Pistele si terminalele aeroporturilor romanesti si constructia altora

Started by lautaxi, July 20, 2012, 08:31:55 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

iuli

Esti sigur ca a fost doar acea "lupta" si nu a fost redirectionarea traficului de pe Cluj pentru ca pista de acolo era in reparatii si lucrari?
-------------------

Watch my roadtrips
MyBlog

frunzaverde

Ryanair a avut discutii cu Aeroportul Targu Mures si cu CJ Mures. Cu aeroportul a ajuns la o intelegere legata de tarife, dar, pentru operare au cerut o subventie de la CJ Mures (si de la altii interesati). In valoare suficient de mare (zvonul umbla ca ar fi fost in jur de 350-400.000 de EUR pe an pentru 12 frecvente saptamanale, fara baza) incat CJ Mures sa nu fie deloc interesat. Nu de alta, dar WZZ poate fi convins mult mai usor (cu bani semnificativ mai putini) sa se extinda de pe TGM. Asa ca intelegerea nu a fost dusa pana la capat (desi am auzit zvonuri ca si jud. Harghita si Covasna sunt dispuse sa plateasca o mica contributie). Discutiile au fost initiate de partea romana.

CLJ n-a fost de la inceput o 'optiune' serioasa. Au discutat cu sefii de la CJ, cu primaria si cu aeroportul (probabil dupa ce au fost chemati de TGM). Dar, conditiile puse de RYR li s-au parut universal ridicole. De altfel, CLJ are tarifele cele mai mari dintre toate aeroporturile cu trafic din Romania (sunt mai mari inclusiv decat cele de pe OTP), pe cand TGM are de departe unele din cele mai mici tarife aeroportuare din Europa (si cu siguranta cele mai mici din RO). Nu zic ca politica CLJ este neaparat rea - CLJ si-a construit cu forte proprii un aeroport nou (terminal, suprafete de rulare, si acum pista) lucru unic in tara.

De SBZ nu stiu nimic, in afara faptului ca au fost 'discutii'. Probabil tot initiate de prospectarea pietei.

Apropo de CND, cand au inceput operarea, una din lucrurile discutate era redenumirea aeroportului in 'Bucuresti Est - Constanta' ori similar. Sunt absolut sigur ca in continuare se gandesc sa-l foloseasca pentru a deservi Bucurestiul - sunt 210 km, din care 90% pe autostrada. Nu e cu mult mai rau decat Hahn fata de Frankfurt.

Apropo de tarife, uite aici o lista pentru cele 3 aeroporturi. E lista oficiala (e luata direct din AD, de pe Eurocontrol):

Sibiu (SBZ/LRSB)

5 EUR/tona + 2.5 EUR/tona iluminat
5.40+2.40 EUR/pax

5% pentru  4-16 zboruri/luna
10% pentru 17-24 zboruri/luna
15% pentru 25-32 zboruri/luna (1/zi)
35% pentru 37-64 zboruri/luna (2/zi)
50% pentru >81 zboruri/luna (3/zi)


Targu Mures (TGM/LRTM):

Pentru operatori cu <3 zboruri pe saptamana: 2.54 EUR/tona
Pentru operatori cu >3 zboruri pe saptamana: 1.71 EUR/tona
Iluminatul este 1.70 daca nu-ti bazezi avionul, 0.00 daca iti bazezi avionul.

Pentru opeartori care isi bazeaza avioane pe TGM:
Taxa pe pasager este intre 0.52 EUR/pax si 3.14 EUR/pax, functie de numarul de pasageri imbarcati anual si de durata intelegerii.
Cu RYR ar fi, cel mai probabil, 2.25 EUR/pax sau 1.26 EUR/pax.


Cluj (CLJ/LRCL):

6 EUR/tona + 2.55 EUR/tona iluminat
6.00 + 8.00 + 5.00 EUR/pax imbarcat

Tariful de aterizare e redus astfel:
800 - 1000 de miscari (min. 1 zbor zilnic, adica 2 miscari): 4%
1000 - 1500 de miscari : 8%
1500 - 1700 de miscari : 12%
1700 - 1900 de miscari : 16%
1900 - 1900 de miscari : 20%
1900 - 2100 de miscari : 24%
...
3400 + miscari : 50%

la care se adauga un discount in functie de pasagerii totali (imbarcari+debarcari cu transfer o singura data), intre 20% pentru 100.000 pax si 50% pentru 450.000 pax.

Fiecare componenta a tarifului de imbarcare pe pasager e redus in functie de cati pasageri totali ai anual, dupa TREI tabele dubioase (iar daca vii cu charteru', ar face bine aia de la planning sa stie si module, radicali si procente, ca altfel... vai si-amar. Bine macar ca n-au integrale si derivate in formula de calcul a tarifului):

Astfel, pentru:
100.000 PAX, platesti 5.40 + 8.00 + 5.00 EUR/pax imbarcat.
250.000 PAX, platesti 5.10 + 8.00 + 4.50 EUR/pax imbarcat.
350.000 PAX, platesti 3.90 + 8.00 + 3.50 EUR/pax imbarcat.
500.000 PAX, platesti 3.20 + 8.00 + 2.00 EUR/pax imbarcat (asta fiind reducerea maxima).

Deci, per total, pe zbor, e mai ieftin sa trimiti un zbor odata pe TGM decat sa zbori zilnic pe CLJ.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

lautaxi

Frunzaverde ,acest forum are nevoie intradevar de specialisti ca tine dar ce parere ai de modernizarea aeroportului Bacau? in 2009 i s-a concesionat lui Nelu Iordache patronul de la Blue Air si Romstrade  sa il modernizeze pe banii lui in PPP si sa isi recupereze investitia in 34 ani.Din punctul meu de vedere trebuie urgent terminal mai mare ,turn de control nou,platforma de parcat aeronave mai mare si pista ,dar acolo stau bine 2500 lungime pe 80 metri latime si PCN K s-ar putea repara ulterior dupa ce sunt gata primele lucruri enumerate.O sa pun o stire cu momentul cand s-a concesionat aeroportul si una locala de acum sa se vada ce s-a terminat pana acum.Mentionez ca in aprox 3 ani trebuia sa fie gata modernizarea.Pentru cei care nu stiu Romstrade are probleme mari la autostrada Nadlac-Arad ,se pare ca si la aeroportul Bacau si la modernizarea drumului TRANSALPINA si totusi nu se linistesc acum au anuntat ca fac un aeroport pe banii lor in sudul Bucurestiului.Am impresia ca se apuca de 10 lucruri o data... Sincer le doresc tot binele din lume pt ca desi cei de pe forum sunt foarte suparati pe Romstrade si sunt convins ca daca ar da faliment nu i-ar deranja pt ca mai avem cel putin 10 firme tari in tara de nivelul lor ,dar firme de transport aerian de nivelul Blue Air nu avem ( Nicolae Petrov ) patronul celor de la Carpatair e Basarabean ....( daca se supara maine isi muta buburuzele de la Timisoara la Chisinau) Tarom poate crapa in orice moment cum a crapat Malev-ul...
http://www.dailybusiness.ro/stiri-turism/blue-air-va-investi-45-mil-euro-in-modernizarea-aeroportului-bacau-22698/
http://www.desteptarea.ro/prima-receptie-la-aeroportul-bacau.html
http://www.adevarul.ro/financiar/Aeroport_de_200_de_milioane_de_euro_in_sudul_Bucurestiului_0_684531929.html#

iuli

Parerea mea cu BlueAir e ca e o politica de dumping care aduce pierderi si deloc profit. Incearca o consolidare a pietei ca apoi sa revina pe tarifele pietei. Problema e ca nu reusesc asta si banii care ii incaseaza din alte parti se varsa in BlueAir aiurea. Daca ar avea politica celorlalte companii si ar fi pe bune pe piata nu ar rezista prea mult.
Comparatia dintre Tarom si Malev e intinsa spre extrem. Nu avem niciun motiv sa credem ca se poate intampla situatia de la Malev la noi. Problema cea mai mare a ungurilor a fost ca aveau flota din leasing si in momentul in care pur si simplu subventiile de la stat, incasarile si lichiditatile nu au mai putut acoperi ratele s-au trezit cu flota blocata la sol si apoi preluata de agentul de leasing. Lucrul asta nu se poate intampla la Tarom pentru ca flota noastra e integral cumparata si nu avem de platit rate. In cel mai rau caz daca nu avem bani sau lichiditati sau ce mai stiu eu ce probleme putem inchiria noi unul sau mai multe avioane sau poate chiar si vinde si ne revenim.
-------------------

Watch my roadtrips
MyBlog

frunzaverde

Quote from: lautaxi on July 30, 2012, 11:34:11 PM
Frunzaverde ,acest forum are nevoie intradevar de specialisti ca tine dar ce parere ai de modernizarea aeroportului Bacau? in 2009 i s-a concesionat lui Nelu Iordache patronul de la Blue Air si Romstrade  sa il modernizeze pe banii lui in PPP si sa isi recupereze investitia in 34 ani.Din punctul meu de vedere trebuie urgent terminal mai mare ,turn de control nou,platforma de parcat aeronave mai mare si pista ,dar acolo stau bine 2500 lungime pe 80 metri latime si PCN K.

Oficial pista este de 2500x80, dar are PCN 19 R/C/W/T! Adica teoretic nici macar n-au voie sa vina cu 733-uri (737-300) acolo.
733-ul are ACN (Aircraft Classification Number) intre 21 si 44 pentru piste rigide clasa C (fundatie slaba), in functie de masa, si ACN <= PCN pentru a fi in siguranta! 734-ul are 22-44 iar 738-ul are 26 - 56. La fel, A320 are 23 - 51 in functie de configuratie (vezi aici: http://www.eddh.de/x-files/dl_files/acn-tables.pdf). Pe pista aia ar trebui sa aterizeze maximum turbopropuri, si eventual 1-2 avioane venite la Aerostar la reparatie, nu curse zilnice.

Dar, uitandu-ma pe Google Earth la aeroportul din Bacau, nu mare mi-a fost mirarea sa vad ca au reparat 2000 x 45 (se vede clar limita reparatiilor). Si, pare ca au reconstruit TWY C, si, din satelit vad ceva ce par a fi stop-bars pe TWY C (sa pui stop bars la un aeroport atat de mic mi se pare inutil, dar e totusi o tehnologie foarte buna pentru viitor). Si, se pare ca reconstruiesc TWY D (care pe satelit e demolata complet). Poza e din iunie 2011.

Foarte posibil ca au uitat sa faca expertiza noua tehnica la pista si s-o trimita la RoCAA. Astfel incat... cand vine competitorul si spune 'vreau sa aduc si eu un 737 pe BCM', Blue Air le raspunde 'Flit, nu vezi ca pista are 19? Ia hai, cara-te!'.

Oricum, foarte, foarte, foarte putin facut in 2 ani la BCM. Jumatate de pista carpita (ca reparata nu e) plus un TWY cand in contract au ca trebuie sa faca platforma, terminal, si alte cele...

Quote from: iuli on July 31, 2012, 11:29:17 AM
Parerea mea cu BlueAir e ca e o politica de dumping care aduce pierderi si deloc profit. Incearca o consolidare a pietei ca apoi sa revina pe tarifele pietei. Problema e ca nu reusesc asta si banii care ii incaseaza din alte parti se varsa in BlueAir aiurea. Daca ar avea politica celorlalte companii si ar fi pe bune pe piata nu ar rezista prea mult.
Comparatia dintre Tarom si Malev e intinsa spre extrem. Nu avem niciun motiv sa credem ca se poate intampla situatia de la Malev la noi. Problema cea mai mare a ungurilor a fost ca aveau flota din leasing si in momentul in care pur si simplu subventiile de la stat, incasarile si lichiditatile nu au mai putut acoperi ratele s-au trezit cu flota blocata la sol si apoi preluata de agentul de leasing. Lucrul asta nu se poate intampla la Tarom pentru ca flota noastra e integral cumparata si nu avem de platit rate. In cel mai rau caz daca nu avem bani sau lichiditati sau ce mai stiu eu ce probleme putem inchiria noi unul sau mai multe avioane sau poate chiar si vinde si ne revenim.

Chiar crezi ca au vreo strategie? Eu nu o prea vad... Curse care tin 2 luni si apoi sunt scoase din orar, hub in Cipru care tine si ala vreo 6 luni, reincercari de perechi care au ratat de 2-3 ori in anii precedenti... Probleme de cashflow care duc la arestari de aeronave...

Managementul pare a fi incompetent (si cum ar putea fi altfel cu Racaru et. co?).
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

lautaxi

Doamne ce inapoiati suntem!!!! Toata regiunea Moldova are doar 2 aeroporturi....si cel de la Bacau deci 3.Eu inteleg ca e greu si scump sa faci o autostrada de cateva sute de km pt aceasta regiune gen Ploiesti-Buzau-Focsani-Bacau-Suceava  sau Iasi -Targu-Mures dar niste piste noi la aeroporturi nu e greu deloc daca se trage tare in lunile de vara cred ca in 6 luni e gata o pista.Faceti o comparatie autostrada Deva-Orastie costa 200 milioane euro si o pista de aeroport noua super ok ar fi 20 milioane euro.Macar bine ca s-au trezit cele 3 aeroporturi cu modernizarile si acum nu ne ramane decat sa asteptam...ca la asta ne pricepem cel mai bine.Il astept si pe Marius Stan si pe cei de la Braila sa se trezeasca ...prioritar ar fi aeroport si pod catre Tulcea nu stadion de 80 milioane de euro,si va scrie un om pasionat de fotbal si de constructia de stadioane noi.

frunzaverde

Quote from: lautaxi on August 01, 2012, 04:39:39 PM
Doamne ce inapoiati suntem!!!! Toata regiunea aia Moldova are doar 2 aeroporturi....si cel de la Bacau deci 3.Eu inteleg ca e greu si scump sa faci o autostrada de cateva sute de km pt aceasta regiune gen Ploiesti-Buzau-Focsani-Bacau-Suceava  sau Iasi -Targu-Mures dar niste piste noi nu e greu deloc daca se trage tare in lunile de vara cred ca in 6 luni e gata o pista.Faceti o comparatie autostrada Deva-Orastie costa 200 milioane euro si o pista de aeroport noua super ok ar fi 20 milioane euro.Macar bine ca s-au trezit cele 3 aeroporturi cu modernizarile si acum nu ne ramane decat sa asteptam...ca la asta ne pricepem cel mai bine.Il astept si pe Marius Stan si pe cei de la Braila sa se trezeasca ...prioritar ar fi aeroport si pod catre Tulcea nu stadion de 80 milioane de euro,si va scrie un om pasionat de fotbal si de constructia de stadioane noi.

O pista noua, construita civilizat, de 2000x45, costa cel putin 40-45 milioane de Euro. Asta fiind un pret minimal, fara TVA. Ai de nivelat terenul (nici nu se compara tolerantele cu cele ale unui drum), ai de facut o fundatie (subgrad) serioasa (macar clasa B, pentru ca se vede cate probleme sunt cu pistele clasa D, construite pe vremea 'ailalta') care implica mult beton, ai de pus asfalt si de facut grooving (santuri mici in pista). Ai de montat iluminatul si sistemele de navigatie (si, in Romania, ai nevoie macar de ILS cat II, preferabil IIIa sau superior).

Infrastructura conexa la un nivel basic (un TWY paralel cu doua accese pe pista la capete) mai costa si el cam 10-15 milioane de EUR cel putin. O platforma costa cam 10-15 milioane de EUR. Un terminal nou mai costa si el, la nivel de aeroport regional, in jur de 20-30 de milioane de EUR. Lucrarile conexe inca cateva milioane de euro. Plus exproprieri, plus, plus, plus...

Sa zicem 100 milioane de EUR pentru un aeroport nou from scratch la nivel regional (refacerea SBZ a costat 90 milioane, si e o pista cu subgrad D, cu un PCN mediocru si acolo nu a trebuit cumparat teren, nu au fost lucrari mari la nivelarea terenului etc.).

Si nu se face in 6 luni un aeroport nou - dureaza minimum 1-2 ani! Constructia unei piste in 6 luni este ultra-ultra-optimista!

De altfel, 3 aeroporturi in Moldova sunt de altfel mai mult decat suficiente. Oricare pereche facuta intre Suceava, Iasi si Bacau inseamna sub 150 km pe sosea, adica, in conditiile infrastructurii existente, in jur de 2h - 2h:30, suficient de putin incat cele 3 aeroporturi sa concureze. Si, la ce densitate de populatie exista in zona, cat si la ce nivel de dezvoltare economica exista, nu prea vad cum vor supravietui cele 3 aeroporturi la un standard decent.

Probabil ca pe terment lung, Bacaul va fi orasul moldovenesc cu prezenta principala low-cost, iar Iasi sa fie orasul cu prezenta mai mare de zboruri de linie. Asta daca se apuca vreodata de modernizat.

La Braila/Galati, pana cand cele doua consilii judetene nu se vor pune de acord, nu exista nicio sansa ca aeroportul sa fie construit. A, si dorinta de a incasa o pierdere financiara acum pentru o recuperare dubioasa in viitor. Pentru ca la un aeroport nou Braila-Galati nu estimez incasari mai mari de 5-10 milioane de EUR pe an, si mai mult de 150-200 k pax/an, mai ales ca vorbim de un aeroport low-cost, Braila si Galati nu au puterea de a sustine altceva.

Cat despre podul peste Dunare? 200-300 mil. de EUR ca sa legi Braila si Galati de... Tulcea, un oras cu sub 100.000 locuitori. Absolut inutil.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

lautaxi

Foarte k comentariul tau dar ai vazut la Brasov Vectra Services  le face pista noua de 2800 pe 45 metri cu 12 milioane euro plus tva.Cum iti explici?

iuli

Quote from: lautaxi on August 01, 2012, 08:57:54 PM
Foarte k comentariul tau dar ai vazut la Brasov Vectra Services  le face pista noua de 2800 pe 45 metri cu 12 milioane euro plus tva.Cum iti explici?

Sigur asta nu era garantia pentru lucrare sau pretul dosarului? Cu 12 milioane nu faci un terminal decent regional :(

Quote from: frunzaverde on August 01, 2012, 02:54:04 PM
Quote from: lautaxi on July 30, 2012, 11:34:11 PM
Frunzaverde ,acest forum are nevoie intradevar de specialisti ca tine dar ce parere ai de modernizarea aeroportului Bacau? in 2009 i s-a concesionat lui Nelu Iordache patronul de la Blue Air si Romstrade  sa il modernizeze pe banii lui in PPP si sa isi recupereze investitia in 34 ani.Din punctul meu de vedere trebuie urgent terminal mai mare ,turn de control nou,platforma de parcat aeronave mai mare si pista ,dar acolo stau bine 2500 lungime pe 80 metri latime si PCN K.

Oficial pista este de 2500x80, dar are PCN 19 R/C/W/T! Adica teoretic nici macar n-au voie sa vina cu 733-uri (737-300) acolo.
733-ul are ACN (Aircraft Classification Number) intre 21 si 44 pentru piste rigide clasa C (fundatie slaba), in functie de masa, si ACN <= PCN pentru a fi in siguranta! 734-ul are 22-44 iar 738-ul are 26 - 56. La fel, A320 are 23 - 51 in functie de configuratie (vezi aici: http://www.eddh.de/x-files/dl_files/acn-tables.pdf). Pe pista aia ar trebui sa aterizeze maximum turbopropuri, si eventual 1-2 avioane venite la Aerostar la reparatie, nu curse zilnice.

Dar, uitandu-ma pe Google Earth la aeroportul din Bacau, nu mare mi-a fost mirarea sa vad ca au reparat 2000 x 45 (se vede clar limita reparatiilor). Si, pare ca au reconstruit TWY C, si, din satelit vad ceva ce par a fi stop-bars pe TWY C (sa pui stop bars la un aeroport atat de mic mi se pare inutil, dar e totusi o tehnologie foarte buna pentru viitor). Si, se pare ca reconstruiesc TWY D (care pe satelit e demolata complet). Poza e din iunie 2011.

Foarte posibil ca au uitat sa faca expertiza noua tehnica la pista si s-o trimita la RoCAA. Astfel incat... cand vine competitorul si spune 'vreau sa aduc si eu un 737 pe BCM', Blue Air le raspunde 'Flit, nu vezi ca pista are 19? Ia hai, cara-te!'.

Oricum, foarte, foarte, foarte putin facut in 2 ani la BCM. Jumatate de pista carpita (ca reparata nu e) plus un TWY cand in contract au ca trebuie sa faca platforma, terminal, si alte cele...

Quote from: iuli on July 31, 2012, 11:29:17 AM

Chiar crezi ca au vreo strategie? Eu nu o prea vad... Curse care tin 2 luni si apoi sunt scoase din orar, hub in Cipru care tine si ala vreo 6 luni, reincercari de perechi care au ratat de 2-3 ori in anii precedenti... Probleme de cashflow care duc la arestari de aeronave...

Managementul pare a fi incompetent (si cum ar putea fi altfel cu Racaru et. co?).

Am incercat sa fiu bun cu ei ;) Sa zicem ca am fost intr-o zi buna si nu am dat de pamant cu ei.
Desi, din punct de vedere a pasagerului, zburand o data Arad - Baneasa si retur am fost extrem de multumit. Inca mai pastrez in minte aterizarea de pe Baneasa de nici nu mi-am dat seama ca am atins pista pana nu am auzit thrust reverser-ele.  8)
-------------------

Watch my roadtrips
MyBlog


frunzaverde

Cand o sa si vad pista gata, atunci vorbim - 12 milioane de EUR inseamna 4.3 milioane de EUR/km. Pret de km de autostrada in zona de campie. Chestia este ca o pista are o latime cam dubla (45 fata de 26 m) fata de autostrada.

In plus o pista, fata de o autostrada implica cateva alte lucruri:

  • fundatie (se numeste subgrad), care poate fi inclusiv ciment injectat in sol. Te poti lipsi de subgrad serios, poti face o fundatie ca de drum, OTP are asa, dar o sa te coste ulterior
  • pista trebuie sa fie mult mai plata decat o sosea. Trebuie sa faci mult mai multe umpluturi si excavatii, si mult mai de finete. Ai pista in panta peste tolerante, o pot folosi doar avioanele mici, private
  • se folosesc betoane si asfalturi speciale. Nu sunt inginer, asa ca nu stiu in ce constau, stiu ca sunt mai scumpe
  • daca ai facut pista de asfalt, trebuie sa faci santuri transversale (grooves)
  • Mai ai de montat balizaj si instalatii luminoase si sistemele de control, automatizare si backup - cam 1-5 milioane de euro, in functie de sistem, si asta e parte din pista
  • Si mai ai de construit si sistemul de aterizare dupa instrumente (ILS). Orice aeroport modern are neaparat nevoie de asa ceva, mai ales in RO unde avem ceata destul de deasa, avem ninsori dese, nori josi etc. Mai ales in depresiunea Brasovului. CAT I te costa 1.6 milioane de EUR cea mai ieftina solutie. La BV, eu n-as pune altceva decat CAT IIIa sau mai bun, care costa multe milioane de EUR

Ori Vectra nu stie in ce se baga, ori e totul un mare tun pregatit de Cancescu et. co. Ori, varianta pe care o cred eu plauzibila este 'both'.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

iuli

QuoteVă informăm că în perioada 30. 08 – 05. 09. 2012, Aeroportul Târgu Mureş va fi închis traficului aerian, în vederea efectuării unor lucrări de reparaţie şi modernizare a pistei. În această perioadă cursele TAROM cu plecare din şi către Târgu Mureş vor fi suspendate.
Pentru mai multe informații, accesati www.tarom.ro sau contactati TAROM, la numerele de telefon
Call Center : 9361 (valabil pentru apeluri din Bucureşti): +4 021.204.64.64; +4 021.303.44.00 și +4021.303.44.44.
-------------------

Watch my roadtrips
MyBlog

lautaxi

E gata proiectul pt modernizare la Suceava....Iasiul inca doarme.
http://www.obiectivdesuceava.ro/v2/local/proiectul-pentru-modernizarea-aeroportului-este-finalizat-lucrarile-trebuie-terminate-pana-n-martie-2014
Se pare ca pana e gata aeroportul Suceava pasagerii care doresc sa zboare low cost din jud Botosani,Suceava,Iasi ar avea o alternativa  in afara de Bacau,la fratii nostrii de peste prut. Orasul Balti dispune de doua aeroporturi amandoua avand nevoie de investitii pt a avea trafic low cost.De cei mai putini bani ar avea nevoie un fost aeroport militar de langa oras din localitatea Marculesti care are o pista foarte rezistenta si suficient de lunga doar ca trebuie un terminal ( in jur de 3 milioane euro)dar din aceasta stire se pare ca se va construi.Am o intrebare cum intra cetatenii romani in Republica Moldova? Adica e nevoie de pasaport sau doar cu buletinul?
http://portal.radioiasi.ro/schuebel-si-marinuta-la-sfat-vor-discuta-perspectivele-inaugurarii-zborurilor-low-cost-din-marculesti-a70359.html
http://politik.md/?view=articlefull&viewarticle=11377

frunzaverde

Quote from: lautaxi on August 04, 2012, 08:41:38 PM
Se pare ca pana e gata aeroportul Suceava pasagerii care doresc sa zboare low cost din jud Botosani,Suceava,Iasi ar avea o alternativa  in afara de Bacau,la fratii nostrii de peste prut. Orasul Balti dispune de doua aeroporturi amandoua avand nevoie de investitii pt a avea trafic low cost.De cei mai putini bani ar avea nevoie un fost aeroport militar de langa oras din localitatea Marculesti care are o pista foarte rezistenta si suficient de lunga doar ca trebuie un terminal ( in jur de 3 milioane euro)dar din aceasta stire se pare ca se va construi.Am o intrebare cum intra cetatenii romani in Republica Moldova? Adica e nevoie de pasaport sau doar cu buletinul?

Balti dispune de un singur aeroport, BZY/LUBL, Aeroportul International Balti (Leadoveni), uneori cunoscut si ca Beltsy dupa transliterarea rusa in alfabetul latin. Aeroportul e intr-o stare destul de rea, pista sa de 2250x42 (standardul sovietic pentru Tu-154) avand PCN 16 R/A/W/T. Fundatia insa e solida, asa ca se poate remedia rapid problema cu mult asfalt si 20-30 milioane de EUR.

Mai exista si un aerodrom, cunoscut local ca Balti-Oras (fara cod IATA sau ICAO), care insa este practic un camp de iarba si atat.

Exista, desigur, si aeroportul de care zici tu, Marculesti (Marculesht sau Marculeshty, -/LUBM). Pista de 2500x40, din beton armat, PCN de 80 (neexpertizat, dar oricum!). Este localizat aici http://goo.gl/maps/VoJag, la apx. 150 km de Iasi. Si are o istorie incredibila.
Cate transporturi de arme clandestine, de la ac la tanc fiare vechi si de diamante si alte materiale interesante din zone de conflict panselute n-au trecut prin Marculesti (nu stiu ce-are tastatura mea, cred ca s-a stricat, spune doar adevarul azi).

Apropo de cateva astfel de transporturi, care au alimentat razboaiele din Liberia si Sierra Leone, cu originea la Marculesti, vezi aici, povestioara e incredibila si merita citita: http://www.un.org/docs/sc/committees/Liberia2/1015e.pdf (e vorba de doua elicoptere militare cu destinatia Liberia)... Astea au fost oprite, dar cate zeci/sute au trecut...

Cate AN-24-uri si IL-18-uri, care mai de care mai rablagite, care mai de care mai dubioase nu trageau la Marculesti... Daca ar fi existat vreun FIDS (tabela de plecari si de sosiri) in aeroportul ala, cate destinatii interesante nu ar fi fost afisate. Monrovia, Mogadishu, Abidjan, Kinshasa, Bangui, Khartoum, Juba...

Asta in timp ce la 2 pozitii de parcare distanta avioane care transportau materiale umanitare ONU spre aceleasi destinatii erau incarcate... Eh, asa-i in razboi.

Acum, daca transforma astia Marculestiul din no-man's land (la propriu!) in aeroport international destinat low-costurilor, administratia moldoveana merita toata lauda. Chiar fac curatenie intr-unul din cele mai imputite locuri din lume.

Dar problemele raman:

1. Transportul - de la Iasi la Marculesti sunt 124 km, via DN24 pana la Sculeni, R16 Sculeni - Balti si R13 Balti - Marculesti.

Pe partea romaneasca drumul se prezinta intr-un mod onorabil, dar atat R16 cat si R13 sunt intr-o stare destul de proasta (sunt parti acceptabile, parti valurite puternic, si parti cu placi de beton gaurit unde mai bine o iei pe margine). Se fac macar 2h:30 - 3h din cauza drumului pana la Marculesti, cu tot cu vama.

De la Suceava sunt 202 km, via DN29 pana la Botosani, 29D pana la Stefanesti, 29E pana la Stanca-Costesti, R7 pana la Riscani, M7 pana la Balti si de-acolo M13. DN29 si 29D sunt destul de rele, dar circulabile. R7 insa... e un drum cu platforma de 5m, surpat, fara marcaje, plin de gropane, mai rau decat orice DJ romanesc. Decat sa fac drumul asta, insa, mai bine m-as duce la Cluj (303 km, dar drum intins, calitate excelenta) sau la Bacau (147 km, la fel, drum intins).

De la Chisinau la Marculesti sunt 130 km prin Orhei, si vreo 150 prin Balti. Prin Balti spuneau ca or sa repare drumul ala, habar n-am daca au facut ceva, dar era PRAF. Gaura-pauza-lipsa-hartoapa-gaura-groapa, tot drumul. Inclusiv o bucatica care a fost, in epoca de glorie, (aproape) autostrada cu 3 benzi pe sens. Pacat, tare pacat, la iesirea din Chisinau este un nod incredibil de complex, un cloverleaf plus doua trompete, nu avem asa ceva in RO, doar ca podurile si pasajele aproape ca nu mai au asfalt pe ele... De la Chisinau spre Orhei nu stiu cum se prezinta drumul.

Cu trenul din RO este imposibil (trebuie schimbate boghiurile si dureaza mult), iar din Chisinau, la fel, e inutil, din cauza modului in care s-a construit linia, ocolesti jumate de tara, ajungi pe la Ungheni. Si la vitezele trenurilor din MD (30-50 km/h)...

2. Destinatiile posibile din Moldova vor fi foarte putine. Faptul ca moldovenii necesita viza spre aproape oriunde pun anumite probleme pentru un low-cost, mai ales pentru destinatii mai putin conventionale. Intr-adevar, 1/3 din moldoveni lucreaza afara, mai ales in Italia, asa ca, daca vom vedea low-costuri, vom vedea in principal spre Italia. Populatia moldoveneasca nu are altfel bani de zboruri, si nici Moldova nu e vreo destinatie turistica, asa ca LCC-urile, mai ales pe o piata goala, nu se vor grabi sa intre.

3. Guvernul moldovean protejeaza Air Moldova cum poate. Asa ca m-ar mira sa lase cu multa usurinta LCC-urile sa intre (prin taxe mari, interdictia facilitatilor etc.). In plus, 3 milioane de EUR sunt foarte putini bani - nu sunt suficienti bani nici macar pentru un terminal  modest, temporar.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

lautaxi

Dar de intrat cum se intra in Basarabia ? Cu buletinul, sau e nevoie de pasaport?