Aeroportul International Sibiu [SBZ]

Started by BoGDaN, August 04, 2012, 07:37:38 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

SB76UFO

Lucrările la Aeroportul Internațional Sibiu avansează rapid – Noul terminal costă aproape 300 milioane lei
Pentru a crește numărul de pasageri și cel al curselor aeriene, aeroportul a decis mărirea terminalului. Lucrările pentru extinderea Aeroportului Internațional Sibiu au început, în prezent aflându-se în plină desfășurare.
Prin modificarea terminalului, Aeroportul Internațional Sibiu își va dubla atât capacitatea de procesare, cât și suprafața de operare. Investiția costă peste 200 de milioane de lei.
,,La acest moment, s-a atins un nivel de realizare al lucrărilor de extindere de aproximativ 15%. Principalele lucrări sunt axate pe zona de infrastructură (fundații)  și suprastructură (structura metalică). În ceea ce privește termenul final de realizare al lucrărilor, acesta este finalul anului 2023 conform termenului asumat prin contract de către antreprenor", potrivit purtătorului de cuvânt al Aeroportului Internațional Sibiu, Alexandra Păcurar.
Terminalului care va fi extins de la 6.200 mp la 22.400 mp va asigura un flux de până la 2,5 milioane pasageri/an, iar viitoarele dotări ale sistemelor de securitate care vor asigura o scădere a timpilor de așteptare pe liniile de control și vor crește nivelul de siguranță pentru pasageri și personalul aeroportuar.
Totodată, investiția prevede și crearea a 10 ghișee cu operator și 7 automate pentru check-in, dublarea filtrelor de securitate de la 3 la 6, creșterea numărului porților de îmbarcare de la 5 la 7, cât și instalarea unor sisteme de securitate ce vor ușura controlul pasagerilor în privința dispozitivelor electronice și obiectelor de vestimentație.
Finanțarea este asigurată în cea mai mare parte din fonduri europene nerambursabile – 164,5 milioane lei – și Bugetul de stat – 25,1 milioane lei -, cât și de Consiliul Județean Sibiu și Aeroportul Internațional Sibiu  care a contribuit cu 82,6 milioane lei.









Ora de Sibiu
"Prostia este eternă și invincibilă"

SB76UFO

Vechiul terminal al aeroportului din Sibiu va fi demolat
Vechea aerogară a Sibiului, inaugurată în anul 1959, va fi demolată la finalul acestei săptămâni, anunță conducerea Aeroportului Internațional, pentru a face loc noului terminal. ,,Aici s-a scris istoria transportului aerian sibian", a spus directorul Marius Gîrdea, vineri, în cadrul unui eveniment la care au luat parte inclusiv foști angajați.
Vechiul terminal al Aeroportului Internațional Sibiu (AIS) și turnul de control vor fi demolate, la finalul săptămânii. Aerogara, inaugurată în anul 1959, avea o capacitate de 50 de locuri, însă datorită dezvoltării a fost necesar să capete o altă ,,viață".
Înainte ca lucrările de demolare să înceapă, reprezentanții AIS au organizat un eveniment de presă, la care au fost invitați inclusiv foști angajați. În prezența lor, directorul aeroportului a precizat că istoria transportului aerian sibian s-a scris în vechea aerogară. ,,Clădirea în care majoritatea oamenilor sunt prezenți astăzi în această sală și care și-au desfășurat activitatea în ea, urmează să fie demolată. Am considerat normal ca la acest moment să încercăm să ne strângem să mai avem o ultimă amintire cu aerogara în care cu toții ne-am desfășurat activitatea, inclusiv eu în ultimii nouă ani. Este locul principal în care s-a scris istoria transportului aerian din Sibiu", a spus directorul Aeroportului Internațional Sibiu.





Ora de Sibiu
"Prostia este eternă și invincibilă"

SB76UFO

"Prostia este eternă și invincibilă"

SB76UFO

....extinderea Aeroportului, a ajuns la jumătate....

Cu o valoare estimată la 65 de milioane de euro și un termen de finalizare care coincide cu încheierea acestui an, șantierul de extindere a Aeroportului internațional Sibiu a ajuns la jumătate. Atât autoritățile, cât și constructorul dau asigurări că termenul va fi respectat, astfel încât banii europeni nerambursabili contractați pentru această investiție să nu fie pierduți.

,,Suntem la un avans al lucrărilor de aproximativ 48%, per total", spune Marius Gîrdea, directorul general al Aeroportului, în timp ce se află într-unul din cele două noi corpuri care vor fi integrate în terminalul de la Sibiu.

Declarația a fost făcută în la miezul zilei de miercuri, când s-a ajuns și la jumătatea perioadei de derulare a contractului între Consiliul Județean Sibiu și asocierea condusă de sibienii de la Con-A și din care mai fac parte Bog`Art și, respectiv, UTI Facility Management.
Contract de proiectare și execuție semnat pentru suma de 48,5 milioane de euro în urmă cu un an și care acum a ajuns la valoarea de 64,4 milioane de euro, ca urmare a indexărilor generate de creșterea prețurilor pe piața construcțiilor. 85% din aceste fonduri sunt atrase nerambursabil prin Programul Operațional Infrastructură Mare, în cadrul căruia cheltuielile mai sunt eligibile doar în acest an (de unde și termenul de finalizare a lucrărilor în 31 decembrie 2023).

Potrivit constructorilor de la Con-A, cel mai mare risc în respectarea termenului este ridicat de termenul de livrare a echipamentelor care vor funcționa pe Aeroportul din Sibiu, dar acest risc a început să scadă ca urmare a faptului că au început deja livrările pentru aceste echipamente. ,,Suntem la jumătatea termenului contractual și tot la jumătate au ajuns și lucrările. Temerile că lucrările ar putea întârzia se risipesc tot mai mult. Avem încredere că va fi respectat termenul", a declarat și Daniela Cîmpean, președinta Consiliului Județean Sibiu, instituție în subordinea căreia funcționează aeroportul sibian.

Proiectul de extindere a Aeroportul internațional Sibiu a fost lansat în baza prognozelor care arată că, până în 2046, aerogara ar urma să fie utilizată de 2,5 milioane de pasageri pe an (față de 627.344 în 2022 și, respectiv, 743.872 în 2019, anul cu cei mai mulți călători în trafic de la modernizare).

,,Spațiile sunt generoase, răspund unor necesități viitoare. Dar vă garantez că vom zice, la un moment dat, de ce nu l-am făcut mai mare", arată Marius Gîrdea.

Dincolo de spațiile mult mai generoase (suprafața terminalului crește de mai bine de două ori), pasagerii Aeroportul internațional Sibiu vor mai vedea de la finele acestui an nu doar echipamente de ultimă generație în domeniul securității aeroportuare, ci și mai multe facilități. Benzile transportoare ale bagajelor, de exemplu, cresc de la două la trei, iar fiecare din aceste viitoare trei noi benzi vor avea o lungime mai mare decât dublă.
Vor fi introduse echipamentele de ,,self check in" sau ,,check out" pentru cei cu pașapoarte biometrice, iar numărul fluxurilor pentru control de securitate va crește la cinci. ,,Pe lângă acest lucru, faptele că echipamentele sunt de ultimă generație va duce la reducerea timpilor pentru efectuarea controlului de securitate, prin faptul că, de exemplu, pasagerii nu vor mai trebui să separe de restul bagajelor, la controlul celor de mână, recipientele cu lichide ori electronicele", mai arată Gîrdea. El face un apel către pasageri, cărora le sunt trimise ,,scuze în avans", pentru a arăta înțelegere față de disconfortul creat de șantierul de extindere.

Non-stop. Și până la 1.000 de muncitori
Reprezentanții Con-A au declarat în cursul zilei de miercuri - cu ocazia unei vizite a șantierului organizat pentru presa locală - că situațiile de plăți sunt ,,ușor în urma lucrărilor". Lucrări care sunt în grafic, după ce au fost depășite problemele neprevăzute generate de terenul de fundare, a cărui calitate nu era precum cea estimată (erau multe umpluturi, prin urmare nivelul de fundare a trebuit excavat până la 4,5 metri).

,,De la începutul lucrărilor confortul pasagerilor s-a diminuat, iar noi încercăm să diminuăm eventualele efecte nedorite cât mai mult. Pentru acest lucru sunt executate operațiuni – mai ales în corpul central, cel existent – pe timp de noapte. Pe acest șantier se lucrează 24 de ore din 24. În ceea ce privește numărul de muncitori, am plecat de la 200. Vom ajunge în curând la 1.000 de muncitori în următoarele două luni, pentru că se vor suprapune toate fronturile de lucru", arată reprezentanții Con-A.
Aeroportul se închide o zi
În luna noiembrie Aeroportul internațional Sibiu va fi închis pentru o zi pentru finalizarea lucrărilor la benzile transportoare pentru bagaje. Până atunci, însă, pasagerii vor observa modificările generate de șantier ca urmare a mutării unor fluxuri în spațiile nou construite. A căror ordine va fi păstrată, în sensul că în partea dinspre oraș a terminalului vor fi zonele de plecări, iar în cea de vest, înspre Cirstian, vor fi zonele de sosire.













Turnul Sfatului
"Prostia este eternă și invincibilă"

SB76UFO

"Prostia este eternă și invincibilă"

SB76UFO

Aeroportul Sibiu: scădere cu un sfert a traficului, în luna august, față de anul trecut.

În luna august a anului 2022 foloseau Aeroportul Sibiu 77.994 de persoane. Un an mai târziu, în aceeași lună, traficul a scăzut la 59.743, o scădere cu 23,41%, conform datelor Asociației Aeroporturilor din România.

Cea mai mare creștere, în această perioadă, a avut-o Aeroportul Iași, acolo unde traficul a crescut în luna august cu 27,41%. Explicația este dată de faptul că numeroase zboruri de pe Aeroportul Chișinău au fost mutate pe cel din Iași, în contextul războiului din Ucraina.

La nivel național creșterea pe luna august 2023, față de august 2022 a fost de 5%. Anul trecut au folosit aeroporturile naționale 2,44 de milioane de persoane, în timp ce în acest an cifra a crescut la 2,56 milioane.

42 de pasageri pe rute interne. Doar avioane private
Doar 42 de pasageri au tranzitat Aeroportul Sibiu, în luna august, pe rute interne, fiind vorba de curse private, pentru că aeroportul nostru nu mai are în acest moment nicio rută internă, curentă. Mai puțini călători pe rute interne decât de pe Aeroportul Sibiu s-au mai înregistrat în această lună doar în Brașov (19 persoane) și Tulcea (12).

Scădere continuă pe perioada verii
Și lunile mai, iunie și iulie au fost mai sărace în privința călătorilor pe Aeroportul Sibiu cu câte 23%, față de aceiași perioadă a anului trecut.

În luna mai 2023 au tranzitat Aeroportul Sibiu 44.045 de călători, în timp ce în urmă cu an aeroportul era tranzitat de 57.675 de persoane. O scădere de 23,64 de procente.

În luna iunie a acestui an, aeroportul. Fost folosit de 54.486 de persoane, iar anul trecut era tranzitat de 71.083 de persoane, conform datelor AAR.

Datele pe jumătate de an arată că scăderea față de anul trecut a fost de doar 1%, însă în lunile de vară scăderea este mult mai importantă, de aproape un sfert față de ce trafic de călători era anul trecut, în aceeași perioadă.

Au fost în perioada ianuarie – mai 2023 259.739 de călători, iar anul trecut, în prima jumătate de an tranzitau aeroportul 257.425 de persoane.

Intreg articolul pe : Turnul Sfatului
"Prostia este eternă și invincibilă"

rota

"42 de pasageri pe rute interne." sunt unici sau a fost sefu Ioha de 42 de ori acasa ?  :lol:

cavver

Nu cred ca zborurile de stat se contorizeaza. Au fost zboruri cu avioane mici .
Furnicutele progreseaza cu constructia :

Sorinus

Atât a zburat AirConnect cu avionul ala mic wet leased

SB76UFO

Aeroportul Sibiu: cum cinci scanere contestate ca fiind ,,cu dedicație" dau peste cap investiția de 64 de milioane de euro.

La trei luni de la anunțul oficial despre finalizarea investițiilor din fonduri europene în extinderea și modernizarea terminalului Aeroportului internațional Sibiu, lucrurile sunt departe de a fi așezate. Proiectul nu poate fi închis din cauză că nu au fost aduse și instalate cinci scanere pentru detectarea explozibilului în încălțămintea pasagerilor.

Cu un cost nesemnificativ raportat la valoarea întregului proiect, cele cinci scanere nu pot fi instalate din cauză că nu sunt certificate la nivel european, așa cum era cerut prin caietul de sarcini. Iar tocmai acest detaliu aparent mărunt a dus la contestații în faza de licitație și, mai departe, la scenariul în care - dacă aceste scanere (inexistente pe piață în forma cerută prin licitație) nu vor fi livrate până în decembrie 2026 - toți banii primiți nerambursabil de la Uniunea Europeană ar trebui dați înapoi.

Într-una din sălile de ședințe ale Aeroportului internațional Sibiu, tensiunea plutea în aer în dimineața zilei de joi din săptămâna trecută: președinta Consiliului Județean Sibiu, Daniela Cîmpean, era așteptată la întâlnirea cu cei care au lucrat pe șantierul extinderii și modernizării aeroportului, cu supervizori, cu cei din conducerea aeroportului, cu juriști. Discuțiile din spatele ușilor închise au avut loc într-un context în care presiunea din partea constructorilor care au participat la proiect este în creștere: și-au terminat treaba, vor semnarea procesului verbal la terminarea lucrărilor și returnarea scrisorilor de garanție care acoperă 10% din valoarea contractului, adică peste șase milioane de euro.
Doar că semnarea recepției la terminarea lucrărilor este imposibil de realizat în acest moment, din cauza  că din lista dotărilor aeroportului lipsesc scanerele pentru detectarea explozibilului în încălțămintea pasagerilor. Este vorba de cinci scanere a căror valoare poate fi estimată la câteva zeci de mii de euro, dar a căror istorie este una care dă dureri de cap celor implicați.

Primul semn: o solicitare între Crăciun și Anul Nou
Licitația pentru proiectarea și execuția lucrărilor de modernizare a terminalului de la Sibiu a fost lansată prin intermediul Sistemului electronic al achizițiilor publice în cea de-a treia zi de Crăciun a anului 2021. Cu o valoare estimată inițial la aproape 44 de milioane de euro, interesul companiilor pentru acest contract a fost crescut și multe au descărcat rapid documentația, au citit și au început să trimită solicitări de clarificări. Una dintre acestea, trimisă Aeroportului pe 30 decembrie 2021, aduce pentru prima dată în spațiul public discuția despre cele cinci scanere pentru încălțăminte – SED (de la ,,shoe explosive detection" – ,,detecția explozibililor în încălțăminte").

,,Singurul echipament existent/disponibil pe piața mondială, de tip scaner pentru încălțăminte și care îndeplinește cerințele din studiul de fezabilitate este echipamentul Samdex produs de către firma Ceia din Italia; singurul dealer Ceia din România care are dreptul să comercializeze echipamentul Samdex este firma UTI Grup SA, care este omniprezentă în toate licitațiile cu specific aeroportuar;  firma UTI Grup SA, prin UTI Facility Management, este proiectantul de specialitate care v-a recomandat soluțiile de echipamente de securitate și cerințele acestora; prin structura caietului de sarcini nu există o împărțire pe loturi care să permită accesul în această licitație și a altor competitori, care nu pot furniza produsul Samdex, dar pot oferi soluții avantajoase tehnic și financiar pentru alte tipuri de echipamente de securitate solicitate în această licitație finanțată cu fonduri europene", scrie într-una din solicitările de clarificări transmisă în ziua respectivă.

Contractul de întocmire a studiului de fezabilitate a fost semnat în 6 octombrie 2020 cu Aero Project SRL, care i-a avut drept subcontractanți pe cei de la UTI Construction and Facility Management. Ulterior, aceiași Aero Project apar drept subcontractant în asocierea în care UTI Construction and Facility Management câștigă contractul de proiectare și execuție a modernizării Aeroportului din Sibiu.

Cei care au redactat solicitarea (conform regulilor, nu se dezvăluie identitatea firmelor) consideră că, practic, accesul altor competitori la licitație este blocat în afară de UTI și propun trei variante. Prima – să se renunțe la cele cinci scanere pentru încălțăminte, pentru a fi achiziționate printr-o procedură separată; a doua – să se împartă caietul de sarcini pe loturi, iar scanerele pentru încălțăminte să fie încadrat într-un lot separat; cea de-a treia propunere a fost de anulare a licitației și reluare a acesteia cu un caiet de sarcini din care să fie eliminate aspectele contestate și care ar îngrădi participarea altor companii la procedură.

Răspunsul reprezentanților Aeroportului Sibiu este negativ la toate variantele propuse. ,,Nu se acceptă. Din cercetarea de piață a rezultat că, în ultimul an, echipamente produse de Ceia au fost furnizate și de alți ofertanți în afară de SC UTI Facility Management SA. Mai mult, procedura de achiziție a fost publicată și în Jurnalul Oficial al UE, fapt care permite accesul competitorilor din spațiul european", au motivat reprezentanții AIS.

Al doilea semn: o contestație care atrage atenția și asupra ,,mărcii UE"
În timp ce licitația era în derulare, la Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor este deschisă o acțiune de către avocații companiei SSAB-AG SA, din Bacău. Prin contestația depusă de firma de construcții, sunt criticate – printre altele - și aspectele precum cele din solicitarea mai sus descrisă, iar cerințele sunt aceleași.

În plus față de solicitările care le-au fost respinse de Aeroport, cei de la SSAB-AG mai atrag atenția asupra unui fapt pentru care ei consideră că trebuie modificată documentația de atribuire. Și anume că prin studiul de fezabilitate se solicită ca SED-urile ,,să dețină statutul de «marcă UE» sau «marcă a UE în curs de aprobare»", fapt care este imposibil de respectat din cauza regulilor după care funcționează ECAC – European Civil Aviation Conference (Conferința Europeană pentru Echipamentele de Aviație, înființată în 1955, este organismul interguvernamental european prin care sunt reglementate politicile din domeniul aviației civile în Europa).

,,În cazul echipamentelor de tip scanere pentru încălțăminte – SED acestea nu se regăsesc în lista echipamentelor certificate de către ECAC

Certificările ECAC (cum ar fi standard 2) nu se aplică decât echipamentelor prevăzute în lista echipamentelor certificate de către ECAC.

Echipamentele care nu sunt în listele cu echipamente certificate ECAC (nu au dobândit încă certificări ECAC) nu pot să dobândească statut de marca UE și nu au cum să dețină statutul de «marca UE» sau «marcă a UE în curs de aprobare»", argumentație din contestația formulată de SSAB-AG SA

Constructorii băcăuani au insistat și pe faptul că ei au cerut ofertă pentru scanerele Samdex, dar nu au primit niciun răspuns de la dealer, fapt care ar duce la nerespectarea tratamentului egal în cazul licitației în discuție, prin faptul că – în afara unei singure firme din România – accesul tuturor celorlalți competitori este restricționat.

În replică, în judecata care a avut loc în fața CNSC, reprezentanții Aeroportului îi contrazic pe băcăuani. ,,Entitatea contractantă (AIS – n.r.) a luat legătura cu reprezentantul producătorului CEIA pentru a clarifica exclusivitatea invocată. Astfel, din datele furnizate, a reieșit că, contrar susținerilor invocate de către contestatoare, UTI Grup SA nu are calitatea de distribuitor/dealer exclusiv sau unic pe piața din România pentru produsele care fac parte din obiectul procedurii de achiziție", au arătat reprezentanții aeroportului, care au atașat mai multe documente din corespondența cu Ceia, inclusiv oferte de preț transmise unor terți pentru scanerele Samdex.

În ceea ce privește chestiunea ,,marca UE", cei de la Aeroport spun că altcumva nu se poate, deoarece așa impun normativele europene.

,,Deținerea statutului de «marcă UE» sau de «marcă a UE în curs de aprobare» este o cerință prevăzută în cadrul Regulamentului UE 1998/2015 de stabilire a măsurilor detaliate de implementare a standardelor de bază comune în domeniul securității aviației, cu modificările și completările ulterioare. Regulamentul este direct aplicabil statelor membre, iar Aeroportul internațional Sibiu nu poate aplica derogări de la aceste dispoziții obligatorii", argumentație depusă de AIS în cadrul contestației depusă la CNSC

Chestiunea problemelor care o să apară din cauza ,,mărcii UE" era discutată înainte de atribuirea contractului

În ceea ce privește scanerele pentru încălțăminte și chestiunea ,,mărcii UE" , judecătorii CNSC au respins contestația băcăuanilor deoarece a fost formulată prea târziu, fiind depășit termenul legal în care prevederile caietului de sarcini mai puteau fi contestate. ,,Criticarea dispozițiilor documentației de atribuire la data de 25 februarie 2022 (data înaintării contestației) reprezintă un demers tardiv", arată judecătorii CNSC invocând prevederile legii privind remediile și căile de atac în atribuirea contractelor de achiziție publică.

Prin urmare, cei trei judecători care au analizat contestația SSAB-AG au respins-o printr-o decizie luată în 23 martie 2022. Trei luni mai târziu, pe 22 iunie 2022, conducerea Aeroportului internațional Sibiu semnează pentru suma de 220 de milioane de lei, la care se adaugă TVA, contractul pentru proiectare și modernizare cu asocierea formată din Con-A, Bog`Art și UTI Construction and Facility Management.

Aeroportul: scanerele nu au fost livrate pentru că nu sunt certificate
Doi ani mai târziu, Aeroportul internațional Sibiu este finalizat și modernizat. Toată conducerea Consiliului Județean Sibiu se laudă cu ,,cea mai mare investiție publică realizată în județul Sibiu", dar pe ușile de intrare în noul terminal stau în continuare lipite afișe care avertizează că ,,Acest spațiu funcționează fără autorizație de securitate la incendiu".

Afișul este lipit deoarece, nefiind semnată recepția la terminarea lucrărilor, nu poate fi depus nici dosarul pentru obținerea autorizației de securitate la incendiu.

Mai mult, fără semnarea procesului verbal la terminarea lucrărilor, noua clădire nu poate fi nici înscrisă în cartea funciară, caz în care noul terminalul nici nu poate produce venituri suplimentare deoarece nu poate fi închiriat legal.

Iar din spatele tuturor acestor detalii lipsesc în continuare scanerele pentru încălțăminte. ,,Echipamentele SED – shoe explosive detection nu au fost livrate întrucât până în prezent niciun echipament de acest tip nu a fost certificat de către entitatea abilitată la nivel european", explică reprezentanții Aeroportului internațional Sibiu pentru cititorii Turnul Sfatului de ce lipsesc ,,celebrele" SED-uri.

Așa arată un scaner din seria celor cinci care dau peste cap proiectul modernizării Aeroportului de la Sibiu[/size
Sursa foto: passengerterminaltoday.com

Întrebați în continuare cum au în vedere rezolvarea acestei situații ,,având în vedere discuțiile legate de aceste echipamente", reprezentanții Aeroportului au arătat că nu înțeleg despre ce este vorba. ,,În contextul întrebării formulate de dumneavoastră și pentru a putea oferi un răspuns corect și complet, vă rugăm să detaliați discuțiile la care faceți referire".

Ministerul a fost informat: beneficiarul este obligat să finalizeze integral proiectul
Aeroportul internațional Sibiu a fost modernizat prin fonduri europene nerambursabile atrase prin intermediul Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene (MIPE), în cadrul Programului Operațional Infrastructură Mare 2014 – 2020.

,,În data de 23 noiembrie 2023, Direcția Generală Organismul Intermediar Transport a fost înștiințată de beneficiar asupra posibilității ca anumite echipamente (5 bucăți scannere pentru încălțăminte) să nu poată fi livrate și instalate până la data de 31 decembrie 2024", dezvăluie, pentru cititorii Turnul Sfatului, reprezentanții ministerului. Practic, încă de anul trecut, conducerea AIS a informat autoritatea de management că nici în acest an nu ar putea ,,ateriza" scanerele.

Cât se poate de relevant în toată această situație este că cele cinci scanere pentru încălțăminte fac parte din indicatorii technico-economici (studiul de fezabilitate elaborat cu sprijinul UTI) pe baza cărora Aeroportul internațional Sibiu a depus cerere de finanțare și, mai apoi, a primit fondurile europene nerambursabile. Întrebați de către Turnul Sfatului care sunt variantele pe care le are la îndemână Aeroportul din Sibiu în situația în care nu pot fi furnizate toate echipamentele prevăzute în indicatorii tehnico-economici, reprezentanții Ministerului arată că, pentru a evita situația aplicării unor corecții de 100% (adică returnarea finanțării), scanerele pentru încălțăminte cerute prin caietul de sarcini trebuie cumva să apară în noul terminal.

,,Conform Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 36/2023 privind stabilirea cadrului general pentru închiderea programelor operaționale finanțate în perioada de programarea 2014-2020, cu modificările și completările ulterioare, în vederea evitării decomiterii, beneficiarul este obligat să finalizeze fizic și să implementeze integral proiectul până la data de 31 decembrie 2026, din alte surse decât cele nerambursabile".


Scenariile
Termenul inițial de finalizare a contractului de proiectare și modernizare a Aeroportului a fost de 22 de luni de la semnare. În cursul lunii februarie a fost prelungit cu încă trei luni, iar acum noul termen contractual este la mijlocul verii. ,,Aeroportul Internațional Sibiu a fost nevoit să procedeze la prelungirea contractului până la data de 31 iulie 2024 pentru analizarea, proiectarea și implementarea modificărilor solicitate de beneficiar în vederea conformării la noile cerințe rezultate din aderarea la spațiul Schengen. Precizăm faptul ca în acest termen sunt incluse: realizarea măsurilor necesare pentru procesarea pasagerilor începând cu data de 31 martie 2023 în paradigma Schengen, Non-Schengen, precum și timpul necesar procesului de recertificare (evaluare, emitere raport de către comisia de recertificare, implementarea eventualelor recomandări ale comisiei)", arată reprezentanții Aeroportului sibian pentru cititorii Turnul Sfatului.

Contractul scos la licitație cu un buget alocat de 220 de milioane de lei, semnat în 2022 pe o sumă indexată înainte de atribuire la 261 de milioane de lei (sumele includ TVA), a ajuns la momentul inaugurării oficiale din 19 ianuarie 2024 la valoarea de 322 de milioane de lei. Din acești bani, o treime (peste 97 de milioane de lei) provin din bugetul județului Sibiu și cel al Aeroportul sibian (care Aeroport a împrumutat 33 de milioane de lei), restul fiind fonduri europene nerambursabile și contribuții de la bugetul de stat.

Într-un context cu un număr redus de curse, noul terminal extins al Aeroportului stă perioade îndelungate cu luminile stinse

În ultima perioadă, potrivit informațiilor culese de Turnul Sfatului, discuțiile responsabililor despre situația scanerelor de încălțăminte au avut în vedere mai multe scenarii. Eliminarea acestora din contract nu este posibilă pentru că fac parte din indicatorii tehnico-economici pe baza cărora a fost obținută finanțarea europeană nerambursabilă, iar sectorizarea acestei achiziții (mutarea scanerelor într-un lot separat care să nu încurce restul lucrărilor din proiect şi recepția acestora) nu mai este posibilă din cauza răspunsurilor transmise în timpul licitației de către conducerea AIS, răspunsuri prin care tocmai scenariul împărțirii pe loturi a fost respins ca fiind inacceptabil.

,,Toate informațiile au fost transmise"
În cursul zilei de joi, după ședința de la aeroport, am solicitat în scris celor de la UTI Construction and Facility Management să explice de ce – atunci când au participat la elaborarea studiului de fezabilitate – au introdus în lista dotărilor obligatorii și scanerele pentru încălțăminte. Totodată, având în vedere riscul decomiterii amintită de MIPE, am solicitat celor de la UTI descrierea scenariului prin care văd ei rezolvarea chestiunii SED-urilor care lipsesc. Până la publicarea acestui material, reprezentanții firmei din București nu au transmis niciun răspuns.

Tot joi am luat legătura și cu Luminița Gherendi, director de Dezvoltare în cadrul Aeroportului și cea care este managerul proiectului de 64 de milioane de euro, din care în continuare lipsesc scanerele pentru încălțăminte. Deși inițial s-a arătat dispusă discuției, când a aflat subiectul, Luminița Gherendi  a solicitat ca întrebările să îi fie transmise în scris. Până la publicarea acestui material, răspunsurile despre soluțiile avute în vedere nu au fost transmise.

,,Chiriașa"
Luminița Gherendi a apărut în rândul conducerii Aeroportului internațional Sibiu chiar înainte de efectuarea primelor demersuri pentru proiectul de modernizare a terminalului.

În septembrie 2018, Consiliul Județean Sibiu votează modificarea organigramei Aeroportului internațional Sibiu, în urma cărui vot – printre altele – se înființează un post nou, cel de director de investiții și dezvoltare.

Câteva luni mai târziu, noul post de director este scos la concurs: patru candidați se înscriu, printre care și Luminița Gherendi, fostă directoare economică a Aeroportului din Târgu Mureș timp de cinci ani, după care consultantă în cadrul CJ Brașov pe proiectul construirii noului aeroport. Participarea Luminiței Gherendi la concursul de la Sibiu a venit în contextul în care numele ei era într-un proces deschis ca urmare a unui control al Camerei de conturi, care a imputat echipei de conducere a aeroportului mureșean din care și Gherendi făcea parte prejudicii cuprinse între 300.000 și două milioane de lei. Procesul s-a încheiat ca urmare a intervenirii prescripției.

La scurt timp după ce în funcția de director de Dezvoltare a fost instalată, ca urmare a promovării concursului, Luminița Gherendi, Aeroportul din Sibiu a lansat, pe 5 iunie 2020, licitația pentru întocmirea studiului de fezabilitate pentru modernizarea și dezvoltarea infrastructurii aeroportuare.

După venirea la Sibiu, Luminița Gherendi (foto dreapta) nu s-a ferit să ascundă faptul că a locuit într-un apartament care aparținea președintei Consiliului Județean Sibiu, Daniela Cîmpean (foto stânga).

Tot în scris am solicitat și președintei CJ Sibiu, Daniela Cîmpean, să explice cum vede – din perspectiva autorității pe care o reprezintă și în subordinea căreia funcționează aeroportul, al cărui credit este garantat de bugetul județean - rezolvarea situației scanerelor pentru încălțăminte, care lipsesc și nu mai pot fi livrate conform cerințelor din caietul de sarcini. ,,În legătură cu solicitarea dvs. de informații, vă comunicăm că toate informațiile de interes public privind proiectul de extindere și modernizare a Aeroportului Internațional Sibiu au fost transmise în cadrul conferinței de presă din data de 19 ianuarie ac, organizată la obiectivul amintit", este răspunsul transmis sub semnătura lui Thomas Roth, consilier al președintei Daniela Cîmpean.

Turnul Sfatului
"Prostia este eternă și invincibilă"

SB76UFO

Avionul Boeing 767 de mari dimensiuni, care a adus trupe de la o bază militară din Texas, a aterizat pe aeroportul din Sibiu.
,,Avionul de mari dimensiuni despre care va spuneam la prânz a aterizat mai devreme pe pista 09 a aeroportului din Sibiu.
Acesta este un Boeing 767-200ER care a operat un zbor neregulat (charter) de la o bază aeriană din statul american Texas spre Sibiu, cu oprire pentru realimentare în Shannon (Irlanda).
Avionul, operat de compania aeriană americană Omni Air International, va decola în această seară de la aeroportul din Sibiu,"
Contactat de reporterul Turnul Sfatului, directorul aeroportului sibian a precizat că este vorba despre un zbor necomercial.
"Pot să vă spun că este un zbor militar, un avion care transportă trupe la Sibiu. Avionul vine din Irlanda, de la Dublin. Mai multe detalii nu pot să spun, va trebui să vă adresați Ministerului Apărării Naționale", a declarat Marius Gîrdea, directorul Aeroportului Internațional Sibiu, pentru Turnul Sfatului.
Important de precizat că nu este prima oară când la Sibiu aterizează un avion de asemenea dimensiuni. Aeronave similare, unele tot cu trupe, au aterizat la Sibiu în 2016 și în 2018.

Turnul Sfatului
"Prostia este eternă și invincibilă"

SB76UFO

Managerul Dezvoltării Aeroportului din Sibiu: în cel mult trei luni se va recepționa noul terminal. Și în cel mult doi ani și jumătate se va rezolva ,,problema scanerelor lipsă"
Chestiunea celor cinci scanere care împiedică recepția lucrărilor de 64 de milioane de euro derulate la Aeroportul din Sibiu nu are, deocamdată, o soluție ,,cristalizată", arată Luminița Gherendi, director de Investiții și Dezvoltare. Cu toate acestea, ea dă asigurări că și în lipsa acestor soluții, sibienii vor beneficia de un terminal complet funcțional în relativ scurt timp.
Este vorba de o situație de excepție, după cum a dezvăluit Turnul Sfatului la începutul acestei luni: finalizat la nivel declarativ, proiectul de modernizare a Aeroportului Internațional Sibiu s-a blocat din cauza a cinci scanere pentru încălțăminte. Deși au o valoare nesemnificativă în raport cu totalul investițiilor, cele cinci scanere s-au dovedit a fi esențiale în atribuirea contractului, conform unei contestații depusă în timpul licitației.
Scanerele pentru încălțăminte, însă, nu mai pot fi livrate acum, deoarece nicăieri în lume nu există astfel de produse care să aibă ,,statutul de «marcă UE»", după cum a fost solicitat prin caietul de sarcini și după cum scrie în proiectul pe baza căruia Aeroportul a obținut fonduri europene nerambursabile pentru modernizare.
Primul efect al lipsei acestor scanere este acela că recepția la terminarea lucrărilor nu a putut fi semnată. Fără recepție, nu doar că nu poate fi obținută autorizația pentru securitate la incendiu, dar nici nu poate fi înscris în Cartea Funciară noul terminal, fapt care blochează închirierea spațiilor din acesta, de exemplu.
,,Procesul-verbal la terminarea lucrărilor se va face în conformitate cu prevederile contractuale și cu respectarea legislației în vigoare privind construcțiile. Semnarea procesului verbal se va realiza în perioada de valabilitate a contractului", răspunde, în acest context, Luminița Gherendi (foto principală centru), directot de Investiții și Dezvoltare și, totodată, managerul proiectului de 64 de milioane de euro.
În acest moment, termenul contractual pentru modernizarea AIS este prelungit până în 31 iulie 2024. Conform Regulamentului pentru recepția construcțiilor, recepția parțială, pe sectoare, nu echivalează cu cea de la terminarea lucrărilor, care să ducă apoi la eliberarea certificatului de edificare a construcției și, astfel, contractul să poate fi considerat finalizat.
Prin urmare, esențială rămâne chestiunea scanerelor pentru încălțăminte, de a căror livrare sunt responsabili cei de la UTI Facility Management, parte a asocierii care a câștigat contractul care a ajuns în final la 64 de milioane de euro. Cei de la UTI tot nu au răspuns solicitării Turnul Sfatului referitoare la rezolvarea acestei situații, despre care și responsabilii AIS recunosc că nu au, deocamdată, o abordare legală în vedere. ,,Modalitatea de tratare a acestei situații este în analiză, la acest moment nefiind cristalizată soluția pe care regia o va aplica", se mai arată în răspunsul transmis de Luminița Gherendi.
Ultimul termen: decembrie 2026
După cum a arătat Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene pentru cititorii Turnul Sfatului, chiar dacă sunt insignifiante în raport cu valoarea investiției, cele cinci scanere trebuie puse în funcțiune până în decembrie 2026 – termenul limită pentru proiectele finanțate nerambursabil prin POIM 2014 – 2020. În caz contrar, vor fi aplicate corecții de 100%.
,,Vor fi întreprinse toate măsurile astfel încât până la data de 31.12.2026 proiectul să fie implementat integral", este răspunsul prin care Luminița Gherendi explică pentru cititorii Turnul Sfatului cum va rezolva chestiunea scanerelor lipsă.
Turnul Sfatului
"Prostia este eternă și invincibilă"

SB76UFO

Fly Lili a scos la vânzare biletele pe noile rute din Sibiu: Barcelona la 150 de euro, Roma și Milano la 100 de euro
Compania aeriană din Sibiu Fly Lili a scos la vânzare, imediat după Paște, biletele pentru noile destinații anunțate cu plecare de pe Aeroportul Internațional Sibiu, printre acestea aflându-se câteva orașe foarte atractive atât pentru city-break, cât și pentru comunitățile de români.
Conform site-ului oficial al Fly Lili, compania va zbura începând cu luna iulie din Sibiu către următoarele destinații: Barcelona, Roma, Milano, Nuremberg și Stuttgart. Prețurile încep, la prima vedere, de la 100 de euro (aproximativ 500 de lei) și ajung până la 150 de euro (aproximativ 750 de lei), în varianta ,,basic".

Reporterul Turnul Sfatului a efectuat mai multe simulări pentru prima săptămână în care sunt anunțate zboruri noi din Sibiu. Spre exemplu, puteți zbura la Barcelona, în 23 iulie, cu plecare de la ora 07:00 și aterizare la ora 09:25, la prețul de 150 de euro. Întoarcerea la Sibiu poate fi în 27 iulie, de la ora 10:35, cu aterizare la ora 14:35, prețul unui bilet ,,basic" fiind de 159 de euro.

Cine este interesat de Italia, poate zbura direct din Sibiu către Milano (Malpensa) și Roma (Fiumicino).

La Roma un bilet cu plecare în data de 22 iulie, de la ora 06:50 și aterizare la ora 07:55, costă 100 de euro. Întoarcerea poate fi în 25 iulie, de la ora 15:10, cu aterizare la ora 18:05, prețul unui bilet ,,basic" fiind tot 100 de euro.

Dacă vreți să zburați din Sibiu la Milano aveți un prim zbor în 21 iulie, de la ora 12:45, costul unui bilet fiind 100 de euro. Înapoi puteți veni în 24 iulie, de la ora 21:10, tot la prețul de 100 de euro.

Nu în ultimul rând Fly Lili va lansa zboruri din Sibiu către Stuttgart și Nuremberg, prețul unui bilet în ambele cazuri fiind tot de 100 de euro pe zbor. Din Sibiu se poate pleca spre Nuremberg, ca exemplu, în data de 21 iulie, ora 07:00, cu aterizare la 08:15. Întoarcerea poate fi în 24 iulie, de la ora 09:15, cu aterizare programată la Sibiu la ora 12:05.

Fly Lili zboară cu aeronave tip Airbus.
Cine este interesat găsește mai multe detalii aici:
Fly Lili

Turnul Sfatului
"Prostia este eternă și invincibilă"

SB76UFO

#163
Tarife noi la Aeroportul din Sibiu: costuri majorate pentru aeronavele care aterizează în urma unor zboruri neregulate

Consiliul Județean Sibiu urmează să aprobe noi tarife aeroportuare propuse de Aeroportul Internațional Sibiu (AIS), cu scopul de a acoperi costurile suplimentare generate de zborurile neregulate și a asigura sustenabilitatea financiară a aeroportului.

În prezent, Aeroportul Internațional Sibiu aplică aceleași tarife pentru toate tipurile de zboruri, fără a face o diferențiere între cursele regulate și cele neregulate. Potrivit raportului de specialitate, care însoțește proiectul de hotărâre, tarifele actuale, instituite încă din 2016, nu mai reflectă realitățile operaționale și financiare ale aeroportului. Astfel, se propune ajustarea acestora pentru zborurile neregulate.

Zborurile neregulate sunt definite ca acele zboruri care nu operează conform unui program prestabilit şi nu fac parte dintr-un program comercial regulat. Acestea includ zboruri charter ocazionale, zboruri organizate pe bază ad-hoc, precum şi zborurile regulate care nu au Aeroportul Internaţional Sibiu ca destinaţie iniţială, dar utilizează infrastructura AIS, din cauza problemelor tehnice, condiţiilor meteorologice sau altor motive apărute pe aeroportul de destinaţie iniţial. O excepţie o reprezintă zborurile prevăzute de Codul Aerian 2020, art. 32, pct. (2) - adică aeronavele de stat româneşti, aeronavele militare străine, aeronavele care execută zboruri speciale, numai în cazul demnitarilor aflaţi în misiuni oficiale, aeronavele civile care efectuează zboruri de căutare- salvare etc.

AIS s-a bazat pe doi factori atunci când a solicitat CJ SIbiu ,,asocierea unor condiții tarifare crescătoare pentru cursele neregulate": costurile administrative și operaționale suplimentare, precum și impactul asupra infrastructurii.

Decizia va fi luată marți, 22 octombrie, în cadrul unei ședințe extraordinare a CJ Sibiu.

Noile tarife propuse
Astfel, în cazul zborurilor neregulate, tariful de aterizare de 6,30 euro/tonă va fi majorat astfel:

Pentru aeronave cu o capacitate mai mică de 30 tone (MTOW): supliment de 150%.
Pentru aeronave cu capacitate între 31 și 59 tone: supliment de 120%.
Pentru aeronave cu capacitate de peste 60 tone: supliment de 90%.
În cazul tarifului de iluminare, care este de 1.50 euro/tonă pentru fiecare mișcare cu utilizare de balizaj, se va aplica următorul adaos:

Pentru aeronave de până la 5 tone: supliment fix de 15 euro.
Pentru aeronave între 6 și 30 tone: supliment de 100%.
Pentru aeronave de peste 31 tone: supliment de 75%�.
Tariful de staționare, care este de 0,05 euro/oră/tonă, este propus să fie suplimentat în funcție de durata staționării și de capacitatea aeronavei:

Pentru staționare între 3 și 24 de ore, suplimentele variază între 300% și 500%, în funcție de dimensiunea aeronavei, dar nu mai puțin de 2,5 - 7,5 euro/oră.
Pentru staționare de peste 24 de ore, suplimentele sunt între 200% și 300%, dar nu mai puțin de 1,5 - 4,5 euro/oră.

Tariful pentru servicii pentru pasageri: Prețul standard este de 2,50 euro per pasager îmbarcat, care va fi majorat cu până la 300% pentru aeronavele cu un număr mic de pasageri (până la 10), scăzând progresiv pentru aeronavele cu capacitate mai mare. Spre exemplu, cu 100% va crește tariful pentru aeronavele cu peste 71 de pasageri, adică 5 euro per pasager îmbarcat.

Este de remarcat că aceste creșteri propuse nu se aplică zborurilor neregulate efectuate de către companiile aeriene cu care AIS are încheiat contract și care efectuează zboruri regulate conform unui program prestabilit de pe AIS.

Reduceri
Același proiect de hotărâre propune și o structură de reduceri aplicate în funcție de numărul de aterizări efectuate de către un operator într-o lună. Reducerile încep de la 5% pentru un număr de 4-16 aterizări și pot ajunge până la 50% pentru operatorii care realizează între 81 și 100 aterizări�.

Conform legislației, noile tarife trebuie publicate în Publicația de informare Aeronautică, iar acestea vor intra în vigoare la șase luni de la publicare.

Turnul Sfatului
"Prostia este eternă și invincibilă"