[BH] Infrastructura feroviara urbana Oradea

Started by ijwtsh, March 24, 2023, 03:10:27 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ijwtsh

N-am gasit un thread asemanator, rog un moderator sa mute cum considera de cuviinta.

Proiect inedit al Primăriei Oradea: tren metropolitan cu curse până în Ungaria


Proiectul comun al Primăriei Oradea şi al Consiliului Judeţean Bihor, are scopul este de a asigura creșterea mobilității la nivelul întregii zone metropolitane, facilitarea transportului din zonele îndepărtate ale judeţului, cu un nivel de şomaj ridicat, dar şi dezvoltarea transportului transfrontalier, atât în scop turistic, cât şi pentru muncitorii şi elevii navetişti.

Trenul metropolitan este plănuit să circule să circule pe rutele Oradea-Băile Felix; Oradea–Borș; Oradea–Săcădat; Oradea–Cheresig; Oradea -Tămăşeu, prin valorificarea reţelei CFR existente, conform  Strategiei Integrate de Dezvoltare Urbană a Municipiului Oradea și a Zonei Metropolitane Oradea.

Pe reţeaua CFR
Proiectul presupune achiziția de vehicule feroviare accesibile și eficiente, amenajarea de puncte intermodale, renovarea și modernizarea stațiilor de cale ferată din zona metropolitană, dar şi a platformelor de depozitare, a căilor de rulare, a căilor de acces și conectarea cu celelalte tipuri de transport.

"Noul proiect se află în faza întocmirii studiului de fezabilitate şi presupune o investiţie aproximată la 80 milioane euro", a explicat primarul municipiului, Florin Birta, arătând că finanţarea este planificată atât din fonduri locale, guvernamentale şi europene.

Proiectul Primăriei Oradea de a introduce trenul metropolitan a fost discutată şi în cadrul conferinţei Urban Talks organizat la Oradea în noiembrie 2021,  eveniment al UrbanizeHub cu sprijinul Comisiei Europene, prin care administrațiile publice cer şi primesc feedback și soluții din partea experţilor şi a cetăţenilor, la problemele cu care se confruntă. Iar acest feedback este dat chiar de către experți și cetățeni   Comisiei Europene, sunt o modalitate rapidă prin care administrația publică cere și primește feedback și soluții la problemele cu care se confruntă.

După modelul oraşului Chicago
Cel care a analizat proiectul a fost Mihai Danciu, arhitect preocupat de managementul urban şi al comunităţilor, cadru didactic pentru discipline de planificare urbană la Facultatea de Arhitectură şi Urbanism din Timişoara.

Potrivit lui Danciu, căile ferate nefolosite sau slab utilizate pot fi valorificate pentru a reduce poluarea cauzată de trafic.

"Ne-am uitat asupra contextului nostru, județul Bihor. Rețeaua feroviară înseamnă câteva conexiuni de bază și conexiuni locale. Trecând către zona metropolitană, avem un plan de sistematizare care dincolo de înțelegerea de ansamblu a întregii zone și planificarea acesteia, introduce oportunități în acele noduri sau puncte de intersecție între calea ferată și noua rețea sistematizată a teritoriului după modelul orașului Chicago. Noi am amplasat câteva stații care ar putea să fie parte a unui tren metropolitan? De ce avem nevoie de un tren metropolitan? Ca localitățile din jurul municipiului Oradea să poată să aibă acces mult mai faci către oraș, dar și dinspre Oradea să te poți deschizi către teritoriul proxim", a explicat Mihai Danciu, prezentând atunci şi o reprezentare grafica a viitoarelor rute şi staţii prevăzute în proiect.

În ultimii doi ani, Oradea a cumpărat 20 de tramvaie și 22 de autobuze noi și a inaugurat o nouă linie de tramvaie în oraș, care leagă Calea Aradului de zona Ceyrat și Cantemir, în paralel, compania locală de transport pregătind documentaţia pentru achiziţia, tot prin POR, a 130 de autobuze hibrid, electrice şi pe hidrogen, pentru a asigura transportul nu doar în Oradea, ci şi în zona metropolitană.

lucianluci96

#1
Tram-trenul Oradea, gata de start
https://clubferoviar.ro/tram-trenul-oradea-gata-de-start/

Despre trenul metropolitan București s-a vorbit mult, ba chiar a fost și temă de campanie electorală, atunci când Nicușor Dan s-a "duelat" cu Gabriela Firea. Tram-trenul Oradea nu a fost atât de mult în lumina reflectoarelor, însă s-au făcut pași concreți pentru realizarea lui. Acum, când proiectul din orașul condus de primarul Florin Birta a ajuns la maturitate, el a fost prezentat la Conferințele Club Feroviar 2023.

Directorul general al Oradea Transport Local (OTL), Adrian Revnic, a făcut o prezentare a societății și a menționat direcțiile de dezvoltare ale sistemului de transport public din oraș.

În mlomentul de față, OTL operează 32 de linii de autobuz urbane, iar parcurile industriale sunt deservite de peste 10 linii. Transportul cu tramvaiul este una dintre prioritățile OTL, însă din cauza numărului mare de lucrări de infrastructură din oraș numărul liniilor de tramvai s-a redus, momentan, de la nouă la trei. Aproape jumătate din rețeaua de tramvai este inutilizabilă pentru moment.

OTL trece la nivelul următor de transport metropolitan
Rețeaua suburbană operată de OTL este formată din 12 linii, dintre care una este transfrontalieră, între Oradea și Biharkeresztes (Ungaria).

Însă transportul cu autobuzele cu motoare cu combustibili convenționali (în speță motorina) nu este unul care să dea rezultate pe termen lung, atât din punct de vedere ecologic, cât și al mobilității. Astfel, în conformitate cu recomandările europene, în proiectele în derulare și viitoare OTL va continua să acorde prioritate transportului public ecologic și durabil.

Oradea Transport Local a început să acceseze Proiecte Europene încă din 2009. Unul dintre primele proiecte a fost dezvoltarea Centrului de Cercetare Mecatronică pentru Siguranța Transportului Public, finanțat prin Fondul European de Dezvoltare Regională. OTL a participat la Programul de Cooperare Transnațională din Europa de Sud-Est prin proiectul Transport Public Urban Atractiv pentru Orașe Accesibile (ATTAC – Attractive Urban Public Transport for Accessible Cities), unde axa prioritară a fost îmbunătățirea accesibilității, coordonarea, promovarea, planificarea și funcționarea rețelei de transport public urban primar și secundar. Principalul rezultat al proiectului a fost elaborarea Planului de Mobilitate Urbană Durabilă (SUMP).

Electrificarea transportului public în orașe – ELIPTIC (Electrification of Public Transport in Cities) a fost un proiect european finanțat prin programul de cercetare și inovare Horizon 2020 al Uniunii Europene. În cadrul proiectului, OTL a avut posibilitatea de a elabora un studiu de fezabilitate privind utilizarea multifuncțională a rețelei de transport public electric pentru (re)încărcarea vehiculelor electrice.

Transportul public din Oradea, cu mult înaintea Bucureștiului

Trebuie precizat faptul că OTL a fost prima companie de transport public din România care a construit o nouă linie de tramvai, cu lungimea de aproximativ 8 km (cale simplă) în ultimii 30 de ani. Și pașii înaintea Bucureștiului pe care i-a făcut Oradea nu se opresc aici. Sistemele de management al flotei și de informare a călătorilor au fost introduse în Oradea în 2008. În Capitală, abia acum este în fază incipientă un proiect finanțat prin PNRR pentru introducerea panourilor electronice de informare în stațiile STB, și acela cu scandal, așa cum a scris Club Feroviar.

De asemenea, sistemul E-Ticketing a fost introdus la Oradea în 2012, fiind primul oraș din țară care a făcut acest lucru. Între timp, aceste sisteme au fost modernizate în 2021, cu fonduri europene.

Tram-trenul Oradea, inspirat dintr-un model german

În următorii ani, OTL va continua să construiască noi linii de tramvai, însă acest lucru nu este suficient, așa că autoritățile din Oradea au decis să treacă la nivelul următor.

"Transportul ecologic și costurile pe km/călător ne-au determinat să dorim continuarea extinderii rețelei de tramvaie, chiar prin dezvoltarea unui sistem de transport public tram-train", a spus Adrian Revnic.

Noile linii de tramvai se vor îndrepta spre Borș (parc industrial, zonă metropolitană, graniță de stat) și spre Aeroport și parcul industrial), inclusiv cu conexiuni la calea ferată. De asemenea, sunt linii ferate care nu mai sunt folosite de CFR, iar aici se intenționează să fie operat în viitor un serviciu de transport public metropolitan cu tramvaie.

Oradea a luat în acest sens modelul orașului german Karlsruhe, unde a fost introdus în 1992, conectând liniile regionale de tren la rețelele urbane de tramvai. Practic, după cum spune Adrian Revnic, oamenii iau trenul din apropierea casei și coboară chiar la poarta uzinei Mercedes unde lucrează. Liniile de tram-tren au caracteristici similare cu cele ale tramvaielor regionale. Tronsoanele urbane de tram-tren au o viteză medie mai mare decât rețelele tipice de tramvai. Nu în ultimul rând, vehiculele tram-tren au dimensiuni similare tramvaielor, dar ating viteze maxime mai mari.

Tram-trenul poate fi folosit într-un transport public regional în trei moduri: ca mod principal, în care tram-trenul este singurul mod feroviar care deservește localitățile regionale; ca mod secundar, în care trenurile regionale deservesc orașele mari, iar tramvaiul deservește stații suplimentare și satele mai mici; ca mod de alimentare, în care tram-trenul este utilizat pentru a oferi acces la noduri feroviare de nivel superior. Principalul avantaj al tram-trenului este eliminarea unui transfer între transportul public regional și cel urban. "Oamenii vor să ajungă de acasă direct în centru orașului, unde au treabă, fără a mai schimba pe traseu mijlocul de transport", a explicat Adrian Revnic.

Tram-trenurile permit distanțe mai scurte între opriri în comparație cu trenurile regionale. Deși sunt necesare relativ puține investiții în infrastructură, deoarece tramvaiul-tren utilizează infrastructura existentă, vehiculele sunt mai scumpe decât tramvaiele obișnuite.

Licitația va fi lansată în această toamnă

"Linia va trebui refăcută și electrificată. Pe de altă parte, materialul rulant va trebui să fie format din vehicule duale, cu alimentare atât la 25 kV, ca la calea ferată, cât și la 600 V, cât are rețeaua tramvaielor. Suntem cu studiile de fezabilitate la zi, iar în toamnă vom da drumul la licitație", a spus Adrian Revnic. El a precizat că valoarea proiectului privind tram-trenul Oradea se ridică la aproximativ 150 de milioane de euro.

Următorul pas este autorizarea OTL ca operator de transport feroviar, iar aici adrian Revnic estimează că vor fi dificultăți în ceea ce privește recrutarea mecanicilor de locomotivă. "Unde îi autorizez?", s-a întrebat el retoric și a precizat că legislația în domeniu a rămas în anii '90.

Dar Adrian Revnic este hotărât să depășească toate obstacolele. Este fiu de ceferist – tatăl său a fost impiegat de mișcare și apoi șef de gară – așa că domeniul feroviar îi este mai mult decât familiar.

"E o vorbă. Bunica a plecat într-o lume mai bună. A murit? Nu. S-a mutat la Oradea", a spus directorul OTL în finalul prezentării sale.



Cu maro: rețeaua actuală de tramvaie

Cu roșu: noile linii de tramvai: spre Borș (parc industrial, zonă metropolitană, graniță de stat); spre Aeroport (+parc industrial); conexiuni la calea ferată

Cu albastru: liniile care nu sunt folosite de CFR, sunt șanse mari, ca pe viitor aici să fie operat un serviciu de transport public metropolitan cu tramvaie.

cristi767

Pe modelul threadului privind infrastructura urbană din Cluj-Napoca, am zis că se impune unul și pentru Oradea, având în vedere proiectul Tram-trenurilor din Oradea.

Un proiect ambițios al administrației locale și județene: TRAM-TRENURILE

https://www.oradea.ro/stiri-oradea/un-proiect-ambi-539-ios-al-administra-539-iei-locale-si-jude-539-ene-tram-ndash-trenurile


QuoteUn proiect ambițios pregătit de Primăria Oradea în parteneriat cu Consiliul Județean Bihor va da posibilitatea celor cca 30.000 de oameni care vin la muncă spre Oradea din zona metropolitană să folosească tram-trenurile (tramvaiele-tren), o soluție de transport mult mai economică, mai puțin poluantă decât  transportul rutier.

Proiectul de mobilitate metropolitană prevede șase tronsoane, integrate într-o rețea de linii feroviare electrificate, pe care vor circula 13 tram-trenuri.

La baza acestui parteneriat dintre Primăria Oradea și Consiliului Județean Bihor stă importanța deosebită a realizării conectivității orașului și a județului pentru dezvoltarea ulterioară a regiunii.

Proiectul a fost prezentat azi, 9 noiembrie, într-o conferință de presă la care au participat primarul Florin Birta, președintele Consiliului Județean, Ilie Bolojan și vicepreședintele Mircea Mălan.

,,Este un proiect important pentru Oradea, județul Bihor și Zona Metropolitană. Acest proiect s-a născut în urma parteneriatului corect, onest și puternic dintre Consiliul Județean Bihor și Primăria Oradea. Conectivitatea orașului Oradea și a județului Bihor este foarte importantă pentru ca municipiul nostru și județul să se dezvolte în continuare. Am început cu un parteneriat care privește conectivitatea aeriană și, după ce anul acesta Consiliul Județean va finaliza modernizarea aeroportului din Oradea, de anul viitor vom suplimenta cursele spre București și vom relua cursele internaționale, iar în acest sens, așa cum știți, am pornit procedura pentru selectarea unui operator. Apoi, conectivitatea rutieră care este la fel de importantă, aici menționez centurile Beiuș și Aleșd pe care CJ le face, centurile din ZMO, parteneriatul pentru Inelul Metropolitan și pentru Inelul de Nord al municipiului Oradea. Merită menționată, de asemenea, legătura cu autostrada A3 și, bineînțeles, proiectul care se apropie de implementare, drumul expres Oradea - Arad. Astăzi vorbim despre un proiect care privește conectivitatea mijloacelor de transport public, prezentarea trenului metropolitan, care are o valoare de 235 de milioane de euro cu TVA inclus'', a precizat primarul Florin Birta.

Consiliul Local Oradea a aprobat azi, 9 noiembrie, studiile de fezabilitate și indicatorii tehnico-economici pentru dezvoltarea mobilității metropolitane pentru zona de aeroport, pentru legătura Borș - Hotel Iris, legătura Oradea - Toboliu și pentru interconectarea infrastructurii la rețeaua de cale ferată pe tronsonul Oradea Est - Oradea - Oradea Vest.

Totodată, a fost aprobat studiul de fezabilitate pentru conectarea străzii Alexandru Cazaban cu drumul Oradea-Sântandrei și desființarea trecerii de cale ferată din zona str. Corneliu Baba.

QuoteCe este un tren metropolitan?

Prin ,,tren metropolitan" se înțelege un serviciu de interes economic general în domeniul transportului public de călători, care deservește, de regulă, teritoriul administrativ al unui municipiu și zona sa urbană funcțională, utilizând linii de cale ferată convențională, linii de cale ferată dedicată, o combinație a acestora sau o combinație între linii de cale ferată și cele destinate vehiculelor de tramvai sau metrou.

Viteza maximă de circulație proiectată va fi de 70 km/h în afara localităților și 30 km/h în localități.

Liniile vor fi electrificate, pe zona CFR alimentarea urmând să fie cu 27.000 V, iar pe calea de rulare a tramvaielor cu 600 V.

Cele 13 tram-trenuri vor fi integrate într-o rețea de linii feroviare electrificate și linii de tramvai extinse.

Mobilitate pentru cei 30.000 de oameni care vin la muncă în Oradea din zona metropolitană

Legat de necesitatea implementării unui astfel de proiect complex, președintele Consiliului Județean, Ilie Bolojan, a precizat: ,,Ne confruntăm în ultimii ani cu două realități, fenomenul migrației populației către Oradea și zona metropolitană și fenomenul de suburbanizare, comunele din jurul orașului dublându-și populația. Oradea a ajuns în ultimii 15 ani să aibă 100.000 de angajați, iar zona metropolitană peste 20.000. Pentru nevoile acestor oameni trebuie să găsim soluții de mobilitate. Acest proiect urmărește realizarea unui sistem integrat de transport, obiectivul fiind transferul călătorilor dinspre rutier spre feroviar. Astfel, aceștia vor ajunge mult mai ușor, mai confortabil, mai puțin poluant spre locurile de muncă."

QuotePrimăria Oradea a pregătit studiile de fezabilitate pentru patru tronsoane

1. Tronson Magazinul Jumbo - Aeroport,  L= 2230 m.

- Linie cale ferată simplă electrificată;

- Electrificare 600 V c.c.  - stație de redresare;

- Se vor amenaja 3 peroane în cele trei stații, una în dreptul Aeroportului Oradea (peron simplu), câte una în dreptul zonelor comerciale Era (peron dublu), stația Meteo (peron simplu), pe o lungime de 40 m și o lățime de 2 m. Stațiile vor avea peron, adăpost și băncuțe, rampe pentru accesul persoanelor cu dizabilități și panou de afișaj.

- Podeț peste canal de desecare zona parcare Jumbo;

- Pasarela pietonală supraterană, km 1+515 OTL Pasarela va fi o construcție metalică dotată cu lift pentru persoane cu dizabilități;

- Pasajul subteran pietonal subtraversează Calea Aradului (E671) și linia de tramvai.

Valoarea totală a investiției: 61.453.840, 13 lei, inclusiv TVA (12,2 mil. euro)


2. Tronson Oradea Est - Oradea - Oradea Vest, L=8970m, care include și proiectul pasaj rutier inferior Cazaban


- Execuția de peroane cu lungimea de 150 m (vor putea opri atât trenuri CFR, cât și tram-trenuri) - 3 peroane: Făcliei (zona Nymphaea), Oncea (pasaj pietonal), Rogerius (Pod CFR). Aceste peroane se vor amenaja pe linia CF 300 și 328 între Oradea Est - Oradea - Oradea Vest).

- Pasaj rutier inferior - Cazaban: Pentru crearea conectivității între str. Cazaban și drumul Oradea - Sânmartin și drumul Oradea - Sântandrei, se va construi un pasaj rutier inferior pe sub liniile CF 335 și 328, inclusiv pe sub Centura Oradea. Odată cu construirea acestui pasaj rutier inferior, se vor desființa sensul giratoriu și trecerea la nivel cu linia CF 328 Arad - Oradea km 116+700 și linia 335 Episcopia Bihor - Oradea Vest km 4+542.

Valoarea totală a investiției: 6.233.533,88 lei, inclusiv TVA (1,2 mil. euro)


3. Tronson Oradea Vest - Cheresig (Linia 334), L= 17.244 m

Tronson: Linia 7 - Linia 334 (Cheresig), L= 945m;

Tronson: Racord CF 3  (Linia 7 - Bucla Ioșia) L= 442m;

Total = 18.631m

- Execuția de peroane cu lungimea de 40 m (ex. pe zona Cheresig, unde stațiile vor fi dotate conform OTL) - 9 buc. și unul în stația Oradea Vest, cu lungimea de 150 metri (vor putea opri atât trenuri CFR, cât și tram-trenuri);

- Electrificare linie existentă.

În stația Oradea Vest se va construi un pasaj subteran pietonal, care va subtraversa toate liniile CF din stație, inclusiv centura Oradea (str. Densușianu), cu ieșire în str. 9 Mai. În cazul acestui proiect, accesul pietonal și al persoanelor cu dizabilități se va face din stația CF Oradea Vest, prin rampe de acces cu panta maximă de 8%, apoi la peronul liniei 7 prin scări și lift, apoi mai departe, cu ieșire pe str. 9 Mai, prin rampe de acces cu panta maximă de 8%.

Stațiile vor avea peron, adăpost și băncuțe pentru călători, rampe pentru accesul persoanelor cu dizabilități și panou de afișaj.

Valoarea totală a investiției: 233.666.026 de lei inclusiv TVA (46,7 mil. euro)


4. Tronson: Borș, L= 5336+320=5656 m

- Extindere linie un singur fir Sinteza - Hotel Iris;

- Electrificare cu stație de redresare - 3 buc.;

- Execuția de peroane cu lungimea de 40 m (unde stațiile vor fi dotate conform OTL) - 5 peroane;

Valoarea totală a investiției: 121.489.262,98 de lei inclusiv TVA (24,2 mil. euro)

QuotePe tronsonul Pod CFR  - bucla Sinteza (existent) se vor construi 5 pasarele metalice pietonale, în dreptul fiecărei stații / peron existent.

Pe tronsonul bucla Sinteza - bucla Borș (proiectat) se vor construi 5 pasarele metalice pietonale, în dreptul fiecărei stații / peron nou construit. Pasarelele vor fi construcții metalice dotate cu lift pentru persoane cu dizabilități.

QuoteTronsoanele care vor reveni Consiliului Județean Bihor

Vicepreședintele Consiliului Județean, Mircea Mălan, a prezentat în cadrul conferinței de presă de azi tronsoanele care vor reveni Consiliului Județean Bihor.

1. Direcția Oradea - Sânmartin

Lungime totală: 8,4 km

Două tronsoane:

    TRONSON 1: Linia de tramvai (bucla Nufărul) - calea ferată (linia 324): 1,4 km; 2 puncte de oprire spre cartierul Nufărul (în spatele străzii Morii și la intersecția cu calea ferată);
    TRONSON 2: Linia 324 - Sânmartin - 7 km; 5 puncte de oprire (Centura Oradea; Cartierul Tineretului Sânmartin; 1 Mai; Felix și limită Cordău, lângă Inelul Rutier Metropolitan);

Pasarelă pietonală supraterană - Cartier Tineretului.

Valoarea totală a investiției: 101,9 mil. lei, inclusiv TVA (20,2 mil euro)

2. Racordarea liniei de tramvai la Gara Centrală

Lungime totală: 1,3 km

Două tronsoane:

    TRONSON 1: Parc Olosig - Lacul Roșu - Ștefan cel Mare - 1 km; 2 puncte de oprire (Lacul Roșu și Ștefan cel Mare - înainte de McDonald's);
    TRONSON 2 (cale ferată): Ștefan cel Mare - Gara CFR - 270 metri;

Valoarea totală a investiției: 43,5 mil. lei, inclusiv TVA (8,7 mil. euro)

Quote3. Material rulant (durată execuție 36 luni)

    8 vehicule feroviare tip tram-tren cu sistem hibrid de alimentare (baterii și rețea de alimentare electrică 600 V c.c.); Capacitate: 40 de locuri pe scaun și 160 de locuri în picioare; autonomie de minimum 3 km;
    5 vehicule feroviare tip tram-tren electrice cu încărcare prin pantograf de la rețeaua electrică 25.000 V c.c. și rețeaua electrică 600 c.c.; Capacitate: 90 de locuri pe scaun și 150 de locuri în picioare.

Valoarea totală material rulant: 13 tram-trenuri: 549,7 mil. lei, inclusiv TVA - 110 mil. lei.






cristi767

https://www.ebihoreanul.ro/stiri/proiect-revolutionar-de-200-milioane-euro-pentru-oradea-si-zona-metropolitana-retea-de-tram-tren-pana-in-bors-cheresig-felix-si-la-aeroport-182480.html

Proiect revoluționar de 200 milioane de euro pentru Oradea și Zona Metropolitană: rețea de tram-tren până în Borș, Cheresig, Felix și la Aeroport
QuotePentru rețele de tip tram-tren, România are alocată o sumă de peste 1 miliard de euro, iar proiectul din Oradea - ZMO este unul dintre cele patru aprobate până acum de Ministerul Transporturilor, alături de cele pentru București - Ilfov, Timișoara - Stamora Moravița și Reșița cu zona limitrofă.

Pentru acest proiect, CJ Bihor și Primăria Oradea au încheiat cu un an în urmă un parteneriat cu CFR.

,,Următoarea etapă, până la sfârșitul anului, este integrarea proiectelor (n.r. - tuturor componentelor proiectului) și pregătirea documentației de finanțare, finalizarea analizelor cost-beneficiu și a studiilor de trafic. Ne propunem ca la începutul anului viitor să putem semna contractul de finanțare și să demarăm procedura pentru realizarea infrastructurii și pentru achiziția de material rulant (n.r. - a vehiculelor)", a prezentat Bolojan, pe scurt, viitorul parcurs al proiectului.

,,Dacă în orașele din Europa în care funcționează un astfel de sistem lucrurile se derulează în condiții bune, se va putea și la noi", a încheiat președintele CJ Bihor.

Observator19

Are cineva detalii despre modificarile aduse proiectului?

ijwtsh

Detalii n-am, dar hai sa pun stirea, ca sa fie prezenta si aici.

Oradea va avea o rețea de tram-tren metropolitan. CJ Bihor și CFR SA continuă procesul de proiectare pentru pornirea licitațiilor

QuotePreședintele CJ Bihor, Ilie Bolojan, anunță un pas important în proiectul de introducere a unei rețele tram-tren în zona Oradea, cu conectarea rețelei de tramvai din Oradea la rețeaua feroviară. Astfel a fost semnat cu CFR protocolul privind dezvoltarea rețelei de tram-train metropolitan. Acesta este cel mai important proiect de mobilitate în jurul orașului Oradea. Liniile de tramvai vor fi racordate cu cele de cale ferată, liniile vechi de cale ferată abandonate vor fi reabilitate și se va extinde transportul electric pe noi direcții, spre aeroport și spre Borș.

Cu noile tram-trenuri ce vor fi achiziționate prin proiect, navetiștii vor putea călători în condiții foarte bune în anii următori.
De la finalizarea studiilor de fezabilitate pentru fiecare tronson și până astăzi, pe parcursul a 5 luni de zile au fost parcurse următoarele etape:
🔹 integrarea proiectelor și pregătirea aplicației de finanțare;
🔹 realizarea studiilor de trafic;
🔹 realizarea analizei cost-beneficiu;
🔹 corelarea proiectului cu cel de electrificare a liniei de cale ferată Cluj – Oradea – Episcopia Bihor;
🔹 avizarea soluțiilor propuse de Regionala CFR Cluj;
🔹 verificarea proiectului integrat de către specialiștii CFR;
🔹 analiza preliminară a proiectului de către consultanții desemnați să certifice aplicația de finanțare.

În urma parcurgerii acestor etape, față de prezentarea inițială, sunt anunțate și schimbări importante, după cum urmează:
1️⃣ Se va renunța la racordarea liniei de tramvai din Rogerius, de pe str. Corneliu Coposu, cu liniile de cale ferată din Gara Oradea. Actuala stație de tramvai de la gară, platoul dintre stație și Gara CFR Oradea vor funcționa integrat, ca un hub de transport;
2️⃣ Se va realiza un pasaj rutier suprateran, pe centura Oradea, peste calea ferată ce leagă Oradea de Băile Felix. Fără acest pasaj, o cadență în creștere a tram-trenurilor pe această rută în anii următori ar genera blocaje în circulație pe cele 4 benzi ale centurii Oradea;
3️⃣ Linia spre Borș va fi prelungită până la intrarea în Sântion, în zona pasajului rutier al drumului expres;
4️⃣ La capetele liniilor, spre Băile Felix – Cordău și spre Sântion – Borș, vor fi realizate spații de parcare pentru mașini și pentru biciclete.

Modificările sunt rezultatul studiilor și analizelor de cost, recomandărilor experților și posibilităților de finanțare.
În luna august, după finalizarea ultimelor modificări, va fi aprobată documentația finală. Înainte de aprobarea in ședința de Consiliu Județean, va fi prezentată forma finală a întregului proiect.

În lunile următoare urmează și ultimele etape:
🔹 avizarea în Consiliul tehnico-economic al CFR;
🔹 avizarea multicriterială finală a proiectului de către experții desemnați;
🔹 semnarea contractului de finanțare;
🔹 organizarea licitațiilor pentru achiziționarea materialul rulant și pentru realizarea lucrărilor de infrastructură cuprinse în proiect.

Valoarea totală a proiectului este de peste 200 milioane de euro, finanțarea fiind asigurată din fonduri europene, planul autorităților fiind ca până la finalul anului să fie finalizate toate etapele necesare demarării procesului de implementare.

lucianluci96

#6
Din ultima sedinta a CJ Bihor :

QuoteIn cursul lunii septembrie va fi aprobata intreaga documentatie finala precum si intrarea CJ Bihor ca actionar la OTL.
Se doreste obtinerea avizelor de la Consiliul Tehnico Economic al CFR pana la inceputul lunii octombrie astfel incat sa poata fi lansata licitatia.