe 15 mai. Nu aveau ce face mai mult - si Wizz si-a facut modificarile in liniste, charterele la fel. Ca Dan Air a ales sa faca circ cu pasageri - e fix treaba lor.

Iar "hai sa deschidem peste 6 luni" e aberant. Ca sa ce sa deschizi peste 6 luni? In 6 luni vei avea exclusiv complicatii date de operatiuni mult mai complexe - operatiuni low-visibility, operatiuni de deszapezire si SNOWTAM, operatiuni de degivrare. Nu vrei sa deschizi un aeroport in toiul iernii tocmai din cauza asta. Vei vrea sa ai o echipa "core" care deja sa aiba experienta operationala reala cand vin complicatiile respective. Si e clar ca la nivelul de deservire minimal necesar acum - operational, nu au existat probleme la deschiderea aeroportului. Prima cursa a plecat la orar.

Faci o deschidere relativ "soft" vara (oricum e natural soft, in aviatie totul dureaza, de la o luna la un an), in cea mai buna perioada a anului (conditii meteo optime), incasezi ceva in plus din chartere outgoing (care sunt putin pretentioase si din partea operatorilor si din partea pasagerilor), si iti formezi personalul ("training of trainers") pentru cand conditiile vor fi mai rele si traficul va creste (natural sau subventionat). Nu faci cand ai frecvent conditii proaste (vanturi intense, zapada, ploaie inghetata, ceata, gheata etc.) - cu strategia curenta, atunci vei fi avut deja personal relativ experimentat care sa-i ajute pe noii veniti. Probabil deschiderea primavara-vara tot de la SAAB a venit (la Sälen – Trysil au fost obligati sa deschida iarna, cand e sezon, si au fost probleme).

Problema a venit cand nea Dan a vrut sa vina cand era semn mare cu "inchis" pe usa. A, si s-a vazut cat de complicat cu adevarat era sa opereze in orarul de functionare al aeroportului - la 24 ore dupa scandal au pus orarul nou, in programul de operare anuntat...
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

Dominik

#768
Inca o situatie super penibila !!! Oare cum poti sa inaugurezi un aeroport in 2023 fara sa ai angajatii necesari functionarii lui in parametrii optimi ??

You're in Steelers Country

cavver

Penibila pentru operator.
Pentru ca de intretinere nu se ocupa angajatii aeroportului. Se ocupa companii private , care vor sa-si acopere costurile , mai ales ca mecanicii de aviatie nu se gasesc pe toate drumurile si COSTA.

GIV

"Show ul" continua

Astăzi, 24 iunie 2023, controlorii de trafic ROMATSA au pus în pericol siguranța zborului DN288 Madrid-Brașov-București la aterizarea acestuia pe Aeroportul Brașov. Aeronavei DAN AIR, i s-a întârziat aterizarea pe Brașov, în condiții de vreme neprielnică, pentru a permite decolarea unei alte aeronave. Acest lucru încalcă reglementările aeronautice în vigoare care prevad că aeronavele care se află în proceduri de apropiere pentru aterizare trebuie să li se dea prioritate mai ales în condiții meteo nefavorabile așa cum a întâmpinat la ora aterizării zborul DAN AIR DN288.
Controlori de trafic aerian din Arad care monitorizează printr-un turn virtual aeroportul Brașov au pus în pericol viața pasagerilor DAN AIR cât și siguranța zborului prin nerespectarea reglementărilor aeronautice care stabilesc că aterizările au prioritate față de decolări.
Aeronava DAN AIR călătorea de la Madrid la Brașov, cu 83 de pasageri la bord. Pasagerii îmbarcați la Madrid au decolat către Brașov la ora 14:00, cu o întârziere de 1 ora și 30 de minute având în vedere restricțiile de rută și capacitatea aeroportului Madrid de a deservi aeronavele.
Ora prognozată pentru aterizarea aeronavei DAN AIR la Brașov era inițial estimată a fi 18:20 care a fost modificată pentru ora 18:30 deoarece aeronava trebuia să ocolească fronturi atmosferice periculoase, ruta fiind modificată prin nordul Bulgariei și continuând apoi spre Brașov.
DAN AIR monitoriza cu îngrijorare situația întrucât aeronava era programată să decoleze spre București înainte de ora 19:00, oră la care controlorii de trafic aerieni pleacă acasă iar din acest motiv Aeroportul din Brasov este nevoit să își înceteze activitatea. Prin urmare, echipa DAN AIR s-a coordonat cu Aeroportul Brașov și agenția care furnizează servicii de handling la sol, KRONAERO, pentru a reacomoda traficul pe aeroportul Brașov în așa fel încât atât DAN AIR cât și cealaltă aeronavă să se încadreze în programul de funcționare ROMATSA.
 Controlorii de trafic totuși nu au acceptat varianta care  nu numai că era optimă dar era și singura legală și au procedat la încălcarea regulamentului (UE) nr. 2017/373 care impune prin AMC19 ATS.TR.210(a)(3) – Controlul aerodromului – prioritate la aterizare, unde prioritatea la aterizare trebuie dată aeronavelor care sunt obligate să aterizeze din cauza factorilor care afectează operarea în siguranță a aeronavei dar și materialul explicativ al reglementării care spune că ,,o aeronavă care se află în fază de aterizare sau a început procedurile de apropiere pentru aterizare are prioritate în mod normal față de o aeronavă care intenționează să decoleze de pe aceeași pistă sau o pistă care intersectează pista de aterizare".
 Pe lângă faptul că reglementarea obligă controlorii de trafic să dea prioritate aeronavelor care aterizează, aeronava DAN AIR deja consumase mai mult combustibil decât era preconizat întrucât a trebuit să devieze de la ruta initiala si sa ocolească din cauza condițiilor meteo nefavorabile.
 Deși la Arad monitorizeaza doar controlori de trafic cu grad de instructor, aparent cunoștințele acestora cât și procedurile aplicate contravin regulamentului dar și pun în pericol siguranța zborului autorizând decolarea unei alte aeronave, obligând aeronava DAN AIR să intre într-o procedură de așteptare, în aer, în condiții meteo nefavorabile deși cealaltă aeronavă stătea la sol, în siguranță.
Aeronava DAN AIR a aterizat la Brașov în final la ora 18:48, cu peste 16 minute întârziere generată de controlorii de trafic aerian, petrecute în aer, în condiții neprielnice.
Aeroportul Brașov s-a închis la ora 19:00 iar aeronava DAN AIR care trebuia să-și continue călătoria către București cu 71 de pasageri la bord a rămas blocată pe aeroportul brașovean și vor fi transferați cu autocarul la București, este a treia cursă care întâmpină astfel de probleme din cauza faptului ca ROMATSA nu dorește să extindă programul controlorilor de trafic forțând astfel încetarea activității pe Aeroportul din Brașov la orele 19.00.
Ne cerem scuze pasagerilor pentru cele întâmplate și pentru inconvenientele create de circumstanțe care sunt în afara controlului rezonabil al companiei DAN AIR și dorim să menționam ca toți pasagerii ar fi ajuns la destinație dacă ROMATSA nu ar fi îngreunat intenționat situația.
Sursa


shift2rail

They made it on time :p

Ubuesca situatia, ce se intampla daca intarziau 13 minute si gaseau aeroportul Bv inchis (so to speak)  re-decolau catre aeroporturi mai primitoare?

GIV

se intorceau la bucuresti, aeroport pe langa care au trecut..

mirceaeliade

Poate exagereaza cei de la DAN AIR, dar ce ii impiedica sa isi bage picioarele in rutele de pe Brasov daca la cateva zile Romatsa decide sa ii cam frece?  Nu prea sunt convins ca angajatii de la AIBv vor sa isi tina aeroportul deschis si sa isi continue joburile.

dr4qul4

subventiile primite de la CJ BV pt operare. Parca 2 ani au voie sa dea unei companii. Ca de asta se tot facea rocada intre TG Mures si Sibiu.
Pariu cu Radu_A. 200 lei  (la API). El zice ca UMB pana la sfarsit de 2025 termina: A7 pana la Bacau, Dx6, A0 si DX12 T4. Eu sunt mai pesimist

pasadia

E prima oara cand aud ca Dan Air ar primi subventii de la AIBV. La modul serios, stiam ca practica a disparut sau ca poate fi pusa la cale doar in urma unui proces transparent in care sunt invitati toti operatorii aerieni interesati sa preia anumite curse dorite.

Deci, pe ce te bazezi cand spui ca ar exista acele subventii?

dr4qul4

pe practica anterioara.
Nu am vazut nicaieri o comparatie pe tarifele per pasager practicate de aeroporturile Brasov Sibiu si Tg Mures.
Dar inteleg la BV: taxa de aterizare este de 3,20 euro/tonă, taxa de iluminare este de 1,80 euro/tonă, iar taxa de staționare este de 0,10 euro/tonă/oră. Taxa percepută de aeroport pentru fiecare pasager este de 3,50 euro, iar tariful de securitate este de 0,55 euro/pasager.

La Sibiu, de la anul, se propun iar subventii de 40-50% -

La otopeni parca tariful per pasager de de vreo 15 euro, iar cel de securitate de vreo 6 euro. iar pe zbor avem 8,5/ tona ziua si 17 noaptea


Poate nu inteleg eu bine datele astea, dar mi se pare ca e subventie mascata (tarife mult mai mici ca la Otopeni) si in acelasi timp inteleg ca la Sibiu vor exista reduceri supliemntare pt destinatii noi. De ce nu ar exista si la Brasov?
Pariu cu Radu_A. 200 lei  (la API). El zice ca UMB pana la sfarsit de 2025 termina: A7 pana la Bacau, Dx6, A0 si DX12 T4. Eu sunt mai pesimist

pasadia

Tarifele, mici sau mari, reduse sau nu, se aplica oricarui operator implicat. Nu sunt destinate exclusiv DanAir. Si in plus nu vad cum ele ar compensa un rezultat operational care, dupa toate probabilitatile, este negativ (incarcare redusa pe avion, zboruri putine, etc...)?

dumbravaandrei

#778
nu primeste subventie danut zburatorul

L.E: Cum restul companiilor de aterizeaza si decoleaza de pe GHV (Aegean de ex) nu au problemele lui danutz zburatorul? Hamaie prin gard ca se poate... altfel, cum o sa vorbeasca toate televiziunile despre ei, ca nu ii bagau in seama nici daca aveau campanie de marketing pe bune, cu bugetele aferente.
Stiu ca Romatsa nu poate raspunde oricum si oriunde, asa ca... sa le curga promovarea... poate or sa le stea in gat.

liviu09

Quote from: mirceaeliade on June 25, 2023, 11:54:24 PMPoate exagereaza cei de la DAN AIR, dar ce ii impiedica sa isi bage picioarele in rutele de pe Brasov daca la cateva zile Romatsa decide sa ii cam frece?  Nu prea sunt convins ca angajatii de la AIBv vor sa isi tina aeroportul deschis si sa isi continue joburile.

Pare ca te-au ascultat
Economica:

Quote,,Analizăm să nu mai zburăm de pe aeroportul din Brașov. Le-am cerut colegilor mei să vină cu soluții, să reducă anumite riscuri, dacă până mâine nu se pot rezolva, vom suspenda zborurile. Nu putem pune în pericol siguranța pasagerilor după incidentul din 24 iunie. A fost ultima picătură. Cei care vor să anuleze vor primi banii înapoi, iar cei care vor vrea să zboare, le vom pune la dispoziție, gratuit, autocar spre București, iar zborurile vor fi efectuate de aici"