News:

API te vrea în echipa din București!

Main Menu

Quick Wins

Started by cristi5, January 20, 2023, 10:31:14 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

cristi5

#60
@Xenos @DorinS s-a lamurit si misterul cu SFul de Quick Wins.

Nu exista un SF propriu-zis dar exista o analiza multi-criteriala (AMC) facuta in colaborare cu Jaspers. Asa cum am banuit, AMC prioritizeaza diferite QW propuse functie de beneficiile aduse. Am cerut documentul dar am dubii ca-l vom primi. In document inteleg ca sunt definite niste "pachete".

S-au contractat 3 pachete de QW si vor sa finanteze pachetul 4, care sunt QWuri mai "avansate", gen reinnoire, adica se reface si substratul caii.

Deocamdata incearca PNRR, apoi vor cauta alte surse.

GIV

@Konter nu e o asociere de constructori?

DorinS

@cristi5 asa cum am si banuit.

Aceste proiecte sunt analizate de un departament de strategie pe partea de dezvoltare a infrastructurii.

Banuiala mea este ca atunci cand faci o reinoire de suprastructura, evident din puctul meu de vedere ca ar trebui sa intrii putin si in "substratul" sau fundamentul suprastructurii. Sau oare la ce fac ei mai exact referire la pachetul 4 cand zic despre "avansat"?
 
O fii oare un fel de QW pentru poduri/tuneluri?

cristi5

#63
@DorinS "Avansat" e exprimarea mea. Vreau sa zic ca pachetul 4 e mai "temeinic" decat 1-3, pt ca umbla la substrat, atata stim. Daca vom primi documentul vom afla mai multe. La fel cu 4 se face si reinnoirea Bucuresti-Pitesti

Pentru poduri exista dinainte de PNRR proiecte separate de reparatii pe fonduri EU. Un astfel de pod este cel peste Olt la Slatina, langa Dx12

Sunt 67 de poduri in stadiul proiectelor pe fonduri UE

https://pum.project-online.se/doclic/Feroviar/__stadiu_proiecte__/

DorinS

@cristi5 mersi mult de link. Eu tot mai dau de el si o perioada este dat uitarii.

Avem oare undeva un raport/grafic sau un plan cu kilometrii restanti la intretinere in Romania?
As fi curios sa vedem cam cat procent acopera aceste QW si celalalte investitii venite prin celalalte exercitii bugetare si finantari europene.l

Sper totusi ca aceste QWsuri sa faca transportul feroviar putin mai frecventat pe liniile unde se lucreaza, desi mai avem mult de lucru sa ajungem la un stadiu decent.

cristi5

@DorinS

Exista la CFR pe site "declaratia retelei" si alte documente, sigur unul din ele zice de nr de km de cale si nr de structuri scadente la RK.

Toate QW sunt in stadiul proiectelor, poti face totalul.

Totalul de km care mai au trenuri de calagori il gasesti la Valter Patrick pe youtybe, el a fost pe toate liniile de calatori. Undeva sub 9000 km.

AlexxC

DorinS in mod normal ar trebui sa vedem o frecventa mai ridicat pe liniile reparate/reabilitate urmare a disponibilitatii mai mari de material rulant.
Spre exemplu Craiova-Bucuresti actual are 15 perechi de trenuri/zi cu durata de parcurs intre 3:20 si 5:00 ore.
Dupra QW fiecare tren va avea un timp de mers redus in medie cu o ora; asta inseamna 15 ore castigate in care poti sa formezi cu acelasi material rulant inca 5-6 perechi de trenuri; Rezulta o crestere a frecventei cu 33-40%.

Konter

#67
@GIV ba da, dar rotary nu i-am vazut, scrie proiect consult pe vesta lucratorilor. Plus ca rotary mai au si alte lucrari CF si sunt la primele lucrari feroviare. De euroconstruct 98 cred ca n-are rost nici sa vorbim, sunt doar cu numele acolo 100%.

Konter

#68
Zic ei refactie, dar arata a reconstructie in toata regula.  :)

"Continuăm lucrările de refacție totală în lungime de 10,9 km pe linia CF Bănița – Merișor – Crivadia, fir I.
Lucrările au fost reluate în data de 𝟏𝟖.𝟎𝟑.𝟐𝟎𝟐𝟒 după întreruperea execuției în perioada de iarna. Executăm lucrări de demontare a liniilor, inclusiv în tunele, excavație în ampriza căii, așternere geotextile și geogrile, realizarea substratului căii, aprovizionare materiale."




















Powered by API/PUM imgur uploader

https://www.facebook.com/share/p/DTVKCutvK4SsciAu/?mibextid=WC7FNe

Xenos

Ar fi interesant de aflat și câți km intră în aceste QW partea a IV-a. Faptul că se merge la o reparație mai temeinică, inclusiv substratul căii, nu poate decât să ne bucure.
Pe de altă parte, pare că QW chiar și în această variantă merg mai repede (mult mai repede) decât reconstrucțiile binecunoscute unde se mută calea ferată cu vreo 5-10 m față de amplasamentul existent.

cristi5

#70
@Xenos de ce crezi ca merg QW mai repede? Pt ca nu exista proiectare (deci nici reproiectare), AM, AC, exproprieri, fond forestier, arheologie etc. Sunt proiecte de intretinere de fapt, mascate ca investitii. Trebuiau (demult) facute de la buget.

Asta explica si de ce merg reconstructiile ca melcul: pt ca au nevoie de toate hartiile de mai sus. Deci stat extrem de slab. Birocratie la pamant. Proiectare proasta platita "de buna". Tu poti sa injuri Aktorul de serviciu, problema e la CFR si guvern, indiferent de constructor. Posibil si intarzieri intentionate la feroviar pe POIM (si urmeaza PT) ca sa ramana bani la autostrazi. Unele din gafele birocratice pe POIM sunt prea de tot!

Dar QW sunt departe de ce e necesar. Varianta asta light care nu face fundatia caii nu stiu cat va tine. Mai ales regionalele care nu refac zone continue, ci segmente scurte, inteleg ca vor avea probleme, ca va trebui curand QW/refactie pe zonele neatacate acum. Singurul QW de care stiu ca se atinge de fundatie e ala de la Teius-Razboieni, si acolo se vede ca e mai complicat, e binisor intarziat, nu mai e asa Quick. Dar acolo se spera cresterea VS la 130-140 prin aplicarea unui aliniat din normativ folosit rar, ca nu-si asuma nimeni.

Pe urma nu se refac poduri, consolidari, electrificare, semnalizare. Cand cade oricare din astea (ca-s toate coapte, la fel ca suprastructura refacuta prin QW) degeaba ai facut QW la cale, ca trenul ori va sta, ori va merge cu restrictie.

Retorica aia cu 10-15 m nu e corecta: la reconstructie se muta traseul si cu kilometri ca sa se realizeze geometria de 160. Dar nu distanta conteaza, ci faptul ca se reface tot, si efectul e ca 20 de ani nu mai au probleme cu intretinerea. Plus ca circula cu viteza mult mai buna decat cea din "anul de glorie" 1995-1996. Plus ca la reconstructie mai denivelezi o intersectie cu un drum, mai intaresti siguranta rutiera/pietonala, inclusiv in statii poate totusi folosesc unii pasarelele alea.

Oricum, oricat de multa frustrare, nerabdare, sau retorica de tip "15m" ar fi pe forum, oricat de bine ar merge QW, CFR nu va renunta la reconstructii. La contractele in derulare in niciun caz. La SFurile pregatite iar, foarte greu. E bine macar ca fac QW chiar si unde stiu ca urmeaza reconstructie.

Vom vedea cum merge reconstructia PNRR care e design&build (deci scapam de reproiectare), 95-99% pe traseu existent (deci scapi de copaci, exproprieri, arheologie) segmente lungi cu trafic inchis. Eu nu ma astept la minuni: mai ales in orase solutiile rutiere din SF sunt asa proaste ca au probleme la avize. Si asa ajungem iar la statul slab...

TVlad

Zi-i mai bine 'statul incompetent' ca slab nu e. Cind vrea, te arde de nu te vezi.

Xenos

@cristi5: cand au inceput reconstructiile eram adeptul lor. Nu reconstructia in sine e problema, ci ritmul lor complet execrabil si bataia de joc pt calatori. Acestea m-au facut sa ma gandesc daca nu exista si alternative.
Ideala ar fi o combinatie de reconstructii cu QW mai aprofundate cu investitii tintite precum poduri, sisteme de electrificare acolo unde e cazul - ca doar nu trebuie schimbata toata reteaua - si cu mentenanta continua pe toate liniile.
Cat despre Aktor, poti sa le iei apararea cat vrei, dar sincer, cat au sapat cu TBM-ul pana acum? Serios, daca era Porr ca Aktor, nu sapau aproape 1 km de tunel (NATM) ci inca ajustau utilajele. Asta e nitel off topic, dar si tu ai fost off topic cu referirea la Aktor.

cristi5

#73
@Xenos daca adaugi tot ce trebuie facut (poduri, consolidari, electrificare) stii unde ajungi? La reconstructie :)

Ca sa refaci podul (mai ales ca podurile moderne sunt cu cuva de balast si cale dubla) trebuie de obicei o varianta provizorie. Sau inchizi circulatia daca poti. Pe coridorul principal nu poti, de unde si numarul mare de variante provizorii si mutari de fire cu cativa metri. Si contribuie la timpul mare de implementare. Esentialul pt CFR e sa curga marfa, nu viteza cu care curge.

Calatorii sigur ca sunt pe planul 2 dar de-acum e dovedit ca refrenul anti-reconstructie "se castiga doar cateva minute" e fake news. Calatorii vor avea viteze mai mari, problema e doar confortul de la calea proasta, ca viteza actuala nu e o problema, avem filme, jocuri... curent in prize sa fie si sa adie niste AC.

As vrea sa faci diferenta dintre "a lua apararea" si "a explica un fenomen, bazat pe informatii", cum e informatia cu actualizarea de preturi (care s-a confirmat dup 4 ani de proiect, si care e 100% vina statului). N-am contestat niciodata ca Aktor sunt maestri la management defectuos. Ca interes sa stea degeaba organizat in santier nu are nimeni, ca pierde bani.

TVlad

#74
Asta cu "se cistiga citeva minute" nu e deloc o prostie. Concret: in anii '90 intre Bucuresti si Ploiesti faceam cu acceleratul 45 de minute iar retur 30 de minute. Nu intelegeam de unde diferenta, nu o inteleg nici acum dar am tinut foarte bine minte.

Nu mai calatoresc cu trenul dar se pare ca acum e la fel. Exact la fel, cu tot cu diferenta bizara in functie de sens.

Si eu am fost incintat la inceput de reconstructia totala. Pe Bucuresti - Ploiesti a durat cam doi ani, calatoria era agonizanta, cu viteza de melc in vagoane cuptor. Dar vedeam ca se lucreaza bine si ziceam ca merita supliciul, cu promisiunea unui confort si a unei viteze superioare. Dupa inaugurare, linia perfecta, lina dar - surpriza: aceleasi 30 cu 45 de minute!

Intre timp, retrospectiv si comparativ, consider ca Bucuresi - Ploiesti - Cimpina a fost chiar un succes. Doar 2 ani si numai 200 de milioane de euro. Tot ce a urmat a fost din rau in mai rau, tot mai scump si tot mai lent.